Рішення
від 20.06.2022 по справі 342/433/21
ГОРОДЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 342/433/21

Провадження № 2/342/2/2022

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2022 року м. Городенка

Городенківський районний суд Івано-Франківської області в складі:

головуючого судді Федів Л.М.,

секретаря судового засідання Матієк І.П.,

розглянувши увідкритому судовому засіданнів залі суду вмісті Городенка за правилами спрощеного позовногопровадження цивільнусправу за позовом ОСОБА_1 до Городенківської міської ради, Комунального закладу «Центр соціального обслуговування» Городенківської міської ради, Коломийської районної державної адміністрації, Коломийської районної ради, Держави України (інтереси якоїпредставляє Міністерствоюстиції України) простягнення середнього заробіткупо деньфактичного розрахунку,

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 , яка проживає по АДРЕСА_1 , звернулася до суду з позовом до Коломийської районної державної адміністрації, Городенківської районної державної адміністрації, ліквідаційної комісії Городенківського центру надання соціальних послуг Городенківської районної державної адміністрації та просить стягнути з відповідачів на її користь: 13147 грн. в погашення заборгованості по не виплатах заробітної плати, відпускних та вихідної допомоги; середній заробіток за весь час затримки розрахунку по день фактичного розрахунку та судові витрати по наданню юридичної допомоги відповідно до квитанцій.

Позовні вимогимотивовані тим, щопозивач працювала соціальним робітником Городенківського центру надання соціальних послуг Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області. Розпорядженням Городенківської районної державної адміністрації № 229 від 30.11.2020 „Про припинення шляхом ліквідації юридичної особи публічного права - Городенківського центру надання соціальних послуг " відповідно до ст.ст.104,105,110-112 Цивільного кодексу України, ст.ст. 15,17 Закону України „Про державну реєстрацію юридичних прав осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань," ст.ст. 5,6,39,41 Закону України„ Про місцеві державні адміністрації" припинено шляхом ліквідації юридичної особи публічного права - Городенківський центр надання соціальних послуг.Контроль за виконанням розпорядження покладено на заступника голови районної РДА. Цим розпорядженням ( п.п.2, 6 ) створено комісію з ліквідації юридичної особи і зобов`язано центр надання соціальних послуг розрахувати потребу коштів, необхідних для забезпечення вивільнених працівників та виплати вихідної допомоги у зв`язку з ліквідацією центру. Станом на 01.04.2021 року повне найменування юридичної особи - Городенківська райдержадміністрація, скорочена назва Городенківська РДА, статус юридичної особи в стані припинення, код ЄДРПОУ 04054381, дата реєстрації 22.11.1995 року. ОСОБА_2 є керівником РДА, а ОСОБА_3 є головою комісії з припинення, він є головою Коломийської райдержадміністрації. Коломийська райдержадміністрація стала правоприйомником Городенківської РДА. Станом на 04.04.2021 повне найменування юридичної особи - Коломийська районна державна адміністрація, скорочена назва Коломийська РДА, статус юридичної особи не перебуває в стані припинення, код ЄДРПОУ 23806257, дата реєстрації 21.08.1995 року. ОСОБА_3 з 12.12.2019 року керівник юридичної особи. Наказом директора Городенківського центру надання соціальних послуг № 102 від 01.12.2020 року „ Про попередження працівників Городенківського центру надання соціальних послуг " позивача та інших, а всього 82 працівників персонально попереджено про звільнення з роботи на підставі п.1ст. 40 КЗпП України. Наказом центру № 166 від 02.02.2021 на підставі Розпорядження Городенківської РДА № 229 від 30.11.2020 року позивача звільнено з роботи з 02.02.2021 року на підставі п.1ст.40 КЗпП України. Відповідно до довідкивід 02.02.2021у позивачастаном на 02.02.2021 виникла заборгованість по виплатах, а саме: по заробітній платі за січень і лютий 2021 року - відповідно 6000 грн. та 600 грн., по виплаті за невикористану відпустку - 1047 грн., по виплаті вихідної допомоги - 5500 грн., а всього до виплати 13147 грн. Однак, заборгованість по даний час не виплачена. Голова ліквідаційної комісії та Коломийська РДАпретензію позивача про розрахунок залишили без задоволення і без відповіді на неї.Зазначає,що роботодавець не дотримався вимог законодавства, видав лише трудову книжку та довідку про заборгованість по виплатах, а суми виплат не провів по даний час. Цим грубо порушено вимогиКонституції УкраїнизаКЗпП України, а відповідно порушенозаконні правапозивача, які гарантує держава. Контроль за виконанням розпорядження РДА не вівся і без поважних причин позивачу, в порушення чинного законодавства, по даний час не виплачено 13147 грн. по сумах виплат без врахування середнього заробітку за час затримки розрахунку.

11.05.2021до суду відліквідаційної комісіїГороденківськогорайонного центрунадання соціальних послугпоступив відзив, в якомупросятьвстановити колишній Городенківський центр надання соціальних послуг колишньоїГороденківської РДАненалежним відповідачем у данійсправіз усімаз цього правовими наслідками, в т.ч.розгляд справи продовжувати без участі в судовому засіданніколишнього Городенківського центру надання соціальних послугколишньої Городенківської РДА.

Ухвалою суду від 14 травня 2021 року позовну заяву ОСОБА_1 до Коломийської районної державної адміністрації, Городенківської районної державної адміністрації, ліквідаційної комісії Городенківського центру надання соціальних послуг Городенківської районної державної адміністрації в частині стягнення з відповідачівна їїкористь:13147грн.стосовно погашеннязаборгованості поне виплатахзаробітної плати,відпускних тавихідної допомоги- залишено без розгляду.

Коломийською районноюдержавною адміністрацієюІвано-Франківської області 09.06.2021 надіслано до судувідзив на позовнузаяву, в якому просять судухвалити рішення, яким відмовити у позові ОСОБА_1 до Коломийської РДА простягнення невиплаченої заробітної плати, компенсації за невикористану відпустку, вихідної допомоги та середнього заробітку по день фактичного розрахунку повністю. В поданому відзивізазначили, що Коломийська РДАне єправонаступником прав та обов`язків Городенківського Центру наданнясоціальних послуг Городенківської РДА. Ними не приймались рішення про створення чи ліквідацію вищезазначеного Центру. А отже, Коломийська РДА не є належним відповідачем за даним позовом.

Ухвалою суду від 29 липня 2021 року по справі замінено відповідачів - Городенківську районну державну адміністрацію, Коломийську районну державну адміністрацію, ліквідаційну комісію Городенківського центру надання соціальних послуг Городенківської районної державної адміністрації на Городенківську міську раду (м.Городенка вул. Шевченка,77); залучено до участі в даній справі як співвідповідача Комунальний заклад «Центр соціального обслуговування» Городенківської міської ради (вул. Незалежності, будинок 17 село Тишківці Городенківський р-н. Івано-Франківська обл.).

Городенківською міською радою 12.08.2021 подано до суду відзив на позовну заяву. В поданому відзиві відповідач зазначив, що з наведеними позивачем, у позовній заяві, обставинами та правовими підставами позову не погоджуються. Зазначено,що уінформаціїз Єдиногодержавногореєстру юридичнихосіб,фізичних осіб-підприємцівта громадськихформуваньМЮ Українина часподання позовноїзаявибуло зазначено,що Городенківськийцентр наданнясоціальних послугперебував устаніприпинення з02.12.2020в результатійого ліквідації.01.07.2021до Єдиногодержавногореєстру юридичнихосіб,фізичнихосіб-підприємцівта громадськихформувань МЮУкраїнивнесено записпро припиненняюридичної особи - Городенківського центрунадання соціальних послуг. Тобто, таку особуостаточно ліквідовано. Відповідно п.1Розпорядження КМУ від 16.12.2020 № 1635-р "Прореорганізацію та утвореннярайонних державних адміністрацій"відбуласяреорганізаціярайонних державних адміністрацій районів, ліквідованих зазначеною постановою, шляхомїх приєднаннядо районних державних адміністрацій, утворених згідно з абз. 3 цього пункту. Зокрема, відбулася реорганізаціяГороденківської РДА, яка єзасновником Городенківськогоцентрунаданнясоціальних послуг.Розірвання трудових відносин, які мали місце міжпозивачем таюридичною особою, що прийняларішення про її звільнення, а саме Центром надання соціальних послуг Городенківської РДА не даєпідстав для пред`явленняпозову до Городенківської міської ради,якане вчиняланіяких дій щодорозірвання трудових відносин з позивачем та є неналежним відповідачем. Городенківська міська рада не може відповідати перед працівниками, які не були з нею у трудових відносинах. На час проведення розрахунку з колишніми працівниками Городенківського територіального центру надання соціальних послуг Городенківська міська рада жодним чином не перебувала у юридичних правовідносинах з звільненими працівниками. До складу засновників ліквідаційного центру Городенківська міська рада не входила, борги за невиплату коштів щодо виплати заробітної плати та інші зобов`язання на себе не переймала. На підставі викладеного, відповідно до ст.43, 178 ЦПК УкраїниГороденківська міська радапозов не визнає, оскількиє неналежним відповідачем у даній справі та проситьсудвідмовити у позові.

06.09.2021до суду поступив відзив напозовну заявувід КЗ "Центр соціального обслуговування" Городенківської міської ради. В поданомувідзиві зазначено, щоз наведеними позивачем, у позовній заяві, обставинами та правовими підставамине погоджуються. Даний закладстворено на підставі Рішення сесії Городенківської міської ради від 18.12.2020 № 34-2/2020 "Про створення Комунальногопідприємства "Центр соціального обслуговування "Городенківської міської ради" з метою забезпеченняреалізації правгромадян на соціальний захист. Позивач звертається до суду з вимогою стягнення середньогозаробітку по деньфактичного розрахунку. У позовній заяві посилається на твердження, що на момент подання позову до суду їй не виплачена заборгованість по заробітній платі, невикористаній відпустці та вихіднадопомогасередній заробіток по деньфактичного розрахунку. Позивачем надсилаласяпретензія до Коломийської РДА та Голови ліквідаційної комісії Городенківського центру надання соціальнихпослуг з вимогою виплатитиданузаборгованість дляуникнення судового розгляду спору.Як зазначає позивач претензія не розглянута, жодних дій голова ліквідаційної комісії та правонаступник (Коломийська РДА) засновника ліквідаційноїустанови (Городенківська РДА) не вчинив.У інформаціїз Єдиного державногореєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадськихформувань МЮ України на час подання позовної заявибуло зазначено, що Городенківський центр надання соціальних послуг перебував у станіприпинення з 02.12.2020 в результаті його ліквідації.Як вбачається з матеріалів справи засновникомліквідованого Городенківського центру надання соціальних послуг була Городенківська РДА. ГоловоюРДА Лавасовим В.В. було винесенорозпорядження № 229 від30.11.2020 "Проприпиненняшляхомліквідації юридичної особи публічногоправа -Городенківськогоцентрунаданнясоціальних послуг". Тобто, засновник прийняв рішення про ліквідацію підприємства і одночаснестворення ліквідаційної комісії.Після завершенняліквідаційноїпроцедури 01.07.2021 до Єдиногодержавного реєстру юридичних осіб, фізичнихосіб-підприємців та громадських формувань МЮ Українивнесено записпро припиненняюридичної особи - Городенківського центрунаданнясоціальних послуг. Підстава: рішеннящодо припинення.Тобто, такуюридичну особуостаточноліквідовано.Власникомюридичної особи, якаприпинена у встановленому законом порядку безправонаступників є засновник цієї юридичної особи, якийй несевідповідальність переднезаконно звільненою особою.Подібні висновки викладені у постанові Верховного Суду від 27.06.2018 у справі 344/7932/16-ц. Отже, в данійсправі засновником Городенківського центру надання соціальних послуг була Городенківська РДА, яка і повинна нести відповідальність за порушення процедури звільненнявідповідних працівників.Як вбачаєтьсяз інформаціїз Єдиного державногореєстру юридичних осіб, фізичнихосіб-підприємців та громадськихформувань МЮ України - Городенківська РДА перебуває в стані припинення. Голова комісіїз припинення ОСОБА_3 . Відповідно допостанови КМУ № 1321 від 16.12.2020 "Про затвердження Порядку здійснення заходів щодо утвореннята реорганізаціїрайонних державних адміністрацій , а також правонаступництващодо майна, прав та обов`язківрайонних державних адміністрацій, що припиняються"Городенківська РДА перебуває в стані припинення в результатіреорганізації шляхомприєднаннядо Коломийської районної державної адміністрації. Отже,на виконання вимог вищезазначених нормативних документів прийнятихКМУ та ВРУ відбулася реорганізація Городенківської РДА шляхом приєднання до Коломийської РДА. Відповідно до якої Коломийська РДАстаєправонаступником всіх прав та обов`язків Городенківської РДА, яка в свою чергу є засновником ліквідованого Центру наданнясоціальних послуг Городенківської РДА. Щодо майна ліквідованої установи, торішенням сесії Коломийської районної радивід 07.04.2021 № 82-ІV21" Про наданнязгоди на передачу (основнихзасобів, обладнання та інших матеріальних цінностей) у комунальну власність Городенківської міської ради територіальної громади" надано згодуна передачувказаного майна, що перебувало на балансі Городенківського центру надання соціальних послуг в комунальну власність Городенківської міської ради.Рішеннямсесії Городенківської міської ради від 20.04.2021 № 365-6/2021 "Про прийняттяу спільнукомунальнувласність Городенківської територіальної громади майна, щообліковується на балансі Городенківського центру надання соціальнихпослуг" Городенківською міською радою прийнято у спільну комунальнувласність Городенківської територіальноїгромади. Рішеннямсесії Городенківськоїміської радивід 20.04.2021 № 374-6/2021 "Про передачу в оперативне управлінняКЗ "Центр соціального обслуговування" Городенківської міської ради та взяттяна баланс основних засобів, обладнання та інших матеріальних цінностейГороденківської міської ради" вказане майно передано КЗ "Центр соціального обслуговування". Отже,Городенківськийцентр надання соціальних послугнебуввласником, а тільки користувачем майна, що належало Коломийській районній раді.Городенківська міська радаприйняла майно, яке перебувалона балансі ліквідаційної установи на підставі рішенняКоломийської районної ради (власника цього майна), щоуповноважений ним розпоряджатися.Передача вказаного майна відбулася з підстав винесеного рішення компетентного органу,а саме власника майна та положень чинного законодавства, а не з підстав правонаступництва. Правонаступництво не можемати місце по відношенню до майна, якене булоу власності ліквідованої установи.КЗ "Центр соціальногообслуговування" Городенківської міської ради не можевідповідатиперед працівниками, які небули з ним утрудовихвідносинах. На часпроведеннярозрахунку з колишнімипрацівниками Городенківського територіального центру надання соціальних послуг КЗ "Центр соціального обслуговування" жодним чиномне перебував уюридичних правовідносинах з звільненими працівниками.Просять суд відмовити у позові до неналежного співвідповідача.

До суду від представника позивача поступило клопотання/заява, сформована в системі «Електронний суд», в якому просить суд залучити в справу додаткових відповідачів: Коломийську РДА, Коломийську районну раду та Державу Україна, інтереси має представляти Мінюст: 01001 м. Київ, вул. Городецького, 13). Дане клопотання мотивоване тим, що на момент пред`явлення позову існувало рішення про припинення юридичної особи публічного права, в якій працювала позивач, шляхом ліквідації. При цьому у суб`єкта публічного права - Городенківського центру надання соціальних послуг Городенківської РДА (ЄДРПОУ- 43850520), було майно за рахунок якого позов мав би бути вирішеним. Так, рішення сесії Коломийської районної ради від 07.04.2021 № 82-ІV21 "Про надання згоди на передачу (основних засобів, обладнання та інших матеріальних цінностей) у комунальну власність Городенківської міської ради територіальної громади" надано згоду на передачу майна, що перебувало на балансі Городенківського центру надання соціальних послуг в комунальну власність Городенківської міської ради. Засновником ліквідованого Городенківського центру надання соціальних послуг була Городенківська РДА, яка в січні 2021 року приєднана до Коломийської РДА, тобто, одним з належних відповідачів у справі мала б бути Коломийська РДА, а також Коломийська районна рада (суб`єкти, які розпорядилися майном Городенківського центру надання соціальних послуг Городенківської РДА (ЄДРПОУ- 43850520). Оскільки майно Городенківського центру надання соціальних послуг Городенківської РДА (ЄДРПОУ- 43850520) є взятим Городенківською міською радою на свій баланс (рішенням Городенківської міської ради Восьмого демократичного скликання (шостої сесії) від 20 квітня 2021 р. № 365-6/2021 «Про прийняття у спільну комунальну власність Городенківської територіальної громади майна, що облікується на балансі Городенківського центру надання соціальних послуг», тому відповідачем у справі також мала б залишитися Городенківська міська рада. Правонаступником Городенківської РДА є Коломийська РДА, тим самим Коломийська РДА має бути одним з відповідачів у справі. Представник позивача зазначає, що відповідачем у справі має бути і держава Україна, оскільки допустила у процесі виконання функцій держави порушення трудових прав позивача.

Ухвалою судувід 30листопада 2021року залучено до участі в справі, як співвідповідачів:Коломийську районнудержавну адміністрацію,Коломийську районнураду,Державу Україна,інтереси якої представляє Міністерство юстиції України.

Південно-Західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) 21.12.2021 подано до суду відзив на позовну заяву, в якому просять у задоволенні позову ОСОБА_1 до Держави України в особі Міністерства юстиції України відмовити. Зазначили, що позивач не зазначає порушником своїх прав Міністерство юстиції України, не надає доказів протиправних (неправомірних) рішень, дій чи бездіяльності МЮ України по відношенню до позивача. За таких обставин, МЮ України не являється тим суб`єктом, який порушив права та інтереси позивача, в матеріалах справи відсутні належні, достатні та допустимі докази протилежного. МЮ України не наділене повноваженнями щодо нарахування та виплати заробітної плати (середнього заробітку) позивачу та не є суб`єктом відновлення його трудових прав. Судовий вплив на МЮ України не може вирішити питання, які ставить перед судом позивач, у зв`язку тим, що стягнення грошових коштів у вигляді заробітної плати (середнього заробітку) можливе лише з органів державної влади, які відповідно до вимог законодавства являються суб`єктами їх нарахування та виплати. Міністерство юстиції України, виконуючи свої повноваження, не здійснювало будь-яких протиправних дій відносно позивача, його прав та охоронюваних законом інтересів не порушувало. За таких обставин вважають, що позовні вимоги, пред`явлені позивачем до неналежного відповідача Держави України в особі МЮ України задоволенню не підлягають.

В судове засідання 21.06.2022 учасники справи не з`явилися, про час та місце розгляду справи були повідомлені у встановленому законом порядку.

В поданійзаяві від 02.06.2022 позивач ОСОБА_1 просить розглядати справу без її участі в судовому засіданні. Позов підтримує на підставі застосування принципу «позитивний обов`язок держави» та просить задовільнити.

КЗ «Центр соціального обслуговування» Городенківської міської ради в поданій до суду заяві просять розглядати справу без участі їх представника, позов не визнають.

Коломийська районна рада подала заяву про розгляд справи без участі їх представника за наявними в матеріалах справи документами.

Міністерство юстиції України в особі Південно-Західного міжрегіонального управління МЮ (м. Івано-Франківськ) подали до суду клопотання про розгляд справи за відсутності їх представника. Проти позову заперечують з підстав, наведених у відзиві. Просить визнати МЮУ неналежним відповідачем та у задоволенні позову до Держави України в особі МЮУ - відмовити.

Передбачених ч.2 ст. 223 ЦПК України підстав для відкладення розгляду справи судом не встановлено, судом прийнято рішення про розгляд справи за відсутності учасників справи. Відповідно до положень ч.2 ст.247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи подані сторонами відзиви та інші заяви по суті справи, дослідивши докази по справі в їх сукупності, з`ясувавши підстави та предмет позову, характер спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернулася позивач, виходячи з положень ЦПК України, за якими цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, які мають рівні права щодо подання доказів та доведення перед судом їх переконливості, при цьому суд розглядає цивільні справи в межах заявлених позовних вимог та на підставі доказів сторін, суд вважає, що вимоги позивача не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Як слідує із заявлених (уточнених) вимог позивач просить про стягнення з 03.02.2021 по 28.04.2021 середнього заробітку згідно ст.116, 117 КзПП.

Судом встановлено,що позивач ОСОБА_1 працювала в Городенківському центрі надання соціальних послуг. Даний факт ніким не оспорюється та не спростовано.

Її було звільнено із займаної посади 02.02.2021 згідно наказу в.о. директора Городенківського ЦНСП №126 від 02.02.2021 у зв`язку із ліквідацією юридичної особи публічного права Городенківського центру надання соціальних послуг, відповідно до розпорядження голови РДА від 30.11.2020 №229 «Про ліквідацію юридичних осіб публічного права Городенківського центру надання соціальних послуг».

Позивачці було виплачено заборгованість по зарплаті, відпускних та вихідній допомозі після звільнення, у зв`язку із чим нею було 14.05.2021 подано заяву про залишення позову в цій частині без розгляду.

Городенківський центр надання соціальних послуг ліквідовано 01.07.2021 шляхом припинення, що підтверджується записом в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань (надалі Реєстр). У витягу з Реєстру зазначено, що вимоги кредиторів розглядались до 02.02.2021.

Доказів про перебування у трудових відносинах позивача з іншим підприємством, установою чи організацією, окрім Городенківського центру надання соціальних послуг, який ліквідовано 01.07.2021, позивач та її представник ОСОБА_4 суду не надали.

Відповідачі по справі не є правонаступниками ліквідованого Городенківського центру надання соціальних послуг.

Інформації чи є хтось інший правонаступником Городенківського центру надання соціальних послуг до суду також не надано.

Частиною 1 ст.4 ЦПК України передбачено право кожної особи в порядку, встановленому ЦПК України, звернутися до суду за захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч.1 ст.5 ЦПК України).

Відповідно до ч.3 ст.12, ч.1 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

При цьому, враховуючи норми ч.3 ст.13, ст.49 ЦПК України, позивач, який вважає, що його суб`єктивне право порушене, самостійно визначає предмет та підстави позову та на власний розсуд розпоряджається своїми правами щодо предмета позову.

Підставу позову складають зазначення фактичних обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, та докази, на підтвердження зазначених позивачем обставин.

Відповідно до ч.ч.1, 2, 4 ст.77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування.

Ліквідація Городенківського центру надання соціальних послуг була здійснена ліквідаційною комісією 01.07.2021 шляхом припинення.

Порядок і строки проведення ліквідації, а також строк для заяви претензій кредиторам визначається Законом.

З моменту призначення ліквідаційної комісії до неї переходять повноваження щодо управління організацією і ліквідаційна комісія складає ліквідаційний баланс.

Відповідно до вимог ст. 47 КЗпП України власник або уповноважений ним орган зобов`язаний в день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку і провести з ним розрахунок у строки, зазначені в ст. 116 КЗпП України.

За правилами ст. 116 КЗпП України при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум.

Статтею 117 КЗпП України передбачено, що в разі невиплати з вини власника або уповноваженого ним органу належних звільненому працівникові сум у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу, при відсутності спору про їх розмір, підприємство, установа, організація повинні виплатити працівникові його середній заробіток за весь час затримки по день фактичного розрахунку.

Аналіз зазначених правових норм свідчить про те, що всі суми (заробітна плата, вихідна допомога, компенсація за невикористану відпустку, оплата за час тимчасової непрацездатності тощо), належні до сплати працівникові, мають бути виплачені в день звільнення цього працівника. Закон прямо покладає на підприємство, установу, організацію обов`язок провести зі звільненим працівником повний розрахунок, виплатити всі суми, що йому належать; при невиконанні такого обов`язку з вини власника або уповноваженого ним органу наступає передбачена ст. 117 КЗпП України відповідальність.

Як встановлено судом під час розгляду справи, при звільненні 02.02.2021 у позивача була заборгованість по заробітній платі, яка була їй виплачена після звільнення 28.04.2021.

Статтею 59 ГК України передбачено, що припинення діяльності суб`єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб`єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених законами, - за рішенням суду.

Відповідно до статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов`язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації.

Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Положенням ч.ч. 3, 6 ст.105 ЦК України визначено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

Кожна окрема вимога кредитора розглядається комісією, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.

За змістом частин восьмої та дев`ятої статті 111 ЦК України ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу. У разі недостатності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для задоволення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) організовує реалізацію майна юридичної особи.

Відповідно до ст. 112 ЦК України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: 1) у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом; 2) у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов`язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності; 3) у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов`язкових платежів); 4) у четверту чергу задовольняються всі інші вимоги.

Вимоги однієї черги задовольняються пропорційно сумі вимог, що належать кожному кредитору цієї черги.

У разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.

Вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред`явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно.

Вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними.

У матеріалах справи наявна претензія ОСОБА_1 до голови Коломийської РДА та голови ліквідаційної комісії Городенківського центру надання соціальних послуг про виплату зарплати, за невикористану відпустку та вихідної допомоги, однак доказів про те, що позивач ОСОБА_1 зверталася до ліквідаційної комісії Городенківського центру надання соціальних послуг про внесення її до реєстру кредиторів під час здійснення ліквідаційної процедури суду не надано.

Із наданих доказів встановлено, що на даний час Городенківський центр надання соціальних послуг вже припинено із 01.07.2021. Інформації про наявність у власності майна ліквідованого Городенківського центру надання соціальних послуг також ніким не надано, як і не надано інформації про перехід власного майна Городенківського центру надання соціальних послуг до відповідачів чи до будь-яких інших осіб.

Відповідно до частини першої статті 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Статтею 94 КЗпП України визначено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Роботодавцем позивача ОСОБА_1 був саме Городенківський центр надання соціальних послуг, який здійснював позивачу виплату заробітної плати на підставі трудового договору. Дане підприємство припинено 01.07.2021. До цієї організації і зокрема до ліквідаційної комісії (ліквідатора) позивач будь-яких вимог зокрема і про компенсацію невиплачених коштів, про які зазначено в позові, також не заявляла під час ліквідації, в порядку визначеному законодавством.

Судом відзначається, про відсутність передбачених Законом підстав на момент розгляду справи судом, у позивача, для задоволення її позовних вимог про стягнення середнього заробітку при звільненні з 03.02.2021 саме до відповідачів Городенківської міської ради, КЗ «Центр соціального обслуговування» Городенківської міської ради, Коломийської РДА, Коломийської районної ради з тих підстав, що між позивачем ОСОБА_1 та цими відповідачами не існує та не існувало будь-яких зобов`язань.

Крім того, ці відповідачі не перебували у трудових відносинах з позивачем, тобто не були роботодавцями позивача. Вони відповідно не виносили будь-яких наказів про прийняття на роботу ОСОБА_1 чи про її звільнення. Також у них не виникло заборгованості по зарплаті перед позивачем. І до даних відповідачів не перейшли права та обов`язки, як і майно, припиненого Городенківського центру надання соціальних послуг. Тому в задоволенні позову до даних відповідачів слід відмовити із вищезазначених підстав.

Судом також критично оцінюються покликання позивача та її представника про можливість задоволення даного позову і до відповідача - Держави Україна в особі Міністерства юстиції України, бо, як вони зазначають: Держава була власником ліквідованої установи, в якій працювала позивач; після ліквідації Городенківської РДА та Городенківської районної ради повноваження від них перейшли до відповідачів Коломийської РДА та Коломийської районної ради після осінніх виборів 2020 року; з Коломийської РДА та Коломийської районної ради слід стягнути на користь позивача кошти в іншому випадку їх слід стягнути з Держави.

Оскільки вимоги до відповідача Держави Україна, про порушення даним відповідачем її прав під час звільнення із Городенківського центру надання соціальних послуг 02.02.2021 та з приводу невчасного виплати в повній мірі розрахунку під час звільнення, не обґрунтовані жодними належними та допустимими доказами, тому в задоволенні позову в цій частині також слід відмовити.

Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності (частини перша та третя статті 13 ЦПК України у редакції, чинній на час розгляду справи судом першої й апеляційної інстанцій).

Згідно з вимогами до форми та змісту позовної заяви вона повинна, зокрема, містити ім`я (найменування) відповідача, а також зміст позовних вимог: спосіб (способи) захисту прав або інтересів, передбачений законом чи договором, або інший спосіб (способи) захисту прав та інтересів, який не суперечить закону і який позивач просить суд визначити у рішенні; якщо позов подано до кількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з них; виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини; (пункти 1 і 4 частини другої статті 175 ЦПК України у редакції, чинній на час розгляду справи судом першої та апеляційної інстанцій).

Позивачем і відповідачем можуть бути, зокрема, фізичні і юридичні особи, а також держава (частина друга статті 48 ЦПК України).

Відповідач - це особа, яка, на думку позивача, або відповідного право уповноваженого суб`єкта, порушила, не визнала чи оспорила суб`єктивні права, свободи чи інтереси позивача. Відповідач притягається до справи у зв`язку з позовною вимогою, яка пред`являється до нього.

Найчастіше під неналежними відповідачами розуміють таких відповідачів, щодо яких судом під час розгляду справи встановлено, що вони не є зобов`язаними за вимогою особами.

Для правильного вирішення питання щодо визнання відповідача неналежним недостатньо встановити відсутність у нього обов`язку відповідати за даним позовом. Установлення цієї умови - підстава для ухвалення судового рішення про відмову в позові. Щоб визнати відповідача неналежним, крім названої умови, суд повинен мати дані про те, що обов`язок відповідати за позовом покладено на іншу особу. Про неналежного відповідача можна говорити тільки в тому випадку, коли суд може вказати особу, що повинна виконати вимогу позивача, - належного відповідача.

Таким чином, неналежний відповідач - це особа, притягнута позивачем як відповідач, стосовно якої встановлено, що вона не повинна відповідати за пред`явленим позовом за наявності даних про те, що обов`язок виконати вимоги позивача лежить на іншій особі - належному відповідачеві. Тобто, визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача. Натомість, встановлення належності відповідачів й обґрунтованості позову - обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 17 квітня 2018 року у справі № 523/9076/16-ц (провадження № 14-61цс18) зроблено висновок, що «пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі, оскільки заміна неналежного відповідача здійснюється в порядку, визначеному ЦПК України. За результатами розгляду справи суд відмовляє в позові до неналежного відповідача та приймає рішення по суті заявлених вимог щодо належного відповідача. Тобто, визначення відповідачів, предмета та підстав спору є правом позивача. Натомість, встановлення належності відповідачів й обґрунтованості позову - обов`язком суду, який виконується під час розгляду справи, а не на стадії відкриття провадження».

Позивач та її представник у цій справі клопотань про заміну відповідачів належним відповідачем чи про залучення до участі у справі іншої особи, окрім тих, що були залучені за їх клопотанням, як належного співвідповідача, не заявляли.

З урахуваннямвище викладеного, ОСОБА_1 слід поновити строк на подання позову, оскільки він пропущений з поважних причин, а саме м.Городенка була віднесена під час карантинних обмежень до зони з червоним рівнем небезпеки.

Розглядаючи справу в межах заявлених позивачем позовних вимог та підстав позову, враховуючи фактичні обставини справи, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності та на предмет їх належності, суд приходить до висновку про відсутність передбачених Законом підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до Городенківської міської ради, КЗ «Центр соціального обслуговування» Городенківської міської ради, Коломийської РДА, Коломийської районної ради, Держави України в особі Міністерства юстиції України, про стягнення середнього заробітку при звільненні з 03.02.2021 по 28.04.2021, а тому у їх задоволенні слід відмовити.

Інші, наведені позивачем доводи в обґрунтування своєї позицій, не спростовують наведених висновків суду. Як зазначає Європейський суд з прав людини в своїй усталеній практиці, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10.02.2010 року).

Питання судових витрат слід вирішити згідно вимог ст.141 ЦПК України.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.141, 258, 259, 263-265, 268, 273, 352, 354 ЦПК України, суд

У Х В А Л И В :

Поновити ОСОБА_1 строк звернення до суду за захистом трудових прав.

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Городенківської міської ради, Комунального закладу «Центр соціального обслуговування» Городенківської міської ради, Коломийської районної державної адміністрації, Коломийської районної ради, Держави України (інтереси якоїпредставляє Міністерствоюстиції України) простягнення середнього заробіткупо деньфактичного розрахунку- відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення лише вступної та резолютивної частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження з підстав, передбачених ч.ч.2, 3 ст.354 ЦПК України.

Місце проживання позивача ОСОБА_1 - АДРЕСА_1 .

Місцезнаходження відповідача Городенківської міської ради - вул. Шевченка,77 м. Городенка Коломийського району Івано-Франківської області.

Місцезнаходження співвідповідачів:

- КЗ "Центр соціального обслуговування" Городенківської міської ради - вул. Незалежності,17 с. Тишківці Коломийського району (колишнього Городенківського району) Івано-Франківської області;

- Коломийської районної державної адміністрації - вул. Верещинського, 17 м.Коломия Івано-Франківська область;

- Коломийської районної ради - вул. Верещинського, 17 м. Коломия Івано-Франківська область;

- Держави України, в особі Міністерства юстиції України - вул. Городецького, 13 м.Київ.

Судове рішення складено 21.06.2022.

Суддя: Федів Л. М.

СудГороденківський районний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення20.06.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104867927
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них про виплату заробітної плати

Судовий реєстр по справі —342/433/21

Рішення від 20.06.2022

Цивільне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 17.02.2022

Цивільне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 30.11.2021

Цивільне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 29.07.2021

Цивільне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 14.05.2021

Цивільне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 22.04.2021

Цивільне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні