Справа № 688/307/22
РІШЕННЯ
іменем України
20 червня 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Судилківської сільської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Судилківської сільської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що він звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, однак відповідач відмовив позивачу у наданні відповідного дозволу, оскільки бажана позивачем земельна ділянка із кадастровим номером 6825588500:07:012:0673 відповідно до рішення 11 сесії VIII скликання Судилківської сільської ради від 02.09.2020 №7 включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких виставляється на земельні торги окремими лотами. Позивач вважає, що така відмова є протиправною, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України, площа земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, права оренди, емфітевзису якої виставляються на земельні торги не може перевищувати 20 гектарів. Оскільки площа земельної ділянки за кадастровим номером 6825588500:07:012:0673 складає 25 га, тому рішення № (07-20/3668) має бути визнане судом незаконним. Таким чином, на думку позивача відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства є безпідставною, та має бути переглянута Судилківською сільською радою.
Ухвалою суду від 17.03.2022 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Представник відповідача подав до суду заяву, в якій просить суд залишити позовну заяву без руху у зв`язку із невідповідністю вимогам КАС України.
Розглянувши заяву відповідача, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 171 КАС України, суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу.
Після одержання позовної заяви суд з`ясував, що позовна заява відповідає вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 КАС України, тому відсутні підстави для залишення позову без руху.
Зважаючи на це, підстави для задоволення вказаного клопотання відсутні.
Відзив на позовну заяву у встановлений судом строк відповідачем не надано, тому суд вирішує справу за наявними матеріалами з урахуванням ст. 126 КАС України, відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Позивач 27.10.2021 звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Судилківської сільської ради Судилківської ОТГ орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність, із земельної ділянки кадастровий номер 6825588500:07:012:0673. До заяви позивач додав копію паспорта та довідки про присвоєння ідентифікаційного податкового номеру, графічне зображення розташування земельної ділянки.
Зазначена заява зареєстрована відповідачем за вхідним номером Г-2218 від 28.10.2021, що підтверджується відміткою відповідача на самій заяві.
Листом Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області № 07-20/3668 від 21.12.2021 позивача повідомлено, що відповідно до рішення 11 сесії VIII скликання Судилківської сільської ради від 02.09.2020 №7 земельна ділянка із кадастровим номером 6825588500:07:012:0673 включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких виставляється на земельні торги окремими лотами.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач посилається на приписи ст. 118 ЗК України зазначивши про вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на виготовлення технічної документації, а також посилається на ст.ст. 134, 136 ЗК України у які внесено зміни, щодо площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, право оренди, емфітевзису якої виставляється на земельні торги, не може перевищувати 20 гектарів.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно з частиною 1статті 123 Земельного кодексу України надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Відповідно до частини 2 статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до частини 3 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування за наслідками розгляду поданого клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.
При цьому, підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Статтею 12 ЗК України, передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону та інше.
Однак, відповідач у місячний строк не розглянув клопотання позивача від 28.10.2021 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Судилківської сільської ради Судилківської ОТГ орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність, із земельної ділянки кадастровий номер 6825588500:07:012:0673, та не прийняв з цього питання жодного рішення (надання такого дозволу або мотивованої відмови у його наданні).
Водночас, пункт 34 частини 1статті 26 Закону №280/97-ВР передбачає, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частини 13 статті 46 Закону №280/97-ВР пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.
Згідно з частиною 5 статті 46 Закону №280/97-ВР сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
За змістом частин 1, 2статті 59 Закону №280/97-ВРрада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Судом встановлено, що позивач відповідно до вимог статті 123 ЗК України, звернувся до органу місцевого самоврядування - Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою від 28.10.2021, однак, рішення щодо розгляду заяви відповідач не прийняв.
При цьому, позивач отримав лист Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області № 07-20/3668 від 21.12.2021, яким позивача повідомлено, що відповідно до рішення 11 сесії VIII скликання Судилківської сільської ради від 02.09.2020 №7 земельна ділянка із кадастровим номером 6825588500:07:012:0673 включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких виставляється на земельні торги окремими лотами.
Отже, рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою або відмову у наданні такого дозволу орган місцевого самоврядування приймає виключно на пленарних засіданнях відповідної ради, що визначено Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", а тому суд вважає, що відповідач порушив порядок розгляду заяви ОСОБА_1 , оскільки така заява не розглядалася на пленарному засіданні сесії і не має відповідного рішення по суті заяви позивача.
У Рішенні від 20.10.2011 у справі "Rysovskyy v. Ukraine" Суд Європейський суд з прав людини зазначив, що принцип "належного урядування" передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб ("Beyeler v. Italy", "Oneryildiz v. Turkey", "Megadat.com S.r.l. v. Moldova", "Moskal v. Poland"). На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Lelas v. Croatia" і "Toscuta and Others v. Romania") і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (Oneryildiz v. Turkey", та "Beyeler v. Italy").
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Lelas v. Croatia").
Аналізуючи положення наведених актів законодавства, суд приходить до висновку, що вирішення заяви позивача повинно було відбуватись в порядку визначеному Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", тобто на пленарному засіданні Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області із прийняттям відповідного рішення, оскільки саме такий спосіб прийняття рішення передбачений законодавством.
Як встановлено з матеріалів справи, Судилківська сільська рада Шепетівського району Хмельницької області не розглянула заяву ОСОБА_1 , про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в строк та в порядку, встановленому нормами ЗК України у місячний строк та не прийняла відповідного рішення.
Суд звертає увагу відповідача, що у даному випадку рішення за заявою позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або відмова у його наданні Судилківською сільською радою Шепетівського району Хмельницької області не приймалось, а відмова відповідача, оформлена листом № 07 - 20/3668 від 21.12.2021 не може вважатися належним розглядом заяви позивача, у порядку передбаченому ЗК України.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність визнання протиправною бездіяльності Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, що полягає у нерозгляді заяви ОСОБА_1 від 28.10.2021.
При цьому, суд вважає, що порушені права необхідно поновити шляхом зобов`язання відповідача розглянути на пленарному засіданні заяву ОСОБА_1 від 28.10.2021 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Судилківської сільської ради Судилківської ОТГ орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність, із земельної ділянки кадастровий номер 6825588500:07:012:0673, та прийняти рішення відповідно до вимог статті 123 Земельного кодексу України та статті 59 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні".
Що стосується вимог позивача про визнання незаконним та зобов`язання вилучити пункт 2 переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення (кадастровий номер 6825588500:07:012:0673), права оренди на які виставляються на земельні торги (в тому числі повторні) окремими лотами із визначеними умовами користування, що затверджений рішенням 11 сесії Судилківської сільської ради VIII скликання від 02 вересня 2021 року № 7 суд зазначає, що позивачем не наведено жодних підстав в обґрунтування таких вимог.
В той же час, суд погоджується з тим, що зміни внесені до 136 ЗК України є перешкодою для проведення відповідачем відповідних земельних торгів, оскільки площа сформованої земельної ділянки за кадастровим номером 6825588500:07:012:0673 складає 25 га і є більшою ніж це передбачено законом, але це не є безумовною підставою для скасування рішення відповідача в частині затвердження переліку земельних ділянок та надання дозволу позивачу на розробку технічної документації саме на цій ділянці, оскільки ця земельна ділянка в розумінні ч. 7 ст. 118 ЗК України не є вільною.
Суд вважає, що відповідачем вже визначено напрямок її використання, а невідповідність площі розмірам встановленим ст. 136 ЗК України після визначення напрямку використання є підставою для приведення її (площі) у відповідність із зазначеною статтею шляхом замовлення та виготовлення нової технічної документації, або прийняття рішення про зміну напрямку її використання.
Невідповідність площі земельної ділянки за кадастровим номером 6825588500:07:012:0673 площі встановленій ст. 136 ЗК України не є доказом порушення прав позивача на отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га. Позивач не позбавлений права на отримання дозволу на виготовлення проекту по іншій вільній земельній ділянці в порядку визначеному ст. 118 ЗК України.
Таким чином суд вважає, що позивачем не надано суду доказів порушення його прав, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог в цій частині.
Враховуючи викладене, позов слід задовольнити частково.
Частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивач сплатив судовий збір в сумі 992,40 грн., тому ці витрати слід присудити на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Судилківської сільської ради.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області, яка полягає у неприйнятті рішення за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 28.10.2021 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Судилківської сільської ради Судилківської ОТГ орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність, із земельної ділянки кадастровий номер 6825588500:07:012:0673.
Зобов`язати Судилківську сільську раду Шепетівського району Хмельницької області розглянути на пленарному засіданні заяву ОСОБА_1 від 28.10.2021 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Судилківської сільської ради Судилківської ОТГ орієнтовною площею 2,0 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність, із земельної ділянки кадастровий номер 6825588500:07:012:0673, та прийняти рішення відповідно до вимогстатті 123 Земельного кодексу України та статті 59 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні".
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути накористь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн. 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Судилківської сільської ради Шепетівського району Хмельницької області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Судилківська сільська рада (вул. Героїв Майдану, 54, с. Судилків, Шепетівський район, Хмельницька область, 30430 , код ЄДРПОУ - 04402528)
Головуючий суддя І.І. Тарновецький
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104853725 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Тарновецький І.І.
Адміністративне
Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області
Козачук С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні