ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/10225/21 Суддя (судді) першої інстанції: Падій В.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 червня 2022 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Єгорової Н.М.,
суддів - Федотова І.В., Чаку Є.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Керівника Козелецької окружної прокуратури на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2021 року у справі за адміністративним позовом Керівника Козелецької окружної прокуратури Перерви Романа Володимировича до Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИЛА:
У серпні 2021 року Керівник Козелецької окружної прокуратури Перерва Р.В. звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яким просив:
- визнати протиправною бездіяльність Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташовані в межах населеного пункту за адресою: вул. Центральна, буд. 118-А, с. Данівка, Козелецького району Чернігівської області;
- зобов`язати Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташована в межах населеного пункту за адресою: вул. Центральна, буд. 118-А, с. Данівка, Козелецького району Чернігівської області.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2021 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з таким рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати його та постановити нове про задоволення позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначив, що рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, судом неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, висновки викладені в оскаржуваному рішенні не відповідають обставинам справи.
Також апелянт наголошує, що фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування, у цьому випадку, є саме Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яка, відповідно до зазначених положень земельного законодавства, повинна звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яка наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки. Проте, відповідачем не вжито жодних дій щодо реєстрації права користування земельною ділянкою Омелянівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області.
У межах встановленого судом строку відзиву на апеляційну скаргу не надійшло.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.
Так судом першої інстанції встановлено і підтверджується матеріалами справи, що Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ - 38179723) зареєстровано 26 березня 2012 року, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження: 17080, Чернігівська область, Козелецький район, с. Данівка, вул. Центральна, буд. 118-А (а.с.58).
Відповідно до Статуту Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, затвердженого рішенням 14 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 23 березня 2018 року №26-14/VІІІ, заклад знаходиться у комунальній власності Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яка є її засновником, є юридичною особою. Управління закладом дошкільної освіти здійснюється Козелецькою селищною радою Козелецького району Чернігівської області або уповноваженим ним органом. Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, інвентар, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі бухгалтерії Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (а.с.42-54).
Відповідно до Положення про Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, затвердженого рішенням 24 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 15 січня 2019 року № 08-24/VІІІ, Управління є структурним підрозділом Козелецької селищної ради (п. 1.1). Управління є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства України (п. 1.4). Здійснює реалізацію державної політики та політики селищної ради в сферах освіти, культури та туризму, фізичної культури, сім`ї, молоді та спорту (пп. 3.1.1. п. 3.1). Сприяє матеріально-технічному та фінансовому забезпеченню закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти (пп. 3.1.4. п.у 3.1) (а.с. 27-31).
Відповідно до рішення 11 (позачергової) сесії 8 скликання Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 28.12.2017 №23-11/VІІІ вирішено, зокрема, передати в оперативне управління Управлінню освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради майно Козелецької селищної ради приміщення Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області та зобов`язано Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради майно Козелецької селищної ради здійснити заходи щодо приймання-передачі майна в оперативне управління відповідно до вимог діючого законодавства (а.с.31-39).
02 січня 2018 року Козелецьким селищним головою Дмитренко О.Б. затверджено акт приймання-передачі двох приміщень дитячого садочка Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, ЄДРПОУ 38179723, місцезнаходження: 17080, Чернігівська область, Козелецький район, с. Данівка, вул. Центральна, буд. 118-А (а.с. 40-41).
Зі змісту листів Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Чернігівської області від 14 липня 2021 року №01-08/452 та Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 14 липня 2021 року №03-09/1690 випливає, що Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області перебуває в оперативному управлінні та на балансі Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Чернігівської області. Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Чернігівської області фінансується з бюджету Козелецької селищної ради, є розпорядником коштів з фінансування закладів і установ освіти. У бюджеті селищної ради фінансування на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під закладом освіти у 2020-2021 роках не передбачалося і на сьогодні не планується у зв`язку з дефіцитом коштів (а.с.24,26).
Зі змісту листа Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 15 липня 2021 року №10-25-0.27-194/106-21 вбачається, що станом на 01 січня 2016 року площа земельної ділянки під закладом дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Чернігівської області в с. Данівка не визначена (правовстановлюючі документи відсутні державні акти не видавались). Нормативна грошова оцінка одного квадратного метру для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти в с. Данівка становить 43,26 грн (а.с.33).
Вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що знаходиться у користуванні Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, прокурор звернувся до суду з даним позовом.
Приймаючи рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування є Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, який відповідно до зазначених вище положень земельного законодавства повинен звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на якій розташовані будівлі та споруди Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташована в межах населеного пункту за адресою: вул. Центральна, буд. 118-А, с. Данівка, Козелецького району Чернігівської області, до Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яка наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки.
Надаючи правову оцінку обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 № 280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Частиною 2 ст. 327 Цивільного кодексу України визначено, що управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11 липня 2001 року №2628-III матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно з абз. 2 ч. 2 ст. 19 Закону України "Про дошкільну освіту" органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, враховуючи інтереси дітей з особливими освітніми потребами, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти.
Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1).
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності ( п. а ч. 2).
Статтею 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (ч. 1).
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2).
Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Частиною 1 ст. 123 ЗК України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Разом з тим ч. 2 ст. 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до ч.3 ст. 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з ст. 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 ЗК України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до п. 2 та 4 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року №1952-IV, загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, державна реєстрація прав є обов`язковою, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.
Тобто обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області користується земельною ділянкою.
Водночас в порушення вимог ЗК України правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
З аналізу матеріалів справи та норм права вбачається, що в даному випадку фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування є
Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, який відповідно до зазначених вище положень земельного законодавства повинен звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, на якій розташовані будівлі та споруди Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташована в межах населеного пункту за адресою: вул. Центральна, буд. 118-А, с. Данівка, Козелецького району Чернігівської області, до Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, яка наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки. В подальшому після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, дошкільному закладу необхідно подати зазначений проект до селищної ради для його затвердження та передачі земельної ділянки в постійне користування.
Судом першої інстанції встановлено, а позивачем не спростовано, що Данівський заклад дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області є юридичною особою, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, наявним в матеріалах справи та згідно пункту 9.1. Статуту майно, передане Засновником закладу дошкільної освіти належить йому на правах оперативного управління. Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, інвентар, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі бухгалтерії Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області.
Також колегія суддів звертає увагу, що зі змісту Положення про Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, затвердженого рішенням 24 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 15 січня 2019 року № 08-24/VІІІ не вбачається повноважень та прав Управління на управління майном закладу дошкільної освіти та щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди закладів дошкільної освіти. Також вказане Положення не містить норми щодо здійснення контролю за організацією матеріально-технічного та фінансового забезпечення дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів та установ освіти, а лише щодо сприяння матеріально-технічному та фінансовому забезпеченню закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти.
Доказів вилучення майна, а саме земельної ділянки, з оперативного управління у юридичної особи - Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області матеріали справи не містять, а тому рішення 11 (позачергової) сесії 8 скликання Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області від 28 грудня 2017 року №23-11/VІІІ не приймається до уваги.
Крім того, як вірно зазначено судом першої інстанції вищевказаним рішенням передані в оперативне управління лише будівлі та споруди Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, в рішенні та в акті - передачі земельна ділянка відсутня.
Отже оскільки Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області є розпорядником коштів з фінансування закладів і установ освіти, то воно має повноваження лише щодо фінансування робіт по оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, після виділення їх Козелецькою селищною радою Чернігівської області.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів вважає, що відсутні правові підстави для визнання протиправною бездіяльності Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташовані будівлі та споруди Данівського закладу дошкільної освіти загального розвитку Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, що розташовані в межах населеного пункту за адресою: вул. Центральна, буд. 118-А, с. Данівка, Козелецького району Чернігівської області.
Щодо посилання апелянта на постанову Верховного Суду від 31 березня 2021 року по справі № 810/2902/18, як практику, яка підлягає застосуванню, колегія суддів звертає увагу, що в задоволенні касаційної скарги прокуратурі було відмовлено та зазначено про вчинення відповідачем (селищною радою) дій щодо передачі земельної ділянки в користування загальноосвітній школі.
Також, колегія суддів звертає увагу, що спеціальним законом, яким визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді, є Закон України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року №1697-VII.
Згідно з ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" (в редакції, чинній на час подання позовної заяви до суду) визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави у випадках та порядку, встановлених законом (ч. 1).
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті (ч. 3).
Відповідно до ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Зі змісту даної норми Закону вбачається, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; у разі відсутності такого органу.
Перший випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Проте підстави представництва інтересів держави прокуратурою в цих двох випадках істотно відрізняються.
У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту інтересів держави або здійснює їх неналежно.
Таке "нездійснення захисту" полягає в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень: він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їхнього захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
Водночас "здійснення захисту неналежним чином" полягає в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною.
Проте "неналежність" захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їхнього захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно.
Аналогічна позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13 лютого 2019 року по справі №826/13768/16, у постановах Верховного Суду від 30 вересня 2019 року по справі №802/4083/15-а, від 13 грудня 2019 року по справі №810/3160/18, від 27 грудня 2019 року по справі №826/15235/18, від 08 вересня 2021 року по справі № 640/32940/20.
Виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.
З аналізу матеріалів справи та норм права, колегія суддів доходить висновку, що в даному випадку позивачем не доведено щодо порушення інтересів держави відповідачем та необхідність прокуратури звернення до суду з даним позовом.
Крім іншого, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Приписи ст. 316 КАС України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись ст. ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Керівника Козелецької окружної прокуратури залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2021 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя Н.М. Єгорова
Судді І.В. Федотов
Є.В. Чаку
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104758037 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Єгорова Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні