Постанова
від 10.02.2010 по справі 2а - 6431/09/1470
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Миколаївський окружний адміністративний суд

54055, м. Миколаїв, вул. Завод ська, 11

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Миколаїв.

10.02.2010 р. 12:09 Справа № 2а - 6431/09/1470

Миколаївський окружний ад міністративний суд у складі головуючого судді

Зіньковського О. А. при с екретарі судового засідання Васильєвої А.Ю. вирішив адмін істративну справу

за позовом Приватного підприємства "Покровське", Покровка,Весели нівський район, Миколаївська область,57045

до Відповідача 1 - Волощук С.С . Державний інспектор з кон тролю за використанням та ох ороною земель Північного рег іонального відділу здійснен ня державного контролю за ви користанням та охороною земе ль, вул. Синякова, 8,Вознесенсь к,Миколаївська область,56500

Відповідача 2 - Кемпник В.С . Старший державний інспект ор з охорони навколишнього п риродного середовища Держав ної екологічної інспекції в Миколаївській області, вул. Д зержинського, 134,Миколаїв,54055

Відповідача 3 - Державної ек ологічної інспекції в Микола ївській області

Відповідача 4 - Державної ін спекції з контролю за викори станням і охороною земель у М иколаївський області

про визнати неправомірними ді ї,

за участю представників :

від позивача: Філевський Р.М. довіреність № 7 від 01.09.2009 ро ку;

від відповідача 1: Волощук С.С.;

від відповідача 2: Кемпник В.С.;

від відповідача 3: Єршова Т .А. довіреність № 02\01 від 11.01.2010 ро ку;

від відповідача 4: Грабове нко С.М. доручення № 25 від 29.10.2009 року;

Приватним підприємство м "Покровське", з урахуванням п ослідуючого уточнення позов них вимог, пред' явлено позо в до Волощука С.С. - держав ного інспектора з контролю з а використанням та охороною земель Північного регіональ ного відділу здійснення держ авного контролю за використа нням та охороною земель, Ке мпника В.С. - старшого держав ного інспектора з охорони на вколишнього природного сере довища державної екологічно ї інспекції в Миколаївській області, державної екологічн ої інспекції в Миколаївській області, державної інспекці ї з контролю за використання м і охороною земель у Миколаї вський області.

У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав повністю.

Відповідачі позовні вимог и не визнали та зазначили, що д ії державного інспектора з к онтролю за використанням та охороною земель Північного р егіонального відділу здійсн ення державного контролю за використанням та охороною зе мель Волощука С.С. та стар шого державного інспектора з охорони навколишнього приро дного середовища державної е кологічної інспекції в Микол аївській області Кемпника В.С. по проведенню перевіро к та обстежень проведених 30.09.20 09 року та оформлених актом обс теження земельної ділянки ві д 30.09.2009 року № 39, актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 30.09.2009 року б/ н, актом перевірки дотриманн я вимог природоохоронного за конодавства від 30.09.2009 року б/н. в ідповідають чинному законод авству.

Заслухавши пояснення стор ін, дослідивши матеріали спр ави суд, -

встановив:

30 вересня 2009 року старшим де ржавним інспектором з охорон и навколишнього природного с ередовища державної екологі чної інспекції в Миколаївськ ій області Кемпником В.С. (відповідач- 2) та державним і нспектором з контролю за вик ористанням та охороною земел ь Північного регіонального в ідділу здійснення державног о контролю за використанням та охороною земель Волощук ом С.С. (відповідач- 1) було п роведено позапланову переві рку приватного підприємства “Покровське” (далі - позива ч).

За результатами зазначено ї перевірки відповідачем-1 ск ладено АКТ перевірки дотрима ння вимог земельного законод авства від 30 вересня 2009 року (б/н ) (а.с.№10), видано Припис №20 від 30 ве ресня 2009 року директору прива тного підприємства «Покровс ьке»(а.с.№12) та складено Акт обс теження земельної ділянки ві д 30.09.09р. №39.

В Акті перевірки дотриман ня вимог земельного законода вства від 30.09.09р. (на бланку Півні чного регіонального відділу здійснення державного контр олю за використанням та охор оною земель Державної інспек ції з контролю за використан ням та охороною земель у Мико лаївській області), складено му державним інспектором з к онтролю за використанням та охороною земель у Миколаївсь кій області Волощуком С.С. , зазначено, що на час перевір ки виявлено обробіток земель та часткове їх засівання с/г к ультурами на протязі 2009 року (з ібрано врожай соняшнику, ячм еню, еспарцету), з них: 1 ділянка -70га - зібрано врожай соняшни ку, ячменю, еспарцету; 2 ділянк а-26га - зібрано врожай соняшн ику, еспарцету; 3 ділянка-40га - проведено поверхневий оброб іток ґрунту, землі перебуваю ть в державній власності, чим завдано шкоду згідно постан ови КМУ № 963 від 25.07.07р., що є поруше нням ст.ст. 125, 126, 211 Земельного код ексу України та ст. 531 КУпАП.

В Акті обстеження земельно ї ділянки від 30.09.09р. №39 зазначен о, що самовільно зайнято земе льні ділянки с/г призначення (пасовища) на площі 136га за межа ми населеного пункту Покровс ької сільської ради ПП “Покр овське” (дописано), ОСОБА_7 шляхом обробітку вищевказа них площ та їх частковим засі ванням с/г культурами, з них: 1 д ілянка-70га - зібрано врожай с оняшнику, ячменю, еспарцету; 2 ділянка-26га - зібрано врожай соняшнику, еспарцету; 3 ділянк а-40га - проведено поверхневи й обробіток ґрунту, землі пер ебувають в державній власнос ті, чим завдано шкоду згідно п останови КМУ №963 від 25.07.07р.

Того ж дня, під час тієї ж пе ревірки, відповідачем-2 було с кладено АКТ перевірки дотрим ання вимог природоохоронног о законодавства від 30 вересня 2009 року (б/н) (а.с.№11).

В зазначеному акті (на бланк у Державної екологічної інсп екції в Миколаївській област і), складеному старшим держав ним інспектором з охорони на вколишнього природного сере довища Кемпником В.С., вка зано, що на території земель П окровської сільської ради Ве селинівського району провед ено обстеження двох земельни х ділянок, наданих на розробк у проекту землеустрою та тех нічної документації з нормат ивної грошової оцінки громад янину ОСОБА_8 згідно з роз порядженням Веселинівської районної державної адмініст рації від 19.06.09р. №270-р, а також, що н а час перевірки виявлено обр обіток земель та часткове їх засівання с/г культурами на п ротязі 2009 року (зібрано врожай соняшнику, ячменю, еспарцету ), з них: 1 ділянка-70га - зібрано врожай соняшнику, ячменю, есп арцету; 2 ділянка-26га - зібран о врожай соняшнику, еспарцет у; 3 ділянка-40га - проведено по верхневий обробіток ґрунту, землі перебувають в державні й власності, чим завдано шкод у згідно постанови КМУ № 963 від 25.07.07р., що є порушенням ст.ст. 125, 126, 211 Земельного кодексу України .

Всі зазначені перевірки бу ли проведені без попередженн я приватного підприємства «П окровське»та без участі його уповноважених представникі в. Акти також були складені бе з участі уповноважених предс тавників позивача.

07 жовтня 2009 року відповідач ем-1 було вручено позивачу роз рахунок розміру шкоди, запод іяної внаслідок самовільног о зайняття земельної ділянки за межами населеного пункту на загальну суму 105953,79 грн.

Дослідивши надані сторон ами документи та оцінивши по яснення представників сторі н суд дійшов висновку про обґ рунтованість заявлених позо вних вимог з наступних підст ав.

Відповідно до положень ч.2 с т.19 Конституції України орган и державної влади та місцево го самоврядування, їхні поса дові й службові особи повинн і діяти у порядок та спосіб пе редбачені Конституцією та за конами України.

Частиною 1 ст.9 Кодексу ад міністративного судочинств а України встановлено, що суд при вирішенні справи керуєт ься принципом законності, ві дповідно до якого органи дер жавної влади, органи місцево го самоврядування, їхні поса дові і службові особи зобов'я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України.

У відповідності до статт і 19 Конституції України право вий порядок в Україні ґрунту ється на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути при мушений робити те, що не перед бачено законодавством.

Частиною 3 ст. 2 КАС України пе редбачено, що у справах щодо о скарження рішень, дій чи безд іяльності суб' єктів владни х повноважень адміністратив ні суди перевіряють, чи прийн яті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами ;

2) з використанням повноваже ння з метою, з якою це повноваж ення надано;

3) обґрунтовано, тобто з урах уванням усіх обставин, що маю ть значення для прийняття рі шення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджен о);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації;

8) пропорційно, зокрема з дот риманням необхідного баланс у між будь-якими несприятлив ими наслідками для прав, своб од та інтересів особи і цілям и, на досягнення яких спрямов ане це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийнятт я рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Так, згідно з пояснен ь відповідачів (1,2 та 4) у судово му засіданні, судом було вста новлено, що підставою для про ведення позапланової переві рки дотримання позивачем вим ог земельного законодавства стала Вимога Миколаївської міжрайонної прокуратури №1194 т а 1193 від 16.09.2009р.

Дійсно, Миколаївськ ою міжрайонною природоохоро нною прокуратурою Миколаївс ької області 18.09.09р. (вих. №1194 від 16. 09.09р) було направлено факсом Ви могу про надання спеціаліста на ім'я начальника інспекції з контролю за використанням та охороною земель в миколаї вській області (а.с.№28), а також на ім'я начальника державної екологічної інспекції в Мик олаївській області (вих. №1193 ві д 16.09.09р.) (а.с.№43). В зазначених доку ментах мова йде тільки про ви могу надати спеціаліста для участі в перевірці яка прово диться Миколаївською міжрай онною природоохоронною прок уратурою. Зазначена перевірк а планувалась на 22 вересня 2009 р оку. Предмет перевірки - дод ержання вимог природоохорон ного законодавства в діяльно сті юридичних та фізичних ос іб, які здійснюють господарс ьку діяльність в межах терит орії Покровської сільської р ади Веселинівського району М иколаївської області.

Отже зазначена вимог а прокуратури про надання сп еціаліста не може оцінюватис ь судом, як «вимога про провед ення позапланової перевірки »приватного підприємства «П окровське».

Крім того судом вста новлено, і це знайшло своє під твердження в судовому засіда нні, що Державна екологічна і нспекція в Миколаївській обл асті та Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель у Миколаївс ький області не приймали ріш ення щодо проведення позапла нової перевірки приватного п ідприємства «Покровське»та не видавали відповідних нап равлень своїм посадовим особ ам (відповідачам 1, 2).

Питання проведення переві рок врегульовано декількома нормативно-правовими актами , а саме: Законом України “Про державний контроль за викори станням та охороною земель” №963-IV від 19.06.2003р., Положенням про Де ржавну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель, затвердженим постано вою КМУ від 25.12.02р. №1958, Порядком п ланування та проведення пере вірок з питань здійснення де ржавного контролю за викорис танням та охороною земель, за твердженим наказом Державно го комітету України по земел ьних ресурсах від 12.12.03р. №312, заре єстрованим в МЮ України 25.12.03р. з а №1223/8544.

Так, ст.9 Закону “Про д ержавний контроль за викорис танням та охороною земель” в становлено, що державний кон троль за використанням та ох ороною земель у системі цент рального органу виконавчої в лади з питань земельних ресу рсів здійснює Державна інспе кція з контролю за використа нням та охороною земель і її т ериторіальні органи. Державн ий контроль за додержанням в имог законодавства про охоро ну земель у системі централь ного органу виконавчої влади з питань екології та природн их ресурсів здійснює Державн а екологічна інспекція та її територіальні органи. Держа вний контроль за використанн ям та охороною земель, дотрим анням вимог законодавства Ук раїни про охорону земель і мо ніторинг ґрунтів здійснюють ся шляхом, зокрема, проведенн я перевірок, які проводяться в межах та порядку, передбаче ному Порядком планування та проведення перевірок з питан ь здійснення державного конт ролю за використанням та охо роною земель, затвердженим н аказом Державного комітету У країни по земельних ресурсах від 12.12.03р. №312, зареєстрованим в М Ю України 25.12.03р. за №1223/8544.

Цей Порядок передбач ає такі види перевірок, що мож уть проводитись - планові - п .3.1.; позапланові - п.3.2. та операт ивні - п.3.3. Зокрема, позаплано вою перевіркою є перевірка, я ка не передбачена планом роб оти відповідного інспекційн ого органу Держкомзему. У раз і неможливості своєчасного п овідомлення юридичних і фізи чних осіб про проведення поз апланової перевірки (обмежен і строки на її проведення тощ о), вона проводиться без попер еднього їх повідомлення, нез алежно від кількості раніше проведених перевірок, за ная вності таких обставин:

- отримання доручення від Президента України, Верх овної Ради України, Кабін ету Міністрів України, мініс терств та інших центральних органів виконавчої влади, ор ганів прокуратури, місцевих органів виконавчої влади і о рганів місцевого самоврядув ання та Держземінспекції;

- отримання заяв, скарг чи звернень громадян, що пода ні в установленому законодав ством порядку, у яких наведен а інформація про порушення з емельного законодавства чи м ожливість виникнення аварій них ситуацій, що можуть негат ивно вплинути на стан земель них ресурсів;

- проведення перевірк и виконання заходів з ліквід ації наслідків аварій, інших надзвичайних ситуацій, що пр извели до забруднення чи зни щення родючого шару ґрунту;

- виявлення недостові рності даних, поданих юридич ними чи фізичними особами на запит інспекційного органу Держкомзему;

- за наявності інформа ції щодо самовільного зайнят тя земельної ділянки та вико ристання її без правовстанов люючих документів;

- при поданні юридични ми чи фізичними особами пись мової заяви до відповідного інспекційного органу Держко мзему про бажання проведення позапланової перевірки;

- у разі публікацій у з асобах масової інформації ма теріалів, що свідчать про пор ушення земельного законодав ства;

- за ініціативи інспек ційного органу Держкомзему, якщо ним виявлені факти, що св ідчать про порушення земельн ого законодавства.

Жодна з зазначених пі дстав не була використана пр и проведенні позапланової пе ревірки.

Також судом відхиляються посилання відповідачів на н аявність постанови про поруш ення кримінальної справи від 05 листопада 2009р. відносно дире ктора приватного підприємст ва «Покровське»ОСОБА_7 за ознаками ч.1 статті 197-1 КК Украї ни (самовільне зайняття земе льної ділянки та самовільне будівництво). Зазначена пост анова прийнята відносно фізи чної особи і не стосується пр едмету даного адміністратив ного позову, а саме з'ясування правомірності дій посадових осіб суб'єкта владних повнов ажень щодо проведення переві рки юридичної особи.

Крім того, слід зазначити, щ о відповідно до п.п.1-3 ст.4 Закон у України “Про основні засад и державного нагляду (контро лю) у сфері господарської дія льності” державний нагляд (к онтроль) здійснюється за міс цем провадження господарськ ої діяльності суб'єкта госпо дарювання або його відокремл ених підрозділів, або у примі щенні органу державного нагл яду (контролю) у випадках, пере дбачених законом. Державний нагляд (контроль) може здійсн юватися комплексно кількома органами державного нагляду (контролю), якщо їхні повноваж ення на здійснення чи участь у комплексних заходах перед бачені законом. Такі заходи п роводяться за спільним рішен ням керівників відповідних о рганів державного нагляду (к онтролю).

Згідно з вимогами п.п.1-7 ст.7 зг аданого Закону для здійсненн я планового або позаплановог о заходу орган державного на гляду (контролю) видає наказ, я кий має містити найменування суб'єкта господарювання, щод о якого буде здійснюватися з ахід, та предмет перевірки. Н а підставі наказу оформляєть ся посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке під писується керівником або зас тупником керівника органу де ржавного нагляду (контролю) (і з зазначенням прізвища, ім'я т а по батькові) і засвідчуєтьс я печаткою. Посадова особа ор гану державного нагляду (кон тролю) без посвідчення (напра влення) на здійснення заходу та службового посвідчення н е має права здійснювати держ авний нагляд (контроль) суб'єк та господарювання.

Будь - якого спільного ріш ення (наказу) щодо проведення позапланової перевірки пози вача відповідачі-3,4 не приймал и, посвідчень (направлень) на п еревірку посадовим особам (в ідповідачам -1,2) не видавалось . Приписи норм п.п.1-3 ст.4, п.п.1-7 ст.7 З акону України “Про основні з асади державного нагляду (ко нтролю) у сфері господарсько ї діяльності” відповідачами - 1, 2 виконано не було.

За таких обставин дії відпо відачів - 1,2 щодо проведення п еревірок, складання згаданих вище актів, розрахунку розмі ру шкоди та припису супереча ть чинному законодавству та є неправомірними.

Суд відхиляє доводи позив ача про ліквідацію Держземін спекції у Миколаївській обла сті у зв'язку з тим, що на час пр оведення перевірки та на час судового розгляду справи за значений суб'єкт владних пов новажень не було офіційно лі квідовано та виключено із ві дповідного державного реєст ру.

Відповідно до ч.3 ст.70, ч.2 ст.71 КА С України докази, одержані з п орушенням закону, судом при в ирішенні справи не беруться до уваги. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважен ь обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення , дії чи бездіяльності поклад ається на відповідача, якщо в ін заперечує проти адміністр ативного позову. Відповідачі не надали доказів законност і дій посадових осіб під час п еревірки.

Приймаючи до уваги вищевик ладене, суд вважає позовні ви моги такими, що підлягають за доволенню у повному обсязі.

Керуючись статтями 11, 158, 160-163 КА С України, адміністративний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати неправомірними ді ї Державного інспектора з ко нтролю за використанням та о хороною земель Північного ре гіонального відділу здійсне ння державного контролю за в икористанням та охороною зем ель Волощука С.С. та старш ого державного інспектора з охорони навколишнього приро дного середовища Державної е кологічної інспекції в Микол аївській області Кемпника В.С. по проведенню перевіро к та обстежень проведених 30.09.20 09 року та оформлених актом обс теження земельної ділянки ві д 30.09.2009 року № 39, актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 30.09.2009 року б/ н, актом перевірки дотриманн я вимог природоохоронного за конодавства від 30.09.2009 року б/н.

3. Скасувати припис № 20 від 30.09.20 09 року про усунення порушень д о 30.09.2009 року виданий Державним і нспектором з контролю за вик ористанням та охороною земел ь Північного регіонального в ідділу здійснення державног о контролю за використанням та охороною земель Волощук ом С.С.

4. Визнати неправомірними ді ї Державного інспектора з ко нтролю за використанням та о хороною земель Північного ре гіонального відділу здійсне ння державного контролю за в икористанням та охороною зем ель Волощука С.С., щодо роз рахунку шкоди, заподіяної вн аслідок самовільного зайнят тя земельної ділянки за межа ми населеного пункту на зага льну суму 105953 грн. 79 коп.

5. Присудити за рахунок держ авного бюджету України на ко ристь Приватного підприємст ва "Покровське" (код ЄДРПОУ 03765695) суму сплаченого судового зб ору у розмірі 3 грн. 40 коп. (три гр н. 40 коп.).

Постанова набирає законно ї сили в порядку ст. 254 КАС Украї ни.

Постанову може бути оскарж ено в порядку ст.185, 186 КАС Україн и.

Суддя О. А. Зіньковський

постанова складена у пов ному обсязі

06.04.2010 р.

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.02.2010
Оприлюднено02.08.2010
Номер документу10463809
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а - 6431/09/1470

Постанова від 10.02.2010

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Зіньковський О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні