РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 червня 2022 року справа № 580/495/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Руденко А. В., розглянувши у письмовому провадженні в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Степанківської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 з позовною заявою до Степанківської сільської ради, в якій просить:
- визнати протиправними дії відповідача щодо неприйняття відповідного рішення за результатами розгляду клопотання позивача від 10.12.2021 (вх. від 14.12.2021 № 627) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га у власність для ведення особистого селянського господарства в адмінмежах с. Голов`ятине Степанківської сільської ради (за межами населеного пункту) Черкаського району Черкаської області;
- зобов`язати відповідача повторно розглянути клопотання позивача від 10.12.2021 (вх. від 14.12.2021 №627) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2 га у власність для ведення особистого селянського господарства в адмінмежах с. Голов`ятине Степанківської сільської ради (за межами населеного пункту) Черкаського району Черкаської області, згідно викопіювання місце розташування земельної ділянки результатом вимірювання площі 1,93 га (із площі земельної ділянки кадастровий номер 7123782000:02:002:0177) та прийняти обгрунтоване рішення в межах повноважень і у спосіб, що встановлені законами України, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що 14.12.2021 звернулася до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для її одержання безоплатно у власність із земель комунальної власності у межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0 га (кадастровий номер 7123782000:02:002:0177). У подальшому позивач отримала повідомлення відповідача № 48/10-18 від 11.01.2022, яким позивача повідомлено, що подана нею заява від 14.12.2021 була розглянута 22.12.2021 на 21 сесії 8 скликання Степанківської сільської ради та в результаті голосування рішення прийнято не було. Позивач вважає, що за наслідками розгляду її клопотання відповідач був зобов`язаний прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою або про відмову у його наданні. Оскільки Земельним кодексом України не передбачено такого результату розгляду клопотання як письмова відповідь, відповідач, не прийнявши рішення за результатами розгляду клопотання, допустив протиправну бездіяльність.
Відповідач проти позову заперечив. 24.02.2022 надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що на черговому пленарному засіданні 22.12.2021 Степанківською сільською радою розглянуто заяву гр. ОСОБА_1 та доданих до неї графічних матеріалів «Про розгляд письмової заяви гр. ОСОБА_1 » щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7123782000:02:002:0177 орієнтовною площею 2,0 га, рішення не прийнято. Враховуючи, що відповідно до п. б ч. 1 ст. 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара, на пленарному засіданні вирішено задля недопущення порушення гр. ОСОБА_1 прав щодо безоплатного отримання земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства у власність розглянути клопотання щодо надання гр. ОСОБА_1 земельну ділянку орієнтовною площею 1,0 га та 0,10 га, депутатами Степанківської сільської ради рішення не прийнято. Зазначає, що Степанківська сільська рада наділена дискреційними повноваженнями в частині визначення орієнтовної площі земельної ділянки, яка передається у власність громадянам для ведення особистого селянського господарства. З наведених підстав просить у задоволенні позовних вимог позивача відмовити повністю.
Ухвалою суду від 26.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без виклику учасників справи.
Перевіривши доводи учасників справи, викладені у заявах по суті, дослідивши подані письмові докази, суд встановив таке.
Згідно інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 17.01.2022 земельна ділянка з кадастровим номером 7123782000:02:002:0177 площею 32.4194 га розташована в адміністративних межах Степанківської сільської ради Черкаського району Черкаської області і відноситься до комунальної форми власності.
ОСОБА_1 14.12.2021 звернулася до Степанківської сільської ради із заявою від 10.12.2021, в якій просила надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га у власність для ведення особистого селянського господарства в адмінмежах с. Голов`ятино Степанківської сільської ради (за межами населеного пункту) Черкаського району Черкаської області. До заяви додала: копії документів, що посвідчують її особу, та викопіювання місця розташування земельної ділянки.
Відповідно до пункту 6.2 протоколу № 13 засідання комісії з питань земельних відносин, природокористування, екології планування території, будівництва, архітектури, благоустрою, енергозбереження та транспорту, комунальної власності, житлово-комунального господарства Степанківської сільської ради від 20.12.2021 щодо надання дозволу гр. ОСОБА_1 на поділ земельної ділянки та розробку проекту відведення земельної ділянки у власність із зміною цільового призначення для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га за рахунок земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 7123782000:02:002:0177 в адмінмежах Степанківської сільської ради за межами с. Голов`ятино Черкаського району Черкаської області вирішено пропонувати сесії надати дозвіл виконавчому комітету Степанківської сільської ради на виготовлення технічної документації і землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності
Відповідач листом № 48/10-18 від 11.01.2022 повідомив позивача, що її заява від 14.12.2021 була розглянута на двадцять першій сесії восьмого скликання Степанківської сільської ради. В результаті голосування рішення прийнято не було.
З протоколом поіменного голосування депутатів Степанківської сільської ради двадцять першої сесії восьмого скликання ради від 22.12.2021 вбачається, що з 17 присутніх на засіданні сесії депутатів з питання надання ОСОБА_1 земельної ділянки орієнтовною площею 1,0 га 4 «утримались», 1 «проти», 6 «за», 4 не брали участь у голосуванні; з питання надання ОСОБА_1 земельної ділянки орієнтовною площею 2 га 2 «утримались», 2 «проти», 9 «за», 4 не брали участь у голосуванні; з питання надання ОСОБА_1 земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га 7 «утримались», 2 «проти», 3 «за», 5 не брали участь у голосуванні, в результаті чого рішення не прийнято.
Вважаючи, що відповідач при розгляді заяви від 14.12.2021 не прийняв розпорядчого акта у формі рішення, чим допустив протиправну бездіяльність, звернулася до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III, а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Відповідно до пункту б частини 1 статті 81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Частинами 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. При цьому, підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Водночас ухвалення рішення є результатом певної правової процедури, яка йому передує.
Згідно з частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Отже, особи, які бажають отримати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, подають зазначений вище пакет документів.
У частині 7 статті 118 Земельного кодексу України наведено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: а) надати дозвіл; б) надати мотивовану відмову у наданні дозволу.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 року № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частин 1, 2 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Отже, питання щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою тощо відповідач має вирішувати за наслідками розгляду відповідного клопотання на пленарному засіданні.
Неприйняття рішення про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою не може підміняти рішення про відмову у наданні такого дозволу, оскільки ст. 118 ЗК України зобов`язує уповноважений орган у рішенні про відмову у наданні зацікавленій особі дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність викладати мотиви відмови (невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку).
Частина 7 ст. 118 ЗК України не передбачає випадків, коли орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування за результатами заяви про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою може не прийняти позитивного або негативного для заявника рішення (про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу)
Суд встановив, що відповідач виносив на розгляд пленарного засідання проект рішення щодо заяви позивача від 14.12.2021. За результатами поіменного голосування з питання надання ОСОБА_1 земельної ділянки орієнтовною площею 1,0 га 4 «утримались», 1 «проти», 6 «за», 4 не брали участь у голосуванні; з питання надання ОСОБА_1 земельної ділянки орієнтовною площею 2 га 2 «утримались», 2 «проти», 9 «за», 4 не брали участь у голосуванні; з питання надання ОСОБА_1 земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га 7 «утримались», 2 «проти», 3 «за», 5 не брали участь у голосуванні, в результаті чого рішення не прийнято, про що відповідач листом № 48/10-18 від 11.01.2022 повідомив позивача.
Таким чином, відповідач всупереч частині 7 статті 118 Земельного кодексу не прийняв рішення за результатами розгляду заяви позивача, тобто діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, передбачений ст. 118 ЗК України.
Вказане дає підстави для висновку про те, що бездіяльність Степанківської сільської ради є протиправною.
З огляду на п. 4 ч. 1 ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Належним способом захисту прав ОСОБА_1 є зобов`язання Степанківської сільської ради прийняти відповідне рішення за заявою № 627 від 14.12.2021, тобто рішення про надання або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га (для ведення особистого селянського господарства), що знаходиться в адміністративно-територіальних межах Степанківської сільської ради Черкаського району Черкаської області, за межами населеного пункту с. Голов`ятине за результатом перевірки виконання позивачем усіх визначених законом умов, необхідних для одержання дозволу на розробку проєкту землеустрою.
Аналогічні висновки вказані у постанові Верховного Суду від 23 листопада 2021 року у справі №580/704/21.
Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до вимог частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, судові витрати позивача зі сплати судового збору у сумі 992,40 грн. підлягають стягненню на її користь з відповідача.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Степанківської сільської ради щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 № 627 від 14.12.2021 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га (для ведення особистого селянського господарства), що знаходиться в адміністративно-територіальних межах Степанківської сільської ради Черкаського району Черкаської області за межами населеного пункту с. Голов`ятине.
Зобов`язати Степанківську сільську раду (19632, Черкаська обл., Черкаський р-н, с. Степанки, вул. Героїв України, буд. 124, ЄДРПОУ 26424111) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 , зареєстрованої за вх. № 627 від 14.12.2021, про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га (для ведення особистого селянського господарства), що знаходиться в адміністративно-територіальних межах Степанківської сільської ради Черкаського району Черкаської області за межами населеного пункту с. Голов`ятине з урахуванням висновків суду, наведених у цьому рішенні.
Стягнути з місцевого бюджету Степанківської сільської ради (19632, Черкаська обл., Черкаський р-н, с. Степанки, вул. Героїв України, буд. 124, ЄДРПОУ 26424111) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) витрати зі сплати судового збору у сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) гривні 40 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.
Головуючий Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104775116 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні