Рішення
від 09.06.2022 по справі 480/1104/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 червня 2022 року Справа № 480/1104/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/1104/22

за позовом ОСОБА_1

до Чернеччинської сільської ради

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду через представника Сумцова Є.С. звернулась ОСОБА_1 з позовною заявою до Чернеччинської сільської ради, в якій просить:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення дев`ятої сесії восьмого скликання Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області від 16.09.2021 в частині відмови ОСОБА_1 у задоволенні клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га, із земель сільськогосподарського призначення на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області (за межами населених пунктів).

2. Зобов`язати Чернеччинську сільську раду Охтирського району Сумської області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га, із земель сільськогосподарського призначення на території Чернеччинської сільської ради (за межами населених пунктів) за результатами розгляду клопотання позивача від 16.06.2020.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 30.06.2021 у справі № 480/3748/21, відповідачем було повторно розглянуто клопотання позивача від 16.06.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та рішенням дев`ятої сесії восьмого скликання Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області від 16.09.2021 відмовлено позивачу в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель запасу на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області в зв`язку з тим, що бажане місце розташування земельної ділянки визначено позивачем в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5920386900:01:002:4596, загальною площею 14,2768 га, яка обліковується як землі загального користування, громадські пасовища (код згідно КВЦПЗ - 18.00) та за цільовим призначенням не належить до земель, які можуть бути надані для ведення особистого селянського господарства.

Позивач не погоджується з даним рішенням відповідача, вважає його протиправним, оскільки бажана земельна ділянка не належить до земель населених пунктів, а відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 25.01.2022 відкрито провадження в даній справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено строк відповідачу для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача, а також встановлено строк позивачу для подання відповіді на відзив, а відповідачу заперечення.

На виконання зазначеної ухвали представником відповідача подано до суду відзив, в якому проти позовних вимог заперечує та просить відмовити в їх задоволенні, зокрема зазначивши, що на момент прийняття оскаржуваного рішення визначене позивачем бажане місце розташування земельної ділянки перебуває у масиві земельної ділянки з кадастровим номером 5920386900:01:002:4596 загальною площею 14,2768 га (код згідно КВЦПЗ 18.00) з цільовим призначенням: землі загального користування для громадського пасовища та сінокосіння, що унеможливлювало її передачу у власність (а.с. 23-25).

Дослідивши наявні матеріали справи, заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 звернулась до Чернеччинської сільської ради з клопотанням від 16.06.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 гектара, яка розташована за межами населеного пункту на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області (а.с. 13).

У зв`язку з тим, що відповідач не прийняв жодного рішення за результатами розгляду поданого позивачем клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, позивач звернувся до суду.

Рішенням від 30.06.2021 у справі № 480/3748/21 визнано протиправним та скасовано рішення третьої сесії восьмого скликання Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області від 09.02.2021 в частині відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га, із земель сільськогосподарського призначення на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області (за межами населених пунктів) та зобов`язано Чернеччинську сільську раду Охтирського району Сумської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Чернеччинської сільської ради, Охтирського району, Сумської області та прийняти відповідне рішення по даній заяві з урахуванням висновків суду у даній справі. У задоволенні інших вимог відмовлено (а.с. 7-10).

На виконання вищезазначеного рішення Сумського окружного адміністративного суду Чернеччинською сільською радою було повторно розглянуто клопотання позивача, та рішенням дев`ятої сесії восьмого скликання Чернеччннської сільської ради Охтирського району Сумської області від 16.09.2021, враховуючи рішення двадцять третьої сесії Чернеччинської сільської ради сьомого скликання від 04.06.2020 Про створення громадських пасовищ на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, рішення сьомої сесії Чернеччинської сільської ради восьмого скликання від 16.07.2021 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Чернеччинській сільській раді із земель запасу комунальної власності для створення громадських пасовищ (код згідно КВЦПЗ - 18.00) на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, кадастровий номер земельної ділянки: 5920386900:01:002:4596, висновок постійних комісій, у зв`язку з тим, що бажане місце розташування земельних ділянок заявниками визначено в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5920386900:01:002:4596, загальною площею 14,2768 га, яка обліковується як землі загального користування, громадські пасовища (код згідно КВЦПЗ - 18.00) та за цільовим призначенням не належить до земель, які можуть бути надані для ведення особистого селянського господарства Чернеччинська сільська рада, відмовлено громадянам, зокрема, ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів України, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (а.с. 11-12).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений ст. 118 Земельного кодексу України (надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно із частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Тобто, Земельним кодексом України передбачено вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

З матеріалів справи судом встановлено, що визначене позивачем бажане місце розташування земельної ділянки перебуває у масиві земельної ділянки з кадастровим номером 5920386900:01:002:4596 загально: площею 14,2768 га, про що також зазначено позивачем у позовній заяві (а.с. 13, 14).

Рішенням дев`ятої сесії восьмого скликання Чернеччннської сільської ради Охтирського району Сумської області від 16.09.2021, зокрема, позивачу було відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів України, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

При цьому при прийнятті оскаржуваного рішення, відповідачем було враховано рішення двадцять третьої сесії Чернеччинської сільської ради сьомого скликання від 04.06.2020 Про створення громадських пасовищ на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, рішення сьомої сесії Чернеччинської сільської ради восьмого скликання від 16.07.2021 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Чернеччинській сільській раді із земель запасу комунальної власності для створення громадських пасовищ (код згідно КВЦПЗ - 18.00) на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, кадастровий номер земельної ділянки: 5920386900:01:002:4596, висновок постійних комісій, у зв`язку з тим, що бажане місце розташування земельних ділянок заявниками визначено в межах земельної ділянки з кадастровим номером 5920386900:01:002:4596, загальною площею 14,2768 га, яка обліковується як землі загального користування, громадські пасовища (код згідно КВЦПЗ - 18.00) та за цільовим призначенням не належить до земель, які можуть бути надані для ведення особистого селянського господарства Чернеччинська сільська рада.

В той же час судом встановлено, що рішенням двадцять третьої сесії сьомого скликання Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області від 04.06.2020 року було створено громадські пасовища із земель запасу комунальної власності на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, затверджено Положення про громадські пасовища на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель комунальної власності для створення громадських пасовищ (КВЦПЗ-18.00) на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області (а.с. 30-31).

Державним підприємством "Центр Державного земельного кадастру" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Чернеччінській сільській раді із земель запасу комунальної власності для створення громадських пасовищ (код згідно КВЦПЗ - 18.00) на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, кадастровий номер земельної ділянки: 5920386900:01:002:4596 (а.с. 32-44).

В подальшому рішенням сьомої сесії восьмого скликання Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області від 16.07.2021 року було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки Чернеччінській сільській раді із земель запасу комунальної власності для створення громадських пасовищ (код згідно КВЦПЗ - 18.00) на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області.

20.08.2021 внесено зміни до зареєстрованого права комунальної власності на нерухоме майно в частині цільового призначення на земельну ділянку за кадастровим номером 5920386900:01:002:4596, площею 14,2768 га, з коду згідно КВЦПЗ - 16.00 (землі запасу) на код згідно КВЦПЗ - 18.00 (землі загального користування, громадські пасовища) (а.с. 28).

Суд зазначає, що відповідно статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки необхідне для формування земельної ділянки.

Такий висновок також узгоджується з положеннями статті 50 Закону України "Про землеустрій", відповідно до якої проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Класифікація видів цільового призначення земель, затверджена наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

В зазначеному Класифікаторі землі сільськогосподарського призначення поділяються, зокрема на землі, для ведення особистого селянського господарства та на землі для сінокосіння і випасання худоби.

Нормами частини другої статті 22 Земельного кодексу України визначено, що до земель сільськогосподарського призначення належать, зокрема, сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

Відповідно до пункту "а" частини третьої статті 22 Земельного кодексу України, землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Відповідно до статті 34 Земельного кодексу України громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища.

Як встановлено судом, на момент прийняття оскаржуваного рішення визначене позивачем бажане місце розташування земельної ділянки перебувало у масиві земельної ділянки з кадастровим номером 5920386900:01:002:4596 загальною площею 14,2768 га (код згідно КВЦПЗ 18.00) з цільовим призначенням: землі загального користування для громадського пасовища що унеможливлювало її передачу у власність.

В свою чергу судом не встановлено, а сторонами не надано доказів скасування чи то оскарження рішення двадцять третьої сесії сьомого скликання Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області від 04.06.2020 року "Про створення громадських пасовищ на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області" та рішення сьомої сесії восьмого скликання Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області від 16.07.2021 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Чернеччинській сільській раді із земель запасу комунальної власності для створення громадських пасовищ (код згідно КВЦПЗ - 18.00) на території Чернеччинської сільської ради Охтирського району Сумської області, кадастровий номер земельної ділянки: 5920386900:01:002:4596.

Згідно зі статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи із системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та довів правомірність прийнятого рішення, а відтак, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, розподіл судових витрат, понесених позивачем, відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Чернеччинської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.06.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104717800
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —480/1104/22

Рішення від 09.06.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 25.01.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні