Справа № 420/4045/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАССМА-ШИРЯЄВЕ» (вул. Теплична, 1, с.Силівка, Іванівський район, Одеська область, 67220) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного звернулося з позовом Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАССМА-ШИРЯЄВЕ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України за результатом якого позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області від 28.12.2021 року № 3580860/35491146, від 10.01.2022 року №3633004/35491146 про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАССМА-ШИРЯЄВЕ" від 11.08.2021 року №3, від 22.12.2021 року №2;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 11.08.2021 р. №3, від 22.12.2021 р. №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ВАССМА-ШИРЯВЕ", датою її фактичного подання на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на виконання вимог податкового законодавства та у встановленні строки Товариство склало податкову накладну від 11.08.2021 р. №3 та направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. За результатами обробки податкової накладної від 11.08.2021 р. №3 документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена із зазначенням підстави, згідно Квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.08.2021 №9249603158, а саме: «відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.12.2021 р. №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Так, використовуючи своє право на надання пояснень та копій документів. Товариство подало до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 21.12.2021 р. щодо податкової накладної від 11.08.2021 р. №3, у яких надані письмові пояснення і копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній товарів з кодом УКТЗЕД 1205, а надані документи складені (оформлені) без порушення законодавства. Однак, не зважаючи на документи, Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.12.2021 р. №3580860/35491146 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 11.08.2021 р. № 3, з пiдстав: «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)». Не погодившись із зазначеним рішенням та вважаючи його протиправним i необґрунтованим, позивач звернувся зі скаргою вiд 12.01.2021 (документ доставлено 13.01.2022 р. №9001553471) до Держаної податкової служби України. На підтвердження здійснення господарських операцій, зазначених у в податковій накладній №3 вiд 11.08.2021 р. з кодом УКТЗЕД 1205, Товариством разом з поясненнями контролюючому органу були надані додаткові документи. Таким чином, разом з письмовими поясненнями Позивачем надано Відповідачу достатній обсяг документів, який дозволяє зробити висновок щодо відсутності ризику порушення норм податкового законодавства, а господарська операція із постачання товарів, здійснена Товариством в межах його господарської діяльності, є фактичною, реальною та підтверджується первинними документами, оформленими без порушення чинного законодавства. Позивач зазначає, що його не включено до переліку ризикових платників податків. Водночас рішенням Держаної податкової служби Украпни за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.01.2022 року № 3099/35491146/2 скарга Товариства була залишена без задоволення, а оскаржуване рішення без змін. Позивач звертає увагу, що підставою залишення скарги без задоволення зазначено зовсім іншу підставу ніж у Рішенні комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.12.2021 p. №o 3580860/35491146: «ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків». Крім того позивач зазначає, що з огляду на вказівку контролюючого органу про відсутність товарів з кодом УКТЗЕД 1205 в таблиці даних платника податку на додану вартість, пропозиція щодо надання пояснень та документів для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній №3 від 11.08.2021 р., стосувалась саме зазначених позицій товарів. Наказом №67 від 03.02.2020 Державної податкової служби України "Про затвердження Переліку кодiв товарiв згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям ризиковості здійснення операції "затверджено "ризикові" коди товарів згідно з УКТЗЕД. Позивач звертає увагу, що код товару УКТЗЕД 1205 - Насіння свирiпи або ріпаку, подрібнене або неподрібнене, якi позивач виготовляє/придбаває/реалізує, не міститься в даному наказі, тобто не є ризиковим кодом товарiв згiдно УКТЗЕД.
Позивач зазначає, що на виконання вимог податкового законодавства та в становленні строки. Товариство склало податкову накдажну від 22.12.2021 р. №2 та направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. За результатами обробки податкової накладної від 22.12.2021 р. №2 документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена із зазначенням підстави, згідно Квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.01.2022 р. №9406160300, а саме: «відповідно до п.201.16 см.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.12.2021 р. №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану в вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних». Так, використовуючи своє право на надання пояснень та копій документів. Товариство подало до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 06.01.2022 р. щодо податкової накладної №2 від 22.12.2022 р., у яких надані письмові пояснення і копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковiй накладнiй товарiв з кодом УКТЗЕД 1206, а надані документи складені (оформлені) без порушення законодавства. Однак, не зважаючи на подані документи, Рiшенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.01.2022 р. № 3633004/35491146 відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 22.12.2021 р. з пiдстав: «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження. розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури, iнвойсiв, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)». Не погодившись із зазначеним рішенням та вважаючи його протиправним і необгрунтованим, позивач звернувся зі скаргою вiд 21.01.2022 р. (документ доставлено 24.01.2022 р. №9006830660) до Держаної податкової служби України. На підтвердження здійснення господарських операцій, зазначених у податковій накладній №2 вiд 22.12.2021 р. з кодом УКТЗЕД 1206, Товариством разом з поясненнями контролюючому органу були наданi додаткові документи. Факт наявності товару, що було відвантаженого підтверджуються складськими квитанціями на зерно. Також були надані розрахункові документи (платіжні доручення), банківські виписки перелік яких теж зазначено вище в п. 5, 8, 9, 18, 24, 25, 30, 43, 44, 60, 61, 64. Таким чином, разом з письмовими поясненнями Позивачем надано Відповідачу достатній обсяг документів, який дозволяє зробити висновок щодо відсутності ризику порушення норм податкового законодавства, а господарська операція із постачання товарiв, здiйснена Товариством в межах його господарської діяльності, с фактичною. реальною та підтверджується первинними документами, оформленими без порушення чинного законодавства. Водночас рішенням Держаної податкової служби України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.01.2022 року №5072/35491146/2 скарга Товариства була залишена без задоволення, а оскаржуване рішення без змін. Позивач звертає увагу суду, що підставою залишення скарги без задоволення зазначено зовсім іншу підставу ніж у Рішенні комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних 10.01.2022 р. №36330004/35491146: «ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків, незважаючи на те, що Позивач надав разом зі скаргою копії розрахункових документів. Також позивач зазначає, що з огляду на вказівку у контролюючого органу про відсутність товарів з кодом УКТЗЕД 1206 в таблиці даних платника податку на додану вартість, пропозиція щодо надання пояснень та документів для підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній №2 від 22.12.2021 р., стосувалась саме зазначених позицій товарів.. Щодо відсутності товарів з кодом УКТЗЕД 1205, 1206 в таблиці даних платника податку на додану вартість позивачем неодноразово протягом 2021 року здійснювались спроби подати таблиці даних платника податків із відповідними кодами УКТЗЕД. Крім того, наказом № 67 від 03.02.2020 року Державної податкової служби України "Про затвердження Переліку кодів товарів згідно з УКТЗЕД, які застосовуються для визначення відповідності податкових накладних розрахунків коригування критеріям ризиковості здійснення операції затверджено "ризикові" коди товарів згідно з УКТЗЕД. Коди товарів, які позивач виготовляє/придбаває/реалізує, містяться в п.27 даного наказу (код 1206 - Насіння соняшнику, подрібнене або неподрiбнене). Як вже зазначалось вище, код товару УКТЗЕД 1205 - Насiння свирiпи або ріпаку, подрібнене або неподрібнене, якi позивач виготовляє/придбаває/реалiзує, не міститься в даному наказі, тобто не с ризиковим кодом товарів згідно УКТЗЕД.
Ухвалою суду від 23.03.2022 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст. 262 КАС України).
Ухвалою від 09.06.2022 року відмовлено у задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі та продовження строку для надання відзиву.
Представник відповідачів у відзиві на адміністративний позов зазначив, що Позивачем направлено на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних податкові накладні №3 від 11.08.2021 року та №2 від 22.12.2021 року.
Згідно з квитанцією від 30.08.2021 року до податкової накладноп №3 від 11.08.2021 року за результатами обробки «документ прийнято. реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 11.08.2021 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/Д та послут 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг/постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.» Згідно з квитанцією від 06.01.2021 року до податкової накладної №2 від 22.12.2021 року за результатами обробки «документ прийнято. реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.12.2021 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.» ГУ ДПС в Одеській області наголошує, що станом на час зупинення реєстрації податкових накладних №3 від 11.08.2021 року, №2 від 22.12.2021 згідно інформаційної системи контролюючого органу відсутня прийнята таблиця даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, 1206, що відповідає проведеній операції на яку складена вищезазначена податкова накладна. Отже, відомості щодо кодів УКТЗЕД/Д товару/послуг 1205, 1206 не були підтвердженими. За отриманими квитанціями з єдиного вікна приймання звітності ДПС України Позивачу було повідомлено, що реєстрація відповідних податкових накладних зупинена. Також, даними квитанціями запропоновано платнику надати пояснення та/або копії документів, достатнiх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Надалі платник податку направив засобами електронного зв`язку повідомлення №l від 21.12.2021 року та повідомлення №1 від 06.01.2022 року щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК. Однак, за рішеннями Комісії № 3580860/35491146 вiд 28.12.2021 року, №3633004/35491146 вiд 10.01.2022 року Позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних No3 від 11.08.2021 року, №2 вiд 22.12.2021 року. ГУ ДПС в Одеській області зазначає, що відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. Рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкової накалдної та зобов`язання зареєструвати податкові накладні з приводу Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАССМА-ШИРЯЄВЕ» були прийнятті у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку. Крім того, згідно з пунктом 63.1 статті 63 Податкового кодексу України, пункту 3.1 розділу VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, підприємство повинно було подати до контролюючих органів повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (ф.№20-ОППТ). Поряд з цим, хоча такі документи й не зазначені у переліку, що наведений у пункті 5 Порядку №o 520, однак Позивачем в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерського документа (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети). В оскаржуваних рішеннях Комісії було зазначено які документи не було надано підприємством ТОВ «ВАССМА-ШИРЯЄВЕ» разом iз повідомленнями, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарiв/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 21.12.2021 року до податкової накладної №3 вiд 11.08.2021 року Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування ГУ ДПС в Одеській області було надано 2 документи, а саме: Договір поставки № 24092021/3 від 24.09.2021 року між ТОВ «АГРОКОМОДІТІЗ» та ТОВ «ВАССА-ШИРЯЄВЕ»; Видаткова накладна №16 від 01.10.2021 року. Головне управління ДПС в Одеській області звертає увагу, що податкова накладна №3 від 11.08.2021 року на загальну суму 2283529,44 грн. у т.ч. ПДВ 280433,44 грн. із номенклатурою товарів/послуг «Насіння ріпаку 1 класу врожаю 2021 р.», складена на адресу ТОВ «ОЛСІДЗ ГРУП УКРАЇНА», код ЄДРПОУ 37039253. У той час як Позивач на розгляд Комісії надав документи, які свідчать про здійснення iншої господарської операції, а саме між ТОВ «АГРОКОМОДІТІЗ» та ТОВ «ВАССА-ШИРЯЄВЕ». Тобто, в підтвердження реальності здійснення господарської операції, на яку була складена податкова накладна №3 від 11.08.2021 року не було надано жодного документу. З огляду на не надання ТОВ «ВАССА-ШИРЯЄВЕ» разом із повідомленням документів, які б підтвердили реальність здійснення господарської операції, Комісією, яка примає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування було винесене рішення №3580860/35491146 від 28.12.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 11.08.2021 року. Разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 06.01.2022 року до податкової накладної №2 від 22.12.2021 року Комісії з питань зупинення реєстрації накладної/розрахунку коригування ГУ ДПС в Одеській області було надано 6 документів, а саме: Лист ГУ ДПС в Одеській області №7785/6/15-32-18-10-06 від 31.03.2021 року: Податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи; Додаток 1 до податкової декларації платника єдиного податку 4 групи (Відомості про наявність земельних ділянок); Договір поставки № ОДЕ22-28243 від 22.12.2021 року між ТОВ «ВАССА-ШИРЯЕВЕ» та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД»; Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2021 рік. Головне управління ДПС в Одеській області зазначає, що в підтвердження реальності здійснення господарської операції, на яку була складена податкова накладна №2 від 22.12.2021 року на розгляд Комісії не були надані видаткові накладні, акти приймання-передачі товару, складські документи, товарно-транспортні накладні, розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків. З огляду на не надання ТОВ «ВАССА-ШИРЯЄВЕ» разом із повідомленням всіх необхідних Документів, які б підтвердили реальність здійснення господарської операції, комісією, яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування було винесене рішення №3633004/35491146 від 10.01.2022 року про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 22.12.2021 року. Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної з ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАССМА-ШИРЯЄВЕ» - юридична адреса: 67220, Одеська обл., Іванівський р-н, село Силівка, вулиця Теплична, будинок 1 - є юридичною особою, дата та номер запису в ЄДРЮОФОПГФ про проведення державної реєстрації юридичної особи дата запису: 29.10.2007 номер запису: 15511020000000368. Види економічної діяльності Товариства: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.64 Оброблення насіння для відтворення; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт.
Мiж ТОВ «ВАССМА-ШИРЯЄВЕ» (Постачальник) та ТОВ «Торговий дім «ОЛСIДЗ ГРУП УКРАЇНА» (Покупець) укладено Контракт №17/2021 від 21 травня 2021 р. (далі Контракт), згідно п.1.1. якого, постачальник зобов`язується продати та передати у власність покупця насіння ріпаку 1 класу врожаю 2021 року, код УКТЗЕД 1205 (Товар), а покупець прийняти й оплатити товар.
На виконання вимог податкового законодавства та в становленні строки, Товариство склало податкову наклад 11.08.2021 р. №3 та направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
За результатами обробки податкової накладної від 11.08.2021 р. №3 документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена із зазначенням підстави, згідно Квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 30.08.2021 №9249603158, а саме: «відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.12.2021 р. №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1205, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Так, використовуючи своє право на надання пояснень та копій документів. Товариство подало до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 21.12.2021 р. щодо податкової накладної від 11.08.2021 р. №3, у яких надані письмові пояснення копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковiй накладній товарів з кодом УКТЗЕД 1205.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.12.2021 р. №3580860/35491146 відмовлено в реєстрації податкової накладної від 11.08.2021 р. №3. з підстав: «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспорту, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)».
Не погодившись із зазначеним рішенням, Позивач звернувся до Держаної податкової служби України. зі скаргою від 12.01.2021.
На підтвердження здійснення господарських операцій, зазначених у в податковій накладній №3 від 11.08.2021 р. з кодом УКТЗЕД 1205, Товариством разом з поясненнями контролюючому органу були надані додаткові документи.
Рішенням Держаної податкової служби України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.01.2022 року № 3099/35491146/2 скарга Товариства була залишена без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
Також мiж ТОВ «BAССМА-ШИРЯЄВЕ» (Постачальник) та ТОВ «КЕРНЕЛ-ТРЕЙД» (Покупець) укладено Договір поставки №ОДЕ22-28243 від 22 грудня 2021 р., згідно п.1.1. якого, постачальник зобов`язується поставити і передати у власність, а покупець прийняти та оплатити насіння соняшнику врожаю 2021 року українського походження, код УКТЗЕД 1206, на умовах, викладених у цьому договорі.
На виконання вимог податкового законодавства та в становленні строки. Товариство склало податкову накладну від 22.12.2021 р. №2 та направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
За результатами обробки податкової накладної від 22.12.2021 р. №2 документ доставлено до ДПС України, реєстрація зупинена із зазначенням підстави, згідно Квитанції про реєстрацію ПН/РК кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.01.2022 р. № 9406160300, а саме: «відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК вiд 08.12.2021 р. №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копї документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Товариство подало до контролюючого органу Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 06.01.2022 р. щодо податкової накладної №2 від 22.12.2022 р.. у яких надані письмові пояснення і копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній товарів з кодом УКТЗЕД 1206.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладноп/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10.01.2022 р. № 3633004/35491146 відмовлено в реєстрації податкової накладноп №2 вiд 22.12.2021 р. з підстав: «ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)».
Не погодившись із зазначеним рішенням, Позивач звернувся зі скаргою від 21.01.2022 р. до Держаної податкової служби України.
На підтвердження здійснення господарських операцій, зазначених у податковій накладнiй №2 від 22.12.2021 р. з кодом УКТЗЕД 1206, Товариством разом з поясненнями контролюючому органу були наданi додаткові документи.
Рішенням Держаної податкової служби України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 31.01.2022 року №5072/35491146/2 скарга Товариства була залишена без задоволення, а оскаржуване рiшення без змін.
08.10.2021 р. позивачем було подано до контролюючого органу таблицю даних платника податків із поясненнями.
Таблиця даних зареєстрована у контролюючому органі 08.10.2021 за №9294903609, та містить код товару - 1205 (Насіння свирiпи або ріпаку, подрібнене або неподрібнене), 120600 (Насіння соняшнику, подрібнене або неподрібнене) та вид діяльності Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур насіння олійних культур (Код КВЕД 01.11).
До таблиці даних платників податків від 08.10.2021 р. позивачем додані письмові пояснення, в яких зазначено щодо специфіки діяльності Товариства.
За результатами обробки Таблицi та доданих до неп пояснень Комісією Головного управління ДПС у Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, було прийнято рішення про врахування Таблиці даних платника податків від 12.10.2021 p. №3234679/35491146.
18.10.2021 р. ДПС Украпни прийнято рішення від 18.10.2021 р. № 3245449/35491146 про неврахування Таблиці даних платника податків від 08.10.2021 р., що врахована згідно із рішенням від 12.10.2021 р. №3234679/35491146, підставою якого вказано: «наявність в органах державної фіскальної служби податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій».
Незгода позивача із вказаними рішенням зумовила його звернення до суду з даним адміністративним позовом, при вирішенні якого суд виходить з наступного.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України.
В абзаці першому пункту 201.1 статті 201 ПК України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб`єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.
Згідно з абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) регламентований Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 204) (далі - Порядок № 1246; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 12-15 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
В той же час, пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання вказаної норми, 11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанову № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", якою, зокрема, затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 1 Порядку № 1165, цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з приписами пункту 6 Порядку № 1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку № 1165 установлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (пункти 8, 9 Порядку № 1165).
При цьому, пунктами 10-11 Порядку № 1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Так, у Додатку № 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, а саме:
1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.
3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).
5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.
6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.
Суд звертає увагу на те, що належної мотивації підстав та причин віднесення господарських операцій позивача, визначених податковими накладними до категорії ризикових квитанції про зупинення реєстрації не містить.
Також, суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що відповідачем до суду належних та допустимих, достатніх та достовірних в розумінні приписів ст. ст. 73-76 КАСУ доказів включення позивача до переліку ризикових не надано, як і не надано протоколу проведення засідання комісії регіонального рівня з вказаного питання та прийняття відповідного рішення.
Натомість, у квитанціях контролюючий орган фактично вдається до цитування пункту 1 Критерії ризиковості здійснення операцій, зазначених у Додатку № 3 Порядку № 1165, з посиланням на коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг.
Разом з тим, вищезазначені квитанції не містить інформації про те, які саме документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Відповідно до пункту 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пункту 11 Порядку № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Отже, враховуючи встановлення судом безпідставності висновків контролюючого органу про відповідність податкових накладних позивача пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, визначених у Додатку № 3 до Порядку № 1165, а також зважаючи на те, що відповідачем не було надано доказів перебування позивача у переліку ризикових платників податку, тобто позивач не відповідає критеріям ризиковості платника податку, суд приходить до висновку про безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних.
Суд повторно зазначає, що контролюючим органом у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних позивача не було вказано конкретного переліку документів, яких було б достатньо для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Враховуючи те, що судом встановлено, що відповідачем не було вказано конкретного переліку документів, яких було б достатньо для прийняття рішення про їх реєстрацію, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року в справі № 815/2985/18 (адміністративне провадження № К/9901/14651/19).
Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Такий висновок суд узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 23 жовтня 2018 року в справі № 822/1817/18 (адміністративне провадження № К/9901/62472/18).
Отже, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що недотримання контролюючим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо належного оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, яке прийняте на наступному етапі, тобто рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, також не є законним.
Частинами першою та другою статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права.
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23 лютого 2006 року № 3477-IV (далі Закон № 3477) встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Аналізуючи оскаржуване рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини другої статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Європейським судом з прав людини у пункті 36 рішення по справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), № 37801/97 від 01 липня 2003 року, яке відповідно до частини першої статті 17 Закону № 3477 підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі "Серявін та інші проти України", Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.
Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.
Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи Головним управлінням ДПС в Одеській області зазначених вище принципів при прийнятті спірного рішення дотримано не було.
Суд зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
В даному випадку, Головним управлінням ДПС в Одеській області ґрунтовних недоліків щодо поданих позивачем документів не встановлено та не вказано у відповідному рішенні, а відмова у реєстрації спірних податкових накладних фактично обґрунтована ненаданням платником податків копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів прийняття-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Також, з наданих до матеріалів справи документів та документів, які надавались контролюючому органу, було можливо встановити підстави для складання та направлення на реєстрацію спірних податкових накладних.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Оцінюючи вищевикладені обставини в їх сукупності, суд приходить до висновку, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області від 28.12.2021 року № 3580860/35491146, від 10.01.2022 року №3633004/35491146 про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАССМА-ШИРЯЄВЕ" від 11.08.2021 року №3, від 22.12.2021 року №2 є протиправними та підлягають скасуванню.
Отже, позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 11.08.2021 р. №3, від 22.12.2021 р. №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ВАССМА-ШИРЯВЕ", датою її фактичного подання на реєстрацію, то суд враховує таке.
У відповідності до пунктів 201.1 та 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
Однак наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Так, пунктами 19, 20 Порядку №1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування:
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення):
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.
При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрація якої попередньо була зупинена, є повноваженням ДФС України.
Таким чином, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, після набрання чинності розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 682-р здійснюється ДПС України.
Відповідно частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішено, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд робить висновок про наявність підстав для зобов`язання Державної податкової служби України Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 11.08.2021 р. №3, від 22.12.2021 р. №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ВАССМА-ШИРЯВЕ", датою її фактичного подання на реєстрацію.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАССМА-ШИРЯЄВЕ» (вул. Теплична, 1, с.Силівка, Іванівський район, Одеська область, 67220) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області від 28.12.2021 року № 3580860/35491146, від 10.01.2022 року №3633004/35491146 про відмову в реєстрації податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАССМА-ШИРЯЄВЕ" від 11.08.2021 року №3, від 22.12.2021 року №2.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні від 11.08.2021 р. №3, від 22.12.2021 р. №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ВАССМА-ШИРЯВЕ", датою її фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАССМА-ШИРЯЄВЕ» (вул. Теплична, 1, с.Силівка, Іванівський район, Одеська область, 67220, код ЄДРПОУ 35491146) витрати зі сплати судового збору в розмірі 4962,00 грн.
Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Єфіменко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104691912 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Єфіменко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні