ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 червня 2022 рокуЛьвівСправа № П/857/9/22 пров. № П/857/9/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді: Матковської З.М.,
суддів: Кузьмича С.М., Улицького В.З.,
при секретарі судового засідання: Юник А.А.
з участю представників:
позивача Адам Ю.В.
третьої особи Сучкової А.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в режимі відеоконференції адміністративну справу №П/857/9/22 за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії «НАШІ» третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача Служба безпеки України про заборону діяльності політичної партії,-
В С Т А Н О В И В :
Міністерство юстиції України звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду із адміністративним позовом до політичної партії «Наші» (далі - Партія, Відповідач ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Служба безпеки України, в якому просить:
- заборонити діяльність політичної партії «Наші» (ідентифікаційний код юридичної особи: 39660969);
- призначити комісію з припинення (ліквідаційну комісію) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи;
- передати майно, кошти на інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду та за допущені порушення, передбачені статтею 21 Закону України «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон №2365-ІІІ).
Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради Національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».
Вказане рішення, зокрема в частині зупинення діяльності Партії, прийнято ураховуючи пряму військову агресію з боку Російської Федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, з метою забезпечення національної безпеки та громадського порядку в період дії в Україні правового режиму воєнного стану, запровадженого Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, ураховуючи вимоги законів України «Про правовий режим воєнного стану», Закону, відповідно до статті 107 Конституції України Рада національної безпеки і оборони України.
Пунктом 2 цього рішення Міністерству юстиції доручено вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зазначених у пункті 1 вказаного рішення, зокрема політичної партії «Наші».
Із наявних відомостей, на думку позивача, слідує, що в діях Партії та її учасників (очільників) вбачається виправдування окупаційних дій Російської Федерації українським політиком у медійному просторі, що є неприпустимим та свідчить про діяльність, яка заборонена згідно зі статтею 5 Закону України «Про політичні партії в Україні», оскільки останні спрямовані на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України.
Відзив на позовну заяву від відповідача не надходив. Відповідно до ч. 2 ст. 175 КАС України, у випадку ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Пояснення третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача - не надходили.
Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 травня 2022 року задоволено заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову. Заборонено політичній партії «НАШІ» (код ЄДРПОУ 39660969, вул. Садовий поїзд, 9, м. Харків, 61128) та її регіональним організаціям вчиняти дії, спрямовані на проведення видаткових операцій за рахунками:
- НОМЕР_1 , відкритому у АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК», код ЄДРПОУ 3966096, МФО 334851;
- НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , відкритими в ПАТ Комерційний банк «Приватбанк», код ЄДРПОУ 42654300, МФО 351533;
- НОМЕР_4 , відкритому в АБ «УКРГАЗБАНК», код ЄДРПОУ 42545760, МФО 320478 - до вирішення справи по суті.
Заборонено АТ «ПЕРШИЙ УКРАЇНСЬКИЙ МІЖНАРОДНИЙ БАНК» (ЄДРПОУ 14282829, МФО 334851) вчиняти дії за рахунком НОМЕР_1 , спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами - до вирішення справи по суті.
Заборонено ПАТ КБ «Приватбанк» (ЄДРПОУ 14360570, МФО 351533) вчиняти дії за рахунками: НОМЕР_3 , НОМЕР_2 , спрямовані на проведення видаткових операцій за будь-якими платіжними інструментами - до вирішення справи по суті.
Заборонено АБ «УКРГАЗБАНК» (ЄДРПОУ 23697280, МФО 320478) вчиняти дії за рахунком НОМЕР_4 , спрямовані на проведення видаткових операцій за будь- якими платіжними інструментами - до вирішення справи по суті.
Ухвалою суду від 23 травня 2022 року відкрито провадження у справі та зобов`язано позивача опублікувати відповідне оголошення в порядку передбаченому частиною п`ятою статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства.
Оголошення про відкриття провадження у справі https://minjust.gov.ua/news/ministry/vidkrito-provadjennya-pro-zaboronu-politichnoi-partii-nashi опубліковане позивачем, що підтверджується відомостями з офіційного сайту Міністерства юстиції України.
Ухвалою суду від 23 травня 2022 року справу призначено до судового розгляду та зобов`язано позивача опублікувати відповідне оголошення в порядку передбаченому частиною п`ятою статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства.
Оголошення про призначення справи до розгляду https://minjust.gov.ua/news/ministry/povidomlennya-pro-rozglyad-spravi-za-pozovom-ministerstva-yustitsii-do-politichnoi-partii-nashi-pro-zaboronu-diyalnosti-partii опубліковане позивачем, що підтверджується відомостями з офіційного сайту Міністерства юстиції України.
Ухвалою суду від 13 червня 2022 року задоволено клопотання представника Служби безпеки України про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
Ухвалою суду від 14 червня 2022 року прийнято відмову Міністерства юстиції України від позовних вимог про призначення комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи та закрито провадження у справі в цій частині.
В судовому засіданні представники позивача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві.
Відповідач в судове засідання не з`явився.
Відповідно до ч. 5 ст. 289-3 КАС України, оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі та призначення судового засідання оприлюднені на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України і Верховної Ради України, докази чого надано позивачем.
Через три дні з дня оприлюднення такого оголошення вважається, що учасники справи і всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд такої справи, призначення, дату, час і місце судового засідання, ухвалення і зміст оприлюдненого судового рішення у ній.
Неприбуття у судове засідання в суді першої чи апеляційної інстанції осіб, повідомлених про дату, час і місце розгляду справи в порядку, передбаченому цією частиною, не перешкоджає розгляду справи.
Фактичні обставини справи.
Судом встановлено та з матеріалів справи слідує, що згідно з відомостями Єдиного реєстру громадських формувань політична партія «Перемога», код ЄДРПОУ 39660969, зареєстрована Державною реєстраційною службою Україниі9.02.2015, свідоцтво № 273-п.п.
З`їздом політичної партії «Перемога» від 01.12.2016 прийнято рішення про зміну найменування на політичну партію «Сила народу».
З`їздом політичної партії «Сила народу» від 04.07.2018 прийнято рішення про зміну найменування на політичну партію «Український формат».
Позачерговим З`їздом політичної партії «Український формат» від 09.09.2018 прийнято рішення про зміну найменування на політичну партію «НАШІ».
Зареєстроване місцезнаходження політичної партія «НАШІ»: вул. Садовий проїзд, будинок 9, м. Харків, Харківська область, 61128.
Із загальнодоступних джерел та аналізу діяльності Відповідача відомо, що політична партія «НАШІ» - це проросійська політична партія в Україні.
ОСОБА_1 - політик, відомий українофобськими заявами. Колишній голова політради партії «За життя», (нині політична партія «ОПЗЖ»), з листопада 2018 року - керівник Партії (обидві партії орієнтовані на «зближення» України з Росією та, в перспективі на об`єднання України з Росією).
У 2018 році Генпрокуратура України відкрила провадження проти ОСОБА_1 за статтею «Державна зрада».
Так, в етері телеканалу « 112» народний депутат назвав засудженого в Росії українського режисера ОСОБА_3 терористом, бо він, на думку політика, готував підпали та вибухи. Такою заявою опозиціонер поставив під питання доцільність обміну культурного діяча.
Крім того, напередодні четвертої річниці жорстокого побиття прихильників євроінтеграції на майдані Незалежності у Києві, ОСОБА_1 в етері телеканалу News One назвав Євромайдан в Україні державним переворотом.
Також політик неодноразово звертав увагу, що Російська Федерація для України залишається головним стратегічним, торгівельним партнером.
24.02.2022 Росія вторглася на територію України, обстрілюючи населені пункти та руйнуючи інфраструктуру багатьох міст нашої держави.
Разом з тим, у своєму телеграм-каналі (режим доступу: ІНФОРМАЦІЯ_2) та на сторінці Facebook після початку бойових дій, а саме ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_1 опублікував пост, в якому, зокрема навів причини вторгнення зазначивши, що «многим гражданам Украиньі придется в ближайшее время испьітать то, что хорошо знакомо жителям Донбасса. Все зти годьі наша власть жила войной, строила вокруг нее всю свою политику, и теперь война на пороге у каждого из нас. Єто последствия неправильньіх и глупьіх решений, которьіе всем придется расхлебьівать».
Крім того, вже ІНФОРМАЦІЯ_4 у вказаному телеграм-каналі ОСОБА_1 зазначив, що Україні доведеться капітулювати і він давно пропонував дати воду в Крим і розійтися мирно з невизнаними самопроголошеними республіками на Донеччині і Луганщині. Політик вказує: «Они получили свою войну и Минск-3 будет уже совсем другим. Если будет».
Проросійськи налаштований лідер політичної партії «Наші» ОСОБА_1 відстоює позицію країни-агресора щодо федералізації України, припинення військового конфлікту на Донбасі у вигідному для РФ руслі та капітуляції України у російсько-українській війні.
Зазначену позицію ОСОБА_1 оприлюднив ІНФОРМАЦІЯ_4 у власному телеграм-каналі « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (режим доступу: ІНФОРМАЦІЯ_5).
Також ІНФОРМАЦІЯ_3 на власній сторінці у соціальній мережі «Facebook» (сторінка видалена) вказана особа звинуватила Україну у розв`язанні російсько-української війни.
Після початку повномаштабного нападу РФ на Україну місцезнаходження ОСОБА_1 залишається невідомим, а його сторінка у Facebook видалена.
Проаналізувавши наведені у позовній заяві доводи та матеріали справи, встановивши обставини справи та дослідивши докази у їх сукупності, Суд дійшов наступних висновків.
Статтею 64 Конституції України встановлено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Відповідно до частини другої статті 102 Конституції України Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.
Частиною третьою статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.
Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану» із змінами, внесеними Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/202 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», та Закону України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку із повномасштабним вторгненням Російської Федерації на території України запроваджено воєнний стан.
Згідно з пунктом 3 вказаного Указу Президента у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, зокрема, можуть вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VIII).
Водночас, пунктом 9 частини першої статті 8 Закону № 389-VIII встановлено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, порушувати у порядку, визначеному Конституцією та законами України, питання про заборону діяльності політичних партій, громадських об`єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» (далі також - Закон №2365-ІІІ) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно зі статтею 3 Закону №2365-ІІІ політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій визначені статтею 5 Закону №2365-ІІІ, згідно з якою утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на:
1) ліквідацію незалежності України;
2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом;
3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України;
4) підрив безпеки держави;
5) незаконне захоплення державної влади;
6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі;
7) посягання на права і свободи людини;
8) посягання на здоров`я населення;
9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки;
10) виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації та/або Республіки Білорусь проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України;
11) глорифікацію, виправдання дій та/або бездіяльності осіб, які здійснювали або здійснюють збройну агресію проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, незаконних збройних формувань, банд, найманців, створених та/або підпорядкованих, та/або керованих, та/або фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як «повстанці», «ополченці», «ввічливі люди» тощо.
Згідно зі статтею 21 Закону №2365-ІІІ у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:
- ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
- порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
- поширення відомостей, що містять виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».
Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.
Пунктом 2 цього рішення Міністерству юстиції доручено вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зазначених у пункті 1 вказаного рішення, зокрема політичної партії «Наші».
Відповідно до абзацу 2 частини першої статті 289-3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.
Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі - Положення), встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.
Відповідно до частини четвертої статті 21 Закону №2365-ІІІ у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Аналогічне визначене пунктом 8-1 частини другої статті 245 КАС України, яким встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.
Виявлення порушень Конституції та законів України у діяльності політичних партій здійснюється відповідними правоохоронними органами.
З матеріалів справи слідує, що на адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 № 5/1-229 «Щодо призупинення діяльності політичних партій» із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, політичної партії «НАШІ».
Як уже судом встановлено вище, із загальнодоступних джерел та аналізу діяльності Відповідача відомо, що політична партія «НАШІ» - це проросійська політична партія в Україні.
ОСОБА_1 - політик, відомий українофобськими заявами. Колишній голова політради партії «За життя», (нині політична партія «ОПЗЖ»), з листопада 2018 року - керівник Партії (обидві партії орієнтовані на «зближення» України з Росією та, в перспективі на об`єднання України з Росією).
В етері телеканалу « 112» народний депутат назвав засудженого в Росії українського режисера ОСОБА_3 терористом, бо він, на думку політика, готував підпали та вибухи. Такою заявою опозиціонер поставив під питання доцільність обміну культурного діяча.
Крім того, напередодні четвертої річниці жорстокого побиття прихильників євроінтеграції на майдані Незалежності у Києві, ОСОБА_1 в етері телеканалу News One назвав Євромайдан в Україні державним переворотом.
Також політик неодноразово звертав увагу, що Російська Федерація для України залишається головним стратегічним, торгівельним партнером.
В рамках кримінального провадження №22022101110000102 від 28.04.2022 були задокументовані етери українського інформаційного телеканалу «НАШ», на яких ОСОБА_1 відкрито заперечував участь російських військових формувань на Донбасі, виправдовував антиукраїнську діяльність та пропаганду країни- агресора.
У результаті Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз Мін`юсту було проведено комплексну судову психолого-лінгвістичну експертизу №11163/11164/22-61 від 24.05.2022, якою було доведено, що у публічних виступах ОСОБА_1 присутні заперечення збройної агресії РФ проти України та здійснення політичної пропаганди в інтересах держави-агресора, а також надання допомоги РФ у проведенні підривної діяльності проти України.
Постановою Верховної Ради України «Про звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБЄЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав-світу про визнання російської федерації державою-агресором» від 27.01.2015 №129-VIII Верховна Рада України визнала Російську Федерацію державою-агресором.
21.02.2022 президент країни-агресора ОСОБА_8 підписав укази про визнання незалежності та суверенітету створених РФ маріонеткових терористичних псевдо угрупувань «Л/ДНР». Згідно з текстом указів, РФ офіційно направила свої війська на окуповану територію України для «здійснення функцій щодо підтримки миру», назвавши такі дії «спеціальна військова операція». Таким чином РФ фактично вторглася на територію України 24.02.2022, обстрілюючи населені пункти та руйнуючи інфраструктуру багатьох міст України.
24.02.2022 Росія вторглася на територію України, обстрілюючи населені пункти та руйнуючи інфраструктуру багатьох міст нашої держави.
Разом з тим, у своєму телеграм-каналі (режим доступу: ІНФОРМАЦІЯ_2) та на сторінці Facebook після початку бойових дій, а саме ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_1 опублікував пост, в якому, зокрема навів причини вторгнення зазначивши, що «многим гражданам Украиньі придется в ближайшее время испьітать то, что хорошо знакомо жителям Донбасса. Все зти годьі наша власть жила войной, строила вокруг нее всю свою политику, и теперь война на пороге у каждого из нас. Єто последствия неправильньіх и глупьіх решений, которьіе всем придется расхлебьівать».
Крім того, вже ІНФОРМАЦІЯ_4 у вказаному телеграм-каналі ОСОБА_1 зазначив, що Україні доведеться капітулювати і він давно пропонував дати воду в Крим і розійтися мирно з невизнаними самопроголошеними республіками на Донеччині і Луганщині. Політик вказує: «Они получили свою войну и Минск-3 будет уже совсем другим. Если будет».
Проросійськи налаштований лідер політичної партії «НАШІ» ОСОБА_1 відстоює позицію країни-агресора щодо федералізації України, припинення військового конфлікту на Донбасі у вигідному для РФ руслі та капітуляції України у російсько-українській війні.
Зазначену позицію ОСОБА_1 оприлюднив ІНФОРМАЦІЯ_4 у власному телеграм-каналі « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (режим доступу: ІНФОРМАЦІЯ_5).
Також ІНФОРМАЦІЯ_3 на власній сторінці у соціальній мережі «Facebook» (сторінка видалена) вказана особа звинуватила Україну у розв`язанні російсько-української війни.
Після початку повномаштабного нападу РФ на Україну місцезнаходження ОСОБА_1 залишається невідомим, а його сторінка у Facebook видалена.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 3 статті 78 КАС України, обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.
Загальновідомими є обставини, які відомі широкому колу осіб, в тому числі і складу суду. Вони не потребують доказування тому, що об`єктивність їх існування очевидна.
Отже, Голова Партії виправдовує військову агресію Російської Федерації та пояснює дії країни-агресора як закономірність, що є наслідком невірних політичних рішень нашої держави.
Суд зазначає, що відповідно до п. 3.9. Статуту Політичної партії «НАШІ» ( нова редакція), членство в партії несумісне з діями та висловами спрямованими на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності України, підрив безпеки держави, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, посягання на здоров`я населення, з аморальними вчинками та діями, що наносять шкоду авторитету партії.
Цим же пунктом Статуту зокрема встановлено, що за порушення Статуту, завдання своєю діяльністю шкоди репутації Партії накладаються стягнення.
Разом з тим, суд зазначає, що будь - яких виступів на противагу висловам Голови Партії ОСОБА_1, члени партії не висловлювали ні у засобах масової інформації, ні у соціальних мережах чи інших загальнодоступних засобах комунікації.
Крім цього, наведені вище вислови ОСОБА_1 , його дії, як Голови Партії, членами Політичної Партії «НАШІ» не були ні засуджені, ні спростовані.
Отже, всупереч вимог Статуту Партії, не вживались заходи впливу до Голови Партії, хоча згідно Статуту, члени партії зобов`язані дотримуватись його вимог, Програми та інших внутрішніх документів Партії, що відповідно свідчить про те, що поведінка та вислови Голови Партії, які суперечать Статуту Партії, не викликали зі сторони керівництва партії, її членів осуду чи спростування, а навпаки свідчать про мовчазну згоду з такими діями та висловами ОСОБА_1 .
Таким чином, з урахуванням наведеного вище, в діях Партії та її учасників (очільників) вбачається виправдування окупаційних дій Російської Федерації українським політиком у медійному просторі, що є неприпустимим та свідчить про діяльність, яка заборонена згідно зі статтею 5 Закону України «Про політичні партії в Україні», оскільки останні спрямовані на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України.
Відповідно до п. 3-5 Керівних принципів заборон і розпуску політичних партій, прийнятих Венеціанською комісією 10-11 грудня 1999 року, заборона або насильницький розпуск політичних партій може бути виправданий тільки у тому випадку, якщо ці партії проповідують насильство чи повалення демократичного конституційного ладу, тим самим підриваючи права і свободи, які гарантуються Конституцією.
Згідно з п. 10 Пояснювального меморандуму до Керівних принципів заборон і розпуску політичних партій і аналогічних заходів заборона або розпуск політичних партій може здійснюватися лише тоді, коли є конкретні докази, що партія займається діяльністю, яке несе загрозу демократії та основоположним свободам.
Крім того, за рішенням Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 70 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ч. 1 ст. 10, п. 3 ч. 2, ч. 5, 6 ст. 11, ст. 15, ч. 1 ст. 17, ст. 24, п. 3 розділу VI «Заключні положення» Закону України «Про політичні партії в Україні» (справа про утворення політичних партій в Україні) від 12 червня 2007 року № 2-рп/2007: «ч. 2 ст. 64 Конституції України не відносить право на свободу утворення політичних партій до переліку тих свобод, які ніким і в жодний спосіб не можуть бути обмежені. Це свідчить, що Конституція України допускає додаткове унормування законом загальних засад утворення і діяльності політичних партій за умови дотримання загальнодемократичних принципів».
Україна є стороною як Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод («Конвенція» - надалі), яка була ратифікована у 1997 році, так і інших основних міжнародних договорів з прав людини.
Закон України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» (ЄСПЛ) передбачає, зокрема, що «Суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права».
Стаття 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - КЗПЛ) передбачає, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Відповідно до ст. 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) зазначені обмеження та заборони щодо партій мають бути передбачені відповідним законом, переслідувати законні цілі, перелічені у ст. 10 і 11 КЗПЛ, та бути необхідними у демократичному суспільстві, тобто реагувати на нагальну суспільну необхідність і бути пропорційними законним цілям, що переслідуються.
Для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту. ЄСПЛ наголосив на прийнятності концепції «демократії, здатної захистити себе» (§ 51, § 59 рішення у справі «Фоґт проти Німеччини» (Vogt v. Germany) від 26.09.1995 року) та зазначив, що плюралізм і демократія ґрунтуються на компромісі, що вимагає певних поступок з боку осіб, які мають у деяких випадках сприймати обмеження певних наявних у них свобод для того, щоб забезпечити більшу стабільність країни в цілому (§ 99 рішення у справі «Партія добробуту та інші проти Туреччини» (Refah Partisi (the Welfare Party) and Others v. Turkey) від 13.02.2003 року). Потрібна певна рівновага між вимогами захисту демократичного суспільства і вимогами охорони прав особи (§ 32 рішення у справі «Об`єднана комуністична партія Туреччини та інші проти Туреччини» (United Communist Party of Turkey and Others v. Turkey) від 30.01.1998 року).
ЄСПЛ застосовує трискладовий тест, щоб визначити, чи втручання (1) було передбачене законом; (2) переслідувало законну мету (інакше кажучи, встановлено для захисту правомірного інтересу); і (3) було необхідним у демократичному суспільстві (Yazar et al v. Turkey, Apps. 22723/93, 22724/93, 22725/93, 09.07.2002).
ЄСПЛ застосовує власний тест «очевидної і неминучої загрози». Відповідно до практики ЄСПЛ держави мають право вживати превентивні заходи для захисту демократії щодо політичних партій. Від них неможливо вимагати очікувати, доки політична партія захопить владу і робитиме конкретні кроки щодо реалізації політики, несумісної зі стандартами Конвенції. Якщо небезпека такої політики була достатньо встановлена і неминуча, держава може обґрунтовано перешкоджати здійсненню такої політики до того, як буде здійснена спроба її впровадження шляхом конкретних кроків, які можуть завдати шкоди громадському порядку та демократичному режиму країни (Партія добробуту, Ербакан, Казан та Текдаль проти Туреччини, § 102; Еррі Батасуна проти Іспанії § 81).
Важливим фактором, який необхідно враховувати, є те, чи містить програма партії заклик до застосування насильства, повстання або будь-яку іншу форму відмови від демократичних принципів (Partidul Comunistilor (Nepeceristi) та Ungureanu проти Румунії, § 54; Freedom and Democracy Party (OZDEP) проти Туреччини, § 40).
Проте програма політичної партії не є єдиним критерієм визначення її цілей та намірів; зміст програми повинен порівнюватися з діями лідерів партії та позиціями, які вони відстоюють. Разом ці дії та позиції можуть бути доречними в провадженні про розпуск політичної партії, оскільки вони можуть розкрити її дійсні цілі та наміри (Партія добробуту і інші, § 101; Еррі Батасуна проти Іспанії, § 80).
Указом Президента України від 19.03.2022 №153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 березня 2022 року «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».
Прийняття вказаного рішення обумовлено прямою військовою агресією з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганди війни, публічних заяв та закликів до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальних загроз порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дій, спрямованих на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.
Необхідно зазначити, що підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.
Таким чином, з урахуванням наведених вище обставин справи та норм чинного законодавства, ураховуючи пряму військову агресію з боку Російської Федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, діяльність Відповідача має бути заборонена.
Наявні у матеріалах справи докази, аналіз яких здійснено Судом, є достатніми та дають підстави вважати про існування реальної загрози зі сторони Політичної партії «НАШІ» конституційному ладу та основним правам і свободам громадян України, спрямовані на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України, оскільки в діях Партії, зокрема Голови Партії убачається виправдування окупаційних дій Російської Федерації українським у медійному просторі, такі не засуджені членами Партії, що є неприпустимим та свідчить про діяльність, яка заборонена згідно зі статтею 5 Закону України «Про політичні партії в Україні».
Щодо позовної вимоги про передачу майна Партії у власність держави.
Пунктом 8-1 частини другої статті 245 КАС України встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Згідно із частиною четвертою статті 21 Закону №2365-ІІІ, у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
З урахуванням наведеного та приймаючи рішення про заборону діяльності Політичної партії «НАШІ, підлягає до задоволення також як похідна вимога про передачу майна, коштів та інших активів Партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Щодо судових витрат.
Відповідно до частини першої статті 132 КАС України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Відповідно до п.19 ч. 2 ст. 3 Закону України «Про судовий збір», ч. 8 ст. 289-3 КАС України за подання позовної заяви у справах про заборону політичної партії судовий збір не сплачується.
З урахуванням наведеного та відповідно до положень ст. 139 КАС України, судові витрати стягненню, поверненню чи перерозподілу не підлягають.
Керуючись статями 139, 241- 246, 255, 289-3, 295 пунктом 4 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, Восьмий апеляційний адміністративний суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Міністерства юстиції України задовольнити.
Заборонити діяльність Політичної партії «НАШІ» (ідентифікаційний код юридичної особи: 39660969), адреса вул. Садовий поїзд, 9, м. Харків, 61128.
Передати майно, кошти та інші активи Політичної партії «НАШІ», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду може бути подана до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня його оприлюднення на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України та Верховної Ради України.
Головуючий суддя З. М. Матковська судді С. М. Кузьмич В. З. Улицький Повний текст судового рішення складено 17.06.2022
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2022 |
Оприлюднено | 29.06.2022 |
Номер документу | 104818399 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні