ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2022 року справа №200/12985/21
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 р. у справі № 200/12985/21 (головуючий І інстанції Голубова Л.Б., повне судове рішення складено 26 листопада 2021 року у м. Слов`янськ Донецької області) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про скасування рішення №2041500000686 від 22.04.2021 року, зобов`язання повторно розглянути заяву від 19.03.2021 року № 747 про перехід з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» врахувавши заробітну плату зазначену в довідці №18/03-1 від 19.03.2021 року про заробітну плату для обчислення пенсії за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, яка видана селянським (фермерським) господарством «Моноліт».
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 р. позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 22.04.2021 року № 2041500000686 «Про пенсійне забезпечення гр. ОСОБА_1 ». Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно розглянути заяву від 19.03.2021 року № 747 про перехід з пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» врахувавши заробітну плату зазначену в довідці № 18/03-1 від 18.03.2021 року про заробітну плату для обчислення пенсії за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, яка видана селянським (фермерським) господарством «Моноліт».
Не погодившись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначено, що судом не було враховано, що актом позапланової перевірки встановлено, що дані, вказані в довідці від 18.03.2021 року № 18/3-1, наданої ф/г «Моноліт» (код ЄДРПОУ 22011990) за період роботи у ф/г «Арго» з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року відповідають даним, які відображені в графі «до видачі» та графі «видано» у листах-розшифровках відомостей видачі заробітної плати, проте, вищезазначені первинні документи не містять відомостей про нарахування сум заробітної плати позивача та утримання з них податків, в тому числі податку на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Зазначає, що позивач з 14.11.1985 року по 08.09.1995 року працював на підприємстві Краснолиманська «Сельхозхімія» водієм та з 02.02.1991 року по 16.05.2003 року працював головою фермерського господарства «Арго» (на теперішній час фермерське господарство «Моноліт»). Періоди роботи на підприємстві Краснолиманська «Сельхозхімія» та в фермерському господарстві «Арго» перетинаються (основана та за сумісництвом). Відповідно до інформації, наданої фінансово-економічним відділом управління Пенсійного фонду України службовою запискою від 18.03.2018 року № 264/04 сплата страхових внесків фермерським господарством «Моноліт» була за періоди з 01.10.1994 року по 31.12.1994 року та з 01.03.1996 року по 31.12.2003 року. Позивач надав довідку для перерахунку по заробітній платі за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, тобто сплачено страхових внесків за спірний період тільки за 13 місяців, а необхідно за 60 місяців. З зазначених причин відповідач вважає, що ним правомірно було відмовлено у перерахунку пенсії з врахуванням заробітку за 60 місяців до 01.07.2000 року відповідно до ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Справа розглянута у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив на скаргу, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що позивач знаходиться на пенсійному обліку як одержувач пенсії за віком, має інвалідність ІІ групи у зв`язку з загальним захворюванням, що підтверджується пенсійним посвідченням серії № НОМЕР_1 , виданим 05.05.2021 року (а.с. 10).
Згідно довідки до акту огляду медико-соціальної експертної комісії серії 12 ААБ № 585582 від 11.11.2015 року позивачу встановлено ІІ групу інвалідності безстроково (а.с. 11).
Позивач звернувся до управління з заявою від 19.03.2021 року № 743 про перехід з пенсії по інвалідності на пенсію за віком з врахуванням заробітку за 60 місяців до 01.07.2000 року відповідно до ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (а.с. 36, 51).
Рішенням Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 22.04.2021 року № 2041500000686 позивачеві було відмовлено в перерахунку пенсії відповідно до ст. 40 Закону, оскільки довідку про заробітну плату №18/03-1 від 19.03.2021 року за період роботи з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, видану селянським фермерським господарством «Моноліт» (до 16.05.2003 року фермерське господарство «Агро») не прийнято до уваги, тому, що дані про сплату страхових внесків, які зазначені у довідці про заробітну плату, не співпадають з даними, наданими фінансово-економічним відділом Пенсійного фонду України. Зокрема, службовою запискою від 18.03.2018 року № 264/04 встановлено, що сплата страхових внесків фермерським господарством «Моноліт» була за періоди з 01.10.1994 року по 31.12.1994 року та з 01.03.1996 року по 31.12.2003 року від 18.03.2018 року № 264/04 (а.с. 38). Позивач же надав довідку для перерахунку по заробітній платі за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року, тобто сплачено страхових внесків за спірний період тільки за 13 місяців, а на думку відповідача необхідно за 60 місяців.
Спеціалістами Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області проведено позапланову перевірку достовірності документів про заробітну плату, наданих для призначення (перерахунку) пенсії, про що складено акт № 0500-0801-17/1428 від 22.04.2021 року, яким встановлено, що дані, вказані в довідці від 18.03.2021 року № 18/3-1, наданої ф/г «Моноліт» для призначення (перерахунку) пенсії на ім`я ОСОБА_1 за період роботи з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року відповідають даним, які відображені в графі «до видачі» та графі «видано» у листах-розшифровках відомостей видачі заробітної плати (а.с. 34). Однак, вищезазначені первинні документи не містять відомостей про нарахування сум заробітної плати ОСОБА_1 та утримання з них податків, в тому числі податку на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Крім того, актом встановлено, що відповідно наданих на перевірку документів дані, зазначені в довідці від 18.03.2021 року № 18/03-1 на ім`я ОСОБА_1 за період роботи з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року відповідають даним первинних документів, які зберігаються у ф/г «Моноліт».
Наведені обставини сторонами не оспорюються.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05 листопада 1991 року №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон №1788-ХІІ) та Законом України від 09 липня 2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закону №1058-ІV).
Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії встановлений ст. 40 Закону України № 1058.
Частиною першою цієї статті передбачено, що для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
Відповідно до ст. 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: 1) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону; 2) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, а за періоди до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися зазначені внески (збір), - у межах сум, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення», і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання зазначених сум. Для осіб, які у період до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, отримували заробітну плату (дохід) за результатами роботи, термін виконання якої перевищував календарний місяць, до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися і до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення», і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні, у розрахунку на кожний місяць виконання роботи. Перелік таких осіб, а також порядок визначення для них заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії встановлюється Кабінетом Міністрів України; 3) суми заробітної плати (доходу), визначені виходячи із здійсненої застрахованою особою доплати, передбаченої частиною третьою статті 24 цього Закону.
Постановою Кабінету Міністрів України № 306 від 20.04.2005 «Про реалізацію абзацу другого пункту 2 статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» затверджено «Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії особам, що у період до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, отримували заробітну плату (дохід) за результатами роботи, строк виконання якої перевищував календарний місяць» (далі - Порядок).
Відповідно до п. 1 зазначеного Порядку, дія цього Порядку поширюється на таких осіб, що до 1 липня 1998 року отримували заробітну плату (дохід) за результатами роботи, строк виконання якої перевищував календарний місяць, зокрема, тих, що працювали в сільському господарстві, були зайняті на сезонних роботах, працювали у старательських артілях, виконували роботи (надавали послуги) за цивільно-правовими договорами та сплачували внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування.
Згідно до п. 4, 5 Порядку, до заяви додаються документи, що підтверджують виплату особі заробітної плати (доходу) за результатами роботи. Документом, що підтверджує виплату особі заробітної плати (доходу) за результатами роботи є: для працівників старательських артілей - довідка про заробітну плату (дохід) для обчислення пенсії та трудова книжка; для інших осіб, зазначених у пункті 1 цього Порядку, - довідка підприємства, установи, організації про заробітну плату (дохід), оформлена згідно з додатком до Порядку, із зазначенням підстави для виплати заробітної плати (доходу) за результатами виконаної роботи.
У разі коли у пенсійній справі особи зберігається довідка про заробітну плату (дохід) чи інші документи, що підтверджують факт отримання заробітної плати (доходу) за результатами роботи, така довідка чи документи можуть використовуватися для перерахунку пенсії за рішенням управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі в місті.
Відповідно до п.8 Порядку заробітна плата (дохід), що підлягає зарахуванню до суми заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії, визначається шляхом ділення суми заробітної плати (доходу), виплаченої за результатами роботи, на кількість місяців виконання такої роботи.
Пунктом 9 Порядку передбачено, що перерахунок пенсії у зв`язку із зарахуванням до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії сум заробітної плати (доходу), виплаченої за результатами роботи, здійснюється на підставі заяви та необхідних документів у строк, визначений статтею 45 Закону № 1058-IV.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, позивач є одержувачем пенсії по інвалідності ІІ групи у зв`язку з загальним захворюванням і виявив бажання перейти на пенсію за віком, надавши довідку підприємства про заробітну плату за 60 місяців підряд з 1992 року по 1996 рік.
Трудовою книжкою НОМЕР_2 (а.с. 12-16) підтверджується, що позивач працював у спірному періоді керівником у селянському фермерському господарстві «Моноліт», яке до 16.05.2003 року мало назву - фермерське господарство «Агро».
При цьому, в спірній довідці вказаного фермерського господарства від 18.03.2021 року № 18/03-1 зазначено про суми заробітної плати з розшифруванням у гривнях за 1992-1996 роки (а.с. 22).
Крім того, позивачем надано листки-розшифровки заробітної плати за спірний період роботи позивача на фермерському господарстві «Моноліт» з 1992 по 1996 роки (а.с. 25-29).
Також надано довідку від 17.02.1997 року про заробітну плату з 1992 по 1996 роки (а.с. 30).
Суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції про те, що надані позивачем документи є належними, допустимим, достовірними та достатніми доказами страхового стажу, який має враховуватися при призначенні пенсії за віком відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Відтак, судом першої інстанції правомірно задоволено позов.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Апеляційний суд дійшов висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 р. у справі № 200/12985/21 - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2021 р. у справі № 200/12985/21 - залишити без змін.
Постанова у повному обсязі складена 07 червня 2022 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 07 червня 2022 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя: Т.Г. Гаврищук
Судді: А.А. Блохін
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104651620 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні