РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2022 року справа № 580/29/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області до комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля" Манькіської селищної ради Черкаської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області (далі позивач) з позовом до комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля" Манькіської селищної ради Черкаської області (далі відповідач), в якому просить застосувати заходи реагування до відповідача за місцем провадження господарської діяльності філії комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля с. Дзензелівка" за адресою: Черкаська область, Маньківський район, с. Дзензелівка, вул. Центральна, 6 у вигляді повної заборони експлуатації будинків та споруд закладу, шляхом знеструмлення електроживлення, закриття всіх входів (із накладенням печаток) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених в акті від 07.10.2021 №61.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що за результатами проведеної перевірки встановлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт перевірки від 07.10.2021 №61. У зв`язку з невиконанням відповідачем вимог, встановлених в акті перевірки від 07.10.2021 №61, позивач виніс припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №63 з узгодженим із суб`єктом господарювання строком виконання до 21.10.2021. Враховуючи те, що відповідач у встановлений строк виявлені порушення не усунув, позивач просить застосувати до нього заходи реагування до повного усунення ним порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 10.01.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі за даним позовом без повідомлення учасників справи (письмове провадження).
Відповідач проти позовних вимог заперечив, надавши до суду відзив на позовну заяву в якому зазначив, що усунув встановлені в пунктпх 3-7, 9-11, 15-19 та 21-22 акту перевірки від 07.10.2021 №61 порушення. Невиконаними залишились лише недоліки, які потребують значних фінансових затрат на виконання яких направлено клопотання про виділення коштів розпоряднику. Отже, враховуючи той факт, що наведені вище правові норми та докази нівелюють твердження позивача про нібито порушення та не відповідають фактичним обставинам справи та наявним доказам, а тому дані позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.
На виконання наказу Головного управління ДСНС України у Черкаській області від 28.09.2021 №251, у період з 06 жовтня по 07 жовтня 2021 року головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Уманського районного управління ГУ ДСНС України у Черкаській області Федоровою Н.В. проведено позапланову перевірку комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля" Маньківської селищної ради Черкаської області за місцем провадження господарської діяльності філії комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля с. Дзензелівка", за адресою: Черкаська область, Маньківська ТГ, с. Дзензелівка, вул. Центральна, 6, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання приписів щодо усунення порушень вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки за результатами проведення попередніх заходів державного нагляду (контролю).
За результатами позапланової перевірки комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля" Маньківської селищної ради Черкаської області за місцем провадження господарської діяльності філії комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля с. Дзензелівка" за адресою: Черкаська область, Маньківська ТГ, с. Дзензелівка, вул. Центральна, 6 складено акт від 07.10.2021 №61 в якому встановлено порушення відповідачем положень Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15 січня 2018 року №25, ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту, які створюють пряму та/або опосередковану загрозу життю та/або здоров`ю людей, а саме: 1) будівлі, споруди та приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; 2) у приміщеннях, спорудах та будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; 3) об`єкти з постійним або тимчасовим перебуванням на них 100 і більше осіб або таких, що мають хоча б одне окреме приміщення з одночасним перебуванням 50 і більше осіб, потенційно небезпечні об`єкти та об`єкти підвищеної небезпеки, не забезпечено телефонним зв`язком; 4) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в фоє та приміщеннях клубу не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; 5) не всі переносні вогнегасники розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення; 6) не здійснено в повному обсязі технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації вогнегасників; 7) не поновлено заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; 8) будівля та приміщення в повному обсязі не забезпечені знаками безпеки відповідно до ДСТУ ISO 6309:1987, IDT та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Кольори сигнальні і знаки безпеки; 9) світильники у фоє будівлі кріпляться безпосередньо на струмопровідних проводах; 10) допущено улаштування та експлуатація тимчасових ділянок електромережі по приміщеннях будівлі; 11) у будівлі не відкориговано плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі; 12) не демонтовано горюче оздоблення стелі на шляхах евакуації в гуртковому кабінеті; 13) не забезпечено системою зовнішнього протипожежного водопроводу підприємства відповідно до вимог ДБН В 2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі; 14) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконані з порушенням ПУЕ; 15) не проведено перевірку захисту будівель та споруд від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів; 16) не забезпечено на видимих місцях вказівними знаками місце знаходження первинних засобів пожежогасіння; 17) не ведеться журнал обліку вогнегасників; 18) відповідальною особою за пожежну безпеку не здійснюється щомісячний огляд вогнегасників; 19) не розроблено інструкції про заходи пожежної безпеки в приміщеннях будівлі; 20) не відкориговані плани евакуації людей на випадок пожежі; 21) протипожежні інструктажі з працівниками закладу не проводяться; 22) територію об`єкту не облаштовано освітленням входів до будівлі, приміщень та споруд.
Зауважень або заперечень до проведеного позапланового заходу та складеного акту перевірки від відповідача не надходило, примірник акту від 07.10.2021 №61 отримано 07.10.2021 директором комунального закладу комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля" Манькіської селищної ради Черкаської області Піляєвою О. І., про що на вказаному акті міститься її особистий підпис.
11.10.2021 видано та вручено під особистий підпис директору комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля" Манькіської селищної ради Черкаської області Піляєвій О. І. та завідувачу філією КЗ "Маньківський селищний центр культури та дозвілля с. Дзензелівка" Кожухару С. П. припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №63 з узгодженим із суб`єктом господарювання строком виконання до 21.10.2021.
У зв`язку з невиконанням відповідачем вказаного припису у встановлений строк, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України (у подальшому Кодекс).
Згідно статті 67 Кодексу до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (ч. 2 ст. 68 Кодексу).
Стаття 70 Кодексу передбачає підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені ст. 70 Кодексу.
Так, згідно частини 1 статті 70 Кодексу підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Згідно частини 2 статті 70 Кодексу повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Виходячи з наведеного, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акта, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок, тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, тощо.
При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до пункту 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач частково усунув порушення вимог законодавстава у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які визначені в акті від 07.10.2021 №61, з огляду на наступне.
Відповідач на виконання пункту 3 акту від 07.10.2021 №61 забезпечив телефонним зв`язком об`єкти з постійним або тимчасовим перебуванням на них 100 і більше осіб або таких, що мають хоча б одне окреме приміщення з одночасним перебуванням 50 і більше осіб, потенційно небезпечні об`єкти та об`єкти підвищеної небезпеки, що підтверджується наданими фотокопіями (а.с. 42).
З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в фоє та приміщеннях клубу у відповідності до пункт 4 акту від 07.10.2021 №61 відповідачем виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що підтверджується наданими відповідачем фотокопіями (а.с. 43)
З наданих відповідачем доказів вбачається, що на виконання п. 5 акту від 07.10.2021 №61 всі переносні вогнегасники розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення (а.с. 44-45).
Відповідачем на виконання пункту 6 акту від 07.10.2021 №61 здійснено в повному обсязі технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, що підтверджується актом надання послуг від 10.11.2021 №4447 за договором від 09.11.2021 №Мн-34.
Щодо виконання пункту 7 акту від 07.10.2021 №61 слід зазначити, що відповідачем поновлено заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, що підтверджується протоколом вимірювання опору розтікання на основних заземлювачах, електрообладнання та металозв`язку від 27.10.2020 та протоком перевірки повного опору у петлі фаза-нуль від 27.10.2020 №71.
Порушення, викладені у пункті 9 акту від 07.10.2021 №61 відповідачем усунені, оскільки світильники у фоє будівлі не кріпляться безпосередньо на струмопровідних проводах (а.с. 45).
На виконання пункту 11, 20 акту від 07.10.2021 №61 у будівлі відкориговано плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі, що підтверджується наданими позивачем доказами (а.с. 46)
Відповідач у відповідності до пункту 15 акту від 07.10.2021 №61 забезпечив системою зовнішнього протипожежного водопроводу підприємства відповідно до вимог ДБН В 2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами (а.с. 47).
З наданих відповідачем фотокопій вбачається, що на виконання п. 16 акту від 07.10.2021 №61 вказівні знаки місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння знаходяться на видимих місцях (а. с. 45).
Відповідачем на виконання пункту 17 акту від 07.10.2021 №61 ведеться журнал обліку вогнегасників, що підтверджується викопіюванням із журналу обліку вогнегасників на об`єкті (а. с. 52-53).
Щодо виконання пункту 18 вказаного акту, слід зазначити, що відповідальною особою за пожежну безпеку здійснюється щомісячний огляд вогнегасників, що підтверджується викопіюванням із журналу обліку вогнегасників на об`єкті (а. с. 52-53).
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем на виконання п. 19, 21 акту від 07.10.2021 №61 розроблено інструкцію про заходи пожежної безпеки, інструкцію щодо дій персоналу Дзензеліської філії при загрозі або виникненні надзвичайних ситуацій та інструкцію про заходи пожежної безпеки для службових приміщень (а.с. 55-57).
На виконання пункту 22 акту від 07.10.2021 №61 територію об`єкту облаштовано освітленням входів до будівлі, приміщень та споруд (а.с. 47-48).
Суд критично оцінює посиланні відповідача на те, що ним виконано вимоги пункту 10 акту від 07.10.2021 №61 щодо допущення улаштування та експлуатацію тимчасових ділянок електромережі по приміщеннях будівлі, оскільки на підтвердження викладених обставин належних та допустимих доказів до суду ним не надано.
Отже, судом встановлено, що відповідачем викладені в акті від 07.10.2021 №61 порушення усунені не в повному обсязі, а саме не виконано пункт 1, 2, 12, 13 вказаного акту: будівлі, споруди та приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; у приміщеннях, спорудах та будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; не демонтовано горюче оздоблення стелі на шляхах евакуації в гуртковому кабінеті; не забезпечено системою зовнішнього протипожежного водопроводу підприємства відповідно до вимог ДБН В 2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі.
На переконання суду вказані порушення становлять пряму загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Слід зазначити, що відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть неефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей, що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Не проведення вогнезахисного обробляння дерев`яних конструкцій покрівель адміністративної будівлі, приміщень та спорудах під впливом небезпечних факторів пожежі, призводить до швидкого поширення пожежі (руйнування), зі збільшенням виділення продуктів горіння, чадного газу, впливу підвищених температур, а в разі обвалення спричинить перекриття основних евакуаційних виходів з будівлі.
Оздоблення стелі горючими матеріалами в гуртковому кабінеті на шляхах евакуації людей може призвести до легкого займання, швидкого горіння з високою димоутворювальною здатністю та токсичністю продуктів горіння, що в свою чергу може перешкоджати евакуації людей, сприяти затору людського потоку та збільшення часу евакуації, збільшувати час впливу небезпечних факторів пожежі на людину.
Незабезпеченість необхідною кількістю води на підприємстві для здійснення пожежогасіння ускладнює процес локалізації та ліквідації пожежі, оскільки безперебійність подачі води при гасінні пожежі необхідно буде забезпечувати шляхом її підвозу від найближчого джерела, що в свою чергу значно збільшує час, необхідний для ліквідації пожежі, та, як наслідок, збільшує матеріальні збитки чи людські жертви.
Посилання відповідача на те, що ним не усунуті лише ті недоліки, які потребують значних фінансових затрат на виконання яких направлено клопотання про виділення коштів розпоряднику, суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні клопотання відповідача з проханням виділити кошти для усунення порушень вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Станом на час прийняття рішення у даній справі відповідачем не надано до суду доказів усунення порушень п. 1, 2, 12, 13 акту від 27.10.2021 №61 в повному обсязі.
Отже, у зв`язку з тим, що виявлені в акті перевірки порушення не усунуто відповідачем і свідчать про наявність реальної загрози життю та здоров`ю людей, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих підстав для застосування до відповідача заходів реагування.
При цьому, суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.
Крім того, застосований захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної безпеки. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи є обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
У відповідності до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат зі сплати судового збору відсутні.
Керуючись ст. 14, 77, 90, 139, 205, 242-246, 255, 294, Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування до комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля" Манькіської селищної ради Черкаської області (вул. Шевченка, 11, смт. Маньківка, Черкаська область, 20101, код ЄДРПОУ 35108529) за місцем провадження господарської діяльності філії комунального закладу "Маньківський селищний центр культури та дозвілля с. Дзензелівка" за адресою: Черкаська область, Маньківський район, с. Дзензелівка, вул. Центральна, 6, у вигляді повної заборони експлуатації будинків та споруд закладу, шляхом знеструмлення електроживлення, закриття всіх входів (із накладенням печаток) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених в акті від 07.10.2021 №61.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104612122 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні