РІШЕННЯ
Іменем України
14 червня 2022 року справа № 927/1322/21
Господарський суд Чернігівської області у складі судді Демидової М.О., за участю секретаря судового засідання Мігди Р.Ю., розглянувши матеріали справи за позовом Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради, вул. Реміснича, буд.19, м. Чернігів, 14000, е-mail: gkh@chernigiv-rada.gov.ua
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Добробут", просп.Перемоги,95, м. Чернігів, 14000
про стягнення 753280,94 грн.
представники сторін:
від позивача: Мартиненко А.О. (виnzu з ЄДРЮОФОПГФ від 21.10.2021);
від відповідача: не прибув;
В С Т А Н О В И В:
Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради подано позов до Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Добробут" про стягнення 753280,94 грн.
Позовні вимоги обґрунтовано безпідставним включенням вартості робіт до актів форми №КБ-2в за об`єктом "Демонтаж будівлі готельно-туристичного комплексу "Дворянське зібрання" за період липень-грудень 2020 року.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 29.12.2021 позовну заяву залишено без руху, надано строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 14.01.2022 після усунення позивачем недоліків позовної заяви відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначене на 15.02.2022; встановлено учасникам справи строки для подання відзиву на позов, відповіді на відзив.
У судове засідання 15.02.2022 прибув представник позивача.
Представник відповідача у підготовче засідання 15.02.2022 не прибув. Відзив на позовну заяву поданий не був.
Ухвала суду від 14.01.2022, направлена на адресу відповідача, зазначену у позовній заяві (просп.Перемоги, 95, м. Чернігів, 14000) повернулась на адресу суду 20.01.2022 із зазначенням причини повернення: "адресат відсутній за вказаною адресою" (з припискою немає такої фірми за вказаною адресою).
Оскільки ухвала суду від 14.01.2022 надсилалася на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Добробут" (просп.Перемоги,95, м. Чернігів, 14000), яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, але повернулись із відміткою поштового відділення: "адресат відсутній за вказаною адресою"; заяв про зміну місцезнаходження від відповідача не надходило, суд з урахуванням пункту 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України, доходить висновку про те, що направлення листів рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у даному випадку суду.
Враховуючи вищезазначене, відповідач був належним чином повідомлений про відкриття провадження у справі №927/1322/21, про дату, час та місце підготовчого засідання у даній справі.
Заяв та клопотань від сторін до суду не надходило.
У судовому засіданні 15.02.2022 суд, керуючись ст. 185, 233, 234 Господарського процесуального кодексу України протокольно ухвалив закрити підготовче провадження у справі № 927/1322/21 та призначив справу до судового розгляду по суті на 01.03.2022, 14:00. Явка представників учасників судового процесу обов`язковою не визнавалась.
Ухвалою суду від 15.02.2022 повідомлено відповідача про закриття підготовчого провадження у справі №927/1322/21 та призначення справи до судового розгляду по суті на 01.03.2022.
Ухвала суду від 15.02.2022, направлена на адресу відповідача, зазначену у позовній заяві (просп.Перемоги, 95, м. Чернігів, 14000) повернулась на адресу суду 23.02.2022 із зазначенням причини повернення: "адресат відсутній за вказаною адресою".
Враховуючи факт направлення судом ухвали на офіційну адресу відповідача у справі та повернення вказаниї ухвали із відміткою поштового відділення: "адресат відсутній за вказаною адресою", суд доходить висновку про належне повідомлення учасника судового процесу (відповідача) про призначення справи №927/1322/21 по суті на 01.03.2022.
Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" №64/2022 від 24.02.2022, затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", на території України із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 введено воєнний стан строком на 30 діб.
Указами Президента України "Про продовження дії воєнного стану в Україні" № 133/2022 від 14.03.2022 та №259/2022 від 18.04.2022, затвердженого Законом України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб та з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб.
Судове засідання 01.03.2022 не відбулось з об`єктивних причин, що не залежать від суду.
Розпорядженням голови Верховного Суду від 22.03.2022 №12/0/9-22 відповідно до частини сьомої статті 147 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", враховуючи неможливість судами здійснювати правосуддя під час воєнного стану, змінено територіальну підсудність судових справ, зокрема і Господарського суду Чернігівської області.
Розпорядженням голови Верховного Суду від 22.04.2022 №25/0/9-22, відповідно до частини сьомої статті 147 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" відновлено територіальну підсудність Господарського суду Чернігівської області із 25.04.2022.
Ухвалою суду від 17.05.2022 розгляд справи №927/1322/21 по суті призначено на 14.06.2022, 10 год. 00 хв.
У судове засідання 14.06.2022 прибув представник позивача.
Представник відповідача у судове засідання 14.06.2022 не прибув.
Відповідно до роздрукованого судом трекінгу з офіційного сайту Укрпошта поштове відправлення (ухвала від 17.05.2022 надіслана судом на адресу відповідача) наразі знаходиться у точці видачі/доставки і майже місяць очікує отримання.
Наведене надає підстави суду дійти висновку про належне повідомлення відповідача про розгляд справи по суті.
Заяв та клопотань від сторін до суду не надходило.
Пунктом 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Судом враховано, що відповідач жодного разу у судові засіданя не прибув, про час та дату судових засідань повідомлявся належним чином шляхом направлення ухвал суду на офіційну адресу відповідача у справі та повернення вказаних ухвал із відміткою поштового відділення "адресат відсутній за сказаною адресою".
Суд звертає увагу на те, що направлення листів рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у даному випадку суду.
Відповідно до ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи достатність часу, наданого сторонам для подачі доказів в обґрунтування своїх позиції у справі, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивності господарського процесу, господарським судом в межах наданих йому повноважень учасникам судового процесу створені усі належні умови для надання доказів.
У зв?язку з тим, що учасники судового процесу належним чином повідомолені про час та місце судового розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути справу у даному судовому засіданні без представника відповідача.
Оскільки відповідач у відповідності до ст.165 Господарського процесуального кодексу України відзиву на позовну заяву у встановлений судом строк без поважних причин не надав, тому рішення приймається за наявними матеріалами справи на підставі ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив такі фактичні обставини.
Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради проведено процедуру закупівлі 45110000-11 Руйнування та знесення будівель і земляні роботи (Проект підготовчих робіт по приведенню земельної ділянки площею 0,5447 га, розташованої за адресою: Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Музейна, 6а (між будинками № 6 та № 8) у придатний для використання стан шляхом знесення будівництва готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання»), відкриті торги з публікацією англійською, процедурна пропозиція №UA-2020-03-23-001806-b,код ДК 021:2015:45110000-1: Руйнування та знесення будівель і земляні роботи), очікуваною вартістю 6000000,00 грн з ПДВ.
Рішенням Чернігівської міської ради №6/VIII-6 від 25.03.2021 затверджено Положення про Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради (ідентифікаційний код 03366374) у новій редакції, відповідно до п.1.1-1.3 якого Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради є виконавчим органом міської ради, Управління є юридичною особою, є підконтрольним і підзвітним міській раді (далі - Положення) (а.с.271-277 т.1).
Пунктами 2.2.5., 3.6.10. Положення передбачено, що Управління здійснює контроль за виконанням робіт з будівництва, реконструкції, поточного та капітального ремонтів об?єктів благоустрою та охорони навколишнього природного середовища, відновлення об?єктів та елементів благоустрою на території закладів соціально-культурного призначення, в яких виступає замовником; укладає договори, спрямовані на виконання завдань і функцій Управління.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Добробут" зареєстроване як суб`єкт господарювання 08.11.2018, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 10641020000014127.
25.05.2020 між Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Добробуд» (виконавець) укладено договір №6030_175, відповідно до п.1.1. якого виконавець зобов`язується з власних матеріалів, своїми засобами та на свій ризик, у передбачений договором строк надати послуги відповідно до предмету закупівлі: 45110000-1 Руйнування та знесення будівель і земляні роботи (проєкт підготовчих робіт по приведенню земельної ділянки площею 0,5447 га, розташованої за адресою: Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Музейна, 6а (між будинками № 6 та № 8) у придатний для використання стан шляхом знесення будівництва готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання») відповідно до тендерної пропозиції, а Замовник - прийняти і оплатити надані послуги, у порядку визначеному Договором та чинним законодавством України (а.с.45-50 т.2) (далі - договір №6030_175 від 25.05.2020).
Ціна цього договору разом з ПДВ становить 5299777,89 грн. (п.3.1. договору №6030_175 від 25.05.2020).
Згідно з додатком №1 до договору №6030_175 від 25.05.2020 «Договірна ціна», вид договірної ціни - тверда. (а.с.51 т.2).
Строк надання послуг: до 31.10.2020 з правом передчасного виконання (п.5.1. договору №6030_175 від 25.05.2020).
Пунктом 4.1 договору №6030_175 від 25.05.2020 передбачено, що розрахунки за надані послуги замовник проводить протягом 14 банківських днів після підписання акту приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3, за умови надходження з бюджету на розрахунковий рахунок замовника коштів за надані послуги, які є предметом даного договору.
Згідно з п. 5.2 договору №6030_175 від 25.05.2020 здача-приймання наданих послуг проводиться згідно акту приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3. Замовник після отримання акту приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3, протягом 5 (п`яти) робочих днів зобов`язується його підписати або надати вмотивовану відмову від приймання послуг.
Відповідно до п.6.1.1, 6.1.4, 6.2.8 договору №6030_175 від 25.05.2020 замовник зобов`язаний: своєчасно та в повному обсязі сплачувати надані послуги; приймати надані послуги та підписувати надані виконавцем документи, що підтверджують надання послуг, або обґрунтувати причини відмови від їх підписання протягом 5 (п`яти) робочих днів з дня їх одержання. При цьому сторонами визнається, що підпис уповноважених замовником на технічний нагляд осіб на документі, що підтверджує надання послуг, є обов`язковим реквізитом такого документу, а тому відсутність такого підпису є підставою для замовника не приймати надані виконавцем послуги. Замовник, зокрема, має право делегувати в установленому законодавством порядку повноваження щодо здійснення технічного нагляду за наданими послугами на об`єкті, перевірці цін, розцінок, прийняттю наданих послуг, здійсненням контролю третій особі, зокрема, спеціалізованій організації або спеціалісту (за наявності у них відповідних дозволів, які надають право здійснювати технічний нагляд за наданням відповідних послуг відповідно до законодавства на весь час дії Договору).
Пунктами 6.3.7, 6.3.10 договору №6030_175 від 25.05.2020 визначено, що виконавець зобов`язаний у порядку, визначеному нормативними документами та договором, вести і передати замовнику після завершення надання послуг документи про виконання договору, при цьому виконавець є відповідальним перед замовником за достовірність наданих ним Замовнику та\або третім особам в порядку виконання договору документів та інформації, що в них міститься; забезпечити ведення та передачу замовнику в установленому порядку документів про виконання цього договору.
Виконавець згідно з п.7.2 договору №6030_175 від 25.05.2020 несе відповідальність за дотримання правил техніки безпеки при наданні послуг, за якість наданих послуг, відповідність нормативним документам, а також за своєчасність надання послуг за договором.
Згідно із п.10.1 договору №6030_175 від 25.05.2020 договір набирає чинності з дня його підписання та розповсюджується на правовідносини, які виникли до його укладення і діє до 31.12.2020, а в частині розрахунків, сплати штрафних санкцій та гарантійного строку - до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором.
Додатковою угодою №1 до договору №6030_175 від 25.05.2020 на надання послуг (проєкт підготовчих робіт по приведенню земельної ділянки площею 0,5447 га, розташованої за адресою: Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Музейна, 6а (між будинками № 6 та № 8) у придатний для використання стан шляхом знесення будівництва готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання») зменшено ціну договору на 12882,43 грн. та внесено зміни до п.3.1 договору (ціна договору разом з ПДВ становить 5286895,46 грн). Додаток №1 «договірна ціна» до договору викладено в новій редакції (а.с.82-83 т.2).
Позивач стверджує, що на момент приймання робіт за договором вони вже були прийняті представником технічного нагляду, в Управління були відсутні підстави для не підписання відповідних актів, тому Управлінням були прийняті та оплачені надані Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Добробуд» послуги.
Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області, відповідно до п. 5.2.4.1 Плану проведення заходів державного фінансового контролю Північного офісу Держаудитслужби на ІІ квартал 2021 року та на підставі направлення на проведення ревізії від 16.04.2021 №202 проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.03.2021, за результатами якої складено Акт ревізії 07-30/09 від 23.07.2021 року (а.с.21-27 т.1 далі - Акт ревізії №07-30/09 від 23.07.2021).
В ході проведення ревізії при перевірці правильності визначення вартості будівництва, реконструкції та ремонту, а також обсягів виконаних робіт проведено зустрічну звірку в Товаристві з обмеженою відповідальністю «Фірма Добробуд», що підтверджується довідкою Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області №07-31/08-з від 22.06.2021 (а.с.28-32 т.1).
За інформацією, викладеною в Акті ревізії №07-30/09 від 23.07.2021, в ході зустрічної звірки встановлено, що згідно довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрати № 1-7 за липень-грудень 2020 року та актів приймання виконаних будівельних робіт за липень-грудень 2020 Товариством надано послуг по договору № 6030_175 від 25.05.2020 на загальну суму 5286895,46 грн., в т.ч. сума загальновиробничих витрат складає 836474,98 грн., використання будівельних механізмів - 194466,38 грн.; в акті приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2020 враховано кількість зворотних матеріалів, а саме: брухт металевий в кількості - всього 15,384 т без зазначення вартості. Також, відповідно до підсумкової відомості ресурсів до актів приймання виконаних будівельних робіт за жовтень - грудень 2020 встановлено використання піску природного, рядового у кількості 2191 м.куб. на загальну суму 613480,00 грн. Згідно листа Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради від 17.06.2020 № 319/2020/2-08 рішенням Чернігівської міської ради від 31.05.2011 передавалась земельна ділянка ТОВ «АЙВА» по вул. Музейній, 6-а в оренду строком на 2 роки для будівництва втраченої пам`ятки історико-архітектурної спадщини будівлі Дворянського зібрання з улаштуванням готельно-туристичного комплексу. Тобто на даний час земельна ділянка з кадастровим номером 7410100000:025:035:0061 не перебуває в користуванні будь-яких фізичних або юридичних осіб і належить до земель комунальної власності Чернігівської міської ради.
Як зазначено в Акті ревізії №07-30/09 від 23.07.2021, УЖКГ ЧMP укладено з ТОВ «ФІРМА «ДОБРОБУД» договір № 6030_175 від 25.05.2020 з ціною договору 5299777,89 гривень. Термін дії договору до 31.12.2020. Предметом договору є надання послуг відповідно до предмету закупівлі 45110000-1 Руйнування та знесення будівель і земляні роботи (Проєкт підготовчих робіт по приведенню земельної ділянки площею 0,5447 га, розташованої за адресою: Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Музейна, 6а (між будинками № 6 використання стан шляхом знесення будівництва готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання». Згідно додатку № 1 до договору № 6030_175 від 25.05.2020 «Договірна ціна» - вид договірної ціни: тверда. Строк надання послуг: до 31.10.2020 з правом передчасного виконання.
Ревізією встановлено, що згідно розрахунку загальновиробничих витрат до актів форми КБ-2в по об`єкту «Демонтаж будівлі готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання» за період липня-грудня 2020 Єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування Товариства складав 554361,34 грн (без ПДВ).
Листом від 08.07.2021 № 74/8/3-2323 Управління СБУ в Чернігівській області надана інформація Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (від 01.07.2021 №2500-0603-5/34083) про застрахованих осіб та сум, на які нарахований єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ТОВ «Фірма «Добробуд» (код 42610792За період липень-грудень 2020 року Єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ТОВ «Фірма «Добробуд» склав 12799,90 гривень (сума, на яку нарахований єдиний внесок 58 81,36 грн * 22 % = 12 799,90 грн). Крім цього, згідно листа Головного управління Державної податкової служби в Чернігівській області від 05.07.2021 № 2407/5/25-01-18-04 з 01.07.2020 по 31.12.2020 ТОВ «Фірма «Добробуд» було нарахований ЄСВ в розмірі 17 024,72 грн, сплачено - 18 874,10 гривні.
Як зазначено в Акті ревізії №07-30/09 від 23.07.2021, перевіркою наданих до ревізії актів приймання виконаних будівельних робіт (ф.№КБ-2в), складених ТОВ "Фірма «Добробуд" (далі Товариство), встановлено зайве нарахування єдиного соціального внеску (далі ЄСВ) у сумі 535487,24 грн, без ПДВ, за відсотковою ставкою 22% (554 361,34 грн. - 18 874,10 грн = 535 487,24 грн); встановлено безпідставне включення до III блоку розрахунку загальновиробничих витрат до акту «Коштів на покриття решти статей загальновиробничих витрат» по об`єкту «Демонтаж будівлі готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання» 92246,88 грн, без ПДВ (в ході зустрічної не підтверджено донесення витрат Товариством які відносяться до III блоку).
Відповідно до Акту ревізії загальна сума безпідставно включеної до актів форми № КБ-2в по об`єкту «Демонтаж будівлі готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання» за період липень-грудень 2020 року, вартості робіт складає 753280,94 грн. разом з ПДВ ((535487,24 + 92246,88) * 1,2=753280,94).
В ході зустрічної звірки в ТОВ «Фірма «Добробуд» не підтверджено фактичне понесення витрат, які призвели до проведення зайвих видатків Управлінням внаслідок завищення вартості виконаних ремонтно-будівельних робіт по договору № 6030_175 від 25.05.2020 за липень-грудень 2020 року на загальну суму 753280,94 грн, чим порушено ч.1 ст. 49 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI.
Фінансово-господарські операції з прийняття вартості наданих послуг ТОВ «Фірма «Добробуд» відображені в бухгалтерському обліку УЖКГ ЧMP за липень-грудень 2020 року в Журнал-головна та меморіальному ордері № 6 «Накопичувальна відомість за розрахунками з іншими кредиторами» по Дт 8013 «Матеріальні витрати» та Кт 6211 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками».
Як встановлено судом, під час проведення вищезазначеної планової ревізії фінансово-господарської діяльності Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради та зустрічної звірки Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області Товариству з обмеженою відповідальністю «Фірма «Добробут» направлено запит від 31.05.2021 з проханням надати документи та інформацію, що стосуються виконання робіт та постачання товарно-матеріальних цінностей на замовлення УЖКГ ЧМР (а.с.33 т.1), у зв`язку з чим Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Добробут» надано письмову відповідь з додатком, за підписом директора Товариства Виставноги Р.О. (а.с.34-224 т.1).
Позивачем додано до матеріалів справи копії виписок по рахунках від 15.07.2020, 21.07.2020, 28.07.2020, 06.08.2020, 27.08.2020, 26.10.2020, 20.12.2020, які підтверджують здійснення позивачем оплати Товариству з обмеженою відповідальністю «Фірма «Добробут» за підготовку роботи приведення земельної ділянки 0,5447 в належний стан за договором №6030_175 від 25.05.2020 (а.с.230-236 т.1).
Позивач листом від 04.08.2021 №282-1 направив до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області заперечення до акту перевірки Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області ревізії фінансово-господарської діяльності Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.03.2021, у якому зазначив, що усі вищевикладені факти в акті перевірки викладені, виключно, на розсуд посадових осіб Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області та не відповідають дійсності (а.с.247-261 т.1).
Як зазначає позивач, 27.08.2021 до нього від Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області надійшов лист № 262507-14/3360-2021 з висновками на заперечення, відповідно до яких надані позивачем заперечення не були прийняті до уваги.
30.08.2021 на адресу позивача надійшов лист-попередження №262507-14/3380-2021 від 28.08.2021 «Про неналежне виконання бюджетного законодавства» та лист №262507-14/3389-2021 від 28.08.2021 «Про усунення виявлених ревізією порушень законодавства» з вимогою усунути відповідні порушення у встановлений строк (а.с.262-264 т.1).
Позивач, посилаючись на приписи ч.2 ст. 15 Закону України «Про основні засади здійснення державного контролю в Україні», направив Товариству з обмеженою відповідальністю «Фірма «Добробут» лист-вимогу №324-1 від 06.09.2021, з вимогою у строк 14 календарних днів з моменту отримання відповідного листа повернути до міського бюджету міста Чернігова 753280,94 грн., надані як оплата за договором №6030-175 від 25.05.2020, проте, як зазначає позивач, зазначений лист не був отриманий відповідачем та повернувся до Управління 22.09.2021 (а.с.265, 269 т.1).
Повторно зазначений лист-вимога направлений відповідачу рекомендованою кореспонденцією 18.10.2021 та був отриманий адресатом 19.10.2021 за довіреністю (а.с.266-268 т.1).
Позивачем додано до матеріалів справи ухвалу слідчого судді Дніпровського районного суду м. Києва від 18.11.2021 у справі №755/18664/21 (провадження №: 1-кс/755/5338/21), постановлену за клопотанням слідчої СВ Дніпровського УП ГУНП у м.Києві Перепеченко Д.Є., про надання дозволу на проведення обшуку в кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №4202110204000024 від 06.05.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст. 191 Кримінального кодексу України (а.с.227-242 т.1).
Зазначеною ухвалою від 18.11.2021 у справі №755/18664/21 (провадження №: 1-кс/755/5338/21) встановлено факт проведення Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області Північного офісу Держаудитслужби Державної аудиторської служби України ревізії фінансово-господарської діяльності Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.03.2021, за результатами якої складено Акт ревізії №07-30/09 від 23.07.2021, яким зафіксовано завищення вартості виконаних ремонтно-будівельних робіт за об`єктом «Демонтаж будівлі готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання», що призвело до здіснення позивачем у 2020 році зайвих видатків бюджетних коштів на загальну суму 753280,94 грн. Порушення не усунуто.
Ухвалою від 18.11.2021 у справі №755/18664/21 (провадження №: 1-кс/755/5338/21) постановлено надати дозвіл на проведення обшуку у нежитловому приміщенні, за фактичною адресою: м.Чернігів, вул. Реміснича, будинок 19 з метою виявлення та вилучення предметів та документів, які самостійно або в сукупності з іншими доказами можуть мати суттєве значення для встановлення об`єктивної істини та притягнення винних осіб до кримінальної відповідальності, зокрема, документів щодо фінансово-господарської діяльності між Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Добробут», а саме договору від 25.05.2020 №6030_175 щодо демонтажу будівлі готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання» та ряд інших документів, перелік яких зазначено у резолютивній частині зазначеної ухвали (проектно-кошторисної документації до нього з усіма додатками та змінами у повному обсязі, технічної документації на об`єкт дослідження, банківських виписок по рахункам, актів приймання виконаних будівельних робіт тощо).
Позивачем додано до матеріалів справи копію опису вилучених документів, що стосуються виконання договору №6030_175 від 25.05.2020 та зауваження (додаток до протоколу обшуку від 16.12.2021), у яких зазначено, що в описі вилучених документів неповністю зазначені реквізити деяких документів (актів виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в, довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3, платіжних доручень тощо), що виключає можливість їх подальшої ідентифікації. При врученні опису фактично вилучені документи були запаковані, що виключало можливість перевірки представниками Управління повноти та відповідності найменувань та кількості фактично вилучених документів та документів, зазначених в описі (а.с.243-246 т.1).
За доводами позивача станом на дату звернення позивача з відповідним позовом до суду, відповідь на лист вимогу не надходила, відповідні кошти відповідачем не повернуто, що стало підставою для звернення з даним позовом до суду.
Відповідач відзив на позов не надав.
Встановивши фактичні обставини справи, дослідивши надані матеріали, оцінивши надані сторонами докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з таких підстав.
У відповідності до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Так, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Частина 1 ст. 626 Цивільного кодексу України передбачає, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
За приписами ч. 1, 2 ст. 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.
Відповідно до ст. 875 Цивільного кодексу України за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта. До договору будівельного підряду застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.
Двосторонній характер договору підряду зумовлює взаємне виникнення у кожної зі сторін прав та обов`язків. Тобто з укладенням такого договору підрядник бере на себе обов`язок на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника) і водночас замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу в установленому договором порядку та розмірі.
Згідно з ч.1 ст. 843 Цивільного кодексу України у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення.
Відповідно до ч.1,2 ст.844 Цивільного кодексу України ціна у договорі підряду може бути визначена у кошторисі. Якщо робота виконується відповідно до кошторису, складеного підрядником, кошторис набирає чинності та стає частиною договору підряду з моменту підтвердження його замовником. Кошторис на виконання робіт може бути приблизним або твердим. Кошторис є твердим, якщо інше не встановлено договором.
За приписами ч.1 ст.877 Цивільного кодексу України підрядник зобов`язаний здійснювати будівництво та пов`язані з ним будівельні роботи відповідно до проектної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт. Підрядник зобов`язаний виконати усі роботи, визначені у проектній документації та в кошторисі (проектно-кошторисній документації), якщо інше не встановлено договором будівельного підряду.
Частиною 4 ст. 882 Цивільного кодексу України визначено, що передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформляється актом, підписаним обома сторонами.
У відповідності до ч.1-3 ст. 883 Цивільного кодексу України підрядник відповідає за недоліки збудованого об`єкта, за прострочення передання його замовникові та за інші порушення договору (за недосягнення проектної потужності, інших запроектованих показників тощо), якщо не доведе, що ці порушення сталися не з його вини.
Судом встановлено факт укладення 25.05.2020 між Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фірма «Добробуд» (виконавець) договору №6030_175, предметом якого є надання виконавцем послуг відповідно до предмету закупівлі: 45110000-1 Руйнування та знесення будівель і земляні роботи (проєкт підготовчих робіт по приведенню земельної ділянки площею 0,5447 га, розташованої за адресою: Чернігівська область, м. Чернігів, вул. Музейна, 6а (між будинками № 6 та № 8) у придатний для використання стан шляхом знесення будівництва готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання»), відповідно до тендерної пропозиції.
Заперечень від відповідача щодо факту укладення та виконання договору №6030_175 від 25.05.2020 не надходило.
Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Аналогічні положення містяться у ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України.
Статтею 193 Господарського кодексу України та ст. 525 Цивільного кодексу України визначено, що одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом не допускається.
Виходячи з приписів підпункту 3 пункту 3 Положення Про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 (далі - Положення), основним завданням Держаудитслужби, зокрема, є: здійснення державного фінансового контролю, спрямованого на оцінку ефективного, законного, цільового, результативного використання та збереження державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягнення економії бюджетних коштів.
Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань реалізує державний фінансовий контроль через здійснення інспектування (ревізії); здійснює контроль за станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності; вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб; вимагає від керівників та інших осіб підприємств, установ та організацій, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства (п. 4 Положення).
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.
Приписами ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" визначено, що органу державного фінансового контролю надається право при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку.
Дії або бездіяльність посадових осіб органу державного фінансового контролю можуть бути оскаржені в судовому або адміністративному порядку (ст. 13 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні").
Таким чином, Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області надано право згідно з чинним законодавством здійснювати державний фінансовий контроль у формі ревізії, при виявленні збитків, завданих державі чи підприємству, установі, організації, що контролюється, визначати їх розмір у встановленому законодавством порядку та вимагати від керівників підприємств, що контролюються, усунення виявлених порушень законодавства.
Акт ревізії - офіційний документ, яким оформляються та фіксуються результати обстеження господарсько-фінансової діяльності підприємства, організації, установи, який складається особами, що проводили ревізію. Акт ревізії відображає достовірні документально підтверджені дані, які характеризують виробничу і господарсько-фінансову діяльність об`єкта, що ревізується, законність і економічну ефективність матеріальних, трудових і грошових витрат. На основі акту приймається рішення про усунення порушень, відшкодування матеріальних збитків, притягнення до відповідальності винних осіб.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, на момент виконання договору у позивача були відсутні правові підстави для відмови від прийняття послуг за договором та, відповідно, були відсутні підстави для відмови від підписання актів приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в та довідок про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою КБ-3, оскільки вказані документи містили обов?язкові реквізити - підпис особи, уповноваженої на здійснення технічного нагляду, а отже, обсяги, вартість та якість послуг були перевірені та підтверджені у встановленому договором та чинним законодавством порядку.
Враховуючи те, що згідно з умовами договору відповідач є відповідальним перед позивачем за достовірність наданих ним позивачу та/або третім особам в порядку виконання договору документів та інформації, що в них міститься, а також те, що у позивача відсутні повноваження та правовий механізм для перевірки здійснення підрядною організацією будь-яких перерахувань податків, зборів, внесків тощо, суд доходить висновку про те, що встановити факт завищення вартості послуг за договором через зайве нарахування єдиного соціального внеску та у зв?язку з включенням до розрахунку загальновиробничих зайвих витрат при виконанні договору для відповідача не видавалося за можливе.
При цьому урахуванню підлягає той факт, що завищення вартості послуг за договором через зайве нарахування єдиного соціального внеску відповідачем встановлене Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області в ході проведення планової ревізії фінансово-господарської діяльності позивача за період з 01.01.2020 по 31.03.2021, за результатами якої складено акт ревізії №07-30/09 від 23.07.2021.
При перевірці правильності визначення вартості будівництва, реконструкції та ремонту, а також обсягів виконаних робіт проведено зустрічну звірку у відповідача. На підставі інформації, отриманої від Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області та Головного управління державної податкової служби в Чернігівській області, встановлено зайве нарахування єдиного соціального внеску у сумі 535487,24 грн. без ПДВ. Крім того, встановлено безпідставне включення до ІІІ блоку розрахунку загальновиробничих витрат до акту «Коштів на покриття решти статей загальновиробничих витрат» за об?єктом «Демонтаж будівлі готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання» 92246,88 грн., без ПДВ (в ході зустрічної перевірки не підтверджено понесення витрат відповідачем, які відносяться до ІІІ блоку).
Таким чином, не з вини позивача загальна сума безпідставно включеної відповідачем до актів приймання виконаних будівельних робіт за формою КБ-2в за період липень-грудень 2020 року вартість послуг за договором складає 753280,94 грн. разом з ПДВ (535487,24+92246,88)*1,2 =753280,94 грн.
Докази щодо спростування або встановлення недостовірними результатів проведеної Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області ревізії фінансово-господарської діяльності Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.03.2021, за результатами якої складено Акт №07-30/09 від 23.07.2021, в матеріалах справи відсутні.
За змістом ч. 2 ст. 15 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" законні вимоги службових осіб органу державного фінансового контролю є обов`язковими для виконання службовими особами об`єктів, що контролюються.
Як встановлено судом, у зв`язку з тим, що Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області проведеною ревізієї встановлено безпідставність включення до актів форми № КБ-2в по об`єкту «Демонтаж будівлі готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання» за період липень-грудень 2020 року, вартості робіт у сумі 753280,94 грн., що призвело до здійснення Управлінням житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради у 2020 році зайвих видатків бюджетних коштів на загальну суму 753280,94 грн., позивач направив відповідачу лист-вимогу № 324-1 від 06.09.2021 з вимогою у строк 14 календарних днів з моменту отримання відповідного листа повернути до міського бюджету міста Чернігова 753280,94 грн. оплати за договором №6030-175 від 25.05.2020. Вказаний лист-вимога за наявними в матеріалах справи доказами був отриманий відповідачем 19.10.2021.
Вказані обставини відповідачем не спростовано, станом на дату розгляду справи грошові кошти до бюджету не повернуто.
Приймаючи до уваги вищезазначене та враховуючи результати проведеної Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області ревізії, дії та прийняті рішення службових осіб органу державного фінансового контролю, які зафіксовані в Акті №07-30/09 від 23.07.2021, у судовому порядку позивачем не оскаржувалися, не визнавалися недійсними та в судовому порядку не сспростовувалися, докази щодо спростування або встановлення недостовірними результатів зазначеної ревізії в матеріалах справи відсутні, суд доходить висновку про підтвердження факту встановлених ревізією порушень та завищення вартості будівельних робіт по об`єкту «Демонтаж будівлі готельно-туристичного комплексу «Дворянське зібрання» за період липень-грудень 2020 року у розмірі 753280,94 грн., що є підставою для задоволення позову.
Таким чином, позов підлягає задоволенню у повному обсязі з покладенням на відповідача витрат зі сплати судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст. 129, 236-239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Добробут" (просп.Перемоги,95, м. Чернігів, 14000, ідентифікаційний код 42610792) на користь Управління житлово-комунального господарства Чернігівської міської ради (вул. Реміснича, буд.19, м. Чернігів, 14000, ідентифікаційний код 03366374) 753280,94 грн. вартості завищеного обсягу будівельних робіт та 11299,21 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
У судовому засіданні 14.06.2022 оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.
Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст. 256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
З повним текстом рішення можна ознайомитись у Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua/.
Повний текст рішення складено та підписано 16.06.2022.
Суддя М.О. Демидова
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104788235 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Демидова М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні