Ухвала
від 19.06.2022 по справі 903/525/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10 E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

УХВАЛА

20 червня 2022 року справа №903/525/21 Господарський суд Волинської області у складі судді Войціховського Віталія Антоновича, за участі секретаря судового засідання Ведмедюка Михайла Петровича

та за присутності:

Жельчик О.М. - представник Львівського національного університету природокористування (довіреність №70 від 29.04.2022р.)

Костюк Н.В. - прокурор відділу Волинської обласної прокуратури (службове посвідчення №065570 від 23.10.2021р.)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Луцьку у приміщенні Господарського суду Волинської області

клопотання Заступника керівника Луцької окружної прокуратури, м. Луцьк

про скасування заходів забезпечення позову,

здійснених ухвалою Господарського суду Волинської області від 12.07.2021р.

за заявою виконувача обов`язків керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України

про забезпечення позову до пред`явлення позовної заяви

виконувача обов`язків керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України

до відповідачів: Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, Горохівської міської ради

про визнання незаконними та скасування наказів Головного Управління Держгеокадастру у Волинській області, рішень Горохівської міської ради, скасування реєстрації земельних ділянок, реєстрації права власності на земельні ділянки та припинення відповідних речових прав

встановив:

08 липня 2021 року до Господарського суду Волинської області надійшла заява про забезпечення позову до пред`явлення позовної заяви виконувача обов`язків керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та Горохівської міської ради про визнання незаконними і скасування наказів Головного Управління Держгеокадастру у Волинській області, рішень Горохівської міської ради, скасування реєстрації земельних ділянок, реєстрації права власності на земельні ділянки та припинення відповідних речових прав.

Ухвалою суду від 12.07.2021р. (справа №903/525/21), залишеною без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26.08.2021р.:

- заяву про забезпечення позову до пред`явлення позовної заяви виконувача обов`язків керівника Луцької окружної прокуратури було задоволено частково;

- накладено арешт на земельні ділянки з кадастровими номерами 0720887400:00:001:0274, 0720887400:00:001:0275, 0720887400:00:001:0276, 0720887400:00:001:0280, а також на ті, що утворені за результатами поділу (об`єднання) цих земельних ділянок, зокрема, але не виключно, на ділянки з 53-ма кадастровими номерами, визначеними в резолютивній частині ухвали, що розташовані на території Луцького району (Горохівська ОТГ);

- заборонено органам, які здійснюють реєстрацію речових прав на нерухоме майно, здійснювати будь-які реєстраційні дії, в тому числі, набуття, зміну, припинення речових прав на нерухоме майно (права власності, користування (оренди, найму, тощо), обтяжень речових прав на нерухоме майно (іпотеки, заборони відчуження, тощо) щодо визначених земельних ділянок;

- заборонено Горохівській міській раді вчиняти дії щодо розгляду питань про надання дозволів на виготовлення землевпорядної документації та затвердження землевпорядної документації щодо цих земельних ділянок, в тому числі, заборонено вчиняти дії щодо поділу цих земельних ділянок, приймати рішення про надання дозволу на виготовлення проектів поділу, інших документацій із землеустрою, їх затвердження та передання у власність чи користування або оренду, виставляти на земельні торги, заборонено вчиняти дії (приймати рішення) з розгляду проектів землеустрою (технічної документації) щодо вказаних земельних ділянок, заборонено вчиняти дії щодо звернення до уповноважених осіб із заявами про внесення відомостей та змін до Державного земельного кадастру щодо цих земельних ділянок;

- заборонено державним кадастровим реєстраторам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальним органам вносити до Державного земельного кадастру відомості та зміни щодо засвідчених земельних ділянок.

В подальшому, ухвалою від 14.09.2021р. клопотання Горохівської міської ради про часткове скасування вжитих заходів забезпечення позову було задоволено, скасовано вжиті відповідно до ухвали від 12.07.2021р. у справі №903/525/21 заходи забезпечення позову, зокрема в частинах:

- накладення арешту на земельну ділянку з кадастровим номером 0720887400:00:001:0280, а також ті, що утворені за результатами поділу (об`єднання) цієї земельної ділянки, зокрема, але не виключно, ділянок з кадастровими номерами: 0720887400:00:001:0343, 0720887400:00:001:0368, 0720887400:00:001:0372, 0720887400:00:001:0360, 0720887400:00:001:0348, 0720887400:00:001:0364, 0720887400:00:001:0341, 0720887400:00:001:0339, 0720887400:00:001:0346, 0720887400:00:001:0338, 0720887400:00:001:0336, 0720887400:00:001:0335, 0720887400:00:001:0334, 0720887400:00:001:0333, 0720887400:00:001:0331, 0720887400:00:001:0332, 0720887400:00:001:0330, 0720887400:00:001:0329, 0720887400:00:001:0328, 0720887400:00:001:0375, 0720887400:00:001:0376, 0720887400:00:001:0371, 0720887400:00:001:0374, 0720887400:00:001:0370, 0720887400:00:001:0344, 0720887400:00:001:0369, 0720887400:00:001:0367, 0720887400:00:001:0366, 0720887400:00:001:0365, 0720887400:00:001:0363, 0720887400:00:001:0361, 0720887400:00:001:0359, 0720887400:00:001:0324, 0720887400:00:001:0353, 0720887400:00:001:0358, 0720887400:00:001:0357, 0720887400:00:001:0356, 0720887400:00:001:0355, 0720887400:00:001:0354, 0720887400:00:001:0352, 0720887400:00:001:0351, 0720887400:00:001:0350, 0720887400:00:001:0349, 0720887400:00:001:0345, 0720887400:00:001:0347, 0720887400:00:001:0342, 0720887400:00:001:0340, 0720887400:00:001:0337, 0720887400:00:001:0327, 0720887400:00:001:0326, 0720887400:00:001:0325, 0720887400:00:001:0373, 0720887400:00:001:0362;

- заборони органам, які здійснюють реєстрацію речових прав на нерухоме майно, здійснювати будь-які реєстраційні дії, в тому числі, набуття, зміну, припинення речових прав на нерухоме майно (права власності, користування (оренди, найму тощо), обтяжень речових прав на нерухоме майно (іпотеки, заборони відчуження тощо) щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0720887400:00:001:0280, а також тих, що утворені за результатами поділу (об`єднання) цієї земельної ділянки;

- заборони Горохівській міській раді вчиняти дії щодо розгляду питань про надання дозволів на виготовлення землевпорядної документації та затвердження землевпорядної документації щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0720887400:00:001:0280, а також тих, що утворені за результатами поділу (об`єднання) цієї земельної ділянки, що розташовані на території Луцького району (Горохівська ОТГ), в тому числі, заборони вчиняти дії щодо поділу цих земельних ділянок, приймати рішення про надання дозволу на виготовлення проектів поділу, інших документацій із землеустрою, їх затвердження та передання у власність чи користування або оренду, виставляти на земельні торги, заборони вчиняти дії (приймати рішення) з розгляду проектів землеустрою )технічної документації) щодо вказаних земельних ділянок, заборони вчиняти дії щодо звернення до уповноважених осіб із заявами про внесення відомостей та змін до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0720887400:00:001:0280, а також тих, що утворені за результатами поділу (об`єднання) цієї земельної ділянки.

- заборони державним кадастровим реєстраторам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальним органам вносити до Державного земельного кадастру відомості та зміни щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0720887400:00:001:0280, а також тих, що утворені за результатами поділу (об`єднання) цієї земельної ділянки.

З врахуванням ст. 138 ГПК України, 22 липня 2021 року виконувач обов`язків заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України, Львівського національного аграрного університету звернувся до Господарського суду Волинської області з позовом від 22.07.2021р. до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області та Горохівської міської ради про:

- визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області "Про затвердження матеріалів інвентаризації земель" від 02.12.2020р. №230-ІЗ, яким затверджено технічну документацію з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Скобелківської сільської ради Горохівського району Волинської області щодо земельної ділянки загальною площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276;

- визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області "Про затвердження матеріалів інвентаризації земель" від 22.12.2020р. №339-ІЗ в частині затвердження технічної документації з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Скобелківської сільської ради Горохівського району Волинської області щодо земельних ділянок площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274, площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275;

- визнання незаконним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 11.12.2020р. №49-ОТГ в частині передачі Горохівській територіальній громаді в особі Горохівської міської ради Горохівського району у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276, площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274, площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275;

- скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області, з одночасним припиненням права власності на вказану земельну ділянку за Горохівською міською радою Луцького району Волинської області;

- скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області, з одночасним припиненням права власності на вказану земельну ділянку за Горохівською міською радою Луцького району Волинської області;

- скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області, з одночасним припиненням права власності на вказану земельну ділянку за Горохівською міською радою Луцького району Волинської області;

- скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276 в Державному земельному кадастрі;

- скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275 в Державному земельному кадастрі;

- скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274 в Державному земельному кадастрі;

- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації земельної ділянки площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області;

- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації земельної ділянки площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області;

- скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації земельної ділянки площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області.

Ухвалою від 27.07.2021р. було підтверджено підстави представництва виконувача обов`язків заступника керівника Луцької окружної прокуратури інтересів держави в особі Міністерства освіти і науки України та Львівського національного аграрного університету за позовною заявою від 22.07.2021р., прийнято відповідну позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №903/598/21, постановлено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження.

Рішенням Господарського суду Волинської області від 11.01.2022р. у справі №903/598/21, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 18.05.2022р., позовні вимоги було задоволено та, поруч з іншим,

- визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області "Про затвердження матеріалів інвентаризації земель" від 02.12.2020р. №230-ІЗ, яким затверджено технічну документацію з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Скобелківської сільської ради Горохівського району Волинської області щодо земельної ділянки загальною площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276.

- визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області "Про затвердження матеріалів інвентаризації земель" від 22.12.2020р. №339-ІЗ в частині затвердження технічної документації з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Скобелківської сільської ради Горохівського району Волинської області щодо земельних ділянок площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274, площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275.

- визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 11.12.2020р. №49-ОТГ в частині передачі Горохівській територіальній громаді в особі Горохівської міської ради Горохівського району у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276, площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274, площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275.

- скасовано державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області, одночасно припинивши право власності на вказану земельну ділянку за Горохівською міською радою Луцького району Волинської області.

- скасовано державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області, одночасно припинивши право власності на вказану земельну ділянку за Горохівською міською радою Луцького району Волинської області.

- скасовано державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області, одночасно припинивши право власності на вказану земельну ділянку за Горохівською міською радою Луцького району Волинської області.

- скасовано державну реєстрацію земельної ділянки площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276 в Державному земельному кадастрі.

- скасовано державну реєстрацію земельної ділянки площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275 в Державному земельному кадастрі.

- скасовано державну реєстрацію земельної ділянки площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274 в Державному земельному кадастрі.

- скасовано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію земельної ділянки площею 193,6731 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0276, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області.

- скасовано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію земельної ділянки площею 16,0821 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0275, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області.

- скасовано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію земельної ділянки площею 53,2301 га з кадастровим номером 0720887400:00:001:0274, що розташована за межами населених пунктів с. Скобелка Луцького району Волинської області..

13 червня 2022 року Господарським судом Волинської області було зареєстровано клопотання Заступника керівника Луцької окружної прокуратури від 13.06.2022р. №53-322ВИХ-22 про скасування заходів забезпечення позову, вжитих судом відповідно до ухвали від 12.07.2021р. (справа №903/525/21), у зв`язку із набранням рішенням Господарського суду Волинської області від 11.01.2022р. (справа №903/598/21) законної сили та з метою необхідності належного, повного та своєчасного виконання рішення суду.

Ухвалою від 14.06.2022р. відповідну заяву Заступника керівника Луцької окружної прокуратури було призначено до розгляду в судовому засіданні на 20.06.2022р. Примірник ухвали 14 червня 2022 року для відома було направлено сторонам/учасникам судового процесу на їх електронні адреси.

20 червня 2022 року судом було зареєстровано заяву ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 17.06.2022р. №9-3-0.6-1552/2-22 про проведення судового засідання без участі представника управління та про відсутність у сторони заперечень щодо задоволення клопотання прокурора.

З огляду на визначені положеннями ст. 145 ГПК України п`ятиденні строки розгляду судом заяв відповідної категорії, суд вважає за можливе та необхідне здійснити розгляд відповідного клопотання Заступника керівника Луцької окружної прокуратури в даному судовому засіданні.

Присутній в судовому засіданні прокурор та представник Львівського національного університету природокористування щодо розгляду клопотання за відсутності інших учасників справи не заперечили, клопотання про скасування заходів забезпечення позову, вжитих судом відповідно до ухвали від 12.07.2021р. у справі №903/525/21, підтримали, просили суд його задовольнити.

При цьому представником позивача із долученням до справи виписок з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, було засвідчено, що на даний час позивач у справі - Львівський національний аграрний університет змінив своє найменування на Львівський національний університет природокористування та адресу місцезнаходження, Горохівський коледж Львівського національного аграрного університету, обставини стосовно котрого з`ясовувались судом під час судового розгляду по суті справи №903/598/21, також змінив своє найменування на Відокремлений структуриний підрозділ "Горохівський фаховий коледж Львівського національного університету природокористування.

Визначена інформація була прийнята до уваги судом, документи долучено до матеріалів справи.

Розглянувши клопотання Заступника керівника Луцької окружної прокуратури та мотивацію в його обґрунтування, заслухавши пояснення прокурора та представника Львівського національного університету природокористування, суд, оцінюючи подану заяву за своїм переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному й об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, дійшов до висновку, що відповідна заява підлягає до задоволення. Викладена позиція суду пов`язана з наступними обставинами:

У відповідності з пунктами 1, 3 частини першої статті 129 Конституції України, основними засадами судочинства є: рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Реалізація права на судовий захист, гарантованого кожному статтями 55, 124 Конституції України, багато в чому залежить від належного правового механізму, складовою якого, зокрема, є інститут забезпечення позову у судовому процесі.

Відповідно до статті 136 ГПК України, господарський суд за заявою учасника справи має право вжити передбачених статтею 137 цього Кодексу заходів забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.

За правилами цієї статті заходи до забезпечення позову застосовуються господарським судом як засіб запобігання можливим порушенням майнових прав чи охоронюваних законом інтересів особи та гарантія реального виконання рішення суду.

Отже, забезпечення позову по суті це обмеження суб`єктивних прав, свобод та інтересів відповідача або пов`язаних із ним інших осіб в інтересах забезпечення реалізації в майбутньому актів правосуддя і задоволених вимог позивача.

Метою забезпечення позову є вжиття судом, у провадженні якого знаходиться справа, заходів щодо охорони матеріально-правових інтересів позивача від можливих недобросовісних дій із боку відповідача чи інших учасників справи для того, щоб забезпечити позивачу реальне та ефективне виконання судового рішення, якщо воно буде прийняте на користь особи, яка звернулась з позовом, в тому числі задля попередження потенційних труднощів у подальшому виконанні такого рішення.

Згідно з ч. 1 ст. 137 ГПК України, позов забезпечується накладенням арешту на майно та (або) грошові кошти, що належать або підлягають передачі або сплаті відповідачу і знаходяться у нього чи в інших осіб; забороною відповідачу вчиняти певні дії; забороною іншим особам вчиняти дії щодо предмета спору або здійснювати платежі, або передавати майно відповідачеві, або виконувати щодо нього інші зобов`язання; зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку; зупиненням продажу майна, якщо подано позов про визнання права власності на це майно, або про виключення його з опису і про зняття з нього арешту; зупиненням митного оформлення товарів чи предметів, що містять об`єкти інтелектуальної власності; арештом морського судна, що здійснюється для забезпечення морської вимоги; іншими заходами у випадках, передбачених законами, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ч. 1 ст. 145 ГПК України, суд може скасувати заходи забезпечення позову з власної ініціативи або за вмотивованим клопотанням учасника справи.

Зазначене положення процесуального закону має універсальний характер та не обмежує суд у можливості скасування заходів забезпечення позову після рішення по суті справи.

Нормою ч. 2 ст. 145 ГПК України передбачено, що клопотання про скасування заходів забезпечення позову розглядається в судовому засіданні не пізніше п`яти днів з дня надходження його до суду.

За результатами розгляду клопотання про скасування заходів забезпечення позову, вжитих судом, постановляється ухвала (ч. 4 ст. 145 ГПК України).

З врахування наведеного суд зазначає, що забезпечення позову застосовується як гарантія задоволення законних вимог позивача, реального виконання рішення суду та ефективного поновлення порушених прав позивача у разі задоволення позовних вимог, а суд не пов`язаний із скасуванням вжитих заходів до виконання рішення, яким закінчується розгляд справи по суті або зміни способу його виконання, за винятком випадків, коли потреба у забезпеченні позову з тих чи інших причин відпала, або змінились певні обставини, що спричинили застосування заходів забезпечення позову, або забезпечення позову перешкоджає належному виконанню судового рішення.

Аналогічну правову позицію викладено, зокрема в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 15.08.2019р. у справі №15/155-б, в постановах Західного апеляційного господарського суду від 04.09.2019р. у справі №914/554/19, від 28.01.2020р. у справі №914/2302/19 та від 10.09.2020р. у справі №926/731/20, в постанові Південно-західного апеляційного господарського суду від 23.09.2020р. у справі №5016/3029/2012(11/50), в постановах Східного апеляційного господарського суду від 27.05.2020р. у справі №922/3284/18, від 08.10.2020р. у справі №905/1007/20.

Судом засвідчується, що заявником подано мотивоване клопотання про скасування вжитих заходів забезпечення позову та наведено обґрунтовані доводи, які підтверджують, що забезпечення позову перешкоджає подальшому належному, повному та своєчасному виконанню судового рішення.

При цьому суд зазначає, що клопотання про скасування заходів забезпечення позову подано прокурором, тобто особою за заявою якої Господарським судом Волинської області згідно ухвали від 12.07.2021р. було вжито заходів забезпечення позову.

Відповідно до положень ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Якщо справу розглянуто за заявою осіб, визначених частиною третьою статті 4 цього Кодексу, рішення суду, що набрало законної сили, є обов`язковим для особи, в інтересах якої було розпочато справу.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст.ст. 129, 129-1 Конституції України обов`язковість рішень суду є однією з основних засад судочинства. Судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України.

Судове рішення за своєю суттю охороняє права, свободи та законні інтереси фізичних та юридичних осіб, а виконання судового рішення є завершальною стадією судового провадження, яким досягається кінцева мета правосуддя - захист інтересів фізичних та юридичних осіб і реальне поновлення їхніх порушених прав.

Аналогічні положення містить ч. 2 ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", відповідно до якої судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання усіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається процесуальним законом.

При цьому держава Україна на своїй території повинна забезпечити реалізацію всіх прав, що випливають з Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, у тому числі й права на справедливий суд.

Європейський суд з прав людини неодноразово зазначав, що стадія виконання судового рішення є частиною правосуддя (рішення у справах "Півень проти України" від 29.06.2004р. заява № 56849/00, "Горнсбі проти Греції" від 19.03.1997р.).

У рішенні від 15.10.2009р. Європейський суд з прав людини у справі "Юрій Миколайович Іванов проти України" вказав на те, що відсутність у заявника можливості домогтися виконання судового рішення, винесеного на його користь, становить втручання у право на мирне володіння майном, як це передбачено першим реченням першого пункту статті 1 Першого протоколу.

Європейський суд з прав людини також наголошував, що виконанню судового рішення не можна перешкоджати, відмовляти у виконанні або надмірно його затримувати.

У справі "Фуклев проти України" (рішення від 07.06.2005р.) Європейський суд з прав людини вказав, що Держава зобов`язана організувати систему виконання судових рішень, яка буде ефективною як за законодавством, так і на практиці.

Конституційний Суд України неодноразово зазначав, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (п. 2 мотивувальної частини рішення від 13.12.2012р. №18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (п. 3 мотивувальної частини рішення від 25.04.2012р. №11-рп/2012).

У п. 145 рішення від 15.11.1996 року у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Таким чином, суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, Суд указав на те, що за деяких обставин вимоги ст. 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.

Стаття 13 вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за ст. 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява N 38722/02)).

Суд наголошує, що надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту належить зважати й на його ефективність з точки зору ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Крім того, слід враховувати, що Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод призначена для гарантування не теоретичних або примарних прав, а прав практичних та ефективних (п. 35 рішення Європейського суду з прав людини від 13.05.1980 р. в справі "Артіко проти Італії", п. 32 рішення від 30 травня 2013 року в справі "Наталія Михайленко проти України").

Тобто, у кінцевому результаті ефективний засіб повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 п. 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003).

Суд зазначає, що рішення суду саме по собі повинне бути не декларативним, тобто за наслідками ухвалення (прийняття) акту правосуддя має здійснюватися відновлення порушених прав, за захистом яких звертається сторона до суду.

Отже, оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога про захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування (правова позиція Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду по справі №910/21911/14 ).

З урахуванням вищенаведеного, суд зазначає, що ефективний засіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.

Враховуючи викладені обставини, беручи до уваги клопотання прокурора, господарський суд, у відповідності до положень ГПК України, вважає за можливе задовольнити відповідне клопотання та скасувати вжиті ухвалою суду від 12.07.2021р. у справі №903/525/21 заходи забезпечення позову, постановивши при цьому згідно ст. 145 ГПК України відповідну ухвалу.

Керуючись ст.ст. 145, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

УХВАЛИВ:

1. Клопотання Заступника керівника Луцької окружної прокуратури від 13.06.2022р. №53-322ВИХ-22 про скасування заходів забезпечення позову, вжитих судом відповідно до ухвали від 12.07.2021р. у справі №903/525/21, задовольнити.

2. Скасувати вжиті у відповідності до ухвали Господарського суду Волинської області від 12.07.2021р. у справі №903/525/21 заходи забезпечення позову, зокрема:

- в частині накладення арешту на земельні ділянки з кадастровими номерами 0720887400:00:001:0274, 0720887400:00:001:0275, 0720887400:00:001:0276;

- в частині заборони органам, які здійснюють реєстрацію речових прав на нерухоме майно, здійснювати будь-які реєстраційні дії, в тому числі, набуття, зміну, припинення речових прав на нерухоме майно (права власності, користування (оренди, найму тощо), обтяжень речових прав на нерухоме майно (іпотеки, заборони відчуження тощо) щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0720887400:00:001:0274, 0720887400:00:001:0275, 0720887400:00:001:0276;

- в частині заборони Горохівській міській раді (45701, Волинська область, м. Горохів, вул. Шевченка, 17, код ЄДРПОУ 04051276) вчиняти дії щодо розгляду питань про надання дозволів на виготовлення землевпорядної документації та затвердження землевпорядної документації щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0720887400:00:001:0274, 0720887400:00:001:0275, 0720887400:00:001:0276;

- в частині заборони державним кадастровим реєстраторам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальним органам вносити до Державного земельного кадастру відомості та зміни щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0720887400:00:001:0274, 0720887400:00:001:0275, 0720887400:00:001:0276.

Відповідно до ст.ст. 235, 255 Господарського процесуального кодексу України, дана ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та підлягає оскарженню в апеляційному порядку.

З врахуванням положень ст.ст. 253, 256, 257 ГПК України, апеляційна скарга на ухвалу суду може бути подана до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Ухвала підписана 21.06.2022р.

Суддя В. А. Войціховський

Примірник ухвали суду направити на електронні адреси учасників справи:

- Луцької окружної прокуратури (lutsk_prok@pvo.gov.ua);

- Міністерства освіти і науки України (mon@mon.gov.ua);

- Львівського національного університету природокористування (rectorat@lnau.edu.ua);

- Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (volyn@land.gov.ua);

- Горохівської міської ради (gromada@gorohivrada,gov.ua);

- Волинської обласної прокуратури (office_pvo@pvo.gov.ua).

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення19.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104847704
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/525/21

Ухвала від 19.06.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Войціховський Віталій Антонович

Ухвала від 13.06.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Войціховський Віталій Антонович

Ухвала від 14.09.2021

Господарське

Господарський суд Волинської області

Войціховський Віталій Антонович

Ухвала від 09.09.2021

Господарське

Господарський суд Волинської області

Войціховський Віталій Антонович

Постанова від 26.08.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 26.08.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 04.08.2021

Господарське

Господарський суд Волинської області

Войціховський Віталій Антонович

Ухвала від 02.08.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 02.08.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 12.07.2021

Господарське

Господарський суд Волинської області

Войціховський Віталій Антонович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні