Постанова
від 13.06.2022 по справі 916/2190/21
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2022 рокум. ОдесаСправа № 916/2190/21Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Принцевської Н.М.;

суддів: Діброви Г.І., Ярош А.І.;

(Південно-західний апеляційний господарський суд, м.Одеса, пр-т Шевченка, 29)

Секретар судового засідання Соловйова Д.В.

Представники сторін:

Від Южненської міської ради Одеського району Одеської області - Денов Г.В., розпорядження № 148/06-22, дата видачі : 03.09.20;

За участю вільних сліхачів від Приватного підприємства "ЛЮДВІК-ЮГ" - Жданова Ю.С. та Франішин В.П.,

розглянувши апеляційні скарги Приватного підприємства "ЛЮДВІК-ЮГ" та Южненської міської ради Одеського району Одеської області

на рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021

у справі №916/2190/21

за позовом Южненської міської ради Одеського району Одеської області

до Приватного підприємства "ЛЮДВІК-ЮГ"

про стягнення 343 982 грн.,

(суддя місцевого господарського суду: Волков Р.В., Господарський суд Одеської області, м.Одеса, просп. Шевченка, 29),

ВСТАНОВИВ:

В липні 2021 року Южненська міська рада Одеського району Одеської області звернулася до Господарського суду Одеської області з позовом до Приватного підприємства "ЛЮДВІК-ЮГ" (далі ПП «ЛЮДВІК-ЮГ»), в якому просить стягнути з відповідача 343 982,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог посилається на використання відповідачем без правовстановлюючих документів земельної ділянки, загальною площею 323 кв.м, розташованої за адресою: Одеська обл., м. Южне, пр. Миру, 19-А.

Позивач зазначив, що відповідач є власником нежитлових приміщень, загальною площею 1198,8 кв.м, які розміщені в будівлі Торгового центру, розташованого на земельній ділянці, загальною площею 0,5711 га (кадастровий номер 5111700000:02:007:0288, за адресою: Одеська обл., м. Южне, пр. Миру, 19. Однак, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, якою користується відповідач, не оформлені.

З посиланням на ст. 1212 Цивільного кодексу України, позивач просив стягнути з відповідача 343 982,00 грн за період безпідставного користування відповідачем земельною ділянкою, а саме з 01.05.2018 по 31.05.2021.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 23.12.2022 позов Южненської міської ради Одеського району Одеської області до ПП "ЛЮДВІК-ЮГ" про стягнення 343 982,00 грн. задоволено частково, стягнуто з ПП "ЛЮДВІК-ЮГ" на користь Южненської міської ради Одеського району Одеської області 68 049,34 грн. заборгованості, 1020,74 грн. витрат зі сплати судового збору, в решті позовних вимог відмовлено.

В оскаржуваному рішенні суд погодився з методикою розрахунку, однак не погодився з періодом, за який має бути стягнута сума безпідставно збережених відповідачем коштів за користування земельною ділянкою.

Суд вказав, що земельна ділянка, як об`єкт цивільних прав, була сформована 27.10.2020, у з`язку з чим датою початку розрахунку має бути саме 27.10.2020.

26.01.2022 до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга Приватного підприємства "ЛЮДВІК-ЮГ" на рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 по справі №916/2190/21.

Відповідач вважає рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 по даній справі незаконним, та таким, що підлягає скасуванню, оскільки на думку ПП «ЛЮДВІК-ЮГ», неповно з`ясовані всі обставини, які мають істотне значення для вирішення справи, неповно досліджені всі докази, надані позивачем, а отже суд помилково дійшов висновку при вирішенні справи.

Апелянт зазначає, що Южненська міська рада надала Витяг із державного земельного кадастру про земельну ділянку, а до нього додала Кадастровий план земельної ділянки. Разом з тим, він не відповідає дійсності, оскільки містить у собі земельні ділянки, які належать на праві власності та на праві довготривалої оренди іншим приватним особам і не можуть входити до складу земельної ділянки під Торговельним центром.

Також заявник апеляційної скарги вказує, що дані, які містяться у Виснвку експерта судової експертизи є неправильними, тобто такими, що не відповідають дійсності.

ПП «ЛЮДВІК-ЮГ» зазначає, що позивач не може підтвердити свої позовні вимоги, оскільки надає документи, які за своїм змістом протирічать одне одному, і тому не зрозуміло, які з них можуть використовуватись в якості належних доказів.

Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №916/2190/21 було визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя -Принцевська Н.М., судді - Діброва Г.І., Ярош А.І., що підтверджується витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.01.2022.

Крім того, 27.01.2022 до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 по справі №916/2190/21.

Южненська міська рада не згодна з ухваленим рішенням, вважає його прийнятим на підставі не повністю досліджених доказів, з порушенням норм матеріального права при недотриманні норм процесуального права.

Так, Южненська міська рада Одеського району Одеської області не погоджується із зазначеним в рішенні періодом (з 27.10.2020 по 31.05.2021), за який має бути стягнута сума безпідставно збережених відповідачем коштів за користування земельною ділянкою.

Апелянт вказує, що звернувся до Господарського суду з позовом про стягнення з ПП «ЛЮДВІК-ЮГ» суми безпідставно збережених відповідачем коштів за користування земельною ділянкою за період з 01.05.2018 по 31.04.2021.

Заявник апеляційної скарги зазначає, що кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави аб підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 31.01.2022 відкладено вирішення питання щодо можливості відкриття, повернення, залишення без руху або відмови у відкритті апеляційного провадження за апеляційними скаргами ПП "ЛЮДВІК-ЮГ" та Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 по справі №916/2190/21 до надходження матеріалів позовного провадження з суду першої інстанції, витребувано у Господарського суду Одеської області матеріали справи.

03.02.2022 до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи №916/2190/21.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 08.02.2022 відкрито з поновленням пропущеного процесуального строку апеляційне провадження по справі №916/2190/21 за апеляційними скаргами ПП "ЛЮДВІК-ЮГ" та Южненської міської ради Одеського району Одеської області; зупинено дію рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 по справі №916/2190/21.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 19.05.2022 розгляд апеляційних скарг ПП "ЛЮДВІК-ЮГ" та Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 по справі №916/2190/21 призначено до сумісного розгляду на 14.06.2022 о 12:00 год.

Представники сторін не скористались своїм правом та не направили до Південно-західного апеляційного господарського суду відзиви на апеляційні скарги, що в розумінні Господарського процесуального кодексу є правом сторін та не перешкоджає розгляду справи.

В судовому засіданні представник Южненської міської ради підтримав доводи та вимоги, викладені ним в апеляційній скарзі, а також заперечував проти доводів апеляційної скарги ПП «ЛЮДВІК-ЮГ». Представники відповідача були присутні в судовому засіданні в якості вільних слухачів, у зв`язку з відсутністю відповідних повноважень на представництво інтересів ПП «ЛЮДВІК-ЮГ» в суді апеляційної інстанції.

Відповідно до ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представника позивача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Южненської міської ради №447-V від 22.08.2007 відповідачу разом з іншими суб`єктами підприємницької діяльності надано дозвіл на оформлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приблизною площею 0,6118 га в спільну довгострокову оренду терміном на 10 років з визначенням дольової участі у загальній площі землекористування кожного власника приміщень «Торгового центру», для експлуатації та обслуговування будівлі «Торговий центр», розташованої за адресою: Одеська обл., м. Южне, пр. Леніна, 19, із земель територіальної громади м. Южного Одеської області. У п. 2 даного рішення вказано, що воно втрачає чинність у разі не замовлення проекту відведення земельної ділянки у тримісячний термін.

Згідно з Договором купівлі-продажу приміщень шляхом викупу від 29.08.2000, укладеним між Фондом комунального майна Южненської міської ради Одеської області та ПП «ЛЮДВІК-ЮГ», відповідачу передані у власність нежитлові приміщення, загальною площею 1198,8 кв.м, які знаходяться за адресою: Одеська обл., м. Южне, пр. Леніна, 19. (т. 1, а.с. 12-13)

Вказаний договір купівлі-продажу посвідчено 29.08.2000 державним нотаріусом Южненської міської державної нотаріальної контори Одеської області Колосковою Т.І. (реєстровий №3708).

Згідно зі Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно №1637 від 29.03.2011 (т.1, а.с. 15), виданим Виконкомом Южненської міської ради, ПП «ЛЮДВІК-ЮГ» є власником об`єкта за адресою: Одеська обл., м. Южне, пр. Леніна, 19-А, загальною площею 995,0 кв.м, літера «А», що являє собою вбудовані приміщення у двох рівнях, а саме: I поверх - група приміщень №103, ІІ поверх - група приміщень №216.

Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24.10.2017 №101238628 відповідачу на праві приватної власності належать торгові приміщення, загальною площею 995,0 кв.м, що розташовані за адресою: м. Южне, пр. Леніна, 19-А. (т. 1, а.с. 22-23)

Рішенням Виконавчого комітету Южненської міської ради від 17.11.2015 №14-VII перейменовано частину просп. Леніна з пішохідною зоною, яка пролягає від вул. Будівельників до пр. Григорівського Десанту - на просп. Миру.

Як вбачається з Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.11.2020 №97-15-0.220-1663 (т.1, а.с. 16):

- земельній ділянці з адресою: Одеська обл., м. Южне, просп. Миру, 19 присвоєно кадастровий номер 5111700000:02:007:0288;

- категорія земель: землі житлової та громадської забудови;

- цільове призначення земельної ділянки: 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;

- площа земельної ділянки: 5711 кв.м;

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2020 становить 18314320,35 грн.

В провадженні Господарського суду Одеської області перебувала справа №916/952/18 за позовом Южненської міської ради Одеської області до Приватного підприємства "Людвік-Юг" про стягнення 242 061,33 грн.

Южненська міська рада Одеської області зверталась до господарського суду з позовом про стягнення з Приватного підприємства "Людвік-Юг" 242 061,33 грн. збитків, що спричинені позивачу використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів. Водночас позовні вимоги про стягнення збитків було заявлено за період з 01.01.2015 по 31.10.2017.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 10 вересня 2018 року у справі №916/952/18 позов Южненської міської ради Одеської області задоволено. Стягнуто з Приватного підприємства "ЛЮДВІК-ЮГ" на користь Южненської міської ради Одеської області збитки у розмірі 242 061 грн. 33 коп., судовий збір в розмірі 3630 грн. 92 коп. та інші судові витрати у розмірі 48 грн. 60 коп.

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 29.09.2020 рішення Господарського суду Одеської області від 10 вересня 2018 року у справі № 916/952/18 скасовано, відмовлено у задоволенні позову Южненської міської ради про стягнення з ПП "ЛЮДВІК-ЮГ" 242 061,33 грн.

Суд апеляційної інстанції, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін, зазначив про відсутність підстав для застосовування до спірних правовідносин у справі приписів чинного законодавства України про відшкодування шкоди (збитків) власникам земельних ділянок. Разом з тим, судова колегія дійшла висновку про недоведеність позивачем розміру земельної ділянки, на якій розташовано торгівельний центр по пр-ту Миру, 19, у м. Южному, а також вартості нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки, правильного розміру належної відповідачу площі.

Крім того, ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 28.05.2019 у справі №916/952/18 було призначено судову земельно-технічну експертизу, на вирішення якої поставлено питання: «Яка фактична площа земельної ділянки знаходиться під розміщенням та обслуговуванням нежитлової будівлі суспільно-побутового торгівельного центру, який знаходиться за адресою: Одеська обл., м. Южне, пр. Миру (вул. Леніна), буд. 19 та яка її частина підлягає оплаті відповідачем Приватним підприємством "ЛЮДВІК-ЮГ", який є власником приміщення згідно договору купівлі продажу від 29.08.2000 року №3708 площею 1019,18 кв.м?». Проведення експертизи було доручено Одеській філії Товариства з обмеженою відповідальністю «Судова незалежна експертиза України».

За результатами проведеної комплексної судової земельно-технічної експертизи у господарській справі №916/952/18 судовим експертом було складено висновок №СЕ-2501-1-1099.19 від 05.12.2019, згідно з яким фактична площа земельної ділянки, що знаходиться під розміщенням нежитлової будівлі суспільно-побутового торговельного центру по просп. Миру (Леніна), буд. 19 в м. Южне Одеської області, за фактично сформованими межами на час здійснення огляду складає 0,8498 га, з яких 0,0893 га використовується ПП «ЛЮДВІК-ЮГ», що є власником приміщення згідно зі Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 29.03.2011 №1637 площею 995,0 кв.м.

Судовим експертом під час проведення експертизи також встановлено, що загальна площа окремих приміщень суспільно-побутового торговельного центру по просп. Миру, 19 в м. Южне Одеської області, що належать різним власникам, у тому числі відповідачу, складає 4772,7 кв.м.

Отже, частка приміщень в будівлі Торгового центру, розташованого в м.Южне по пр. Миру, 19, які належать на праві власності відповідачу, становить 20,85% (995 / 4772,7 * 100).

У відзиві на позовну заяву та в апеляційній скарзі відповідач заперечує щодо належності йому 20,85% частки приміщень у Торговому центрі, та вказує, що позивачем не надано відповідних доказів на підтвердження розміру частки ПП «ЛЮДВІК-ЮГ»

Оцінюючи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального права, перевіривши дотримання судом норм процесуального права, в контексті встановлених обставин, судова колегія дійшла наступних висновків.

За положеннями ч.ч.1, 2 ст.11 Цивільного Кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно з приписами ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК у відповідній редакції).

Згідно з приписами ст.152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом: відшкодування заподіяних збитків.

Відповідно до ч.5 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч.ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч.ч.1, 4 ст.120 Земельного кодексу України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду кількома особами право на земельну ділянку визначається пропорційно до часток осіб у праві власності жилого будинку, будівлі або споруди.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. (ст.125 ЗК України).

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до ч.ч. 1,2 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна у набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності у деліктних зобов`язаннях. Натомість, для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

За змістом глави 15 Земельного кодексу України право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується через право постійного користування або право оренди.

Частина 1 ст. 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 ЗК). Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 ЗК).

Виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені і яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте, враховуючи приписи ст. 120 Земельного кодексу України, не є правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій ці будинок, будівля, споруда розташовані.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц та від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17.

Земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб. Право власності на земельну ділянку розповсюджується на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд (ч.ч.1, 2, 3 ст.79 ЗК України).

Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Державна реєстрація прав суборенди, сервітуту, які поширюються на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру (ч.ч.1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ст.79-1 ЗК України).

Земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці (ч.ч.1, 2, 3, 5, 6, 7 ст.16 ЗУ «Про державний земельний кадастр»).

Згідно з ч.ч.8, 9 ст.24 Закону України «Про державний земельний кадастр» на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. Витяг містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Складовою частиною витягу є кадастровий план земельної ділянки. При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.

Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України «Про державний земельний кадастр» відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру: на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 791 Земельного кодексу України, при їх формуванні.

Положення ст.13 Закону України «Про оцінку земель» визначають, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель; відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст.20 Закону України «Про оцінку земель» за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечуєтсья сторонами по справі, земельній ділянці за адресою: Одеська обл., м. Южне, пр. Миру, 19, присвоєно кадастровий номер 5111700000:02:007:0288, вона вважається сформованою з 27.10.2020 (є сформованим об`єктом цивільних прав).

Разом з тим, з огляду на наведені норми чинного законодавства України та встановлені обставини справи, судова колегія Південно-західного апеляційного господарського зазначає, що в даному випадку у відповідача немає і не може бути в користуванні окремої земельної ділянки, стосовно якої має видаватися витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки земельну ділянку можливо сформувати тільки під всією будівлею "Торгового центру" по пр-ту Миру, 19 у м. Южне Одеської області, підтвердженням чого є невиконання ПП «Людвік-Юг» та іншими власниками приміщень у "Торговому центрі" рішення Южненської міськради від 22.08.2007 №447-V.

Як зазначалося раніше, за результатами проведеної комплексної судової земельно-технічної експертизи у господарській справі №916/952/18 судовим експертом було складено висновок №СЕ-2501-1-1099.19 від 05.12.2019, згідно з яким загальна площа окремих приміщень суспільно-побутового торговельного центру по просп. Миру, 19 в м. Южне Одеської області, що належать різним власникам, у тому числі відповідачу, складає 4772,7 кв.м.

Таким чином, частка приміщень в будівлі Торгового центру, розташованого в м.Южне по пр. Миру, 19, які належать на праві власності відповідачу, становить 20,85% (995/4772,7 * 100).

З огляду на вищевикладене, судовою колегією не приймаються до уваги доводи відповідача щодо безпідставності поданого позову Южненської міської ради, а також відсутності в матеріалах справи доказів, які підтверджують розмір частки приміщення в будівлі Торгового центру. В даному випадку наявні матеріали справи дають можливість суду встановити частку приміщень та земельної ділянки, яка використовується відповідачем, у зв`язку з чим апеляційна скарга ПП «ЛЮДВІК-ЮГ» є безпідставною.

Відповідачем ані під час розгляду справи в суді першої інстанції, ані під час апеляційного перегляду не надано доказів, які б підтверджували інший розмір частки приміщень, якими володіє ПП «ЛЮДВІК-ЮГ». Висловлюючи свої сумніви щодо вірності розрахунку частки приміщень і площі земельної ділянки, відповідач не надав суду апеляційної інстанції будь-яких доказів, які б доводили інше.

Стосовно доводів Южненської міської ради щодо неправильно здійсненого судом першої інстанції періоду, за який стягнуто безпідставно збережні кошти, судова колегія Південно-західного апеляційного господарського суду зазначає наступне.

Так, позивачем надано суду розрахунок безпідставно збережених коштів за користування відповідачем земельною ділянкою за період з 01.05.2018 по 31.05.2021, виходячи з даних про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки [18 314 320,35 грн], ставки податку у розмірі 3%, та з урахуванням частки належних відповідачу приміщень в будівлі Торгового центру [20,85%].

Разом з тим, як зазначалося раніше, земельна ділянка як об`єкт цивільних прав була сформована 27.10.2020, у зв`язку з чим судом першої інстанції обгрунтовано зазначено, що датою початку розрахунку має бути саме 27.10.2020.

Судова колегія Південно-західного апеляційного господарського суду погоджується із здійсненим місцевим господарським судом розрахунком та зазначає, сума безпідставно збережених коштів за період з 27.10.2020 по 31.05.2021 становить 20 657,65 грн.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що факт використання відповідачем земельної ділянки до моменту її реєстрації не свідчить про необхідність стягнення безпідставно збережених коштів з ПП «ЛЮДВІК-ЮГ».

За таких обставин, судом першої інстанції обгрунтовано визначено, що сума безпідставно збережених коштів в період користування відповідачем земельною ділянкою з 27.10.2020 (моменту реєстрації) по 31.05.2021 складає 68 049,34 грн., а доводи апеляційної скарги Южненської міської ради в частині невірного періоду розрахунку судовою колегією не приймаються до уваги.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційного суду вважає, що суд першої інстанції належно виконав свій обов`язок щодо мотивації прийнятого ним рішення у даній справі та дійшов правильного висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову, а доводи сторін, викладені ними в апеляційних скаргах, не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі рішення, оскільки не спростовують вірних висновків суду першої інстанції.

За таких обставин, апеляційні скарги Приватного підприємства "ЛЮДВІК-ЮГ" та Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 у справі №916/2190/21 задоволенню не підлягають, а рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 у справі №916/2190/21 залишається без змін.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційних скарг покладаються на заявників апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційні скарги Приватного підприємства "ЛЮДВІК-ЮГ" та Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 у справі №916/2190/21 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Одеської області від 23.12.2021 у справі №916/2190/21 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, передбаченими статтями 286-289 ГПК України.

Повний текст постанови складено та підписано 20.06.2022 року.

Головуючий суддя: Н.М. Принцевська

Судді: Г.І. Діброва

А.І. Ярош

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104847306
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —916/2190/21

Ухвала від 13.09.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 04.09.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 01.08.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 13.06.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 18.05.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 08.02.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 31.01.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Рішення від 23.12.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Рішення від 23.12.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 09.12.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні