Рішення
від 09.06.2022 по справі 280/13101/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10 червня 2022 року Справа № 280/13101/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стрельнікової Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (письмового провадження) адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Петро-Михайлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області

про визнання протиправним та скасування рішення

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Петро-Михайлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі відповідач), в якому позивач просить суд: визнати протиправним та скасувати рішення Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 19.08.2021 восьмої (позачергової) сесії восьмого скликання щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 2,579 Га, кадастровий номер 2321581300:06:002:0065, яка є комунальною власністю і відноситься до категорії земель запасу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 19.08.2021 рішенням № 72 восмого скликання чотирнадцятої сесії Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 19.08.2021 восьмої (позачергової) сесії восьмого скликання надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділки плоцею площею 2,579 Га, кадастровий номер 2321581300:06:002:0065, яка є комунальною власністю і відноситься до категорії земель запасу. З метою отримання землі в порядку безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства дозвіл надано: - ОСОБА_2 орієнтовною площею 0,60 Га, ОСОБА_3 орієнтовною площею 0,15 Га, ОСОБА_4 орієнтовною площею 0,80 Га, ОСОБА_5 орієнтовною площею 0,38 Га, ОСОБА_6 орієнтовною площею 0,30 Га; ОСОБА_7 орієнтовною площею 0,17 Га, ОСОБА_1 орієнтовною площею 0,18 Га. Так позивач вважає спірне рішення незаконним, оскількі вона перша звернулася із відповідною заявою до відповідача, проте згідно рішення ій надано дозвіл орієнтовною площею 0,18 Га землі, замість дозволу на 2 Га землі. Зазначає, що право па більшу площу землі отримали навіть ті хто не мешкає на території сільської ради. Просить задовольнити позовні вимоги.

Відповідачем подано до суду відзив, у якому заначено, що відповідно до поданої заяви та керуючись нормами земельного законодавства України Петро-Михайлівська сільська рада Вільнянського (Запорізького) району Запорізької області своїм рішенням від 19.08.2021 надала ОСОБА_1 дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в розмірі площею 0,18 га.. Крім того, зазначають, що позивачем не заначено, якими нормами земельного законодавства України не відповідає оспорюване рішення сілької ради. Відповідач проти позовної заяви заперечував.

Ухвалою судді від 04.01.2022 позовну заву було залишено без руху та надано позивачеві строк для усунення недоліків.

13.01.2022 позивачем усунено недоліки позовної заяви.

Ухвалою судді від 18.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно з ч. 4ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цьогоКодексурозгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.

19.08.2021 рішенням № 72 восмого скликання чотирнадцятої сесії Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області від 19.08.2021 восьмої (позачергової) сесії восьмого скликання надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділки плоцею площею 2,579 Га, кадастровий номер 2321581300:06:002:0065, яка є комунальною власністю і відноситься до категорії земель запасу. З метою отримання землі в порядку безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства дозвіл надано:

- ОСОБА_2 орієнтовною площею 0,60 Га;

- ОСОБА_3 орієнтовною площею 0,15 Га;

- ОСОБА_4 орієнтовною площею 0,80 Га;

- ОСОБА_5 орієнтовною площею 0,38 Га;

- ОСОБА_6 орієнтовною площею 0,30 Га;

- ОСОБА_7 орієнтовною площею 0,17 Га;

- ОСОБА_1 орієнтовною площею 0,18 Га (а.с. 5).

Позивач, не погодившись з правомірністю рішення відповідача, звернувся з даним позовом до суду.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

У ст.12 Земельного кодексу України зазначено: «До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону».

Відповідно до статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної І комунальної власності.

За змістом статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Відповідно до положень частини 1 статті 121 Земельного Кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:

а) для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району;

б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;

в) для ведення садівництва - не більше 0.12 гектара:

г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0.25 гектара, в селищах - не більше 0.15 гектара, в містах - не більше 0.10 гектара;

ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0.10 гектара;

д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0.01 гектара.

Виходячи з положень даної статті рішенням від 19 серпня 2021 року № 72 Петро- Михайлівська сільська рада надала дозвіл позивачу на передачу йому у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної приватизації.

Згідно з частиною першою статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений у статті 118 ЗК України. Зокрема, частинами першою та другою цієї статті передбачено, що громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.

З цього питання Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 30 вересня 2020 року № 807/2306/16, провадження 11-1068апп19 зокрема зазначено, що Конституційний Суд України в Рішенні від 01 квітня 2010 року № 10-рп/2010 у справі № 1-6/2010 за конституційним поданням Вищого адміністративного суду України щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 143 Конституції України, пунктів «а», «б», «в», «г» статті 12 Земельного кодексу України, пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України констатував, що системний аналіз положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні (частини першої статті 10, статей 16. 17, 18. 25. 26 та інших) свідчить, що органи місцевого самоврядування при вирішенні питань місцевого значення, віднесених Конституцією України та законами України до їхньої компетенції, є суб`єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції, зокрема нормотворчу, координаційну, дозвільну, реєстраційну, розпорядчу. Як суб`єкти владних повноважень органи місцевого самоврядування вирішують в межах закону питання в галузі земельних відносин. <...>. Відповідно до пунктів «а», «б», «в», «г» статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності. <...>. За Конституцією і законами України публічно-правові спори в Україні розглядають і вирішують суди загальної юрисдикції в порядку кримінального та адміністративного судочинства <...>. Як далі зазначив Суд, вирішення земельних спорів фізичних та юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень {нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності належить до юрисдикції адміністративних судів, крім публічно-правових спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене, оскільки Петро-Михайлівська сільська рада Вільнянського (Запорізького) району Запорізької області своїм рішенням від 19 серпня 2021 року надала ОСОБА_1 дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в розмірі площею 0,18 га відповідно нормам земельного законодавства України, суд вважає, що дії відповідача є правомірними.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно вимогстатті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Відповідно до ч.1ст.77 КАС України, Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. Згідно ч.2ст.77 КАС Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

У зв`язку з відмовою в позові розподіл судових витрат не здійснюється.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9,77,132,139,143,243-246,263 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Петро-Михайлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70015, Запорізька область, Запорізький район, с. Петро-Михайлівка, вул. Миру, буд. 70, код ЄДРПОУ 04353296) про визнання протиправним та скасування рішення,- відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.В. Стрельнікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104716673
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —280/13101/21

Рішення від 09.06.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 18.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні