ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.05.2022м. ДніпроСправа № 904/8321/21за позовом Криворізької міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДТЕХСЕРВІС"
про стягнення заборгованості з орендної плати за землю та пені
Суддя Юзіков С.Г.
При секретарі судового засідання: Бєльченко М.В.
Представники:
Позивача - Люта О.В. (адвокат)
Відповідача - Кузьменко М.В. (адвокат)
СУТЬ СПОРУ:
Позивач просить стягнути з Відповідача 88 561,33 грн. боргу з орендної плати за землю за період з 01.01.2019 до 31.05.2021, 7 719,45 грн. - пені за період 03.03.2019 до 30.06.2021, мотивуючи неналежним виконанням Відповідачем договору оренди земельної ділянки № 2014330 від 25.09.2014.
У відзиві на позов Відповідач вказав, що позовну заяву не отримував, у зв`язку з чим надає відзив на позовну заяву без ознайомлення з її змістом, ґрунтуючись на попередньо отриманій від Криворізької міської ради претензії щодо неналежного виконання умов договору оренди земельної ділянки № 20/18/531 від 29.06.2021. Відповідно до змісту претензії Позивач посилається на те, що у порушення Договору оренди земельної ділянки та Податкового кодексу України Відповідач не сплачує орендну плату за землю у належному розмірі, у зв`язку з чим утворилась заборгованість з орендної плати за землю за період 01.01.2019 по 31.05.2021 у розмірі 96 280,78 грн. Так, 29.09.2014 сторонами укладено договір оренди землі площею 2473 м2 по вул. Криворіжсталі (Орджонікідзе), 67 у Металургійному районі для розміщення адміністративно-побутових корпусів. Відповідно до п. 7, 10 Договору річна орендна плата вноситься орендарем виключно в грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється ПК України з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013 № 2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу". Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. За неповний календарний місяць плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою. Згідно з п. 37 Договору дія договору оренди землі припиняється, зокрема, у разі закінчення строку, на який його укладено. Відповідно до п.6 даного Договору строк дії договору становить 5 років, отже, 29.09.2019 строк дії Договору закінчився. Як вбачається із наданих розрахунків, Криворізькою міською радою нарахована заборгованість з орендної плати та пеня за Договором за період з 01.01.2019 по 31.12.2019, що базується на визначенні місячної ставки орендної плати за земельну ділянку у розмірі 3 511,20 грн. Проте, заборгованість у Відповідача за 2019 рік відсутня, що підтверджується податковою декларацією з плати за землю за 2019 рік, згідно якої задекларовано та сплачено суму щомісячної орендної плати за вищевказану земельну ділянку у розмірі 3 511,20 грн. Крім того, після закінчення Договору Відповідач продовжував сплачувати земельний податок, зокрема за жовтень, листопад, грудень. Щодо безпідставності позовних вимог Криворізької міської ради про стягнення заборгованості з орендної плати та пені поза межами строку дії Договору (тобто за період з 29.09.2019 по 30.06.2021), Відповідач вважає, що згідно з ч. 2 ст. 291 ГК України та ч. 1 ст. 31 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) договір оренди припиняється у разі закінчення строку, на який його укладено. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, а розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди. Відтак, з огляду на те, що встановлені обставини справи щодо закінчення строку дії договору оренди, відсутні правові підстави для нарахування Відповідачеві орендної плати.
24.12.2021 від Позивача надійшла уточнена позовна заява про стягнення з Відповідача 56 960,18 грн. боргу та 1 993,80 грн. пені, мотивована тим, що ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" є власником нежитлової будівлі, розташованої на спірній земельній ділянці за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Орджонікідзе, 67, а значить і фактичним користувачем земельної ділянки за вказаною адресою. 29.09.2019 припинив дію Договір оренди земельної ділянки №2014330, за яким Відповідачеві передано в користування земельну ділянку промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення за адресою вул. Орджонікідзе, 67 у Дзержинському районі м. Кривого Рогу, площею 0,2473 га, кадастровий номер: 1211000000:02:195:0047, для розміщення адміністративно-побутових корпусів, строком на 5 років, проте Відповідач продовжує фактично користуватися зазначеною земельною ділянкою. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника земельної ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України. Так, у період користування спірною земельною ділянкою Відповідач мав сплачувати власнику земельної ділянки - Криворізькій міській раді відповідну плату. Проте, протягом 2020-2021 років ним така плата здійснювалась не в повному обсязі, що призвело до недонадходження коштів до бюджету Криворізької міської територіальної громади, чим порушено майнові права останньої. За офіційною інформацією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 17.12.2021, ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" за користування спірною земельною ділянкою площею 0,2473 га у Металургійному районі м. Кривого Рогу, кадастровий номер 1211000000:02:195:0047 за період з 01.01.2019 по 30.09.2019 та з 01.01.2021 по теперішній час обчислював та сплачував орендну плату за користування зазначеною земельною ділянкою. Зокрема, згідно додатків до інформації у 2020 році ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" за користування цією земельною ділянкою обчислювало та сплачувало земельний податок -12 874,40 грн. (замість 42 134,76 грн.); у січні-травні 2021 р. - 17 556,00 грн. (замість 48 767,05 грн.).
У відзиві на уточнену позовну заяву Відповідач зазначив, що позовна заява обґрунтовується позицією Криворізької міської ради про недоплату Відповідачем до бюджету плати за землю у формі річної суми орендної плати за земельну ділянку. Порядок справляння плати за землю встановлено нормами ПК України, що не заперечується Позивачем. Відповідно до п. 12.2. ст. 12 ПК України, до повноважень Позивача належить виключно встановлення місцевих податків, до переліку якого відноситься і плата за землю. Згідно з підп. 54.3.1., 54.3.2 п. 54.3. ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо: платник податків не подає в установлені строки податкову (митну) декларацію, а при здійсненні заходів податкового контролю встановлено факти здійснення платником податків діяльності, що призвела до виникнення об`єктів оподаткування, наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу та наявності діючих (у тому числі призупинених) ліцензій на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством; дані перевірок результатів діяльності платника податків, крім електронної перевірки, свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов`язань та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, або завищення суми податку на доходи фізичних осіб, що підлягає поверненню з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках. Відповідач подав податкові декларації з плати за землю у 2020, 2021 роках. При цьому, контролюючим органом, що має повноваження перевіряти правильність визначення задекларованих у податкових деклараціях сум грошових зобов`язань з плати за землю, є виключно контролюючий орган. У даному випадку, податковим контролюючим органом є ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яким прийнято податкові декларації та не виявлено порушень щодо їх заповнення. Щодо нарахування пені, то відповідно до підп. 14.1.162 ст. 14 ПК України пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Враховуючи дану норму права, нарахування пені має обумовлюватися проведенням контролюючим органом перевірки та визначення ним відповідного грошового зобов`язання.
Позивач надав відповідь на відзив, у якій вказав, що ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" вважає, що до повноважень Криворізької міської ради належить виключно встановлення місцевих податків, у тому числі, плата за землю, та що міська рада не є контролюючим органом, уповноваженим контролювати дотримання платниками податків вимог податкового законодавства, що регулює, у тому числі, справляння плати за землю. А отже, нормативні та фактичні підстави для нарахування суми річної орендної плати за землю, на думку Відповідача, відсутні. Так, до прав контролюючих органів належить перевірка правильності нарахування та своєчасності сплати податків, зборів, платежів; визначення суми податкових та грошових зобов`язань платників податків; звернення до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини (ст. 20 ПК України), проте це не позбавляє міську раду права звернення до суду на правах власника майна. У даному випадку в позовній заяві не йдеться про податковий борг Відповідача. Плата за фактичне користування землею належить до доходу місцевого бюджету та майна відповідної територіальної громади. Позивач у даному спорі висуває вимоги від законного власника майна (грошових коштів - плати за землю) і це доводить правомочність Позивача у даній справі. Посилання на норми ПК України є неминучими, оскільки обумовлені специфікою об`єкту правовідносин (земельної ділянки).
У запереченнях на відповідь на відзив Відповідач звертає увагу суду на те, що Позивач не спростував той факт, що Відповідач подавав податкові декларації з плати за землю у 2020, 2021 роках. Крім того, Позивач не є контролюючим органом, уповноваженим контролювати дотримання податкового законодавства платниками податків, у тому числі й щодо повноти нарахування та сплати за землю. А отже, Позивач не має повноважень визначати недоплату за землю, у разі якщо платником податків самостійно подано податкову декларацію до податкового органу та визначено суму податкового зобов`язання з плати за землю.
За клопотанням сторін судові засідання відбувалися в режимі відеоконференції.
У судовому засіданні досліджено надані сторонами докази.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно з Державним реєстром речових прав на нерухоме майно за ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" 17.02.2006 за № 6074497 зареєстровано право приватної спільної часткової власності на нежитлові будівлі літ. А-3н/ж, А'-3н/ж, А-4н/ж загальною площею 2638,8 м2, розташованого на вул. Орджонікідзе, буд. 67, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл.
Вказані об`єкти нерухомого майна розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 1211000000:02:195:0047. Відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 30.04.2021 №255124968 власником зазначеної земельної ділянки є територіальна громада м. Кривого рогу в особі Криворізької міської рада.
Розглянувши звернення ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" про надання в оренду земельної ділянки на вул. Орджонікідзе, 67, рішенням L сесії скликання Криворізької міської ради від 27.08.2014 № 2917 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Орджонікідзе, 67, реєстрацію прав комунальної власності на неї та надання її в оренду для розміщення адміністративно-побутових корпусів" вирішено: 1. затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,2473 га на вул. Орджонікідзе, 67 у Дзержинському районі (кадастровий номер 1211000000:02:195:0047) для розміщення адміністративно-побутових корпусів; 2. відповідно до вимог чинного законодавства України зареєструвати за територіальною громадою міста Кривого Рогу в особі Криворізької міської ради право комунальної власності на земельну ділянку промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення площею 0,2473 га на вул. Орджонікідзе, 67 у Дзержинському районі (кадастровий номер 1211000000:02:195:0047) для розміщення адміністративно-побутових корпусів; 3. надати ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" із земельної комунальної власності в оренду терміном на 5 років земельну ділянку промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення площею 0,2473 га на вул. Орджонікідзе, 67 у Дзержинському районі (кадастровий номер 1211000000:02:195:0047) для розміщення адміністративно-побутових корпусів за рахунок забудованих земель промисловості, які на підставі рішення міської ради від 23.12.2009 № 3668 віднесені до земель промисловості, не наданих у власність або користування, згідно з доданою схемою; 4. визнати розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до ПК України; 5.2. ТОВ "БУД-ТЕХСЕРВІС" у тримісячний термін від дати ухвалення рішення: 5.2.1. надати до управління земельних ресурсів виконкому міської ради технічну документацію із землеустрою та документи, необхідні для укладання договору оренди земельної ділянки; 5.2.2. укласти з міською радою договір оренди земельної ділянки; 5.2.3. зареєструвати право оренди, що підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
25.09.2017 сторони уклали договір оренди земельної ділянки № 2014330 (далі Договір) за п. 1. якого Орендодавець (Позивач) на підставі рішення міської ради від 27.08.2014 № 2917 надає, а Орендар (Відповідач) приймає в строкове платне користування земельну ділянку промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розміщення адміністративно-побутових корпусів, яка знаходиться на вул. Орджонікідзе, 67 у Дзержинському районі м. Кривого Рогу.
В оренду передається земельна ділянка площею 0,2473 га (п. 2 Договору).
На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: Адміністративно-побутові корпуси згідно із Витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.03.2013 року (п. 3. Договору).
Кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:02:195:0047 (п. 4 Договору).
Договір укладено на 5 років. Після закінчення строку Договору Орендар, у разі
належного виконання обов`язків відповідно до умов договору, має переважне право на укладання договору оренди землі на новий строк. Орендар зобов`язаний повідомити Орендодавця про намір поновити договір оренди земельної ділянки за два місяця (але не пізніше ніж за місяць) до спливу строку договору оренди, додавши до листа-повідомлення проект додаткової угоди. Поновлення Договору здійснюється на підставі ухваленого Орендодавцем відповідного рішення (п. 6 Договору).
Річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013 №2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу".
Орендна плата починаючи з 1 січня 2015 року вноситься Орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності Орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради від 25.06.2014 №2778 "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.06.2013 №2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" та затвердження додатка до нього в новій редакції" (п. 7 Договору).
Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою.
Строки платежу не є сталими і можуть змінюватися відповідно до вимог чинного законодавства України (п. 10 Договору).
Розмір та сума орендної плати переглядається без внесення змін до цього Договору у разі:
-затвердження базової вартості 1 кв. м земель міста та зміни даної базової вартості;
-зміни умов господарювання, передбачених договором;
-зміни (збільшення або зменшення за рішенням міської ради) розмірів річної орендної плати за землю, розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
-погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, підтверджується документами;
-в інших випадках, передбачених законодавством та цим договором (п. 12 Договору).
Орендар самостійно обчислює суму орендної плати щороку за станом на 1 січня до 20 лютого поточного року подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (п. 14 Договору).
Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється за актом її приймання-передачі, який набуває чинності виключно з дати державної реєстрації права оренди, яке поширюється на зазначену земельну ділянку (п. 17 Договору).
Після припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду. Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку (п. 18 Договору).
Неповернення земельної ділянки не звільняє Орендаря від сплати орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою. Плата за фактичне користування земельною ділянкою вноситься у розмірах, визначених розділом "Орендна плата" цього Договору. Нарахування орендної плати припиняється з дати оформлення акта приймання-передачі (повернення) земельної ділянки (п. 21 Договору).
Відповідно до п. 33 Договору Орендар зобов`язаний систематично сплачувати орендну плату в повному обсязі в установлений Договором строк.
Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи - "Орендаря".
Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законодавством України (п. 37 Договору).
Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки робоча комісія Криворізької міської ради передала, а Відповідач прийняв в оренду земельну ділянку промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення площею 0,2473 га (кадастровий номер 1211000000:02:195:0047) для розміщення адміністративно-побутових корпусів на вул. Орджонікідзе, 67 у Дзержинському районі.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.05.2021 № 578902 нормативно грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 1211000000:02:195:0047 становить 4 681 636,30 грн.
Для земель промисловості з відповідним кодом (11.03) на території міста Кривого Рогу у 2019-2020 роках діяла ставка орендної плати за землю 0,9% від нормативної грошової оцінки земель міста, встановлена рішеннями Криворізької міської ради:
- від 27.06.2018 № 2816 "Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати. Пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2019 році";
- від 26.06.2019 № 3897 "Про встановлення ставок плати за землю та пільг щодо земельного податку на території м. Кривого Рогу у 2020 році";
Для земель промисловості з відповідним кодом (11.03) на території міста Кривого Рогу у 2021 році діяла ставка орендної плати за землю 2,5% від нормативної грошової оцінки земель міста, встановлена рішеннями Криворізької міської ради:
- від 30.06.2020 № 4799 "Про встановлення ставок плати за землю та пільг із земельного податку на території м. Кривого Рогу у 2021 році".
Матеріали справи не містять доказів оскарження Відповідачем рішень Криворізької міської ради, якими затверджено технічну документацію щодо нормативної грошової оцінки землі та встановлено ставки плати за землю на території м. Кривого Рогу у 2019-2021 роках. Отже, ці рішення є чинними, а тому є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідач частково сплачував орендну плату за землю, що підтверджується платіжними дорученнями: № 79 від 26.02.2019 на суму 3 511,20 грн., № 107 від 25.03.2019 на суму 3 511,20 грн., № 146 від 25.04.2019 на суму 3 511,20 грн., № 196 від 27.05.2019 на суму 3 511,20 грн., № 246 від 24.06.2019 на суму 3 511,20 грн., № 292 від 24.07.2019 на суму 3 511,20 грн., № 354 від 22.08.2019 на суму 3 511,20 грн., № 396 від 24.09.2019 на суму 3 511,20 грн., № 446 від 28.10.2019 на суму 3 511,20 грн., № 492 від 29.11.2019 на суму 3 511,20 грн., № 531 від 21.12.2019 на суму 3 511,20 грн., № 56 від 28.01.2020 на суму 3 511,20 грн., № 111 від 25.02.2020 на суму 1 170,40 грн., № 156 від 20.03.2020 на суму 1 170,40 грн., № 248 від 25.05.2020 на суму 1 170,40 грн., № 294 від 24.06.2020 на суму 1 170,40 грн., № 362 від 28.07.2020 на суму 1 170,40 грн., № 398 від 27.08.2020 на суму 1 170,40 грн., № 453 від 28.09.2020 на суму 1 170,40 грн., № 523 від 27.10.2020 на суму 1 170,40 грн., № 576 від 26.11.2020 на суму 1 170,40 грн., № 617 від 23.12.2020 на суму 1 170,40 грн., № 43 від 28.01.2021 на суму 1 170,40 грн., № 93 від 25.02.2021 на суму 3 511,20 грн., № 137 від 24.03.2021 на суму 3 511,20 грн., № 216 від 28.04.2021 на суму 3 511,20 грн., № 247 від 24.05.2021 на суму 3 511,20 грн., № 323 від 24.06.2021 на суму 3 511,20 грн. на загальну суму 72 564,80 грн.
Листом № 15090/5/04-36-04-09 від 04.06.2021 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області Державної податкової служби (ДПС) України повідомило Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконавчого комітету Криворізької міської ради, що ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" має земельну ділянку площею 0,2473 га за кадастровим номером 12110000000:02:195:0047 для розміщення адміністративно-побутових корпусів за адресою: вул. Криворіжсталі, 67. Задекларовано за 2019 рік 10 533,61 грн., 2020 рік 12 874,40 грн. За 2021 рік подано податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), а саме розрахунок суми орендної плати договір від 25.09.2014 № 2014330, нарахування становлять 42 134,41 грн. Станом на 04.06.2021 року заборгованість по Металургійному району відсутня.
01.07.2021 Позивач направив Відповідачеві претензію № 20/18/531 від 29.06.2021 щодо порушення умов договору та ПК України та несплати орендної плати за землю в належному розмірі, зокрема зазначено, що за період з 01.01.2019 31.05.2021 заборгованість з орендної плати за землю, з урахуванням пені, становить 96 280,78 грн.
Відповідно до листа Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин № 7-23/02-08/3526 від 17.12.2021, у зв`язку із надходженням уточненої інформації від ГУ ДПС у Дніпропетровській області, викладеній в листі від 17.12.2021 № 43883/5/04-36-04-09-09, щодо внесення ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" плати за землю за період 01.01.2019-31.05.2021 за користування земельною ділянкою на вул. Криворіжсталі, 67 у Металургійному районі м. Кривого Рогу площею 2473 м2 з`ясовано, що підприємством сплачені податкові зобов`язання з плати за землю за 2019 рік у повному обсязі. Таким чином, заборгованість ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" з плати за користування зазначеною земельною ділянкою за 2019 рік відсутня, за 2020 рік 25 749,13 грн., за період 01.01.2021- 31.05.2021 31 211,05 грн.
Листом Головного управління ДПС у Дніпропетровської області № 2441/6/04-36-04-09-11 від 13.01.2022 повідомлено Відповідачеві, що податкове зобов`язання з плати за землю на 2020 рік в сумі 14 044,80 грн., за земельну ділянку площею 2473 м2 сума податку сплачена в повному обсязі. На звітний період 2021 рік товариством самостійно визначено податкове зобов`язання з плати за землю по зазначеній ділянці в сумі 42 134,41 грн., яке сплачено в повному обсязі.
З урахуванням наведених даних, за розрахунками Позивача, у період з 01.01.2020 по 31.05.2021 борг Відповідача становить 56 960,18 грн. (різниця між сумою, яка підлягала сплаті та задекларованою і сплаченою сумою), на вказаний борг Відповідача, з посиланням на п. 129.4 ст. 129 ПК України, Позивач нарахував 1 993,80 грн. пені.
Наведені обставини стали причиною звернення Позивачем з позовом та є предметом спору у даній справі.
Предметом доказування у даній справі є: наявність порушень Відповідачем чинного законодавства щодо користування земельною ділянкою та сплати за користування земельною ділянкою.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно з ч. 1,2 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Зі змісту гл. 15, ст. 120, 125 Земельного кодексу України та ст. 1212 ЦК України випливає, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17 (провадження №12-182гс18) та від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 (провадження № 14-32цс19).
Згідно з п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено (підп. 271.1.1, 271.1.2 п. 271.1 ст. 271 ПК України).
Підпунктом 14.1.125 п. 14.1 ст. 14 ПК України передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (ст. 20 Закону України "Про оцінку земель").
Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка (ч. 1 ст. 206 ЗК України).
Згідно зі ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У ст. 76, 77 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до ст. 78, 79 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно зі ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідач позов заперечує з наведених вище підстав.
Перевіривши доводи і докази сторін, суд частково погоджується з обома сторонами.
Суд погоджується із запереченнями Відповідача про відсутність у Позивача повноважень контролювати дотримання платниками податків вимог податкового законодавства, однак, суд бере до уваги, що згідно зі ст. 143 Конституції України, ст. 12 ПК України, ч. 1 ст. 69 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Криворізька міська рада наділена повноваженнями самостійно встановлювати місцеві податки та збори у порядку, визначеному ПК України, чим забезпечується реалізація принципу правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності місцевого самоврядування, під яким розуміється право територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Згідно з рішенням Криворізької міської ради від 27.06.2018 №2815, яким затверджено Положення про департамент регулювання містобудівної діяльності земельних відносин виконкому Криворізької міської ради, одним з основних завдань та функцій департаменту є реалізація повноважень міської ради та її виконавчого комітету у сферах містобудування, архітектури та земельних відносин в порядку, установленому чинним законодавством України, а обов`язком - проведення розрахунку ставок орендної плати за землю та її розміру (пп. 2.1, 3.20 Положення).
У даному випадку міська рада виступає як представницький орган власника землі територіальної громади, а це дає відповідне право виконувати повний спектр правомочностей, пов`язаних з відновленням майнових прав останнього.
25.09.2017 Криворізька міська рада з ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС", на підставі рішення Криворізької міської ради № 105 від 22.12.2010, уклали договір оренди земельної ділянки № 2014330, за якою ТОВ "БУДТЕХСЕРВІС" визнано орендарем наведеної земельної ділянки.
Як зазначено вище, договір оренди земельної ділянки укладався на 5 років.
Позивач стверджує, що після спливу строку дії договору оренди, Відповідач користується земельною ділянкою без продовження строку дії Договору, сплачуючи не повну вартість за користування землею.
Відповідач твердження Позивача стосовно користування земельною ділянкою не спростував. Не надав Відповідач і доказів повернення земельної ділянки Позивачеві після спливу строку дії Договору.
За період користування земельною ділянкою Відповідачем (з 01.01.2020 по 31.05.2021) розмір плати за користування земельною ділянкою площею 0,2473 га, з кадастровим номером 1211000000:02:195:0047, яка знаходиться на вул. Криворіжсталі (Орджонікідзе) 67 у Дзержинському районі м. Кривого Рогу становить 90 901,81 грн., виходячи з наступного розрахунку:
у 2020 плата за рік оренди становить 42 134,76 грн.
42 134,76 грн. = 4 681 636,30 грн. * 0,9%, де:
4 681 636,30 грн. нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу.
0,9 % - ставка орендної плати від нормативно грошової оцінки земель міста, визначена рішенням Позивача від 27.06.2018 № 2816.
Відповідач у спірному періоді частково сплатив за користування наведеною земельною ділянкою 12 874,40 грн.
у 2021 плата за рік оренди становить 117 040,91 грн.
117 040,91 грн. = 4 681 636,30 грн. * 2,5 %, де:
4 681 636,30 грн. нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу.
2,5 % - ставка орендної плати від нормативно грошової оцінки земель міста, визначена рішенням Позивача від 30.06.2020 № 4799.
Розмір місячної орендної плати вираховується шляхом ділення річної орендної плати на кількість місяців у році та становить 3 511,23 грн. у 2020 році та 9 753,41 грн. у 2021 році.
Так, за період з 01.01.2021 по 31.05.2021 Відповідач мав сплатити 48 767,05 грн.
48 767,05 грн. = 9 753,41 грн. * 5, де:
9 753,41 грн. розмір місячної орендної плати за землю у 2021 році.
5 кількість місяців користування Відповідачем земельною ділянкою у 2021 році.
Відповідач у спірному періоді частково сплатив за користування наведеною земельною ділянкою 17 556,00 грн.
Загальна різниця нарахованої Позивачем та фактично сплаченої Відповідачем суми плати за користування земельною ділянкою за спірний період становить 56 960,18 грн.
Дослідивши надані до матеріалів справи докази (Рішення Криворізької міської ради, договір, платіжні доручення), беручи до уваги відсутність заперечень Відповідача щодо користування спірною земельною ділянкою, суд визнає обґрунтованою та підтвердженою матеріалами справи вимогу про стягнення основного боргу 56 960,18 грн.
Відсутність у ДПС претензій щодо заповнення декларацій та сплати Відповідачем земельного податку не може свідчити про відсутність зобов`язань у Відповідача перед Позивачем.
Щодо нарахування пені суд бере до уваги, що відповідно до підп. 14.1.162 п. 14.1. ст. 14 ПК України пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми податкових зобов`язань та/або на суми штрафних (фінансових) санкцій, не сплачених у встановлені законодавством строки, а також нарахована в інших випадках та порядку, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Оскільки ПК України не наділяє Позивача повноваженнями нарахування та стягнення пені за порушення податкового законодавства, у спірному випадку Позивач звернувся, як представницький орган власника землі, за стягненням саме безпідставно збережених коштів за користування Відповідачем землею, тобто за захистом свого цивільного права, то у Позивача відсутні правові підстави для стягнення з Відповідача пені.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, до стягнення належить 56 960,18 грн. - боргу, як безпідставно збережених коштів, решта вимог задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір слід покласти на сторін, пропорційно розміру задоволених вимог.
Керуючись ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241, 247 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "БУДТЕХСЕРВІС" (50005, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Криворіжсталі, буд. 67, код 31550129) на користь Криворізької міської ради (50101, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, пл. Молодіжна, 1, код 33874388) 56 960,18 грн. боргу, 2 193,23 грн. судового збору.
У решті позову відмовити.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду у строк, передбачений ст.256 ГПК України, з урахуванням ч. 4 розділу Х "Прикінцеві положення" цього Кодексу.
Повне судове рішення складене 03.06.2022.
Суддя С.Г. Юзіков
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 23.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104602386 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Юзіков Станіслав Георгійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні