Рішення
від 06.06.2022 по справі 380/25770/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/25770/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 червня 2022 рокумісто Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гулика А. Г.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю КОНДОР ЛОГІСТИК до Державної екологічної інспекції України про визнання протиправною та скасування постанови

в с т а н о в и в:

І. Стислий виклад позицій учасників справи

до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю КОНДОР ЛОГІСТИК код ЄДРПОУ 39046990, місцезнаходження: 79044, Львівська обл., м.Львів, вул.Єфремова, буд.84, кв.1Б (далі позивач) до Державної екологічної інспекції України код ЄДРПОУ 37508533, місцезнаходження: 01042, м.Київ, провулок Новопечерський, буд.3, корпус 2 (далі відповідач), в якій позивач просить визнати протиправною та скасування постанову №8-9/21 від 06.10.2021 про накладення штрафу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржена постанова про накладення штрафу винесена, у зв`язку з невиконанням позивачем вимог рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів №040-9/21 від 04.08.2021, в якому зазначено про усунення формальної невідповідності вимогам Технічного регламенту, зобов`язано позивача вжити заходи щодо усунення формальної невідповідності шляхом взаємодії із суб`єктами господарювання у ланцюгу постачання відповідної продукції або в інших спосіб, що не суперечить законодавству стосовно надання паспорту якості на дизельне паливо ДП-3-Євро5-ВО відповідно до вимог пунктів 8, 9, 17, 20 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №927 від 01.08.2013, а також підтверджуючих документів про те, що на партію палива, що розповсюджується, проведено оцінку відповідності, терміном виконання 18.08.2021.

Приймаючи вказану постанову відповідач не врахував, що позивач не може самостійно виконати вимоги рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів №040-9/21 від 04.08.2021. Так, позивач здійснює лише реалізацію нафтопродуктів в оптовій мережі та не має права самостійно вносити зміни (доповнення чи уточнення) до паспортів якості, які видаються випробувальними лабораторіями. Крім того, відповідач у рішенні про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів не визначив конкретних способів усунення виявлених порушень, а відтак, таке рішення не відповідає критеріям чіткості, що перешкоджає його виконанню. Також позивач звертає увагу на те, що виготовлення паспорту якості палива є обов`язком виробника, а не особи, яка здійснює реалізацію нафтопродуктів.

Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позову заперечує. Відзив обґрунтований тим, що під час проведення планової перевірки позивача встановлено, що паспорти якості на дизельне паливо ДП-3-Євро5-ВО не відповідають вимогам пунктів 8, 9, 17, 20 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №927 від 01.08.2013, а також у позивача відсутні підтверджуючі документи про те, що на партію палива, що розповсюджується, проведено оцінку відповідності. 04.08.2021 відповідач прийняв рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів №040-9/21 та надав строк для його виконання до 18.08.2021 (згодом продовжений до 03.09.2021). Проте, позивач не вжив заходів щодо усунення формальної невідповідності, у зв`язку з чим відповідач прийняв постанову №8-9/21 від 06.10.2021 про накладення штрафу у розмірі 34000 грн.

ІІ. Рух справи

Ухвалою від 04.01.2022 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі.

Ухвалою від 07.06.2022 суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.

Заходи забезпечення позову та доказів, у тому числі шляхом їх витребування, не вживались.

ІІІ. Фактичні обставини справи

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, дослідивши та об`єктивно оцінивши наявні в матеріалах справи докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступне.

ТзОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» є юридичною особою, яка реалізує нафтопродукти в оптовій мережі, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Державною екологічною інспекцією України прийняла наказ №337 від 20.07.2021 «Про проведення планової перевірки характеристик продукції автомобільні бензини, дизельне паливо», відповідно до якого необхідно з 23.07.2021 по 28.07.2021 провести планову перевірку характеристик продукції, а саме: автомобільні бензини, дизельне паливо у розповсюджувача - ТзОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК».

На підставі наказу від 20.07.2021 № 337 Державна екологічна інспекція України оформила направлення на проведення перевірки від 20.07.2021 №74, яке скеровано на адресу ТОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» листом від 20.07.2021 №765/9/7-21, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 20.07.2021.

За результатами проведеної перевірки Державною екологічною інспекцією України складено Акт перевірки характеристик продукції від 03.08.2021 № 19-9/21 (далі Акт), в якому, зокрема, зазначено такі порушення:

ТзОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» для перевірки листом від 28.07.2021 № 3485 на паливо дизельне ДТ-3-К5 сорт Е, надало паспорт № 1272 виробника - «ОАО «Мозырского нефтеперерабативающего завода» (Республіка Білорусь) дата виготовлення 01.10.2020, маса 16876 тон, дата проведення досліджень 01.10.2020, резервуар № 115, який складений мовою оригіналу та не відповідає діючому Технічному регламенту. Також надана декларація про відповідність від 02.12.2020 складена ТзОВ «БНК-Україна» (дата реєстрації декларації 04.12.2020) та наданий сертифікат відповідності серії АА № 000435 органу з оцінки відповідності «МАСМА-СЕПРО», які підтверджують відповідність того, що паливо дизельне ДТ-3-К5 сорт Е виготовляється серійно на ВАТ «Мозирський НПЗ» (Білорусь). При цьому, паспорт якості № 1272 не відповідає вимогам пункту 8 Технічного регламенту, а саме кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива, з даними, що передбачені пунктом 9 Технічного регламенту.

Також, наданий договір поставки нафтопродуктів № 1/12-1 від 01.12.2020, укладений між ТзОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» та ТзОВ «ОПТІМА РІТЕЙЛ» (код ЄДРПОУ 43639854), що підтверджує отримання продукції від іншого суб`єкта господарювання, а не від виробника продукції. Таким чином, виходячи з того, що продукція заявлена заводу виробника - ВАТ «Мозирський НПЗ» (Білорусь), декларація про відповідність складена ТзОВ «БНК-У країна», постачальник за договором ТзОВ «ОПТІМА РІТЕЙЛ» - походження вказаної продукції невідомо, а також розповсюдження продукції здійснюється за відсутності паспорту якості, виданого акредитованою в Україні лабораторією.

На підставі вказаних фактів в Акті перевірки характеристик продукції від 03.08.2021 № 19-9/21 сформовано висновок про порушення позивачем пунктів 8, 9, 17, 18, 19 20, 22, 23, 24, Додаток З, Технічного регламенту, пункту 6 частини 7 статті 23 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Вказаний Акт перевірки скеровано позивачу рекомендованим листом 03.08.2021.

Державна екологічна інспекція України прийняла рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 04.08.2021 №040-9/21 відповідно до якого, розповсюдження палива дизельного ДТ-3-К5 гатунок Е (як паливо дизельне ДП-3-Євро5-ВО), що супроводжується паспортом «Открытого акционерного общества «Мозырский нефтеперерабатывающий завод» від 02.10.2020 №1272 (дата виготовлення 13.09.2020, дата проведення іспитів 13.09.2021) не відповідає вимогам пунктів 8, 9, 17, 20 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927, а саме кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обіг, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива, проведення процедури оцінки відповідності виробником або уповноваженою особою, за результатами якої складається декларація про відповідність; перед введенням в обіг палив виробником наноситься національний знак відповідності. Форма, опис знака відповідності технічним регламентам, правила та умови його нанесення, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1184. У разі коли виробник не є резидентом України та не має уповноваженого представника в України, такі зобов`язання покладаються на особу, яка ввела паливо в обіг на території України.

Надана декларація про відповідність (дата реєстрації 04.12.2020) Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, складена ТОВ «БНК-УКРАЇНА» на паливо ДТ-3-К5 (видана «Орган з сертифікації нафтопродуктів та систем якості «МАСМА-СЕПРО»), але паспорт якості, що відповідає діючому Технічному регламенту відсутній.

Враховуючи викладене, відповідач прийняв рішення про обмеження надання продукції на ринку: усунення формальної невідповідності шляхом взаємодії з суб`єктами господарювання у ланцюгу постачання відповідної продукції або в інший спосіб, що не суперечить законодавству стосовно надання паспорту якості на дизельне паливо ДП-3-Євро5-ВО відповідно до вимог пунктів 8, 9,17, 20 Технічного регламенту, а також підтверджуючих документів про те, що на цю партію палива що розповсюджується проведено оцінку відповідності.

Тобто вказаним рішенням ТзОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» у термін 18.08.2021 відповідно до Порядку здійснення контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.10.201 1 №1017, зобов`язано письмово повідомити за формою згідно із додатком до зазначеного Порядку (може додавати документи або їх копії, які підтверджують факт виконання рішення) орган державного ринкового нагляду Держекоінспекцію про виконання вказаного рішення.

Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 04.08.2021 №040-9/21 скеровано позивачу рекомендованим листом 05.08.2021 відповідно до фіскального чеку № 0104231039856.

За результатами розгляду органом державного ринкового нагляду - Державною екологічною інспекцією України клопотання, наданого суб`єктом господарювання - листом від 16.08.2021 №3654 (вх. №5180/21 від 18.08.2021), а також відповідно до частини третьої статті 33 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», прийнято рішення про продовження строку виконання рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів ТзОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» до 03.09.2021 (рішення від 19.08.2021 №046-9/21).

Пунктом 6 частини 1 статті 11 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», визначено, що органи ринкового нагляду здійснюють контроль стану виконання суб`єктами господарювання рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів.

Враховуючи викладене, Державна екологічна інспекція України видала наказ від 16.09.2021 № 404 «Про проведення перевірки контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів» підставою якого є рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів від 04.08.2021 №043-9/21, №042-9/21, №041-9/21, №040-9/21.

Державною екологічною інспекцією України оформлено на підставі наказу від 16.09.2021 №404 направлення на проведення перевірки від 16.09.2021 №95.

За результатами згаданої перевірки складено Акт перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 22.09.2021 №20-9/21, яким встановлено, зокрема, що рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 04.08.2021 №040-9/21 позивач не виконав.

Також листом Державної екологічної інспекції України від 29.09.2021 проінформовано ТзОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» про розгляд справи щодо ознак порушення законодавства про державний ринковий нагляд, що підтверджується фіскальним чеком про відправлення рекомендованого листа № 0104231212892.

За результатами розгляду справи щодо ознак порушення законодавства про державний ринковий нагляд ТзОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» складено протокол засідання з розгляду матеріалів справи про ознаки порушення вимог законодавства у сфері державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції відповідно до якого встановлено, що за результатами Акта перевірки характеристик продукції від 03.08.2021 № 19-9/21 Держекоінспекцією прийнято рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 04.08.2021 № 040-9/21 (продукція виду дизельне паливо ДП-3-Євро5-В0) (далі - Рішення) щодо усунення формальної невідповідності шляхом взаємодії з суб`єктами господарювання у ланцюгу постачання відповідної продукції або в інший спосіб, що не суперечить законодавству стосовно надання паспорту якості (на наведені види продукції) відповідно до вимог пунктів 8, 9, 17, 20 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2021 № 927, а також підтверджуючих документів про проведення оцінки відповідності.

За невиконання або неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів щодо усунення формальної невідповідності, визначених частиною третьою статті 29 України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» до ТзОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» відповідно до пп. 3 ч. 4 ст. 44 вказаного Закону України, застосовано адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Враховуючи засідання з розгляду матеріалів справи про ознаки порушення вимог законодавства у сфері державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції щодо ознак порушення законодавства про державний ринковий нагляд ТОВ «КОНДОР ЛОГІСТИК» вирішено застосувати адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу.

У зв`язку з цим Державна екологічна інспекція України 06.10.2021 прийняла постанову № 8-9/21 про накладення штрафу.

Не погоджуючись з вказаною постановою про накладення штрафу позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

IV. Позиція суду

Вирішуючи спір по суті, суд виходив з такого.

Правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції визначено Законом України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» (далі - Закон України №2735-VІ).

У статті 1 Закону України №2735-VІ визначено, що орган державного ринкового нагляду - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного ринкового нагляду у межах сфери своєї відповідальності, що визначається відповідно до цього Закону (далі - орган ринкового нагляду). У разі якщо орган ринкового нагляду здійснює визначені цим Законом та Законом України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» повноваження також через свої територіальні органи, термін «орган ринкового нагляду» позначає також його територіальні органи.

Стаття 4 Закону України №2735-VІ визначає, що метою здійснення ринкового нагляду є вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з відповідним інформуванням про це громадськості щодо продукції, яка при її використанні за призначенням або за обґрунтовано передбачуваних умов при належному встановленні та технічному обслуговуванні становить загрозу суспільним інтересам чи яка в інший спосіб не відповідає встановленим вимогам.

Частиною першою статті 10 Закону України №2735-VI передбачено, що ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1069 затверджено Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд, зокрема Держекоінспекція відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927 «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив» здійснює державний ринковий нагляд за автомобільними бензинами, дизельним, судновим та котельним паливом.

Відповідно до частини першої статті 22 Закону України №2735-VІ заходами ринкового нагляду є: 1) перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування); 2) обмежувальні (корегувальні) заходи, що включають: а) обмеження надання продукції на ринку; б) заборону надання продукції на ринку; в) вилучення продукції з обігу; г) відкликання продукції; 3) контроль стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів; 4) попередження органами ринкового нагляду споживачів (користувачів) про виявлену цими органами небезпеку, що становить продукція.

Згідно з частинами першою, третьою статті 23 Закону України №2735-VІ під час проведення перевірок характеристик продукції проводиться перевірка документів, у разі необхідності - обстеження зразків продукції, за результатами яких приймається рішення про відбір та експертизу (випробування) зразків продукції, про що зазначається в акті, підготовленому відповідно до вимог статті 23-1 вказаного Закону України.

Органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характеристик продукції. Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджувачів цієї продукції, а позапланові - у розповсюджувачів та виробників такої продукції.

Матеріалами справи підтверджується, що Актом перевірки характеристик продукції від 03.08.2021 №19-9/21 зафіксовано порушення Технічного регламенту №927, який встановлює вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі - палива), що виробляються, вводяться в обіг та реалізуються на території України, з метою захисту життя та здоров`я людини, тварин, рослин, національної безпеки, охорони навколишнього середовища та природних ресурсів.

Пунктом 5 Технічного регламенту №927 дозволено виготовлення, введення в обіг і обіг палив, які відповідають вимогам цього Технічного регламенту.

Згідно з вимогами пункту 7 Технічного регламенту №927, під час роздрібного постачання (реалізації) палива позначення палив повинне бути розміщено у місцях, доступних для споживача (на паливо-розподільчому обладнанні), а також відображено в розрахункових документах. На вимогу споживача (покупця) продавець повинен надати копію документа про якість (паспорт якості) палива та копію декларації про відповідність.

За змістом додатку 1 до Технічного регламенту №927, позначення автомобільних бензинів включає назву і марку бензину та містить такі групи знаків, розташовані у визначеній послідовності через дефіс: перша група - літера А, позначення бензину для автомобільних двигунів з примусовим/іскровим запалюванням; друга група - цифрове позначення октанового числа автомобільного бензину (80, 92, 95, 98) за дослідним методом; третя група - символи екологічного класу: Євро3, Євро4, Євро5; четверта група - символ визначення вмісту біоетанолу: Е5, Е7, Е10. Позначення дизельного палива включає такі групи знаків, розташовані у визначеній послідовності через дефіс: перша група - літери ДП, позначення дизельного палива для автомобільних дизельних двигунів; друга група - літерне позначення кліматичного періоду: Л (літнє), З (зимове), Арк (арктичне); третя група - символи екологічного класу: Євро3, Євро4, Євро5; четверта група - символ визначення вмісту метилових/етилових естерів жирних кислот: В0 (за їх відсутності), В5, В7.

Як встановлено пунктом 8 Технічного регламенту №927 кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.

Документ про якість (паспорт якості) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів (пункт 3 Технічного регламенту №927).

Також пунктом 9 Технічного регламенту №927 визначено, що документ про якість (паспорт якості) палива повинен містити: дату видачі і номер документа; назву, марку палива; товарний знак підприємства-виробника, його назву та адресу; назву та адресу постачальника (за наявності); дату виготовлення палива; дату відбирання проби та дату проведення випробування; нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива вимогам цього Технічного регламенту; відомості щодо декларації про відповідність; посилання на нормативні документи на методи випробування згідно з нормативним документом на паливо; номер партії (резервуара); дані про вид та кількість добавок (присадок); підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, яка виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою.

Згідно з пунктом 19 Технічного регламенту №927 за результатами проведення оцінки відповідності виробник або уповноважений представник складає декларацію про відповідність за формою згідно з додатком 6 до такого Технічного регламенту.

З аналізу наведених нормативно-правових актів вбачається, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива, супроводжуватися декларацією про відповідність продукції Технічному регламенту №927.

Частиною сьомою статті 23 Закону України №2735-VI визначено перелік документів, що підлягають перевірці, якими є: 1)декларація про відповідність; 2) супровідна документація, що додається до відповідної продукції (включаючи інструкцію щодо користування продукцією); 3) загальний опис продукції, а також повний склад технічної документації на відповідну продукцію, передбачений технічним регламентом; 4) документи щодо системи якості чи системи управління якістю; 5) висновки експертиз та протоколи випробувань зразків відповідної продукції, відібраних (узятих) у межах здійснення ринкового нагляду і контролю продукції; 6) документи, що дають змогу відстежити походження відповідної продукції та її подальший обіг (товарно-супровідна документація або договори). Орган ринкового нагляду має право вимагати надання таких документів лише в обсязі, що необхідний для встановлення ланцюга постачання продукції; 7) документи і матеріали щодо стану виконання суб`єктом господарювання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, у тому числі в межах моніторингу дій суб`єктів господарювання, що вживаються ними для вилучення відповідної продукції з обігу та/або її відкликання; 8) повідомлення та інша інформація, надана суб`єктами господарювання, митними органами, органами з оцінки відповідності згідно з положеннями вказаного Закону України та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції».

Таким чином, органи ринкового нагляду мають право витребовувати та перевіряти у розповсюджувачів цієї продукції документи, визначені у частині сьомій статті 23 Закону України №2735-VI.

Відповідно до вимог частин першої, третьої статті 29 Закону України №2735-VI, у разі якщо органом ринкового нагляду встановлено, що продукція не відповідає встановленим вимогам (крім випадків, передбачених статтею 28 вказаного Закону України, та формальної невідповідності), орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами.

Орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо усунення формальної невідповідності, якщо цей орган встановить, зокрема, що не було складено декларацію про відповідність або декларація про відповідність (її копія чи спрощена декларація про відповідність) не супроводжує продукцію, якщо це передбачено відповідним технічним регламентом.

Згідно зі статею 30 Закону України №2735-VI обмеження надання продукції на ринку здійснюються шляхом: 1) приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами (згідно з частинами першою і четвертою статті 29 вказаного Закону України); 2) усунення формальної невідповідності (згідно з частиною третьою статті 29 вказаного Закону України); 3) тимчасової заборони надання продукції на ринку.

Обмеження надання продукції на ринку, визначені у пункті 1 частини першої вказаної статті, застосовуються органами ринкового нагляду у випадках, передбачених цим Законом, якщо існує можливість приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами. Зазначені обмеження можуть застосовуватися до продукції, що надається на ринку, у тому числі тієї, що зберігається на складах виробників (імпортерів), та/або продукції, що перебуває у споживачів (користувачів).

Приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами здійснюється за місцем проживання (місцезнаходженням) споживачів (користувачів) або за місцезнаходженням розповсюджувачів, виробників (імпортерів) чи підприємств, що здійснюють технічне обслуговування та ремонт продукції, а також в інших місцях, у яких можливо здійснити таке приведення. Суб`єкти господарювання в ланцюгу постачання відповідної продукції зобов`язані співпрацювати між собою з метою приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами. Приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами здійснюється за рахунок суб`єкта господарювання, внаслідок дій чи бездіяльності якого продукція стала такою, що не відповідає встановленим вимогам.

Тимчасова заборона надання продукції на ринку застосовується органами ринкового нагляду у разі прийняття ними рішення про: 1) відбір зразків продукції для проведення їх експертизи (випробування) - на строк проведення експертизи (випробування); 2) приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами - на строк дії відповідного обмеження.

Тимчасова заборона надання продукції на ринку запроваджується одночасно з прийняттям рішень, зазначених у цій частині.

Таким чином, з наведених правових норм вбачається, що органом ринкового нагляду застосовується обмеження надання продукції на ринку шляхом приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами якщо існує можливість приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами. Тимчасова заборона надання продукції на ринку запроваджується у разі прийняття рішення про приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами одночасно з прийняттям такого рішення на строк дії відповідного обмеження.

Порядок прийняття рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів визначений статтею 33 Закону України №2735-VI. Відповідно до частин одинадцятої-чотирнадцятої зазначеної статті, до прийняття рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів орган ринкового нагляду надає (надсилає) суб`єкту господарювання, щодо якого передбачається прийняти рішення, проект відповідного рішення з пропозицією надати в письмовій формі свої пояснення, заперечення до проекту рішення, інформацію про вжиття ним заходів, спрямованих на запобігання або уникнення ризиків суспільним інтересам, усунення невідповідності продукції, що є предметом проекту рішення, встановленим вимогам. Суб`єкт господарювання, якого стосується проект рішення, має право надати (надіслати) органу ринкового нагляду свої пояснення, заперечення та/або інформацію до проекту такого рішення протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту. Цей строк може бути продовжено органом ринкового нагляду за обґрунтованим клопотанням відповідного суб`єкта господарювання. До своїх пояснень, заперечень та/або інформації суб`єкт господарювання може додавати документи чи їх копії, що обґрунтовують його позицію та підтверджують наведені ним дані. Пояснення, заперечення та інформація до проекту рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, надані (надіслані) суб`єктом господарювання, підлягають обов`язковому розгляду органом ринкового нагляду та зберігаються в органі ринкового нагляду.

Водночас, у разі необхідності термінового вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з метою запобігання або уникнення ризиків суспільним інтересам орган ринкового нагляду може прийняти рішення про вжиття відповідних обмежувальних (корегувальних) заходів без надання (надіслання) суб`єкту господарювання проекту такого рішення. У такому разі суб`єкт господарювання, якого стосується рішення, має право надати (надіслати) свої пояснення, заперечення та/або інформацію до такого рішення в будь-який час після його прийняття, але до закінчення визначеного строку виконання такого рішення. Орган ринкового нагляду має негайно розглянути одержані пояснення, заперечення та інформацію суб`єкта господарювання та за результатами такого розгляду оцінити адекватність і пропорційність прийнятого ним рішення (частина п`ятнадцята статті 33 Закону №2735-VI).

Стаття 36 Закону України №2735-VI надає право суб`єкту господарювання на оскарження рішень органів ринкового нагляду або їх посадових осіб до суду.

Матеріалами справи підтверджується, що у зв`язку із виявленими порушеннями, які стосувалися дизельного палива «ДТ-З-К5» відповідачем 04.08.2021 прийнято рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №040-9/21 з вимогою вжити заходів щодо приведення продукції у відповідність до встановлених вимог до 18.08.2021.

Рішення відповідача про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 04.08.2021 №040-9/21 позивачем не оскаржені та у встановленому порядку не скасовані.

Суд враховує, що відповідно до частини другої статті 34 Закону України №2735-VI, суб`єкт господарювання, якого стосується рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, має у визначений у такому рішенні строк надати (надіслати) органу ринкового нагляду, що прийняв відповідне рішення, повідомлення про його виконання. До цього повідомлення суб`єкт господарювання може додавати документи або їх копії, що підтверджують виконання рішення.

Пунктами 4, 7, 9 Порядку здійснення контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.10.2011 №1017 (далі -Порядок №1071) встановлено, що суб`єкт господарювання, якого стосується рішення, повинен у встановлений у рішенні строк подати органу ринкового нагляду, що прийняв рішення, повідомлення про його виконання за формою згідно з додатком. Повідомлення про виконання рішення подається суб`єктом господарювання незалежно від ступеня або результативності виконання ним рішення. Суб`єкт господарювання може додавати до повідомлення документи або їх копії, які підтверджують факт результативності виконання рішення. Перевірка стану виконання рішення проводиться також у разі неподання суб`єктом господарювання повідомлення про його виконання в установлений у рішенні строк. Під час проведення перевірки стану виконання рішення орган ринкового нагляду визначає ступінь та результативність виконання суб`єктом господарювання такого рішення.

Перевірка стану виконання рішення проводиться органом ринкового нагляду відповідно до вимог, установлених статтею 23 Закону України №2735-VI. Виїзна перевірка стану виконання рішення проводиться у разі, коли інформація, що міститься в документах (їх копіях), додатково поданих суб`єктом господарювання на вимогу органу ринкового нагляду, є недостатньою для підтвердження факту результативності виконання рішення, а також за наявності обґрунтованих сумнівів у достовірності такої інформації.

За результатами вказаної перевірки складено Акт перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 22.09.2021 №20-9/21, яким встановлено, зокрема, що рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 04.08.2021 №040-9/21 позивачем не виконано.

Крім того, складено протокол засідання з розгляду матеріалів справи про ознаки порушення вимог законодавства у сфері державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції відповідно до якого встановлено, що за результатами Акта перевірки характеристик продукції від 03.08.2021 № 19-9/21 Держекоінспекцією прийнято рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 04.08.2021 № 040-9/21 (продукція виду дизельне паливо ДП-3-Євро5-В0) (далі - Рішення) щодо усунення формальної невідповідності шляхом взаємодії з суб`єктами господарювання у ланцюгу постачання відповідної продукції або в інший спосіб, що не суперечить законодавству стосовно надання паспорту якості (на наведені види продукції) відповідно до вимог пунктів 8, 9, 17, 20 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2021 № 927, а також підтверджуючих документів про проведення оцінки відповідності.

Водночас, стаття 44 Закону України №2735-VI визначає відповідальність суб`єктів господарювання. Так пунктами 2 та 3 частини четвертої статті 44 Закону України №2735-VI встановлено, що до суб`єкта господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в разі невиконання або неповного виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, визначених статтею 29 Закону України, крім усунення формальної невідповідності, передбаченої частиною третьою статті 29 Закону України, - у розмірі шести тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в обіг або відповідно до вказаного Закону України вважаються такими, що ввели продукцію в обіг, та у розмірі чотирьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для розповсюджувачів; в разі невиконання або неповного виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів щодо усунення формальної невідповідності, визначених частиною третьою статті 29 вказаного Закону України, - у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в обіг або відповідно до вказаного Закону України вважаються такими, що ввели продукцію в обіг, та у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для розповсюджувачів.

Згідно з частиною шостою статті 44 Закону України №2735-VI справи про накладення штрафів за порушення, визначені згаданою статею, розглядаються керівниками органів ринкового нагляду або їх заступниками відповідно до їх компетенції. Про вчинення порушень, зазначених у цій статті, посадові особи органів ринкового нагляду, що виявили правопорушення, складають протокол на підставі документів, що містять інформацію про походження продукції та її обіг. Протокол разом з актом перевірки, поясненнями фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи (у разі їх наявності) та документами, що стосуються справи, не пізніше наступного робочого дня за днем його складання передається керівнику чи заступнику керівника органу ринкового нагляду, які розглядають справу протягом 15 календарних днів з дня отримання протоколу та відповідних документів і приймають рішення про накладення штрафу. Кожний штраф оформляється окремою постановою.

Факт невиконання вимог рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів №040-9/21 від 04.08.2021 позивачем визнається. Причинами такого невиконання він зазначає: 1) неможливість самостійно вносити зміни (доповнення чи уточнення) до паспортів якості, які видаються випробувальними лабораторіями; 2) не визначення у вказаному рішенні конкретних способів усунення виявлених порушень; 3) той факт, що виготовлення паспорту якості палива є обов`язком виробника, а не особи, яка здійснює реалізацію нафтопродуктів.

Суд звертає увагу на те, що позовні вимоги фактично зводяться до незгоди з положеннями вимог рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів №040-9/21 від 04.08.2021, у зв`язку з їх нечіткістю чи неможливістю їх виконання. Проте, саме рішення позивачем у встановленому порядку не оскаржене, а відтак, є чинним.

Аналізуючи наведені правові норми та фактичні обставини справи, суд висновує, що позивач не вжив заходів для приведення продукції у відповідність до встановлених вимог та усунення формальної невідповідності шляхом взаємодії із суб`єктами господарювання у ланцюгу постачання відповідної продукції або в інший спосіб, що не суперечить законодавству, у термін до 03.09.2021 відповідно до рішення №040-9/21 від 04.08.2021, а відтак, оскаржена постанова від 06.10.2021 №8-9/21 містить як юридичну підставу її прийняття підпункт 2 пункту 4 статті 44 Закону України №2735-VI, а також фактичну підставу - позивачем не виконано рішення від 04.08.2021 №040-9/21, а тому відповідач мав повноваження та законні підстави щодо притягнення позивача до відповідальності, оскільки останній не виконав рішення органу, який здійснює ринковий нагляд і контроль продукції, та не дотримався вимог Закону України №2735-VI і Технічного регламенту №927.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.

Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.

Керуючись статтями 6, 9, 73-76, 242, 243, 244, 245 КАС України, суд

в и р і ш и в :

у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю КОНДОР ЛОГІСТИК до Державної екологічної інспекції України про визнання протиправною та скасування постанови відмовити повністю.

Судові витрати між сторонами не розподіляються.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Суддя А.Г. Гулик

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.06.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104672797
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —380/25770/21

Рішення від 06.06.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Гулик Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні