Рішення
від 20.06.2022 по справі 120/3283/22
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

21 червня 2022 р. Справа № 120/3283/22

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Мультян М.Б.,

за участю:

секретаря судового засідання: Компанієць Р.Р.

представника позивачів: Саюка Б.О.

представника відповідача: Зарічного О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Він-Авто", фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулися із позовною заявою Товариство з обмеженою відповідальністю "Він-Авто", фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , фізична особа-підприємець ОСОБА_2 до Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації, в якій просять:

- визнати протиправним та скасувати наказ Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації від 06.12.2021 №16.1-АГ «Про виконання протокольного рішення робочої групи для розгляду заяв про продовження дії договорів (дозволів) з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та зміни руху автобусів»;

- зобов`язати Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації забезпечити за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Він-Авто» продовження строку дії Договору №224 від 29.11.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція) за маршрутом Могилів Подільський АС - Вінниця АС-2, рейси 1337-1340 на 5 років;

- зобов`язати Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації забезпечити за заявою Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 продовження строку дії Договору №265 від 24.03.2017 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція) за маршрутом Комсомольське АС-Козятин АС-Глухівці, рейси 69д-76д та Договору №243 від 01.12.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція) за маршрутом Вінниця АС-Жмеринка, рейси №б/н, Жмеринка-Вінниця АС, рейси №б/н, Токарівка-Вінниця АС, рейси 109/110 на 5 років;

- зобов`язати Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації забезпечити за заявою Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 продовження строку дії Договору №262 від 20.12.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському га приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція) за маршрутом Вінниця - Сутиски, рейси 757п-768п на 5 років.

Позовна заява мотивована тим, що позивачі є суб`єктами господарювання, що провадять ліцензований вид господарської діяльність з перевезення пасажирів автобусами.

У жовтні 2021 року позивачі звернулися до відповідача із заявами про продовження строку дії договору (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Проте, за наслідками розгляду заяв про продовження строку дії договору (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування прийнято рішення продовжити перевізникам по наданим заявам строк дії договору на один рік.

На думку позивачів, наказ Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації є протиравним в частині строку укладення договорів, адже відповідно до абзацу дев`ятого пункту 53 та абзацу першого пункту 55 Постанови № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» передбачено обов`язок організатора забезпечити за заявою автомобільного перевізника продовження строку дії договору (дозволу), але не більше одного разу і не більше ніж на п`ять років у разі виникнення підстав, визначених абзацом дев`ятим пункту 53 цього Порядку.

Тобто, зазначеними нормами визначено обмеження кількості та визначено строк на який може продовжуватися дія договору, а саме 5 (п`ять) років.

Тому, вважаючи, що наказ Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації від 06.12.2021 №16.1-АГ видано з порушенням норм діючого законодавства, а саме абзацу 9 пункту 53, та абзацу 1 пункту 55 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» від 03.12.2008 № 1081 позивачі звернулися до суду.

Ухвалою суду від 13.04.2022 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

03.05.2022 на адресу суду надійшов відзив представника відповідача, у якому останній заперечує щодо задоволення позовних вимог. Зокрема вказав, що згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування», а саме відповідно до пункту 29 якщо у разі продовження строку дії договору (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник не пізніше ніж за 90 календарних днів до закінчення строку дії договору (дозволу) подає організатору перевезень заяву за формою згідно з додатком 6 Постанови, то відповідно до пункту 55 Постанови організатор зобов`язаний за заявою автомобільного перевізника забезпечити продовження строку дії договору (дозволу), але не більше одного разу і не більше ніж на п`ять років у разі виникнення підстав, визначених абзацом дев`ятим пункту 53 цього Порядку.

Так відповідно до абзацу дев`ятого пункту 53 та абзацу першого пункту 55 Постанови № 1081 передбачено обов`язок організатора забезпечити за заявою автомобільного перевізника продовження строку дії договору (дозволу), але не більше одного разу і не більше ніж на п`ять років у разі виникнення підстав, визначених абзацом дев`ятим пункту 53 цього Порядку. Даний пункт дозволяє організатору перевезення продовжувати строк дії договору (дозволу) на перевезення пасажирів лише один раз і не більше ніж на 5 років, тобто на думку представника відповідача, постанова має імперативний характер лише щодо кількості продовжень договору (дозволу) та дозволяє організатору самостійно визначати на який саме термін продовжити додаткову угоду, але не більше ніж на 5 років.

Тому, представник відповідача вказав, що з огляду на ряд актуальних проблем (зміну адміністративно-територіального устрою, згідно чого було змінено місцезнаходження центрів надання адміністративних послуг та об`єктів соціальної інфраструктури; враховуючи застарілий рухомий склад, який використовується на маршрутній мережі загального користування Вінницької області (91% всього автобусного парку становлять транспортні засоби з датою виготовлення понад 10 років та не відповідають сучасним вимогам надання послуг пасажирських перевезень автотранспортом, а саме: комфорт, безпека, доступність особам з обмеженими можливостями), що є додатковою підставою для оновлення маршрутної мережі, тобто відкриття нових маршрутів, закриття збиткових маршрутів або об`єднання збиткових з прибутковими маршрутами; суттєва зміна, станом на сьогоднішній день, дорожнього покриття (частина доріг була відремонтована, інша частина доріг зазнала суттєвих експлуатаційних пошкоджень), дані умови передбачено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 року № 430-р "Про схвалення Національної транспортної стратегії України" на період до 2030 року та є вагомою підставою для зміни розкладу руху на маршрутах, які проходять через ділянки вищезазначених доріг), робочою групою було прийнято рішення та рекомендовано начальнику Управління продовжити термін дії договорів перевезення на 1 рік в межах чинного законодавства.

Ухвалою суду від 16.05.2022 розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено судове засідання на 06.06.2022.

06.06.2022 у судовому засіданні оголошено перерву, наступне судове засідання призначено на 21.06.2022.

21.06.2022 в судовому засіданні представник позивача позов підтримав та просив задовольнити з підстав зазначених у ньому.

Представник відповідача заперечив проти задоволення позову, посилаючись на мотиви викладені у відзиві.

Заслухавши позиції сторін, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Він-Авто», відповідно до Договору №224 від 29.11.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція), укладеним із Департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та інфраструктури Вінницької обласної державної адміністрації, здійснює перевезення пасажирів за маршрутом Могилів Подільський АС - Вінниця АС-2, рейси 1337-1340.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 відповідно до Договору №265 від 24.03.2017 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція), укладеним із Департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та інфраструктури Вінницької обласної державної адміністрації, здійснює перевезення пасажирів за маршрутом Комсомольське АС-Козятин АС-Глухівці. рейси 69д-76д.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 відповідно до Договору №243 від 01.12.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція), укладеним із Департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та інфраструктури Вінницької обласної державної адміністрації, здійснює перевезення пасажирів за маршрутом Вінниця АС-Жмеринка, рейси №б/н, Жмеринка-Вінниця АС, рейси №б/н, Токарівка- Вінниця АС, рейси 109/110.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 відповідно до Договору №262 від 20.12.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція), укладеним із Департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та інфраструктури Вінницької обласної державної адміністрації, здійснює перевезення пасажирів за маршрутом Вінниця - Сутиски, рейси 757п-768п.

16.10.2020 ТОВ «Він-Авто» звернувся до Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації із заявою про продовження строку дії договору (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

15.10.2020 ФОП ОСОБА_1 звернувся до Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації із заявою про продовження строку дії договорів (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

08.10.2020 ФОП ОСОБА_2 звернулась до Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації із заявою про продовження строку дії договору (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

В додатках до заяв позивачі додали: анкети для продовження строку дії договору (дозволу), відомості про автобуси, які будуть використовуватись на маршруті, відомості про додаткові умови обслуговування маршруту, відомості щодо інвестування коштів на придбання більш нових та/або комфортабельних автобусів.

Наказом Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації від 07.09.2021 №11.1-АГ «Про створення робочої групи для розгляду заяв про продовження дії (дозволів) з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та зміни руху автобусів» утворено робочу групу з розгляду заяв про продовження дії (дозволів) з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та зміни руху автобусів та затверджено Положення про неї.

06 грудня 2021 року на засіданні Робочої групи з розгляду заяв про продовження дії (дозволів) з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та зміни руху автобусів, яке оформлено протоколом №3, розглянутого заяви автомобільних перевізників про продовження строку дії договору на автобусному маршруті загального користування, що надійшли до організатора, а саме:

- ТОВ «Він-Авто», маршрут Могилів Подільський АС - Вінниця АС-2, рейси 1337- 1340;

- ФОП ОСОБА_2 , маршрут Вінниця - Сутиски, рейси 757п-768п;

- ФОП ОСОБА_1 , маршрут Комсомольське АС-Козятин АС- Глухівці, рейси 69д-76д;

- ФОП ОСОБА_1 , маршрут Вінниця AC-Жмеринка, рейси №б/н, Жмеринка-Вінниця АС, рейси №б/н, Токарівка- Вінниця АС, рейси 109/110,

За наслідками розгляду заяв про продовження строку дії договору (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування прийнято рішення продовжити перевізникам по наданим заявам строк дії договору на один рік.

Рішення Робочої групи обґрунтовано наступним: Разом з тим зазначив, що за розглядом, заяви автомобільних перевізників сформовані без зауважень та відповідно до пункту 53 та додатку 7 Постанови, наголосив, що перевізники здійснювали перевезення за цими маршрутами протягом попереднього періоду без порушень умов укладених попередніх договорів (дозволів).

З огляду на ряд актуальних проблем, а саме: зміна адміністративно-територіального устрою, згідно чого було змінено місцезнаходження центрів надання адміністративних послуг та об`єктів соціальної інфраструктури; застарілий рухомий склад (91% всього автобусного парку становлять транспортні засоби з датою виготовлення понад 10 років та не відповідають сучасним вимогам надання послуг пасажирських перевезень автотранспортом, а саме: комфорт, безпека, доступність особам з обмеженими можливостями), що є додатковою підставою для оновлення маршрутної мережі, тобто відкриття нових маршрутів, закриття збиткових маршрутів або об`єднання збиткових з прибутковими маршрутами; суттєва зміна, станом на сьогоднішній день, дорожнього покриття (частина доріг була відремонтована, інша частина доріг зазнала суттєвих експлуатаційних пошкоджень), що є вагомою підставою для зміни розкладу руху на маршрутах, які проходять через ділянки вищезазначених доріг, запропонував продовжити перевізникам строк дії договору на 1 рік та до закінчення терміну провести конкурс з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

06.12.2021 начальник Управління дорожнього господарства видав наказ №16.1-АГ «Про виконання протокольного рішення робочої групи для розгляду заяв про продовження дії договорів (дозволів) з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та зміни руху автобусів» відповідно до якого наказано робочій групі за результатами розгляду заяв (TOB «Він-Авто», маршрут Могилів Подільський АС - Вінниця АС-2, рейси 1337-1340; ФОП ОСОБА_2 , маршрут Вінниця - Сутиски, рейси 757п-768п; ФОП ОСОБА_1 , маршрут Комсомольське АС- Козятин АС-Глухівці, рейси 69д-76д, ФОП ОСОБА_1 , маршрут Вінниця АС-Жмеринка, рейси №б/н, Жмеринка-Вінниця АС, рейси №б/н, Токарівка- Вінниця АС, рейси 109/110) підготувати додаткові угоди на продовження перевізникам строк дії договору на 1 рік.

На виконання наказу від 06.12.2021 Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації №16.1-АГ «Про виконання протокольного рішення робочої групи для розгляду заяв про продовження дії договорів (дозволів) з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та зміни руху автобусів» Робочою групою підготовлено:

Додаткову угоду №1/2021 до договору про внесення змін та доповнень до договору №224 від 29.11.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція);

Додаткову угоду №1/2021 до договору про внесення змін та доповнень до договору №265 від 24.03.2017 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція);

Додаткову угоду №1/2021 до договору про внесення змін та доповнень до договору №243 від 01.12.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція);

Додаткову угоду №1/2021 до договору про внесення змін та доповнень до договору №262 від 20.12.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція).

Вважаючи, що наказ Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації від 06.12.2021 №16.1-АГ видано з порушенням норм діючого законодавства, а саме абзацу 9 пункту 53, та абзацу 1 пункту 55 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування» від 03.12.2008 № 1081 позивачі звернулися до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

У відповідності до статті 3 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 №2344-III (далі - Закон №2344-III), цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

Приписами статті 7 Закону №2344-III передбачено, що забезпечення організації пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування покладається на виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.

Відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати (ч. 1 ст. 31 Закону №2344-III).

Договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами (ч. 1 ст. 42 Закону №2344-III).

Відповідно до статті 43 Закону №2344-III, визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Відповідно до статті 44 Закону №2344-IIІ, організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать:

- визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками;

- державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.

У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років.

У разі відсутності перевізників-претендентів, які мають автобуси, що відповідають умовам конкурсу, конкурс проводиться серед претендентів, які пропонують використовувати на даному маршруті автобуси, що відповідають вимогам безпеки, але не відповідають умовам конкурсу за класом, пасажиромісткістю, параметрами комфортності, з урахуванням поданих інвестиційних проектів-зобов`язань щодо оновлення парку автобусів, які будуть повністю відповідати всім вимогам, у термін до п`яти років.

Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на термін від трьох до п`яти років.

Договір з переможцем конкурсу (або дозвіл) у разі відсутності в нього автобусів, що відповідають умовам конкурсу, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування укладають (або надають) на один рік.

Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 №1081 затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - Порядок №1081). Цей Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів, зокрема на автобусному маршруті, що проходить у межах населеного пункту (міський маршрут).

Відповідно до пункту 46 Порядку №1081, організатор перевезень визнає переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах того перевізника-претендента, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів, підготовлених конкурсним комітетом.

Згідно пункту 53 Порядку №1081, строк дії договору (дозволу) продовжується один раз на п`ять років за рішенням організатора перевезень за наявності заяви автомобільного перевізника - переможця попереднього конкурсу, яку він подає за формою згідно з додатком 7, в якій, зокрема, зазначається інформація про підтверджене інвестування коштів на придбання більш нових та/або комфортабельних автобусів стосовно тих, які використовувались автомобільним перевізником на об`єкті конкурсу, наявності вмотивованих підстав вважати зазначеного автомобільного перевізника таким, що здійснював перевезення за цим маршрутом протягом попереднього періоду без порушення умов укладеного попереднього договору (дозволу).

Даний пункт Порядку передбачає можливість продовження договору за одночасної наявності двох умов:

1) наявність відповідної заяви перевізника за формою згідно з додатком 7;

2) здійснення перевізником перевезень за цим маршрутом протягом попередньої періоду без порушень умов укладеного попереднього договору.

Відповідно до абзацу 1 пункту 55 Порядку № 1081, організатор зобов`язаний забезпечити за заявою автомобільного перевізника продовження строку дії договору (дозволу), але не більше одного разу і не більше ніж на п`ять років у разі виникнення підстав, визначених абзацом дев`ятим пункту 53 цього Порядку.

В абзаці 2 пункту 29 Порядку № 1081, зазначено, що у разі продовження строку дії договору (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник не пізніше ніж за 90 календарних днів до закінчення строку дії договору (дозволу) подає організатору перевезень заяву за формою згідно з додатком 6.

Аналізуючи зазначені норм суд зазначає, що організатор перевезень зобов`язаний забезпечити продовження строку дії договору (дозволу) один раз на п`ять років, у разі виникнення перевізником певних умов, визначених абзацом 9 пункту 53 цього Порядку, а саме: подання відповідної заяви, підтвердження інвестування коштів на придбання більш нових та/або комфортабельних автобусів та наявність підстав вважати перевізника таким, що здійснював перевезення без порушення умов попередньо укладеного договору (дозволу).

Тобто, на думку суду, зазначеними нормами визначено обмеження кількості та визначено строк на який може продовжуватися дія договору, а саме на 5 (п`ять) років.

При вирішенні даного спору по суті, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом вище, позивачі здійснюють перевезення пасажирів на автобусних за маршрутах загального користування, відповідно договорів укладених з відповідачем.

У жовтні 2020 року позивачі звернулися до Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації із заявами про продовження строку дії договору (дозволу) з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

В додатках до заяв позивачі додали: анкети для продовження строку дії договору (дозволу), відомості про автобуси, які будуть використовуватись на маршруті, відомості про додаткові умови обслуговування маршруту, відомості щодо інвестування коштів на придбання більш нових та/або комфортабельних автобусів.

Рішенням робочої групи, оформленим протоколом №3 від 06.12.2021 підтверджено, що заяви автомобільних перевізників сформовані без зауважень та відповідно до пункту 53 та додатку 7 Постанови, крім того наголошено, що перевізники здійснювали перевезення за маршрутами протягом попереднього періоду без порушень умов укладених попередніх договорів (дозволів).

Отже, на переконання суду, вказані обставини свідчать про наявність законодавчо встановлених підстав для укладення з позивачами договорів на перевезення пасажирів строком на 5 років, адже умови, визначені абзацом 9 пункту 53 цього Порядку №1081 позивачами виконані, що також підтверджено відповідачем (робочою групою) під час розгляду заяв останніх.

Проте, оскаржуваним наказом Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації від 06.12.2021 №16.1-АГ «Про виконання протокольного рішення робочої групи для розгляду заяв про продовження дії договорів (дозволів) з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та зміни руху автобусів» позивачам продовжено дію договорів на один рік.

Таким чином, вказані обставини свідчать про протиправність наказу Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації від 06.12.2021 №16.1-АГ та, як наслідок, про доцільність його скасування.

Обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушених права позивачів, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача забезпечити за заявами Товариства з обмеженою відповідальністю «Він-Авто», Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 продовження строку дії Договорів №224 від 29.11.2016, №265 від 24.03.2017, №243 від 01.12.2016, №262 від 20.12.2016 на 5 років.

При цьому доводи відповідача щодо дискреційності повноважень відповідача при вирішенні питання строку укладення договору на перевезення пасажирів, суд вважає безпідставними, з огляду на наступне.

Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Пунктами 1.6, 2.4 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2010 № 1380/5 передбачено, що дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

Зобов`язання позивача прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи.

У випадку невиконання обов`язку відповідачем, за наявності визначених законом умов, у суду виникають підстави для ефективного захисту порушеного права позивача шляхом, зокрема, зобов`язання відповідача вчинити певні дії, спрямовані на відновлення порушеного права, або шляхом зобов`язання прийняти рішення.

Однак, як і будь-який інших спосіб захисту, зобов`язання відповідача прийняти рішення може бути застосовано судом за наявності необхідних та достатніх для цього підстав.

Адміністративний суд, з урахуванням фактичних обставин, зобов`язаний здійснити ефективне поновлення порушених прав, а не лише констатувати факт наявності неправомірних дій. Для цього адміністративний суд наділений відповідними повноваженнями, зокрема, ч. 4 ст. 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному п. 4 ч. 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

З урахуванням висновків суду, висловлених в даному рішенні, щодо протиправності рішення відповідача щодо укладення договору строком на один рік, повноважень діяти на власний розсуд, з огляду на наявність підстав для укладення з позивачем договору, окрім як укладення договору строком на 5 років у відповідача немає, у зв`язку із чим доводи відповідача щодо дискреційності повноважень у вказаній частині суд вважає необгрунтованими.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини 2 статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд доходить висновку про обгрунтованість позовних вимог, з огляду на що адміністративний позов належить задовольнити.

Згідно частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як свідчать матеріали справи, позивачами сплачено судовий збір у розмірі 4962 грн кожним.

Разом із тим, за подачу даної позовної заяви позивачам слід було сплатити судовий збір у розмірі 2481 грн кожним, адже як вбачається із змісту позовної заяви, кожним із позивачів заявлено дві вимоги немайнового характеру, які співвідносяться як основна та похідна, що слід рахувати однією вимогою.

Тому, суд дійшов висновку про стягнення понесених позивачами судових витрат зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивачів у сумі 2481 грн.

Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації від 06.12.2021 №16.1-АГ «Про виконання протокольного рішення робочої групи для розгляду заяв про продовження дії договорів (дозволів) з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та зміни руху автобусів».

Зобов`язати Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації забезпечити за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Він-Авто» продовження строку дії Договору №224 від 29.11.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція) за маршрутом Могилів Подільський АС - Вінниця АС-2, рейси 1337-1340 на 5 років.

Зобов`язати Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації забезпечити за заявою Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 продовження строку дії Договору №265 від 24.03.2017 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція) за маршрутом Комсомольське АС-Козятин АС-Глухівці, рейси 69д-76д та Договору №243 від 01.12.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському та приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція) за маршрутом Вінниця АС-Жмеринка, рейси №б/н, Жмеринка-Вінниця АС, рейси №б/н, Токарівка-Вінниця АС, рейси 109/110 на 5 років.

Зобов`язати Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації забезпечити за заявою Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 продовження строку дії Договору №262 від 20.12.2016 про організацію перевезень пасажирів на внутрішньообласному міжміському га приміському автобусному маршруті загального користування (нова редакція) за маршрутом Вінниця - Сутиски, рейси 757п-768п на 5 років.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Він-Авто» судовий збір в розмірі 2481 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню) за рахунок бюджетних асигнувань Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації.

Стягнути на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 2481 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню) за рахунок бюджетних асигнувань Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації.

Стягнути на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 судовий збір в розмірі 2481 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню) за рахунок бюджетних асигнувань Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до статті 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Він-Авто" (вул. Леніна, 7, с. Пултівці, Вінницький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 37849837)

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

Фізична особа-підприємець ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 )

Управління дорожнього господарства Вінницької обласної державної адміністрації (вул. Соборна, 15А, м. Вінниця, Вінницька область, код ЄДРПОУ 42410673)

Копію рішення у повному обсязі сторони можуть одержати 24.06.2022.

Суддя Мультян Марина Бондівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2022
Оприлюднено03.07.2022
Номер документу104928602
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —120/3283/22

Рішення від 20.06.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 15.05.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

Ухвала від 12.04.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Мультян Марина Бондівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні