ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ С УД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"13" липня 2010 р. м. Київ К-30916/09
Колегія суддів Вищого а дміністративного суду Украї ни у складі суддів:
Головуючого: судді Чалого С.Я.
Суддів: Бим М.Є.
Леонтович К.Г.
Островича С.Е.
Черпіцької Л.Т.
секретар
судового засідання Мудренко А.О.
розглянувши в порядку ка саційного провадження у відк ритому судовому засіданні в залі суду адміністративну сп раву за позовом прокурора Са марського району м. Дніпропе тровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської м іської ради до відкритого ак ціонерного товариства “Спец гідрострой”, треті особи - Д ержавна податкова інспекція у Дніпропетровській області , Дніпропетровське територіа льне управління Державної ко місії з цінних паперів та фон дового ринку про визнання не дійсним запису про проведенн я державної реєстрації та ви знання недійсними установчи х документів,-
в с т а н о в и л а:
У червні 2007 року проку рор Самарського району м. Дні пропетровська в інтересах де ржави в особі Дніпропетровсь кої міської ради звернувся д о Господарського суду Дніпро петровської області з позово м до відкритого акціонерного товариства “Спецгідрострой ”, треті особи - Державна под аткова інспекція у Дніпропет ровській області, Дніпропетр овське територіальне управл іння Державної комісії з цін них паперів та фондового рин ку про визнання недійсним за пису про проведення державно ї реєстрації та визнання нед ійсними установчих документ ів.
Постановою Господарсько го суду Дніпропетровської об ласті від 17 липня 2007 року позов ні вимоги задоволено повніст ю. Визнано недійсним запис пр о проведення державної реєс трації товариства з обмежено ю відповідальністю“Спецгід рострой”. Визнано недійсними установчі документи товарис тва з обмеженою відповідальн істю “Спецгідрострой” з мом енту їх реєстрації та свідоц тво про державну реєстрацію з моменту його видачі. Визнан о недійсним запис про держав ну перереєстрацію відкритог о акціонерного товариства “С пецгідрострой”. Визнано неді йсним установчі документи ві дкритого акціонерного товар иства “Спецгідрострой” з мом енту їх реєстрації та свідоц тво про державну перереєстра цію з моменту його видачі. Виз нано недійсною реєстрацію ви пуску акцій відкритим акціон ерним товариством “Спецгідр острой” з моменту внесення і нформації про неї до Загальн ого реєстру випуску цінних п аперів. Визнано недійсним св ідоцтво про реєстрацію випус ку акцій відкритого акціонер ного товариства “Спецгідрос трой” з моменту його видачі. П рипинено юридичну особу ВАТ “Спецгідрострой” .
Ухвалою Дніпропетровськог о апеляційного адміністрати вного суду від 06 липня 2009 року а пеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальніст ю «Торгова компанія «Стронг» , з урахуванням заяв товарист ва з обмеженою відповідальні стю «ФК Гамбіт»та товариства з обмеженою відповідальніст ю Інвестиційна компанія «Біз нес-Інвест»про приєднання до апеляційної скарги залишен о без задоволення, а рішення суду першої інстанції без зм ін.
Не погоджуючись з зазначен ими судовими рішеннями суду першої та апеляційної інста нції, товариство з обмеженою відповідальністю «ФК Гамбіт », товариство з обмеженою від повідальністю «Торгова комп анія «Стронг», товариство з о бмеженою відповідальністю І нвестиційна компанія «Бізне с-Інвест»подали касаційні ск арги в яких посилаються на по рушення норм матеріального т а процесуального права прося ть їх скасувати та постанови ти рішення, яким у задоволенн і позовних вимог відмовити.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного су ду України, колегія суддів вв ажає, що касаційні скарги тов ариство з обмеженою відповід альністю «ФК Гамбіт», товари ство з обмеженою відповідаль ністю «Торгова компанія «Стр онг», товариство з обмеженою відповідальністю Інвестиці йна компанія «Бізнес-Інвест» підлягають частковому задов оленню виходячи з наступного .
Судами попередніх інстанц ій встановлено, що виконавчи м комітетом Дніпропетровськ ої міської ради Дніпропетров ської області 19.09.2005 року зареєс тровано товариство з обмежен ою відповідальністю “Спецгі дрострой”, про що видано свід оцтво про державну реєстраці ю суб' єкта підприємницької діяльності - юридичної особ и та зроблено запис у журналі обліку реєстраційних справ за № 12241020000016875.
15.05.06р. Дніпропетровським тер иторіальним управлінням Дер жавної комісії з цінних папе рів та фондового ринку Украї ни у зв'язку із зверненням Дер жавної податкової адміністр ації у Дніпропетровській обл асті від 07.04.2006 року № 7109/10/35-311. провед ена позапланова перевірка ТО В „Інкомсток" з питання дотри мання реєстратором Положенн я „Про порядок ведення реєст рів власників іменних цінних паперів", затвердженого ріше нням Комісії від 26.05,1.998 р. № 60, під ч ас реєстрації переходу права власності на акції ВАТ «Спец бетон».
Згідно з витягу з Журналу за писів в реєстрі власників пр остих іменних акцій ВАТ „Спе цбетон", який є додатком: до ак ту перевірки від 15.05.2006р. ТОВ „Ін комсток", зміни в реєстрі влас ників акцій ВАТ „Спецбетон", у зв'язку із передачею акцій гр омадянам до статутних фондів підприємств, проведені реєс троутримувачем (ТОВ „Інкомст ок") 30.11.2005 року.
02 грудня 2005 року виконавчим к омітетом Дніпропетровської міської ради Дніпропетровсь кої області зареєстровано ст атут відкритого акціонерног о товариства "Спецгідрострой " (код ЄДРПОУ 33806464), затвердженог о установчими зборами відкри того акціонерного товариств а "Спецгідрострой" від 25.11.05 р. (пр отокол №3)
Відкрите акціонерне товар иство " Спецгідрострой " створ ене у відповідності до Прото колу № 2 зборів учасників Това риства з обмеженою відп овідальністю "Спецгідростро й" від 25.11.05р. року шляхом перетво рення Товариства з обмеженою відповідальністю " Спецгідр острой " у відкрите акціонерн е товариство.
Згідно вищезгаданого стат уту, Відкрите акціонерне тов ариство "Спецгідрострой " є пр авонаступником всіх майнови х, та немайнових прав та обов'я зків товариства з обмеженою відповідальністю " Спецгідро строй ".
07.03.06р. Державною комісією з ці нних паперів та фондового ри нку здійснено реєстрацію вип уску відкритим акціонерним т овариством " Спецгідрострой " простих іменних акцій у доку ментарній формі на загальну суму 185 750 000,00 грн. про що видане Св ідоцтво про реєстрацію випус ку акцій за реєстраційним но мером 1215/1/06.
Суди попередніх інстанцій приймаючи рішення про задов олення позовних вимог виходи ли з того, що згідно діючого за конодавства України міська р ада є єдиним органом, який упо вноважений державою здійсню вати функції з приводу держа вної реєстрації юридичних ос іб та фізичних осіб - підприєм ців через створені для цього управління з питань державн ої реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємці в, які мають статус виконавчо го органу міської ради, а тому оскільки міська рада є орган ом уповноваженим державою зд ійснювати відповідні функці ї, інтереси цього органу є інт ересами держави, захист яких покладено на органи прокура тури.
Колегія суддів Вищого адмі ністративного суду України н е погоджується з висновками суду першої та апеляційної і нстанції, оскільки відповідн о до пункту 2 статті 121 Конститу ції України на прокуратуру У країни покладається предста вництво інтересів громадяни на або держави в суді у випадк ах, визначених законом. Части нами 1, 2 статті 60 КАС України вс тановлено, що у випадках, вст ановлених законом, Уповноваж ений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, орган и державної влади, органи міс цевого самоврядування, фізич ні та юридичні особи можуть з вертатися до адміністративн ого суду із адміністративним и позовами про захист прав, св обод та інтересів інших осіб і брати участь у цих справах.
Прокурор здійснює в суді пр едставництво інтересів гром адянина або держави в порядк у, встановленому цим Кодексо м та іншими законами, і може зд ійснювати представництво на будь-якій стадії адміністра тивного процесу.
Колегія суддів звертає ува гу на те, що враховуючи те, що "і нтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його за ступник у кожному конкретном у випадку самостійно визнача є з посиланням на законодавс тво, на підставі якого подаєт ься позов, в чому саме відбуло ся чи може відбутися порушен ня матеріальних або інших ін тересів держави, обгрунтовує у позовній заяві необхідніс ть їх захисту та зазначає орг ан, уповноважений державою з дійснювати відповідні функц ії у спірних відносинах (п. 4 Рі шення Конституційного Суду У країни у справі за конституц ійними поданнями Вищого арбі тражного суду України та Ген еральної прокуратури Україн и щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражно го процесуального кодексу Ук раїни (справа про представни цтво прокуратурою України ін тересів держави в арбітражно му суді) від 8 квітня 1999 року, спр ава N 1-1/99).
Як вбачається із ч. 2 резолют ивної частини вищевказаного Рішення Конституційного Суд у України під поняттям "орган , уповноважений державою зді йснювати відповідні функції у спірних відносинах" потріб но розуміти орган державної влади чи орган місцевого сам оврядування, якому законом н адано повноваження органу ви конавчої влади.
Згідно приписів статті 2 Зак ону України “Про місцеве сам оврядування в Україні”місце ве самоврядування в Україні - це гарантоване державою пра во та реальна здатність тери торіальної громади - жителів села чи добровільного об'єдн ання у сільську громаду жите лів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповід альність органів та посадови х осіб місцевого самоврядува ння вирішувати питання місце вого значення в межах Консти туції і законів України. Місц еве самоврядування здійснює ться територіальними громад ами сіл, селищ, міст як безпосе редньо, так і через сільські, с елищні, міські ради та їх вико навчі органи, а також через ра йонні та обласні ради, які пре дставляють спільні інтереси територіальних громад сіл, с елищ, міст.
Стаття 10 вищевказаного зако ну встановлює, що зокрема міс ькі ради є органами місцевог о самоврядування, що предста вляють відповідні територіа льні громади та здійснюють в ід їх імені та в їх інтересах ф ункції і повноваження місцев ого самоврядування, визначен і Конституцією України, цим т а іншими законами. В свою черг у, виконавчими органами сіль ських, селищних, міських, райо нних у містах (у разі їх створе ння) рад є їх виконавчі коміте ти, відділи, управління та інш і створювані радами виконавч і органи (ст. 11 Закону України “ Про місцеве самоврядування в Україні”).
Стаття 26 Закону України “Пр о місцеве самоврядування в У країні”, яка визначає виключ ну компетенцію сільських, се лищних, міських рад не віднос ить до повноважень відповідн их рад здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців . Таку реєстрацію відповідно до приписів ст. 1, 5 Закону Украї ни “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних о сіб - підприємців”проводит ь державний реєстратор - поса дова особа у виконавчому ком ітеті міської ради міста обл асного значення або у районн ій, районній у містах Києві та Севастополі державній адмін істрації за місцезнаходженн ям юридичної особи або за міс цем проживання фізичної особ и - підприємця.
Як вбачається з матеріалів справи, органом, що здійснив д ержавну реєстрацію ТОВ «Спец гідрострой»та в подальшому в ідкрите акціонерне товарист во «Спецгідрострой» є Викон авчий комітет Дніпропетров ської міської ради Дніпропет ровської області.
Таким чином, системний анал із приписів Конституції Укра їни, Закону України “Про місц еве самоврядування”, Закону України “Про державну реєстр ацію юридичних осіб та фізич них осіб - підприємців”та інш их законодавчих актів дає пі дстави стверджувати, що місь ка рада не є органом місцевог о самоврядування, якому зако ном надані повноваження орга ну виконавчої влади щодо зді йснення державної реєстраці ї юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а тому за значення прокурором в якості позивача - органу уповноваже ного державою здійснювати ві дповідні функції у спірних в ідносинах - Дніпропетровсько ї міської ради є безпідставн им та необґрунтованим.
Судами попередніх інстанц ій проігноровано приписи пун кту 4 ч. 1 статті 17 КАС України, зг ідно якого компетенція адмі ністративних судів поширюєт ься на спори за зверненням су б'єкта владних повноважень у випадках, встановлених зако ном. Частина 4 статті 50 КАС Укра їни встановлює, що громадяни України, іноземці чи особи бе з громадянства, їх об'єднання , юридичні особи, які не є суб'є ктами владних повноважень, м ожуть бути відповідачами лиш е за адміністративним позово м суб'єкта владних повноваже нь у випадках, встановлених з аконом.
Приймаючи до уваги те, що су дами першої та апеляційної і нстанції порушено норми мате ріального та процесуального законів, які істотно вплинул и на повноту з' ясування фак тичних обставин справи і при звели до неправильного виріш ення справи, ухвалені у даній справи судові рішення підля гають скасуванню з направлен ням справи на новий розгляд д о суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 210, 220, 223, 227, 230, 231 К одексу адміністративного су дочинства України, колегія с уддів Вищого адміністративн ого суду України, -
у х в а л и л а:
Касаційні скарги то вариство з обмеженою відпові дальністю «ФК Гамбіт», товар иство з обмеженою відповідал ьністю «Торгова компанія «Ст ронг», товариство з обмежено ю відповідальністю Інвестиц ійна компанія «Бізнес-Інвест »задовольнити частково.
Постанову Господарського суду Дніпропетровської обла сті від 17 липня 2007 року та ухвал у Дніпропетровського апеляц ійного адміністративного су ду від 06 липня 2009 року скасуват и, а справу направити на новий розгляд до суду першої інста нції.
Ухвала набирає законної с или з моменту її проголошенн я та оскарженню не підлягає к рім, як в строки, з підстав та в порядку, передбаченому глав ою 3 розділу ІV КАС України..
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2010 |
Оприлюднено | 28.07.2010 |
Номер документу | 10482785 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Чалий С.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні