ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/3600/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув у письмовому провадженні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги:
- визнати протиправними та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 14.01.2022 №3657932/43541259 та від 18.01.2022 №3669515/43541259;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, накладні від 16.12.2021 №12, №13 за датами їх фактичного подання.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач" (далі також, позивач, ТОВ "Ресурс Постач") звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області (далі також відповідач-1, ГУ ДПС У Полтавській області), Державної податкової служби України (далі також відповідач-2, ДПС України), про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 30.03.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, а також призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Аргументи учасників справи
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що оскаржувані рішення прийнято відповідачами з порушенням норм чинного законодавства України, оскільки ТОВ "Ресурс Постач" скористалось наданим правом та подало письмові пояснення щодо господарських операцій, які стали передумовою для складення податкових накладних, реєстрації яких зупинені, та копії документів на їх підтвердження, відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019. Зазначені пояснення та копії документів на підтвердження реальності господарських операцій були прийняті відповідачем-1. Однак не були взяті контролюючим органом до уваги, натомість, відповідач-1 прийняв спірні рішення щодо відмови в реєстрації податкових накладних. Позивач вказував, що підстава для прийняття спірних рішень зазначена: "Згідно з Актом приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року від 16.12.2021 до вартості послуг-підприємством включено витрати на перевезення працівників організацій автомобільним транспортом, при цьому платником не надано накази на відрядження працівників до місця надання послуг". Однак, на думку ТОВ "Ресурс Постач", вказана підстава не є належним обґрунтуванням зазначених рішень, адже відсутність наказів, при наявності усіх необхідних первинних бухгалтерських документів, які підтверджують господарські операції та фактичний рух активів, не є підставою для відмови реєстрації податкової накладної та не слугує доводом того, що господарські операції були нереальними. Крім того, позивач зауважив, що підстава для залишення скарг без задоволення зазначена: "ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційний описи), у тому числі рахунку-фактури/ інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних". Позивач стверджує, що він є сумлінним платником податків, а господарські операції щодо надання послуг, за якими складено податкові накладні, підтверджуються необхідними первинними документами, копії яких надавалися відповідачам.
15.04.2022 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідачів просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на правомірність та обґрунтованість оскаржуваних рішень. Вказував, що в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "Ресурс Постач" до податкових накладних №12 та №13 від 16.12.2021 на надання послуг з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Полтавської області та штучних споруд на них (послуги з обслуговування наземних видів транспорту), реєстрація яких була зупинена, встановлено, що згідно з Актом приймання виконаних будівельних робіт до вартості послуг підприємством включено витрати на перевезення працівників організацій автомобільним транспортом, при цьому накази на відрядження працівників до місця надання послуг платником не надано.
Таким чином, на думку представника відповідачів, ГУ ДПС у Полтавській області діяло відповідно до приписів податкового законодавства, забезпечуючи виконання покладених на контролюючий орган функцій та повною мірою використовуючи надані законодавством права, а отже винесені рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області є правомірними.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Обставини справи, встановлені судом
ТОВ "Ресурс Постач" (код ЄДРПОУ 43541259) зареєстроване в якості юридичної особи 02.03.2020 номер запису в ЄДР про включення відомостей про юридичну особу 1 560 102 0000 001079, основним видом діяльності товариства, є "42.11 Будівництво доріг і автострад" /том ІІ, а.с. 63/.
01.04.2021 між ТОВ "Ресурс Постач" (Виконавець) та ТОВ "РДС-Полтава" (Замовник) укладено Договір надання послуг №008 (далі - Договір) /том І, а.с. 12-16/.
Відповідно до пункту 1.1, 2.1 умов Договору Виконавець зобов`язується на свій ризик, власними силами і засобами надати послуги з експлуатаційного утримання доріг загального користування місцевого значення Полтавської області та штучних споруд на них, а Замовник зобов`язується прийняти та платити надані послуги відповідно до умов цього Договору.
Термін надання послуг за цим Договором: виконавець зобов`язується надати послуги у термін до 31.12.2021.
Оплата за цим Договором здійснюється Замовником Виконавцю на його поточний рахунок з національній валюті України, за фактом надання послуг, за умови отримання оплати за надані послуги від ДП "Агентство місцевих доріг Полтавської області" на підставі підписаних Сторонами актів виконаних будівельних робіт та довідки про вартість виконаних будівельних робіт (форми КБ- 3 та КБ-2в), за вирахуванням компенсаційних витрат відповідно до умов пункту 3.3. Договору (пункт 3.1. умов Договору).
Згідно пункту 3.3. умов Договору надані Виконавцем послуги оплачуються Замовником за мінусом 1,5% від їх вартості. Ця сума коштів переходить у власність Замовника як компенсаційні витрати, пов`язані з виконанням умов цього Договору, з моменту її утримання.
Розрахунок проводиться Замовником Виконавцю після підписання Сторонами "Актів приймання виконаних будівельних робіт" (форми №КБ-2в) і "Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат" (форми № КБ-3), складених у відповідності з положенням чинних ДСТУ та СОУ, які складаються Виконавцем і подаються для підписання Замовнику в міру надання наданих послуг, але у будь-якому разі 100% оплата здійснюється тільки з дати оформлення та реєстрації відповідних податкових накладних, у відповідності до вимог чинного законодавства. Замовник може здійснювати подекадно проміжні платежі за надані послуги (пункт 3.4. умов Договору).
На підтвердження реальності здійснення господарських операцій на об`єкті - Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Полтавської області та штучних споруд на них в межах Полтавського району (Котелевський) О 1710134 Котельва Сидоряче Пархомівка, в межах Котелевської ОТГ позивачем надано копії наступних документів:
- акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року, згідно Договору позивачем виконано роботи на суму 1164201,01 грн, у тому числі ПДВ 194033,50 грн /том І, а.с. 17-21/,
- план завдання /том І, а.с. 33/,
- дефектний акт /том І, а.с. 26/,
- довідка про вартість виконання будівельних робіт та витрат форми КБ-3 за грудень 2021 року /том І, а.с. 22/ ,
- локальний кошторис /том І, а.с. 27-32/,
- підсумкова відомість ресурсів /том І, а.с. 23-25/,
- розрахунки витрат /том І, а.с. 34-48/,
- рахунок на оплату від 16.12.2021 №384 на суму 1164201,01 грн, у тому числі ПДВ 194033,50 грн /том І, а.с. 49/.
Також на підтвердження реальності здійснення господарських операцій на об`єкті - Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Полтавської області та штучних споруд на них (Послуг обслуговування наземних видів транспорту) в межах Миргородського району (Гадяцький) Петрівсько-Роменська сільська громада, позивачем надано копії наступних документів:
- акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року згідно Договору позивачем виконано роботи на суму 78952,26 грн, у тому числі ПДВ 13158,71 грн /том ІІ, а.с. 28-35/,
- план завдання /том ІІ, а.с. 48/,
- дефектний акт /том ІІ, а.с. 47/,
- довідка про вартість виконання будівельних робіт та витрат форми КБ-3 за грудень 2021 року /том ІІ, а.с. 36/ ,
- локальний кошторис /том ІІ, а.с. 40-46/,
- підсумкова відомість ресурсів /том ІІ, а.с. 37-39/,
- розрахунок витрат на перевезення робітників автомобільним транспортом на загальну суму 4250,34 грн /том ІІ, а.с. 49/,
- рахунок на оплату від 16.12.2021 №385 на суму 78952,26 грн, у тому числі ПДВ 13158,71 грн том ІІ, а.с. 50/.
За наслідками здійснення господарських операцій позивачем сформовано податкові накладні від 16.12.2021:
№12 на загальну на суму 1164201,01 грн, у тому числі ПДВ 194033,50 грн /том І, а.с. 52/,
№13 на загальну суму 78952,26 грн, у тому числі ПДВ 13158,71 грн /том ІІ, а.с. 52-53/, які 06.01.2022 подано на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
06.01.2022 ТОВ "Ресурс Постач" отримало через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.25" квитанції №9406162268 /том І, а.с. 53/ та №9406167865 /том ІІ, а.с. 53/, у яких, крім іншого, зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена.". Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податків відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Позивачем складено та подано до ГУ ДПС в Полтавській області повідомлення від 12.01.2022 №1 /том І а.с. 58/ та від 14.01.202 №2 /том ІІ а.с. 55/ про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних від 16.12.2021 №12 та №13, реєстрацію яких зупинено; до повідомлень додано документи: акти приймання виконаних будівельних робіт за липень 2021 року, план завдання, дефектні акти, довідки про вартість виконання будівельних робіт та витрат форми КБ-3 за липень 2021 року, локальні кошториси, підсумкові відомості ресурсів, виписки по рахунку, а також документи на підтвердження використання власної та орендованої техніки, придбання паливно-мастильних матеріалів, асфальтобетонної суміші.
Рішеннями Головного управління ДПС у Полтавській області від 14.01.2022 №3657932/43541259 /том І а.с. 60-61/, від 18.01.2022 №3669515/43541259 /том ІІ а.с. 59-60/ про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - у реєстрації податкових накладних від 16.12.2021 №12 та №13 відмовлено, у зв`язку з ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційний описи), у тому числі рахунку-фактури/ інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У рядку Додаткова інформація зазначено: Згідно Акта приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року від 16.12.2021 до вартості послуг-підприємством включено витрати на перевезення працівників організацій автомобільним транспортом, при цьому платником не надано накази на відрядження працівників до місця надання послуг.
Позивач оскаржив рішення від 14.01.2022 №3657932/43541259 /том І а.с. 60-61/, від 18.01.2022 №3669515/43541259 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в адміністративному порядку /том І а.с. 62-68, том ІІ, а.с. 61-62/.
Рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.01.2022 №4985/43541259/2 /том І а.с. 69/ та від 27.01.2022 № 4455/43541259/2 /том ІІ, а.с. 42/ залишено скарги без задоволення, а спірні рішення без змін. При цьому, у рядку рішень "Підстави" відповідачем-2 зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів.
Позивач, вважаючи рішення від 14.01.2022 №3657932/43541259, від 18.01.2022 №3669515/43541259 протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Норми права, які підлягають застосуванню
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).
За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно зі пунктом 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).
За змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної / розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З урахуванням положень наведеної норми, суд відзначає, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має зазначити конкретний критерій ризиковості та деталізувати, у чому саме податкова накладна відповідає такому критерію.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 платник вважається ризиковим, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначений Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520).
Пунктами 2-6, 9-11 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних відносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
У силу абзацу третього пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ від 21.04.2021 №378), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій - набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Висновки щодо правозастосування
Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних від 16.12.2021 №12, №13, складених ТОВ "Ресурс Постач".
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).
Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 платник вважається ризиковим, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Зі змісту залучених до матеріалів справи квитанцій від 06.01.2022 №9406162268 /том І, а.с. 53/ та №9406167865 /том ІІ, а.с. 54/ судом встановлено, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних від 16.12.2021 №12, №13 пункту 8 Критеріям ризиковості здійснення операції.
Водночас, суд враховує, що квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування не містили пропозиції щодо надання конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних, що позбавило позивача можливості надати документи на підтвердження обґрунтованості складення податкових накладних від 16.12.2021 №12 та №13.
Мотивуючи цей висновок, податковий орган зазначив, що згідно актів приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2021 року від 16.12.2021 до вартості послуг підприємством включено витрати на перевезення працівників організацій автомобільним транспортом, при цьому платником не надано накази на відрядження працівників до місця надання послуг.
Натомість відповідач-2 під час розгляду скарг на спірні рішення не виявив цього порушення, що полягало у відсутності наказів на відрядження працівників, обґрунтувавши свою відмову ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів.
Суд вказує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом переліку документів ще на етапі зупинення реєстрації податкової накладної.
Посилання податкового органу на Критерії ризиковості платника податку та необхідність надання пояснення та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Матеріалами справи встановлено та не заперечується відповідачами, що позивачем до повідомлень від 12.01.2022 №1 та від 14.01.2022 №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №12 та №13, реєстрацію яких зупинено, додано пояснення про виконання робіт, використання власної та орендованої техніки, придбання паливно-мастильних матеріалів, асфальтнобетонної суміші, необхідних для виконання робіт та обслуговування техніки.
Будь-яких зауважень з приводу правильності оформлення документів, якими позивач підтверджує господарські взаємовідносини зі своїм контрагентом, спірні рішення, як і відзив на адміністративний позов не містять.
Зі змісту скарги на рішення від 14.01.2022 №3657932/43541259 виявлено, що ТОВ "Ресурс Постач" надало пояснення щодо відсутності наказів на відрядження працівників /том І, а.с. 63-67/. Так, підприємством зазначено, що наказів на відрядження працівників не надано у зв`язку з тим, що працівники до місця виконання робіт перевозились автомобільним транспортом, який знаходиться в оренді на підприємстві (зранку та ввечері). Відповідно до штатного розпису у підприємства є працівники, які займаються відповідним видом робіт.
Наявними у справі доказами у повній мірі підтверджується реальність господарських операцій, наслідки яких відображено у податкових накладних від 16.12.2021 №12 та №13.
Таким чином, відповідач не довів наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних від 16.12.2021 №12 та №13, у ЄРПН.
З огляду на викладене, суд не може розцінити зазначені припущення відповідача-1 як обгрунтоване.
Враховуючи викладене у сукупності, суд дійшов висновку, що за відсутності належного мотивування податковим органом рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання певних документів без їх деталізації, такі рішення не узгоджуються з вимогами наведених вище нормативно-правових актів, а тому підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
Аналогічна правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 21 травня 2020 року у справі №560/391/19.
Окрім того, слід зазначити, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 27.04.2020 у справі №360/1050/19.
У контексті спірних правовідносин суд зазначає, що платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Головним управлінням ДПС у Полтавській області не встановлено ознак невідповідності податкових накладних від 11.07.2021 №1, №2 вимогам пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України.
За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку про наявність у позивача достатніх підстав для складення зазначених податкових накладних з подальшою їх реєстрацією в ЄРПН.
Враховуючи вищевикладене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних від 16.12.2021 №12, №13, складених ТОВ "Ресурс Постач" в ЄРПН та протиправність рішень контролюючого органу про відмову в реєстрації цих податкових накладних в ЄРПН.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України, реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно зі пунктами 9-20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій - набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженнями ДПС України.
Зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації зазначених вище податкових накладних контролюючим органом обрано лише їх відповідність критеріям ризиковості господарської операції, а обґрунтованість даної підстави не знайшла свого підтвердження у ході розгляду справи, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 16.12.2021 №12, №13 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розподіл судових витрат
Згідно зі частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Разом із цим, як визначено частиною восьмою цієї статті, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 4962,00 грн, що підтверджено платіжними дорученнями від 22.02.2022 №1385, №1386.
Оскільки передумовою для виникнення цього спору є прийняття комісією ГУ ДПС у Полтавській області протиправного рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування у ЄРПН, то судовий збір належить стягнути у повному обсязі за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС України у Полтавській області.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач" ( вул. Драгоманова, 16, м. Гадяч, Гадяцький район, Полтавська область, 37300, код ЄДРПОУ 43541259) до Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ ВП 44057192) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 14.01.2022 №3657932/43541259 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 16.12.2021 №12; рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 18.01.2022 №3669515/43541259 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 16.12.2021 №13 - визнати протиправними та скасувати.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 16.12.2021 №12 та №13, складені та подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач", датою її первинного подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс Постач" (вул. Драгоманова, 16, м. Гадяч, Гадяцький район, Полтавська область, 37300, код ЄДРПОУ 43541259) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ ВП 44057192) витрати зі сплати судового збору у розмірі 4962,00 грн (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104650021 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні