Рішення
від 20.06.2022 по справі 440/1730/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 червня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/1730/22Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ясиновського І.Г.,

за участю:

секретаря судового засідання Сизої І.А.,

представника позивача - Логвінова Є.В.,

представника відповідачів - Мартиненко Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "КОЛДІ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство КОЛДІ (надалі по тексту - позивач, ПП КОЛДІ) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі по тексту - відповідач1, ГУ ДПС в Полтавській області), Державної податкової служби України (надалі по тексту відповідач2, ДПС України) відповідно до якої просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №3637962/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 3 від 04.12.21;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №3637959/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 4 від 04.12.21;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №3637951/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 6 від 06.12.21;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №3637955/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 7 від 06.12.21;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №3637957/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 8 від 07.12.21;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №3637965/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 9 від 07.12.21;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №3637963/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 10 від 08.12.21;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 04.12.21 на загальну суму 462556,09 грн, в т.ч. ПДВ 77092,68 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 04.12.21 на загальну суму 459404,09 грн, в т.ч. ПДВ 76567,35 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

зобов`язати Державну податкову службу Українизареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 06.12.21 на загальну суму 471305,90 грн, в т.ч. ПДВ 78550,98 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 06.12.21р. на загальну суму 465 708,10 грн, в т.ч. ПДВ 77618,2 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 від 07.12.21р. на загальну суму 453 163,91 грн, в т.ч. ПДВ 75527,32 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 07.12.21 на загальну суму 489 348,10 грн, в т.ч. ПДВ 81558,2 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 08.12.21 на загальну суму 483072,00 грн, в т.ч. ПДВ 80512,00 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання.

Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що Приватним підприємством КОЛДІ подано до контролюючого органу ряд податкових накладних для їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак рішеннями відмовлено у реєстрації таких податкових накладних, не зважаючи на їх відповідність всім вимогам та критеріям, що встановлені Податковим кодексом України та відповідними підзаконними нормативно-правовими актами.

Позивач звернув увагу на те, що спірні рішення не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень відповідачем, а лише містять посилання на те, що причиною їх прийняття є ненадання платником податку первинних документів. У той же час, як вказує позивач, відповідачем не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної.

Крім того, позивач зазначив, що після зупинення реєстрації податкових накладних ним було подано до контролюючого органу усі необхідні для реєстрації первинні документи, які не мають жодних дефектів та підтверджують факт здійснення господарської операції, а тому спірні рішення було прийнято протиправно та має бути скасовано.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження.

16 березня 2022 року до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с. 145-154, т.2/.

Відповідачі, заперечуючи проти позовних вимог, повідомили про те, що за результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів про підтвердження реальності здійснення операцій Комісією ГУ ДПС у Полтавській області прийняті рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з вказаною конкретною причиною відмови у реєстрації. За результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ПП «КОЛДІ» до податкових накладних на надання послуг перевезення встановлено, що платником порушено п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, а саме не надані копії товарно-транспортних накладних, які підтверджують перевезення вантажів автомобільним транспортом. За результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ПП КОЛДІ до податкових накладних встановлено, що відсутній Додаток до Договору поставки нафтопродуктів №ВТГ-417 від 29.1 1.2021, який відповідно до пп.2.1 даного договору є його невід`ємною частиною, а також не надано паспорт якості (сертифікат відповідності) на мазут. Крім того, надані платником копії первинних документів складено з порушенням ст. 9 ЗУ Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та п.п.2.14 п.2 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою Постановою НБУ №22 від 21.01.2004, чим порушено п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520.

Відповідачі зазначили, що оскільки обсяг поданих позивачем документів не відповідає вичерпному переліку, закріпленому у пункті 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних, їх зміст не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини здійснення фінансово-господарської операції.

На думку відповідачів, висновки контролюючого органу є обґрунтованими, оскільки фактичне здійснення господарських операцій не підтверджено належними доказами, що свідчить про відсутність реальних правовідносин між позивачем та його контрагентами.

28 березня 2022 року до суду надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої представник позивача, наполягаючи на раніше наведених аргументах, просив задовольнити позов /а.с. 199-207, т.2/.

Ухвалою суду від 07 червня 2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні 21 червня 2022 року під час розгляду справи по суті представник позивача позовні вимоги підтримував, просив позов задовольнити, представник відповідачів проти позову заперечував та просив в задоволенні позовних вимог відмовити.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.

Між ПП «Колді» (по тексту договору Постачальник) та ТОВ «ВЕГ» (по тексту Покупець) укладено договір поставки нафтопродуктів №191121 від 19.11.2021 року /а.с. 62-65, т.1/.

Судом встановлено, що за результатами господарських операцій на виконання умов вказаного договору позивачем складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних в електронному вигляді засобами автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України, окрім інших, такі податкові накладні: № 3 від 04.12.2021 на загальну суму 462556,09 грн, в тому числі ПДВ 77092,68 грн; № 4 від 04.12.2021 на загальну суму 459404,09 грн, в тому числі ПДВ 76567,35 грн; № 6 від 06.12.2021 на загальну суму 471305,90 грн, в тому числі ПДВ 78550,98 грн; № 7 від 06.12.2021 на загальну суму 465708,10 грн, в тому числі ПДВ 77618,02 грн; № 8 від 07.12.2021 на загальну суму 453163,91 грн, в тому числі ПДВ 75527,32 грн; № 9 від 07.12.2021 на загальну суму 489348,10 грн, в тому числі ПДВ 81558,02 грн; № 10 від 08.12.2021 на загальну суму 483072,00 грн, в тому числі ПДВ 80512,00 грн /а.с. 87-88, 130-131, 173-174, 208-209, т.1; 16-17, 53-54, 94-95, т.2/.

Проте за результатами їх розгляду контролюючий орган через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України направив платнику квитанції, у яких, серед іншого, зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального, щодо товару/послуги 2710196400, що відповідає п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D" = 2.5154%, "Р" = 173582" /а.с. 89, 132, 175, 210, т.1; 18, 55, 96, т.2/.

Позивачем складено та подано до ГУ ДПС у Полтавській області пояснення від 04.01.2022 №2 і №3, від 05.01.2022 № 1, №2, № 3, №4 і № 5 та копії документів щодо вказаних податкових накладних, реєстрацію яких зупинено відповідно /а.с. 90-92, 133-135, 176-178, 211-213, т.1; 19-21, 56-58, 97-99, т.2/.

Комісією ГУ ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняті наступні рішення:

№3637962/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 3 від 04.12.21 /а.с. 93-94, т. 1/;

№3637959/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 4 від 04.12.21 /а.с. 136-137, т.1/;

№3637951/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 6 від 06.12.21 /а.с. 179-180, т.1/;

№3637955/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 7 від 06.12.21 /а.с. 214-215, т.1/;

№3637957/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 8 від 07.12.21 /а.с. 22-23, т.2/;

№3637965/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 9 від 07.12.21 /а.с. 59-60, т.2/;

№3637963/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 10 від 08.12.21 /а.с. 100-101, т.2/.

Не погодившись з вказаними рішеннями, позивач оскаржив їх в адміністративному порядку, за результатами якого рішеннями комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних без змін /а.с. 95-106, 138-148, 181-191, 216-225, т.1; 24-34, 61-71, 102-111, т.2/.

Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем спірних рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з вимогами про їх скасування та зобов`язання вчинити певні дії, з приводу чого суд зазначає наступне.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

У силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З урахуванням положень наведеної норми, суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має зазначити конкретний критерій ризиковості та деталізувати у чому саме податкова накладна відповідає такому критерію.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 /далі - Порядок №520/.

Пунктами 2-6, 9-11 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних відносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Аналіз наведених вище правових норм свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної/розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.

Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).

У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Зі змісту залучених до матеріалів справи копій квитанцій судом встановлено, що контролюючим органом сформовано наступний висновок: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відсутні відомості у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального, щодо товару/послуги 2710196400, що відповідає п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D" = 2.5154%, "Р" = 173582" /а.с. 89, 132, 175, 210, т.1; 18, 55, 96, т.2/.

Мотивуючи цей висновок податковий орган у відзиві на позовну заяву зазначив, що за результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ПП «КОЛДІ» до податкових накладних на реалізацію товару встановлено, що платником порушено п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, а саме Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником надано неповний пакет копій первинних документів, визначений п.5 Порядку до податкових накладних: відсутній Додаток до Договору поставки нафтопродуктів №ВТГ-417 від 29.1 1.2021, який відповідно до пп.2.1 даного договору є його невід`ємною частиною, а також не надано паспорт якості (сертифікат відповідності) на мазут. Крім того, надані платником копії первинних документів складено з порушенням ст. 9 ЗУ Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та п.п.2.14 п.2 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою Постановою НБУ №22 від 21.01.2004.

Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому, пунктом 11 Порядку №1165 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучену до матеріалів справи копії квитанцій суд встановив, що у ній не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН.

При цьому суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у даному випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

У контексті вищенаведеного суд також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.

Однак, у даному випадку надіслані позивачу квитанції містять лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.

Окремо суд наголошує, що підставою для зупинення реєстрації вказаних вище податкових накладних послугувало твердження контролюючого органу про відсутність відомостей у Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального, щодо товару/послуги 2710196400, що відповідає п. 3 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, про що зазначено у відповідних квитанціях /а.с. 89, 132, 175, 210, т.1; 18, 55, 96, т.2/.

Натомість суд враховує, що позивачем після отримання квитанцій надіслані контролюючому органу письмові пояснення разом з копіями документів, які на його думку підтверджують обґрунтованість складення окремо кожної з податкових накладних.

Також такі пояснення містять зауваження, що реалізований позивачем товар не входить до переліку товарів, з яких справляється акцизний податок, тобто мазут паливний марки 100 зольний малосірчистий низькопарафіністий не є підакцизним товаром.

Натомість при винесенні спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних комісією встановлено, що за результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ПП «КОЛДІ» до податкових накладних встановлено, що платником порушено п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником надано неповний пакет копій первинних документів, визначений п.5 Порядку до податкових накладних: відсутній Додаток до Договору поставки нафтопродуктів №ВТГ-417 від 29.1 1.2021, який відповідно до пп.2.1 даного договору є його невід`ємною частиною, а також не надано паспорт якості (сертифікат відповідності) на мазут. Крім того, надані платником копії первинних документів складено з порушенням ст. 9 ЗУ Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та п.п.2.14 п.2 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою Постановою НБУ №22 від 21.01.2004.

Крім того, суд звертає увагу, що витягів з протоколів засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних представником відповідачів суду надано не було.

В той же час, у контролюючого органу станом на час розгляду комісією документів, були письмові пояснення позивача із доданими документами, які ним долучено на власний розсуд з метою підтвердження вказаної господарської операції.

Контролюючий орган, в свою чергу, будь-якої оцінки вказаним обставинам не надавав, жодних перевірок позивача з метою підтвердження чи спростування реальності господарських операцій останнього в частині надання послуг/продажу товару не проводив, а за таких обставин суд вважає необ`єктивним та необґрунтованим твердження щодо правомірності рішення про відмову у реєстрації податкової накладної без проведення перевірки та без урахування всіх інших документів, які надані відповідачу разом із поясненнями позивача.

Відповідачем не було надано жодних обґрунтувань в підтвердження правомірності оскаржуваного рішення, зокрема не зазначено яким чином ним не було взято до уваги надані позивачем платіжні доручення по оплаті за товар та листи контрагента позивача щодо призначення вказаних платежів, а також на яких підставах відповідачем для реєстрації податкової накладної вимагалося надання паспортів якості на товар, з урахуванням наданих позивачем пояснень та документів, а також на якій підставі без проведення відповідної документальної перевірки позивача здійснювався аналіз вказаних обставин саме під час прийняття рішення щодо реєстрації відповідних податкових накладних.

Стосовно аналізу господарських операцій між позивачем та його контрагентом в цій справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Відповідачем у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації в ЄРПН складених ПП КОЛДІ податкових накладних № 3 від 04.12.2021 на загальну суму 462556,09 грн, в тому числі ПДВ 77092,68 грн; № 4 від 04.12.2021 на загальну суму 459404,09 грн, в тому числі ПДВ 76567,35 грн; № 6 від 06.12.2021 на загальну суму 471305,90 грн, в тому числі ПДВ 78550,98 грн; № 7 від 06.12.2021 на загальну суму 465708,10 грн, в тому числі ПДВ 77618,02 грн; № 8 від 07.12.2021 на загальну суму 453163,91 грн, в тому числі ПДВ 75527,32 грн; № 9 від 07.12.2021 на загальну суму 489348,10 грн, в тому числі ПДВ 81558,02 грн; № 10 від 08.12.2021 на загальну суму 483072,00 грн, в тому числі ПДВ 80512,00 грн.

За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем відповідної господарської операції та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних контролюючий орган не довів відповідність відображеної у ній господарської операції критеріям ризиковості здійснення операцій, та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, що позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу. Посилання відповідача у спірному рішенні на недостатність наданих позивачем копій документів та/або їх недоліки, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, як підставу відмови у її реєстрації, є безпідставним, оскільки позивачу не було повідомлено про конкретні документи, які він мав надати для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, а про ті, які було повідомлено - позивачем було надано до пояснень, однак безпідставно не було взято до уваги відповідачем.

Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку в ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних вказаних вище податкових накладних, а тому рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №3637962/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 3 від 04.12.21, №3637959/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 4 від 04.12.21, №3637951/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 6 від 06.12.21, №3637955/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 7 від 06.12.21, №3637957/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 8 від 07.12.21, №3637965/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 9 від 07.12.21, №3637963/30285464 від 11.01.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної Приватного підприємства КОЛДІ № 10 від 08.12.21) прийняті відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправними та підлягають скасуванню.

Відтак, вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Надаючи оцінку вимогам про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні:

№ 3 від 04.12.21 на загальну суму 462556,09 грн, в т.ч. ПДВ 77092,68 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

№ 4 від 04.12.21 на загальну суму 459404,09 грн, в т.ч. ПДВ 76567,35 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

№ 6 від 06.12.21 на загальну суму 471305,90 грн, в т.ч. ПДВ 78550,98 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

№ 7 від 06.12.21р. на загальну суму 465 708,10 грн, в т.ч. ПДВ 77618,2 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

№ 8 від 07.12.21р. на загальну суму 453 163,91 грн, в т.ч. ПДВ 75527,32 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

№ 9 від 07.12.21 на загальну суму 489 348,10 грн, в т.ч. ПДВ 81558,2 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання;

№ 10 від 08.12.21 на загальну суму 483072,00 грн, в т.ч. ПДВ 80512,00 грн, складену та подану на реєстрацію Приватним підприємством КОЛДІ датою її фактичного подання, суд зазначає наступне.

У відповідності до п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.

Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пунктів 19 та 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29 грудня 2010 року (у відповідній редакції), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Таким чином, податкові накладні, реєстрацію яких зупинено, можуть бути зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення про реєстрацію відповідних податкових накладних датою, зазначеною в такому судовому рішенні.

У відповідності до листа Вищого адміністративного суду України від 24.10.2013 № 1486/12/13-13 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.

Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.

У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.

Зважаючи на викладене, резолютивна частина постанови адміністративного суду про задоволення позовних вимог у справі, предметом оскарження в якій є протиправність неприйняття податкової накладної для реєстрації, з урахуванням вимог пункту 1 частини другої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України повинна містити висновок про визнання протиправним неприйняття податкової накладної для реєстрації, а також зазначення того, що податкову накладну потрібно вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку (із зазначенням дати).

Застереження щодо конкретної дати, з якої податкова накладна є прийнятою і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, поряд із визнанням протиправним власне неприйняття податкової накладної для реєстрації, є правомірним.

Отже, незалежно від того, чи містить вимога позивача прохання щодо визначення дати, з якої податкова накладна є прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд з метою захисту прав позивача повинен вказати відповідну дату в резолютивній частини постанови.

Відтак, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації податкової накладної контролюючим органом обрано лише його відповідність критеріям ризиковості платника податків, а обґрунтованість даної підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд, керуючись положеннями частини другої статті 9 КАС України, дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складені ПП КОЛДІ податкові накладні № 3 від 04.12.2021; № 4 від 04.12.2021; № 6 від 06.12.2021; № 7 від 06.12.2021; № 8 від 07.12.2021; № 9 від 07.12.2021; № 10 від 08.12.2021, датою їх подання.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Разом з тим, частиною 8 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Оскільки у спірних відносинах права позивача порушені прийняттям протиправного рішення ГУ ДПС України у Полтавській області в особі створеної нею Комісії, суд дійшов висновку, що сплачений позивачем судовий збір належить стягнути саме за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС України у Полтавській області у розмірі 17367,00 грн /а.с.38, т.1/.

В частині солідарного стягнення витрат на правничу допомогу у розмірі 24000 грн, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другою статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат /частина третя статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України/.

А відповідно до частини четвертої згаданої статті, розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

До позову надано оригінал ордеру на надання правничої допомоги від 28.01.2022 /а.с. 39,т.1/, копію свідоцтва на право заняття адвокатською діяльністю /а.с. 40, т.1/, копію договору про надання професійної правничої допомоги №2201А від 22.01.2022 /а.с. 43-47,т.1/, копію розрахунку вартості робіт (наданих послуг) від 22.01.2022 та акту №1 приймання-передачі наданих послуг від 28.01.2022 /а.с. 48-50, т.1/, відповідно до яких:

Складання позовної заяви - витрачено 7 годин;

Підготовка до подачі матеріалів позову з додатками та безпосередньо подача позову до суду - витрачено 1,5 години;

Складання відповіді на відзив - витрачено 1 годину 20 хвилин;

Всього 9 годин 50 хвилин загальною вартістю 24000,00 грн.

Згідно долученої копії платіжного доручення №19 від 27.01.2022 позивачем сплачено адвокатському бюро кошти у загальній сумі лише в розмірі 5000 грн /а.с. 41, т.1/. Інших доказів здійснення оплати надано не було.

Суд зауважує, що при визначенні суми відшкодування витрат на професійну правничу допомогу суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін.

Визначений адвокатом у розрахунку суми час для складання позову, на переконання суду, не відповідає рівню складності даної справи. В свою чергу в частині підготовки матеріалів суд зауважує, що додатки до позову засвідчені печаткою ПП «КОЛДІ», що спростовую факт надання послуг адвоката з підготовки останніх.

Натомість судом враховано, що після підписання відповідних акту приймання-передачі та детального опису робіт адвокатом здійснено представництво інтересів позивача у підготовчому та судовому засіданнях, що є важливим для належного представлення інтересів позивача та які адвокатом не включено до детального опису робіт в обґрунтування розміру витрат на правову допомогу.

Вказані вище обставини та заперечення відповідачів, викладені у відзиві на позов, свідчать про те, що заявлений до стягнення розмір витрат на оплату послуг адвоката не є співмірним із складністю справи, з урахуванням розгляду справи в порядку письмового провадження та виконаних адвокатом робіт, часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт та їх обсягом, а тому суд вважає, що розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката у цьому випадку має бути зменшений та має складати 5000 грн та підлягає стягнення з ГУ ДПС в Полтавській області.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов Приватного підприємства КОЛДІ (вул. Кричевського, буд.9, кв.10, м. Полтава, Полтавська область, 36020, ідентифікаційний код 30285464) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП:44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3637962/30285464 від 11.01.2022, №3637959/30285464 від 11.01.2022, №3637951/30285464 від 11.01.2022, №3637955/30285464 від 11.01.2022, №3637957/30285464 від 11.01.2022, №3637965/30285464 від 11.01.2022, №3637963/30285464 від 11.01.2022.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складені Приватним підприємством КОЛДІ № 3 від 04.12.2021; № 4 від 04.12.2021; № 6 від 06.12.2021; № 7 від 06.12.2021; № 8 від 07.12.2021; № 9 від 07.12.2021; № 10 від 08.12.2021, датою їх подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП: 44057192) на користь Приватного підприємства КОЛДІ (вул. Кричевського, буд.9, кв.10, м. Полтава, Полтавська область, 36020, ідентифікаційний код 30285464) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 17367,00 грн /Сімнадцять тисяч триста шістдесят сім гривень/ та на правничу допомогу у розмірі 5000,00 грн /п`ять тисяч гривень/.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017. Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, з урахуванням положень пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне рішення складено 24 червня 2022 року.

СуддяІ.Г.Ясиновський

Дата ухвалення рішення20.06.2022
Оприлюднено03.07.2022
Номер документу104930189
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/1730/22

Ухвала від 27.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 17.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 17.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 09.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 09.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.Г. Ясиновський

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні