ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
23 червня 2022 рокуСєвєродонецькСправа № 360/6227/21
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Пляшкова К.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ровпромтехсервіс» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду 25 жовтня 2021 року надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі позивач, Дергеонадра) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ровпромтехсервіс» (далі-відповідач, ТОВ «Ровпромтехсервіс») про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30 листопада 2011 року № 5428, наданого відповідачу.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 30 листопада 2011 року № 5428 з метою видобування кам`яного вугілля - антрациту строком на 10 (десять) років до 30 листопада 2021 року.
Відповідно до пункту 4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 30 листопада 2011 року № 5428 та пункту 7.2 Угоди 5428 про умови користування надрами, надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин.
На адресу Держгеонадр 21 липня 2017 року надійшов лист Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» за стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 19 липня 2017 року не направили до ДНВП «Геоінформ України» щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік.
За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що відповідач в порушення вимог пункту 7.2 Угоди про умови користування надрами, пункту 4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2016 рік.
Спеціальний дозвіл на користування надрами містить Особливі умови відповідно до пункту 12 Порядку № 615, дотримання яких є обов`язковим.
Наказом Держгеонадр від 17 жовтня 2017 року № 447 зупинено дію спеціального дозволу ТОВ «Ровпромтехсервіс» та встановлено термін 30 календарних днів для усунення порушень, про що повідомлено в газеті «Урядовий кур`єр» від 02 грудня 2017 року.
У встановлений строк, відповідач порушення не усунув.
На адресу Держгеонадр 03 липня 2020 року надійшов лист Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» за № 03/303-1826 (вх. Держгеонадр від 03 липня 2020 року 9261/02/07-20) стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які станом на 03 липня 2020 року не направили до ДНВП «Геоінформ України» щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік.
Так, за даними наданими ДНВП «Геоінформ України» ТОВ «Ровпромтехсервіс» не подало щорічну звітність за формою 5-гр. Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 14 серпня 2020 року № 346 внесено зміни до пункту 23 додатку до наказу від 17 жовтня 2017 року № 447 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу ТОВ «Ровпромтехсервіс» та встановлення термінів 30 календарних дні на усунення порушень, про що Державна служба розмістила на офіційному веб-сайті оголошення, в якому доводила до відома наказ Державної служби геології та надр України від 07 вересня 2020 року № 346. Проте, надрокористувач у встановлені терміни не усунули порушення.
Так, 11 листопада 2020 року надійшов лист Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» № 03/303-3539 (вх. Держгеонадр від 11 листопада 2020 року № 20/07-6574), стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність до ДНВП «Геоіфнорм України» щодо балансу запасів корисних копалин за формою 5-гр, 7-гр, 6-гр. Відповідно до переліку надрокористувачів ТОВ «Ровпромтехсервіс» повторно не подало вищевказану звітність.
До позивача 29 липня 2021 року надійшов лист Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» № 03/303-2950, стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність до ДНВП «Геоіфнорм України» щодо балансу запасів корисних копалин за формою 5-гр, 7-гр, 6-гр. Відповідно до переліку надрокористувачів ТОВ «Ровпромтехсервіс» повторно не подало щорічну звітність за 2020 рік.
Отже, в зазначені строки відповідач так і не усунув порушення законодавства в сфері надрокористування. Спеціальний дозвіл на користування надрами містить Особливі умови відповідно до пункту 12 Порядку № 615, дотримання яких є обов`язковим.
Позивач зазначив, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило.
На підставі викладеного позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30 листопада 2011 року № 5428, наданого відповідачу.
Ухвалою від 27 жовтня 2021 року про відкриття провадження в адміністративній справі суд вирішив розглядати дану справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою від 27 жовтня 2021 року зупинено провадження у справі на підставі пункту 5 частини другої статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) до набрання законної сили судовим рішенням Верховного Суду у справі № 812/1743/17 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Істок» про анулювання дії спеціального дозволу.
Ухвалою від 25 січня 2022 року поновлено провадження у справі.
Відповідач не скористався правом подати відзив на позовну заяву.
Повідомлення ТОВ «Ровпромтехсервіс» відбувалось шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua оголошення про виклик.
Пунктом 20 Перехідних положень КАС України установлено, що зміни до цього Кодексу вводяться в дію з урахуванням таких особливостей: особливості судових викликів та повідомлень, направлення копій судових рішень учасникам справи, у разі якщо адреса їх місця проживання (перебування) чи місцезнаходження знаходиться на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, визначаються законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду заяви.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «Ровпромтехсервіс», ідентифікаційний код 35100603, зареєстроване як юридична особа з 24 грудня 2007 року за № 13891020000000563, у стані припинення не перебуває, місцезнаходження: 94700, Луганська область, місто Ровеньки, вулиця Тельмана, будинок 2В/3.
Державна служба геології та надр України видала ТОВ «Ровпромтехсервіс» 30 листопада 2011 року спеціальний дозвіл на користування надрами № 5428 на видобування кам`яного вугілля - антрациту, місцезнаходження ділянки надр: Луганська область Антрацитівський район, місто Ровеньки.
Дослідженням спеціального дозволу на користування надрами встановлено, що однією з особливих умов цього дозволу є щорічна звітність ТОВ «Ровпромтехсервіс» перед Держгеонадрами України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 23 липня 2014 року № 5428, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Ровпромтехсервіс».
Згідно з пунктом 7.2 статті 7 Угоди надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.
Оскільки Угода визначена сторонами як невід`ємна частина спеціального дозволу на користування надрами, подання ТОВ «Ровпромтехсервіс» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр є особливою умовою користування надрами, обов`язковою до виконання надрокористувачем.
Листом від 20 липня 2017 року № 03/303-2912 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів, зокрема й від ТОВ «Ровпромтехсервіс», щодо руху запасів (форми 5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2016 рік не надходила.
Наказом від 17 жовтня 2017 року № 447 Держгеонадра відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користуванн надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, у зв`язку з порушенням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині надання звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік, враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 29 вересня 2017 року № 12/2017), зупинено дію спеціальних дозволів зокрема, й ТОВ «Ровпромтехсервіс», та встановлено 30 календарних днів для усунення порушень.
Перелік надрокористувачів, яким наказом Держгеонадра від 17 жовтня 2017 року № 447 надано 30 календарних днів для усунення порушень, оприлюднений в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур`єр».
Дослідженням оголошення встановлено, що до переліку надрокористувачів включено ТОВ «Ровпромтехсервіс».
Листом від 03 липня 2020 року № 03/303-1826 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів, зокрема, й від ТОВ «Ровпромтехсервіс», щодо руху запасів (форми 5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2019 рік не надходила.
Держгеонадра наказом від 14 серпня 2020 року № 346 відповідно до пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з порушенням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині надання звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр (листи ДНВП «Геонінформ України» від 03 липня 2020 року № 03/303-1826, від 05 серпня 2020 року № 03/303-2217 та від 11 серпня 2020 року № 03/303-2302) та враховуючи пропозиції робочої групи з питань надрокористування (протокол від 13 серпня 2020 року № 8-РГ/2020), зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та встановили строк для усунення порушень законодавства про надра згідно з переліком, наведеним у додатках до цього наказу, зокрема, й ТОВ «Ровпромтехсервіс», та встановлено 30 календарних днів для усунення порушень.
Перелік надрокористувачів, яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра, 07 вересня 2020 року оприлюднено на офіційному сайті Держгеонадр.
Листом від 11 листопада 2020 року № 03/303-3539 ДНВП «Геоінформ України» надало Держгеонадра інформацію щодо надрокористувачів на території Луганської та Донецької області, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність до ДНВП «Геоінформ України» щодо балансу запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр, зокрема, й щодо ТОВ «Ровпромтехсервіс».
Листом від 29 липня 2021 року № 03/303-2950 ДНВП «Геоінформ України» надало Держгеонадра інформацію щодо надрокористувачів на території Луганської та Донецької області, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність до ДНВП «Геоінформ України» щодо балансу запасів корисних копалин за формами 5-гр, 7-гр, за 2020 рік зокрема, й щодо ТОВ «Ровпромтехсервіс».
На офіційному сайті Держгеонадра 17 серпня 2021 року оприлюднено оголошення, яким повідомлено, що у разі незгоди користувачів, зокрема, й ТОВ «Ровпромтехсервіс», на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 15-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціального дозволу на користування надрами від 30 листопада 2011 року № 5428.
Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра строк суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері раціонального використання надр, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124) (далі Порядок № 615).
Згідно з пунктом 22 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України «Про нафту і газ» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Відповідно до абзаців першого, дванадцятого пункту 24 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Верховним Судом України у постановах від 25 червня 2011 року у справі № 21-36а11, від 19 вересня 2011 року у справі № 21-164а11 та від 10 грудня 2013 року у справі № 21-450а13 та Верховним Судом у постановах від 10 жовтня 2018 року у справі № 802/4846/13-а, від 26 червня 2018 року у справі № 802/923/14-а та від 10 жовтня 2018 року у справі № 812/1735/17 зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом обмеження суб`єкта владних повноважень, у визначених законом випадках, приймати рішення про припинення права користування надрами в межах адміністративної процедури. Таким чином, законом встановлюється судовий порядок позбавлення права користування надрами, як додаткова гарантія захисту прав надрокористувачів, яка реалізується під час звернення суб`єкта владних повноважень із позовом до суду.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Верховним Судом у постановах від 03 травня 2018 року у справі № 812/1074/17, від 18 жовтня 2018 року у справі № 812/1735/17, від 22 січня 2019 року у справі № 810/3865/17, від 12 серпня 2020 року у справі № 813/2441/16, від 24 листопада 2020 року у справі № 826/7821/17 вже висловлювалась правова позиція з приводу застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра. Зокрема, згідно з цією позицією ненадходження будь-якої інформації від надрокористувача з приводу питання про анулювання спеціального дозволу не може розцінюватися, як відсутність заперечень.
Судом встановлено, що ТОВ «Ровпромтехсервіс» не направлено жодної інформації стосовно припинення права користування надрами, а отже, припинення цього права можливе лише в судовому порядку.
Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.
Оскільки обов`язок надання щорічних звітів про рух запасів відповідно до форм державної статистичної звітності 5-гр безпосередньо визначений у особливих умовах спеціального дозволу на користування надрами від 30 листопада 2011 року № 5428, суд дійшов висновку, що з огляду на надану Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» інформацію про неподання ТОВ «Ровпромтехсервіс» відповідної звітності, необов`язково проведення Держгеонадрами додаткової перевірки.
Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 30 листопада 2011 року № 5428 та пунктом 7.2 статті 7 Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, було подання ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
ТОВ «Ровпромтехсервіс» цього обов`язку не виконало.
Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ «Ровпромтехсервіс» не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Держгеонадра у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 77, 90, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Державної служби геології та надр України (місцезнаходження: 03057, місто Київ, вулиця Антона Цедіка, будинок 16, код за ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ровпромтехсервіс» (місцезнаходження: 94204, Луганська область, місто Ровеньки, вулиця Тельмана, будинок 2-А, квартира 3, код за ЄДРПОУ 35100603) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами задовольнити повністю.
Припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю «Ровпромтехсервіс» шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 30 листопада 2011 року № 5428.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.О. Пляшкова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2022 |
Оприлюднено | 27.06.2022 |
Номер документу | 104898490 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.О. Пляшкова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні