Рішення
від 08.06.2022 по справі 140/2838/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2022 року ЛуцькСправа № 140/2838/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Андрусенко О. О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «РОМДОРАГРО» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «РОМДОРАГРО» (далі ТзОВ «РОМДОРАГРО», позивач) звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 07.12.2021 № 3481956/43801060 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 22.11.2021; від 07.12.2021 № 3481955/43801060 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 22.11.2021; від 07.12.2021 № 3481954/43801060 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 29.11.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 22.11.2021, №2 від 22.11.2021, №3 від 29.11.2021 датою їх первинного подання на реєстрацію.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзОВ «РОМДОРАГРО» 01.12.2021 подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі ЄРПН) податкові накладні від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2, від 29.11.2021 №3, однак відповідно до квитанцій реєстрацію вказаних податкових накладних зупинено у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД /ДКПП товару/послуги 1001, 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару / послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

З метою реєстрації зупинених податкових накладних позивачем подано повідомлення із наданням пояснень та копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних.

Однак рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області від 07.12.2021 № 3481956/43801060, № 3481955/43801060 та № 3481954/43801060 відмовлено у реєстрації податкових накладних від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2, від 29.11.2021 №3 у зв`язку з ненаданням копій документів підтверджуючих документів на збір та оприбуткування врожаю.

Вище зазначені рішення були оскаржені позивачем в адміністративному порядку, однак рішеннями ДПС України від 30.12.2021 №62141/43801060/2, №62139/43801060/2 та №62176/43801060/2 скарги залишені без задоволення, а оскаржувані рішення Комісії - без змін.

Позивач вважає, що оскаржувані рішення прийняті відповідачем-1 необґрунтовано, недобросовісно, всупереч вимогам чинного законодавства, а тому є протиправними.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 12.04.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву представник ГУ ДПС у Волинській області та ДПС України позовних вимог не визнав. В обґрунтування такої позиції вказав, що 07.12.2021 комісія з питань зупиненняреєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області прийняла рішення № 3481956/43801060, № 3481955/43801060 та № 3481954/43801060 про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2, від 29.11.2021 №3 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування,навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. В графі додаткова інформація даних рішень зазначено: відсутні підтверджуючі документи на збір та оприбуткування врожаю. Крім того, зазначає, що позивачем не було надано документів, які підтверджують якість товару (ветеринарне свідоцтво тощо). Оскільки позивачем ні до повідомлення про надання пояснень, ні до позовної заяви не надано документів, перелік яких був зазначений у рішеннях про реєстрацію/відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН (первинні документи щодо оприбуткування врожаю), тому вважає оскаржувані рішення правомірними. Також зазначає, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 02.05.2022 у задоволенні клопотань представника відповідачів про залишення позову без розгляду та про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін відмовлено.

Інших заяв по суті справи на адресу суду не надходило.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.

Матеріалами справи підтверджено, що ТзОВ «РОМДОРАГРО» зареєстроване як юридична особа 07.09.2020, видами діяльності якого згідно з Класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД) є: 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 46.21 - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 49.41 вантажний автомобільний транспорт та інші.

29.10.2021 між ТзОВ «РОМДОРАГРО» (продавець) та ТзОВ «Волинь-Зерно-Продукт» (покупець) укладено договір купівлі-продажу №2910/959084, відповідно до умов якого продавець зобов`язався в порядку та на умовах даного договору продати у власність покупця зернові та олійні продукти врожаю 2021 року (власне виробництво), а покупець зобов`язався прийняти товар та своєчасно його оплатити. Загальна кількість товару, що переходить у власність покупця вказується в складській квитанції на зерно, простому складському свідоцтві, подвійному складському свідоцтві, виписаних на ім`я покупця і становить в заліковій вазі: суму всіх складських квитанцій на зерно, простих чи подвійних складських свідоцтв. Загальна вартість товару за даним договором становить суму всіх накладних по вартості та підтверджується ними. Розрахунки між сторонами здійснюються у національній у національній грошовій одиниці України (гривні) шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на рахунок вказаний продавцем. Покупець зобов`язався провести розрахунок з продавцем товару шляхом оплати 86% вартості кожної конкретної партії товару після поставки товару. Решта 14 % вартості кожної конкретної партії оплачується покупцем після реєстрації податкової накладної відповідно до чинного законодавства в ЄРПН. Приймання-передача товару у власність покупцю в повному об`ємі здійснюється на складі-елеваторі ТзОВ «Волинь-Зерно-Продукт» за адресами вказаними у договорі. Право власності на товар переходить до покупця з моменту переоформлення товару, згідно листа (на переоформлення) товару), одержаного від продавця, та отримання покупцем складської квитанції, в якій власником товару зазначений покупець, згідно документу, що підтверджує якість товару та після підписання уповноваженими представниками накладної на отримання товару та трьохстороннього акту приймання-передачі між елеватором, продавцем та покупцем.

На виконання умов договору 22.11.2021 позивач здійснив ТзОВ «Волинь-Зерно-Продукт» продаж товару пшениця 4 клас (2021 року), кількістю 29,423 т, вартістю 223614,91 грн., в тому числі ПДВ 27641,48 грн. та товару - кукурудза 3 клас (2021 року), кількістю 84,931 т, загальною вартістю 573284,00 грн., в тому числі ПДВ 70403,30 грн., що підтверджується специфікаціями №11, №12 від 22.11.2021 до договору купівлі-продажу №2910/959084 від 29.10.2021, видатковими накладними від 22.11.2021 №11, №12, довіреністю від 22.11.2021 №431, листом на переоформлення товару від 22.11.2021 № 7, актами приймання-передачі від 22.11.2021 №ВЗПЛК002387, №ВЗПЛК002388. Оплату за поставлений товар проведено частково відповідно до умов договору, про що свідчить платіжне доручення від 23.11.2021 №1138 на суму 729773,05 грн.

За наслідками вказаних господарських операцій позивачем складено та надіслано на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні від 22.11.2021 №1 на суму 223614,91 грн., в тому числі ПДВ 27461,48 грн. та від 22.11.2021 №2 на суму 573284,00 грн., в тому числі ПДВ 70403,30 грн.

Крім того, 29.11.2021 позивач здійснив вказаному вище контрагенту продаж товару - кукурудза 3 клас (2021 року), кількістю 143,066 т, загальною вартістю 972848,42 грн., в тому числі ПДВ 119472,61 грн., що підтверджується специфікацією №13 від 29.11.2021 до договору купівлі-продажу №2910/959084 від 29.10.2021, видатковою накладною від 29.11.2021 №13, листом на переоформлення товару від 29.11.2021 №8, довіреністю від 29.11.2021 №530, актами приймання-передачі від 29.11.2021 №ВЗПЛК002447, №ВЗПЛК002448. Оплату за поставлений товар проведено частково відповідно до умов договору, про що свідчить платіжне доручення від 01.12.2021 №191687 на суму 853375,81 грн.

На дану господарську операцію позивачем складено та надіслано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 29.11.2021 №3 на суму 972848,42 грн., в тому числі ПДВ 119472,61 грн.

Як вбачається із квитанцій від 01.12.2021, податкові накладні від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3 прийняті, однак відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України їх реєстрація зупинена: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, 1005 відсутні в таблиці даних платника податку як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. У квитанціях також було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

02.12.2021 позивачем було подано повідомлення №6 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. При цьому, як підтверджено матеріалами справи, позивачем до вказаного повідомлення було додано пояснення від 02.12.2021 №6, а також копії таких документів: договору купівлі-продажу від 29.10.2021 №2910/959084; видаткових накладних від 22.11.2021 №11, №12, від 29.11.2021 №13; платіжних доручень від 23.11.2021 №1138, від 01.12.2021 №191687; специфікацій №11, №12 від 22.11.2021, №13 від 29.11.2021 до договору купівлі-продажу №2910/959084 від 29.10.2021; довіреностей від 22.11.2021 №431 та від 29.11.2021 №530; листів на переоформлення товару; актів приймання-передачі від 22.11.2021 №ВЗПЛК002387, №ВЗПЛК002388, від 29.11.2021 №ВЗПЛК002447, №ВЗПЛК002448; договору складського зберігання від 21.07.2021 №2107/957588; актів здачі прийняття-робіт від 22.11.2021 №879, від 29.11.2021 №1145; товарно-транспортних накладних від 17.11.2021 №9, від 19.11.2021 №10, № 11, від 20.11.2021 №12, від 25.11.2021 №13-17; договору оренди нежитлового приміщення №1-Н від 01.04.2021 №1-Н з актом приймання-передачі в оренду нерухомого майна; договору оренди транспортного засобу від 02.04.2021 №6/02; договору оренди транспортного засобу від 02.04.2021 №6/02; звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.12.2021 (37-сг).

07.12.2021 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення № 3481956/43801060 про відмову в реєстрації податкової накладної від 22.11.2021 №1, № 3481955/43801060 про відмову в реєстрації податкової накладної від 22.11.2021 №2 та № 3481954/43801060 про відмову в реєстрації податкової накладної від 29.11.2021 №3 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодопостачання/придбання товарів/послуг, зберіганняі транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: відсутні підтверджуючі документи на збір та оприбуткування врожаю.

16-17.12.2021 ТзОВ «РОМДОРАГРО» подало скарги на рішення комісії регіонального рівня, проте рішеннями комісіїДПС України від 30.12.2021 №62141/43801060/2, №62139/43801060/2 та №62176/43801060/2 скарги залишено без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін, з підстав - ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку

Відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

У квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних від 01.12.2021 позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

У постанові Верховного Суду від 22.07.2019 у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

У розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкових накладних.

За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5, 6 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Отже, предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтвердженихналежними та достатніми документами для реєстрації спірних податкових накладних.

Разом із письмовими поясненнями позивач надав Комісії ГУ ДПС у Волинській області копії документів, які розкривають зміст господарських операцій, щодо яких складено податкові накладні від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3, та які вважав достатніми для їх реєстрації в ЄРПН (з огляду на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретний перелік документів, які необхідно подати).

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).

Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11 Порядку №520).

Як вбачається із оскаржуваних рішень Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 07.12.2021 № 3481956/43801060, № 3481955/43801060 та № 3481954/43801060 у реєстрації податкових накладних від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3 було відмовлено у зв`язку відсутністю підтверджуючих документів на збір та оприбуткування врожаю.

Суд не погоджується із вказаною підставою прийняття оскаржуваних рішень, з огляду на таке.

Так, реєстрація спірних податкових накладних від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3 згідно із квитанціями від 01.12.2021 зупинена виключно з такої підстави: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Разом з тим, вказані квитанції від 01.12.2021 про зупинення реєстрації податкових накладних не містили конкретного переліку документів, які платник податків повинен був додатково подати до Комісії ГУ ДПС у Волинській області для реєстрації в ЄРПН вказаних податкових накладних, що позбавило позивача можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів для їх реєстрації.

Суд зауважує, що згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій (надходження коштів чи відвантаження товару), то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про оплату платником податку товарів, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи, що засвідчують факт зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, і такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. У разі якщо поставка товару передувала оплаті за нього, то для реєстрації податкової накладної необхідні документи, що підтверджують факт відвантаження товару.

Як встановлено судом, податкові накладні від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3 складені в день відвантаження товару покупцю ТзОВ «Волинь-зерно-продукт»; передача товару від продавця до покупця здійснювалася на складі-елеваторі ТзОВ «Волинь-Зерно-Продукт» згідно видаткових накладних. Звідси слідує, що податковий обов`язок позивача відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України виник за датою відвантаження товарів (у день передачі товару покупцю). Отже, для реєстрації вказаних вище податкових накладних позивач має підтвердити подію, яка зумовила видачу ним податкових накладних саме цією датою, тобто у розглядуваному випадку підтвердити таку подію видатковими накладними, актами приймання-передачі товару. Інші документи є допоміжними та дають зрозуміти зміст взаємовідносин позивача та його контрагента.

На думку суду, надані позивачем на розгляд Комісії ГУ ДПС у Волинській області документи, які стосуються продажу ТзОВ «Волинь-Зерно-Продукт» пшениці 4 клас та кукурудзи 3 клас врожаю 2021 року (власне виробництво) відповідно до укладеного договору від 29.10.2021 №2910/959084, є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію в ЄРПН податкових накладних від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3.

Так договір від 29.10.2021 №2910/959084 дозволяє встановити умови здійснення господарських операцій купівлі-продажу сільськогосподарської продукції. При цьому вид господарської діяльності позивача пов`язаний із предметом договору.

За умовами пунктів 4.1, 4.2 договору від 29.10.2021 №2910/959084 сторонами узгоджено, що приймання-передача товару у власність покупцю в повному об`ємі здійснюється на складі-елеваторі ТзОВ «Волинь-Зерно-Продукт», що знаходиться за адресою, зокрема, Волинська область, Луцький район, село Рованці, вулиця Промислова, 5а. Право власності на товар переходить від продавця до покупця з моменту переоформлення товару згідно листа (на переоформлення товару), одержаного від продавця, та отримання покупцем складської квитанції, в якій власником товару зазначений покупець, згідно документу, що підтверджує якість товару та після підписання уповноваженими представниками накладної на отримання товару та трьохстороннього акту приймання-передачі між елеватором, продавцем та покупцем.

Доказами, які безпосередньо підтверджують факт передачі товару (пшениці та кукурудзи) у власність покупця ТзОВ «Волинь-Зерно-Продукт», є видаткові накладні від 22.11.2021 №11, №12, від 29.11.2021 №13, довіреності від 22.11.2021 №431 та від 29.11.2021 №530, листи на переоформлення товару, акти приймання-передачі від 22.11.2021 №ВЗПЛК002387, №ВЗПЛК002388, від 29.11.2021 №ВЗПЛК002447, №ВЗПЛК002448, які містять опис товару, його кількісне вираження та вартість, підписи і печатки сторін договору. Оплату за поставлений товар проведено частково відповідно до умов договору, про що свідчить платіжні доручення від 23.11.2021 №1138, від 01.12.2021 №191687.

Будь-яка невідповідність у вказаних документах відповідачем не виявлена.

Названі документи вказують на виконання обов`язку продавця передати товар у власність покупця з одного боку та обов`язок покупця відповідно до умов договору вчасно провести оплату за товар та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції.

Крім того, на підтвердження факту доставки товару (пшениці та кукурудзи) на склад-елеватор ТзОВ «Волинь-Зерно-Продукт» та доведення його до норм і стандартів (шляхом очистки та сушки)для подальшої реалізації додатково було надано на розгляд комісії копії договору складського зберігання від 21.07.2021 №2107/957588, актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 22.11.2021 №879, від 29.11.2021 №1145, договорів про оренду транспортних засобів, товарно-транспортних накладних від 17.11.2021 №9, від 19.11.2021 №10, № 11, від 20.11.2021 №12, від 22.11.2021 №13, від 23.11.2021 №14, від 25.11.2021 №15-17.

Щодо такої підстави прийняття оскаржуваних рішень від 07.12.2021 №3481956/43801060, №3481955/43801060 та №3481954/43801060 як відсутність підтверджуючих документів на збір та оприбуткування врожаю, то суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є самостійною та достатньою підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних вбачається, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.

При цьому, суд звертає увагу на те, що позивачем до скарг на рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 07.12.2021 №3481956/43801060, №3481955/43801060 та №3481954/43801060 були долучені копії документів, які підтверджують збір та доставку товару на склад (село Хворостів), зокрема, договір оренди нежитлового приміщення від 01.04.2021 №1-Н, договір оренди транспортного засобу з екіпажем від 15.09.2021, договір про надання послуг (виконання робіт) від 05.05.2021 №5, відповідні реєстри відправки зерна та іншої продукції з поля, звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року, звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 01.12.2021 та інші, однак це не вплинуло на прийняття позитивного рішення, що свідчить про непослідовність, неузгодженість дій відповідачів та відсутність легітимної мети під час прийняття ними рішень.

Суд вважає безпідставним посилання представника відповідачів у відзиві на позовну заяву на ненадання позивачем документів, що підтверджують якість товару (ветеринарне свідоцтво тощо), оскільки ні в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, ні в оскаржуваних рішеннях не вказано про необхідність надання саме цих документів. Намагання представника відповідачів встановити нові підстави для відмови у реєстрації податкових накладних не може бути прийняте судом в обґрунтування правомірності оскаржуваних рішень, оскільки такі підстави у них не були зазначені.

Підсумовуючи вище наведене, суд вважає, що подані позивачем документи для реєстрації спірних податкових накладних підтверджують факт здійснення господарських операцій та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3 в ЄРПН.

Суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У даному випадку під час розгляду справи відповідач-1, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача.

Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, та враховуючи відсутність у сформованій контролюючим органом квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної конкретного переліку документів, які слід подати платнику податків для прийняття рішення про їх реєстрацію, суд дійшов переконання, що в контролюючого органу не було підстав для відмови у реєстрації податкових накладних від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3.

З огляду на наведене суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області від 07.12.2021 №3481956/43801060, №3481955/43801060 та № 3481954/43801060, а отже про задоволення позову у цій частині позовних вимог.

Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3 датою їх подання на реєстрацію, суд зазначає наступне.

Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладната/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимогиабзацу десятогопункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України. У випадку зупинення реєстрації податкової накладної та прийняття відповідною комісією рішення про відмову в її реєстрації така податкова накладна реєструється у день набрання чинності судовим рішення про реєстрацію податкової накладної.

Відповідно до частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 22.11.2021 №1, від 22.11.2021 №2 та від 29.11.2021 №3 датою їх подання на реєстрацію.

За наведених вище обставин справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог повністю.

Частиною першоюстатті 139 КАС Україниобумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що суд задовольняє позов повністю, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Волинській області, Комісія якого прийняла оскаржувані рішення, що стало підставою звернення до суду з цим позовом, необхідно стягнути судовий збір у розмірі 7443,00 грн., сплачений згідно платіжного доручення від 15.03.2022 №446.

Керуючись статтями 243-246, 250, 262 КАС України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07 грудня 2021 року №3481956/43801060, №3481955/43801060, №3481954/43801060.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю «РОМДОРАГРО» податкові накладні від 22 листопада 2021 року №1, від 22 листопада 2021 року №2, від 29 листопада 2021 року №3 датою подання їх на реєстрацію.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «РОМДОРАГРО» (44356, Волинська область, село Глинянка, вулиця Жука, будинок 51, ідентифікаційний код 43801060) судовий збір у розмірі 7443,00 грн. (сім тисяч чотириста сорок три грн. 00 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О. О. Андрусенко

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104689609
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/2838/22

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 04.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 21.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 08.06.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 01.05.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 11.04.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 20.03.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні