ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/13813/21
У Х В А Л А
з питань призначення експертизи
20 червня 2022 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув на стадії підготовки справи до судового розгляду клопотання про призначення судової експертизи у справі за позовом керівника Галицької окружної прокуратури міста Львова, в інтересах держави, в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України до виконавчого комітету Львівської міської ради, за участі товариства з обмеженою відповідальністю «Нордік-Буд» в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, про визнання протиправним та скасувати рішення,
В С Т А Н О В И В:
Керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова, в інтересах держави, в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України 19.08.2021 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до виконавчого комітету Львівської міської ради (далі ВК Львівської міської ради, відповідач) з вимогою визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №347 від 12.04.2019 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставелі, 7», зі змінами згідно з рішенням виконкому №401 від 21.05.2021.
На обґрунтування позову керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова зазначив таке:
під час проведення досудового розслідування кримінального провадження №12021141050000600 від 07.04.2021, за ознаками вчинення кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 статті 366 КК України, Галицькою окружною прокуратурою міста Львова встановлено, що 12.04.2019 виконавчий комітет Львівської міської ради за результатом розгляду звернення ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» від 01.04.2019 та долученими документами прийняв рішення №347 від 12.04.2019 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставелі, 7».
12.05.2021 ТзОВ «Нордік-Буд» подало заяву про внесення змін до рішення виконавчого комітету №347 від 12.04.2019 щодо зміни замовника будівництва та зміни граничної висоти будівлі.
21.05.2021 виконавчий комітет Львівської міської ради, розглянувши звернення ТзОВ «Нордік-Буд», прийняв рішення №401 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 12.04.2019 № 347», у відповідності до якого:
Виклав пункт 1 рішення у новій редакції:
1. Затвердити містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію ТзОВ «Нордік-Буд» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставелі, 7 (додаються).
Виклав пункт 1.2 додатка у новій редакції:
1.2. Інформація про замовника товариство з обмеженою відповідальністю «Нордік-Буд», м. Львів, вул. Січових Стрільців, 12/9.
Виклав пункт 2.1 додатка у новій редакції:
2.1. Гранично допустима висотність будинків, будівель та споруд у метрах не вище 30,0 м (що визначається від найнижчої відмітки поверхні землі до закінчення конструктивної частини будівлі).
Керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова вказує, що прийняті рішення виконавчого комітету не відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (генеральному плану, плану зонування території), такі прийняті з порушенням приписів Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Затвердженими містобудівними умовами та обмеженнями забудови земельної ділянки не передбачено вимог щодо поверховості об`єкта, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, благоустрою та озеленення земельної ділянки, що суперечить вимогам п. 8 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова 27.07.2021 звернувся із запитом №14.50/105-4477 вих.-21 до Державної інспекції архітектури та містобудування України щодо вжиття щодо вжиття заходів державного архітектурно-будівельного нагляду стосовно дотримання виконавчим комітетом Львівської міської ради вимог законодавства під час провадження містобудівної діяльності та прийняття рішень №347 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставеллі, 7», №401 від 21.05.2021 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету від 12.04.2019 №347» (том 2 а.с. 53).
У відповідь Державна інспекція архітектури та містобудування України скерувала лист №50/05/13-21 від 19.08.2021 зі змісту якого повідомлено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.12.2020 №1340 «Деякі питання функціонування органів архітектурно-будівельного контролю та нагляду», ліквідовано Державну інспекцію містобудування України та Державну сервісну службу містобудування України, утворено Державну інспекцію архітектури та містобудування України (ДІАМ) як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку громад та територій і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно- будівельного контролю та нагляду. В листі зазначено, що в ДІАМ триває процес заповнення 30 відсотків вакансій працівників з метою подальшого прийнята відповідного акту Кабінету Міністрів України про можливість виконання ДІАМ визначених законодавством повноважень та функцій.
У зв`язку із процесом утворення ДІАМ та неможливістю повноцінно здійснювати своїх повноважень у сфері державного архітектурно-будівельного нагляду 19.08.2021 керівник Галицької окружної прокуратури міста Львова звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Державної інспекції архітектури та містобудування України щодо визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №347 від 12.04.2019 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставелі, 7», зі змінами згідно з рішенням виконкому №401 від 21.05.2021.
Позивач, Державна інспекція архітектури та містобудування України надала письмове пояснення щодо позовної заяви (том 2 а.с.13-16). Підтвердила, що станом на день звернення прокурора до ДІАМ дійсно тривав процес здійснення заходів для прийняття відповідного акту Кабінету Міністрів України про можливість виконання ДІАМ визначених законодавством повноважень та функцій. Так, 15.09.2021 Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №960 «Питання Державної інспекції архітектури та містобудування», відповідно до якої постановлено погодитися з пропозицією Міністерства розвитку громад та територій про можливість здійснення Державною інспекцією архітектури та містобудування повноважень і виконання функцій з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду. Відтак, з 15.09.2021 ДІАМ набула спроможності здійснювати повноваження та в повній мірі виконувати закріплені в Положенні про неї функції.
ДІАМ пояснила, що в силу норм Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно- будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Відповідно до положень Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 №698 (далі - Порядок №698), нагляд здійснюється головними інспекторами будівельного нагляду ДІАМ шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок. У разі виявлення головним інспектором будівельного нагляду ДІАМ під час проведення перевірки порушення, відповідальність за яке встановлена законом, складається протокол про правопорушення. У разі виявлення головним інспектором будівельного нагляду ДІАМ під час проведення перевірки порушення, яке може бути усунуто, видається припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
ДІАМ вказує щодо можливості звернутися з позовом до суду лише на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства. Враховуючи наведені обставини справи, що розглядається, проведення позапланової перевірки щодо встановлення наявності або відсутності порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час видачі рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №347 від 12.04.2019 змінами згідно з рішенням виконкому №401 від 21.05.2021 не відбулося з об`єктивних причин (реорганізація органів держархбудконтролю), а після запровадження 24.02.2022 воєнного стану не може відбутися через мораторій на перевірки.
Позивач зауважує, що фахівці відповідного рівня, окрім позивача, є в розпорядженні Львівського НДІ судових експертиз, тому для підтвердження чи спростування доводів прокурора щодо невідповідності оскаржуваних рішень вимогам містобудівного законодавства є доцільність призначити судову будівельно-технічну експертизу. Тому ДІАМ звернулася до суду із клопотанням, просить призначити у цій справі судову будівельно-технічну експертизу (том 2 а.с. 19-23), на вирішення якої просить поставити таке запитання: - чи відповідають містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва «Реконструкція ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставелі, 7», затверджені рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №347 від 12.04.2019 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставелі, 7» із змінами згідно з рішенням виконкому№401 від 21.05.2021, вимогам Генерального плану міста Львова (в редакції ухвали Львівської міської ради №3924 від 30.09.2010 про затвердження містобудівної документації «Корегування генерального плану м. Львова. ІІ-стадія. Генеральний план» на період до 2025 року та заходи з реалізації генерального плану) та Плану зонування території міста Львова (Зонінг) Том 1. Частина 1 Базове планування, Плану зонування Личаківського району, затвердженого ухвалами Львівської міської ради від 01.12.2016 №1283 та від 24.01.2018 №2914.
Прокурор клопотання позивача підтримав. Представник виконавчого комітету Львівської міської ради та товариства з обмеженою відповідальністю «Нордік-Буд» щодо призначення експертизи заперечили.
Вирішуючи клопотання ДІАМ про призначення судової будівельно-технічної експертизи у справі №380/13812/21 суд керується такими мотивами:
Відповідно до частини другої статті 180 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у підготовчому засіданні суд серед іншого вирішує питання про призначення експертизи (пункт 8).
Норми статті 102 КАС України визначають, що суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:
1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;
2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності.
За приписами частин третьої п`ятої статті 102 КАС України при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза). Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їх думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну.
Відповідно до частин першої, третьої статті 103 КАС України про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій (яким) доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи. Ухвала про призначення експертизи направляється особам, яким доручено проведення експертизи, та учасникам справи. Об`єкти та матеріали, що підлягають дослідженню, направляються особі, якій доручено проведення експертизи (провідному експерту або експертній установі).
Предметом позову у цій справі є питання правомірності рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №347 від 12.04.2019 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставелі, 7», зі змінами згідно з рішенням виконкому №401 від 21.05.2021, а отже відповідність забудови проектованого об`єкта вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (генеральному плану міста, плану зонування території) тощо.
Відповідно до частини четвертої статті 9 КАС України суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи. Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами, зокрема, висновками експертів.
Враховуючи надані ДІАМ пояснення по суті спору, а також запровадження в Україні з 24.02.2022 воєнного стану та неможливістю проведення ДІАМ перевірки щодо встановлення наявності/відсутності підстав порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час прийняття оскаржуваних рішень, суд дійшов висновку про необхідність призначення судової будівельно-технічної експертизи.
За визначенням, наведеним в частині першій статті 101 КАС України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені перед експертом, складений у порядку, визначеному законодавством. Частинами другою, третьою статті 101 КАС України визначено, що предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи.
При вирішенні питання, яке слід поставити на вирішення судової будівельно-технічної експертизи суд враховує пропозиції прокурора та позивача.
Частиною першою статті 105 КАС України визначено, що матеріали, необхідні для проведення експертизи, експерту надає суд, якщо експертиза призначена судом, або учасник справи, якщо експертиза проводиться за його замовленням. При призначенні експертизи суд з урахуванням думки учасників справи визначає, які саме матеріали необхідні для проведення експертизи. Суд може також заслухати призначених судом експертів з цього питання. Копії матеріалів, що надаються експерту, можуть залишатися у матеріалах справи. В матеріалах судової справи зібрано надані відповідачем документи, на підставі яких прийняте оскаржене рішення.
За клопотанням учасників справи проведення судової будівельно-технічної експертизи слід доручити Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз.
Керуючись ст.ст. 9, 72, 102, 103, 180, 205, 236, 248, 256, 294 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Задовольнити клопотання Державної інспекції архітектури та містобудування України про призначення судової будівельно-технічної експертизи.
Призначити в адміністративній справі №380/13813/21 судову будівельно-технічну експертизу.
На вирішення судової будівельно-технічної експертизи поставити таке питання:
- чи відповідають містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва «Реконструкція ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставелі, 7», затверджені рішення виконавчого комітету Львівської міської ради №347 від 12.04.2019 «Про затвердження містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на реконструкцію ПрАТ «Центр енергетичних інновацій» з надбудовою будинку під літерою «А-6» з пристосуванням під центр комерційно-ділової діяльності на вул. Шота Руставелі, 7» із змінами згідно з рішенням виконкому№401 від 21.05.2021, вимогам Генерального плану міста Львова (в редакції ухвали Львівської міської ради №3924 від 30.09.2010 про затвердження містобудівної документації «Корегування генерального плану м. Львова. ІІ-стадія. Генеральний план» на період до 2025 року та заходи з реалізації генерального плану) та Плану зонування території міста Львова (Зонінг) Том 1. Частина 1 Базове планування, Плану зонування Личаківського району, затвердженого ухвалами Львівської міської ради від 01.12.2016 №1283 та від 24.01.2018 №2914 ?
Доручити проведення судової будівельно-технічної експертизи Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз (79024, м. Львів, вул. Липинського, 54).
Попередити експерта про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.
Витрати по оплаті експертизи покласти на Державну інспекцію архітектури та містобудування України.
Ухвала про призначення експертизи набирає законної сили з моменту її підписання та окремо не оскаржується. Заперечення на цю ухвалу може бути включено до апеляційної скарги на рішення суду.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104833449 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні