ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 червня 2022 року Справа № 160/6917/22
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рищенка А.Ю., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Управління гуманітарної політики Нікопольської міської ради до Державної аудиторської служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог (на стороні позивача) Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» про визнання протиправним та скасування висновку, -
ВСТАНОВИВ:
13.05.2022 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Управління гуманітарної політики Нікопольської міської ради до Державної аудиторської служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог (на стороні позивача) Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ», в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати висновок Державної аудиторської служби України про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-08-03-006504-b від 02.05.2022.
В обґрунтування позовної заяви позивач зазначив, що порушень, встановлених під час моніторингу відповідачем процедури закупівлі UA-2021-08-03-006504-b, не допускав. Вказав, що висновок відповідача про порушення вимог абз.3 п. 1 ч. 1 ст. 31 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме невідхилення тендерної пропозиції у зв`язку з тим, що учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, не відповідає дійсності. Так, відповідно до п. 6 ч. 2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» для підтвердження тендерної пропозиції іншим умовам тендерної документації учаснику необхідно надати копію балансу та звіту про фінансові результати за останній звітний період. Копію звіту про рух грошових коштів за останній звітний період, або лист - підтвердження з посиланням на норми відповідних законодавчих актів України про те, що їх фінансова звітність не містить звіту про рух грошових коштів. Примітка: З метою уникнення дискримінації новостворених підприємств (утворених на початку 2021 р.), для підтвердження наявності фінансової спроможності, такі підприємства у складі своєї пропозиції надають лист у довільній формі з обґрунтованими причинами неможливості надати в складі пропозиції копію балансу, звіту про фінансові результати, звіту про рух грошових коштів». Відповідно до витягу з реєстру платників єдиного податку від 05.02.2019 № 1904073400076 ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» є платником єдиного податку 3 групи та листом від 03.05.2022 вих.№25 повідомило, що «згідно ст.13 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік, крім того, відповідно до облікової політики підприємства фінансова звітність може складатися за інші періоди. Проміжна фінансова звітність складається за результатами першого кварталу, першого півріччя, дев`яти місяців. Відповідно до операційного, вищого контролю та відповідно до облікової політики підприємства у ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» подається звітність щоквартально. Виходячи з вищевикладеного останнім звітним періодом для підприємства є звіт за 6 місяців 2021 року». Враховуючи викладене, позивач не вважає, що в даному випадку має місце невідповідність учасника кваліфікаційним критеріям, що мало б наслідком відхилення його тендерної пропозиції. Відтак в діях позивача відсутні порушення вимог абз. 3 п. 1 ч. 1 ст.31 Закону щодо невідхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ».
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.05.2022 відкрито провадження у справі №160/6917/22 та призначено розгляд останньої за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
16.06.2022 на адресу суду від представника відповідача надійшов письмовий відзив на позовну заяву, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував посилаючись на те, що тендерна пропозиція учасника ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» не відповідала умовам тендерної документації, оскільки ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» було надано проміжну звітність за 6 місяців 2021 року, однак не надано копії балансу та звіту про фінансові результати за останній звітний період (2020 рік). Таким чином, ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» не було дотримано вимог п. 1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» та п. 2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції».
Згідно положень ст. 262 КАС України, суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Управлінням гуманітарної політики Нікопольської міської ради було розміщено оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю «Капітальний ремонт будівлі спортивного павільйону з підвалом по пр. Трубників, 48б в м.Нікополь, Дніпропетровської області» (ідентифікатор закупівлі UA-2021-08-03-006504-b).
Дана закупівля у відповідності із вимогами Закону України «Про публічні закупівлі» розміщена в електронному вигляді на офіційній веб-сторінці системи - https:// https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-08-03-006504-b.
Критерій вибору переможця - ціна.
Переможцем торгів визначено ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» та укладено договір №0609 від 06.09.2021.
11.04.2022 Державною аудиторською службою України розпочато моніторинг закупівлі UA-2021-08-03-006504-b «Капітальний ремонт будівлі спортивного павільйону з підвалом по пр. Трубників, 48б в м.Нікополь, Дніпропетровської області».
02.05.2022 Державною аудиторською службою України складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-08-03-006504-b.
За результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій установлено порушення вимог абз.3 п.1 ч.1 ст.31 Закону України «Про публічні закупівлі» при розгляді тендерної пропозиції ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ».
Так, ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» в своїй тендерній пропозиції надав проміжну фінансову звітність (копії балансу та звіту про фінансові результати) за 6 місяців 2021 року, однак не надав фінансову звітність за останній звітний період (2020 рік), чим не дотримав вимоги п.1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» та п.2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції».
З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері публічних закупівель, які є значущими через необ`єктивне та упереджене визначення переможця процедури закупівлі, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» Держаудитслужба зобов`язала здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Не погодившись з висновком про результати моніторингу від 02.05.2022, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Положенням про Державну аудиторську службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 43 від 03.02.2016 (далі - Положення), визначено, що Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Відповідно до підпункту 3 пункту 4 Положення Держаудитслужба реалізує державний фінансовий контроль через здійснення державного фінансового аудиту; перевірки закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель.
Пунктом 7 Положення встановлено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Отже, Державна аудиторська служба України безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи відповідно до ст. 5 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" здійснює контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому ст. 8 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон 922-VIII).
Моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель (п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону № 922-VIII).
Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону 922-VIII рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Частиною 3 статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Частиною 4 ст. 8 Закону № 922-VIII врегульовано строк здійснення моніторингу процедури закупівлі який не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
Відповідно до ч. 6 ст. 8 Закону № 922-VIII за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
У висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
Згідно спірного висновку відповідача про порушення Управління гуманітарної політики Нікопольської міської ради вимог абзацу 3 пункту 1 частини 1 статті 31 Закону України "Про публічні закупівлі", згідно з якими замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства, суд відзначає таке.
Абзацом першим частини третьої статті 22 Закону №922-VIII передбачено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Згідно із вимогами п. 6 ч. 2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації для підтвердження тендерної пропозиції іншим умовам тендерної документації учаснику необхідно надати копію балансу та звіту про фінансові результати за останній звітний період. Копію звіту про рух грошових коштів за останній звітний період, або лист - підтвердження з посиланням на норми відповідних законодавчих актів України про те, що їх фінансова звітність не містить звіту про рух грошових коштів. Примітка: З метою уникнення дискримінації новостворених підприємств (утворених на початку 2021 р.), для підтвердження наявності фінансової спроможності, такі підприємства у складі своєї пропозиції надають лист у довільній формі з обґрунтованими причинами неможливості надати в складі пропозиції копію балансу, звіту про фінансові результати, звіту про рух грошових коштів».
Так, відповідно до витягу з реєстру платників єдиного податку від 05.02.2019 року №1904073400076 ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» є платником єдиного податку 3 групи.
Листом від 03.05.2022 року вих.№25 ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» повідомило Управління гуманітарної політики Нікопольської міської ради, що згідно ст.13 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік, крім того, відповідно до облікової політики підприємства фінансова звітність може складатися за інші періоди. Проміжна фінансова звітність складається за результатами першого кварталу, першого півріччя, дев`яти місяців. Відповідно до операційного, вищого контролю та відповідно до облікової політики підприємства у ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» подається звітність щоквартально. Виходячи з вищевикладеного останнім звітним періодом для підприємства є звіт за 6 місяців 2021 року».
У свою чергу п. 4 ч. 2 ст. 16 Закону № 922-VIII встановлено, що замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема, наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
На переконання суду саме до повноважень замовника відноситься надання оцінки тендерних пропозицій, зокрема, фінансової спроможності учасника відкритих торгів.
При цьому, буквальне трактування Державною аудиторською службою України ст.13 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» не може бути безумовною підставою для відхилення тендерної пропозиції в разі відсутності з боку замовника нарікань на відповідність поданої документації.
Констатуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що ТОВ «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» подаючи звітність за шість місяців 2021 року, яка прийнята замовником торгів, виконало вимоги п.1 розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» та п.2 розділу «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації.
Тож, на переконання суду, посилання відповідача на порушення Управління гуманітарної політики Нікопольської міської ради приписів абз. 3 п.1 ч. 1 ст. 31 Закону України «Про публічні закупівлі» є безпідставними.
Таким чином, порушення позивачем вимог Закону України «Про публічні закупівлі» за спірною закупівлею відсутні, а отже, спірний висновок не може вважатися правомірним та підлягає скасуванню.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про задоволення позовної заяви.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Управління гуманітарної політики Нікопольської міської ради до Державної аудиторської служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог (на стороні позивача) Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕПЛОЕНЕРГОСЕРВІС НІКОПОЛЬ» про визнання протиправним та скасування висновку - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати висновок Державної аудиторської служби України про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2021-08-03-006504-b від 02.05.2022.
Стягнути з Державної аудиторської служби України (код ЄДРПОУ 40165856) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Управління гуманітарної політики Нікопольської міської ради (код ЄДРПОУ 40452816) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 2 481,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог ст. 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені ст. 295 КАС України.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя А. Ю. Рищенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2022 |
Оприлюднено | 03.07.2022 |
Номер документу | 104928791 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні