Справа №521/6970/22
Номер провадження 3/521/5469/22
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2022 року Малиновський районний суд міста Одеси у складі:
головуючого судді Граніна В.Л.,
при секретарі Шкребтієнко Г.М.,
за участю:
представника Одеської митниці
Державної митної служби України Євдокимова Д.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі справу, що надійшла з Одеської митниці ДМС України за протоколом складеним відносно громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт серії НОМЕР_1 , працюючого директором ТОВ «САТУРН ХАУЗ» (ЄДРПОУ 44310118, Україна, 04080, м. Київ, вул. Хвойки Вікентія, 15/15), який мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , за ознаками порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України,
ВСТАНОВИВ:
До Малиновського районного суду м. Одеси надійшли матеріали справи за протоколом №0577/50000/22 від 23.02.2022 року про порушення митних правил, у відношенні гр. ОСОБА_1 , за ознаками скоєння правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
З протоколу про порушення митних правил вбачається, що 10.02.2022 року декларантом ТОВ «САТУРН ХАУЗ» (ЄДРПОУ 44310118) була підготовлена та подана до Одеської митниці митна декларація типу «ІМ40ЕЕ» (далі МД), яка була прийнята та зареєстрована за номером № «ІМ40ЕЕ» № №100000/22022/728432, на товар «халва вагою 17271.2 кг., рахат лукум, вагою 1466кг», вартістю 37479,77 дол. США, що надійшов на транспортному засобі KA2907BC/34PS8425. Разом з митною декларацією в якості підстави для митного оформлення до Одеської митниці надано наступні документи: інвойс від 03.02.2022 №20220001, CMR № 45643 від 05.02.2022, сертифікати №№ 22-34-005587, 22-34-005589 від 04.02.2022, тощо.
Згідно поданих документів відправником товарів виступає компанія «SAHINOGLU GIDA SAN TIC LTD STI KARAYOLLARI MAH 568/5 SK NO.8 GAZIOSMANPA A ISTANBUL KUCUKKOY» Туреччина, одержувачем товару виступає ТОВ «САТУРН ХАУЗ» (ЄДРПОУ 44310118, Україна, 04080, місто Київ, вул. Хвойки Вікентія, будинок 15/15). Відповідно до ЕЕ №100000/22022/728432 та товаросупровідних документів, заявлена вага халви становить 17271,2 кг, рахат лукуму 1466 кг.
В ході проведення митного огляду, що проводився з 10 год. 00 хв. до 19 год. 00 хв. встановлено, що товар, який прибув на транспортному засобі KA2907BC/34PS8425, не відповідає заявленому в МД «ІМ40ЕЕ» № №100000/2022/728432, а саме:
За МД заявлено халва та рулет халви загальною вагою нетто 17271,2 кг: халва тахінна з міксом горіхів, розфасована у коробки по 4,65кг, кор. 451 - 2097, 15 кг - халва тахінна з мигдалем, розфасована у коробки по 4,65 кг, кор. 451 - 2097, 15 кг - халва тахінна зі смаком ванілі, розфасована у коробки по 4,65 кг, кор. 411 - 1911,15 кг - халва тахінна нарізана квадратиками зі смаком ванілі, розфасована у коробки по 5 кг, кор.251 1255 кг - рулет халви тахінної з фісташками, розфасований у коробки по 5 кг, кор. 305 1525 кг - рулет халви тахінної з кунжутом, розфасований у коробку по 5 кг, кор. 305 1525 кг - халви тахінна з фісташками 12 х 350 г, кор. 200 840 кг - халва тахінна з ваніллю (кругла миска) 6*700 г, кор.150 630 кг - нарізана халва тахінна з волоськими горіхами, розфасована в коробки по 5 кг, кор.4 20 кг - халва тахінна з горіхами 16*200 г, кор.1 - 3,2 кг - халва тахінна з горіхами 8*400 г, кор.1 - 3,2 кг - халва тахінна з горіхами (кругла миска) 10*400 г, кор.1 4 кг, - цукрова вата 12*240 гр., кор.50 144 кг - цукрова вата 12*240 гр., кор. 50 144 кг - фісташкова цукрова вата 12*240 гр., кор.100 288 кг - гранатова цукрова вата 12*240 гр., кор.50 144 кг, халва тахінна нарізана з какао, розфасована у коробки по 4,65 кг, кор.411 - 1911,15 кг - халви з какао халва тахінна нарізана з какао, розфасована у коробки по 5 кг, кор.251 1255 кг - халва тахінна з какао 12 х 350 г, кор.201 - 844,2 кг - халва тахінна з какао (кругла миска) 6*700 г, кор.150 630 кг.
Заявлено рахат лукум загальною вагою 1466 кг нетто - спеціальний різний нарізаний 12*750 г, кор.11 99 кг - рахат-лукум спеціальний різний 12*750 г, кор.11 99 кг рахат-лукум Мега фундук з горіховим кремом, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг рахат-лукум Мега фісташковий з горіховим кремом, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг рахат-лукум MegaExtraSpecial, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум екстра алеппський з фісташками, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум потрійний, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум гранатовий у меленій фісташці екстра, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум Atom із мигдалем, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум з кремом Cocostar, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум з гранатом і фісташками, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум Атом змішаних горіхів рахат-лукум, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум особливий 350 gx12, кор.10 168 кг - рахат-лукум Galaksi Чорна шовковиця, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг рахат-лукум Mega з гранатом та горіхами, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум HcGalaksi з чорною шовковицею з фісташковим кремом, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум молочний з гранатом та фісташками, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум GOLD з кремовою начинкою, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум мега з мигдальним кремом, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум амулет, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг рахат-лукум мигдалевий, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг - рахат-лукум манго, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг, рахат-лукум Hc Алеппо молочний з какао, розфасований у коробки по 5 кг, кор.11 55 кг.
Під час митного огляду встановлено, що фактично в транспортному засобі переміщується через митний кордон України:
1) халва у кількості 1570 місць загальною вагою нетто 6874,6 кг нетто, а саме: халва без артикулу 74 місця загальною вагою 310,8 кг нетто, халва «10/10» 100 місць загальною вагою 465 кг нетто, халва «14/14» загальною вагою 465 кг нетто, халва «9/9» 100 місць загальною вагою 465 кг, халва без артикулу 48 місць загальною вагою 201,6 кг нетто, халва без артикулу 46 місць загальною вагою 193,2 кг нетто, халва «Sade» 50 місць загальною вагою 144 кг нетто, халва «Fistik» 96 місць загальною вагою 276,48 кг нетто, халва без артикулу 75 місць загальною вагою 315 кг нетто, халва «Narli» 49 місць загальною вагою 141.12 кг нетто, халва без артикулу 50 місць загальною вагою 250 кг нетто, халва фісташковий рулон «1» 108 місць загальною вагою 540 кг нетто, халва з кунжутом рулон 107 місць загальною вагою 535 кг нетто, халва без артикулу 27 місць загальною вагою 113,4 кг нетто, халва без артикулу 50 місць загальною вагою 210 кг нетто, халва без артикулу 75 місць загальною вагою 315 кг нетто, халва фісташковий рулон «1» 107 місць загальною вагою 535 кг нетто, халва з какао «5» 50 місць загальною вагою 250 кг нетто, халва з кунжутом рулон «2» 108 місць загальною вагою 540 кг нетто, халва «15/15» 100 місць загальною вагою 465 кг нетто, халва «Karisik» 50 місць загальною вагою 144 кг нетто;
2) Рахат лукум у кількості 2125 місць загальною вагою 11983 кг нетто, а саме: артикул «1/1 atomalmondflakes» 70 місць загальною вагою 350 кг нетто, артикул «41 Megamango» 65 місць загальною вагою 325 кг нетто, артикул «1 atommixnuts» 140 місць загальною вагою 700 кг нетто, артикул «24 extrа» 140 місць загальною вагою 700 кг нетто, артикул «43 extraspecialpistachio» 140 місць загальною вагою 700 кг нетто, артикул «26 honeyroll» 70 місць загальною вагою 350 кг нетто, артикул «56 megajam» 18 місць загальною вагою 90 кг нетто, артикул «57 sultandouble» 20 місць загальною вагою 100 кг нетто, артикул «59 atomfunduk» 19 місць загальною вагою 95 кг нетто, артикул «2 megapistachio» 140 місць загальною вагою 700 кг нетто, артикул «23 megacoconut» 70 місць загальною вагою 350 кг нетто, артикул «6 muskasloykamix» 65 місць загальною вагою 325 кг нетто, артикул «28 brownie» 135 місць загальною вагою 675 кг нетто, артикул «28 brownie» 140 місць загальною вагою 700 кг нетто, артикул «2 megapistachio» 140 місць загальною вагою 700 кг нетто, артикул «32-33-34 triplemix» 140 місць загальною вагою 700 кг нетто, артикул «2/2 megadouble» 140 місць загальною вагою 700 кг нетто, артикул «2 megapistachio» 140 місць загальною вагою 700 кг нетто, артикул «37 squareturkishdelightwithalmond» 19 місць загальною вагою 95 кг нетто, артикул «21» (mixedspecialtiesdelight) 96 місць загальною вагою 864 кг нетто, артикул «20» (mixedspecialtiesdelight) 96 місць загальною вагою 864 кг нетто, артикул «30» 50 місць загальною вагою 840 кг нетто, артикул «60 almondspecial» 20 місць загальною вагою 100 кг нетто, артикул «55 baklavagalaxy» 19 місць загальною вагою 95 кг нетто, артикул «58 aleppo» 20 місць загальною вагою 100 кг нетто, артикул «25/25 goldbrownie» 13 місць загальною вагою 65 кг нетто.
Отже, заявлені відомості у ЕЕ №100000/22022/728432 та ТСД не відповідають фактичному переміщенню через митний кордон України на транспортному засобі KA2907BC/34PS8425 пред`явленому до митного огляду. Заявлена вага халви становить 17271,2 кг, фактична вага 6874,6. Вага виробів відповідно до маркування встановленого виробником яка відображена на упаковці товарів. Заявлена вага рахат лукуму становить 1466 кг, фактично 11983 кг, що на 10517 кг більше ніж заявлено по ЕЕ№100000/22022/728432 та ТСД.
За результатами проведення митного огляду складено Акт №UA500110/2022/001799.
Таким чином, на думку митного органу, гр. ОСОБА_1 вчинено дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом надання в якості підстави для переміщення товарів до митного орану документів, що містять неправдиві відомості щодо кількості та найменування товарів, чим скоєно порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України.
На підставі вищевказаних обставин, посадовою особою було складено протокол про порушення митних правил за ч. 1 ст. 483 МК України.
У судовому засіданні гр. ОСОБА_1 участі не приймав, однак надав до суду заяву про розгляд справи без його участі. Також до суду надійшли заперечення по суті складеного протоколу, в яких він свою вину не визнав та просив провадження по справі закрити у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Представник митниці у судовому засіданні вважав, що особа, яка притягується до адміністративної відповідальності, винна у вчиненні адміністративного правопорушення, її вина підтверджується зібраними у справі доказами, і тому необхідно притягнути її до відповідальності за ч. 1 ст. 483 МК України, та накласти стягнення відповідно до санкції статті у вигляді штрафу та конфіскації товарів - предметів правопорушення.
Дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, оцінивши в сукупності зібрані докази, вислухавши думку учасників процесу, суд не знаходить достатніх підстав для визнання особи винною у порушені митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України, виходячи з наступного.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 10.02.2022 року декларантом ТОВ «САТУРН ХАУЗ» (ЄДРПОУ 44310118) була підготовлена та подана до Одеської митниці митна декларація типу «ІМ40ЕЕ» (далі МД), яка була прийнята та зареєстрована за номером № «ІМ40ЕЕ» № №100000/22022/728432, на товар «халва вагою 17271.2 кг., рахат лукум, вагою 1466кг», вартістю 37479,77 Дол. США, що надійшов на транспортному засобі KA2907BC/34PS8425. Разом з митною декларацією в якості підстави для митного оформлення до Одеської митниці надано наступні документи: інвойс від 03.02.2022 №20220001, CMR № 45643 від 05.02.2022, сертифікати №№ 22-34-005587, 22-34-005589 від 04.02.2022, тощо.
Згідно поданих документів відправником товарів виступає компанія «SAHINOGLU GIDA SAN TIC LTD STI KARAYOLLARI MAH 568/5 SK NO.8 GAZIOSMANPA A ISTANBUL KUCUKKOY» Туреччина, одержувачем товару виступає ТОВ «САТУРН ХАУЗ» (ЄДРПОУ 44310118, Україна, 04080, місто Київ, вул. Хвойки Вікентія, будинок 15/15). Відповідно до ЕЕ №100000/22022/728432 та товаросупровідних документів, заявлена вага халви становить 17271,2 кг, рахат лукуму 1466 кг.
В ході проведення митного огляду, що проводився з 10 год. 00 хв. до 19 год. 00 хв. встановлено, що заявлені відомості у ЕЕ №100000/22022/728432 та ТСД про товар не відповідають фактичному переміщенню через митний кордон України на транспортному засобі KA2907BC/34PS8425 пред`явленому до митного огляду. Заявлена вага халви становить 17271,2 кг, фактична вага 6874,6. Вага виробів відповідно до маркування встановленого виробником яка відображена на упаковці товарів. Заявлена вага рахат лукуму становить 1466 кг, фактично 11983 кг, що на 10517 кг більше ніж заявлено по ЕЕ№100000/22022/728432 та ТСД. За результатами проведення митного огляду складено акт №UA500110/2022/001799.
Отже, посадова особа митниці прийшла до висновку, що в результаті проведення митного огляду встановлено, що через митний кордон України з приховуванням від митного контролю переміщено товар шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товару документів, що містять неправдиві відомості щодо кількості та найменування товарів.
Частиною 1 статті 483 МК України передбачено відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Підставою для переміщення предметів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митниці на пропуск предметів через митний кордон. Законодавчими актами встановлено, зокрема, що це може бути митна декларація.
Статтею 257 МК України передбачено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення
Відповідно до ч. 6 Постанови Пленуму Верховного суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03.06.2005 року №8, підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.
Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.
На думку митного органу, порушеннягр. ОСОБА_1 полягало в порушенні процедури декларування, а самевчинення дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, товаросупровідних документів, зокрема, митну декларацію типу «ІМ40ЕЕ», які містять неправдиві дані стосовно кількості та найменування товарів.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що при складанні протоколумитним органом не були враховані наступні обставини.
Митне оформлення це виконання митних формальностей (тобто сукупності дій, що підлягають виконанню відповідними особами і митними органами з метою дотримання вимог законодавства України з питань митної справи) необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; випуск товарів - це надання митним органом права на користування та/або розпорядження товарами, щодо яких здійснюється митне оформлення, відповідно до заявленої мети (стаття 4 МК України).
Відповідно до ст. 259 МК України, попередня митна декларація подається до ввезення в Україну товарів, транспортних засобів комерційного призначення (у тому числі з метою транзиту) або після їх ввезення, якщо ці товари, транспортні засоби перебувають на території пункту пропуску через державний кордон України.
Згідно з Класифікатором митних декларацій, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 року №1011 «Про затвердження відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій» (далінаказ Мінфіну №1011), митна декларація типу «ІМ 40 ЕЕ» - попередня митна декларація з обсягом даних, необхідним для пропуску товарів через митний кордон України та доставлення до митного органу призначення.
Тобто, у разі ввезення товарів на митну територію України декларант або уповноважена ним особа попередньо повідомляють митний орган, у зоні діяльності якого товари будуть пред`явлені для митного оформлення, про намір ввезти ці товари.
В подальшому, з метою випуску вказаних товарів у вільний обіг на митну територію України до митного органу призначення у визначених ч. 13 ст. 259 МК України випадках, подається додаткова декларація до попередньої митної декларації типу «ІМ 40 ДЕ», при цьому декларантом або уповноваженою ним особою перед подачею митної декларації можуть бути реалізовані права, передбачені ст. 266 МК України, у тому числі і на проведення фізичного огляду товарів з метою перевірки їх відповідності опису (відомостям), зазначеному у товаросупровідних документах, брати проби та зразки товарів.
Митна декларація типу «ІМ 40 ДЕ», це додаткова декларація до попередньої митної декларації (наказ Мінфіну №1011), яка подається до відповідного митного органу, яким була оформлена відповідна попередня митна декларація.
Митна декларація типу «ІМ 40 ЕЕ» разом із митною декларацією типу «ІМ 40 ДЕ» становлять митну декларацію, заповнену в звичайному порядку.
Під митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, розуміється митна декларація, що містить обсяг відомостей (даних), достатній для завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у заявлений митний режим.
Оформлення митним органом митної декларації, заповненої у звичайному порядку, є випуском товарів у заявлений митний режим (ч. 1 ст.258 МК України).
Тобто,подана гр. ОСОБА_1 митна декларація типу «ЕЕ», в даному випадку, є лише попереднім повідомленням, в розумінні ст. 194 МК України, і використовувалась не для митного оформлення товарів в митному режимі «імпорт» та сплати необхідних митних платежів, а для контролю доставки товару до відповідного митного посту митного органу на території України.
Слід зазначити, що для випуску товарів у вільний обіг, до митного органу призначення декларант (уповноважена особа) повинен подати додаткову митну декларацію («ІМ 40 ДЕ»), без оформлення якої неможливо сплатити митні платежі, товар не вважається оформленим у вільне використання та не може бути виданий одержувачу. Саме на цьому етапі можливо проведення декларантом (уповноваженою особою) фізичного огляду товарів з метою перевірки їх відповідності опису, зазначеному у товаросупровідних документах, брати проби та зразки товарів.
Таким чином, попередня митна декларація використовується як документ контролю доставки товарів, по прибуттю товару до місця призначення, декларант (уповноважена особа) подає додаткову митну декларацію типу «ІМ 40 ДЕ», в якій товар декларується у повному обсязі, та за якою нараховуються і сплачуються митні платежі за ввезення товару. Тобто, визначений законодавством статус попередньої митної декларації (тип «ЕЕ») не тотожний митній декларації, заповненій у звичайному порядку (ч.ч. 13, 14 ст. 259 МК України) з достатнім обсягом відомостей для завершення митного оформлення у заявлений митний режим, а є лише повідомленням про намір ввезти товари на митну територію України.
Суд вважає, що працівниками митниці при застосуванні законодавчих актів, хибно зроблено висновок та надана не правильна кваліфікація діям особи, що встановлено під час розгляду справи.
Зокрема, посадовою особою митниці зазначено, що відповідно до вимог ч. 7 ст. 259 МК України, при поданні попередньої митної декларації відповідальність декларанта або уповноваженої ним особи за достовірність відомостей, наведених в цій декларації, настає з моменту: «п.3 надання декларанту або уповноваженій ним особі митним органом, яким оформлена така попередня митна декларація, інформації про проведення митного огляду пред`явлених товарів, транспортних засобів комерційного призначення».
Так, законодавством передбачений такий документ як «попередня митна декларація з обсягом даних, необхідним для випуску товарів у митний режим», але згідно з наказом Мінфіну №1011 цей документ класифікується як декларація типу «ІМ ЕА». Однак, у випадку, за яким складено протокол про порушення митних правил, товар переміщувався за попередньою декларацією «ІМ ЕЕ». За цією декларацією у будь - якому випадку митне оформлення в режимі імпорт (випуск у вільний обіг) не може бути проведено, оскільки необхідно подання додаткової декларації, тільки після митного оформлення якої одержувач вправі розпоряджатись/користуватись товаром згідно із заявленою метою.
Відповідно до вимог ст. 259 МК України, попередня митна декларація подається при ввезенні в Україну товарів, транспортних засобів комерційного призначення (в тому числі з метою транзиту) або після їх ввезення, якщо ці товари, транспортні засоби перебувають на території пункту пропуску через державний кордон України. На підставі попередньої декларації не нараховуються митні платежі, не оплачується мито. Ці документи не є документами, на підставі яких митний орган приймає рішення про випуск товарів у вільний обіг на території України, на що є посилання в постанові Пленуму Верховного суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03 червня 2005 року №8.
Заповнення попередньої митної декларації не передбачає визначення митної вартості товарів, нарахування та сплати митних платежів. Такі дії передбачені при виконанні митних формальностей за митною декларацією, заповненою у звичайному порядку.
Отже, відповідно до постанови Пленуму Верховного суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03 червня 2005 року №8, подача попередньої декларації типу «ІМ 40 ЕЕ» для переміщення вантажу, відсутня як така подія правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, оскільки на підставі цих документів митницею не приймається рішення про випуск товару у вільний обіг на територію України.
В даному випадку, попередня митна декларація використовується як документ контролю доставки товарів, по прибуттю товару до місця призначення, декларант, або уповноважена на то особа, подає додаткову митну декларацію типу «ДЕ», в якій товар декларується у повному обсязі, та за якою нараховуються і проводяться митні платежі за ввезення товару.
Також, слід зазначити, що відповідно до вимог пункту 7 статті 259 МК України, при поданні попередньої митної декларації відповідальність декларанта або уповноваженої ним особи за достовірність відомостей, наведених в цій декларації, настає з моменту: випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму без пред`явлення їх органу доходів і зборів, яким оформлена така попередня митна декларація.
Тому, внесення даних в попередню митну декларацію не тягне за собою юридичних наслідків, оскільки попередня декларація не є митною декларацією, заповненою у звичайному порядку (ч.ч. 13, 14 ст. 259 МК України), попередня митна декларація містить всі необхідні відомості щодо товару і до неї додано необхідні документи або їх копії, оскільки ця декларація прийнята до митного оформлення митним органом (ч. 8 ст. 259 МК України).
Слід зазначити, щодо надання неправильної кваліфікації діям декларанта при подачі попередньої митної декларації, а саме за ч. 1 ст. 483 МК України, свідчить й практика Одеського апеляційного суду по аналогічним справам (№№521/22172/20, 521/19403/20).
Крім іншого, диспозицією ч. 1 ст. 483 МК України передбачено, що відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Встановлений національним законодавством порядок переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України є об`єктом порушення митних правил за ст. 483 МК України. Об`єктивною стороною зазначеного правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України. Під дією мається на увазі активна поведінка (вчинок) особи, в якій відображена зовні її воля і, що спрямована на спричинення певних негативних наслідків.
Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України або вивезти за межі території України з порушенням встановленого порядку.
Отже, зміст ст. 483 МК України вказує на те, що це правопорушення є навмисним, тобто особа, яка вчиняє такі дії, має усвідомлювати протиправний характер своїх дій, передбачити їх шкідливі наслідки й бажати настання цих наслідків, об`єктивна сторона складу даного правопорушення характеризується діями, спрямованими на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, а суб`єктивна сторона - лише прямим умислом.
При заповненні митної декларації особою було відображено відомості із товаросупровідних та комерційних документів, які були надані компанією відправником товару, відповідно до попередньо досягнутих домовленостей. Тому, особою, як декларантом, були виконані вимоги Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Мінфіну України від 30.05.2012 року №651, під час внесення відомостей до МД щодо найменування та кількісних характеристик товарів.
Факт переміщення через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості, необхідні для визначення їх митної вартості митним органом не доведено, оскільки не надано достатньо належних та допустимих доказів, що підтверджується наявними матеріалами справи.
Отже, встановлені судом обставини свідчать про відсутність у діях особи умислу, як суб`єктивної сторони правопорушення, на вчинення порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України, за кваліфікуючою ознакою - подання митному органу як підстави для переміщення товару документів, що містять неправдиві відомості щодо кількості та найменування товару.
Згідно зі ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Докази по справі мають бути належними та допустимими. Належний доказом - це доказ, зміст якого відтворює фактичну обставину, що має значення для правильного вирішення справи. До того ж фактичні дані - це дані, які маючи зв`язок із фактами предмета доведення, здатні підтвердити існування чи відсутність доказуваних фактів. Допустимим вважається той доказ, який був отриманий у встановленому законом порядку і передбаченими способами, а також, коли законодавець допускає його використання.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 62 Конституції України, обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Статтею 495 МК України та статтями 251, 252 КУпАП встановлено, що доказами в справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюється наявність або відсутність адміністративного правопорушення винність особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Посадова особа, яка здійснює провадження оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженню всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом та правосвідомістю.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях зазначив, що допустимість доказів є прерогативою національного права і, за загальним правилом, саме національні суди повноважені оцінювати надані їм докази (п. 34 рішення у справі "Тейксейра де Кастор проти Португалії" від 09.06.98 року, п. 54 рішення у справі "Шабельника проти України" від 19.02.2009 року), а порядок збирання доказів, передбачений національним правом, має відповідати основним правам, визнаним Конвенцією про захист прав і основоположних свобод.
Відповідно до положень ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений законодавством України порядок переміщення товарів через митний кордон України і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Склад правопорушення - наявність об`єктивних та суб`єктивних ознак, за наявності яких діяння вважається адміністративним правопорушенням. Відсутність хоча б однієї з ознак означає відсутність складу загалом
Відповідно до принципу «поза розумним сумнівом», зміст якого сформульований у п.43 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Кобець проти України» від 14.02.2008 р., доказування, зокрема, має випливати із сукупності ознак чи неспростовних презумпцій, достатньо вагомих, чітких та узгоджених між собою, а за відсутності таких ознак не можна констатувати, що винуватість обвинуваченого доведено поза розумним сумнівом.
Європейський суд уже визнавав кримінально-правовий характер норм українського законодавства, якими передбачена відповідальність за адміністративні правопорушення, зокрема, і за порушення митних правил (див. рішення по справах «Надточій проти України» та «Гурепка проти України»).
Виходячи з положень ст. 8, ст. 62 Конституції України, дотримання принципу верховенства права є однією з підвалин демократичного суспільства. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачяться на її користь.
У рішенні по справі «Барбера, Мессеге і Хабардо проти Іспанії» ЄСПЛ зазначив, що п. 2 статті 6 Конвенції вимагає, щоб при здійсненні своїх повноважень судді відійшли від упередженої думки, що обвинувачений вчинив злочинне діяння, так як обов`язок доведення цього лежить на обвинуваченні та будь-який сумнів трактується на користь обвинуваченого.
У пункті 110 рішення Європейського суду з прав людини «Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" (Vastberga taxi Aktiebolag and Vulic v. Sweden № 36985/97) суд визначив, що «…адміністративні справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення штрафних санкцій має саме суб`єкт владних повноважень».
Аналогічну правову позицію визначив Постановою від 31.01.2019 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №760/10803/15-а (адміністративне провадження №К/9901/19074/18): один з основних принципів забезпечення вирішення спорів у публічно-правовій сфері, зокрема, між суб`єктом приватного права і суб`єктом владних повноважень, який передбачає, що останній зобов`язаний забезпечити доведення в суді правомірності свого рішення, дії або бездіяльності, оскільки, в протилежному випадку, презюмується, що вони є протиправними.
Тобто, митницею не надано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що гр. ОСОБА_1 були вчинені дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, які містять неправдиві дані стосовно кількості та найменування товару.
Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Згідно ч. 2 ст. 528 МК України, у справі про порушення митних правил суд (суддя) виносить одну з постанов, передбачених частиною першою статті 527 цього Кодексу.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 527 МК України, у справі про порушення митних правил суд (суддя), що розглядає справу, виносить, зокрема, постанову про закриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 1 ст. 487 Митного Кодексу України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Пунктом 1 частиною 1 статті 247 КУпАП визначено, що провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.
Суд, аналізуючи вищевикладені обставини та керуючись конституційним принципом презумпції невинуватості, вказаним в ст. 62 Конституції України (тобто вина особи, яка притягається до відповідальності повинна бути доведена органом який склав протокол, а доводи вини повинні ґрунтуватися на доказах, об`єктивність яких не викликала б жодних сумнівів), вважає що митним органом не було надано достовірних доказів на підтвердження вини особи та її винність не доведена, а тому це є підставою для закриття провадження по справі, через відсутність складу адміністративного правопорушення, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП.
Згідно ст. 283 КУпАП України, постанова по справі повинна містити вирішення питання про вилучені речі і документи.
Статтею 265 КУпАП встановлено, що речі і документи, що є знаряддям або безпосереднім об`єктом правопорушення, виявлені під час затримання, особистого огляду або огляду речей, вилучаються посадовими особами органів, зазначених устаттях 234-1,234-2,244-4,262і264цього Кодексу. Вилучені речі і документи зберігаються до розгляду справи про адміністративне правопорушення у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України за погодженням із Державною судовою адміністрацією України, а після розгляду справи, залежно від результатів її розгляду, їх у встановленому порядку конфіскують, або повертають володільцеві, або знищують, а при оплатному вилученні речей реалізують.
Отже, керуючись наведеними нормами, а також враховуючи правову позицію Верховного суду викладену в постанові суду від 15.04.2020 року №400/548/19, у зв`язку з закриттям провадження по справі, товар, вилучений відповідно до протоколу, підлягає поверненню власнику або уповноваженій ним особі у встановленому законом порядку після сплати всіх необхідних зборів, податків та платежів.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 62 Конституції України, ст.ст. 483, 527, 528, 529 МК України, п. 1 ч. 1 ст. 247, ст. 284 КУпАП, -
ПОСТАНОВИВ:
Провадження по справі про притягнення до адміністративної відповідальності гр. ОСОБА_1 закрити, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
Товар, вилучений за протоколом про порушення митних правил №0577/50000/22, повернути власнику або уповноваженій ним особі в установленому законом порядку, після сплати всіх необхідних зборів, податків та платежів.
Постанова суду (судді) у справі про порушення митних правил може бути оскаржена особою, стосовно якої вона винесена, представником такої особи або митним органом, який здійснював провадження у цій справі. Порядок оскарження постанови суду (судді) у справі про порушення митних правил визначається Кодексом України про адміністративні правопорушення та іншими законами України.
Головуючий
Суд | Малиновський районний суд м.Одеси |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104765377 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Малиновський районний суд м.Одеси
Гранін В. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні