Рішення
від 02.06.2022 по справі 620/959/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 червня 2022 року м. Чернігів Справа № 620/959/22

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі позивач) 13.01.2022 (відповідно до відбитку штампу на конверті) звернулась до суду з адміністративним позовом до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області (далі відповідач), у якому просить:

- визнати дії відповідача в частині відмови їй у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,00 га, на території Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області неправомірними;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути її заяву від 18.06.2021 та прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,00 га, на території Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що відповідач, ігноруючи вимоги Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Земельного кодексу України, безпідставно відмовив у задоволенні її клопотання, без оформлення відповідного мотивованого письмового рішення.

Ухвалою судді від21.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також установлено відповідачу термін для надання відзиву на позовну заяву.

Ухвалою суду від 05.05.2022 відповідачу відмовлено у задоволенні клопотання про розгляд справи №620/959/22 в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін; зобов`язано надати належним чином завірену копію рішення Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області від 13.07.2021 Десятої (позачергової) сесії восьмого скликання.

У встановлений судом строк відповідач подав відзив на позов, у якому позовні вимоги не визнав, просив відмовити у їх задоволенні та зазначив, що шляхом поіменного голосування депутатів позивачу відмовлено у наданні спірного дозволу у зв`язку із тим, що бажана земельна ділянка включена в Перелік земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права їх оренди на земельних торгах у формі аукціону в 2022 році.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

18.06.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в межах норм безоплатної приватизації, визначених статтею 121 Земельного кодексу України, для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,00 га, до якої додав графічний матеріал із бажаним місцем розташування земельної ділянки (а.с. 9).

Листом від 16.07.2021 за №2754 відповідач повідомив, що подана позивачем заява розглянута на засіданні 10 (позачергової) сесії 8 скликання від 13.07.2021. Шляхом поіменного голосування депутатів у наданні земельної ділянки відмовлено відповідно до п. 7 ст. 118 Земельного кодексу України. Враховуючи інвестиційну привабливість земельних ділянок, відповідно до статей 12, 83, 122, 124, 127, 134-139 Земельного кодексу України, вимог Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень», п. 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішенням 10 (позачергової) сесії 8 скликання від 13.07.2021 земельна ділянка з кадастровим номером 7423383600:03:001:0070, загальною площею 17,5540 га, яка знаходиться на території Данинського старостинського округу Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області передана на земельні торги для передачі її у користування на умовах оренди (а.с. 10-11).

10.12.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою про надання копії рішення щодо відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою 10 (позачергової) сесії 8 скликання від 13.07.2021 (а.с. 14).

Листом від 15.12.2021 за №1732/02-09 відповідач повідомив, що по спірному питанню рішення не прийнято, так як депутати проголосували «проти» (а.с. 15-16).

Вважаючи вказані дії відповідача неправомірними, позивач звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини другої статті 22 Земельного кодексу України до земель сільськогосподарського призначення належать сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

Відповідно до частини третьої статті 116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до частини першої статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 га.

Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно із положеннями статті 118 Земельного кодексу України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Аналогічні положення закріплені у статті 123 Земельного кодексу України

Виходячи с аналізу зазначених норм, будь-який громадянин України, незалежно від місця реєстрації або проживання, має право звернутись до уповноваженого органу із заявою та визначеними законодавством документами щодо надання йому дозволу на розроблення документації із землеустрою на земельну ділянку, орієнтовною площею до 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства. Відповідний орган може відмовити у наданні дозволу тільки з підстав, зазначених у частині сьомій статті 118 Земельного кодексу України. Перелік підстав є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Відповідно до матеріалів справи, позивач звернувся до відповідача із заявою про надання йому дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства (а.с. 9).

Таким чином, враховуючи наведене та вимоги статті 123 Земельного кодексу України, відповідач у місячний строк повинен був розглянути заяву позивача і надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні. Однак, не зважаючи на вищезазначені вимоги чинного законодавства, відповідач рішення не прийняв, чим порушив права та інтереси позивача.

На вимогу ухвали суду від 05.05.2022 відповідач відповідне рішення також не надав.

Разом з тим, відсутність належним чином оформленого рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, після спливу встановленого законом місячного строку розгляду клопотання особи, свідчить про те, що відповідач не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом, що свідчить про протиправну бездіяльність.

Суд звертає увагу, що відображення наслідків розгляду поданої позивачем заяви у протоколі засідання сесії також не свідчить про виконання відповідачем покладеного на нього Земельним кодексом України обов`язку, оскільки він не є рішенням суб`єкта владних повноважень відповідно до вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Згідно із частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов необхідно задовольнити частково шляхом визнання протиправної бездіяльності відповідача щодо неприйняття мотивованого рішення за наслідками розгляду заяви позивача, зобов`язання на найближчій сесії розглянути заяву позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства, та прийняти мотивоване рішення.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області щодо неприйняття мотивованого рішення за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 від 18.06.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства.

Зобов`язати Лосинівську селищну раду Ніжинського району Чернігівської області на найближчій сесії розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.06.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства та прийняти мотивоване рішення.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 496 (чотириста дев`яносто шість) грн. 20 коп.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 03 червня 2022 року.

Позивач: ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ).

Відповідач: Лосинівська селищна рада Ніжинського району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 04412461, вул. Шевченка, буд. 2, смт. Лосинівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 16663).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104610504
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —620/959/22

Рішення від 02.06.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 04.05.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 20.01.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні