ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 червня 2022 р. м. Чернівці Справа № 600/7292/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Анісімова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
1.1. ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області (далі відповідач), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення X сесії VIII скликання Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області №204-10/2021 від 02.09.2021 року, в частині про відмову затвердження проекту землеустрою ОСОБА_1 щодо відведення земельної ділянки безкоштовно у власність, цільове призначення якої: «для ведення особистого селянського господарства» площею 1,8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010, яка розташована в селі Михальча Чернівецького району Чернівецької області;
- зобов`язати Кам`янську сільську раду Чернівецького району Чернівецької області затвердити проект землеустрою про передачу ОСОБА_1 безкоштовно у власність земельну ділянку з кадастровим номером: 7324586500:02:003:1010, площею 1,8643 га, цільове призначення якої: «для ведення особистого селянського господарства», яка розташована в селі Михальча Чернівецького району Чернівецької області.
1.2. Ухвалою суду від 22.12.2021 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене провадження без повідомлення учасників справи.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача
2.1. Представник позивач, згідно позову, вважає оскаржуване рішення протиправним, оскільки таке прийнято відповідачем без дотримання вимог чинного законодавства України щодо порядку прийняття такого рішення.
2.2. Зокрема зазначає, що нормами ЗК України передбачено, що підставою для відмови у затверджені проекту землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
2.3. При цьому, на час звернення позивача із заявою про надання земельної ділянки до ГУ Держгеокадастру, виготовлення документації, її реєстрації в Державному земельному кадастрі, та присвоєння їй кадастрового номера, дана земельна ділянка знаходилась у державній власності, тобто перебувала за межами населеного пункту, і відповідач жодним чином не міг нею розпоряджатись, і тільки « 28» квітня 2021 року Верховна Рада прийняла в другому читанні Закон № 1423-ІХ, який дозволяє передати землі за межами населених пунктів в комунальну власність. Вищевказане чітко доводить, що відповідач безпідставно відмовив позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безкоштовно у власність, цільове призначення якої: «для ведення особистого селянського господарства» площею 1,8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010, яка розташована в селі Михальча Чернівецького району Чернівецької області.
Позиція відповідача
2.4. Згідно поданого до суду відзиву представник відповідача заперечує щодо задоволення позову. Свою позиція обґрунтовує тим, що частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: а)надати дозвіл; б)надати мотивовану відмову у наданні дозволу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, (абзац 1 частини 7 статті 118 Земельного кодексу України).
2.5. Кам`янською сільською радою було прийнято рішення №204-10/2021 від 02.09.2021 року, яким позивачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства в с. Михальча орієнтовною площею - 1.8643 га у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка загального користування для сінокосіння та випасання худоби.
2.6. Враховуючи, що відповідач надав мотивовану відмову в наданні дозволу позивачу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, рішення №204-10/2021 від 02.09.2021 року є законним та скасуванню не підлягає.
ІІІ. ОБСТАВИНИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
3.1. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 14.01.2020 р. №24-105/14-20-сг ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Михальчанської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області, орієнтовною площею 1,90 га із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (01.03).
3.2. На реалізацію наказу Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 14.01.2020 р. №24-105/14-20-сг ФОП ОСОБА_2 розроблено технічну документацію із землеустрою (проект землеустрою) щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , для ведення особистого селянського господарства (01.03), на території Михальчанської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області.
3.3. Судом також встановлено, що в матеріалах проекту землеустрою наявний Висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 29.01.2020 року №925/12-20, згідно якого експертом державної експертизи ОСОБА_3 погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Михальчанської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області.
3.4. З метою затвердження проекту землеустрою ОСОБА_1 звернувся до Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області. Однак пунктом 1 рішення X сесії VIII скликання Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області №204-10/2021 від 02.09.2021 року ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею - 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010 в с. Михальча, у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка загального користування для сінокосіння та випасання худоби.
ІV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА
4.1. Статтею 41 Конституції України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
4.2. Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
4.3. Статтями 2 та 3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 року №2768-ІІІ (далі - ЗК України, в редакції, чинній на час винесення оскаржуваного рішення) встановлено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
4.4. Відповідно до статті 25 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 року, №858-IV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок є одним із видів документів із землеустрою.
4.5. Згідно із частиною 1 статті 50 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 року, №858-IV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом.
4.6. Згідно частини 1 статті 33 ЗК України земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства, можуть передаватися громадянами у користування юридичним особам України і використовуватися ними для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства без зміни цільового призначення цих земельних ділянок.
4.7. Статтею 121 ЗК України встановлено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Згідно пункту б частини 1 статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
4.8. Частиною 1 статті 83 ЗК України передбачено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю, а згідно частини 2 цієї ж статті ЗК України у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
4.9. Відповідно до частини 4 статті 83 ЗК України до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать:
а) землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо);
б) землі під залізницями, автомобільними дорогами, об`єктами повітряного і трубопровідного транспорту;
в) землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом;
г) землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом;
ґ) землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом;
д) земельні ділянки, які використовуються для забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування;
е) земельні ділянки, штучно створені в межах прибережної захисної смуги чи смуги відведення, на землях лісогосподарського призначення та природно-заповідного фонду, що перебувають у прибережній захисній смузі водних об`єктів, або на земельних ділянках дна водних об`єктів;
є) землі під об`єктами інженерної інфраструктури міжгосподарських меліоративних систем, які перебувають у комунальній власності.
4.10. Відповідно до статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
4.11. Статтею 118 ЗК України передбачений порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.
4.12. Зокрема, відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
4.13. Згідно із частиною 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
4.14. Відповідно до частини 9 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
4.15. Частиною 1 статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
4.16. Згідно частини 8 статті 186 ЗК України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
4.17. Відповідно до частини 10 статті 186 ЗК України Висновок (рішення) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого суб`єкта, визначеного цією статтею, щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення). Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження.
4.18. Згідно пункту 24 Перехідних положень ЗК України надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
V. ПОЗИЦІЯ СУДУ
5.1. Надаючи оцінку цим правовідносинам, суд насамперед має визначити проблему, яка породила наявний правовий конфлікт.
5.2. Предметом цього позову є рішення X сесії VIII скликання Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області №204-10/2021 від 02.09.2021 року, згідно якого ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею - 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010 в с. Михальча, у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка загального користування для сінокосіння та випасання худоби.
5.3. Отже, суд має перевірити правове підґрунтя для прийняття оскаржуваного рішення, зокрема чи були нормативні підстави для відмови позивачу у затвердженні проекту землеустрою.
5.4. Нормами ЗК України чітко визначені підстави, за наявності яких заявнику може бути відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а саме: невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації. Наведений перелік є вичерпним та не підлягає розширеному тлумаченню.
5.5. У разі відсутності наведених підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (про що обов`язково зазначається в рішенні про відмову) та перебування земельної ділянки у комунальній власності (юрисдикційна належність землі), такий проект підлягає затвердження.
5.6. Водночас суд звертає увагу, що підстави для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є подібними до підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
5.7. Зокрема підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
5.8. Аналізуючи наведене вище, слід прийти до висновку, що видаючи наказ від 14.01.2020 р. №24-105/14-20-сг про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Михальчанської сільської ради Сторожинецького району Чернівецької області, орієнтовною площею 1,90 га із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (01.03), Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області перевірило відповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
5.9. Відтак, у разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та розроблення такого у відповідності до вимог законодавства, такий проект землеустрою підлягає погодження та затвердженню у встановленому законом порядку.
5.10. Судом у цій справі встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 30.12.2020 р. № 24-3753/14-20-сг, який було визнано протиправним та скасовано рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.05.2021 року у справі №600/414/21-а, відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою з таких підстав: невідповідність положень частини 14 статті 123 Земельного кодексу України.
5.11. Поряд з цим, рішенням X сесії VIII скликання Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області №204-10/2021 від 02.09.2021 року, згідно якого ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею - 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010 в с. Михальча, з підстав того, що дана земельна ділянка загального користування для сінокосіння та випасання худоби.
5.12. Суд зазначає, що згідно змісту оскаржуваного рішення видно те, що його прийняття обумовлено змінами в законодавстві у сфері земельних відносин, зокрема, в частині відання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо вирішення питань передачі земельних ділянок у користування та у власність.
5.13. Так, згідно Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 року № 1423-ІХ, частину другу статті 83 ЗК України доповнено пунктом в, яким визначено, що у комунальній власності перебувають землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
5.14. Однак, суд вважає, що переведення, відповідно до Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 року, земельної ділянки, яка відводилась гр. ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, не є тим фактором, який ставить у залежність можливість погодження відповідачем проекту землеустрою.
При цьому суд звертає увагу на положення пункту 24 Перехідних положень ЗК України, згідно якого надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними, а рішення про затвердження такої документації, приймають сільські, селищні, міські ради.
5.15. На переконання суду, Кам`янська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області здійснює свою діяльність як суб`єкт владних повноважень, а отже її діяльність має характеризуватись певною послідовністю та передбачуваністю, що зокрема слідує з принципу належного урядування.
5.16. При цьому суд нагадує, що зміст принципу належного урядування передбачає, що державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб, у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права; потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків; ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися коштом осіб, яких вони стосуються (Рішення ЄСПЛ у Справі Рисовський проти України (заява № 29979/04), прийняте 20.10.2011 року (набуло статусу остаточного 20.01.2012 року).
5.17. Також, суд виходить з того, що відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, що зобов`язує відповідача діяти правомірно та послідовно.
5.18. Відтак, суд вважає, що прийняття рішення №204-10/2021 від 02.09.2021 року, яким ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею - 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010 в с. Михальча, з підстав того, що дана земельна ділянка загального користування для сінокосіння та випасання худоби, не відповідає спеціально-дозвільному принципу (ст.ст.6, 19 Конституції України), який регулює діяльність органів державної влади.
На момент розгляду справи у суді, рішення про надання дозволу є чинним і саме на відповідача покладено обов`язок затвердити проект землеустрою.
5.19. Вчиняючи дії щодо отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою, його безпосереднього розроблення, які є тривалими у часі, позивач не міг передбачати внесення змін до законодавства у сфері земельних відносин, наслідком яких стала передача земельної ділянки площею 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010, що розташована в с. Михальча, з державної власності у комунальну власність.
5.20. Водночас, суд звертає увагу на те, що наявність рішення на надання дозволу на розробку проекту землеустрою породило у позивача законні обґрунтовуванні очікування щодо отримання земельної ділянки у власність та спричинило витрати пов`язані з виготовленням проекту землеустрою.
5.21. Також суд зазначає, що визначені Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 року змін набрали чинності після прийняття рішення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою та укладання договору на розробку такого проекту.
5.22. Плинність та змінюваність законодавства є невідворотним явищем, а відтак відповідач, як орган який здійснює у даних правовідносинах затвердження проекту землеустрою, при зміні правого регулювання існуючих правовідносин повинен якісно та своєчасно приймати рішення в межах своєї компетенції.
5.22. За таких обставин, суд вважає, що пункт 1 рішення X сесії VIII скликання Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області №204-10/2021 від 02.09.2021 року, згідно якого ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею - 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010 в с. Михальча, є протиправним.
VІ. ВИСНОВКИ СУДУ
6.1. Аналізуючи матеріали адміністративної справи у своїй сукупності, суд вважає, що не затверджуючи проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею - 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010, яка розташована в с. Михальча Чернівецького району Чернівецької області, відповідач діяв не послідовно, порушивши при цьому принцип належного урядування та всупереч положень частини 2 статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
6.2. Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а згідно частини 2 цієї статті Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
6.3. Відповідачем не доведено суду правомірність прийняття рішення №204-10/2021 від 02.09.2021 року, пунктом 1 якого вирішено відмовити ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, натомість з матеріалів справи вбачається порушення прав позивача.
6.4. А тому, враховуючи повноваження суду при вирішенні справи, закріплені статтею 245 КАС України, та неправомірність рішення відповідача, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею - 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010, яка розташована в с. Михальча Чернівецького району Чернівецької області.
6.5. Таким чином, позов підлягає задоволенню у повному обсязі відповідно до його прохальної частини.
VІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
7.1. Статтею 139 КАС України вирішено питання розподілу судових витрат. Зокрема, відповідно до її частини 1 при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
7.2. У цій справі позивач не сплачував судовий збір, оскільки звільнений від нього відповідно до Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 року, №3674-VI. Доказів понесення інших судових витрат суду надано не було. Таким чином, суд не присуджує та не стягує у цій справі судові витрати.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-77, 90, 241-246, 250 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов ОСОБА_1 до Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення X сесії VIII скликання Кам`янської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, яким вирішено відмовити ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею - 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010 в с. Михальча.
3. Зобов`язати Кам`янську сільську раду Чернівецького району Чернівецької області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства площею - 1.8643 га, кадастровий номер: 7324586500:02:003:1010, яка розташована в с. Михальча Чернівецького району Чернівецької області.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач Кам`янська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області (Чернівецька обл., Чернівецький р-н., с. Кам`яна, вул. Головна, буд. 2, код ЄДРПОУ 04418096).
Суддя О.В. Анісімов
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104675327 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні