ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
01 червня 2022 року м. Дніпросправа № 160/15983/21
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,
за участю секретаря судового засідання: Яковенко О.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Виконуючого обов`язки керівника Дніпропетровської обласної прокуратури Прихожанова Валерія Олександровича на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року (суддя 1-ї інстанції Голобутовський Р.З.) в адміністративній справі №160/15983/21 за позовом Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат" до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про визнання дій протиправними та визнання відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень,-
ВСТАНОВИВ:
08.09.2021 року Публічне акціонерне товариство Дніпровський металургійний комбінат) звернулось до суду з позовом до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області), з урахуванням уточнень від 19.10.2021 року, в якому просив суд:
- визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) щодо проведення 30.06.2021 року інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б;
- визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) щодо проведення 02.07.2021 року інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелі викиду ДВ № 310 (конвертер № 1) конвертерного цеху Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18-Б;
- встановити відсутність у Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) компетенції (повноважень) на проведення інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на всіх джерелах викидів Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , розташованих на території Дніпропетровської області, включаючи джерелі викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б та на складання та затвердження Актів відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел (з усіма додатками та доповненнями до нього) та протоколів вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел, складених щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелі викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б;
- встановити відсутність у Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) компетенції (повноважень) на проведення інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на всіх джерелах викидів Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , розташованих на території Дніпропетровської області, включаючи джерело викиду ДВ № 1044 ДУ № 1044 устаткування піч-ківш № 2 та ДВ № 310 (конвертер № 1) конвертерного цеху Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18-Б та на складання та затвердження Акту відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 02.07.2021 року № 26/21-3-2 (з усіма додатками та доповненнями до нього), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , Акту № 26-21/3-1 відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 30.06.2021 року (щодо агломашин № 7, 9 агломераційного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , Протоколу № 26-21/3-2 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року, складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , Протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 року (щодо вимірювання на газоході агломашини № 7 агломераційного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 року (щодо ДВ № 1013 агломашина № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат та Протоколу №26-21-3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року (щодо агломашини № 7 та № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат ;
- визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) зі складання та затвердження Актів відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел (з усіма додатками та доповненнями до нього) щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б, проведених 30.06.2021 року;
- визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) зі складання та затвердження Акту відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 02.07.2021 року № 26/21-3-2 (з усіма додатками та доповненнями до нього), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , Акту № 26-21/3-1 відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 30.06.2021 року (щодо агломашин № 7, 9 агломераційного цеху ПАТ ДМК ) з усіма додатками та доповненнями до нього, складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат ;
- визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) зі складання та затвердження протоколів вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел, складених щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелі викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б, проведених 30.06.2021 року;
- визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) зі складання та затвердження Протоколу № 26-21/3-2 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року, складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , Протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 року (щодо вимірювання на газоході агломашини № 7 агломераційного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 року (щодо ДВ № 1013 агломашина № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат та Протоколу № 26-21-3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин а організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 р. (щодо агломашини № 7 та № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат .
Позовна заява обґрунтовані незгодою з діями відповідача щодо проведення 30.06.2021р. інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викиду, вказує, що такі дії не відповідали вимогам чинного законодавства та методикам відбору проб та замірів концентрації забруднюючих речовин. Відбір проб виконувався в недопустимих умовах зовнішнього середовища, тому спеціалісти відповідача мали відмовитись від здійснення проб, а вони піддались примусу прокурора, чим поставили під ризик результати проведених вимірювань. Оформлення відібрання проб здійснено з порушенням вимог законодавства, а саме: протокол складено не на безпосередньому місці відібрання проб та не в момент відібрання проб. Позивач вважає, що відповідач не уповноважений проводити перевірки, у тому числі документальні, із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складати відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, надавати обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, а також здійснювати контроль за їх виконанням і здійснювати лабораторні вимірювання (випробування) на території Дніпропетровської області. На думку позивача, позапланова перевірка ПАТ ДМК здійснена за відсутності на те законних підстав, визначених у ч. 1 ст. 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Відповідачем перед початком проведення перевірки не було надано направлення на здійснення позапланового заходу та не ознайомлено завчасно з переліком питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення вказаних позапланових заходів.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) зі складання та затвердження Актів відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел (з усіма додатками та доповненнями до нього) щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б, проведених 30.06.2021 року.
Визнано протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) зі складання та затвердження Акту відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 02.07.2021 року № 26/21-3-2 (з усіма додатками та доповненнями до нього), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , Акту № 26-21/3-1 відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 30.06.2021 року (щодо агломашин № 7, 9 агломераційного цеху ПАТ ДМК ) з усіма додатками та доповненнями до нього, складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат .
Визнано протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) зі складання та затвердження протоколів вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел, складених щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелі викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б, проведених 30.06.2021 року.
Визнано протиправними дії Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) зі складання та затвердження Протоколу № 26-21/3-2 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року, складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , Протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 року (щодо вимірювання на газоході агломашини № 7 агломераційного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат , протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 року (щодо ДВ № 1013 агломашина № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат та Протоколу № 26-21-3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин а організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року (щодо агломашини № 7 та № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
На вказане рішення суду в.о. керівника Дніпропетровської обласної прокуратури подано апеляційну скаргу в якій зазначає, що судом першої інстанції рішення прийнято з порушенням норм процесуального права.
У скарзі вказує, що ця справа не є адміністративною справою, оскільки відповідачем не проведено жодних заходів, пов`язаних зі здійсненням планових чи позапланових заходів державного нагляду (контролю) стосовно позивача, а дії, що відбувались за участю спеціалістів відповідача на виконання ухвали слідчого судді, вчинені у рамках кримінального провадження, тому провадження у справі має бути закрите. Також судом не залучено до участі в справі прокуратуру, оскільки ухвала слідчого судді, на яку посилається суд першої інстанції, прийнята за клопотанням прокурора відділу нагляду за додержанням законів органів СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури у кримінальному провадженні №22019040000000059.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу. У відзиві просить залишити рішення суд першої інстанції без змін, відмовивши у задоволенні апеляційних скарг, оскільки позивачем оскаржені дії відповідача як суб`єкта владних повноважень, діяльність якого регулюється нормами законодавства, а заінтересованість у справі прокуратури не обґрунтована.
Розгляд справи судом апеляційної інстанції здійснювався із застосуванням режиму відеоконференції.
Представник прокуратури в судовому засіданні суду апеляційної інстанції доводи апеляційної скарги підтримав, просив її задовольнити.
Представник позивача в судовому засіданні заперечив щодо задоволення апеляційної скарги, підтримав доводи відзиву.
Представник відповідача в судове засідання суду апеляційної інстанції не з`явився, повідомлений про день, час та місце розгляду справи. Надав заяв про розгляд справи у відсутності представника. У заяві зазначили, про те, що апеляційна скарга прокуратури є такою, що підлягає задоволенню.
Перевіривши матеріали справи, обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що 29.07.2019 року слідчим відділом Управління СБ України у Дніпропетровській області зареєстровано в Єдиному реєстрі досудових розслідувань кримінальне провадження № 22019040000000059 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтею 441 КК України, яке полягає в порушенні норм законодавства з охорони навколишнього природного середовища, отруєння атмосферного повітря токсинами мінерального та штучного походження, що у короткостроковій перспективі може спричинити екологічну катастрофу.
29.06.2021 року слідчим суддею Красногвардійського районного суду м.Дніпропетровська Дружиніним К.М. розглянуто клопотання прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури Нестеренко Ольги Анатоліївни про надання дозволу на проведення обшуку у кримінальному провадженні № 22019040000000059 від 29.07.2019 року, та винесено ухвалу у справі № 204/4716/21, якою надано прокурорам відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури, прокурорам Центральної окружної прокуратури міста Дніпра, старшим слідчим та слідчим слідчого відділу Управління СБ України у Дніпропетровський області, оперативним працівникам за дорученням слідчого або прокурора, дозвіл на проведення обшуку у нежитловому приміщенні - агломераційному цеху ПАТ Дніпровський меткомбінат, який розташовано на земельних ділянках із кадастровими номерами 1210400000:02:004:0045 та 1210400000:02:004:0090 (адреса: Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Соборна, 18-Б).
Обшук провести із залученням в якості спеціалістів співробітників Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), та Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області), ДУ Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України , ТОВ НВП Центр екологічного аудиту та чистих технологій (код 31573565), а також інших фахівців, потреба у яких виникне в ході проведення даної слідчої дії, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знарядь злочину - стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин, які знаходяться в доменному цеху підприємства, отримання (відібрання) та подальшого вилучення проб викидів забруднюючих речовин зі всіх зазначених стаціонарних джерел, повітря робочої зони зі складанням актів відбору проб та протоколів для подальшого встановлення в їх складі параметрів та концентрацій забруднюючих речовин, рівня шкідливості, а також вчинення інших дій біля вказаних джерел, які будуть обґрунтовані спеціалістами, виходячи з характерних обставин та особливостей джерел забруднення, що передбачено п. 3 ч. 4 ст. 71 КПК України, та необхідними для повноти проведення слідчої дії.
На виконання вказаної ухвали у період часу з 09 год. 08 хв. 30.06.2021 року по 02 год. 52 хв. 01.07.2021 року в агломераційному цеху ПАТ Дніпровський меткомбінат (код ЄДРПОУ 05393043) за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Соборна, 18-б проведено обшук, за наслідками якого складено протокол обшуку від 01.07.2021 року.
29.06.2021 року слідчим суддею Красногвардійського районного суду м.Дніпропетровська Дружиніним К.М. розглянуто клопотання прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури Нестеренко Ольги Анатоліївни про надання дозволу на проведення обшуку у кримінальному провадженні № 22019040000000059 від 29.07.2019 року, та винесено ухвалу у справі № 204/4744/21, якою надано прокурорам відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури, прокурорам Центральної окружної прокуратури міста Дніпра, старшим слідчим та слідчим слідчого відділу Управління СБ України у Дніпропетровський області, оперативним працівникам за дорученням слідчого або прокурора, дозвіл на проведення обшуку у нежитловому приміщенні - конвертерному цеху ПАТ Дніпровський меткомбінат , який розташовано на земельних ділянках із кадастровими номерами 1210400000:02:004:0045 та 1210400000:02:004:0090 (адреса: Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Соборна 18-Б).
Залучено в якості спеціалістів співробітників Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області), ДУ Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України , ТОВ НВП Центр екологічного аудиту та чистих технологій (код 31573565), а також інших фахівців, потреба у яких виникне в ході проведення даної слідчої дії, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знарядь злочину - стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин, які знаходяться в доменному цеху підприємства, отримання (відібрання) та подальшого вилучення проб викидів забруднюючих речовин зі всіх зазначених стаціонарних джерел, повітря робочої зони зі складанням актів відбору проб та протоколів для подальшого встановлення в їх складі параметрів та концентрацій забруднюючих речовин, рівня шкідливості, а також вчинення інших дій біля вказаних джерел, які будуть обґрунтовані спеціалістами, виходячи з характерних обставин та особливостей джерел забруднення, що передбачено п. 3 ч. 4 ст. 71 КПК України, та необхідними для повноти проведення слідчої дії.
На виконання вказаної ухвали у період часу з 09 год. 28 хв. 02 липня по 00 год. 47 хв. 03 липня 2021 року у конверторному цеху ПАТ Дніпровський меткомбінат (код ЄДРПОУ 05393043) за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Соборна, 18-б проведений обшук, за наслідками якого складено протокол обшуку від 02.07.2021 року.
Як видно з протоколу обшуку в агломераційному цеху, до участі у слідчих діях (обшуку) в якості спеціалістів, фактично були залучені посадові особи Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області).
Вказані особи були заучені на підставі наказів Державної екологічної інспекції Про залучення спеціалістів від 30.06.2021 року №395 та від 02.07.2021 року №314.
На підставі вказаних наказів були залучені наступні спеціалісти Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області):
- головний спеціаліст - державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Південного округу (Запорізька та Херсонська області) Кубарь Дмитро Вікторович;
- головний спеціаліст - державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Південного округу (Запорізька та Херсонська області) Рупчева Анжеліка Вікторівна;
- головний спеціаліст - державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Південного округу (Запорізька та Херсонська області) Корнєєва Людмила Іванівна;
- головний спеціаліст - державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища Південного округу (Запорізька та Херсонська області) Івахно Олександр Іванович;
- заступник начальника відділу інструментально-лабораторного контролю Дніпропетровської області Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Черниш Олена Борисівна;
- головний спеціаліст відділу інструментально-лабораторного контролю Дніпропетровської області Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Роденко Олена Сергіївна;
- головний спеціаліст відділу інструментально-лабораторного контролю Дніпропетровської області Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Солонько Світлана Миколаївна;
- головний спеціаліст відділу інструментально-лабораторного контролю Дніпропетровської області Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Чернушко Ганна Володимирівна;
- головний спеціаліст відділу інструментально-лабораторного контролю Дніпропетровської області Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) Байлюк Юлія Василівна.
Згідно з протоколом обшуку в конверторному цеху посадові особи відповідача брали участь у слідчих діях в якості спеціалістів.
У подальшому, посадовими особами Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) за результатами замірів та відібрання проб на джерелах викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) ПАТ ДМК за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б було складено акти відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел та протоколи вимірювання вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 30.06.2021 року №26-21/3-1 та від 02.07.2021 року №26-21/3-2.
Також посадовими особами Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) за результатами замірів та відібрання проб на джерелі викиду ДВ № 301 конвертер № 1 конвертерного цеху ПАТ ДМК було складено наступні документи:
- акт відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 02.07.2021 року №26-21/3-2, додатками до якого є: протокол вимірювання параметрів газового потоку (додаток 1); розрахунок витрати газу при відборі проб речовин у вигляді суспендованих твердих частинок (при стандартному значенні густини газу, і вимірюванні тиску в кПа) (додаток 2); паспорт проби (додаток 3);
- протокол № 26-21/3-2 вимірювання вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року (надалі - Протокол № 26-21/3-2).
Не погоджуючись з діями відповідача щодо проведення 30.06.2021 року та 02.07.2021 року інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викидів позивача, дій зі складання та затвердження Актів відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел, протоколу вимірювання вмісту забруднюючих речовин, а також не погоджуючись з наявністю у відповідача компетенції на вчинення вказаних дій, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Суд першої інстанції задовольняючи позов частково дійшов висновку, що на спеціалістів відповідача було покладено певні обов`язки на виконання ухвали слідчого судді в рамках кримінального провадження, а отже наявна компетенція на проведення інструментально-лабораторних вимірювань, а отже і дії щодо проведення таких є правомірними. Проте акти і протоколи складено і підписано особою, яка не мала право на таке та порушено вимоги законодавства при відібрання проб, а отже дії по складанню актів та протоколів визнав протиправними.
Переглядаючи судове рішення колегія суддів доходить наступних висновків.
Відповідно до ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За визначенням термінів, наведених у ст. 4 КАС України, адміністративною справою є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовий спір це спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Суб`єктом владних повноважень визнається орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.
Індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
За змістом частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними.
Юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (пункт 1 частини першої статті 19 КАС України).
Як свідчать встановлені обставини справи, 29.06.2021 року слідчим суддею Красногвардійського районного суду м.Дніпропетровська Дружиніним К.М. розглянуто клопотання прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури Нестеренко Ольги Анатоліївни про надання дозволу на проведення обшуку у кримінальному провадженні №22019040000000059 від 29.07.2019 року, та винесено ухвалу у справі № 204/4744/21, якою надано прокурорам відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури, прокурорам Центральної окружної прокуратури міста Дніпра, старшим слідчим та слідчим слідчого відділу Управління СБ України у Дніпропетровський області, оперативним працівникам за дорученням слідчого або прокурора, дозвіл на проведення обшуку у нежитловому приміщенні - конвертерному цеху ПАТ Дніпровський меткомбінат , який розташовано на земельних ділянках із кадастровими номерами 1210400000:02:004:0045 та 1210400000:02:004:0090 (адреса: Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Соборна 18-Б).
В якості спеціалістів залучено співробітників Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області), ДУ Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України , ТОВ НВП Центр екологічного аудиту та чистих технологій (код 31573565), а також інших фахівців, потреба у яких виникне в ході проведення даної слідчої дії, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знарядь злочину - стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин, які знаходяться в доменному цеху підприємства, отримання (відібрання) та подальшого вилучення проб викидів забруднюючих речовин зі всіх зазначених стаціонарних джерел, повітря робочої зони зі складанням актів відбору проб та протоколів для подальшого встановлення в їх складі параметрів та концентрацій забруднюючих речовин, рівня шкідливості, а також вчинення інших дій біля вказаних джерел, які будуть обґрунтовані спеціалістами, виходячи з характерних обставин та особливостей джерел забруднення, що передбачено п. 3 ч. 4 ст. 71 КПК України, та необхідними для повноти проведення слідчої дії.
Таким чином судом встановлено що всі вчинені дії були не з метою виконання повноважень відповідача на проведення планової чи позапланової перевірки, а на виконання ухвали слідчого судді в рамках кримінального провадження, а спеціалісти відповідача залучені як експерти в рамках такого кримінального провадження.
Складені та затверджені відповідачем акти відбору проб викидів стаціонарних джерел, а також складані та затверджені на їх підставі протоколи вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел за своєю суттю є способом документації підрозділів інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції України та її територіальних органів, матеріальної фіксації інформації щодо результатів вимірювань, відображають конкретні показники досліджуваних джерел викидів, способи (методологію) і засоби (у тому числі технологічні, інструментальні) таких вимірювань.
Таким чином такі акти і протоколи є документами інформаційного характеру й самі собою не створюють жодних правових наслідків для Товариства, не містять приписів зобов`язального характеру щодо позивача, не покладають на нього жодних обов`язків, не створюють інших наслідків, які б мали реальний вплив на його права.
Такі документи не набувають ознак рішення суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки самостійно не зумовлюють виникнення будь-яких прав і обов`язків, у зв`язку з чим викладені у них дані (інформація) не можуть бути предметом спору. Ці документи можуть виступати носієм доказової інформації про виявлені органами Держекоінспекції порушення вимог законодавства суб`єктами господарювання у певних підвідомчих цим органам сферах й братись до уваги при прийнятті ними відповідних рішень (приписів, постанов тощо). Тому оцінка складених посадовими особами Держекоінспекції актів і протоколів, а отже й оцінка дій службових осіб цього органу щодо їх складання і затвердження, може бути надана судом при вирішенні спору щодо оскарження таких рішень, або у випадку можливого використання актів, протоколів, як доказу вчинення правопорушення при розгляді відповідного спору.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30.12.2021р. у справі №160/6572/20.
Так позивач оскаржує відсутність компетенції у відповідача на проведення вимірювань та дії по складанню актів та протоколів за результатами таких, проте такі вчинені з метою зібрання доказів та забезпечення участі посадових осіб відповідача у проведенні слідчої дії у якості спеціалістів в межах кримінального провадження.
Таким чином за результатами таких дій не здійснювалося заходів державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів або за додержанням вимог законодавства щодо екологічної та радіаційної безпеки, охорони атмосферного повітря, стану навколишнього природного середовища тощо, а на підставі складених і затверджених посадовими особами відповідача актів відбору проб викидів стаціонарних джерел та протоколів вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел не приймалось рішень, які б зумовлювали виникнення для Товариства будь - яких юридично значимих наслідків, впливали на його права та обов`язки, й такі рішення у межах цього спору не оскаржуються. Працівники відповідача були залучені як спеціалісти до проведення слідчих дій, визначених ухвалою слідчого судді, у кримінальному провадженні №22019040000000059.
Таким чином оскаржувані компетенція відповідача, дії відповідача щодо складання, затвердження актів і протоколів не можуть бути предметом самостійного оскарження у суді будь-якої юрисдикції, в тому числі в порядку адміністративного судочинства.
Щодо посилання представник позивача на ту обставину, що у акті від 30.06.2021р. заначено про проведення позапланового заходу, колегія суддів зазначає, що у вказаному акті вказано відбір проб здійснено на виконання наказу від 30.06.2021р. №305 Держекоінспекцією України «Про залучення спеціалістів» виданий на підставі постанови прокуратури Дніпропетровської області від 25.06.2021р. про залучення спеціалістів до проведення слідчих дій, визначених ухвалою слідчого судді, у кримінальному провадженні №22019040000000059. (а.с. 19 Т2).
Крім того, представник позивача в судовому засіданні суду апеляційної інстанції зазначив, що рішень екологічної інспекції за проведеними відборами та вимірювань підприємство не отримувало.
Враховуючи зазначене, позовні вимоги, що розглянуті судом фактично стосуються правомірності проведення спеціалістами відповідача відбору проб викидів від стаціонарних джерел викидів, а також правомірності дій зі складення актів та затвердження протоколів вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел на підставі актів відбору проб викидів стаціонарних джерел, які вчинені в межах слідчої дії - проведення огляду виробничих приміщень позивача на підставі ухвал слідчого судді, прийнятих у межах кримінального провадження, такі дії не мають ознак публічно-владних управлінських дій, а тому оцінка таким діям має надаватися в межах такого кримінального провадження.
Тому для вирішення цього спору не можна використати способи захисту, передбачені в адміністративному судочинстві.
Для ефективного захисту прав позивача Кримінальний процесуальний кодекс України передбачає спеціальні процедури, які не можна підмінити шляхом звернення з позовом до адміністративного суду.
Відповідно до частини третьої статті 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
За приписами пункту 1 ч.1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Словосполучення справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства (пункт 1 частини першої статті 238 КАС України) стосується як позовних вимог, які не можна розглядати за правилами адміністративного судочинства, так і тих вимог, які взагалі не можуть розглядати суди.
Враховуючи те, що вимоги про встановлення відсутності компетенції так і оскаржені дії відповідача вчинені з метою зібрання доказів у кримінальному провадженні, а Кримінальний процесуальний кодекс України не передбачає випадків оскарження дій залучених спеціалістів в рамках КПК, суд доходить до висновку, що цей позов не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Поняття спору, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, у цій справі слід тлумачити в контексті частини третьої статті 124 Конституції України в ширшому значенні, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підпадають під юрисдикцію не лише адміністративних судів, а взагалі не підлягають судовому розгляду.
Враховуючи зазначене, колегія суддів доходить до висновку, що суд першої інстанції, розглянувши цей спір по суті заявлених позовних вимог, дійшов помилкового висновку про те, що цей спір належить до юрисдикції адміністративних судів.
Такий спір не підпадає під юрисдикцію не лише адміністративних судів, а взагалі не підлягають судовому розгляду.
Аналогічний висновок щодо застосування норм процесуального права у подібних правовідносинах викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18 листопада 2020 року у справі № 813/5892/15 (провадження № 11-132апп20).
Відповідно до частини першої статті 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.
Оскільки суд першої інстанції розглянув справу з порушенням правил юрисдикції адміністративних судів, суд доходить висновку про скасування постановленого у справі рішення із закриттям провадження в адміністративній справі.
Колегія суддів відхиляє доводи позивача про те, що прокуратурою, особою, що не брала участь у справі, було подано апеляційну скаргу, не обґрунтовано заінтересованість у справі, оскільки ухвала слідчого судді, на яку посилається суд першої інстанції, прийнята за клопотанням прокурора відділу нагляду за додержанням законів органів СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури у кримінальному провадженні №22019040000000059, а Дніпропетровською обласною прокуратурою забезпечується процесуальне керівництво у вказаному кримінальному провадженні.
Враховуючи вищезазначене, колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст315, ст. 317, 319, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Виконуючого обов`язки керівника Дніпропетровської обласної прокуратури Прихожанова Валерія Олександровича задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року у справі №160/15983/21 скасувати.
Провадження у справі за позовом Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат" до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про визнання дій протиправними та визнання відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень закрити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.
Повне судове рішення складено 02 червня 2022 року.
Головуючий - суддяН.І. Малиш
суддяН.П. Баранник
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104592144 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні