Постанова
від 02.06.2022 по справі 540/4820/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 червня 2022 р.м.ОдесаСправа № 540/4820/21Головуючий в 1 інстанції: Пекний А.С.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді-доповідача Скрипченка В.О.,

суддів Косцової І.П. та ОсіповаЮ.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесіа пеляційну скаргу Великоолександрівської селищної ради Херсонської області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2021 року(суддя Пекний А.С., м.Херсон, повний текст рішення складений11.11.2021) по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про визнання відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність протиправною,-

ВСТАНОВИВ:

31 серпня 2021року ОСОБА_1 звернулася до адміністративного суду з позовом до Великоолександрівської селищної ради Херсонської області, в якому просила:

- визнати відмову селищної ради у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність протиправною;

- зобов`язати селищну раду прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою у частині відведення у власність позивачу земельної ділянки площею 1,999 га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0051 для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2021 року позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Великоолександрівської селищної ради Херсонської області щодо вирішення за заявою позивача від 25.02.2021 року питання про затвердження розробленого у 2012 році ТОВ "АЛЬЯНС" "Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області".

Зобов`язано Великоолександрівську селищну раду Херсонської області вирішити питання щодо затвердження розробленого ТОВ "АЛЬЯНС" у 2012 році "Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області" - в частині відведення позивачці земельної ділянки площею 1,999 га для ведення особистого селянського господарства та прийняти одне з рішень, передбачених частиною дев`ятою статті 118 ЗК України.

Не погоджуючись з ухваленим рішенням селищна рада подала апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в повному обсязі.

В обґрунтування скарги апелянт зазначає, що селищна рада представляє інтереси жителів всієї громади, а не окремо визначених осіб, тому, з метою створення рівноправних та прозорих умов виділення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, використання їх за цільовим призначенням, забезпечення доцільного, економічного та ефективного використання і розпорядження землями, задоволення потреб територіальної громади Великоолександрівської селищної ради та реалізації прав громадян на отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, селищною радою прийнято рішення від 17.03.2021 року №356 "Про затвердження Положення про порядок надання земельних ділянок громадянам для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель комунальної власності на території Великоолександрівської селищної ради". Пунктом 1.4 згаданого Положення встановлено, що розмір земельної ділянки, що виділяються громадянам, які постійно проживають та зареєстровані на території Великоолександрівської селищної ради останні п`ять років, становить не більше 0,5000 га. Таким чином, надання селищною радою дозволу позивачу на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення обмежувало б права інших жителів громади щодо отримання земельних ділянок, що виділяються громадянам для ведення особистого селянського господарства.

При цьому апелянтом зауважено, що жоден нормативно-правовий акт не зобов`язує органи місцевого самоврядування надавати земельну ділянку саме у розмірі 2 га, а підпункт "б" частини першої статті 121 ЗК України передбачає, що для ведення особистого селянського господарства (далі - ОСГ) громадяни України можуть безоплатно отримати не більше 2,0 гектарів із земель державної або комунальної власності. Вказана норма встановлює максимальний, а не обов`язковий розмір земельної ділянки, який громадянин може безоплатно набути у власність для ведення ОСГ.

Позивачка надіслала до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначила про законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Справа розглянута судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження.

Апеляційним судом справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до статті 311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах поданої скарги, апеляційний суд дійшов таких висновків.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, розпорядженнями голови Великоолександрівської районної державної адміністрації Херсонської області від 17.01.2007року №59, від 30.08.2006року №716, від 25.06.2008року №508, від 09.06.2006року №471, від 07.02.2005 року №86, від 10.03.2006 року №186, надано згоду на передачу безоплатно у власність ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) земельних ділянок орієнтовною площею по 2,00 га із земель резервного фонду на території Трифонівської сільської ради для ведення особистого селянського господарства.

Громадянином ОСОБА_2 , як представником заявників, замовлено в ТОВ "АЛЬЯНС" розробку "Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області". Вказаний проект розроблено у 2012 році.

Відділом Держземагентства у Великоолександрівському районі ГУ Держземагентства у Херсонській області у 2013 році зареєстровані земельні ділянки, які мали відводитись громадянам за проектом землеустрою та присвоєні їм, зокрема, кадастрові номери 6520984500:02:001:0035, 6520984500:02:001:0036, 6520984500:02:001:0037, 6520984500:02:001:0038, 6520984500:02:001:0039, 6520984500:02:001:0040, 6520984500:02:001:0041, 6520984500:02:001:0042, 6520984500:02:001:0043, 6520984500:02:001:0044, 6520984500:02:001:0045, 6520984500:02:001:0051 (площею 1,999 га заявник ОСОБА_1 ).

Відділом Держземагентства у Великоолександрівському районі ГУ Держземагентства у Херсонській області складено висновок від 20.05.2015 року №28-2107-0.3-773/2-15, яким погоджено проект землеустрою.

Указані вище земельні ділянкипередані з державної в комунальну власність Великоолександрівської селищної ради, що сторонами не заперечується.

25 лютого 2021 рокуОСОБА_1 звернулася до Великоолександрівської селищної ради із заявою, у якій просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га для ведення особистих селянських господарств із земель запасу Трифонівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області та передати їй безоплатно у власність земельну ділянку площею 1,999 га, кадастровий номер 6520984500:02:001:0051 для ведення особистого селянського господарства.

Листом від 26.04.2021 року за №02-22-687 селищна рада повідомила заявника, що для розгляду заяви необхідно подати оригінал проекту землеустрою, який погоджений в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України та з проведеною державною експертизою. Також у відповіді зазначено, що селищною радою 17 березня 2021 року прийнято рішення №356 "Про затвердження Положення про порядок надання земельних ділянок громадянам для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель комунальної власності на території Великоолександрівської селищної ради", відповідно до якого громадянам, які постійно проживають та зареєстровані на території Великоолександрівської селищної ради останні 5 років, земельні ділянки, що виділяються для ведення особистого селянського господарства, не можуть перевищувати 0,5000 га. Тому заявнику запропоновано звернутися із заявою до Великоолександрівської селищної ради для отримання земельних ділянок площею до 0,5000 га для ведення особистого селянського господарства.

28 квітня 2021 року ОСОБА_2 та ОСОБА_3 подано до селищної ради оригінал проекту землеустрою, а також заяву про його затвердження для всіх заявників.

Листами від 26.05.2021року №02-22-865 та №02-22-866 селищна рада повідомила, що Законом України від 02.06.2015 року№497-VIlI, який набрав законної сили 27.06.2015 року, передбачено, що прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою після погодження в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, підлягають затвердженню органом, який надав дозвіл на їх розроблення, та є підставою для внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру. Заявникам запропоновано звернутися із заявою до Великоолександрівської селищної ради для отримання земельних ділянок площею до 0,5000 га для ведення особистого селянського господарства.

Листом від 03.09.2021 року №02-22-1474 Великоолександрівська селищна рада повернула оригінал проекту землеустрою.

Вважаючи дії селищної ради протиправною відмовоюу затвердженні проекту землеустрою протиправною ОСОБА_1 звернулася до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи позов ОСОБА_1 суд першої інстанції виходив з того, що відповідач в супереч приписів Земельного кодексу України у двотижневий строк з дня отримання заяви позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність допустив протиправну бездіяльність. З огляду на зазначене суд зобов`язав селищну раду вирішити відповідне питання та прийняти одне з рішень, передбачених частиною дев`ятою статті 118 ЗК України.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Так,частиною другою статті 19 Конституцією України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Статтею 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України, у редакції чинної на час виникнення спірних правовідносин) установлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до пункту "б" частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно з пунктом "в" частини третьої статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до пункту "б" частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в розмірі не більше 2,0 гектара для ведення особистого селянського господарства.

Частиною першою статті 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

За вимогами статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Поряд з цим, відповідно до вимог пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Варто наголосити, що визначена законом процедура є способом дій відповідного органу місцевого самоврядування у відповідь на звернення громадян щодо того чи іншого "земельного" питання. У світлі вимог частини другої статті 19 Конституції України дотримання відповідним органом встановленої законом процедури є обов`язковим.

Таким чином, рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову в його затвердженні повинно оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі рішення селищної ради.

Разом з тим, в даному випадку, селищна рада отримав від позивача звернення, протиправно направила відповідь у формі листів, в той час, як повинна була прийняти відповідні управлінські рішення

З огляду на викладене колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанцій про те, що відсутність належним чином оформленого рішення Великоолександрівської селищної ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи відмову у його затвердженні у формі рішення, свідчить про протиправну бездіяльність уповноваженого органу.

Ураховуючи наведене колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Водночас колегія суддів не приймає до уваги посилання апелянта на те, що розмір земельної ділянки, зазначеної у проекті позивача (1,999 га), не відповідає розміру, визначеному пунктом 1.4 Положення про порядок надання земельних ділянок громадянам для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель комунальної власності на території Великоолександрівської селищної ради (0,500 га), оскільки з приписів норм Земельного кодексу України вбачається, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Кодексу, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України норми статті 118 цього Кодексу не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права неодноразово викладений також і у постановах Верховного Суду, зокрема, від 24 січня 2020 року у справі №316/979/18, від 27 січня 2021 року у справі №560/1334/19, від 1 лютого 2021 року у справі №560/1282/19, від 16 вересня 2021 року у справі №260/18/19, від 10 червня 2021 у справі №240/4964/18, від 7 квітня 2021 року у справі №540/2813/19, від 10 березня 2021 року у справі №240/82/19, від 4 березня 2021 року у справі №П/811/968/18, від 15 червня 2021 року у справі №818/1905/17 та від 29 листопада 2021 року у справі №480/1910/19.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Підсумовуючи викладене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи, і наведені в апеляційній скарзі доводи є необґрунтованими та не спростовують вірних висновків суду першої інстанції.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відтак, апеляційна скарга селищної ради задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 292, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Великоолександрівської селищної ради Херсонської області залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2021 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає відповідно до ч. 6 ст. 12, ст. 257 та ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя-доповідач В.О.Скрипченко

Суддя І.П.Косцова

Суддя Ю.В.Осіпов

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.06.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104610945
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —540/4820/21

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Постанова від 02.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 04.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні