Рішення
від 15.06.2022 по справі 280/13238/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16 червня 2022 року Справа № 280/13238/21 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сацького Р.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

Представник позивача - адвокат Марцих Ярослав Олександрович

до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області

про визнання дій протиправним та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

30 грудня 2021 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в перерахунку та виплаті пенсії за віком позивачу із зарахуванням до загального трудового стажу періодів роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979 та з 03.03.1982 по 22.02.1985, та з урахуванням заробітної плати за період з 01.02.1994 по 31.01.1999 на підставі архівних довідок Архівного управління Запорізької міської ради від 20.09.2021 №04-23/599 та від 20.09.2021 №04-23/600;

- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком позивачу із зарахуванням до загального трудового стажу періодів роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979 та з 03.03.1982 по 22.02.1985, та з урахуванням заробітної плати за період з 01.02.1994 по 31.01.1999 на підставі архівних довідок Архівного управління Запорізької міської ради від 20.09.2021 №04-23/599 та від 20.09.2021 №04-23/600, починаючи з 09.10.2021.

Крім того, просить стягнути на користь позивача з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань судові витрати по справі.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що відповідно до записів №№ 20-24 у трудовій книжці позивача серії НОМЕР_1 , у період з 25.02.1992 по 25.01.2008 позивач працював в ТОВ «Стальконструкція-103 ЛТД». Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, юридичну особу ТОВ «Стальконструкція-103 ЛТД» (код ЄДРПОУ 01413543) припинено з 2010 року. Згідно записів у трудовій книжці позивача, в період з 12.07.1978 по 11.10.1979 позивач працював в СУ-6 тресту (мовою оригіналу) «Запорожгражданстрой»; в період з 03.03.1982 по 22.02.1985 позивач працював водієм третього класу в Автопідприємстві № 07065. 23.10.2021 Позивач звернувся до Відповідача із заявою, в якій просив здійснити перерахунок його пенсії з моменту призначення, з урахуванням заробітної плати для обчислення пенсії за 1992-2000 роки згідно архівних довідок архівного управління Запорізької міської ради від 20.09.2021 № 04-23/599 та №04-23, та із врахуванням до загального стажу роботи періодів роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979, та з 03.03.1982 по 22.02.1985, відповідно до норм Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Листом відповідача від 19.11.2021 позивача повідомлено про те, що за результатами розгляду наданих позивачем документів пенсію призначено із страхового стажу 37 років 8 місяців 23 дні, при цьому періоди роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979, та з 03.03.1982 по 22.02.1985 не враховано до страхового стажу при призначенні пенсії, оскільки записи у трудовій книжці НОМЕР_1 виконані з порушенням вимог Інструкції (виправлення у місяці наказу про звільнення та відсутні номер та дата наказу про звільнення). Крім того, на виконання ч. 1 ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», управлінням контрольно-перевірочної роботи при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області було проведено перевірку достовірності даних довідок про заробітну плату до 1 липня 2000 року, які видані Архівним управлінням Запорізької міської ради від 20.09.2021 № 04-23/599 та №04-23/600 за період роботи з 1992 року по червень 2000 року. Згідно із актом від 28.10.2021 № 5143/1 про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії виявлено розбіжності у сумах заробітної плати за 1991, 1992, 1993, 1994, 1995 роки. Крім того, на адресу позивача надійшов лист відповідача від 10.11.2021, яким також повідомлено про неможливість проведення перерахунку середньомісячного заробітку для обчислення пенсії позивача з урахуванням зазначеної довідки. З діями відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії з урахуванням зазначених довідок про заробітну плату та із зарахуванням до трудового стажу періодів роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979, та з 03.03.1982 по 22.02.1985 позивач не згоден у повному обсязі, вважає відмову протиправною та такою, що порушує його гарантоване Конституцією та Законами України право на отримання пенсії. З урахуванням викладеного у позові просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою суду від 04.01.2022 відкрито спрощене позовне провадження у справі, справа призначена до розгляду без виклику сторін. Встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження для подання суду відзиву на позовну заяву.

Відповідач позов не визнав, надав до суду відзив, відповідно до якого зазначає, що надані довідки про заробітну плату для обчислення пенсії виявлено розбіжності у сумах заробітної плати. Періоди роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979, та з 03.03.1982 по 22.02.1985 не було зараховано до страхового стажу позивача, оскільки в трудовій книжці позивача допущено помилки та виправлення. На підставі викладеного у відзиві просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 09.10.2021 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Запорізькій області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Разом із заявою про призначення пенсії позивачем було надано до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі Відповідач) архівні довідки, видані Архівним управлінням Запорізької міської ради від 20.09.2021 № 04-23/599 та №04-23/600 про заробітну плату за 1992-2000 роки. Зазначені довідки не було враховано відповідачем при обчисленні розміру пенсії позивача.

Згідно записів у трудовій книжці позивача, в період з 12.07.1978 по 11.10.1979 позивач працював в СУ-6 тресту (мовою оригіналу) «Запорожгражданстрой». В період з 03.03.1982 по 22.02.1985 позивач працював водієм третього класу в Автопідприємстві № 07065. Зазначені періоди роботи не було враховано відповідачем до трудового стажу позивача.

23.10.2021 Позивач звернувся до Відповідача із заявою, в якій просив здійснити перерахунок його пенсії з моменту призначення, з урахуванням заробітної плати для обчислення пенсії за 1992-2000 роки згідно архівних довідок архівного управління Запорізької міської ради від 20.09.2021 № 04-23/599 та №04-23, та із врахуванням до загального стажу роботи періодів роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979, та з 03.03.1982 по 22.02.1985, відповідно до норм Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Листом відповідача від 19.11.2021 позивача повідомлено про те, що за результатами розгляду наданих позивачем документів пенсію призначено із страхового стажу 37 років 8 місяців 23 дні, при цьому періоди роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979, та з 03.03.1982 по 22.02.1985 не враховано до страхового стажу при призначенні пенсії, оскільки записи у трудовій книжці НОМЕР_1 виконані з порушенням вимог Інструкції (виправлення у місяці наказу про звільнення та відсутні номер та дата наказу про звільнення). Крім того, на виконання ч. 1 ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», управлінням контрольно-перевірочної роботи при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області було проведено перевірку достовірності даних довідок про заробітну плату до 1 липня 2000 року, які видані Архівним управлінням Запорізької міської ради від 20.09.2021 № 04-23/599 та №04-23/600 за період роботи з 1992 року по червень 2000 року. Згідно із актом від 28.10.2021 № 5143/1 про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії виявлено розбіжності у сумах заробітної плати за 1991, 1992, 1993, 1994, 1995 роки.

Крім того, на адресу позивача надійшов лист відповідача від 10.11.2021, яким також повідомлено про неможливість проведення перерахунку середньомісячного заробітку для обчислення пенсії позивача з урахуванням зазначеної довідки.

Не погоджуючись із діями відповідача щодо відмови в перерахунку пенсії з урахуванням зазначених довідок про заробітну плату та із зарахуванням до трудового стажу періодів роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979, та з 03.03.1982 по 22.02.1985, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно дост. 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписом пункту 6 частини 1 статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг визначаєЗакон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-IV від 09.07.2003(далі - Закон № 1058).

Відповідно до частини першоїстатті 40 Закону №1058для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Тобто, єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписками з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 15.01.2021 у справі № 357/2591/17.

Відповідно до частини першоїстатті 44 Закону №1058заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Згідно з частиною третьоюстатті 44 Закону №1058органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 2.1 розділу II Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно доЗакону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженогопостановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Відповідно до пункту 2.10 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно доЗакону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженогопостановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави вважати, що єдиною і обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 1 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписками з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією. Іншого чинним законодавством не передбачено.

Тобто, роботодавець має право видати довідку про розмір заробітної плати відповідно до даних, що містяться у первинних документах відносно позивача за відповідний період.

Відповідно до записів №№ 20-24 у трудовій книжці позивача серії НОМЕР_1 , у період з 25.02.1992 по 25.01.2008 позивач працював в ТОВ «Стальконструкція-103 ЛТД».

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, юридичну особу ТОВ «Стальконструкція-103 ЛТД» (код ЄДРПОУ 01413543) припинено з 2010 року.

Так, згідно Архівної довідки від 20.09.2021 № 04-23/599, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради, «в особових рахунках нарахування заробітної плати працівникам Запорізького спеціалізованого управління № 103 тресту «Дніпростальконструкція», з 02 серпня 1994 р. Колективного підприємства «Запорізьке спеціалізоване управління № 103 «Стальконструкція», з 5 грудня 1994 р. Товариства з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-103 ЛТД» за 1992-1996 рр. значиться « ОСОБА_2 » (так у документі», таб. №1387», та зазначені нарахування його заробітної плати за період з лютого 1992 року по грудень 1996 року. Також вказані первинні документи, на підставі яких зазначені вказані нарахування заробітної плати. Архівна довідка має вихідні реквізити (дату, номер), підписи та печатки посадових осіб, які їх склали.

Крім того, в зазначеній довідці вказано, що заробітна плата указана в тих грошових одиницях, які діяли в той час на території України.

Згідно Архівної довідки від 20.09.2021 № 04-23/600, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради, «в особових рахунках нарахування заробітної плати працівникам Товариства з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-103 ЛТД» за 1997-2000 рр. значиться «за 1997-1999 гг. ОСОБА_2 » (так у документі, з 2000 р. значиться « ОСОБА_3 » (так у документі) таб. № 1387», та зазначені нарахування його заробітної плати за період з січня 1997 року по червень 2000 року. Також вказані первинні документи, на підставі яких зазначені вказані нарахування заробітної плати. Архівна довідка має вихідні реквізити (дату, номер), підписи та печатки посадових осіб, які їх склали.

Крім того, в зазначеній довідці вказано, що заробітна плата указана в тих грошових одиницях, які діяли в той час на території України.

Отже, за формою та змістом вказані архівні довідки відповідають вимогам чинного законодавства.

В свою чергу, виявлені розбіжності не можуть мати своїм наслідком відмову у перерахунку пенсії позивача з урахуванням заробітної плати на підставі вказаних довідок, оскільки позивач не несе відповідальності за правильність складання відповідної довідки. Також, слід враховувати і те, що підприємство-роботодавець є ліквідованим, що в свою, чергу, позбавляє позивача можливості звернутися за належно оформленою довідкою. Однак, вказані обставини не можуть позбавляти позивача права на належне пенсійне забезпечення.

Таким чином, зазначені довідки мали бути враховані Відповідачем при обчисленні розміру пенсії Позивача, оскільки відомості, зазначені в них, повністю підтверджуються первинними документами.

Пунктом 4.2 розділу ІV Порядку №22-1 встановлено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 4), копія якої зберігається у пенсійній справі.

Отже, відповідно до зазначеного пункту відповідач мав право перевірити відповідність відомостей зазначених в довідці відповідача, як по інформації яка знаходиться в Пенсійному фонді України так і зробивши відповідний запит до податкового органу, що їм зроблено не було.

Суд зазначає, що саме на відповідача покладено обов`язок, при призначенні (перерахунку) пенсії позивачу, щодо здійснення перевірки допустимості документів, поданих разом із заявою для призначення пенсії, та обґрунтованість видачі таких з метою забезпечення не лише реалізації права особи на призначення та отримання пенсії, а й контролю за цільовим використанням коштів Пенсійного фонду.

Такий правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 13.02.2020 у справі №607/14668/16-а.

Відсутність у відповідача фактичної можливості здійснити перевірку довідки, на підставі первинних документів підприємства, не є підставою для неврахування виданої ним довідки для обчислення пенсії позивача.

Ризик неможливості здійснення такої перевірки з незалежних від людини причин не може бути покладений па особу, що звернулась за призначенням пенсії, якщо вимоги до форми довідки про заробітну плату були дотримані підприємством, що її видало, а сам факт роботи в цьому підприємстві підтверджений записами у трудовій книжні.

Вимоги до форми довідки дотримані. Проти вказаної обставини відповідач в наданому відзиві не заперечував. Факт роботи позивача в спірний період в ТОВ «Стальконструкція-103 ЛТД» не заперечується сторонами.

Таким чином, позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо зарахування періодів роботи до загального трудового стажу судом встановлено наступне.

Відповідно до положень ч. 4ст. 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цимЗаконом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Закон «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» набрав чинності з 01.01.2004. До вказаної дати порядок обчислення стажу визначавсяЗаконом України «Про пенсійне забезпечення». Тобто періоди трудової та іншої діяльності, що проходили до 01.01.2004 підлягають зарахуванню до страхового стажу відповідно достатей 56-63 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Відповідно до ст. 56 Закону України «Про пенсійне забезпечення», до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

Відповідно до ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2.3 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 (далі Порядок № 22-1), до заяви про призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника подаються документи померлого годувальника, перелічені впідпунктах 2,3пункту 2.1 цього розділу.

Згідно підпунктів 2, 3 пункту 2.1 розділу ІІ Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи:

2) документи про стаж, що визначеніПорядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637;

3) для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу з 01 липня 2000 року орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу (додатки 3,4до Положення).

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року (додаток 5).

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі Порядок № 637).

Відповідно до пунктів 1-3 Порядку № 637, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється органами Пенсійного фонду на підставі показань свідків.

За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

На виконання вимог Порядку № 22-1 та Порядку № 637 позивачем разом із заявою про призначення пенсії у зв`язку із втратою годувальника було надано Відповідачеві копію трудової книжки, яка містить записи про період роботи Позивача з 12.07.1978 по 11.10.1979, та з 03.03.1982 по 22.02.1985. Зазначений документ містить вичерпну інформацію про період роботи Позивача, скріплені підписами відповідальних осіб та печатками підприємства.

Листом Архівного управління Запорізької міської ради від 28.10.2021 № 04-23/682 надіслано відповідь на запит адвоката Плужника М.В., відповідно до якої документи Автопідприємства 07065 на зберігання до архівної установи не надходили. Аналогічна інформація міститься в листі Державного архіву Запорізької області від 01.11.2021. Жодних інших документів, окрім трудової книжки, позивач з метою підтвердження свого стажу роботи на зазначеному підприємстві надати не може.

Суд приходить до висновку, що позивачем виконано вимоги чинного законодавства щодо підтвердження періодів своєї роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979, та з 03.03.1982 по 22.02.1985.

Згідно норм законодавства, чинного у спірний період роботи позивача, а саме: Інструкції про порядок ведення трудових книжок на підприємствах, в установах та організаціях, затвердженої постановою Державного комітету СРСР з праці та соціальних питань від 20.06.1974 №162 (далі Інструкція № 162) було визначено порядок ведення трудових книжок.

Відповідно до п. 2.5 Інструкції № 162 у випадку виявлення неправильного або неточного запису відомостей про роботу, переведення на іншу постійну роботу, про нагородження та заохочення виправлення здійснюється адміністрацією того підприємства, де було внесено відповідний запис. Адміністрація за новим місцем роботи зобов`язана надати працівнику необхідну допомогу в цьому.

Аналогічна правова позиція висловлена у п. 2.6 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 № 58 (далі Інструкція № 58).

Відповідно до п. 2.5 Інструкції № 162 у випадку виявлення неправильного або неточного запису відомостей про роботу, переведення на іншу постійну роботу, про нагородження та заохочення виправлення здійснюється адміністрацією того підприємства, де було внесено відповідний запис. Адміністрація за новим місцем роботи зобов`язана надати працівнику необхідну допомогу в цьому. Аналогічна правова позиція висловлена у п. 2.6 Інструкції № 58.

Згідно п. 2.8 Інструкції № 162 виправлені відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, про нагородження та заохочення і т. ін. мають повність відповідати оригіналу наказу або розпорядження. У випадку втрати наказу або розпорядження або невідповідності їх фактично виконуваній роботі виправлення відомостей про роботу здійснюється на основі інших документів, що підтверджують виконання робіт, що не вказані в трудовій книжці. Аналогічна правова позиція висловлена у п. 2.9 Інструкції № 58.

Отже, згідно норм законодавства, чинного у період роботи позивача на посадах, відповідальність за внесення відомостей до документів, що підтверджують відповідні періоди стажу, зокрема, до трудової книжки, покладено на роботодавця. Тобто, працівник не несе відповідальності за правильність внесення відомостей про роботу до трудової книжки, або за відсутність відповідних відомостей про роботу у трудовій книжці.

Згіднопостанови Кабінету Міністрів України від 27.04.1993 № 301 «Про трудові книжки працівників», відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації, тому недотримання правил ведення трудової книжки може мати негативні наслідки саме для особи, яка допустила такі порушення, а не для особи, якій ця трудова книжка належить, а отже, й не може впливати на її особисті права.

Таким чином, власне недотримання правил ведення трудової книжки може мати негативні наслідки саме для особи, яка допустила такі порушення, а не для особи, щодо якої такі порушення було вчинено, а отже, й не може впливати на її особисті права.

Верховним Судом в постанові від 06.02.2018 у справі №677/277/17 висловлена аналогічна правова позиція.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що наявність неточностей або виправлень у трудовій книжці Позивача може мати негативні наслідки лише для особи, відповідальної за заповнення та зберігання зазначеного документу. Зазначені обставини є такими, що позивач не може їх самостійно усунути, виправити, вплинути на їх зміст чи в інший спосіб підтвердити період навчання, а отже, не можуть впливати на реалізацію права Позивача на перерахунок пенсії.

Щодо строку, з якого має бути перерахована пенсія, суд зазначає наступне: пенсію за віком Позивачу призначено з 09.10.2021, отже, перерахунок пенсії має бути проведений з дати призначення пенсії, а саме: з 09.10.2021.

Таким чином, позовні вимоги в цій частині також підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до положень ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частиною 1 ст.6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1ст. 143 КАС Українисуд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Питання щодо розподілу судових витрат врегульованіст.139 КАС України.

При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір, що підтверджується квитанцією №4ТХ6-327В-Е400-Х42А від 26.11.2021 у розмірі 908,00 грн.

Керуючись статтями 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246 та 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (69057, м. Запоріжжя, просп. Соборний, 158-Б, код ЄДРПОУ 20490012) про визнання дій протиправними та зобов`язання здійснити певні дії, - задовольнити.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо відмови у перерахунку та виплаті пенсії за віком ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , із зарахуванням до загального трудового стажу періодів роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979 та з 03.03.1982 по 22.02.1985, та з урахуванням заробітної плати за період з 01.02.1994 по 31.01.1999 на підставі архівних довідок Архівного управління Запорізької міської ради від 20.09.2021 №04-23/599 та від 20.09.2021 №04-23/600.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , із зарахуванням до загального трудового стажу періодів роботи з 12.07.1978 по 11.10.1979 та з 03.03.1982 по 22.02.1985, та з урахуванням заробітної плати за період з 01.02.1994 по 31.01.1999 на підставі архівних довідок Архівного управління Запорізької міської ради від 20.09.2021 №04-23/599 та від 20.09.2021 №04-23/600, починаючи з 09.10.2021.

Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень 00 копійок присудити на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_2 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (просп. Соборний, буд. 158-Б, м. Запоріжжя, 69057; код ЄДРПОУ 20490012).

Рішення набирає законної сили відповідно достатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленимистаттями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення виготовлено та підписано суддею 16 червня 2022 року.

Суддя Р.В. Сацький

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.06.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104815629
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —280/13238/21

Ухвала від 04.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 15.06.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні