Постанова
від 14.06.2022 по справі 369/4959/20
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 369/4959/20 Головуючий у 1 інстанції: Дубас Т.В.

Провадження № 22-ц/824/1652/2022 Доповідач: Шебуєва В.А.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2022 року м. Київ

Київський апеляційний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача Шебуєвої В.А.,

суддів Верланова С.М., Гуля В.В.,

секретар Шевченко Т.В.,

розглянувши апеляційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури на рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 27 листопада 2020 року в справі за позовом керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, який діє в інтересах держави в особі територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області до Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа: ОСОБА_4 , про визнання недійсним, скасування рішення та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння,-

в с т а н о в и в:

У квітні 2020 року керівник Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, який діє в інтересах держави в особі територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, звернувся до суду за позовом до Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , про визнання недійсним, скасування рішення та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння.

Зазначив, що за результатами аналізу додержання вимог земельного законодавства на території Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського місцевою прокуратурою Київської області виявлено порушення вимог земельного законодавства при вилученні земельної ділянки, зміни її цільового призначення та подальшу передачу цієї земельної ділянки у власність громадян. Так, на підставі договору міни земельними ділянками від 07 травня 2004 року № 2-1360 ОСОБА_5 видано державний акт на право власності серія КЕ №032709 на земельну ділянку з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,2198 га, за кадастровим номером 322248000:02:002:0045, що розташована у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, який зареєстровано 20 липня 2004 року у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №50984/1999. Рішенням 7-ї сесії 7-го скликання Крюківщинської сільської ради від 07 квітня 2016 року № 17 на підставі заяви ОСОБА_5 про добровільну безоплатну передачу земельної ділянки, земельну ділянку з кадастровим номером 322248000:02:002:0045 з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,2198 га, передано до земель запасу комунальної власності Крюківщинської сільської ради. На підставі технічної документації із землеустрою, земельна ділянка за кадастровим номером 322248000:02:002:0045 поділена на земельні ділянки із кадастровими номерами 3222484001:01:024:5072 (площею 1,2198 га)

та 3222484001:01:024:5073 (площею 2,0000 га), цільове призначення яких у результаті поділу змінено із земель - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства. Відповідно до рішення 7-ї сесії 7-го скликання Крюківщинської сільської ради від 07 квітня 2016 року № 17/1 ОСОБА_3 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 1,22 га у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. Рішенням Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання від 26 травня 2016 року № 4/6 ОСОБА_3 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 1,2198 га, у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. Цим самим рішенням ОСОБА_3 передано у власність земельну ділянку, площею 1,2198 га, за кадастровим номером 3222484001:01:024:5072 для ведення особистого селянського господарства у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. Рішенням 7-ї сесії 7-го скликання Крюківщинської сільської ради від 07 квітня 2016 року № 17/2 ОСОБА_2 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. У подальшому рішенням Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання від 26 травня 2016 року № 4/7 ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2,0000 га, у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. Цим самим рішенням ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку, площею 2,0000 га, за кадастровим номером 3222484001:01:024:5073 для ведення особистого селянського господарства у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. На підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: 2234, виданий 04 червня 2016 року ОСОБА_3 відчужила земельну ділянку з кадастровим номером 3222484001:01:024:5072 на користь ОСОБА_1 . На підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки, серія та номер: 2235, виданий 04 червня 2016 року ОСОБА_2 відчужив земельну ділянку

з кадастровим номером 3222484001:01:024:5073 на користь ОСОБА_1 , який станом на день подання позову згідно з витягу з Реєстру речових прав на нерухоме майно є власником цієї земельної ділянки. Вважає, що рішення Крюківщинської сільської ради 7-ї сесії 7-го скликання від 07 квітня 2016 року № 17/1, рішення Крюківщинської сільської ради Києво 7-ї сесії 7-го від 07 квітня 2016 року № 17/2, рішення Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання від 26 травня 2016 року № 4/6 та рішення Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання від 26 травня 2016 року № 4/7 прийняті з порушенням вимог земельного законодавства, внаслідок чого вони повинні бути визнані недійсними. Так, право власності на земельну ділянку кадастровий номер 3222484000:02:002:0045 у Крюківщинської сільської ради, згідно із договором про передачу права власності на земельну ділянку від 08 квітня 2016 року, зареєстрованим приватним нотаріусом Києво-Святошинського районного нотаріального округу Київської області Біккінеєвою І.А. у реєстрі для реєстрації нотаріальних дій за № 1774, Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 08 квітня 2016 року № 57006131, виникло 08 квітня 2016 року з 16 год. 24 хв. Під час здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні № 2017000000001885 постановою старшого слідчого в особливо важливих справах відділу досудового розслідування кримінальних правопорушень, вчинених прокурорами та працівниками органів прокуратури Генеральної інспекції Генеральної прокуратури України було призначено комплексну земельно-технічну експертизу, експертизу з питань землеустрою та оціночно-земельну експертизу. Предметом дослідження експертів, у тому числі, була відповідність розробленої документації із землеустрою на земельні ділянки з кадастровими номерами 32.22484001:01:024:5072 та 3222484001:01:024:5073 вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам. За наслідками проведення експертизи було установлено, що станом на 07 квітня 2016 року розпорядження земельною ділянкою, за рахунок якої земельні ділянки відведені у власність ОСОБА_3 та ОСОБА_2 , не належало до повноважень Крюківщинської сільської ради, у зв`язку із чим, рішення Крюківщинської сільської ради від 07 квітня 2016 року № 17/1 та від 07 квітня 2016 року № 17/2 не відповідають положенням пункту «а» статті 12, пункту «а» частини другої статті 83, частини першої статті 122 ЗК України та підпункту «б» пункту 3 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності». Земельна ділянка кадастровий номер 3222484000:02:002:0045, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, поділена на дві земельні ділянки з кадастровими номерами 3222484001:01:024:5073 та 3222484001:01:024:5072 з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства. Тобто, при поділі земельної ділянки кадастровий номер 3222484000:02:002:0045, з урахуванням вищезазначеного, відбулася зміна її цільового призначення (виду використання). Згідно з листом Департаменту контролю за використанням та охороною земель Держгеокадастру від 17 жовтня 2017 року № 7-28-0.191-1484/63-17 та актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 24 листопада 2017 року

№ 302-ДК/274/АП/09/01/-17, складеним державними інспекторами Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, поділ земельної ділянки кадастровий номер 3222484000:02:002:0045 відбувся за проєктом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці України ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства на території с. Крюківщина Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, щодо земельної ділянки кадастровий номер 3222484001:01:024:5072, затвердженим рішенням Крюківщинської сільської ради від 26 травня 2016 року № 4/6, та проєктом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянину України ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства на території с. Крюківщина Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, щодо земельної ділянки кадастровий номер 3222484001:01:024:5073, затвердженим рішенням Крюківщинської сільської ради від 26 травня 2016 року № 4/7. Разом з тим, на час прийняття рішень про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства згідно з підпунктом «б» пункту 15 розділу Х «Перехідні положення» ЗК України діяв мораторій на відчуження земельних ділянок. Таким чином, земельна ділянка з кадастровим номером 322248000:02:002:0045 перебувала під мораторієм, а відтак, її відчуження та зміна цільового призначення суперечить нормам земельного законодавства. У подальшому рішенням Крюківщинської сільської ради від 05 липня 2018 року № 10/4, ОСОБА_1 затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється із земель для ведення особистого селянського господарства на землі

для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку у межах с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. Отже, вказаним рішенням змінено цільове призначення земельних ділянок 3222484001:01:024:5072 та 3222484001:01:024:5073 із земель для ведення особистого селянського господарства на землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Оскільки зміна цільового призначення спірної земельної ділянки з ведення товарного сільськогосподарського виробництва на ведення особистого селянського господарства не відповідає вимогам земельного законодавства, то і подальша зміна цільового призначення на землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку також є незаконним.

З урахуванням викладеного, керівник Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області просив: визнати недійсним рішення Крюківщинської сільської ради від 26 травня 2016 року № 4/6, на підставі якого ОСОБА_3 затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:024:5072, площею 1,2198 га у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області та передано цю земельну ділянку у власність для ведення особистого селянського господарства; визнати недійсними рішення Крюківщинської сільської ради від 26 травня 2016 року № 4/7, на підставі якого ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:024:5073, площею 2,0000 га, у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області та передано цю земельну ділянку у власність для ведення особистого селянського господарства; визнати недійсним рішення Крюківщинської сільської ради від 05 липня 2018 року № 10/4, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється із земель для ведення особистого селянського господарства на землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку ОСОБА_1 у межах с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області; витребувати на користь територіальної громади с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області із незаконного володіння ОСОБА_1 земельні ділянки, розташовані у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, кадастровий номер 3222484001:01:024:5072 (площею 1,2198 га) та 3222484001:01:024:5073 (площею 2,0000 га).

Рішенням Києво-Святошинського районного суду Київської області від 27 листопада 2020 року в позові керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області відмовлено.

Підставою для відмови у задоволенні позовних вимог суд визначив пропуск строку позовної давності при зверненні до суду.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, заступник керівника Київської обласної прокуратури подав апеляційну скаргу. Просить скасувати вказане рішення суду та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову. Посилається на порушення норм матеріального та процесуального права. Вважає, що суд першої інстанції безпідставно обраховував початок позовної давності з моменту прийняття Крюківщинською сільською радою оскаржуваних рішень від 26.05.2016 року, та дійшов помилкового висновку про відмову в позові у зв`язку зі спливом позовної давності.

Постановою Київського апеляційного суду від 15 червня 2021 року апеляційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури задоволено. Рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 27 листопада 2020 року скасовано. Позов керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, який діє в інтересах держави в особі територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, задоволено. Поновлено керівнику Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, який діє в інтересах держави в особі територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, строк позовної давності для звернення до суду з цим позовом. Визнано недійсним рішення Крюківщинської сільської ради від 26 травня 2016 року № 4/6, на підставі якого ОСОБА_3 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:024:5072, площею 1,2198 га у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області та передано цю земельну ділянку у власність для ведення особистого селянського господарства. Визнано недійсними рішення Крюківщинської сільської ради від 26 травня 2016 року № 4/7, на підставі якого ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:024:5073, площею 2,0000 га у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області та передано цю земельну ділянку у власність для ведення особистого селянського господарства. Визнано недійсним рішення Крюківщинської сільської ради від 05 липня 2018 року №10/4, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється із земель для ведення особистого селянського господарства на землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, ОСОБА_1 в межах с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. Витребувано на користь територіальної громади с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області із незаконного володіння ОСОБА_1 земельні ділянки, розташовані у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, кадастровий номер 3222484001:01:024:5072 (площею 1,2198 га) та 3222484001:01:024:5073 (площею 2,0000 га).

Постановою Верховного Суду від 20 жовтня 2021 року касаційну скаргу представника ОСОБА_1 задоволено частково. Постанову Київського апеляційного суду від 15 червня 2021 року скасовано, справу передано на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Ухвалою Київського апеляційного суду від 02 лютого 2022 року до участі в справі залучений як третя особа без самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_4 .

В апеляційній інстанції прокурор підтримав апеляційну скаргу та просить її задовольнити з наведених у ній підстав.

Представники відповідачів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , а також представник третьої особи ОСОБА_4 просять подану апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду залишити без змін.

В судове засідання представник Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області не з`явився, повідомлений про місце і час розгляду справи, а тому колегія суддів дійшла висновку про можливість слухання справи за його відсутності.

Вислухавши пояснення осіб, які з`явилися в судове засідання, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами, на підставі договору міни земельними ділянками від 07 травня 2004 року № 2-1360 ОСОБА_5 видано Державний акт на право власності серія КЕ №032709 на земельну ділянку з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,2198 га, за кадастровим номером 322248000:02:002:0045, що розташована у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області.

Рішенням 7-ї сесії 7-го скликання Крюківщинської сільської ради від 07 квітня 2016 року № 17 на підставі заяви ОСОБА_5 про добровільну безоплатну передачу земельної ділянки, земельну ділянку з кадастровим номером 322248000:02:002:0045 з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,2198 га, передано до земель запасу комунальної власності Крюківщинської сільської ради.

На підставі технічної документації із землеустрою, земельна ділянка

за кадастровим номером 322248000:02:002:0045 поділена на земельні ділянки із кадастровими номерами 3222484001:01:024:5072 (площею 1,2198 га) та 3222484001:01:024:5073 (площею 2,0000 га), цільове призначення яких у результаті поділу змінено із земель - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до рішення 7-ї сесії 7-го скликання Крюківщинської сільської

ради від 07 квітня 2016 року № 17/1 ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 1,22 га у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області (Проект № 1).

Рішенням Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання

від 26 травня 2016 року № 4/6 ОСОБА_3 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 1,2198 га, у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. Цим самим рішенням ОСОБА_3 передано у власність земельну ділянку, площею 1,2198 га, за кадастровим номером 3222484001:01:024:5072 для ведення особистого селянського господарства у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області.

Рішенням 7-ї сесії 7-го скликання Крюківщинської сільської ради від 07 квітня 2016 року № 17/2 ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області (Проект № 2).

Рішенням Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання від 26 травня 2016 року № 4/7 ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2,0000 га, у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. Цим самим рішенням ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку, площею 2,0000 га, за кадастровим номером 3222484001:01:024:5073 для ведення особистого селянського господарства у с.Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області.

На підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 04 червня 2016 року ОСОБА_3 здійснила відчуження земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:024:5072 на користь ОСОБА_1 .

На підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 04 червня 2016 року ОСОБА_2 здійснив відчуження земельної ділянки з кадастровим номером 3222484001:01:024:5073 на користь ОСОБА_1 .

Рішенням Крюківщинської сільської ради від 05 липня 2018 року № 10/4 ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється із земель для ведення особистого селянського господарства на землі для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку у межах с.Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області.

Відповідно до матеріалів комплексної земельно-технічної експертизи, експертизи з питань землеустрою, оціночно-земельної експертизи від 21 червня 2019 року № 25946/18-41/17605-17609/19-41, проведеної Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз, станом на 07 квітня 2016 року розпорядження земельною ділянкою, за рахунок якої за Проектом № 1 та Проектом № 2 відведені у власність ОСОБА_3 та ОСОБА_2 земельні ділянки, не належало до повноважень Крюківщинської сільської ради, у зв`язку з чим, рішення Крюківщинської сільської ради від 07 квітня 2016 року № 17/1 та від 07 квітня 2016 року № 17/2 не відповідають положенням пункту «а» статті 12, пункту «а» частини другої статті 83, частини першої статті 122 ЗК України та підпункту «б»

пункту 3 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності».

Цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 3222484000:02:002:0045, із земель - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, шляхом її поділу на земельні ділянки з кадастровими номерами 3222484001:01:024:5073 та 3222484001:01:024:5072 з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, змінено не у відповідності до вимог земельного законодавства (т. 1, а. с. 51-124).

Згідно листа Департаменту контролю за використанням та охороною земель Держгеокадастру від 17 жовтня 2017 року № 7-28-0.191-1484/63-17 та акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 24 листопада 2017 року № 302-ДК/274/АП/09/01/-17, складеним державними інспекторами Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області, поділ земельної ділянки кадастровий номер 3222484000:02:002:0045 відбувся за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці України ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства на території с.Крюківщина Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, щодо земельної ділянки кадастровий номер 3222484001:01:024:5072, затвердженим рішенням Крюківщинської сільської ради від 26 травня 2016 року № 4/6, та проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянину України ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства на території с.Крюківщина Крюківщинської сільської ради Києво- Святошинського району Київської області, щодо земельної ділянки кадастровий номер 3222484001:01:024:5073, затвердженим рішенням Крюківщинської сільської ради від 26 травня 2016 року № 4/7 (т. 1, а. с. 31-50).

Суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, який діє в інтересах держави в особі територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, до Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , про визнання недійсним, скасування рішення та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що оспорювані рішення Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області були прийняті 26 травня 2016 року, тоді як з позовом до суду прокурор звернувся лише 23 квітня 2020 року, тобто з пропуском строку позовної давності.

Колегія суддів не може погодитися з таким рішенням суду першої інстанції і вважає, що його прийнято з порушенням норм матеріального і процесуального права.

Згідно зі ст. 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність установлюється тривалістю у три роки (ст. 257 ЦК України).

Позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (частини третя та четверта статті 267 ЦК України).

Виходячи з вимог ст. 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.

Тобто, перш ніж застосувати позовну давність, суд має з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. Якщо таке право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстави його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв`язку зі спливом позовної давності за відсутності поважних причин її пропуску, наведених позивачем. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 07.11.2018 року у справі №372/1036/15-ц.

Разом з тим, в рішенні суду першої інстанції відсутній висновок щодо наявність порушеного права, на захист якого подано позов, обґрунтованість і доведеність позовних вимог. Вказані помилки підлягають виправленню апеляційним судом.

Відповідно до положень ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Статтями 116, 118 ЗК України в редакції, чинній на час прийняття оспорюваних рішень, встановлено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян за рахунок земель державної та комунальної власності, які не перебувають в користуванні цих громадян, провадиться на підставі рішень відповідних органів за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

При цьому ст. ст. 125, 126 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав і права власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Відповідно до п. «а» ст. 12, п. «а» ч. 2 ст. 83, ч. 1 ст. 122, ч. З ст. 149 Земельного кодексу України та пп. «6» п. З розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06 вересня 2012 року № 5245-УІ, надання земельних ділянок в межах населених пунктів для будь-яких потреб, крім надання ділянок за рахунок земель державної і приватної власності та особливо цінних земель, належало до повноважень відповідних сільських, селищних та міських рад.

Пунктом «б» пункту 15 розділу X «Перехідні положення» ЗК України передбачено, що до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2017 року (станом на даний час продовжено 1 січня до 2020 року), не допускається купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб, а також крім зміни цільового призначення (використання) земельних ділянок з метою їх надання інвесторам учасникам угод про розподіл продукції для здійснення діяльності за такими угодами.

Обґрунтовуючи заявлені вимоги, прокурор посилався на те, що станом на 26 травня 2016 року розпорядження земельною ділянкою за рахунок якої земельні ділянки за проектами землеустрою відведені у власність ОСОБА_3 та ОСОБА_2 не належало до повноважень Крюківщинської сільської ради, оскільки право власності на земельну ділянку кадастровий номер 3222484000:02:002:0045 у Крюківщинської сільської ради, згідно із договором про передачу права власності на земельну ділянку від 08 квітня 2016 року, зареєстрованим приватним нотаріусом Києво-Святошинського районного нотаріального округу Київської області Біккінеєвою І.А. у реєстрі для реєстрації нотаріальних дій за № 1774, Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 08 квітня 2016 року № 57006131, виникло лише 08 квітня 2016 року з 16 год. 24 хв. Відтак, рішення Крюківщинської сільської ради 7-ї сесії 7-го скликання від 07 квітня 2016 року № 17/1, рішення Крюківщинської сільської ради Києво 7-ї сесії 7-го від 07 квітня 2016 року № 17/2, рішення Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання від 26 травня 2016 року № 4/6 та рішення Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання від 26 травня 2016 року № 4/7 повинні бути визнані недійсними.

Такі доводи прокурора не відповідають матеріалам справи та не ґрунтуються на нормах земельного законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, рішення Крюківщинської сільської ради про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок ОСОБА_3 та ОСОБА_2 були прийняті 07 квітня 2016 року, тоді як право власності на відповідну земельну ділянку було зареєстровано за сільською радою лише 08 квітня 2016 року.

Разом з тим, рішенням Крюківщинської сільської ради 7-ї сесії 7-го скликання від 07 квітня 2016 року № 17/1, рішенням Крюківщинської сільської ради Києво 7-ї сесії 7-го від 07 квітня 2016 року № 17/2, було лише надано дозвіл ОСОБА_3 та ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок.

Відповідно до положень ст. 118 ЗК України рішення відповідних органів про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки не є рішенням про передачу такої земельної ділянки у власність.

Прийняття рішення про передачу земельної ділянки у власність здійснюється за наслідком розгляду наданого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність, при цьому, відповідний орган, уповноважений на прийняття таких рішень, вправі також і відмовити у передачі земельної ділянки у власність або залишити клопотання без розгляду.

Рішення про передачу земельних ділянок у власність ОСОБА_3 та ОСОБА_2 прийняті Крюківщинською сільською радою 26 травня 2016 року. Тобто, на момент прийняття вказаних рішень Крюківщинською сільською радою вже було зареєстровано право власності на відповідну земельну ділянку. Відповідно, посилання прокурора на те, що станом на 26 травня 2016 року розпорядження земельною ділянкою, за рахунок якої земельні ділянки відведені у власність ОСОБА_3 та ОСОБА_2 не належало до повноважень Крюківщинської сільської ради, є безпідставними.

Колегія суддів вважає безпідставними посилання прокурора на наявні порушення при прийнятті Крюківщинською сільською радою рішень про передачу ОСОБА_3 та ОСОБА_2 у власність земельних ділянок площею 1,2198 га, за кадастровим номером 3222484001:01:024:5072 для ведення особистого селянського господарства у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, та площею 2,0000 га, за кадастровим номером 3222484001:01:024:5073 для ведення особистого селянського господарства у с.Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, обмежень, установлених пп. «б» пункту 15 розділу X «Перехідні положення» ЗК України.

Згідно пп. «б» пункту 15 розділу X «Перехідні положення» ЗК України визначено, що до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2017 року (станом на даний час продовжено 1 січня до 2020 року), не допускається купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб, а також крім зміни цільового призначення (використання) земельних ділянок з метою їх надання інвесторам учасникам угод про розподіл продукції для здійснення діяльності за такими угодами.

Разом з тим, як вбачається з аналізу вказаної норми, заборона на купівлю-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміну цільового призначення (використання) земельних ділянок, визначена даним підпунктом стосується земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв).

Рішенням Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання від 26 травня 2016 року № 4/6 та рішенням Крюківщинської сільської ради 9-ї сесії 7-го скликання від 26 травня 2016 року № 4/7, відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), не здійснювалася.

Відповідно, вказані рішення Крюківщинської сільської ради про передачу у приватну власність ОСОБА_3 та ОСОБА_2 у власність земельних ділянок площею 1,2198 га, за кадастровим номером 3222484001:01:024:5072 для ведення особистого селянського господарства у с.Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, та площею 2,0000 га, за кадастровим номером 3222484001:01:024:5073 для ведення особистого селянського господарства у с. Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, не підпадають під вказану заборону.

Таким чином, колегія суддів вважає, що у задоволенні позовних вимог керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, який діє в інтересах держави в особі територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, до Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , про визнання недійсним, скасування рішення та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння, слід відмовити у зв`язку з недоведеністю, а не у зв`язку зі спливом позовної давності.

Скасовуючи постанову Київського апеляційного суду від 15 червня 2021 року, Верховний Суд виходив з того, що апеляційним судом у порушення наведених вище норм права не встановлено початку перебігу позовної давності для територіальної громади с.Крюківщина, а також того, що державі, в особі управління Держгеокадастру у Київській області, було, чи могло бути відомо про порушення права, як і про особу, яка його порушила, до моменту звернення прокурора з цим позовом до суду. Разом з тим, враховуючи, що позов прокурора є недоведеним, у суду відсутні підстави для з`ясування вказаних обставин.

Скасовуючи постанову Київського апеляційного суду від 15 червня 2021 року, Верховний Суд вказав, що апеляційний суд не надав оцінки тому, що прокурором пред`явлено позов 23 квітня 2020 року, ухвала суду про відкриття провадження у цій справі постановлена 24 квітня 2020 року, а повідомлення прокурора про намір звернення до суду Крюківщинська сільська рада отримала 06 травня 2020 року, тобто майже через два тижня після відкриття провадження у справі. Оскільки прокурор пред`явив позов не як самостійний позивач, а в інтересах держави в особі Крюківщинської сільської ради, прокурор мав довести, що саме права цієї ради порушені, що вона має суб`єктивне матеріальне право на захист своїх інтересів.

При цьому колегія суддів враховує, що прокурор подав даний позов в інтересах держави в особі територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області, а не Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області.

Крюківщинська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області була визначена відповідачем в даній справі.

При цьому до позовної заяви було долучено повідомлення у порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» від 21 квітня 2020 року №37-19/К-13/5 про звернення до суду з даним позовом Крюківщинській сільській раді Києво-Святошинського району Київської області для доведення до відома територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області. Крім того, з квітня 2020 року до суду не надходило заперечень від уповноважених осіб щодо звернення прокурора з даним позовом в інтересах територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області.

З урахуванням викладеного рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 27 листопада 2020 року про відмову в позові керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області у зв`язку зі спливом позовної давності підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про відмову в позові за недоведеністю позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 367, 374, 376, 382 ЦПК України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури задовольнити частково.

Скасувати рішення Києво-Святошинського районного суду Київської області від 27 листопада 2020 року та ухвалити нове судове рішення.

Відмовити в позові керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області, який діє в інтересах держави в особі територіальної громади села Крюківщина Києво-Святошинського району Київської області до Крюківщинської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа: ОСОБА_4 , про визнання недійсним, скасування рішення та витребування земельних ділянок із чужого незаконного володіння.

Дані про учасників справи:

Прокуратура Київської області, місцезнаходження: 01601, м. Київ, б-р. Л.Українки, 27/2, код ЄДРПОУ 02909996,

Крюківщинська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області, місцезнаходження: 08136, Київська обл., Києво-Святошинський район, с. Крюківщина, вул. Балукова, 10, код ЄДРПОУ 04358566,

ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ,

ОСОБА_2 , місце проживання: АДРЕСА_2 .

ОСОБА_3 , місце проживання: АДРЕСА_2 .

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 16 червня 2022 року.

Суддя-доповідач Шебуєва В.А.

Судді Гуль В.В.

Верланов С.М.

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення14.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104839831
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —369/4959/20

Постанова від 14.06.2022

Цивільне

Київський апеляційний суд

Шебуєва Вікторія Андріївна

Постанова від 20.10.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Ухвала від 07.09.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Ухвала від 05.07.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулько Борис Іванович

Постанова від 15.06.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Слюсар Тетяна Андріївна

Ухвала від 30.03.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Слюсар Тетяна Андріївна

Ухвала від 30.03.2021

Цивільне

Київський апеляційний суд

Слюсар Тетяна Андріївна

Рішення від 27.11.2020

Цивільне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Дубас Т. В.

Рішення від 27.11.2020

Цивільне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Дубас Т. В.

Рішення від 27.11.2020

Цивільне

Києво-Святошинський районний суд Київської області

Дубас Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні