Постанова
від 20.06.2022 по справі 640/15132/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/15132/19 Суддя (судді) першої інстанції: Головань О.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2022 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді Файдюка В.В.

суддів: Єгорової Н.М.

Черпіцької Л.Т.

При секретарі: Шепель О.О.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Дочірнього підприємства "Кондитерська корпорація "Рошен", Державної податкової служби в особі відокремленого підрозділу - Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 січня 2022 року у справі за адміністративним позовом Дочірнього підприємства "Кондитерська корпорація "Рошен" до Державної податкової служби в особі відокремленого підрозділу - Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В :

Дочірнє підприємство "Кондитерська корпорація "Рошен" (далі - позивач, ДП "Кондитерська корпорація "Рошен") звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 31 липня 2019 року № 0004914105.

Позов обґрунтовано тим, що позивач як платник ПДВ не здійснює реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, оскільки згідно п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної здійснюється контролюючим органом, тоді як платник лише подає її на реєстрацію, що фіксується у відповідній квитанції. Також позивач зазначає, що по всіх перерахованих у акті перевірки податкових накладних вони виписувалися самі на себе, а не на третіх осіб, і не надавалися третім особам. Дати їх реєстрації жодним чином не вплинули на своєчасність сплати податкових зобов`язань або інтересів третіх осіб. Передбачена п. 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України відповідальність не застосовується до податкових накладних, які не надаються отримувачу (покупцю), складені на постачання товарів/послуг для операцій, звільнених від оподаткування або оподатковуються за нульовою ставкою, що має місце в даному випадку.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 січня 2022 року даний позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України від 31 липня 2019 року №0004914105 в частині 483, 6 грн. штрафу.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи позов в частині, суд першої інстанції виходив з того, що позивач виписував податкові накладні сам на себе, а не на користь третіх осіб, за винятком податкової накладної №84656 від 10 травня 2017 року. Щодо складення на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою, то такій умові відповідає податкова накладна №89807 від 31 грудня 2017 року, в якій вказано у верхній лівій частині позначку 09, на суму 4 836 грн. (7 днів прострочення - 22 січня 2018 року при граничному терміні 15 січня 2018 року), що становить 483, 6 грн. штрафу (10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів).

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати рішення та закрити провадження у справі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивачем зазначено, що Офісом великих платників податків Державної податкової служби, правонаступництво щодо якого у справі № 640/15132/19 визнано ухвалою від 17 січня 2022 року, було винесено податкове повідомлення-рішення від 29 грудня 2020 року № 0383040105, яким згідно пп. 54.3.3 п. 54.3 статті 54 ПК України, на підставі Акта перевірки на виконання п. 73 підрозділу 2 розділу XX ПК України було застосовано до позивача штрафну санкцію в сумі 8 709,64 гривень. При цьому, згідно п. 73 підрозділу 2 розділу XX ПК України повідомлення-рішення, яке оскаржувалося у цій справі, було скасовано податковим органом.

Крім того, не погоджуючись із вказаним судовим рішенням в частині задоволених позовних вимог, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати рішення через порушення судом норм матеріального та процесуального права та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідачем зазначено, що системний аналіз статті 201, п. 120-1.1 статті 120-1 ПК України дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Отже, законодавець чітко визначає два випадки, які звільняють платника податків від відповідальності за попущення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПК:

1) податкове накладна не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування, так як кома перед словом «складеної» ставиться тому, що словосполучення «складеної на постачання товарів/послуг для операцій» є дієприкметниковим зворотом, а тому кома НЕ РОЗДІЛЯЄ словосполучення «не надається отримувачу (покупаю)» та «складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування» на два окремі, а є ОДНИМ словосполученням. Далі, після слова «операцій» стоїть розділовий знак дві крапка, який означає, що воно є узагальнюючим для тих, що ідуть після нього, тобто слово «операцій» стосується як «звільнені від оподаткування» так і «оподатковуються за нульовою ставкою», що в загальному означає, що перше словосполучення повністю сформульоване таким чином, як наведено вище.

2) і, відповідно, другим випадком є: «податкова накладна не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які оподатковуються за нульовою ставкою».

Таким чином, виписані податкові накладні/розрахунки коригування зареєстровані позивачем з пропуском граничного строку реєстрації, тому відповідач до позивача за порушення платником податку податкового законодавства правомірно, у межах своєї компетенції, застосував штрафні санкції.

Відповідно до п.3 ч.1 статті 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Приймаючи до уваги, що в суді першої інстанції справа розглядалась в порядку спрощеного провадження, враховуючи, що за наявними у справі матеріалами її може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів та з огляду на відсутність необхідності розглядати справу у судовому засіданні, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

Суд, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, Дочірнє підприємство "Кондитерська корпорація "Рошен" (03039, м. Київ, пр. Науки, буд.1, корп. 1, код 25392188) зареєстровано в якості юридичної особи 30 січня 1998 року, перебуває на обліку як платник податків у Центральному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків; 10.82 Виробництво какао, шоколаду та цукрових кондитерських виробів (основний).

Офісом великих платників податків ДФС на підставі статті 76, п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації Дочірнім підприємством "Кондитерська корпорація "Рошен" (код 25392188) в ЄРПН податкових накладних за період виписки з 03 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року, про що складено акт від 09 липня 2019 року за №2027/28-10-41-05/25392188.

Висновками акта перевірки встановлено порушення позивачем п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме - граничних термінів реєстрації податкових накладних в ЄРПН, зазначених у Таблиці 1, на загальну суму 4 250 379, 72 грн., відповідальність за що передбачена п. 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.

В Таблиці 1 наведено перелік з 37 податкових накладних за період з 03 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року.

17 липня 2019 року Дочірнє підприємство "Кондитерська корпорація "Рошен" подало заперечення на акт перевірки, які не враховано листом Офісу великих платників податків ДФС від 30 липня 2019 року за №37503/10/28-10-41-05-10.

За наслідками перевірки контролюючим органом винесено податкове повідомлення-рішення від 31 липня 2019 року № 0004914105, згідно з яким за порушення п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України на платника накладено штраф у розмірі 437 790, 590 грн.

Вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним, а свої права порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку матеріалам та обставинам справи, а також наданим додатковим поясненням та запереченням сторін, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно пп. 14.1.60 п. 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пп. 16.1.3 п. 16.1 статті 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до п. 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

За приписами п. 120-1.1 статті 120-1.1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Системний аналіз положень статей 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України свідчить, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою).

При цьому тлумачення словесної конструкції п.120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України дає підстави для висновку, що виняток стосується податкової накладної, яка не надається отримувачу (покупцю), і водночас складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою), тобто податкової накладної, яка відповідає одночасно двом умовам.

Аналогічний висновок щодо застосування норм права наведений у постановах Верховного Суду від 04 вересня 2018 року по справі №816/1488/17, від 11 грудня 2018 року по справі №807/68/18.

Відповідно до п.201.10. статті 201 Податкового кодексу України, податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Аналіз наведеної норми свідчить, що у разі, коли законодавець виокремлює податкові накладні, які не надаються покупцю, та податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, ним застосовується слово "а також", натомість у пункті 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України використано інші обороти.

Норма п.120-1.1 статті 120-1 ПК України, якою визначено два виключних випадки, за яких не застосовуються передбачені цією статтею санкції, не допускає розширеного тлумачення з можливістю її застосування до всіх податкових накладних, які не надаються отримувачу (покупцю).

Разом з тим, Законом України № 466-ІХ від 16 січня 2020 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» зі змінами та доповненнями, який набрав чинності 23 травня 2020 року, підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України було доповнено пунктом 73 наступного змісту:

«Штрафи за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, за операціями, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість, операціями, що оподатковуються податком на додану вартість за нульовою ставкою, операціями, що не передбачають надання податкової накладної отримувачу (покупцю), а також податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної, податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, нараховані платникам податків протягом періоду з 1 січня 2017 року до 31 грудня 2019 року, грошові зобов`язання за якими неузгоджені (відповідні податкові повідомлення-рішення знаходяться в процедурі адміністративного або судового оскарження та грошові зобов`язання за ними не сплачено) станом на дату набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві", застосовуються в розмірі 2 відсотків обсягу постачання (без податку на додану вартість), але не більше 1020 гривень.

Контролюючий орган за місцем реєстрації платника податку здійснює перерахунок суми штрафу і надсилає (вручає) такому платнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним)».

Відповідно до зазначених положень Податкового кодексу України Офісом великих платників податків Державної податкової служби, правонаступництво щодо якого у даній справі визнано ухвалою від 17 січня 2022 року, було винесено податкове повідомлення-рішення від 29 грудня 2020 року № 0383040105, яким згідно пп. 54.3.3 п. 54.3 статті 54 ПК України, на підставі Акта перевірки на виконання п. 73 підрозділу 2 розділу XX ПК України було застосовано до позивача штрафну санкцію в сумі 8 709,64 гривень. При цьому, згідно п. 73 підрозділу 2 розділу XX ПК України повідомлення-рішення, яке оскаржується у цій справі, було скасовано податковим органом.

На зазначену суму 8 709,64 гривень на підставі нового податкового повідомлення-рішення від 29 грудня 2020 року № 0383040105 позивачу 02 березня 2021 року було зменшено надміру сплачену суму з ПДВ, що підтверджується витягом із електронного кабінету платника податків - позивача.

Відповідно до ч. 1 статті 319 КАС України судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню повністю або частково в апеляційному порядку і позовна заява залишається без розгляду або провадження у справі закривається у відповідній частині з підстав, встановлених відповідно статтями 238, 240 цього Кодексу.

Згідно п. 8 ч. 1 статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.

Враховуючи, що податкове повідомлення-рішення, що оскаржувалося позивачем у цій справі, було скасовано контролюючим органом, замість нього відповідно до положень п. 73 підрозділу 2 розділу XX ПК України було видано нове повідомлення-рішення від 29 грудня 2020 року № 0383040105, зобов`язання за яким позивачем сплачено у повному обсязі, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для скасування рішення суду першої інстанції та закриття провадження в адміністративній справі відповідно до п.8 ч.1 статті 238 та ч.1 статті 319 КАС України.

Керуючись ст. 238, 243, 308, 315, 319, 321, 322, 325, 329 КАС Україн,

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційні скарги Дочірнього підприємства "Кондитерська корпорація "Рошен", Державної податкової служби в особі відокремленого підрозділу - Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків - задовольнити.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 січня 2022 року скасувати та прийняти нову постанову, якою провадження у справі за адміністративним позовом Дочірнього підприємства "Кондитерська корпорація "Рошен" до Державної податкової служби в особі відокремленого підрозділу - Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - закрити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст. 329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст рішення виготовлено 21 червня 2022 року.

Головуючий суддя: В.В. Файдюк

Судді: Н.М. Єгорова

Л.Т. Черпіцька

Дата ухвалення рішення20.06.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104884541
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/15132/19

Постанова від 20.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 31.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 17.01.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні