Постанова
від 08.06.2022 по справі 460/8910/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 червня 2022 рокуЛьвівСправа № 460/8910/21 пров. № А/857/1980/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючий-суддя Довга О.І.,

суддя Бруновська Н.В.,

суддя Запотічний І.І.

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2021 року (головуючий суддя Щербаков В.В., м.Рівне) у справі № 460/8910/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма ОЛС» до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

30.06.2021 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (відповідач №1) та Державної податкової служби України (відповідач №2) про визнання протиправними та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області №2750306/38212440 від 09.06.2021 року, №2750305/38212440 від 09.06.2021 р., №2750304/38212440 від 09.06.2021 року про відмову в реєстрації податкових накладних №48 від 28.05.2021 р, №53 від 28.05.2021 р, №47 від 28.05.2021 року відповідно; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні подані Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма ОЛС» №48 від 28.05.2021 р, №53 від 28.05.2021 р, №47 від 28.05.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання.

Позов обґрунтовує тим, що 01.02.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірмою ОЛС» та РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» було укладено договір купівлі-продажу №134. На виконання даного договору за видатковою накладною № РН-0000132 від 28 травня 2021 року ТОВ «Фірмою ОЛС» було поставлено автозапчастини на загальну суму 11859,97 грн. (в тому числі ПДВ 1976,66 грн.), які оплачені покупцем платіжним дорученням №4891 від 07.06.2021 року РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал». За видатковою накладною №РН-0000133 від 28 травня 2021 року було поставлено автозапчастини на загальну суму 8515,94 грн. (в тому числі ПДВ 1419,32 грн.), які оплачені платіжним дорученням №4871_64010/282 від 04.06.2021 року РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал». За видатковою накладною №РН-0000138 від 28 травня 2021 року поставлено автозапчастини на загальну суму 5314,99 грн. (в тому числі ПДВ 885,83,32 грн.), що оплачені платіжним дорученням №4870_6401/281 від 04.06.2021 року РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал». За результатами виконання умов договору позивачем сформовано та подано до контролюючого органу на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкові накладні №47 від 28.05.2021 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 11859,97 грн., №48 від 28.05.2021 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 8515,94 грн., №53 від 28.05.2021 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 5314,99 грн. Проте, контролюючим органом зупинено реєстрацію вказаних податкових накладних в ЄРПН з посиланням на їх відповідність вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем вказується що надано контролюючому органу усі необхідні пояснення та документи достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН, але такі документи не взяті до уваги фіскальним органом в результаті чого було прийнято рішення №2750306/38212440 від 09.06.2021 року, №2750305/38212440 від 09.06.2021 р., №2750304/38212440 від 09.06.2021 року про відмову в реєстрації податкових накладних №48 від 28.05.2021 р, №53 від 28.05.2021 р, №47 від 28.05.2021 року. Вважає, що такі рішення контролюючого органу є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2021 року адміністративним позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області №2750306/38212440 від 09.06.2021 року, №2750305/38212440 від 09.06.2021 р., №2750304/38212440 від 09.06.2021 року про відмову в реєстрації податкових накладних №48 від 28.05.2021 р, №53 від 28.05.2021 р, №47 від 28.05.2021 року відповідно. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма ОЛС» податкові накладні №48 від 28.05.2021 р, №53 від 28.05.2021 р, №47 від 28.05.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.

Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Головне управління ДПС у Рівненській області подало апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням норм матеріального права зазначило, що контролюючим органом відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкових накладних №48 від 28.05.2021 р, №53 від 28.05.2021 р, №47 від 28.05.2021 року зупинена, оскільки, такі податкові накладні відповідають критеріям ризиковості здійснення операцій. Платником надіслані пояснення, що не містили повного пакету документів, передбаченого вимогами Порядку з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. З огляду на вищенаведене, Комісією ГУ ДПС у Рівненській області прийнято рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2750306/38212440 від 09.06.2021 року, №2750305/38212440 від 09.06.2021 р., №2750304/38212440 від 09.06.2021 року про відмову в реєстрації податкових накладних №48 від 28.05.2021 р, №53 від 28.05.2021 р, №47 від 28.05.2021 року. В оскаржуваних рішеннях чітко зазначено, яких саме документів, визначених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, позивачем не надано до повідомлень належних первинних документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, у тому числі рахунки-фактури, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Таким чином, рішення Комісії є обґрунтованими, оскільки платником податків не надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними у реєстрації, яких було відмовлено. Крім того, відповідачі зазначають, що суд позбавлений процесуальної можливості перебирати на себе повноваження щодо оцінки повноти надання документів, що належить виключно до компетенції Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.

У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС), суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.

Судом встановлені наступні обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ФІРМА ОЛС» (код ЄДРПОУ: 38212440, адреса: 33013, Рівненська область, місто Рівне, вулиця Кавказька, будинок 15 квартира 18) є діючим суб`єктом господарювання (дата запису в ЄДР: 17.05.2012 року номер запису 16081020000008387), не перебуває в процесі припинення, в тому числі, є зареєстрованим у контролюючих органах та є платником податку на додану вартість (ІПН 382124417163) з 01.06.2016 року.

Зареєстрованими видами діяльності ТОВ «ФІРМА ОЛС» є: код КВЕД 45.31 оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, 45.11 торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами, 45.19 торгівля іншими автотранспортними засобами, 45.20 технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів, 45.32 роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів, 46.43 оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення, 46.69 оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням, 47.30 роздрібна торгівля пальним.

01.02.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірмою ОЛС» та РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» було укладено договір купівлі-продажу №134, відповідно до п.1.1 якого продавець - ТОВ «Фірма ОЛС», зобов`язався передати у власність покупця - РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» товар згідно накладних. Товаром по договору є автозапчастини.

Відповідно до п. 4.1. договору купівлі-продажу №134 від 01.02.2021 року укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірмою ОЛС» та РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» зі змінами та доповненнями внесеними угодою №301 від 10.03.2021 року, поставка товару здійснюється на умовах EXW (м. Рівне, вул. Руська 2а) (ІНКОТЕРМС-2010) не пізніше 5 робочих днів від дня одержання Постачальником заявки Покупця.

Відповідно до п. 9.1 Офіційних правил тлумачення торговельних термінів Міжнародної торгової палати ІНКОТЕРМС «E»-термін покладає на продавця мінімальні зобов`язання: продавець повинен лише надати товар у розпорядження покупця в узгодженому місці - як правило, на власних площах продавця. Термін «франко-завод» означає, що продавець вважається таким, що виконав свої зобов`язання щодо поставки, в момент, коли він надав товар у розпорядження покупця на площах свого підприємства чи в іншому названому місці (наприклад, на заводі, фабриці, складі і т. ін.), без здійснення митного очищення товару для експорту та завантаження його на будь-який приймаючий транспортний засіб.

28 травня 2021 року ТОВ «Фірма ОЛС» за видатковою накладною №РН-0000132 від 28 травня 2021 року передало у власність РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» товар - автозапчастини на загальну суму 11859,97 грн. (в тому числі ПДВ 1976,66 грн.).

Платіжним дорученням №4891 від 07.06.2021 року РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» перерахував на розрахунковий рахунок ТОВ «Фірми ОЛС» 11859 грн. в рахунок оплати поставки товару за вказаною накладною.

За видатковою накладною №РН-0000133 від 28 травня 2021 року ТОВ «Фірма ОЛС» поставило РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» товар - автозапчастини на загальну суму 8515,94 грн. (в тому числі ПДВ 1419,32 грн.).

Платіжним дорученням №4871_64010/282 від 04.06.2021 року РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» перерахував на розрахунковий рахунок ТОВ «Фірми ОЛС» 8515,94 грн. в рахунок оплати поставки товару за вказаною накладною.

За видатковою накладною №РН-0000138 від 28 травня 2021 року ТОВ «Фірма ОЛС» поставило РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» товар - автозапчастини на загальну суму 5314,99 грн. (в тому числі ПДВ 885,83,32 грн.).

Платіжним дорученням №4870_6401/281 від 04.06.2021 року РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» перерахував на розрахунковий рахунок ТОВ «Фірми ОЛС» 5314,99 грн. в рахунок оплати поставки товару за вказаною накладною.

Товар переданий Позивачем РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал» за договором купівлі-продажу №134 від 01.02.2021 року накладними №РН-0000132, №РН-0000133, №РН-0000138 від 28.05.2021 року було придбано у Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгово-промислової компанії «Омега-Автопоставка» за договором поставки товару №024721-18 від 25.04.2018 року укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгово- промисловою компанією «Омега-Автопоставка» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірмою ОЛС» за видатковою накладною №ХВ-1134 040 від 16.04.2021 року, за якою складено та зареєстровано податкову накладну №77416 від 16.04.2021 року, та поставленого за товарно-транспортної накладної №ХВ-1316782С від 16.04.2021 р. за видатковою накладною №ХВ-1392 980 від 11.05.2021 року поставленого за товарно- транспортною накладною №ХВ-1118013 від 11.05.2021 р.

На виконання вимог податкового законодавства по першій із подій (за датою відвантаження товару) позивачем складено та надіслано засобами електронного зв`язку до контролюючого органу податкові накладні № 47 від 28.05.2021 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 11859,97 грн., № 48 від 28.05.2021 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 8515,94 грн., № 53 від 28.05.2021 року на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 5314,99 грн., для реєстрації в Єдиному реєстрі іншому реєстрі податкових накладних (ЄДРПН).

Однак, згідно отриманих квитанцій у відповідь реєстрація таких накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України була зупинена контролюючим органом, оскільки, такі податкові накладні відповідають критеріям ризикованості здійснення операцій, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3402, 4011, 8412, 8501, 9603 відсутні в таблиці даних податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

08.06.2021 року Позивачем було подано контролюючому органу письмові пояснення та копії документів щодо вказаних податкових накладних/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено до яких додано: копії договору купівлі-продажу № 134 від 01.02.2021 року, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірмою ОЛС» та РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал», угоди від 10.03.2021 року про внесення змін та доповнень до договору купівлі-продажу №134 від 01.02.2021 року, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірмою ОЛС» та РОВКП ВКГ «Рівнеоблводоканал», видаткової накладної №РН-0000132 від 28 травня 2021 року, видаткової накладної №РН-0000133 від 28 травня 2021 року, видаткової накладної №РН-0000138 від 28 травня 2021року, довіреності №173 від. 26 травня 2021 року Рівненського обласного виробничого комунального підприємства водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал», рахунку-фактури №17115 від 07.05.2021 р., рахунку-фактури №17174 від 13.05.2021 р., рахунку-фактури №17055 від 11.05.21 р., виписки по особовому рахунку ТОВ «Фірма ОЛС» за 07.06.2021 року, виписки по особовому рахунку ТОВ «Фірма ОЛС» за 04.06.2021 року, договору поставки товару №024721-18 від 25.04.2018 року укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгово- промисловою компанією «Омега-Автопоставка» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірмою ОЛС», видаткової накладної №ХВ-1485 348 від 18.05.2021 року, податкової накладної №61019 від 18.05.2021 року, товарно- транспортної накладної №ХВ-1186068 від 18.05.2021 р., видаткової накладної №ХВ-1392 980 від 11.05.2021 року, податкової накладної №23330 від 11.05.2021 року, товарно- транспортної накладної №ХВ-1118013 від 11.05.2021 р., платіжного доручення №300 від 31.05.2021 року, видаткової накладної №17853 від 27.05.2021 р. ФОП ОСОБА_1 , рахунку-фактури №178-53 від 27.05.21 р. ФОП ОСОБА_1 , платіжного доручення №323 від 07.06.2021 р., бухгалтерську довідку- пояснення подробиць господарської операції № 60 від 08.06.2021 р., рахунку-фактури №СФ-0000023 від 26.05.2021 р., видаткової накладної №РН - 0000014 від 26 травня 2021 р. ФОП ОСОБА_2 ,, платіжного доручення №301 від 01.06.2021 р., бухгалтерську довідку- пояснення подробиць господарської операції № 61 від 08.06.2021 р. , видаткової накладної №ХВ-1134 040 від 16.04.2021 року, податкової накладної №77416 від 16.04.2021 року, товарно-транспортної накладної №ХВ-1316782С від 16.04.2021 р., платіжного доручення №306 від 01.06.2021 року, бухгалтерську довідку-пояснення подробиць господарської операції №59 від 08.06.2021 року.

09.06.2021 року рішенням комісії регіонального рівня №2750306/38212440 відмовлено у реєстрації податкової накладної №47 від 28.05.2021 року, згідно з якою підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄДРПН є ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційний опис), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

09.06.2021 року рішенням комісії регіонального рівня №22750305/38212440 відмовлено у реєстрації податкової накладної №53 від 28.05.2021 року, згідно з якою підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄДРПН є ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційний опис), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

09.06.2021 року рішенням комісії регіонального рівня №2750304/38212440 відмовлено у реєстрації податкової накладної № 48 від 28.05.2021 року, згідно з якою підставою для відмови у реєстрації ПН/РК в ЄДРПН є ненадання платником податків первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційний опис), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями відповідачів, позивач звернувся із позовом до суду.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач надав податковому органу усі документи, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, а тому відсутні сумніви у здійсненні господарських операцій, за результатами яких складено податкові накладні.

Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.

Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (ПК України), при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (Реєстр) врегульовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) (Порядок №1246 у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пунктів 12-15 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. На виконання вказаної норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п. 6 Порядку №1165 комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4). Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном. Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет (пункти 7-9 Порядку №1165).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункти 10-11 Порядку №1165).

Колегія суддів, оглядаючи матеріали справи, зазначає наступне.

Як вбачається із квитанцій про зупинення податкових накладних, контролюючим органом не наведено коректного переліку документів, які необхідні для прийняття рішення саме про реєстрацію податкової накладної. У квитанціях міститься лише запис наступного змісту: «Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Проте, апеляційний суд зауважує, що така пропозиція сформована з недостатньою чіткістю, необхідною для розуміння платником податків, які саме документи від нього вимагають контролюючим органом. Як наслідок в усіх випадках, позивач був змушений самостійно вирішувати та здогадуватися про те, які саме документи потрібні для відповідача, тобто контролюючий орган обмежився загальною фразою, яка нічим не обґрунтована, не мотивована та не конкретизована. Висловлювання носить загальний характер, проте підстав такого висловлювання не визначено.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 5-7 Порядку №520).

Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішення контролюючого органу є актом індивідуальної дії, адже виданий суб`єктом владних повноважень, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований. Головною рисою таких актів є чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства. Оскаржуване рішення податкового органу не відповідає вищезазначеним критеріям акта індивідуальної дії, та породжують його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що у відповідачів не було правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Суд апеляційної інстанції вважає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. При цьому невиконання ним законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 04.12.2018 у справі №821/1173/17.

Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операцій, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції, зробивши системний аналіз положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, дійшов вірного висновку про задоволення позову, а тому апеляційну скаргу слід відхилити.

Згідно з ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зазначене положення поширюється на доказування правомірності оскаржуваного рішення (дії чи бездіяльності). Окрім доказування правових підстав для рішення (тобто правомірності), суб`єкт владних повноважень повинен доказувати фактичну підставу, тобто наявність фактів, з якими закон пов`язує можливість прийняття рішення, вчинення дії чи утримання від неї.

В розумінні ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним, обґрунтованим та відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.

Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12 листопада 2021 року у справі № 460/8910/21 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя О. І. Довга судді Н. В. Бруновська І. І. Запотічний

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104694120
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —460/8910/21

Постанова від 08.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 19.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 19.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Ухвала від 26.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довга Ольга Іванівна

Рішення від 12.11.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні