Справа № 466/1992/22
Провадження № 2-а/456/40/2022
РІШЕННЯ
іменем України
24 червня 2022 року місто Стрий
Стрийський міськрайонний суд Львівської області у складі:
головуючого судді Бораковського В. М.
секретар судового засідання Нечипір А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної екологічної інспекції у Львівській області, начальника відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів - старшого державного інспектора з охорони навколишнього середовища Львівської області Державної екологічної інспекції у Львівській області Мандій Анатолія Івановича про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,
за участю:
представника позивача Сливки В.В.,
встановив:
Стислий виклад позиції сторін.
В обґрунтування своїх вимог щодо предмета спору представник позивача покликається на те, що начальник відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів старший державний інспектор з охорони навколишнього середовища Львівської області Мандій А.І. 23лютого 2022 року виніс постанову про накладення адміністративного стягнення № 195-02, якою ОСОБА_1 було притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 52 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 901 грн. Як на підставу притягнення позивача до адміністративної відповідальності в оскаржуваній постанові зазначено, що ТзОВ «Грінера Стрий» в особі директора ОСОБА_1 не вживаються заходи щодо охорони земель при використанні полігону твердих побутових відходів та допущено засмічення земель площею 0,5812 га з них ділянку площею 0,0337 га (об`єм 33,7 м.куб.) в межах ділянки за кадастровим №4625388800:02:000:0405 та ділянку площею 0,5475 га (об`ємом 2097,1 м.куб.) в м. Стрий (квартал 4611200000:01:001) із земель запасу міської ради. Постанова складена на підставі та за наслідками розгляду протоколу №020913 про адміністративне правопорушення від 22 лютого 2022 року, який теж був сформований начальником відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів - старшим державним інспектором з охорони навколишнього середовища Львівської області Мандій А.І. З урахуванням вимог ст. 289 КУпАП, а також з урахуванням того, що постанова була складена 23 лютого 2022 року, тому останнім днем на її оскарження було 07 березня 2022 року. Водночас позивач отримав оскаржувану постанову 14 березня 2022 року поштовим засобом зв`язку ПАТ «Укрпошта». Разом з тим, згідно з указом Президента України N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" на території України з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб запроваджено воєнний стан. В подальшому Президент України станом на 20.03.2022 підписав закон України «Про затвердження Указу президента України "Про продовження терміну дії воєнного стану в Україні". Згідно з вказаним документом термін дії воєнного стану в Україні продовжується з 5:30 год 26 березня 2022 року терміном на 30 діб. Верховний Суд у своєму листі «Особливості здійснення правосуддя на території, на якій введено воєнний стан» від 04 березня 2022 року зазначив, що запровадження воєнного стану на певній території є поважною причиною для поновлення процесуальних строків. Торгово-промислова палата України у своєму листі від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1 засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05:30 год 24 лютого 2022 року станом на 30 діб. Отже, завершення строку для подання позовної заяви припало на період воєнного стану, а тому це є форс-мажорною обставиною, яка завадила вчасно подати позовну заяву. Окрім цього, позивач отримав оскаржувану постанову 11 березня 2022 року, проте з 19.03.2022 по 25.03.2022 перебував за кордоном, а повернувшись звернувся за правовою допомогою. Протокол № 020913 про адміністративне правопорушення від 22 лютого 2022 року та постанова складені з порушеннями, а саме не повідомлено позивача про дату та час розгляду справи та не витребувано додаткових доказів, зокрема тих про які позивач зазначав. З полігону твердих побутових відходів сильний вітер (буревій) наніс сміття на земельну ділянку площею 0,0337 га (об`єм 33,7 м.куб.) в межах ділянки за кадастровим №4625388800:02:000:0405, яка належить Стрийському коледжу Львівського НУП. Одразу після цього, протягом кількох днів вказане сміття було повністю прибране, дана обставина підтверджується листом Стрийського коледжу Львівського НУП № 68 від 28.03.2022. Відносно засмічення ділянки площею 0,5475 га (об`ємом 2097,1 м.куб.) в м. Стрий (квартал 4611200000:01:001) із земель запасу міської ради, зазначив, що сміття на земельній ділянці суміжній з полігоном було наявне до передання полігону в управління ТОВ «Грінера Стрий», до того ж вказана суміжна земельна ділянка вже фактично долучена до полігону, що підтверджується рішенням Стрийської міської ради №819 від 23.12.2021, яким було затверджено детальний план території полігону.В 2021 році до передачі полігону ТОВ «Грінера Стрий» було замовлено топографічне знімання полігону та вказаної ділянки, дану зйомку проводило ТОВ «Геол Тех». Із вказаної зйомки вбачається, що ця суміжна до полігону ділянка вже була засмічена до передачі полігону ТОВ «Грінера Стрий». З метою підтвердження вказаного факту позивач звернувся до ТОВ «Геол Тех» щодо проведення зйомки та надання порівняльного аналізу (висновку) між зйомкою 2021 року та 2022 року. Рішенням Стрийської міської ради №273 від 25.03.2021, було надано в користування Стрийському міському комбінату комунальних підприємств земельну ділянку загальною площею 23,1522 га (кадастровий номер 4611200000:01:001:0007) для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування, яка знаходиться за адресою: вул. Нижанківського, м. Стрий на території Стрийської міської ради. Рішенням Стрийської міської ради №278 від 25.03.2021, Стрийському міському комбінату комунальних підприємств було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки 20,5000 га. Рішенням Стрийської міської ради №819 від 23.12.2021 було затверджено детальний план території в м. Стрий, обмеженої вул. Нижанківського, залізничною колією, межею міста з звітом про стратегічну екологічну оцінку. Це рішення означає, що фактична межа полігону зі сміттям, який знаходиться за адресою: вул. Нижанківського в м. Стрий Львівської області розповсюджується на всю вул. Нижанківського в м. Стрий та простягається до залізничної колії. Отже, ділянка площею 5 га (об`ємом 2097,1 м.куб.) в м. Стрий (квартал 4611200000:01:001) із земель запасу міської ради вже фактично включена до складу полігону ТПВ. Між Стрийським міським комбінатом комунальних підприємств та ТОВ «Грінера Стрий» 12 травня 2021 року був укладений договір управління Стрийським полігоном твердих побутових відходів. 14 травня 2021 року між Стрийським міським комбінатом комунальних підприємств та ТОВ «Грінера Стрий» було підписано акт приймання-передачі вказаного полігону. Згідно п. 1.1 ТОВ «Грінера Стрий» отримало Стрийський полігон ТПВ, розташований у місті Стрий Львівської області по вул. Нижанківського в управління на строк, визначений договором. Зазначене майно розташоване на земельній ділянці, загальною площею 23,1522 га, кадастровий номер: 4611200000:01:001:0007, яке передане в постійне користування Стрийському МККП на підставі рішення Стрийської міської ради № 273 від 25 березня 2021 року. Основним завданням ТОВ «Грінера Стрий», згідно договору є забезпечення впорядкування тіла полігону, що передбачає зібрання усіх наявних на полігоні відходів на необхідну площу із забезпеченням кутів нахилу 1:3, проведення ущільнення наявних на полігоні відходів та повне накриття всього тіла полігону необхідним шаром грунту - здійснюється постійно. Згідно договору ТОВ «Грінера Стрий» щомісячно оплачує 403200 грн Стрийському міському комбінату комунальних підприємств, тобто ці кошти фактично спрямовуються в міський бюджет та йдуть на користь потреб міста. Звернув увагу, що засмічення ділянки площею 0,5475 га (об`ємом 2097,1 м.куб.) в м. Стрий із земель запасу міської ради, яка є суміжною з полігоном було наявне до передання цієї ділянки в управління ТОВ «Грінера Стрий»; вказана суміжна земельна ділянка станом на день проведення перевірки вже фактично була долучена до сміттєзвалища; основним завданням ТОВ «Грінера Стрий» згідно договору є забезпечення впорядкування тіла полігону, на що виділено понад 20 га землі, а тому Грінера зацікавлена в упорядкуванні ТПВ на земельній ділянці, а не суміжних; діяльність ТОВ «Грінера Стрий» базується на договірних відносинах з комунальним підприємством міста, на підставі чого щомісячно Грінера сплачує фактично в міський бюджет 403 200 грн. Звернув увагу, що у протоколі відсутній підпис позивача та роз`яснення йому прав відповідно до ст. 63 Конституції України та ст. 268 КУпАП. Позивача не було повідомлено про дату, час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення. Зазначив, що як матеріали на підставі яких було складено оскаржувану постанову, так і сама постанова не містять будь - яких доказів, які б свідчили про наділення позивача по справі ОСОБА_1 як посадової особи підприємства організаційно-розпорядчими чи адміністративно-господарськими обов`язками по контролю за зберіганням, розміщенням відходів, залишків від харчових продуктів та по контролю за недопущенням забруднення земель виробничими відходам. Так, зокрема як в протоколі, так і в постанові відсутні будь-які накази, посадові інструкції, з якими позивача було б ознайомлено, і які б покладали на останнього такі обов`язки. Натомість згідно наказу відповідальною особою за діяльність полігону ТПВ в м. Стрий є Данилів Б.В. Також, не конкретизована і об`єктивна сторона правопорушення, оскільки в постанові не зазначено, які саме протиправні дії (бездіяльність), згідно ст. 52 КУпАП скоїв ОСОБА_1 , натомість у постанові лиш вказано, що «допущено засмічення земель», однак таке формулювання не відповідає диспозиції ст. 52 КУпАП, відповідальність за порушення якої наступає у разі псування, забруднення земель речовинами, відходами тощо. Крім того, в постанові не зазначено, які негативні наслідки від дій ОСОБА_1 настали та чим це підтверджується. Таким чином, при винесенні оскаржуваної постанови достовірно не встановлено чи було вчинено ОСОБА_1 , як директором ТОВ «Грінера Стрий» адміністративне правопорушення та чи є він суб`єктом відповідальності за ст. 52 КУпАП. Крім цього, протокол № 020913 від 22 лютого 2022 року та постанова про накладення адміністративного стягнення від 23 лютого 2022 року складені однією і тією ж посадовою особою старшим державним інспектором з охорони навколишнього середовища Львівської області Державної екологічної інспекції у Львівській області Мандієм А.І., тобто справу про адміністративне правопорушення розглянуто особою, яка складала протокол про адміністративне правопорушення.
У зв`язку з вищенаведеним представник позивача просить скасувати постанову від 23 лютого 2022 року за № 195-02, складену начальником відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів старшим державним інспектором з охорони навколишнього середовища Львівської області Державної екологічної інспекції у Львівській області Мандієм Анатолієм Івановичем про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 52 КУпАП і накладення на нього адміністративного стягнення у вигляді штрафу у розмірі 901 (дев`ятсот одна) гривня.
21.06.2022 до суду Державною екологічною інспекцію у Львівській області подано додаткові пояснення в яких зазначено, що протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. 22.02.2022 начальником відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів - старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Мандієм А.І. в приміщенні Державної екологічної інспекції у Львівській області, за адресою м. Львів, вул. Стрийська 98, у присутності директора ТзОВ «Грінера - Стрий» ОСОБА_1 був складений протокол №020913 про адміністративне правопорушення за ч.1 ст. 52 КУпАП. Директором ТзОВ «Грінера - Стрий» ОСОБА_1 добровільно підписаний перший екземпляр протоколу №020913 від 22.02.2022, у якому вказано, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться о 09 год. 00 хв. 23.02.2022 в приміщенні Державної екологічної інспекції у Львівській області за адресою м. Львів, вул. Стрийська, 98, каб. 415. Другий екземпляр протоколу надано ОСОБА_1 наручно, про що останній підписався у першому примірнику, що свідчить про те, що директор ТзОВ «Грінера - Стрий» ОСОБА_1 був ознайомлений із порушенням, датою, часом та місцем розгляду справи та відповідно був ознайомлений із своїми правами та обов`язками. TOB «Грінера Стрий» здійснюється діяльність за межами орендованої території полігону, для складування та захоронення відходів чим відбувається засмічення земель.
Позивач в судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги повністю, покликаючись на викладені у позові обставини.
Відповідачі повторно у судове засідання не з`явились, про причини неявки суд не повідомили.
Заяви та клопотання, подані учасниками справи.
Представником позивача подано:
клопотання про долучення доказів до матеріалів справи.
Представником відповідача подано:
Додаткові пояснення у справі.
Процесуальні дії у справі.
Ухвалою Шевченківського районного суду Львівської області від 01.04.2022 справу № 466/1992/22 передано на розгляд за підсудністю до Стрийського міськрайонного суду Львівської області.
Ухвалою від 09.05.2022 відкрито провадження у справі та справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
З`ясувавши обставини, на які представник позивача посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, всебічно, повно, об`єктивно та безпосередньо дослідивши наявні у справі докази, надавши оцінку кожному доказу окремо та зібраним у справі доказам у цілому суд доходить такого висновку.
Фактичні обставини, встановлені судом, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
Згідно з постановою про накладення адміністративного стягнення № 195-02 від 23 лютого 2022 року, складеною начальником відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Мандієм Анатолієм Івановичем - ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч. 1 ст. 52 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 901 грн. Як вбачається з даної постанови ОСОБА_1 працюючи на посаді директора ТзОВ «Грінера Стрий» не вжив заходів щодо охорони земель при використанні полігону твердих побутових відходів та допустив засмічення земель площею 0, 5812 га з них ділянку площею 0,0337 га (об`єм 33,7 м.куб.) в межах ділянки за кадастровим № 4625388800:02:000:0405 та ділянку площею 0,5475 га (об`ємом 2097,1 м.куб.) в м. Стрий (квартал 4611200000:01:001) із земель запасу міської ради (а.с.14-15).
Відповідно до протоколу №020913 про адміністративне правопорушення від 22 лютого 2022 року, складеного старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Мандієм Анатолієм Івановичем, ТзОВ «Грінера Стрий» в особі директора ОСОБА_1 не вживаються заходи щодо охорони земель при використанні полігону твердих побутових відходів та допущено засмічення земель площею 0, 5812 га з них ділянку площею 0,0337 га (об`єм 33,7 м.куб.) в межах ділянки за кадастровим № 4625388800:02:000:0405 та ділянку площею 0,5475 га (об`ємом 2097,1 м.куб.) в м. Стрий (квартал 4611200000:01:001) із земель запасу міської ради (а.с.17-18).
Як вбачається з акту державної екологічної інспекції України №4.2-12/5 від 22.02.2022, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовище, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТзОВ «Грінера Стрий», видом об`єкту та/або видом господарської діяльності, щодо якої проводився захід є сміттєзвалище на земельній ділянці, згідно кадастрового номеру 4611200000:01:001:0007. Згідно пояснень в даному акті сміття на земельній ділянці з кадастровим номером 4625388800:02:000:0405 буде прибрано на протязі 48 годин. Засмічення відбулось від буревію, який пронісся на передодні інспекції. Сміття на земельній ділянці суміжній полігону було засмічене до надання земель в управління, зараз проводяться рекультивації цієї ділянки (а.с.19-22).
Як вбачається з листа торгово-промислової палати України від 28.02.2022 за вих. № 2024/02.0-7.1, таким засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а саме військову агресію Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05:30 год. 24 лютого 2022 року станом на 30 діб, відповідно до указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (а.с.25).
Згідно рішенням Стрийської міської ради №273 від 25.03.2021 «Про надання юридичній особі в постійне користування земельну ділянку на території Стрийської міської ради», надано в постійне користування Стрийському міському комбінату комунальних підприємств земельну ділянку загальною площею 23,1522 га (кадастровий номер 4611200000:01:001:0007) для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування (полігон твердих побутових відходів м. Стрий Львівської області), яка знаходиться за адресою: вул. Нижанківського, м. Стрий на території Стрийської міської ради (а.с.26).
Відповідно до рішення Стрийської міської ради №278 від 25.03.2021 «Про надання юридичним та фізичним особам дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на території Стрийської міської ради», Стрийському міському комбінату комунальних підприємств надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою передачі її в постійне користування орієнтовною площею 20,5000 га для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування, яка знаходиться за адресою: вул.. Нимжанківського, м. Стрий, Львівська область на території Стрийської міської ради (а.с.27-28).
Як вбачається з рішення Стрийської міської ради №819 від 23.12.2021 «Про затвердження детального плану території» затверджено детальний план території в м. Стрий: обмеженої вул. Нижанківського, залізничною колією, межею міста з звітом про стратегічну екологічну оцінку (а.с.29-30).
Відповідно до договору управління Стрийським полігоном твердих побутових відходів від 12.05.2021, такий укладено між Стрийським міським комбінатом комунальних підприємств в особі директора Корчака Р.Б. та ТзОВ «Грінера Стрий» в особі директора ОСОБА_1 Згідно даного договору у порядку та на умовах, визначених цим договором, будучи уповноваженим Стрийською міською радою згідно рішення №320 від 29 квітня 2021 року, вигодонабувач передає управителю, а управитель приймає наступне майно: Стрийський полігон ТПВ, розташований у місті Стрий Львівської області по вул. Нижанківського в управління на строк, визначений цим договором. Полігон передається в управління разом із майном, яке зазначено в додатку №1 до цього договору. Зазначене майно розташоване на земельній ділянці, загальною площею 23,1522 га, кадастровий номер: 4611200000:01:001:0007, цільове призначення - 03,12 для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування, яке передане в постійне користування вигодонабувачу на підставі рішення Стрийської міської ради № 273 від 25 березня 2021 року. Передача майна в управління не тягне за собою переходу права власності на таке майно до управителя, а також не передбачає утворення довірчого права власності. Власником майна залишається Стрийська міська територіальна громада (а.с.31-37).
Згідно додатку №1 до договору управління Стрийським полігоном твердих побутових відходів від 12.05.2021, укладеного між Стрийським міським комбінатом комунальних підприємств в особі директора Корчака Р.Б. та ТзОВ «Грінера Стрий» в особі директора ОСОБА_1, вигодонабувач передає управителю за договором наступне майно: Стрийський полігон ТПВ, розташований у місті Стрий Львівської області розташоване на земельній ділянці, загальною площею 23,1522 га (а.с.38).
Як вбачається з акту приймання передачі полігону згідно договору управління Стрийським полігоном твердих побутових відходів від 12.05.2021, Стрийський міський комбінат комунальних підприємств в особі директора Корчака Р.Б. (вигодонабувач) передав ТзОВ «Грінера Стрий» в особі директора ОСОБА_1 (управителю) полігон захоронення твердих побутових відходів в місті Стрий Львівської області, що розташований на земельній ділянці, загальною площею 23,1522 га (а.с.39).
Відповідно до листа Стрийського коледжу Львівського національного аграрного університету від 28.03.2022 за вих. № 68, 22.02.2022 з полігону твердих побутових відходів, який знаходиться в управлінні ТОВ «Грінера Стрий», сильний буревій виніс сміття на земельну ділянку площею 0,0337 га (об`єм 33,7 м.куб) з кадастровим номером 4625388800:02:000:0405, яка належить Стрийському коледжу Львівського НАУ. Протягом кількох днів вказане сміття було повністю прибране силами та засобами ТОВ «Грінера Стрий». Вказана подія трапилась вперше за весь час межування. Зазначена подія не завдала будь-якої шкоди земельній ділянці та інтересам закладу (а.с.40).
Як вбачається з відповіді Львівського регіонального центру з гідрометеорології від 23.05.2022 за вих. № 9912-08/06.2-452, на адвокатський запит Сливки В. від 20.05.2022, за даними стаціонарного пункту метеорологічних спостережень Карпатської ГМО м. Стрий, спостерігались пориви вітру 17.02.2022, 18.02.2022, 19.02.2022, 20.02.2022, 21.02.2022 (а.с. 73).
Згідно відповіді ТзОВ «Науково-виробниче технічне підприємство «Геологічні Технології»» від 24.05.2022 за вих. № 021624, на запит директора ТОВ «Грінера Стрий», вбачається, що топографічне знімання на Стрийському полігоні твердих побутових відходів виконане 9 січня 2021 року. Топографічне знімання виконане в масштабі 1:2000 в межах кадастрової ділянки 4611200000:01:001:0007 і на південний-захід від цієї ділянки до дороги. Топографічне знімання виконувалась методом тахеометрії з використанням електронного тахеометра «Leica» TCRP1205, методом GNSS-спостережень із використанням GPS-ровера Stonex S8N Plus та аерофотознімання з використанням БПЛА. Топографічне знімання виконане в державній системі координат-СК-63 та Балтійській системі висот. Інженерно-геодезичні вишукувальні роботи виконувались згідно з чинними нормативними документами.Згідно даного топографічного знімання основна частина Стрийського полігону ТПВ знаходиться в межах кадастрової ділянки 4611200000:01:001:0007. Фактично станом, на 9 січня 2021 року ділянка зайнята сміттям, що знаходиться за межами кадастрової ділянки 4611200000:01:001:0007 є загальною площею більше 4 га в південно-західну сторону, що підтверджується існуючим топографічним зніманням (а.с. 75).
Зміст спірних правовідносин.
Спірні правовідносини носять публічно-правовий характер та виникли між сторонами у зв`язку з незгодою позивача з рішенням суб`єкта владних повноважень та накладення, у зв`язку з цим, на нього адміністративного стягнення у виді штрафу.
Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.
До спірних правовідносин, які виникли між сторони, підлягають застосуванню норми Конституції України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кодексу адміністративного судочинства.
Так, частина 2 статті 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 ст. 52 КУпАП адміністративним правопорушенням є псування сільськогосподарських та інших земель, забруднення їх хімічними і радіоактивними речовинами, нафтою та нафтопродуктами, неочищеними стічними водами, виробничими та іншими відходами.
Порядок притягнення осіб до адміністративної відповідальності встановлений Кодексом України про адміністративні правопорушення.
Так, відповідно до пункту 1 частини 1 ст. 247 КУпАП обов`язковою умовою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність події та складу адміністративного правопорушення.
Відповідно до статті 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису), які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху та паркування транспортних засобів, актом огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами. Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначених статтею 255 цього Кодексу.
Згідно з ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ст.268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Згідно з частиною 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частина 2 ст. 77 КАС України встановлює, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частини 1 ст. 78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Застосовані судом вищенаведені норми права регулюють спірні правовідносини та визначають обсяг суб`єктивних прав та юридичних обов`язків, якими наділені сторони в цих правовідносинах.
Мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову.
Судом встановлено на підставі безпосередньо досліджених та оцінених доказів, що уповноваженою особою (начальником відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Мандієм Анатолієм Івановичем) 23.02.2022 ухвалено постанову по справі про адміністративне правопорушення №195-02 стосовно ОСОБА_1 за частиною 1 статті 52 КУпАП, якою на нього накладено адміністративне стягнення у виді штрафу у сумі 901, 00 грн.
Надаючи оцінку аргументам сторін суд зазначає таке.
Так, відповідно до частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Вжитий у цій процесуальній нормі термін «суб`єкт владних повноважень» означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини 1 статті 4 КАС України).
Системний аналіз зазначених правових норм дає підстави вважати, що при розгляді справ про адміністративне правопорушення, зокрема, передбачених частиною 1 статті 52 КУпАП, уповноважені на те особи діють від імені Державної екологічної інспекції у Львівській області, а отже не можуть виступати відповідачами у таких справах, оскільки належним відповідачем є саме Державна екологічна інспекція у Львівській області.
Цей висновок повністю узгоджується з правовим висновком, зробленим Верховним Судом 17 вересня 2020 року у справі №742/2298/17.
Суд погоджується з аргументами позивача та його представника, вважає такі обґрунтованими та підтвердженими належними, допустимими та достовірними доказами, які, в своїй сукупності, є достатніми.
Слід зазначити, що згідно постанови про накладення адміністративного стягнення № 195-02 від 23 лютого 2022 року, складеною начальником відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Львівської області Мандієм Анатолієм Івановичем - ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч. 1 ст. 52 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 901 грн. Як вбачається з даної постанови ОСОБА_1 працюючи на посаді директора ТзОВ «Грінера Стрий» не вжив заходів щодо охорони земель при використанні полігону твердих побутових відходів та допустив засмічення земель площею 0, 5812 га з них ділянку площею 0,0337 га (об`єм 33,7 м.куб.) в межах ділянки за кадастровим № 4625388800:02:000:0405 та ділянку площею 0,5475 га (об`ємом 2097,1 м.куб.) в м. Стрий (квартал 4611200000:01:001) із земель запасу міської ради.
Складена стосовно ОСОБА_1 постанова про накладення адміністративного стягнення, сама по собі, не є достатнім доказом його вини у вчинені цього правопорушення. Інших належних та допустимих доказів, які б узгоджувалися з цією постановою, та підтверджували викладені у постанові обставини, суду не надано, хоча, відповідно до вимог частини 2 ст. 77 КАС України, тягар доказування правомірності вказаної постанови покладено саме на відповідача.
Доводи представника відповідача про те, що директором ТзОВ «Грінера - Стрий» ОСОБА_1 добровільно підписаний перший екземпляр протоколу, а другий екземпляр протоколу йому надано наручно, не підтверджують вину ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення.
Окрім цього суд звертає увагу, що згідно листа Стрийського коледжу Львівського національного аграрного університету від 28.03.2022 за вих. № 68, 22.02.2022 з полігону твердих побутових відходів, який знаходиться в управлінні ТОВ «Грінера Стрий», сильний буревій виніс сміття на земельну ділянку площею 0,0337 га (об`єм 33,7 м.куб) з кадастровим номером 4625388800:02:000:0405, яка належить Стрийському коледжуЛьвівського НАУ. Протягом кількох днів вказане сміття було повністю прибране силами та засобами ТОВ «Грінера Стрий». Вказана подія трапилась вперше за весь час межування. Зазначена подія не завдала будь-якої шкоди земельній ділянці та інтересам закладу. З відповіді Львівського регіонального центру з гідрометеорології від 23.05.2022 за вих. № 9912-08/06.2-452, на адвокатський запит Сливки В. від 20.05.2022, вбачається, що за даними стаціонарного пункту метеорологічних спостережень Карпатської ГМО м. Стрий, спостерігались пориви вітру 17.02.2022, 18.02.2022, 19.02.2022, 20.02.2022, 21.02.2022.
Суд зауважує, що за відсутності належних, допустимих та, у своїй сукупності, достатніх доказів вини особи у вчиненні адміністративного правопорушення, обставини, викладені у постанові про накладення адміністративного стягнення, набувають форми припущення, на яких не може ґрунтуватися процесуальне рішення (постанова). Жодних інших доказів вини позивача стороною відповідача суду не надано.
Враховуючи вищевикладене у своїй сукупності суд доходить переконання, що ОСОБА_1 неправомірно визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною 1 ст. 52 КУпАП, тому позов слід задовольнити.
На підставі статті 19 Конституції України, статей 52, 247, 251, 268, 280, Кодексу України про адміністративні правопорушення та керуючись статтями 6, 9, 19, 77, 78, 90, 243-246, 250, 286 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
Позов задовольнити.
Скасувати постанову від 23 лютого 2022 року за № 195-02 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_1 за ч.1 ст. 52 КУпАП у виді штрафу у розмірі 901 (дев`ятсот одна) гривня.
Стягнути зДержавної екологічної інспекції у Львівській області на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у сумі 496 (чотириста дев`яносто шість) грн 20 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом десяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Головуючий суддя В. М. Бораковський
Суд | Стрийський міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2022 |
Оприлюднено | 30.06.2022 |
Номер документу | 104936421 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Стрийський міськрайонний суд Львівської області
Бораковський В. М.
Адміністративне
Стрийський міськрайонний суд Львівської області
Бораковський В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні