Герб України

Рішення від 07.06.2022 по справі 320/14445/20

Київський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 червня 2022 року м.Київ№ 320/14445/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши у м. Києві в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Київської обласної організації політичної партії Слуга Народу до Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, Бучанської міської ради про стягнення грошової застави,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Київська обласна організація політичної партії "Слуга народу" (далі - Позивач) з позовом до Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (далі Відповідач 1) та Бучанської міської ради (Відповідач 2), у якому просить суд:

стягнути з Бучанської міської ради Бучанського району Київської області на користь Київської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ грошову заставу в розмірі 5 000,00 грн.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.01.2021 відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі.

В обґрунтування позову зазначено, що 21.09.2020 Київською обласною організацією політичної партії Слуга Народу здійснено безготівковий платіж на спеціальний (депозитний) рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави у сумі 5 000,00 грн для реєстрації кандидата у Бучанські міські голови, що підтверджується платіжним дорученням № 115 від 21.09.2020. За результатами виборів депутатів Бучанської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі Київська обласна організація політичної партії Слуга Народу отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів Бучанської міської ради Бучанського району Київської області на перших місцевих виборах 25.10.2020. Позивач зазначив, що за вказаних обставин, відповідно до ч. 5 ст. 225 Виборчого кодексу України (далі ВК України) Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області була зобов`язана повернути грошову заставу в розмірі 5 000,00 грн на рахунок Київської обласної організації політичної партії Слуга народу. При цьому, позивач зауважив, що згідно з ч. 6 ст. 225 ВК України кошти грошової застави в сумі 5 000,00 грн, перераховано до місцевого бюджету Бучанської міської ради, а тому саме з Бучанської міської ради необхідно стягнути вищевказану грошову заставу.

Відповідач 1 не скористався своїм правом щодо подання відзиву на позовну заяву, також жодних доказів чи заяв по суті справи до суду не надавав.

Відповідачем 2 подано до суду відзив на позов, відповідно до якого позовні вимоги не визнав та просив у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю. Відповідач аргументує свою позицію тим, що Бучанської міської ради не оспорює факт того, що позивач отримав право повернення грошової застави в розмірі 5 000,00 грн, внесеної на депозитний рахунок Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області після оголошення офіційних результатів на місцевих виборах, проведених 25.10.2020, у Бучанську міську раду, але в порядку визначеному Центральною виборчою комісією та Міністерством фінансів України.

При цьому, відповідач зазначає, що позивач з письмовою заявою до Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повернення грошової застави у зв`язку з отриманням обласною організацією політичної партії за результатами виборів права на участь у розподілі депутатських мандатів в строк, передбачений ст. 225 ВК України, не звернувся, тому Бучанською міською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області на законних підставах перераховано відповідні кошти до місцевого бюджету.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оглянувши письмові докази, які були надані сторонами, суд вважає, що позов слід задовольнити, виходячи з наступного.

Київська обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, зареєстрована як політична партія 07.07.2020, номер запису 13391020000019868, керівником вказано ОСОБА_1 .

Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-ІХ від 15.07.2020 призначено на 25.10.2020 чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно постанови Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 № 160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

10.08.2020 Центральною виборчою комісією постановою "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 № 172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Київської області.

Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, якою оголошено з 05.09.2020 початок виборчого процесу місцевих виборів, призначено на 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10.09.2020 № 246 визначено розмір грошової застави на місцевих виборах 25.10.2020.

21.09.2020 Київською обласною організацією політичної партії Слуга Народу здійснено безготівковий платіж формі на спеціальний (депозитний) рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави у сумі 5 000,00 грн для реєстрації кандидатів у депутати до Бучанської міської ради Бучанського району Київської області, що підтверджується платіжним дорученням № 115 від 21.09.2020.

16.11.2020 Бучанською міською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області прийнято постанову № 111-1 Про реєстрацію Бучанського міського голови». Згідно зазначеної постави Бучанською міською радою Бучанського району Київської області, позивач отримав право на участь у розподілі депутатських мандатів Бучанської міської ради на перших місцевих виборах 25.10.2020.

Однак, станом на звернення позивача до суду, Бучанською міською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області не повернуто грошову заставу в розмірі 5 000,00 грн., на рахунок Київської обласної організації політичної партії Слуга Народу, у відповідності до ч. 5 ст. 225 ВК України.

Вважаючи протиправною бездіяльність Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо не здійснення дій з повернення грошової застави, сплаченої позивачем в розмірі 5 000,00 грн, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України та положеннями Виборчого Кодексу України № 396-IХ від 19.12.2019.

Згідно з п. 20 ч. 1 ст. 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

ВК України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до абзаців 2-5 ч. 2 ст. 225 ВК України:

організація партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) ради, або організація відповідної партії вищого рівня у багатомандатному виборчому окрузі після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу з розрахунку двадцять відсотків мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, за кожного кандидата.

організація партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, висунута шляхом самовисування на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), у єдиному одномандатному виборчому окрузі, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу.

організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.

Центральна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день після початку виборчого процесу на підставі відомостей Державного реєстру виборців станом на день початку виборчого процесу відповідних місцевих виборів визначає розмір грошової застави для кожного єдиного сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного виборчого округу, невідкладно оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті та інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.

Реквізити рахунку для внесення грошової застави не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщуються відповідною територіальною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів такої комісії, а також передаються до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному веб-сайті (ч. 3 ст. 225 ВК України).

Відповідно до ч. 5 ст. 225 ВК України грошова застава, внесена організацією партії, яка висунула кандидатів у депутати, або організацією відповідної партії вищого рівня, або кандидатом, який висувався шляхом самовисування, повертається у разі, якщо за підсумками виборів організація партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів або кандидата визнано обраним у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів, на рахунок суб`єкта внесення застави, з якого вносилася грошова застава. Грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення, якщо за результатами місцевих виборів кандидата визнано обраним сільським, селищним, міським головою.

В інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідно до сільського, селищного, районного у місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету (ч. 6 ст. 225 ВК України)

Згідно з ч. 7 ст. 225 ВК України порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.

Так, процедура повернення грошової застави регламентована Постановою Центральної виборчої комісії від 21.08.2020 № 193 Про Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах та наказом Міністерства фінансів України від 21.08.2020 за № 517 Про затвердження порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах.

Згідно з п. 9 Постанови Центральної виборчої комісії від 21.08.2020 №193:

Грошова застава, внесена місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, повертається у разі, якщо за підсумками виборів місцева організація політичної партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві. Грошова застава, внесена місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, повертається у разі, якщо за підсумками виборів особу (осіб) визнано обраною депутатом (депутатами), у розмірі, що вносився за такого кандидата (кандидатів), на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві.

Грошова застава, внесена місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, повертається на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві, у разі, якщо за результатами місцевих виборів кандидата визнано обраним сільським, селищним, міським головою.

Грошова застава, внесена особою, яка була висунута кандидатом у депутати шляхом самовисування, на підставі заяви, поданої до відповідної територіальної виборчої комісії, повертається суб`єкту її внесення на рахунок, зазначений у відповідній заяві, у разі, якщо за підсумками виборів особу визнано обраною депутатом.

Грошова застава, внесена особою, яка була висунута на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування, повертається, у разі, якщо за результатами місцевих виборів зазначену особу визнано обраною сільським, селищним, міським головою. Повернення грошової застави суб`єкту її внесення здійснює територіальна виборча комісія на рахунок, зазначений у заяві, поданій до відповідної територіальної виборчої комісії.

Повернення застави територіальною виборчою комісією здійснюється у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів.

Відповідно до п. 10 Постанови Центральної виборчої комісії від 21.08.2020 №193 в інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідно до сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.

Судом встановлено, що 16.11.2020 Бучанською міською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області прийнято постанову №111-1 Про реєстрацію Бучанського міського голови». Згідно зазначеної постави Бучанською міською радою Бучанського району Київської області, позивач отримав право на участь у розподілі депутатських мандатів Бучанської міської ради на перших місцевих виборах 25.10.2020.

Таким чином грошова застава в розмірі 5 000,00 грн, яка сплачена 21.09.2020 позивачем на спеціальний (депозитний) рахунок Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області згідно платіжного доручення № 115 від 21.09.2020, підлягала поверненню Бучанською міською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області на рахунок позивача. Проте відповідач-1 не здійснив повернення вищевказаної грошової застави позивачу.

Окрім того, суд звертає увагу, що позивачем не подано заяву про повернення грошової застави, оскільки чинним законодавством прямо не встановлено обов`язок подання такої заяви. Проте, обов`язок повернення грошової застави є безумовним відповідно до ч. 6 ст. 225 ВК України та Постанови Центральної виборчої комісії від 21.08.2020 № 193.

Згідно із ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За приписами ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Ефективний засіб правого захисту у розумінні ст. 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату.

У п. 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. The United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 05.04.2005 (заява № 38722/02).

Надавши правову оцінку всім обставинам справи, суд, з метою захисту прав та інтересів позивача, з урахуванням вимог ст. 245 КАС України, а також висновків суду у даній справі, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та задовольнити позовні вимоги у спосіб визнання протиправною бездіяльності Відповідача 1 щодо неповернення грошової застави, внесеної Київською ООПП "Слуга Народу" в розмірі 5 000,00 грн за реєстрацію кандидата у міські голови та стягнути з Бучанської міської ради на користь позивача грошову заставу в розмірі 5 000,00 грн

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Крім того, вирішуючи питання про стягнення судових витрат, суд бере до уваги положення ч. 8 ст. 139 КАС України, відповідно до якої у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Судом встановлено, що позивачем сплачено судовий збір в сумі 2 102,00 грн. При цьому, суд враховує, що вказані судові витрати необхідно присудити на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, оскільки порушення права, яке потребувало судового захисту, в першу чергу пов`язано з його протиправною бездіяльністю.

Керуючись ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо неповернення грошової застави, внесеної Київською обласною організацією політичної партії "Слуга Народу" в розмірі 5 000 (п`ять тисяч) грн 00 коп. за реєстрацію кандидата Бучанського міського голови Бучанського району Київської області.

Стягнути з Бучанської міської ради Бучанського району Київської області (код ЄДРПОУ 04360586) на користь Київської обласної організації політичної партії "Слуга Народу" (код ЄДРПОУ 43696886) грошову заставу в розмірі 5 000 (п`ять тисяч) грн 00 коп.

Стягнути на користь Київської обласної організації політичної партії "Слуга Народу" (код ЄДРПОУ 43696886) за рахунок бюджетних асигнувань Бучанської міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (код ЄДРПОУ 43755312) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Головенко О.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104672659
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу

Судовий реєстр по справі —320/14445/20

Рішення від 07.06.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні