Рішення
від 12.06.2022 по справі 460/11509/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

13 червня 2022 року м. Рівне№460/11509/22Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Трак Полісся» до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Трак Полісся» (далі - позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України (далі відповідач 1, 2), в якому просить суд: 1) визнати протиправним і скасувати Рішення Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області від 04.01.2022 року № 3616086/4410893 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 198 від 31.07.2021 року складеної ТОВ «Трак Полісся»; 2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складену ТОВ «Трак Полісся» податкову накладну № 198 від 31.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її направлення (подання) контролюючому органу на реєстрацію. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ТОВ «Трак Полісся» є зареєстрованою юридичною особою, в тому числі і як платник податку на додану вартість. Зазначає, що основним видом діяльності є 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт». Цей клас включає усі види перевезень вантажним автомобільним транспортом; оренду вантажних автомобілів з водієм. Відповідно до умов укладеного Договору перевезення вантажу автомобільним транспортом від 17.06.2021 №1706/21-пв між ТОВ «Трак Полісся» та Договір про спільну діяльність від 17.07.2017 № Б/Н - уповноважена особа ТОВ "Спільне Українсько-Білоруське підприємство "БЕЛАВТОДОР-УКРАЇНА", ТОВ «Трак Полісся» перевозило відсів гранітний по маршруту с. Селище, Сарненського р-ну, Рівненської обл. - адреси доставки (Ділянка дороги від а/д Н-25 км 146+630 до а/д Т-18-32 (Н-22) км 8+426). За результатом наданих послуг з перевезення та на підставі Акту виконаних робіт № 116 від 31.07.2021 року цією ж датою ним складено податкову накладну № 198. 22.09.2021 року реєстрація даної податкової накладної була зупинена (квитанція № 9275320951) та запропоновано надати пояснення та документи, що підтверджують господарську операцію. 28.12.2021 року Товариством було надано контролюючому органу пояснення з додатками на 282арк, які повністю розкривали зміст господарської операції, її реальність, товарність та оплатність (надані договори, акти виконаних робіт, товарно-транспортні накладні, шляхові листи, докази оплати, докази придбання ПММ для здійснення перевезень тощо). 04.01.2022 року Рішенням Комісії ДПС у Рівненській області № 3616086/4410893 відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з підстав не надання ним документів підтверджуючих факт перевезення. Дане рішення оскаржувалось позивачем в адміністративному порядку, однак Рішенням відповідача 2 від 20.01.2022 року за № 3448/44108939/2 про результати розгляду скарги відмовлено в її задоволенні. На думку позивача, ним надано контролюючому органу достатньо підтверджуючих документів для реєстрації податкової накладної, однак вони ним враховані не були. Також, позивач зазначає, що на виконання того самого договору інші податкові накладні зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних без зауважень. Просить задовольнити позов у повному обсязі.

Відповідачами подано спільний відзив на позовну заяву у якому проти позовних вимог заперечує, зазначаючи, що оскаржуване рішення приймалось комісією та при його ухваленні брались документи надані платником податків, однак їх було недостатньо для розкриття повного змісту господарської операції та реальності її вчинення та як наслідок, прийнято спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Таке рішення уважають правомірним та просять у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Ухвалою суду від 21.04.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою суду від 13.06.2022 відмовлено в задоволенні клопотання відповідачів про розгляд справи в судовому засіданні.

Розглянувши позовну заяву та матеріали справи, оцінивши належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд враховує наступне.

ТОВ «Трак Полісся» є діючою юридичною особою, зареєстроване в Єдиному Державному реєстрі від 14.01.2021 р за № 1006041020000001453, код ЄДРПОУ 44108393. Підприємство перебуває на обліку в ГУ ДПС у Рівненській обл., Вараське управління, Сарненська ДПІ (Сарненський р-н).

ТОВ «Трак Полісся» з 01.02.2021 р. зареєстроване платником ПДВ за індивідуальним податковим номером 441083917148.

Основним видом діяльності ТОВ «Трак Полісся» є 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт». Це клас включає: усі види перевезень вантажним автомобільним транспортом; оренду вантажних автомобілів з водієм.

У своїй діяльності позивач використовує як власний, так і орендований автотранспорт та залучає перевізників.

Матеріали справи містять докази наявності у власності ТОВ «Трак Полісся» вантажного спеціалізованого сідлового тягача марки VOLVO, днз. НОМЕР_1 .

Матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «Трак Полісся» також орендує вантажні транспортні автомобілі в кількості 5 штук та, відповідно, причепи до них в кількості 6 штук, а саме:

- Згідно договору оренди транспортного засобу №01/042021 від 26.04.2021 р.у ФОП ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_2 ) вантажний спеціалізований сідловий тягач, марки VOLVO, реєстраційний номер НОМЕР_3 ; напівпричіп- самоскид спеціалізований марки BODEX , реєстраційний номер НОМЕР_4 ;

- Згідно договору оренди транспортного засобу № 02/07/2021 від 01.07.2021 р. у ФОП ОСОБА_2 ( ІПН НОМЕР_5 ) напівпричіп- самоскид спеціалізований марки WIELTON, реєстраційний номер НОМЕР_6 ; напівпричіп- самоскид спеціалізований марки JANMIL, реєстраційний номер НОМЕР_7 ;

- Згідно договору оренди транспортного засобу № 01/07/2021 від 01.07.2021 р. у ФОП ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_8 ) вантажний спеціалізований сідловий тягач, марки VOLVO, реєстраційний номер НОМЕР_9 ; вантажний спеціалізований сідловий тягач, марки VOLVO, реєстраційний номер НОМЕР_10 ; вантажний спеціалізований сідловий тягач, марки VOLVO, реєстраційний номер НОМЕР_11 ; вантажний спеціалізований сідловий тягач, марки VOLVO, реєстраційний номер НОМЕР_12 ; напівпричіп- самоскид спеціалізований марки JANMIL, реєстраційний номер НОМЕР_13 ; напівпричіп- самоскид спеціалізований марки BODEX , реєстраційний номер НОМЕР_14 ; напівпричіп- самоскид спеціалізований марки BODEX , реєстраційний номер НОМЕР_15 .

У своїй діяльності позивач також використовує земельну ділянку згідно договору оренди землі № 17/01-1 від 17.01.2021р. загальною площею 0,4521 га, за кадастровим номером 5625482500:07:001:0198 у фізичних осіб ОСОБА_4 ( ІПН НОМЕР_16 ) та фізичної особи ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_8 ), цільове призначення якої розміщення та експлуатація основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

Відповідне повідомлення про об`єкти оподаткування, або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням через які проводиться діяльність за формою 20-ОПП ТОВ «Трак Полісся» подано до контролюючого органу.

Матеріали справи містять підтвердження того, що ТОВ «Трак Полісся» заключило договори на поставку дизпалива, паливно-мастильних матеріалів, запчастин, що використовуються в діяльності, а саме з: ТзОВ фірма «Журавлина» (код ЄДРПОУ 13994640) договір поставки № 04/21 від 05.02.2021 р., ТОВ «Паливно-торгова фірма «Укр-Петроль» (код ЄДРПОУ 41579579) договір купівлі-продажу № 57 від 04.02.2021 р., ТОВ «Белнафтогаз» (код ЄДРПОУ 40500120) договір купівлі-продажу №ДГ-0000421 від 10.02.2021 р.

Також ТОВ «Трак Полісся» уклало договори на технічне обслуговування і ремонт транспортних засобів, а саме: ТОВ фірма «Журавлина» (код ЄДРПОУ 13994640) договір на технічне обслуговування та ремонт № 36/21 від 02.03.2021 р., ТОВ «Трак Сервіс Сарни» (код ЄДРПОУ 42835344) договір на технічне обслуговування і ремонт транспортних засобів №2100011 від 04.02.2021 р., ТОВ «Полісся Тір Сервіс» ( код ЄДРПОУ 43530095) договір поставки № 5/21 від 08.02.2021 р..

Між ТОВ «Трак Полісся» та ТОВ "Спільне Українсько-Білоруське підприємство "БЕЛАВТОДОР-УКРАЇНА", ТОВ «Трак Полісся» укладено Договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом від 17.06.2021 №1706/21-пв.

Судом встановлено, що Договір про спільну діяльність від 17.07.2017 № Б/Н - уповноважена особа ТОВ "Спільне Українсько-Білоруське підприємство "БЕЛАВТОДОР-УКРАЇНА", зареєстровано як платник податків згідно Довідки про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру (форма 34-ОПП), яка передбачена п.3.11. Додаток 2 до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.12.2021 року за №662.

На виконання вказаного договору, ТОВ «Трак Полісся» перевозило відсів гранітний по маршруту с. Селище, Сарненського р-ну, Рівненської обл. - адреси доставки (Ділянка дороги від а/д Н-25 км 146+630 до а/д Т-18-32 (Н-22) км 8+426).

Щоденні перевезення оформлені товарно-транспортними накладними за період з 16.07.2021 року по 31.07.2021 року.

ТОВ «Трак Полісся» залучило необхідну кількість техніки для перевезення відсіву гранітного, шляхом укладення та виконання договорів на перевезення даних вантажів, а саме: з ФОП ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_2 ) № 23/06/21 від 23.06.2021 р. (перевезено 3366,13 т); з ФОП ОСОБА_5 (ІПН НОМЕР_17 ) №24/06/21 від 24.06.2021 р. (перевезено 1667,84 т); з ФОП ОСОБА_6 (ІПН НОМЕР_18 ) №15/07/21 від 15.07.2021 р. (перевезено 961,1 т); з ТОВ «Трак Транс Плюс» (код ЄДРПОУ 44184537) №30/06/21 від 30.06.2021р. (перевезено 1612,84 т), якими, протягом 16.07.2021 р. - 31.07.2021 р. здійснювалось перевезення відсіву гранітного по маршруту с. Селище, Сарненського р-ну, Рівненської обл. - Ділянка дороги від а/д Н-25 км 146+630 до а/д Т-18-32 /Н-22/-Н-25 км 8+426 Рівненська обл. в рамках Договору перевезення вантажу названого вище.

На підтвердження надання залученими перевізниками послуг складено договори, акти виконаних робіт, проведено оплату.

На підтвердження наданих/отриманих послуг з перевезення відсіву між сторонами (ТОВ «Трак Полісся» та Договір про спільну діяльність уповноважена особа ТОВ "Спільне Українсько-Білоруське підприємство "БЕЛАВТОДОР-УКРАЇНА") 31.07.2021 року складено та підписано Акт виконаних робіт за №116.

31.07.2021 року позивачем було виписано податкову накладну № 198 на загальну суму 2900929,14 гривень, в т. ч. ПДВ 483488,19грн.

22.09.2021 року реєстрація даної податкової накладної була зупинена (квитанція № 9275320951) та запропоновано надати пояснення та документи, що підтверджують господарську операцію.

28.12.2021 року Товариством було надано контролюючому органу пояснення з додатками, які повністю розкривали зміст господарської операції, її реальність, товарність та оплатність (надані договори, акти виконаних робіт, товарно-транспортні накладні, шляхові листи, докази оплати, докази придбання ПММ для здійснення перевезень тощо).

04.01.2022 року Рішенням Комісії ДПС у Рівненській області № 3616086/4410893 відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з підстав не надання платником податків підтверджуючих документів.

13.01.2022 року ТОВ «Трак Полісся» до відповідача 2 було подано скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 198 від 31.07.2021 року.

20.01.2022 року ДПС України, Рішенням № 3448/44108939/2 про результати розгляду скарги, відмовлено в її задоволенні.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Твердження відповідача 1 про ненадання позивачем документів, на підтвердження отриманих послуг від СГД (ТОВ «Трак Транс Плюс», ФОП ОСОБА_5 , ФОП ОСОБА_6 , ФОП ОСОБА_1 ), які фактично надавали транспортні послуги, є неприйнятними з огляду на те, що матеріали справи містять докази надання позивачем пояснень від 28.12.2021 року із долученням пакету документів, що підтверджують фактичне надання ними послуг із залученням перевізників (договори оренди, товаротранспортні накладні за період 16-31.07.2021 р. (233шт.), податкові накладні, копії техпаспортів, докази оплати отриманих послуг та придбаних запчастин і ПММ, акти списання, аналіз 361 рахунку, договори на техобслуговування транспорту, тощо).

Судом також встановлено, що при виконанні того самого договору щодо перевезення вантажів (Договір про спільну діяльність від 17.07.2017 № Б/Н - уповноважена особа ТОВ "Спільне Українсько-Білоруське підприємство "БЕЛАВТОДОР-УКРАЇНА"), позивачем складено податкові накладні: №№ 157, 158, 159, 160 від 30.06.2021 року, №№ 174, 175, 176 від 15.07.2021 року, № 199 від 31.07.2021 року та № 227 від 15.08.2021 року які без жодних зауважень були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу вимог пп. «а» та пп. «б» п. 185.1ст. 185 Податкового кодексу України (далі по тексту ПК України), об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно з п. 187.1ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 188.1 статті188 Податкового кодексу України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Відповідно до п.201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10. статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Згідно із п.192.1ст.192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 3 до Порядку № 1165 визначено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій:

1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.

3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).

5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.

За правилами пункту 7 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Відповідно до отриманої позивачем квитанції, реєстрація податкової накладної № 198 від 31.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена та запропоновано надати пояснення.

Відповідно до п. 5 Порядку № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Отже, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета розгляду господарської операції, згідно якої оформлено податкову накладну чи розрахунок коригування.

Як зазначено вище, позивачем, разом з поясненнями, надано розширений перелік документів, які підтверджують дійсність і реальність господарської операції (наявність відповідних власних та орендованих матеріальних ресурсів та можливостей) за результатами діяльності і складена податкова накладна, однак, в сукупності з усіма обставинами, вони не були враховані ні Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних ні контролюючим органом вищого рівня.

Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування ПДВ визначені статтею 200-1 розділу V Податкового кодексу України і пунктами 33, 34, 341 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України.

Підпунктом 14.1.242 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що у цьому Кодексі поняття вживаються в такому значенні: технічний адміністратор електронного кабінету - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, що здійснює заходи із розробки, створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення електронного кабінету, відповідає за виконання всіх етапів життєвого циклу такого програмного забезпечення, за його технічне і технологічне забезпечення, впровадження, функціонування, оновлення, модифікацію, усунення помилок, забезпечення цілісності та автентичності вихідного програмного коду; здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до електронного кабінету, відповідає за збереження та захист даних цих електронних сервісів.

Згідно з пунктом 200-1.1 статті 200-1 Податкового кодексу України, система електронного адміністрування ПДВ забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування ПДВ; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 200-1.2 статті 200-1 Податкового кодексу України, платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування ПДВ. Для відкриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування ПДВ, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника.

Порядок електронного адміністрування ПДВ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 "Деякі питання електронного адміністрування ПДВ" (далі - Порядок №569). Цей порядок визначає механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.

Реєстрація в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних здійснюється виключно у межах реєстраційної суми, яка обчислюється за формулою, встановленою пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України та пунктом 9 Порядку №569.

Пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України визначено, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН на суму податку (еНакл), обчислену за такою формулою: еНакл = еНаклОтр + еМитн + еПопРах + еОвердрафт - еНаклВид - еВідшкод - еПеревищ; де: еНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в ЄРПН, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в ЄОПН; еМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України, крім сум податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу оператором поштового зв`язку, експрес-перевізником; еПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200-1.2 цієї статті. еНаклВид - загальна сума податку за складеними платником податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в ЄРПН; еВідшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань та результатів перевірок, що проводяться відповідно до цього Кодексу; еПеревищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних без поповнення його електронного рахунку обіговими коштами, які знаходяться на поточному банківському рахунку позивача.

Таким чином, СЕА ПДВ організована на централізованому рівні ДПС України, яка є її адміністратором, а відтак на цьому ж рівні відбувається і автоматичне обчислення реєстраційної суми при зміні значення будь-якого з показників формули, тобто на ДПС України покладається обов`язок щодо забезпечення автоматичного збільшення у системі електронного адміністрування ПДВ суми, на яку платник податків має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН на суму непогашеного від`ємного значення ПДВ.

СЕА ПДВ не працює виключно в автоматичному режимі та на підставі алгоритмів, розроблених відповідно до статті 200-1 Податкового кодексу України та Порядку №569, і допускає ручне втручання в її роботу, тому враховуючи наявність обґрунтованих пояснень та належних доказів з боку позивача, можна зробити висновок про протиправну відмову в реєстрації податкової накладної.

На думку суду, позивач виконав всі умови, додержання яких необхідно для реєстрації податкової накладної відповідно до Податкового кодексу України, а дії відповідача порушують зазначені норми, відтак, у відповідачів відсутні будь-які підстави для невнесення до ЄРПН надісланої позивачем податкової накладної № 198 від 31.07.2021 року за датою її подання на реєстрацію, оскільки такі дії призводять до позбавлення власності, тому є протиправними.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкову накладну № 198 від 31.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання, судом враховується наступне.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.

За приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України», Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

На думку суду, відповідачем 1 зазначених вище принципів при прийнятті оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної дотримано не було, що свідчить про необґрунтованість такого рішення, яке підлягає скасуванню.

Європейський суд з прав людини у п. 50 рішення від 13 січня 2011 у справі Чуйкіна проти України (заява № 28924/04) констатував: що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд , в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. the United Kingdom), пп.28 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах Мултіплекс проти Хорватії (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та Кутіч проти Хорватії (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II) .

За приписами ч. 2 ст. 124 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи..

Поряд з цим, згідно статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Відтак, суд вважає, що ефективним способом захисту є саме зобов`язання відповідача 2, як адміністратора системи, зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 31.07.2021 року № 198 датою її подання на реєстрацію.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пп. 21.1.1 п. 21.1 ст. 21 Податкового кодексу України посадові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачі не виконали процесуального обов`язку доказування своєї позиції та не довели правомірності своєї поведінки та прийнятих рішень у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.

Оскільки факт наявності у позивача порушеного права знайшов своє підтвердження у ході розгляду справи, то позовні вимоги слід задовольнити повністю.

Враховуючи положення ч.1 ст.139 КАС України суд стягує на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів у справі.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області від 04 січня 2022 року № 3616086/4410893 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 198 від 31 липня 2021 року складеної ТОВ «Трак Полісся».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складену ТОВ «Трак Полісся» податкову накладну № 198 від 31 липня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її направлення (подання) контролюючому органу на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Трак Полісся» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1240,50грн (одна тисяча двісті сорок гривень, 50коп).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Трак Полісся» за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1240,50грн (одна тисяча двісті сорок гривень, 50коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Трак Полісся" (вул. Варшавська, 12Б, с. Костянтинівка, Сарненський район, Рівненська область, 34509, ЄДРПОУ/РНОКПП 44108393)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, 12, м. Рівне, 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166) Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393)

Повний текст рішення складений 13 червня 2022 року.

Суддя Т.О. Комшелюк

Дата ухвалення рішення12.06.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104732986
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій

Судовий реєстр по справі —460/11509/22

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Постанова від 18.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 18.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 18.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 18.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Рішення від 12.06.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 20.04.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні