ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
УХВАЛА
"23" червня 2022 р. Справа № 906/1316/20.
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Маринченко І.А.
розглянувши заяву Фермерського господарства "Калина" від 31.05.22р. №25 (вх. г/с №01-44/480/22 від 07.06.22р.) про заміну сторони у виконавчому документі у справі
за позовом: Фермерського господарства "Калина" (с. Ставище Житомирського району)
до: Ставищенської сільської ради Брусиліського району (с. Ставище Житомирського району)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Брусилівської селищної ради (смт. Брусилів)
про усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном
без участі (з повідомленням) учасників справи
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Житомирської області від 04.03.2021 у справі №906/1316/20:
- зобов`язано Ставищенську сільську раду Брусилівського району (код 04348697) усунути перешкоди ФГ "Калина" ( код 32837544) у здійсненні права користування та розпорядження своїм майном шляхом виселення з адміністративного приміщення (контори) протягом п`ятнадцяти днів з дати набрання рішенням суду законної сили (надалі - Рішення суду про виселення);
- стягнуто із Ставищенської сільської ради Брусилівського району (код 04348697) на користь Фермерського господарства "Калина" (код 32837544) - 2102,00грн судового збору ( надалі - Рішення суду про судові витрати).
На примусове виконання рішення суду видано два накази №906/1316/20 від 12.04.2021.
Рішення суду про виселення виконувалася примусово у виконавчому провадженні № 65187581, відкритому на підставі наказу №906/1316/20 від 12.04.2021 та яке станом 24.01.2022 закінчено на підставі п.9 ч.1 ст. 39 Закону України "Про виконавче провадження ( фактичне повне виконання рішення).
Щодо встановлених обставин виконання Рішення суду про судові витрати.
07.06.22р. до суду надійшла заява стягувача ФГ "Калина" від 31.05.22р. за №25 (вх. г/с №01-44/480/22 від 07.06.22р.) про заміну сторони у виконавчому документі (надалі - Заява про заміну сторони у виконавчому документі).
У Заяві про заміну сторони у виконавчому документі викладені такі доводи:
- боржником Ставищенською сільською радою Брусилівського району ( код 04348697) рішення суду станом на 31.05.22р. добровільно не виконано;
- виконавче провадження щодо примусового виконання наказу №906/1316/20 від 12.04.2021 станом на 31.05.22р. не відкрито;
- юридичну особу Ставищенську сільську раду Брусилівського району ( код 04348697) припинено шляхом приєднання до Брусилівської селищної ради Житомирського району (код 04348504) на підставі рішення 3 сесії 8 скликання Брусилівської селищної ради №30 від 09.12.2020;
- правонаступником прав та обов`язків боржника за виконавчим документом суду є Брусилівська селищна рада Житомирського району (код 04348504).
Ухвалою суду від 09.06.2022 на підставі ст. 334 ГПК України Заяву про заміну сторони у виконавчому документів постановлено розглянути у судовому засіданні 23.06.2022 о 10:00 год. з повідомленням (без виклику) учасників справи.
Ухвалою суду від 09.06.2022 на підставі ч.1 ст. 52 ГПК України на стадії виконання Рішення суду про судові витрати залучено Брусилівську селищну раду Житомирського району Житомирської області (код ЄДРПОУ 04348504) та постановлено заінтересованій особі скористатися правом заявити письмово про наявні заперечення по суті заяви про заміну сторони у виконавчому документі у строк до 22.06.2022 та надіслати письмові заперечення на поштову адресу суду та/або підписані кваліфікованим електронним підписом на електронну пошту суду inbox@zt.arbitr.gov.ua ( надалі - Брусилівська селищна рада).
До дати судового засідання від Брусилівської селищної ради надійшли заперечення від 10.06.22р. за вих. № 04-26/1251 ( вх. № г/с 8613/22 від 17.06.22р.) на Заяву про заміну сторони у виконавчому документі ( надалі - Заперечення).
У Запереченні викладені такі доводи:
- відповідно до статті 15 Закону України "Про виконавче провадження" боржником у виконавчому провадженні є юридична особа, яка зобов`язана за рішенням вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення;
- ч.5 ст. 15 цього Закону наділяє правом заінтересовану особу звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником у виконавчому документі, до якої додаються докази того, що юридична особа являється правонаступником тієї юридичної особи, яка вибула;
- таким доказом є витяг з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців;
- відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" , Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій", враховуючи постанову Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", постанову Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 711-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Житомирської області", Брусилівською селищною радою Житомирського району Житомирської області було прийнято рішення сесії про припинення діяльності Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області ( код 04348697);
- відповідно до статті 104 ЦК України юридична особа є такою, що припинилася , з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення; правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи;
- станом на даний час заходи з припинення шляхом приєднання юридичної особи Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області ( код 04348697) до Брусилівської селищної ради ( код 04348504) не завершенні;
- оскільки згідно з даними ЄДР, Ставищенська сільська рада ( код 04348697) перебуває у стані припинення , підстави для заміни боржника з виконання Рішення суду про судові витрати відсутні.
Розглянувши у судовому засіданні по суті Заяву про заміну сторони у виконавчому документі за наявними у справі матеріалами , суд дійшов висновку про наявність підстав для її задоволення. Мотиви суду наступні.
Відповідно до ст. 52 ГПК України у всіх випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
Правонаступництво - це перехід суб`єктивного права (а у широкому розумінні - також і юридичного обов`язку) від однієї особи до іншої (правонаступника). Поняття «правонаступництво юридичної особи», «правонаступництво прав та обов`язків юридичної особи» і «процесуальне правонаступництво юридичної особи-сторони у справі» мають різний зміст (п. п. 22-23 постанови ВПВС від 30.06.20р. у справі №264/5957/17).
Правонаступництво юридичної особи має місце у випадку її припинення шляхом реорганізації: злиття, приєднання, поділу, перетворення (ч.1 ст. 104 ЦК України). У такому разі відбувається одночасне правонаступництво (передання) прав і обов`язків юридичної особи або, іншими словами, одночасне правонаступництво щодо майна, прав і обов`язків юридичної особи (ч. 2 ст. 107 ЦК України). Тому правонаступництво юридичної особи, так само як і спадкове правонаступництво (ст. 1216 ЦК України), завжди є універсальним, тобто передбачає одночасний перехід до правонаступника за передавальним актом або розподільчим балансом (ч.1 ст. 104, ст.ст. 106 - 109 ЦК України) і прав, і обов`язків юридичної особи, яка припиняється шляхом реорганізації (п.п. 37-38, 40-43 постанови ВПВС від 16.06.20р. у справі № 910/5953/17).
Під публічним правонаступництвом слід розуміти повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно - правові відносини нового суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) на місце суб`єкта, що або припинив своє існування або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції ( постанови КАС у складі ВС від 05.03.20р. у справі 420/1364/19).
Отже, інститут правонаступництва органів державної влади ( у цій справі - органів місцевого самоврядування) різниться від інституту правонаступництва суб`єктів приватного права, оскільки є більш ширшим за змістом, включаючи в себе: правонаступництво в завданнях, функціях та повноваженнях як складових компетенції органу виконавчої влади, а також щодо конкретних управлінських (організаційних) прав та обов`язків, які складають зміст відповідних правовідносин, - тобто публічне правонаступництво, за якого відбувається перехід владних прав та функції органу, що реорганізовується, до органу, що створюється, та правонаступництво в майнових приватних правовідносинах, в яких орган влади виступає як юридична особа приватного права. У випадку публічного правонаступництва перехід таких прав та обов`язків оформлюється нормативним актом, тоді як правонаступництво в майнових приватних правовідносинах здійснюється на підставі передавального акта або розподільчого балансу (постанова КАС у складі ВС від 05.03.20р. у справі 420/1364/19).
Таким чином, інститут правонаступництва органів місцевого самоврядування має дві форми:
- публічне правонаступництво (охоплює повноваження, компетенцію , функції та оформляється нормативним актом);
- правонаступництво в майнових приватних правовідносинах (оформляється передавальним актом або розподільчим балансом).
Відповідно до частини 3 статті 107 Кодексу передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
При припиненні юридичної особи шляхом поділу правонаступництво визначається в розподільчому балансі. У разі злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий (п. 43 постанови ВПВС від 16.06. 20р. у справі № 910/5953/17).
Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб ( надалі - Закон № 755-IV).
У п. 14 ст. 17 Закону № 755-IV визначено, що для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи, зокрема:
- заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації;
- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі припинення юридичної особи в результаті перетворення, злиття або приєднання;
- довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, - у разі припинення юридичної особи в результаті поділу, злиття або приєднання;
- документи для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, визначені частиною четвертою цієї статті, - у разі припинення юридичної особи в результаті приєднання.
У ч. 8 ст. 9 Закону № 755-IV визначено, що приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Аналогічною є норма ч. 5 ст. 104 ЦК України про те, що юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Як встановлено судом, відповідач за Рішенням суду про судові витрати та боржник за наказом №906/1316/20 від 12.04.2021 про його примусове виконання - Ставищенська сільська рада перебуває у стані припинення юридичної особи шляхом приєднання до Брусилівської селищної ради на підставі прийнятого рішення 3 сесії 8 скликання Брусилівської селищної ради від 09.12.2020року "Про припинення діяльності Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області.
Як визнає Брусилівська селищна рада, заходи з припинення Ставищенської сільської ради як юридичної особи не завершенні, тому згідно з даними ЄДР остання ще перебуває у стані припинення, тоді як правонаступництво настає лише з моменту внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення. Про наявність затвердженого передавального акту станом на дату складання Заперечення - 10.06.22р. не зазначено.
Доводи Брусилівської селищної ради про те, що відсутність станом на 10.06.22р. в ЄДР запису про припинення Ставищенської сільської ради свідчить про те, що правонаступництво за Рішенням суду про судові витрати не відбулося, є помилковими.
Так, правонаступництво органу місцевого самоврядування як юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання до іншої юридичної особи, яка також діє як орган місцевого самоврядування, не пов`язується з датою внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями ( п.п. 60, 61 постанови ВПВС від 16.06.20р. у справі № 910/5953/17).
Так, об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою (ч.3 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» №157-VIII від 05.02.2015 ( надалі Закон №157-VIII).
Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою ( ч. 2. ст. 8 Закону № 157-VIII).
Брусилівська селищна об`єднана територіальна громада була утворена 18 грудня 2016 року (постанова Центральної виборчої комісії від 07 жовтня 2016 року № 437 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 18 грудня 2016 року»).
Реорганізація юридичних осіб - сільських рад здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди (ч. 6 ст. 8 Закону № 157-VIII).
Під час проведення реорганізації юридичних осіб - сільських рад та їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює селищний голова, обраний об`єднаною територіальною громадою.
За поданням селищного голови, обраного об`єднаною територіальною громадою, відповідна селищна рада може утворити комісії для забезпечення виконання таким головою повноважень з управління справами юридичних осіб, що реорганізуються (ч. 7 ст. 8 Закону № 157-VIII).
Рішенням 3 сесії 8 скликання Брусилівської селищної ради від 09.12.2020року №30 "Про припинення діяльності Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області" ( надалі - Рішення № 30) вирішено:
- Брусилівську селищну раду Житомирського району Житомирської області вважати правонаступником активів та пасивів , всіх майнових прав та обов`язків Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області , код ЄДРПОУ 04348697;
- утворити комісію з реорганізації юридичної особи Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області , код ЄДРПОУ 04348697;
- встановити , що під час реорганізації юридичної особи Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області , код ЄДРПОУ 04348697, не застосовуються положення законодавства щодо :1) необхідності одержання згоди кредиторів стосовно заміни боржника у зобов`язанні (переведення боргу); 2) права кредиторів вимагати у зв`язку з проведенням реорганізації забезпечення виконання зобов`язань , їх дострокового припинення або виконання та відшкодування збитків; 3) неможливості завершення реорганізації до задоволення вимог, заявлених кредиторами ;
- під час проведення реорганізації юридичної особи Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області , код ЄДРПОУ 04348697, повноваження з управління справами юридичної особи здійснює Брусилівський селищний голова Габенець Володимир Васильович;
- після завершення розрахунків з кредиторами здійснити інвентаризацію майна, що належить Ставищенській сільській раді Брусилівського району Житомирської області, діяльність якої припиняється, та скласти передавальний акт основних засобів та матеріальних цінностей на баланс Брусилівської селищної ради , який подати на затвердження до сесії Брусилівської селищної ради;
- завершити заходи з припинення шляхом приєднання Ставищенської сільської ради Брусилівського району Житомирської області, код ЄДРПОУ 04348697, до Брусилівської селищної ради Житомирського району Житомирської області, код ЄДРПОУ 04348504, до 01 березня 2021.
Таким чином, як встановив суд Рішення № 30 в частині п.4.6 станом на 10.06.2022 та на 23.06.2022, оскільки інше не встановлено , не виконано.
Однак станом на зазначені дати суд приймає до уваги, що Рішення суду про судові витрати Ставищенська сільська рада ( код 04348697) не може виконати в силу приписів чинного законодавства, оскільки такі зобов`язання вже повинна виконати Брусилівська селищна рада (код 04348504).
Так, бюджети територіальних громад, що об`єдналися, виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей, встановлених цією частиною.
До завершення періоду окремого виконання бюджетів територіальних громад, що об`єдналися, функції місцевих фінансових органів територіальних громад, що об`єдналися, здійснюють:
1) відповідні місцеві фінансові органи, створені до об`єднання територіальних громад;
2) сільський, селищний, міський голова, обраний об`єднаною територіальною громадою, якщо у відповідних територіальних громадах місцеві фінансові органи не були створені згідно із законом.
Залишки коштів на кінець бюджетного періоду бюджетів територіальних громад, що об`єдналися, перераховуються до бюджету об`єднаної територіальної громади на підставі платіжних доручень за підписом сільського, селищного, міського голови, обраного об`єднаною територіальною громадою (ч.9 ст. 8 Закону № 157-VIII).
Розпорядником бюджетних коштів є бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов`язань, довгострокових зобов`язань за енергосервісом та здійснення витрат бюджету (п. 47 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI).
Головними розпорядниками бюджетних коштів за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, можуть бути виключно: місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Якщо згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради (п. 3 ч. 2 статті 22 Бюджетного кодексу України).
Рішенням про місцевий бюджет визначаються: загальні суми доходів, видатків та кредитування місцевого бюджету (з розподілом на загальний та спеціальний фонди) тощо.
До компетенції сільських, селищних, міських рад належить затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, затвердження звіту про виконання відповідного бюджету (п. 23 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
На підставі ч.7 ст.82 Кодексу судом оглянуто офіційний сайт Брусилівської селищної ради за посиланням в мережі Інтернет https://brusylivska-gromada.gov.ua/zvit-pro-vikonannya-bjudzhetu-brusilivskoi-selischnoi-radi--za-2022-rik-11-51-34-15-02-2022/ та встановлено, що Брусилівська селищна об`єднана територіальна громада звітує про виконання бюджету Брусилівської селищної ради за січень-березень 2022 року.
Положеннями пункту 13 частини 4 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що сільський, селищний, міський голова є розпорядником бюджетних коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою.
Суд нагадує, що згідно з п.9 ч.2 ст.129 Конституції України однією з основних засад судочинства є обов`язковість рішень суду.
Відповідно до ст.129-1 Конституції України у вказаній редакції: "Суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд."
Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (рішення Конституційного Суду України від 13.12.2012 №18-рп/2012).
Невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (рішення Конституційного Суду України від 25.04.2012 №11-рп/2012).
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини право доступу до суду включає право на виконання судового рішення без надмірних затримок. За певних обставин така затримка може бути виправданою, але вона не може бути такою, що спотворює сутність гарантованого пунктом 1 ст. 6 Конвенції права (див. рішення у справі "Іммобільяре Саффі" проти Італії", № 22774/93, п. 74, ECHR 1999-V).
Згідно зі статтями 326, 327 Кодексу судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України. Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.
Керуючись ч.1 ст. 52, ст.ст. 234-235, 334 ГПК України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Заяву стягувача Фермерського господарства "Калина" від 31.05.2022 за №25 (вх. г/с №01-44/480/22 від 07.06.2022) про заміну сторони у виконавчому документі задовольнити.
2. Замінити у наказі № 906/1316/20 від 12.04.2021, виданому на виконання рішення Господарського суду Житомирської області від 04.03.2021 про стягнення на користь Фермерського господарства "Калина" (12610, Житомирська область, Брусилівський район, село Ставище, вулиця Садова, будинок 1, ідентифікаційний код 32837544) судового збору в сумі 2102,00грн, боржника Ставищенську сільську раду Брусиліського району (12610, Житомирська область, Брусилівський район, село Ставище, вулиця Садова, будинок 1, ідентифікаційний код 04348697) на процесуального правонаступника - Брусилівську селищну раду Житомирського району Житомирської області (12601, Житомирська область, Житомирський р-н, смт Брусилів, вул. Небесної Сотні, буд. 2, код ЄДРПОУ 04348504).
Ухвала набрала законної сили 23.06.2022 та може бути оскаржена.
Ухвала про заміну боржника у наказі № 906/1316/20 від 12.04.2021 є його невід`ємною частиною.
Повний текст ухвали складено 23.06.2022.
Суддя Машевська О.П.
Друк:
1 - в справу
2-4 - стягувачу (12610, Житом. обл., с. Ставище, вул. Садова, 1), боржнику; третій особі (12601, Житом. обл., смт. Брусилів, вул. Небесної Сотні, буд. 2) - (рек. з повідомл) + на ел. пошти:1) anltd_@ukr.net 2) stav2013@ukr.net 3) brusilivsr@ukr.net
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2022 |
Оприлюднено | 03.07.2022 |
Номер документу | 104920300 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні