ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 червня 2022 року м.ЧернігівСправа № 620/10407/21
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, справу за адміністративним позовом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Забарівське» про застосування заходів реагування,
У С Т А Н О В И В:
Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області звернулося до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Забарівське», в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації адміністративної будівлі, будівлі ангару, будівлі складу паливно-мастильних матеріалів (складу ПММ) Товариства з обмеженою відповідальністю «Забарівське» за адресою: вул. Гагаріна, 13/2, с. Забарівка, Корюківський район, Чернігівська область.
Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що в ході перевірки були виявлені порушення у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому підлягають усуненню.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 03.09.2021 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи та встановленовідповідачу для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову - 15-денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Відповідач вищевказану ухвалу суду отримав 29.10.2021, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак правом подання відзиву на позов або заяви про визнання позову не скористався.
21.09.2021 до суду надійшло клопотання від позивача про зупинення провадження у справі для примирення сторін на підставі статті 190 КАС України.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 22.09.2021 зупинено провадження у справі та надано сторонам час для примирення строком на 6 (шість) місяців.
Відповідачем 17.05.2021 подано до суду заяву про поновлення провадження у справі.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 17.05.2022 поновлено провадження у справі та продовжено зі стадії, на якій воно було зупинено.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальність «Забарівське» є юридичною особою, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 16.08.2021 (а.с.36-39).
Головним управлінням державної служби України з надзвичайних ситуації у Чернігівській області, на підставі наказу від 03.08.2021 № 163 «Про проведення позапланових перевірок», затверджено графік здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки об`єктів господарювання переробки, збирання, та зберігання врожаю, розташованих на території Чернігівської області в серпні 2021 року.
Відповідно до витягу з графіку здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки об`єктів господарювання переробки, збирання, та зберігання врожаю, розташованих на території Чернігівської області в серпні 2021 року перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «Забарівське» запланована на 10.08.2021.
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки від 11.08.2021 № 195 (а.с.8-19).
Перевіркою встановлено ряд порушень відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, зокрема: адміністративну будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежну та покажчиків напрямку руху); адміністративну будівлю не захищено від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; дерев`яні елементи горищних покриттів адміністративної будівлі не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; в адміністративній будівлі, будівлі ангару, будівлі складу паливно-мастильних матеріалів (складу ПММ) не проведено технічне обслуговування вогнегасників; пожежний щит на території об`єкта не укомплектований відповідно до норм належності, а саме: вогнигасниками 3 шт., ящиком з піском 1 шт.,протипожежним покривалом 1 шт., багром або ломом та гаком 2 шт., лопатами 2 шт., сокирами 2 шт.; в адміністративній будівлі не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; в адміністративній будівлі з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів та кабелів виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; в адміністративній будівлі електророзетки та вимикачі встановлені на горючих основах; будівлю ангару не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації); будівлю ангару не забезпечено внутрішнім протипожежним водопроводом; будівлю складу паливно-мастильних матеріалів (складу ПММ) не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації); у будівлі складу паливно-мастильних матеріалів (складу ПММ)допускається використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла.
На момент складання акту директор ТОВ «Забарівське» О.М. Свідельський був відсутній, про що міститься відмітка у акті перевірки, та у зв`язку з чим акт перевірки 11.08.2021 надісланий останньому рекомендованим листом з повідомленням про вручення, який отримано відповідачем 14.08.2021 (а.с.24).
Вважаючи вищевказані порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності визначає Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403-VI (далі - Кодекс № 5403-VI).
У свою чергу, статтею 55 Кодексу № 5403-VI передбачені заходи щодо забезпечення пожежної безпеки, відповідно до частини 1 якої забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.
Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях (частина 2 статті 55 Кодексу № 5403-V).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V).
Частиною 4 статті 4 Закону № 877-V передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами.
Згідно з абзацом 1 частини 5 статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Частиною 7 статті 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
У свою чергу, частина 1 статті 67 Кодексу № 5403-VI передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частин 1, 2 статті 68 Кодексу № 5403-VI посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Як визначено у частині 1 статті 70 Кодексу № 5403-VI підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів може бути недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу № 5403-VI повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Таким чином, вищенаведеними положеннями законодавства визначено, що у разі встановлення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) застосовуються виключно за рішенням адміністративного суду, що свідчить про те, що позивач звернувся до суду у межах наданих йому повноважень та з дотриманням положень чинного законодавства України.
У той же час, станом на день ухвалення судом рішення у справі, відповідачем не надано до суду жодних належних та допустимих доказів, які б підтверджували усунення виявлених порушень вимог пожежної безпеки, що стали підставою для звернення позивачем до суду для застосування заходів реагування, як і доказів, що зазначені у акті перевірки порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд зазначає, що наявність загрози безпосередньо життю і здоров`ю людей є обов`язковою умовою для застосування заходів реагування шляхом зупинення експлуатації будівлі.
За таких обставин та з урахуванням того, що станом на момент ухвалення судом рішення у даній справі доказів усунення порушень, встановлених у акті перевірки від 11.08.2021 № 195, відповідачем не надано, суд вважає, що подальша експлуатація адміністративної будівлі, будівлі ангару, будівлі складу паливно-мастильних матеріалів (складу ПММ) Товариства з обмеженою відповідальністю «Забарівське» за адресою: вул. Гагаріна, 13/2, с. Забарівка, Корюківський район, Чернігівська область створює загрозу життю та здоров`ю людей.
З огляду на зазначене та приймаючи до уваги факт доведеності позивачем необхідності застосування заходів реагування, визначених в позовній заяві, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації адміністративної будівлі, будівлі ангару, будівлі складу паливно-мастильних матеріалів (складу ПММ) Товариства з обмеженою відповідальністю «Забарівське» за адресою: вул. Гагаріна, 13/2, с. Забарівка, Корюківський район, Чернігівська область до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, і задоволення позовних вимог Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області у Чернігівській області у повному обсязі.
При цьому, відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду даної справи свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями227,241-243,246,250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Забарівське» про застосування заходів реагування -задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації адміністративної будівлі, будівлі ангару, будівлі складу паливно-мастильних матеріалів (складу ПММ) Товариства з обмеженою відповідальністю «Забарівське» за адресою: вул. Гагаріна, 13/2, с. Забарівка, Корюківський район, Чернігівська область.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (пр-т Миру, 190-А, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 38590042).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Забарівське» (вул. Гагаріна, 13/2, с. Забарівка, Корюківський район, Чернігівська область, 15342, код ЄДРПОУ - 33370012)
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104756725 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні