ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493
ПОСТАНОВА
Іменем України
19.07.10 Справа №2а-3250/10/13/0170
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі судді Ольшансь кій Т.С. , при секретарі судово го засідання Барабановій А.І ., розглянувши у відкритому су довому засіданні адміністра тивну справу за адміністрати вним позовом
за позовом ОСОБА_1
до Державного підприємст во "Центр державного земельн ого кадастру при Державном у комітеті України по земел ьним ресурсам" в особі Ленін ського відділу Кримської рег іональної філії "Центр держа вного земельного кадастру пр и Державному комітеті Ук раїни по земельним ресурсам" Л
про визнання протиправним и дії та спонукання до викона ння певних дій
за участю представників ст орін:
представника позивача - О СОБА_3, посвідчення НОМЕР_ 1;
представник відповідача - н е з'явився;
Обставини справи: ОСОБА_1 звернувся до Окружного адм іністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Державного підприємство "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельн им ресурсам" в особі Ленінсь кого відділу Кримської регіо нальної філії "Центр державн ого земельного кадастру при Державному комітеті Укра їни по земельним ресурсам" пр о визнання протиправними дії відповідача по відмові в дер жавній реєстрації договору о ренди земельної ділянки зага льною площею 0,0500 га, яка розташ ована за адресою: АР Крим, Лені нський район, с. Золоте, для ро зміщення тимчасової споруди (риболовецького стану) та зоб ов'язання відповідача провес ти державну реєстрацію даног о договору оренди земельної ділянки.
Позовні вимоги мотивовані тим, що вказана відмова в держ авній реєстрації договору ор енди земельної ділянки прийн ята на незаконних підставах, чим порушено право позивача як орендаря вказаної земель ної ділянки.
Представник позивача у суд овому засіданні наполягав на задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Відповідач у судове засіда ння явку свого представника не забезпечив, 19.07.2010 надав клопо тання про відкладення розгля ду справи у зв'язку з неможлив істю явку представників відп овідача у судове засідання з причини виробничої необхідн ості, але ж доказів такої необ хідності не надав.
Керуючись ст. 4 ст. 128 КАС Украї ни, у разі неприбуття відпові дача - суб' єкта владних по вноважень,належним чином пов ідомленого про дату, час і міс це судового розгляду, без пов ажних причин або без повідом лення ним про причини неприб уття розгляд справи не відкл адається і справу може бути в ирішено на підставі наявній у ній доказів.
Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши надані доказ и, заслухавши пояснення пред ставника позивача, суд -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням 11-ї сесії Бєлін ської сільської ради 24 -го скл икання від 25.12.2003 ОСОБА_1 було надано дозвіл на розробку пр оекту землеустрою по відводу земельної ділянки для розмі щення тимчасової споруди (ри боловецького стану) загально ю площею 0,0500 га, яка розташован а за адресою: АР Крим, Ленінськ ий район, с. Золоте.
На підставі дозволу на розр обку проекту відводу земельн ої ділянки, державним інспек тором по використанню та охо роні земель Ленінського райо ну були затверджені Умови ві дводу земельної ділянки.
19.10.2006 року Державною Азово - Чорноморською екологічною інспекцією Міністерства охо рони навколишнього природно го середовища України надани й Висновок № 11/1948 про погодженн я матеріалів проекту землеус трою по відводу земельної ді лянки ОСОБА_1 для розміщен ня тимчасової споруди (рибол овецького стану) загальною п лощею 0,0500 га, яка розташована з а адресою: АР Крим, Ленінський район, с. Золоте.
Рішенням 34-ї сесії Бєлінськ ої сільської ради 5 -го скликан ня від 27.08.2009 (а.с.6) стверджений пр оект землеустрою по відводу земельної ділянки ОСОБА_1 для розміщення тимчасової с поруди (риболовецького стану ) загальною площею 0,0500 га, яка ро зташована за адресою: АР Крим , Ленінський район, с. Золоте т а передано у оренду строком н а 5 років вказану земельну діл янку загальною площею 0,0500 га дл я розміщення тимчасової спор уди (риболовецького стану).
На підставі вказаного ріше ння, між Бєлінською сільсько ю радою та ОСОБА_1 був укла дений договір оренди землі п лощею 0,0500 га, розташованої у Ле нінському районі, с. Золоте.
У вересні 2009 позивач звернув ся до відповідача про здійсн ення державної реєстрації вк азаного договору оренди земе льної ділянки.
Листом від 22.02.2010 за вих. №24-03/0164 (а.с .7) відповідач відмовив позива чу в державної реєстрації до говору оренди, посилаючись н а те, що він укладений без пров едення торгів (аукціону).
Відмовляючи в реєстрації д оговору оренди, відповідач в даному листі посилається на положення абзацу 3 п. 1 розділу Х Перехідних положень Земел ьного кодексу України, стосо вно того, що у випадку прийнят тя відповідним органом рішен ня про узгодження місця розт ашування об' єкту або наданн я дозволу на розробку проект у відведення земельної ділян ки до 01.01.2008 надання в оренду зем ельних ділянок з земель держ авної або комунальної власно сті здійснюється без проведе ння земельних торгів (аукціо нів). При цьому відповідач в ли сті вказав, що даний абзац дія в протягом одного року з моме нту набрання чинності Законо м України №509 “Про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України щодо сприяння бу дівництву” від 16.09.2008.
Позовні вимоги підлягають задоволенню у зв' язку з нас тупним.
Статтею 19 Конституції Украї ни встановлено, що органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування зобов' язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.
Відповідно до статті 9 КАС У країни суд при вирішенні спр ави керується принципом зако нності, відповідно до якого о ргани державної влади, орган и місцевого самоврядування, їхні посадові і службові осо би зобов' язані діяти лише н а підставі, в межах повноваже нь та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами Ук раїни.
Ст. 140 Конституції України вс тановлює, що місцеве самовря дування є правом територіаль ної громади - мешканців села , селища, міста - самостійно ви рішувати питання місцевого з начення в рамках Конституції і законів України. Місцеве са моврядування здійснюється т ериторіальною громадою у пор ядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядув ання: сільські, селищні, міськ і ради і їх органи.
Порядок обрання органів мі сцевого самоврядування, їх ф ункціонування та повноважен ня передбачено в Законі Укра їни “Про місцеве самоврядува ння в Україні”.
До виключної компетенції с елищних рад, передбачених ст . 26 Закону України “Про місцев е самоврядування в Україні”, відноситься вирішення відпо відно до закону питань регул ювання земельних відносин.
Згідно зі ст. 14 Конституції У країни земля є основним наці ональним багатством, що знах одиться під особливою охорон ою держави. Право на землю наб увається і реалізується гром адянами і суб'єктами господа рської діяльності (юридичним и і фізичними особами) виключ но відповідно до закону.
Порядок регулювання земел ьних відносин встановлений З емельним кодексом України (д алі ЗК України).
Серед передбачених ст.12 ЗК У країни повноважень сільськи х, селищних, міських рад в галу зі земельних відносин є пере дача земельних ділянок комун альній власності у власність громадянам та юридичним осо бам, надання їх у користуванн я відповідно до вимог цього к одексу.
Право оренди земельної діл янки - це застосоване на дог оворі строкове платне володі ння і користування земельною ділянкою, необхідною оренда реві для провадження підприє мницької та іншої діяльності (ст.93 ЗК України).
Відповідно до частин 1,2 ст.116 З К України (в редакції, яка діял а на час надання відповідаче м відмови позивачу) встановл ено, що громадяни та юридичні особи набувають права власн ості та права користування з емельними ділянками із земел ь державної або комунальної власності за рішенням органі в виконавчої влади або орган ів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визна чених ЗК України. Набуття пра ва на землю здійснюється шля хом передачі земельних діля нок у власність або надання ї х у користування.
Відповідно до положень час тин 1,2 ст. 124 ЗК України (в редакці ї, яка діяла на час надання від повідачем відмови позивачу), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, здійснюється на підста ві рішення відповідного орга ну виконавчої влади або орга ну місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної діля нки (у разі продажу права орен ди) шляхом укладення договор у оренди земельної ділянки. П ередача в оренду земельних д ілянок, що перебувають у держ авній або комунальній власно сті, здійснюється за результ атами проведення земельних т оргів, крім випадків, встанов лених частинами другою, трет ьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до положень ст. 1 18,123 ЗК України, передача в орен ду земельних ділянок здійсню ється за проектами відводу ц их ділянок, за умови зверненн я у відповідний орган викона вчої влади або орган місцево го самоврядування, який розг лядає заяву та дає відповідь на цю заяву. Рішення органу мі сцевого самоврядування або органу виконавчої влади про відмову у наданні земельної ділянки у користування має м істити мотивовані пояснення з посиланням на відповідні п оложення нормативно-правови х актів, затвердженої містоб удівної документації та доку ментації із землеустрою.
З аналізу зазначених вище п оложень ЗК України вбачаєтьс я, що у разі отримання земельн ої ділянки, необхідно зверне ння до органів виконавчої вл ади або органів місцевого са моврядування з заявою про на дання згоди для складання пр оекту відведення необхідної земельної ділянки.
Відповідно до абзацу 3 п. 1 роз ділу Х Перехідних положень З емельного кодексу України (в редакції Закону України “Пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України щодо сприяння будівництву” від 16.0 9.2008, № 509-VI у разі прийняття відпов ідними органами рішення про погодження місця розташуван ня об'єкта або про надання доз волу на розроблення проекту відведення земельної ділянк и до 1 січня 2008 року передача в о ренду таких земельних діляно к із земель державної та кому нальної власності здійснюєт ься без проведення земельних торгів (аукціонів).
Відповідно до положень п.2 р озділу ІІ Закону України “Пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України щодо сприяння будівництву” від 16.0 9.2008, № 509-VI вказана норма діє протя гом 1 року з моменту набрання ч инності цим Законом.
Відповідно до п. 1 розділу ІІ Закону України “Про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України щодо сприянн я будівництву” цей Закон наб ирає чинності з дня його опуб лікування.
Закон України “Про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України щодо сприянн я будівництву” опубліковано у виданні Голос України 14.10.2008 N195 . Таким чином вказана норма д іяла до 14.10.2009.
Як було зазначено вище, Бєлі нської сільської ради рішенн ям від 25.12.2003 надала дозвіл ОС ОБА_1 на розробку проекту зе млеустрою по відводу земельн ої ділянки для розміщення ти мчасової споруди (риболовець кого стану) загальною площею 0,0500 га, яка розташована за адре сою: АР Крим, Ленінський район , с. Золоте, а рішенням Бєлінсь кої сільської ради від 27.08.2009 пер едано ОСОБА_1 у оренду стр оком на 5 років земельну ділян ку, яка розташована за адресо ю: АР Крим, Ленінський район, с . Золоте загальною площею 0,0500 г а для розміщення тимчасової споруди (риболовецького стан у).
З матеріалів справи вбачає ться, що Бєлінська сільська р ада вирішила питання про пер едачу земельної ділянки в ор енду в період коли діяла норм а, встановлена абзацом 3 п. 1 роз ділу Х Перехідних положень З емельного кодексу України, а саме 27.08.2009.
За таких підстав, суд приход ить до висновку, що Бєлінська сільська рада, як орган місце вого самоврядування, до викл ючних повноважень якого, від повідно до положень ст. 26 Зако ну України “Про місцеве само врядування в Україні”, відне сено вирішення питань регулю вання земельних відносин, пр ийняла рішення про надання з емельної ділянки в оренду по зивачу в порядку встановлено му абзацом 3 п. 1 розділу Х Перех ідних положень Земельного ко дексу України, яка на цей час п ередбачала передачу в оренду земельних ділянок із земель державної та комунальної вл асності без проведення земел ьних торгів (аукціонів).
Слід вказати, що припинення дії норми встановленої абз. 3 п. 1 розділу Х Перехідних полож ень Земельного кодексу Украї ни вже після прийняття вказа ного рішення не може бути під ставою для повторного виріше ння питання про надання вказ аної земельної ділянки в оре нду за результатом проведенн я аукціону (конкурсу).
Також не може бути підставо ю для відмови у проведенні де ржавної реєстрації договору оренди земельної ділянки пр ипинення дії норми встановле ної абз. 3 п. 1 розділу Х Перехідн их положень Земельного кодек су України на час звернення п озивача до відповідача щодо проведення такої реєстрації , оскільки матеріали справи с відчать про наявність на час звернення рішення компетент ного органу щодо надання в ор енду земельної ділянки позив ачу, при цьому відповідач не н аділений повноваженням прий мати рішення про встановленн я порядку надання земельної ділянки в оренду відповідно до положень ЗК України та Зак ону України “Про оренду земл і”.
Правові, економічні, органі заційні засади створення у с кладі державного земельного кадастру єдиної системи дер жавної реєстрації речових пр ав на земельні ділянки та інш е нерухоме майно, визначені в Законі України “Про державн у реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежен ь”. У ст. 2 зазначеного Закону в казано, що земельні ділянки є об' єктами нерухомого майна , право користування якими ст роком більш ніж один рік підл ягає державної реєстрації (с т.4 Закону).
Статтею 24 Закону України “П ро державну реєстрацію речов их прав на нерухоме майно та ї х обмежень” визначено, що мож е бути відмовлено у державні й реєстрації прав, якщо: заявл ене право не підлягає держав ній реєстрації відповідно до цього Закону; нерухоме майно або більша за площею його час тина перебуває в іншому реєс траційному (кадастровому) ок рузі; із заявою про державну р еєстрацію звернулася особа, яка відповідно до цього Зако ну не може бути суб'єктом прав а власності на даний об'єкт не рухомого майна або представн иком такого суб'єкта; подані д окументи не відповідають вим огам, установленим цим Закон ом та іншими нормативно-прав овими актами, або не дають змо ги установити відповідність заявлених прав документам, щ о їх посвідчують; заяву про де ржавну реєстрацію права влас ності відповідно до правочин у про відчуження нерухомого майна було подано після держ авної реєстрації обмежень, в чинених щодо цього майна; зая влене право власності або ін ше речове право вже зареєстр оване. Відмова у державній ре єстрації прав з підстав, не пе редбачених цим Законом, забо ронена.
У порядку, передбаченому ст . 71 КАС України, відповідачем н е надані докази існування бу дь-яких, передбачених ст. 24 Зак ону України “Про державну ре єстрацію речових прав на нер ухоме майно та їх обмежень” п ідстав для відмови позивачу у державній реєстрації уклад еного договору оренди земель ної ділянки.
За таких обставин суд прихо дить до висновку, що відмовля ючи позивачу у реєстрації за значеного вище договору орен ди земельної ділянки, відпов ідач порушує встановлене чин ним законодавством України п раво позивача на оренду земе льної ділянки, діє способом, я кий непередбачений законода вством України, в наслідок чо го позовні вимоги підлягають задоволенню.
Під час судового засідання , яке відбулося 19.07.2010, оголошені вступна та резолютивна част ини постанови.
Постанову складено та підп исано у повному обсязі 22.07.2010.
Керуючись ст.ст. 94, 98, 160-163 КАС Укр аїни, суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Адміністративний позов задовольнити повністю.
2.Визнати протиправною та ск асувати відмову Державного п ідприємство "Центр державног о земельного кадастру при Д ержавному комітеті Україн и по земельним ресурсам" в осо бі Ленінського відділу Крим ської регіональної філії "Це нтр державного земельного ка дастру при Державному ко мітеті України по земельним ресурсам" в здійсненні держа вної реєстрації договору оре нди землі між Бєлінськю сіль ською радою та ОСОБА_1 від 22.02.2010 № 23-03/0164.
3. Зобов'язати Державне п ідприємство "Центр державног о земельного кадастру при Д ержавному комітеті Україн и по земельним ресурсам" в осо бі Ленінського відділу Крим ської регіональної філії "Це нтр державного земельного ка дастру при Державному ко мітеті України по земельним ресурсам" здійснити державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки площею 0,0500 г а кадастровий номер 0122781200:03:001:0017, що укладений між Бєлінськю сіл ьською радою та ОСОБА_1.
4. Стягнути з Державного бюд жету України на користь ОСО БА_1 3,40 грн. судового збору.
Постанова може бути оскарж ена в Севастопольський апеля ційний адміністративний су д через Окружний адміністрат ивний суд АР Крим шляхом пода чі заяви про апеляційне оска рження постанови суду в деся тиденний строк з дня її прого лошення, а в разі складення по станови у повному обсязі - з дн я складення в повному обсязі . Якщо постанову було проголо шено у відсутності особи, яка бере участь у справі, то строк подання заяви про апеляційн е оскарження обчислюється з дня отримання нею копії пост анови. Апеляційна скарга на п останову суду першої інстанц ії подається протягом двадця ти днів після подання заяви п ро апеляційне оскарження.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо таку зая ву не було подано. Якщо було по дано заяву про апеляційне ос карження, але апеляційна ска рга не була подана у встановл ений строк, постанова набира є законної сили після закінч ення цього строку. У разі пода ння апеляційної скарги поста нова, якщо її не скасовано, наб ирає законної сили після зак інчення апеляційного розгля ду справи.
Суддя Ол ьшанська Т.С.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2010 |
Оприлюднено | 17.08.2010 |
Номер документу | 10463181 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Ольшанська Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні