Рішення
від 09.06.2022 по справі 340/3416/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2022 року м. Кропивницький справа № 340/3416/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Жука Р.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомГоловного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (вул. Пашутінська, 1, м. Кропивницький, 25015, код ЄДРПОУ - 38613719)до Новомиргородського дошкільного навчально-виховного комплексу (ясла-садок) "Калинонька" Новомиргородської міської ради (вул. Євгенія Присяжного, 57, м.Новомиргород, Кіровоградська область, 26000, код ЄДРПОУ - 41359386)прозастосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

І. Зміст позовних вимог.

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області звернулась до суду з позовною заявою, в якій просить до повного усунення порушень вимог пожежної та техногенної безпеки, зазначених у даному позові, застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Новомиргородського дошкільного навчально-виховного комплексу (ясла-садок) "Калинонька" Новомиргородської міської ради у вигляді зупинення роботи (експлуатації) Новомиргородським ДНВК "Калинонька" Новомиргородської міської ради будівель корпусів №№ 1, 2, 3 Новомиргородського ДНВК "Калинонька" розташованих по вул. Є. Присяжного, 57 в м. Новомиргороді Кіровоградської області, шляхом заборони їх використання (експлуатації) Новомиргородським ДНВК Калинонька Новомиргородської міської ради та опечатування (опломбування) вхідних дверей до вищевказаних будівель.

ІІ. Виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що за результатом проведення перевірки на об`єкті відповідача встановлено порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697, Державних будівельних норм України «Системи протипожежного захисту», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.11.2014 №312, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Враховуючи наведені обставини позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

ІІІ. Заяви (клопотання) учасників справи інші процесуальні дій у справі.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 03.01.2020 року у справі відкрито провадження та призначено її до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін (а.с.1).

Ухвалою суду від 04 лютого 2020 року провадження у справі зупинено та призначено судове засідання на 29 травня 2020 року (а.с.53).

Ухвалою суду від 29 травня 2020 року продовжено строк зупинення провадження у справі до 11 вересня 2020 року (а.с.75).

Ухвалою суду від 11 вересня 2020 року продовжено строк зупинення провадження у справі до 18 грудня 2020 року (а.с.98).

Ухвалою суду від 29 січня 2021 року продовжено строк зупинення провадження у справі до 23 квітня 2021 року (а.с.126).

Ухвалою суду від 23 квітня 2021 року продовжено строк зупинення провадження у справі до 30 липня 2021 року (а.с.149).

Ухвалою суду від 04 серпня 2021 року продовжено строк зупинення провадження у справі до 05 листопада 2021 року (а.с.165).

Ухвалою суду від 05 листопада 2021 року продовжено строк зупинення провадження у справі до 11 лютого 2022 року (а.с.180).

Ухвалою суду від 11 лютого 2022 року продовжено строк зупинення провадження у справі до 29 квітня 2022 року (а.с.200).

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу передано на розгляд судді Жуку Р.В. (а.с.207).

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.04.2022 року справу прийнято до провадження та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.208).

Ухвалою суду від 09.05.2022 року клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі залишено без задоволення (а.с.222-223).

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 25.05.2022 року клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи без визначення дати наступного засідання залишено без задоволення (а.с.253-254).

Додаткових заяв чи клопотань до суду подано не було.

Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважав можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.

V. Обставини встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Згідно довідки Новомиргородської міської ради від 27.12.2019 №3176 Новомиргородський дошкільний навчально-виховний комплекс (ясла-садок) "Калинонька" Новомиргородської міської ради розташований за адресою: вул. Є. Присяжного, 57, м. Новомиргород, Новомиргородський район, Кіровоградська область, являється комунальною формою власності і перебуває на балансі Новомиргородської міської ради (а.с.14).

Об`єкт, який розташований по вул. Є. Присяжного, 57, м. Новомиргород, Новомиргородського району Кіровоградської області, відноситься до об`єктів з масовим перебуванням людей, тобто забезпечення на ньому безпеки, у тому числі пожежної та техногенної, є першочерговим завданням, оскільки у разі виникнення надзвичайної ситуації на ньому створюється велика небезпека та ймовірність травмування і загибелі людей (дітей).

Відповідно до наказу Головного управління ДСНС України у Кіровоградській області від 12.12.2019 року №230 та наказу Новомиргородського РВ УДСНС України в Кіровоградській області від 12.12.2019 року №24 «Про проведення перевірок у грудні-лютому 2019-2020 року» (а.с.15), головним інспектором Новомиргородського РВ У ДСНС України у Кіровоградській області Федоровським С.В. на підставі посвідчення від 13.12.2019 № 197 (а.с.16) проведено позапланову перевірку на предмет додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, Новомиргородським ДНВК "Калинонька", що розташований за адресою: вул. Є. Присяжного, 57, м.Новомиргород, Новомиргородського району Кіровоградської області.

За результатами' позапланового заходу складено акт перевірки №196 від 13.12.2019 року щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.17-24), який 13.12.2019 вручено директору Новомиргородського ДНВК "Калинонька" Лилі І.Д.

Зауважень і заперечень щодо здійсненої перевірки та складеного акта суду не надано.

Актом перевірки встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, Державних будівельних норм України «Системи протипожежного захисту», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.11.2014 № 312, а саме:

Корпус №1:

- не забезпечено справність і готовність системи протипожежного захисту (СПЗ) (пункт 1.1 глави 1 розділу V ППБУ);

- не забезпечено підтримання експлуатаційної придатності СПЗ (пункт 1.4 глави 1 розділу V ППБУ);

- не проведено заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (пункт 1.20 глави 1 розділу IV ППБУ).

Корпус №2:

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);

- приміщення будівлі не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; пункт 7.2 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56-2014);

- не проведено заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (пункт 1.20 глави 1 розділу IV ППБУ).

Корпус № 3:

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);

- не проведено перевірку захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ);

- не проведено заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (пункт 1.20 глави 1 розділу IV ППБУ);

- кожен пожежний кран-комплект не укомплектовано пожежним рукавом однакового з них діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однакового типу (підпункт 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ).

Загальні порушення:

- не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (пункт 3.17 глави 3 розділу V ППБУ);

- для персоналу не розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі (пункт 10 розділу II ППБУ);

- електрощити, групові електрощити не оснащено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (пункт 1.16 глави 1 розділу IV ППБУ).

Під час розгляду справи представниками позивача здійснювався позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері технічної та пожежної безпеки з метою встановлення фактів усунення порушень виявлених під час первинної перевірки.

Відповідно до долученої до матеріалів справи копії акту від 28.01.2020 року №18 складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері технічної та пожежної безпеки з 13 порушень, що вказані у первинному акті перевірки, у повному обсязі усунуто 7 порушення.

Разом з тим 6 порушень залишаються не усунутими та продовжують створювати загрозу для життя і здоров`я людей, а саме:

Корпус № 1:

- не забезпечено справність і готовність системи протипожежного захисту (СПЗ) (пункт 1.1 глави 1 розділу V ППБУ);

- не забезпечено підтримання експлуатаційної придатності СПЗ (пункт 1.4 глави 1 розділу V ППБУ);

Корпус № 2:

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);

- приміщення будівлі не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; пункт 7.2 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56-2014);

Корпус № 3:

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);

- кожен пожежний кран-комплект не укомплектовано пожежним рукавом однакового з них діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однакового типу (підпункт 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ).

Вказаний акт від 28.01.2020 року №18 вручено директору директору Новомиргородського ДНВК "Калинонька" Лилі І.Д. (а.с.43-49).

Зауважень чи заперечень щодо здійсненої перевірки та складеного акта від 28.01.2020 року №18 відповідачем не подано.

Відповідно до долученої до матеріалів справи копії акту від 19.05.2020 року №44 складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері технічної та пожежної безпеки з 13 порушень, що вказані у первинному акті перевірки, у повному обсязі усунуто 7 порушення.

Разом з тим 6 порушень залишаються не усунутими та продовжують створювати загрозу для життя і здоров`я людей, а саме:

Корпус № 1:

- не забезпечено справність і готовність системи протипожежного захисту (СПЗ) (пункт 1.1 глави 1 розділу V ППБУ);

- не забезпечено підтримання експлуатаційної придатності СПЗ (пункт 1.4 глави 1 розділу V ППБУ);

Корпус № 2:

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);

- приміщення будівлі не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; пункт 7.2 таблиці А.1 додатку А ДБН В.2.5-56-2014);

Корпус № 3:

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);

- кожен пожежний кран-комплект не укомплектовано пожежним рукавом однакового з них діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однакового типу (підпункт 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ).

Вказаний акт від 19.05.2020 року №44 вручено директору директору Новомиргородського ДНВК "Калинонька" Лилі І.Д. (а.с.62-68).

Зауважень чи заперечень щодо здійсненої перевірки та складеного акта від 19.05.2020 року №44 відповідачем не подано.

Відповідно до долученої до матеріалів справи копії акту від 04.09.2020 року №70 складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері технічної та пожежної безпеки з 13 порушень, що вказані у первинному акті перевірки, у повному обсязі усунуто 9 порушення.

Разом з тим 4 порушення залишаються не усунутими та продовжують створювати загрозу для життя і здоров`я людей, а саме:

Корпус № 1:

- не забезпечено справність і готовність системи протипожежного захисту (СПЗ) (пункт 1.1 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- не забезпечено підтримання експлуатаційної придатності СПЗ (пункт 1.4 глави 1 розділу V ППБУ).

Корпус № 2:

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2розділу III ППБУ);

- приміщення будівлі не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; пункт 7.2 таблиці А. 1 додатку А Державних будівельних норм ДБНВ.2.5-56-2014).

Вказаний акт від 04.09.2020 року №70 вручено директору директору Новомиргородського ДНВК "Калинонька" Лилі І.Д. (а.с.88-94).

Зауважень чи заперечень щодо здійсненої перевірки та складеного акта від 04.09.2020 року №70 відповідачем не подано.

Відповідно до долученої до матеріалів справи копії акту від 10.12.2020 року №101 складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері технічної та пожежної безпеки з 13 порушень, що вказані у первинному акті перевірки, у повному обсязі усунуто 9 порушення.

Разом з тим 4 порушення залишаються не усунутими та продовжують створювати загрозу для життя і здоров`я людей, а саме:

Корпус № 1:

- не забезпечено справність і готовність системи протипожежного захисту (СПЗ) (пункт 1.1 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- не забезпечено підтримання експлуатаційної придатності СПЗ (пункт 1.4 глави 1 розділу V ППБУ).

Корпус № 2:

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);

- приміщення будівлі не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; пункт 7.2 таблиці А. 1 додатку А Державних будівельних норм ДБНВ.2.5-56-2014).

Вказаний акт від 10.12.2020 року №101 вручено директору директору Новомиргородського ДНВК "Калинонька" Лилі І.Д. (а.с.108-115).

Зауважень чи заперечень щодо здійсненої перевірки та складеного акта від 10.12.2020 року №101 відповідачем не подано.

Відповідно до долученої до матеріалів справи копії акту від 19.04.2021 року №31 складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері технічної та пожежної безпеки з 13 порушень, що вказані у первинному акті перевірки, у повному обсязі усунуто 9 порушення.

Разом з тим 4 порушення залишаються не усунутими та продовжують створювати загрозу для життя і здоров`я людей, а саме:

Корпус № 1:

- не забезпечено справність і готовність системи протипожежного захисту (СПЗ) (пункт 1.1 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- не забезпечено підтримання експлуатаційної придатності СПЗ (пункт 1.4 глави 1 розділу V ППБУ).

Корпус № 2:

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 глави 2 розділу III ППБУ);

- приміщення будівлі не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; пункт 7.2 таблиці А. 1 додатку А Державних будівельних норм ДБНВ.2.5-56-2014).

Вказаний акт від 19.04.2021 року №31 вручено директору директору Новомиргородського ДНВК "Калинонька" Лилі І.Д. (а.с.141-147).

Зауважень чи заперечень щодо здійсненої перевірки та складеного акта від 19.04.2021 року №31 відповідачем не подано.

Згідно останніх пояснень представника позивача зазначених у клопотанні від 05.05.2022 року, 13 порушень вимог пожежної та техногенної безпеки, які мали місце у будівлях корпусів № 1, 2, З Новомиргородського дошкільного навчально-виховного комплексу (ясла-садок) "Калинонька" розташованих по вул. Є. Присяжного, 57 в м. Новомиргороді Кіровоградської області відповідач усунув 9 порушень та вживає заходи щодо усунення інших 4 порушень вимог пожежної безпеки (а.с.214-215).

Згідно інформації представника відповідача від 20.05.2022 року, з метою усунення порушень, зафіксованих у Акті перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 13.12.2019 року №196, складеному головним інспектором Новомиргородського РВ УДСНС у Кіровоградській області, підполковником служби цивільного захисту Федоровським С.В., розроблено та затверджено План усунення недоліків протипожежного захисту, відповідно до якого виконані всі пункти, крім 1, 2, 4, 5 (а.с.227-229, 249).

Враховуючи існування загрози життю та здоров`ю людей позивач просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду.

V. Оцінка суду.

Надаючи правову оцінку обґрунтованості аргументам, наведеними учасниками справи, суд дійшов наступних висновків.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697.

Згідно статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина 4 статті 4 Закону №877-V).

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно зі статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 №20/2013 Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Таким чином, Управління ДСНС у Кіровоградській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Згідно з частиною 2 цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно з частиною другою статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до пунктів 26, 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Суд зазначає, що в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Враховуючи те, що заходи реагування застосовуються судом за позовом органу державного нагляду, останній повинен обґрунтувати наявність підстав для цього, тобто вказати та довести, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також необхідність застосування конкретного заходу реагування залежно від характеру порушень та ступеню їх небезпеки.

Разом з тим, системно аналізуючи положення частини п`ятої статті 4 Закону №877-V та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд також доходить висновку, що цими правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров`ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України).

Такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.

З матеріалів справи вбачається, що виявлені порушення викликають необхідність застосування саме судом заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єкта, будівель, споруд відповідача.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

При цьому, Суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення Кропивницьким міським центром обліку та тимчасового перебування бездомних осіб виявлених порушень.

Крім того, застосований захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в закладі з масовим перебуванням людей, у тому числі із постійним проживанням людей похилого віку.

Також такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 28.02.2019 року у справі №810/2400/18 (провадження №К/9901/67046/18) за позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Київській області до Комунального закладу Білоцерківської міської ради Білоцерківська міська лікарня №1 про застосування заходів реагування.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем усувались виявлені порушення, але станом на час розгляду справи суду не надано доказів усунення усіх порушень виявлених під час проведення первинної перевірки.

Щодо посилання представника відповідача на неможливість вчасного проведення торгів на закупівлю послуг щодо встановлення системи протипожежної сигналізації, на проведення технічної інвентаризації та виготовлення технічного паспорту на об`єкт у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні, суд зазначає наступне.

Згідно акту перевірки, про існування порушень техногенної та пожежної безпеки директору Новомиргородського дошкільного навчально-виховного комплексу (ясла-садок) "Калинонька" Новомиргородської міської ради стало відомо ще 13 грудня 2019 року.

До суду Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області звернулось 30.12.2019 року.

Під час розгляду справи провадження неодноразово зупинялось для надання відповідачу часу на усунення виявлених порушень, проте, станом на момент розгляду справи відповідачем усунуто не всі порушення техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Враховуючи наведені обставини, суд доходить висновку, що у відповідача було достатньо часу до введення воєнного стану в Україні для усунення порушень техногенної та пожежної безпеки.

Суд вважає за необхідне також зазначити, що Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 Про введення воєнного стану в Україні, а також жодними іншими нормативно-правовими актами, не передбачене зупинення чи відкладення процесуальних строків, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Враховуючи усунення відповідачем всіх порушень по корпусу №3, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.

VI. Судові витрати.

Оскільки, відповідно до приписів ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 143, 243-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області до Новомиргородського дошкільного навчально-виховного комплексу (ясла-садок) "Калинонька" Новомиргородської міської ради про застосування заходів реагування задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Новомиргородського дошкільного навчально-виховного комплексу (ясла-садок) "Калинонька" Новомиргородської міської ради у вигляді зупинення роботи (експлуатації) Новомиргородським ДНВК "Калинонька" Новомиргородської міської ради будівель корпусів №№ 1, 2, Новомиргородського ДНВК "Калинонька" розташованих по вул. Є. Присяжного, 57 в м. Новомиргороді Кіровоградської області, шляхом заборони їх використання (експлуатації) Новомиргородським ДНВК "Калинонька" Новомиргородської міської ради та опечатування (опломбування) вхідних дверей до вищевказаних будівель до повного усунення порушень вимог пожежної та техногенної безпеки.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя

Кіровоградського окружного

адміністративного суду Р.В. Жук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104754833
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —340/3416/19

Рішення від 09.06.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 24.05.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 08.05.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 11.04.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.В. Жук

Ухвала від 11.02.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 05.11.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 04.08.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 23.04.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 29.01.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 11.09.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні