Рішення
від 30.05.2022 по справі 924/281/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"31" травня 2022 р. Справа № 924/281/21

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Смаровоза М.В., при секретарі судового засідання Желіхівській О.О., розглянувши справу

за позовами першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області

до товариства з обмеженою відповідальністю "Землестандарт"

про витребування земельних ділянок з незаконного володіння

(треті особи, що не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Малик Сергій Ігорович, ОСОБА_1 , Мороз Олександр Семенович)

за участю представників:

прокуратури: Худенко І.О.;

інших учасників процесу: не з`явились (явка учасників справи в засідання визнавалась необов`язковою).

У судовому засіданні 31.05.2022р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

1. Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області звернувся до суду із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Землестандарт", в якому просить суд: витребувати з незаконного володіння товариства з обмеженою відповідальністю «Землестандарт» на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0118, передану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

В обґрунтування поданого позову прокурором зазначено, зокрема, що згідно із інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна підставою для реєстрації права власності Малика Сергія Ігоровича на вказану земельну ділянку був наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.10.2017р. № 22-20585-СГ. В подальшому на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 28.07.2018р. № 606, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Єременко Л.О., вказану земельну ділянку Маликом С. І. продано ТОВ «Землестандарт». При цьому, як вказує прокурор, земельна ділянка (кадастровий номер 6822455800:04:002:0118) з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, що розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району, підлягає витребуванню на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Враховуючи те, що вказана земельна ділянка сільськогосподарського призначення знаходилась за межами населеного пункту, відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України прийняття рішення щодо розпорядження нею, у тому числі передачі у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, відноситься до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Також, згідно із листом Головного управління Держгеокадастру в області №0-22-0.14-5239/2-18 від 06.08.2018р., наданого на запит прокуратури області №05/2-2вих-18 від 01.08.2018р., вказаним органом виконавчої влади наказ №22-20585-СГ від 17.10.2017р. про передачу земельної ділянки Малику Сергію Ігоровичу площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0118 не приймався. Однак, прокурор зауважив, що в дійсності на підставі справжнього наказу з такими реквізитами (датою видачі та номером) Головним управлінням Держгеокадастру в області у приватну власність Новошицькому Дем`яну Олександровичу передано земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0039. Таким чином, як стверджує прокурор, спірна земельна ділянка вибула з державної власності на користь Малика Сергія Ігоровича поза волею держави в особі уповноваженого органу на розпорядження земельними ділянками такої категорії - Головного управління Держгеокадастру в області та в подальшому відчужена на користь ТОВ «Землестандарт». Крім того, прокурором зауважено що Малик СІ. отримав у приватну власність спірну земельну ділянку за відсутності відповідного рішення уповноваженого органу, що прямо суперечить вимогам ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, якою визначено, громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. При цьому, ТОВ «Землестандарт» придбав вказану земельну ділянку в особи, яка, з огляду на зазначені обставини, заволоділа нею без будь-яких правових підстав та поза волею її власника. Оскільки передумовою набуття права власності ТОВ «Землестандарт» на вказану земельну ділянку було попереднє незаконне її вибуття із державної власності поза волею держави, інтереси держави підлягають захисту шляхом повернення до державної власності цієї земельної ділянки. Таким чином, земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0118, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району підлягає витребуванню у добросовісного набувача - ТОВ «Землестандарт» на користь держави. В подальшому, як зазначив прокурор, заступник керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури у серпні 2018р. звернувся до Господарського суду Хмельницької області із позовом про витребування цієї ж земельної ділянки у відповідача - ТОВ «Землестандарт». Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 10.01.2019р. у справі № 924/802/18 у задоволенні позову відмовлено. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.03.2019р. рішення Господарського суду Хмельницької області від 10.01.2019р. у справі №924/802/18 змінено в мотивувальній частині шляхом викладення її в редакції цієї постанови, в іншій частині рішення місцевого суду залишено без змін. Постановою Верховного Суду від 03.09.2020р. постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.03.2019р. скасовано, справу №924/802/18 направлено на новий розгляд до Північно-західного апеляційного господарського суду. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 02.11.2020р. у справі № 924/802/18 залишено без розгляду позови прокурора до ТОВ «Землестандарт» про витребування з чужого незаконного володіння земельних ділянок, у тому числі спірної земельної ділянки. З урахуванням зазначеного, Хмельницькою обласною прокуратурою 21.01.2021р. (лист №15/1-50вих-21) витребувано із Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області інформацію чи вживались та чи будуть вживатись заходи щодо витребування у ТОВ «Землестандарт» 39-ти земельних ділянок, у тому числі і спірної земельної, ділянки, що незаконно вибули із державної власності. Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (лист від 09.02.2021р. №10-22-0.6-638/2-21) повідомило, що не має об`єктивної можливості звернутися до суду із відповідним позовом. З огляду на те, що спірна земельна ділянка є земельною ділянкою сільськогосподарського призначення та незаконно вилучена із державної власності, Головне управління Держгеокадастуру у Хмельницькій області від імені держави згідно із положеннями ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України виконує повноваження її власника, а тому наділена повноваженнями пред`являти позови будь-якої категорії щодо цієї земельної ділянки. Таким чином, на сьогодні з урахуванням правових позицій, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 №912/2385/18, прокурором при зверненні до суду з вказаним позовом обґрунтовано підстави для представництва інтересів держави в особі зазначеного органу виконавчої влади. Хмельницька обласна прокуратура 22.02.2021 за № 15/1-131вих-21 направила до ГУ Держгеокадастру в області повідомлення про представництво інтересів держави у суді.

2. Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області звернувся до суду із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Землестандарт", в якому просить суд: витребувати з незаконного володіння товариства з обмеженою відповідальністю Землестандарт на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0128, передану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

В обґрунтування поданого позову прокурором зазначено, зокрема, що згідно із інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна підставою для реєстрації права власності Селищева Валерія Анатолійовича на вказану земельну ділянку був наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-20850-СГ від 17.10.2017р. В подальшому, на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 28.07.2018р. №608, посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Єременко Л.О., вказану земельну ділянку Селищевим В.А. продано товариству з обмеженою відповідальністю «Землестандарт». Як вказує прокурор, земельна ділянка (кадастровий номер 6822455800:04:002:0128) з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, що розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району, підлягає витребуванню на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з огляду на наступне. Враховуючи те, що вказана земельна ділянка сільськогосподарського призначення знаходилась за межами населеного пункту, відповідно до ч. 4 ст.122 Земельного кодексу України прийняття рішення щодо розпорядження нею, у тому числі передачі у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, відноситься до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Разом із тим, прокурор зауважив, що згідно із листом Головного управління Держгеокадастру в області від 06.08.2018р. №0-22-0.14-5239/2-18, наданого на запит прокуратури області від 01.08.2018р. №05/2-2вих-18, вказаним органом виконавчої влади наказ від 17.10.2017р. №22-20850-СГ про передачу Селищеву В.А. земельної ділянки площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0128 не приймалось. Прокурор зазначив, що в дійсності на підставі справжнього справжнього наказу з такими реквізитами (датою видачі та номером) Головним управлінням Держгеокадастру в області у приватну власність Чижу Віталію Вікторовичу передано земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:03:003:0090. Таким чином, як вважає прокурор, спірна земельна ділянка вибула з державної власності на користь Селищева В.А. поза волею держави в особі уповноваженого органу на розпорядження земельними ділянками такої категорії - Головного управління Держгеокадастру в області та в подальшому відчужена на користь ТОВ «Землестандарт». Прокурор зазначив, що Селищев В.А. отримав у приватну власність спірну земельну ділянку за відсутності відповідного рішення уповноваженого органу, що прямо суперечить вимогам ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України. При цьому, відзначено, що ТОВ «Землестандарт» придбав вказану земельну ділянку в особи, яка, з огляду на зазначені обставини, заволоділа нею без будь-яких правових підстав та поза волею її власника. Оскільки передумовою набуття права власності ТОВ «Землестандарт» на вказану земельну ділянку було попереднє незаконне її вибуття із державної власності поза волею держави, інтереси держави підлягають захисту шляхом повернення до державної власності цієї земельної ділянки. Таким чином, як стверджує прокурор, земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0128, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району підлягає витребуванню у добросовісного набувача - ТОВ «Землестандарнт» на користь держави. Заступник прокурора області у серпні 2018 року звернувся до Господарського суду Хмельницької області із позовом про витребування цієї ж земельної ділянки у відповідача - ТОВ «Землестандарт». Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2019р. по справі №924/769/18, відмовлено в задоволенні позову. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.10.2020р. у справі №924/769/18 апеляційну скаргу прокурора залишено без задоволення, рішення місцевого суду від 14.01.2019р. скасовано та прийнято нове, яким позов прокурора залишено без розгляду. Рішення суду апеляційної інстанції в подальшому не оскаржувалось. З урахуванням зазначеного, Хмельницькою обласною прокуратурою 21.01.2021р. (лист №15/1-50вих-21) витребувано із Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області інформацію чи вживались та чи будуть вживатись заходи щодо витребування у ТОВ «Землестандарт» 39-ти земельних ділянок, у тому числі і спірної земельної ділянки, що незаконно вибули із державної власності. При цьому, прокурор зауважив, що Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (лист від 09.02.2021р. №10-22-0.6-638/2-21) повідомило, що не має об`єктивної можливості звернутися до суду із відповідним позовом. З огляду на те, що спірна земельна ділянка є земельною ділянкою сільськогосподарського призначення та незаконно вилучена із державної власності, Головне управління Держгеокадастуру у Хмельницькій області від імені держави згідно із положеннями ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України виконує повноваження її власника, а тому наділена повноваженнями пред`являти позови будь-якої категорії щодо цієї земельної ділянки. Таким чином, на сьогодні з урахуванням правових позицій, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020р. №912/2385/18, прокурором при зверненні до суду з вказаним позовом обґрунтовано підстави для представництва інтересів держави в особі зазначеного органу виконавчої влади.

3. Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області звернувся до суду із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Землестандарт", в якому просить суд: витребувати з незаконного володіння товариства з обмеженою відповідальністю Землестандарт на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0119, передану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

В обґрунтування поданого позову прокурором зазначено, зокрема, що згідно із інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна підставою для реєстрації права власності Мороза О.С. на вказану земельну ділянку був наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-20587-СГ від 17.10.2017р. В подальшому на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки №600 від 28.07.2018р., посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Єременко Л.О., вказану земельну ділянку Морозом О.С. продано товариству з обмеженою відповідальністю «Землестандарт». Як вважає прокурор, земельна ділянка (кадастровий номер 6822455800:04:002:0119) з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, що розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району, підлягає витребуванню на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Враховуючи те, що вказана земельна ділянка сільськогосподарського призначення знаходиться за межами населеного пункту, відповідно до ч. 4 ст.122 Земельного кодексу України прийняття рішення щодо розпорядження нею, у тому числі передачі у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, відноситься до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області. Разом із тим, як вказує прокурор, згідно із листом Головного управління Держгеокадастру в області №0-22-0.14-5239/2-18 від 06.08.2018р., наданого на запит прокуратури області №05/2-2вих-18 від 01.08.2018р., вказаним органом виконавчої влади наказ №22-20587-СГ від 17.10.2017р. про передачу Морозу О.С. земельної ділянки площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0119 не приймався. При цьому, відзначено, що в дійсності на підставі справжнього наказу з такими реквізитами (датою видачі та номером) Головним управлінням Держгеокадастру в області у приватну власність Сидоренковій Ірині Василівні передано земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0040. Таким чином, спірна земельна ділянка поза волею держави в особі уповноваженого органу на розпорядження земельними ділянками такої категорії - Головного управління Держгеокадастру в області вибула з державної власності на користь Мороза О.С. та в подальшому відчужена на користь ТОВ «Землестандарт». Прокурор зауважив, що Мороз О.С. отримав у приватну власність спірну земельну ділянку за відсутності відповідного рішення уповноваженого органу, що прямо суперечить вимогам ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України. При цьому, зазначено, ТОВ «Землестандарт» придбав вказану земельну ділянку в особи, яка, з огляду на зазначені обставини, заволоділа нею без будь-яких правових підстав та поза волею її власника. Оскільки передумовою набуття права власності ТОВ «Землестандарт» на вказану земельну ділянку було попереднє незаконне її вибуття із державної власності поза волею держави, інтереси держави підлягають захисту шляхом повернення до державної власності цієї земельної ділянки. Таким чином, як стверджує прокурор, земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0119, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району підлягає витребуванню у добросовісного набувача - ТОВ «Землестандарт» на користь держави. Із державної власності на користь Мороза О.С. неправомірно вибула земельна ділянка площею 2 га, яка в подальшому відчужена на користь ТОВ «Землестандарт», що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України та ст. 5 Земельного кодексу України. Заступник прокурора області у серпні 2018 року звернувся до Господарського суду Хмельницької області із позовом про витребування цієї ж земельної ділянки у відповідача - ТОВ «Землестандарт». Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2019р. у справі №924/769/18, відмовлено в задоволенні позову. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 25.11.2020р. у справі №924/769/18, рішення суду першої інстанції у цій справі скасовано, а позов залишено без розгляду. Рішення суду апеляційної інстанції в подальшому не оскаржувалось. З урахуванням зазначеного, Хмельницькою обласною прокуратурою 21.01.2021р. (лист №15/1-50вих-21) витребувано із Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області інформацію чи вживались та чи будуть вживатись заходи щодо витребування у ТОВ «Землестандарт» 39-ти земельних ділянок, у тому числі і спірної земельної ділянки, що незаконно вибули із державної власності. Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (лист від 09.02.2021р. №10-22-0.6-638/2-21) повідомило, що не має об`єктивної можливості звернутися до суду із відповідним позовом. Таким чином, прокурор відзначив, що на сьогодні з урахуванням правових позицій, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020р. №912/2385/18, прокурором при зверненні до суду з вказаним позовом обґрунтовано підстави для представництва інтересів держави в особі зазначеного органу виконавчої влади.

Треті особи в судове засідання не з`явилися, причин неявки не повідомили, письмових пояснень не подали.

У поясненнях представник позивача вказує, зокрема, на те, що на Головним управлінням була проведена перевірка, в результаті якої було виявлено, що реквізити дійсних наказів позивача були неправомірно використані невстановленими особами з метою оформлення прав на земельні ділянки, в тому числі на земельні ділянки, які є предметом цього судового розгляду. В дійсності за відповідними реквізитами (дата і номер) накази видавалися Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області на інші земельні ділянки та іншим громадянам.

Після виявлення обставин незаконного вибуття земельних ділянок з державної власності Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не зверталося самостійно з позовом до суду, оскільки вважало, що не наділене повноваженнями самостійно пред`являти позови про витребування земельних ділянок відповідно до Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель» та Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 333 від 29.09.2016р. та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України № 1391/29521 від 25.10.2016р.

Також, як зазначив представник позивача, Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області були направлені листи до правоохоронних органів та Прокуратури Хмельницької області № 0-22-0.14-5239/2-18 від 06.08.2018р. для вжиття останніми відповідних заходів реагування: відкриття правоохоронними органами кримінального провадження з метою встановлення осіб, які здійснили підроблення наказів Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області; здійснення прокурором заходів представницького характеру шляхом подання позовів до суду для відновлення порушеного права держави.

В подальшому, як вказує представник позивача, прокуратура Хмельницької області повідомила Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про намір здійснювати прокурором представництво інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області шляхом подання позовів про витребування з незаконного володіння ТОВ «Землестандарт» земельних ділянок, в тому числі й тих, що є предметом розгляду цього спору. В той же час, Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, у відповідь на повідомлення Прокуратури Хмельницької області щодо здійснення представництва інтересів у суді, не було надано заперечень такому представництву.

При цьому, відзначено, що спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 6822455800:04:002:0118, 6822455800:04:002:0119, 6822455800:04:002:0128 вибули з державної власності поза волею держави в особі уповноваженого органу - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, та в подальшому були відчужені товариству з обмеженою відповідальністю «Землестандарт» згідно договору купівлі-продажу земельної ділянки № 606 від 28.07.2018р. (земельна ділянка кадастровий номер 6822455800:04:002:0118), договору купівлі-продажу №600 від 28.07.2018р. (земельна ділянка кадастровий номер 6822455800:04:002:0119), договору купівлі-продажу № 608 від 29.07.2018р. (земельна ділянка кадастровий номер 6822455800:04:002:0128).

Спірні земельні ділянки були передані громадянам Малику С.І., Морозу О.С, Селищеву В.А. Разом з тим, зазначено, що Головним управлінням Наказ від 17.10.2017р. №22-20585-СГ про передачу Малику СІ. земельної ділянки площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0118 не приймався (згідно листа Головного управління №0-22-0.14-5239/2-18 від 06.08.2018р.). Тобто, громадянин Малик Михайло Ігорович отримав у приватну власність спірну земельну ділянку за відсутності відповідного рішення уповноваженого органу, що суперечить вимогам ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України, ст. 321 Цивільного кодексу України, а ТОВ «Землестандарт» придбав зазначену земельну ділянку у особи, яка заволоділа земельною ділянкою без будь-яких правових на те підстав та поза волею власника. Аналогічно Головним управлінням наказ №22-20587-СГ від 17.10.2017р. про передачу Морозу О.С. земельної ділянки площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0119 не приймався (згідно листа Головного управління №0-22-0.14-5239/2-18 від 06.08.2018р.). Тобто, громадянин Мороз Олександр Семенович отримав у приватну власність спірну земельну ділянку за відсутності відповідного рішення уповноваженого органу, що суперечить вимогам ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України, ст. 321 Цивільного кодексу України, а ТОВ «Землестандарт» придбав зазначену земельну ділянку у особи, яка заволоділа земельною ділянкою без будь-яких правових на те підстав та поза волею власника.

Крім того, представником позивача зазначено, що Головним управлінням наказ №22-20850-СГ від 17.10.2017р. про передачу Селищеву В. А. земельної ділянки площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0128 не приймався (згідно листа Головного управління від 06.08.2018р. №0-22-0.14-5239/2-18). Тобто, як вважає представник позивача громадянин Селищев Валерій Анатолійович отримав у приватну власність спірну земельну ділянку за відсутності відповідного рішення уповноваженого органу, що суперечить вимогам ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України, ст. 321 Цивільного кодексу України, а ТОВ «Землестандарт» придбав зазначену земельну ділянку у особи, яка заволоділа земельною ділянкою без будь-яких правових на те підстав та поза волею власника.

Тому, зважаючи на вищевикладене, позовні вимоги про витребування у ТОВ «Землестандарт» та на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:04:002:0118, земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:04:002:0119, земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:04:002:0128 представник позивача вважає обґрунтованими.

Розглядом матеріалів справи встановлено таке.

1. Згідно із інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 17.03.2021р. державним реєстратором комунального підприємства «Бюро нерухомості «Поділля» 13.07.2018р. зареєстровано право приватної власності Малика Сергія Ігоровича (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0118, передану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

Підставою для реєстрації права власності Малика Сергія Ігоровича на вказану земельну ділянку був наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.10.2017р. № 22-20585-СГ. Також, відповідно до Інформації на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки № 606 від 28.07.2018р., посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Єременко Л.О., вказану земельну ділянку Маликом С. І. продано ТОВ «Землестандарт».

У листі № 05/2-2вих-18 від 01.08.2018р., адресованому начальнику Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, заступник прокурора Хмельницької області з метою вирішення питання наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру, керуючись ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» просить в строк до 06.08.2018р. надати до прокуратури області інформацію чи приймались ГУ Держгеокадастру в області накази про надання дозволів на розроблення та затвердження землевпорядної організації щодо відведення у приватну власність земельних ділянок з кадастровими номерами, зокрема 6822455800:04:002:0118.

Також, у цьому ж листі заступник прокурора Хмельницької області просить у разі наявності інформації, реквізити яких наказів було використано для внесення до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав відомостей про право власності на вказані земельні ділянки, надати завірені копії дійсних наказів ГУ Держгеокадастру в області.

У відповіді на лист № 0-22-0.14.-5239/2-18 від 06.08.2018р., адресованій прокуратурі Хмельницької області, начальник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомив, що в ході проведення перевірки виявлено, зокрема наказ, на підставі якого розроблена документація із землеустрою ТОВ «ТЕРРА-М» (неіснуючий наказ) № 22-13039-СГ від 16.06.2017р., який в дійсності був виданий громадянці Ярошевській К.І., на земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0118, яка зареєстрована КП «Бюро нерухомості «Поділля» за власником Маликом Сергієм Ігоровичем, наказ Головного управління, який зазначений як підстава в реєстрі речових прав для виникнення права власності (неіснуючий наказ) № 22-20585-СГ від 17.10.2017р., громадянин, якому в дійсності був виданий наказ Головного управління про передачу у власність з відповідними реквізитами Новошицькому Д.О.

Відповідно до наказу № 22-13039-СГ від 16.06.2017р. «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», виданого в. о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказано, зокрема: надати дозвіл гр. Ярошевській Катерині Іванівні на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення; місце розташування об`єкта землеустрою: із земельної ділянки (кадастровий номер 6822455800:04:002:0007), яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області; орієнтований розмір земельної ділянки 2 га. Цільове призначення земельної ділянки до його зміни для ведення фермерського господарства; цільове призначення земельної ділянки після його зміни для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до наказу № 22-20585-СГ від 17.10.2017р. «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», виданого начальником Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказано, зокрема: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення (кадастровий номер 6822455800:04:002:0039); змінити вид цільового призначення земельної ділянки з «для ведення фермерського господарства (01.02)» на «для ведення особистого селянського господарства (01.03)»; надати у власність гр. Новошицькому Дем`яну Олександровичу земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6822455800:04:002:0039) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

У листі № 15/1-50вих-21 від 21.01.2021р., адресованому в.о. начальника ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури просить з метою вирішення питання наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру, керуючись ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», в строк до 22.02.2021р. надати до обласної прокуратури області інформацію чи вживалися та чи будуть самостійно вживатись Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області заходи щодо витребування із незаконного володіння ТОВ «Землестандарт» 39-ти земельних ділянок із вказаними у листі кадастровими номерами, зокрема 6822455800:04:002:0118, враховуючи те, що ГУ Держгеокадастру в області наказів щодо цих земельних ділянок в дійсності не приймало.

У відповіді на лист № 10-22-0.6-638/2-21 від 09.02.2021р. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, адресованій першому заступнику керівника Хмельницької обласної прокуратури повідомлено про те, що заходи, щодо витребування земельних ділянок на даний час не вживатись.

Також повідомлено, що основна частина коштів виділених на сплату судового збору витрачаються на погашення виплат у справах де Головне управління є відповідачем, оскільки відбувається блокування рахунку Головного управління відповідно до повідомлень про безспірне списання коштів. Враховуючи наведене, Головне управління не має об`єктивної можливості звернутись до суду з відповідним позовом.

Крім того, надано засвідчені копії дійсних наказів Головного управління про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та наказів про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, реквізити яких було використано для внесення до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав відомостей про право власності на земельні ділянки, що зазначені у запиті.

У повідомленні № 15/1-131-вих-21 від 22.02.2021р. першого заступника керівника обласної прокуратури, адресованого Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомлено про намір на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області шляхом пред`явлення до господарського суду Хмельницької області позовів про витребування з незаконного володіння ТОВ «Землестандарт» 39-ти земельних ділянок з вказаними у повідомленні кадастровими номерами, що розташовані за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

У листі № 72/8/202/9962 від 04.02.2021р., адресованому приватному підприємству «Діоріт плюс 1», заступник начальника Управління просить надати наявну інформацію щодо орієнтовної ринкової вартості 1 га земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Хмельницької області (за межами населених пунктів).

У відповіді на лист № 43 від 05.02.2021р., адресованій Управлінню Служби безпеки України у Хмельницькій області, приватне підприємство «Діоріт плюс 1» повідомлено про те, що орієнтована ринкова вартість 1 га земель сільськогосподарського призначення розташованих на території Хмельницької області (за межами населених пунктів) становить 72 тис. грн.

2. Згідно із інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 16.03.2021р. державним реєстратором комунального підприємства «Бюро нерухомості «Поділля» 13.07.2018р. зареєстровано право власності Селищева Валерія Анатолійовича (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 ) на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0128, передану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

Підставою для реєстрації права власності Селищева Валерія Анатолійовича на вказану земельну ділянку був наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-20850-СГ від 17.10.2017р.

Також, відповідно до Інформації на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки № 608 від 28.07.2018р., посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Єременко Л.О., вказану земельну ділянку Селищевим В.А. продано Товариству з обмеженою відповідальністю «Землестандарт».

У листі № 05/2-2вих-18 від 01.08.2018р., адресованому начальнику Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, заступник прокурора Хмельницької області з метою вирішення питання наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру, керуючись ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» просить в строк до 06.08.2018р. надати до прокуратури області інформацію чи приймались ГУ Держгеокадастру в області накази про надання дозволів на розроблення та затвердження землевпорядної організації щодо відведення у приватну власність земельних ділянок з кадастровими номерами, зокрема 6822455800:04:002:0128.

Також, у цьому ж листі заступник прокурора Хмельницької області просить у разі наявності інформації, реквізити яких наказів було використано для внесення до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав відомостей про право власності на вказані земельні ділянки, надати завірені копії дійсних наказів ГУ Держгеокадастру в області.

У відповіді на лист № 0-22-0.14.-5239/2-18 від 06.08.2018р., адресованій прокуратурі Хмельницької області, начальник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомив, що в ході проведення перевірки виявлено, зокрема наказ, на підставі якого розроблена документація із землеустрою ТОВ «ТЕРРА-М» (неіснуючий наказ) № 22-12717-СГ від 16.06.2017р., який в дійсності був виданий громадянці Мельник А.А., на земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0128, яка зареєстрована КП «Бюро нерухомості «Поділля» за власником Селищев Валерієм Анатолійовичем, наказ Головного управління, який зазначений як підстава в реєстрі речових прав для виникнення права власності (неіснуючий наказ) № 22-20850-СГ від 17.10.2017р., громадянин, якому в дійсності був виданий наказ Головного управління про передачу у власність з відповідними реквізитами Чиж В.В.

Відповідно до наказу № 22-12717-СГ від 16.06.2017р. «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», виданого в. о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказано, зокрема: надати дозвіл гр. Мельник Анжелі Анатоліївні на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення; місце розташування об`єкта землеустрою: із земельної ділянки (кадастровий номер 6822455800:04:002:0006), яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області; орієнтований розмір земельної ділянки 2 га. Цільове призначення земельної ділянки до його зміни для ведення фермерського господарства; цільове призначення земельної ділянки після його зміни для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до наказу № 22-20850-СГ від 17.10.2017р. «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», виданого начальником Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказано, зокрема: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення (кадастровий номер 6822455800:03:003:0090); змінити вид цільового призначення земельної ділянки з «для ведення фермерського господарства (01.02)» на «для ведення особистого селянського господарства (01.03)»; надати у власність гр. Чижу Віталію Вікторовичу земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6822455800:03:003:0090) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

У листі № 15/1-50вих-21 від 21.01.2021р., адресованому в.о. начальника ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури просить з метою вирішення питання наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру, керуючись ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», в строк до 22.02.2021р. надати до обласної прокуратури області інформацію чи вживалися та чи будуть самостійно вживатись Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області заходи щодо витребування із незаконного володіння ТОВ «Землестандарт» 39-ти земельних ділянок із вказаними у листі кадастровими номерами, зокрема 6822455800:04:002:0128, враховуючи те, що ГУ Держгеокадастру в області наказів щодо цих земельних ділянок в дійсності не приймало.

У відповіді на лист № 10-22-0.6-638/2-21 від 09.02.2021р. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, адресованій першому заступнику керівника Хмельницької обласної прокуратури повідомлено про те, що заходи, щодо витребування земельних ділянок на даний час не вживатись.

Також, повідомлено, що основна частина коштів виділених на сплату судового збору витрачаються на погашення виплат у справах де Головне управління є відповідачем, оскільки відбувається блокування рахунку Головного управління відповідно до повідомлень про безспірне списання коштів. Враховуючи наведене, Головне управління не має об`єктивної можливості звернутись до суду з відповідним позовом.

Крім того, надано засвідчені копії дійсних наказів Головного управління про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та наказів про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, реквізити яких було використано для внесення до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав відомостей про право власності на земельні ділянки, що зазначені у запиті.

У повідомленні № 15/1-131-вих-21 від 22.02.2021р. першого заступника керівника обласної прокуратури, адресованого Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомлено про намір на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області шляхом пред`явлення до господарського суду Хмельницької області позовів про витребування з незаконного володіння ТОВ «Землестандарт» 39-ти земельних ділянок з вказаними у повідомленні кадастровими номерами, що розташовані за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

У листі № 72/8/202/9962 від 04.02.2021р., адресованому приватному підприємству «Діоріт плюс 1», заступник начальника Управління просить надати наявну інформацію щодо орієнтовної ринкової вартості 1 га земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Хмельницької області (за межами населених пунктів).

У відповіді на лист № 43 від 05.02.2021р., адресованій Управлінню Служби безпеки України у Хмельницькій області, приватне підприємство «Діоріт плюс 1» повідомлено про те, що орієнтована ринкова вартість 1 га земель сільськогосподарського призначення розташованих на території Хмельницької області (за межами населених пунктів) становить 72 тис. грн.

3. Згідно із інформацією Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 17.03.2021р. державним реєстратором комунального підприємства «Бюро нерухомості «Поділля» 13.07.2018р. зареєстровано право власності Мороза Олександра Семеновича (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_3 ) на земельну ділянку площею 2 га з кадастровим номером 6822455800:04:002:0119, передану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

Підставою для реєстрації права власності Мороза О.С. на вказану земельну ділянку був наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.10.2017р. №22-20587-СГ.

Також, відповідно до Інформації на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки № 600 від 28.07.2018р., посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Єременко Л.О., вказану земельну ділянку Морозом О.С. продано товариству з обмеженою відповідальністю «Землестандарт».

У листі № 05/2-2вих-18 від 01.08.2018р., адресованому начальнику Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, заступник прокурора Хмельницької області з метою вирішення питання наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру, керуючись ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» просить в строк до 06.08.2018р. надати до прокуратури області інформацію чи приймались ГУ Держгеокадастру в області накази про надання дозволів на розроблення та затвердження землевпорядної організації щодо відведення у приватну власність земельних ділянок з кадастровими номерами, зокрема 6822455800:04:002:0119.

Також, у цьому ж листі заступник прокурора Хмельницької області просить у разі наявності інформації, реквізити яких наказів було використано для внесення до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав відомостей про право власності на вказані земельні ділянки, надати завірені копії дійсних наказів ГУ Держгеокадастру в області.

У відповіді на лист № 0-22-0.14.-5239/2-18 від 06.08.2018р., адресованій прокуратурі Хмельницької області, начальник Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомив, що в ході проведення перевірки виявлено, зокрема наказ, на підставі якого розроблена документація із землеустрою ТОВ «ТЕРРА-М» (неіснуючий наказ) № 22-13042-СГ від 16.06.2017р., який в дійсності був виданий громадянину Гаврилюку С.М. на земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0119, яка зареєстрована КП «Бюро нерухомості «Поділля» за власником Мороз Олександром Семеновичем, наказ Головного управління, який зазначений як підстава в реєстрі речових прав для виникнення права власності (неіснуючий наказ) № 22-20587-СГ від 17.10.2017р., громадянин, якому в дійсності був виданий наказ Головного управління про передачу у власність з відповідними реквізитами Сидоренкова І.В.

Відповідно до наказу № 22-13042-СГ від 16.06.2017р. «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», виданого в. о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказано, зокрема: надати дозвіл гр. Гаврилюку Сергію Михайловичу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням землі сільськогосподарського призначення; місце розташування об`єкта землеустрою: із земельної ділянки (кадастровий номер 6822455800:04:002:0007), яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області; орієнтований розмір земельної ділянки 2 га. Цільове призначення земельної ділянки до його зміни для ведення фермерського господарства; цільове призначення земельної ділянки після його зміни для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до наказу № 22-20850-СГ від 17.10.2017р. «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність», виданого начальником Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області наказано, зокрема: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення (кадастровий номер 6822455800:04:002:0040); змінити вид цільового призначення земельної ділянки з «для ведення фермерського господарства (01.02)» на «для ведення особистого селянського господарства (01.03)»; надати у власність гр. Сидоренковій Ірині Василівні земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6822455800:04:002:0040) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

У листі № 15/1-50вих-21 від 21.01.2021р., адресованого в.о. начальника ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури просить з метою вирішення питання наявності підстав для вжиття заходів представницького характеру, керуючись ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», в строк до 22.02.2021р. надати до обласної прокуратури області інформацію чи вживалися та чи будуть самостійно вживатись Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області заходи щодо витребування із незаконного володіння ТОВ «Землестандарт» 39-ти земельних ділянок із вказаними у листі кадастровими номерами, зокрема 6822455800:04:002:0119, враховуючи те, що ГУ Держгеокадастру в області наказів щодо цих земельних ділянок в дійсності не приймало.

У відповіді на лист № 10-22-0.6-638/2-21 від 09.02.2021р. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, адресованій першому заступнику керівника Хмельницької обласної прокуратури повідомлено про те, що заходи, щодо витребування земельних ділянок на даний час не вживатись.

Також, повідомлено, що основна частина коштів виділених на сплату судового збору витрачаються на погашення виплат у справах де Головне управління є відповідачем, оскільки відбувається блокування рахунку Головного управління відповідно до повідомлень про безспірне списання коштів. Враховуючи наведене, Головне управління не має об`єктивної можливості звернутись до суду з відповідним позовом.

Крім того, надано засвідчені копії дійсних наказів Головного управління про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та наказів про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, реквізити яких було використано для внесення до Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав відомостей про право власності на земельні ділянки, що зазначені у запиті.

У повідомленні № 15/1-131-вих-21 від 22.02.2021р. першого заступника керівника обласної прокуратури, адресованого Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомлено про намір на підставі ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області шляхом пред`явлення до господарського суду Хмельницької області позовів про витребування з незаконного володіння ТОВ «Землестандарт» 39-ти земельних ділянок з вказаними у повідомленні кадастровими номерами, що розташовані за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

У відповіді на лист № 43 від 05.02.2021р., адресованій Управлінню Служби безпеки України у Хмельницькій області, приватне підприємство «Діоріт плюс 1» повідомлено про те, що орієнтована ринкова вартість 1 га земель сільськогосподарського призначення розташованих на території Хмельницької області (за межами населених пунктів) становить 72 тис. грн.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.

Щодо представництва прокуратури судом враховується, що відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ч.3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч.4 ст. 53 ГПК України).

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (Правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).

З матеріалів справи вбачається, що листування прокурора з Головним Управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області з приводу спірних земельних ділянок не призвело до вжиття Головним Управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області заходів щодо витребування вказаної земельної ділянки.

Згідно з абзацом 4статті 15-2 ЗК України до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15 (далі за текстом - Положення) Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль): за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах (підпункт 25-1 пункту 4 Положення).

Наведеним підтверджуються, що органи Держгеокадастру можуть виконувати: 1) функції розпорядника земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності від імені власника, яким є держава Україна, з усіма повноваженнями власника на захист права власності; 2) функції органу державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Згідно зі статтею 28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійсненні їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України. Отже, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи відповідно до статті 28 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" наділені повноваженням звернення до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень.

Відповідно до статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" та пункту 5-1 Положення посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

З наведених норм права вбачається, що органи Держгеокадастру можуть звертатись до суду, якщо це необхідно для здійсненні їхніх повноважень з нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі з позовами щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

У питаннях дотримання прокурором приписів ст.23 Закону "Про прокуратуру" суд виходить з того, що критерій "розумності" строку має визначатися з урахуванням великого кола чинників і не може бути оцінений виключно темпорально. Обчислення розумного строку для реагування відповідного органу повинно враховувати не лише останні повідомлення прокурора про звернення до суду, а й попередні листування щодо виявленого порушення.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.06.2021 у справі №927/491/19.

Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив органи, уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати функції у спірних правовідносинах Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Відтак, суд дійшов висновку про наявність законних підстав для представництва прокурором інтересів держави у даній справі.

Також судом враховується, що за змістом ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно з ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб. За змістом підп. 13 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016р. № 308, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань, в тому числі розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Хмельницької області.

За змістом ч. 1 ст. 317, ч. 1 ст. 319, ч. 1 ст. 321 ЦК України, власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

До позовів про права на нерухоме майно у контексті частини третьої статті 16 ГПК України, відносяться позови щодо захисту речових прав на нерухоме майно, як то: віндикаційний - про витребування власником свого майна від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України); негаторний - про усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпорядження своїм майном (стаття 391 ЦК України); про визнання права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою (стаття 392 того ж Кодексу) тощо. Предметом віндикаційного позову є вимога власника, який не є фактичним володільцем індивідуально визначеного майна, до особи, яка незаконно фактично володіє цим майном, про повернення його із чужого незаконного володіння.

Зміст приписів ст. 388 ЦК України свідчить, що предмет віндикаційного позову становить вимога неволодіючого майном власника до незаконно володіючого цим майном не власника про повернення індивідуально-визначеного майна з чужого незаконного володіння. Предметом доказування у справах за такими позовами становлять обставини, які підтверджують правомірність вимог позивача про повернення йому майна з чужого незаконного володіння, як то факти, що підтверджують право власності на витребуване майно, вибуття його з володіння позивача, перебування його в натурі у відповідача та ін. Власник вправі витребувати своє майно від особи, у якої воно фактично знаходиться у незаконному володінні.

З вимогою про витребування майна з чужого незаконного володіння за правилами як ст. 387 так і ст. 388 ЦК України, може звертатися лише особа, яка є власником майна, чи належним його володільцем.

У ст. 330 ЦК України передбачено, що якщо майно відчужене особою, яка не мала на це права, добросовісний набувач набуває право власності на нього, якщо відповідно до статті 388 цього Кодексу майно не може бути витребуване у нього.

У відповідності до ст. 387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом (пункт 3 частини першої статті 388 ЦК України).

Суд зауважує, що власник з дотриманням вимог статей 387 і 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання наступних рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника ( пункт 147 постанови Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16).

Беручи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти, зміст позовних вимог, оскільки наміри вибуття спірних земельних ділянок (кадастровий номер 6822455800:04:002:0118, кадастровий номер 6822455800:04:002:0128, кадастровий номер 6822455800:04:002:0119) з державної власності опосередковувалися наказами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (№ 22-20585-СГ від 17.10.2017р., №22-20850-СГ від 17.10.2017р., №22-20587-СГ від 17.10.2017р.), що видавалися іншим особам та стосувалися інших (а не спірних) земельних ділянок, суд приходить до висновку, що волі держави на таке вибуття не було.

Враховуючи викладене, відсутність волі держави на вибуття з її володіння спірних земельних ділянок, суд дійшов висновку, що вимоги прокурора про витребування спірних земельних ділянок від кінцевого набувача є обгрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

На підставі ст.129 ГПК України судові витрати щодо сплати судового збору покладаються на відповідача. Повний текст рішення (враховуючи зміст положень ст.233 ГПК України) остаточно складено у 10-ий робочий день після оголошення вступної та резолютивної частин рішення, тобто 14.06.2022р.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позови задовольнити.

Витребувати у товариства з обмеженою відповідальністю «Землестандарт» (м. Київ, Оболонський район, вул. Маршала Малиновського, 12, ідентифікаційний код 42314152) на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, ідентифікаційний код 39767479) земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0118, передану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

Витребувати у товариства з обмеженою відповідальністю «Землестандарт» (м. Київ, Оболонський район, вул. Маршала Малиновського, 12, ідентифікаційний код 42314152) на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, ідентифікаційний код 39767479) земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0128, передану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

Витребувати у товариства з обмеженою відповідальністю «Землестандарт» (м. Київ, Оболонський район, вул. Маршала Малиновського, 12, ідентифікаційний код 42314152) на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, ідентифікаційний код 39767479) земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:04:002:0119, передану для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району.

Видати накази.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Землестандарт» (м. Київ, Оболонський район, вул. Маршала Малиновського, 12, ідентифікаційний код 42314152) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, ідентифікаційний код 02911102) 6810 грн. відшкодування судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України.

Повний текст рішення (враховуючи зміст положень ст.233 ГПК України) складено 14.06.2022р.

Суддя М.В. Смаровоз

Віддруков. 7 прим.: 1 - до справи; 2 позивачу (29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1); 3 - відповідачу (04212, Оболонський район, м. Київ, вул. Маршала Малиновського, 12); 4,5,6 - третім особам (Малику Сергію Ігоровичу, 32302, м. Кам"янець-Подільський, вул. Кулика, 2, кв. 2); (Селищеву Валерію Анатолійовичу, 02154, вул. Ентузіастів, буд. 5, кв. 191); (Морозу Олександру Семеновичу, 32300, Хмельницька обл., м. Кам`янець-Подільський, вул. Данила Галицького, 13, кв. 37); 7 - Хмельницькій обласній прокуратурі (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3).

.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення30.05.2022
Оприлюднено19.08.2022
Номер документу104768596
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —924/281/21

Рішення від 30.05.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 17.05.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 25.04.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 03.03.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 01.06.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 21.05.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 20.04.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 25.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні