ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/8793/21
21 червня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Баранюка А.З.
за участю:
секретаря судового засідання Пилипенко О.Д.
позивача: ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Підгаєцької міської ради Тернопільського району Тернопільської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Підгаєцької міської ради Тернопільського району Тернопільської області (далі - відповідач), в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Підгаєцької міської ради "Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва та передачі її у власність" №1945 від 26.11.2021;
зобов`язати Підгаєцьку міську раду прийняти рішення на найближчому засіданні чергової сесії про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва орієнтовною площею 0,12 га, кадастровий номер: 6124810100:02:001:0042, яка розташована в адміністративно-територіальних межах АДРЕСА_1 та надати її у власність.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 09.02.2021 ОСОБА_1 подав до Підгаєцької міської ради заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва орієнтовною площею 0,12 га, яка розташована в адміністративно-територіальних межах АДРЕСА_1 . До зазначеного клопотання було додано викопіювання з Публічної кадастрової карти України з позначеним бажаним місцем розташування земельної ділянки.
У зв`язку із нерозглядом у місячний сирок його заяви, позивач скористався правом "мовчазної згоди" та розробив проект землеустрою на бажану земельну ділянку, який 29.06.2021 подав на затвердження відповідачу.
На черговій дев`ятій сесії Підгаєцької міської ради було прийнято рішення "Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва та передачі її у власність" №1216 від 13.07.2021, яке позивач оскаржив у судовому порядку.
Рішенням Тернопільського оружного адміністративного суду від 30.09.2021 у справі № 500/4482/21 визнано протиправним та скасовано рішення Підгаєцької міської ради №1216 від 13.07.2021 "Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва та передачі її у власність".
Зобов`язано Підгаєцьку міську раду на найближчому засіданні чергової сесії повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 29.06.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1200 га, кадастровий номер 6124810100:02:001:0042, яка розташована в адміністративно-територіальних межах міста Підгайці Тернопільського району Тернопільської області по вулиці Шевченка, та надання її у власність, з урахуванням висновків суду, викладених у мотивувальній частині цього рішення.
Не заважаючи на вказане рішення, відповідач 19.10.2021 на першому пленарному засіданні чотирнадцятої сесії Підгаєцька міська рада прийняла рішення "Про включення земельних ділянок в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах окремими лотами" №1820, яким вніс спірну земельну ділянку до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону. Вказане рішення позивач оскаржив до суду.
26 листопада 2021 року відповідач, на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року у справі №500/4482/21, повторно розглянув заяву позивача від 29.06.2021 року та прийняв рішення №1945 "Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального "садівництва та передачі її у власність", в якому підставою для відмови вказав те, що така земельна ділянка, відповідно до рішення сесії Підгаєцької міської ради № 1820 від 19.10.2021 року, включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які пропонуються для продажу на земельних торгах у формі аукціону, що і слугувало підставою для звернення до суду із даним позовом.
Ухвалою судді від 13.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
10.01.2022 представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву (аркуші справи 40-43), в якому просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що Підгаєцька міська рада прийняла рішення №1820 від 19.10.2021 "Про включення земельних ділянок в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах окремими лотами", згідно якого спірна земельна ділянка за кадастровим номером 6124810100:02:001:0042 площею 0,1200 га включена в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах (аукціоні).
Згідно ч.5 ст.136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися в користування до завершення торгів. Наведені приписи статті 136 Земельного кодексу України свідчать про те, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок для продажу прав на них на земельних торгах є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку та/або затвердження проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки у власність.
Також вказує, що законодавство не забороняє організатору земельних торгів включати в перелік земельних ділянок та/або прав на них, які виставляються на земельні торги, вже зареєстровані земельні ділянки з присвоєними кадастровими номерами. Закон не виключає ситуації, коли проекти одночасно розробляються різними замовниками.
10.01.2022 на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач вказує на те, що земельні торги не проводяться у випадку, коли відповідно до ст. 121 ЗК України земельна ділянка для ведення садівництва набувається громадянами України у власність.
Також зазначає, що у зв`язку із тим, що рішення відповідача №1820 від 19.10.2021 оскаржується, тому його дія зупинена. Однак. На його підставі відповідач прийняв оскаржуване рішення №1945 від 26.11.2021.
Судове засідання 26.01.2022 не проводилося у зв`язку із перебуванням головуючого судді у відпустці.
Ухвалою суду від 08.02.2022 провадження у справі зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі №500/7727/21.
Ухвалою суду від 06.06.2022 поновлено провадження у справі.
13.06.2022 позивач подав до суду пояснення, в яких вказує, що ч.4. ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" встановлює, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Станом на 18.11.2021 на офіційному сайті Підгаєцької міської ради була викладена інформація про проведення сесії 26.11.2021. Однак, в переліку питань порядку денного сесії не був запланований повторний розгляд заяви позивача, не було оприлюднено проект рішення.
Таким чином, рішення Підгаєцької міської ради №1945 від 26.11.2021 року про повторну відмову позивачу в затвердженні проекту землеустрою було прийняте з порушенням порядку оприлюднення проекту, що є ще одним підтвердженням його протиправності.
Зазначає, що забороні/зупиненню права розпорядження земельною ділянкою для ведення садівництва площею 0,12 га, з кадастровим номером: 6124810100:02:001:0042 має обов`язково передувати рішення органу місцевого самоврядування про виставлення на земельні торги окремим лотом зазначеної земельної ділянки, а не рішення про включення до переліку земельних ділянок, права щодо яких будуть продані на земельних торгах.
Ухвалою суду від 14.06.2022 розгляд справи відкладено.
В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав, просив їх задоволити.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, подав до суду заяву про розгляд справи без його участі. В задоволенні позовних вимог просить відмовити.
Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Заслухавши пояснення позивача, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Судом встановлено, що 09.02.2021 позивач звернувся до Підгаєцької міської ради з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1200 га, яка розташована в адміністративно-територіальних межах міста Підгайці Тернопільського району Тернопільської області. До зазначеного клопотання, серед іншого, було додано викопіювання з Публічної кадастрової карти України з позначеним бажаним місцем розташування земельної ділянки.
Однак, рішення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою стосовно вказаної земельної ділянки відповідачем прийнято не було.
12.03.2021 позивач укладав з Державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №212099000337-ПЗ.
22.06.2021 земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням: 01.05. для індивідуального садівництва зареєстрована в Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер 6124810100:02:001:0042.
29.06.2021 позивач подав до Підгаєцької міської ради заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,12 га, кадастровий номер: 6124810100:02:001:0042, яка розташована в адміністративно-територіальних межах міста Підгайці Тернопільського району Тернопільської області.
Після цього, 13.07.2021 на дев`ятій сесії Підгаєцької міської ради прийняте рішення №1216 "Про відмову ОСОБА_1 у затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва та передачі її у власність".
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з позовом і відповідно рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 30.09.2021 у справі №500/4482/21 визнано протиправним та скасовано рішення Підгаєцької міської ради №1216 від 13.07.2021 "Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва та передачі її у власність"; зобов`язано Підгаєцьку міську раду на найближчому засіданні чергової сесії повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 29.06.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1200 га, кадастровий номер 6124810100:02:001:0042, яка розташована в адміністративно-територіальних межах АДРЕСА_1 , та надання її у власність, з урахуванням висновків суду, викладених у мотивувальній частині цього рішення. Дане рішення набрало законної сили 05.11.2021.
На першому пленарному засіданні чотирнадцятої сесії Підгаєцька міська рада прийняла рішення "Про включення земельних ділянок в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах окремими лотами" № 1820 від 19.10.2021, яким включено до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону земельні ділянки згідно додатку, зокрема і спірну земельну ділянку.
Вказане рішення в частині, що стосується ділянки для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,12 га, кадастровий номер: 6124810100:02:001:0042, позивач оскаржив до суду. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 06.12.2021 у справі № 500/7727/21, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.03.2022, у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
26 листопада 2021 року відповідач, на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року у справі №500/4482/21, повторно розглянув заяву позивача від 29.06.2021 року та прийняв рішення №1945 "Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального "садівництва та передачі її у власність", в якому підставою для відмови вказав те, що така земельна ділянка відповідно до рішення сесії Підгаєцької міської ради № 1820 від 19.10.2021 року включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які пропонуються для продажу на земельних торгах у формі аукціону.
Не погодившись із вказаним рішенням позивач звернувся до суду із відповідним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини другої статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю врегульовані Земельним кодексом України.
Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (тут і надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Так, згідно з частинами другою та третьою статті 78 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Відповідно до ч.2 ст.1 Земельного кодексу України, право власності на землю гарантується.
Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади (ч.2 ст.2 Земельного кодексу України).
Згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
За змістом пункту "б" частини першої статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Згідно з пункту "в" частини першої статті 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.
Відповідно до ч.ч.1 та 2 ст.118 ЗК України громадянин, заінтересований у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, подає клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
До клопотання додається розроблена відповідно до Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення.
У випадку, визначеному частиною першою цієї статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) приймає рішення про її затвердження та передачу земельної ділянки у власність або вмотивоване рішення про відмову.
При цьому, згідно з ч.15 ст.123 Земельного кодексу України, підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Відповідно до частини першої статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на землю.
Згідно із статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Вимогами частини другої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Отже, затвердження проекту землеустрою здійснюється, зокрема, сільською радою виключно на її пленарних засіданнях та оформлюється відповідним рішенням.
Як зазначалося вище 26 листопада 2021 року відповідач, на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2021 року у справі №500/4482/21, повторно розглянув заяву позивача від 29.06.2021 року та прийняв рішення №1945 "Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального "садівництва та передачі її у власність", в якому підставою для відмови вказав те, що така земельна ділянка відповідно до рішення сесії Підгаєцької міської ради № 1820 від 19.10.2021 року включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які пропонуються для продажу на земельних торгах у формі аукціону.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною 2 вказаної статті передбачено земельні ділянки, які не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Статтею 136 ЗК України визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах.
Відповідно до ч.1 вказаної статті підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
Згідно з ч.5 даної статті земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Як на одну із ознак протиправності оскаржуваного рішення, позивач вказує на те, що воно було прийняте з порушенням порядку оприлюднення його проекту.
Суд зазначає, що частиною 4 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Судом встановлено, що оскаржуване рішення було оприлюднене на офіційному сайті Підгаєцької міської ради 18.11.2021, тобто з порушенням встановлених законодавством строків оприлюднення проектів рішень, а саме за п`ять днів до дати розгляду.
Згідно із частиною десятої Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Верховний Суд у постанові від 24 червня 2020 року № 816/1279/18 вказав, що підставами для визнання акту органу місцевого самоврядування незаконним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Крім цього суд зазначає, що при дослідженні правомірності винесення рішення значення має тільки наявність чи відсутність фактів порушення вимог законодавства при його прийнятті, у зв`язку з чим наявність цього формального порушення відповідачем не може бути єдиною та безумовною підставою для його скасування.
Комплексний аналіз ст.15, 16, 23 та 24 Закону України "Про доступ до публічної інформації" несвоєчасне оприлюднення/не оприлюднення інформації є підставою для притягнення винної особи до відповідальності, а не для скасування рішення ради.
Така позиція підтверджується численними рішеннями Верховного Суду, зокрема у справах №№804/16610/15, 804/16558/15, 810/1354/18. Так, наприклад, постановляючи рішення по справі № 810/1354/18, Верховний Суд зазначив, що саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його недійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.
Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття.
З огляду на викладене, на думку, саме лише недотримання строків оприлюднення проекту оскаржуваного рішення, не може бути підставою для його скасування лише з цих підстав та не може розцінюватись як співмірний та належний засіб захисту прав та законних інтересів позивача.
Також позивач посилається на те, що рішення "Про включення земельних ділянок в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах окремими лотами" № 1820 від 19.10.2021, яким включено до переліку земельних ділянок для підготовки лотів для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону земельні ділянки згідно додатку, зокрема і спірну земельну ділянку було прийнято після рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 30.09.2021 у справі №500/4482/21, яким визнано протиправним та скасовано рішення Підгаєцької міської ради №1216 від 13.07.2021 "Про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для індивідуального садівництва та передачі її у власність"; зобов`язано Підгаєцьку міську раду на найближчому засіданні чергової сесії повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 29.06.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,1200 га, кадастровий номер 6124810100:02:001:0042, яка розташована в адміністративно-територіальних межах міста Підгайці Тернопільського району Тернопільської області по вулиці Шевченка, та надання її у власність, з урахуванням висновків суду, викладених у мотивувальній частині цього рішення, цим самим створено штучні перешкоди для реалізації його права на отримання у власність спірної земельної ділянки.
Суд зауважує, що прийняття рішень, зокрема і щодо включення земельних ділянок в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах окремими лотами, входить до компетенції Підгаєцької міської ради.
Крім того, суд зазначає, що рішенням суду від 06.12.2021 розгляду в адміністративній справі №500/7727/21, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.03.2022 встановлено, що приймаючи рішення № 1820 від 19.10.2021 "Про включення земельних ділянок в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, права оренди на які пропонуються до продажу на земельних торгах окремими лотами", Підгаєцька міська рада діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не означає позитивного рішення про надання її у власність. Так правову позицію висловлено, зокрема, у постановах Верховного Суду України від 13 грудня 2016 року у справі №815/5987/14 та від 27 лютого 2018 року у справі № 545/808/17.
Суд також не погоджується з доводами позивача, що сам факт прийняття рішення про включення земельної ділянки в перелік земельних ділянок, право оренди на які виставляється на земельні торги, не є самостійною підставою для заборони їх відчужувати та надавати у користування, а спірна земельна ділянка ще не була виставлена на торги та була лише включена до переліку земельних ділянок, право оренди на які виставляється на земельні торги.
Вирішуючи спір, суд враховує приписи частин третьої статті 136 ЗК України, а також висловлену Верховним Судом правову позицію у постанові від 02.10.2018 по справі №806/3708/15, згідно з якою земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, є правовою підставою для відмови у відчуженні, передачі в заставу та надавання їх у користування до завершення торгів, що в силу вимог ч. 5 ст. 242 КАС України є обов`язковою для врахування при виборі і застосуванні норм права.
Суд вважає за необхідне зазначити, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта. При цьому, не суттєво за чиїм замовленням такий проект буде розроблено. Закон не виключає ситуації, коли проекти одночасно розробляються різними замовниками.
Наведене узгоджуєься із правовою позицією викладеною у постанові Верховного Суду від 15 вересня 2021 року по справі № 740/4635/16-а.
Крім того суд зазначає, що відповідно до пп. 5 п. 27 Розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України під час дії воєнного стану безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).
В той же час згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про правомірність його рішень.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені під час судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що відповідачем доведена правомірність своїх дій, відповідач діяв у спосіб визначений законом та у межах наданих законом повноважень, а тому підстави для задоволення позовних вимог - відсутні.
На підставі ст. 139 КАС України, у зв`язку з відмовою в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, судові витрати не стягуються.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасувати рішення Підгаєцької міської ради Тернопільського району Тернопільської області від 26 листопада 2021 року №1945 та зобов`язання прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 23 червня 2022 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач:
- Підгаєцька міська рада Тернопільського району Тернопільської області (місцезнаходження: вул. Шевченка, 39, м. Підгайці, Тернопільський район, Тернопільська область, 48001, код ЄДРПОУ 04058462).
Головуючий суддяБаранюк А.З.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.06.2022 |
Оприлюднено | 27.06.2022 |
Номер документу | 104899658 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні