Рішення
від 31.10.2021 по справі 753/4697/20
ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КИЄВА

справа № 753/4697/20

провадження № 2-а/753/38/21

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" листопада 2021 р. Дарницький районний суд м. Києва у складі головуючого судді Трусової Т. О. з секретарем судового засідання Кирик В. С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Рахівському, Тячівському районах Закарпатської області Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Водош Ганни Дмитрівни, про визнання протиправним та скасування акту індивідуальної дії,

ВСТАНОВИВ:

У березні 2020 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовною заявою до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Рахівському, Тячівському районах Закарпатської області Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Водош Ганни Дмитрівни (далі по тексту - відповідач) про визнання протиправним та скасування акту індивідуальної дії.

Свої вимоги позивач мотивує тим, що у період з 15.01.2020 року по 28.01.2020 року відповідачем здійснювалась перевірка ТОВ «Готіс» на предмет дотримання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель, за адресою місцезнаходження відокремленого підрозділу Закарпатської філії ТОВ «Готіс» «Санаторій «Гірська Тиса»: буд. 163, с. Кваси, Рахівський район, Закарпатська область. Директором ТОВ «Готіс» є ОСОБА_1. Внаслідок перевірки, відповідачем складено акт за результатом проведення заходу державного контролю № 309/0010АП/02/01/-20 від 28.01.2020 року та винесено припис про усунення порушень вимог земельного законодавства. Припис є протиправним та оскаржено ТОВ «Готіс» до Закарпатського окружного адміністративного суду. 02.03.2020 року за результатом повторного заходу державного контролю, проведеного на предмет виконання ТОВ «Готіс» вимог винесеного припису, відповідачем складено акт повторної перевірки, протокол про адміністративне правопорушення та винесено оскаржувану постанову про накладення адміністративного стягнення у відношенні позивача, як директора суб`єкта перевірки. Вважає, що постанова винесена безпідставно, необґрунтовано та незаконно та підлягає скасуванню. Відповідно до постанови № 269/0019По/05/01-20 від 02.03.2020 pоку, накладено адміністративне стягнення відносно позивача за невиконання первинного припису № 309/0008ПР/03/01/-20 від 28.01.2020 року. Первинний припис передбачав-обов`язок в реєстрації речових прав ТОВ "Готіс" на земельну ділянку 0,07 га для водозабору, на підставі державного акта на право постійного користування землею І-3К №001296 від 22.06.1997року За державним актом Санаторію "Гірська Тиса" надано право на постійне користування земельною ділянкою 4,52 га, до складу якої входять: земля на 4,03 га- одна штука; земля на 0,12 га - по 2 штуки; земля 0,07 га - одна штука; земля -0,18 га - одна штука. У відношенні припису № 309/0008ПР/03/01/-20 від 28.01.2020 pоку, щодо використання земельних ділянок без державної реєстрації речових прав, зазначає, що ТОВ "Готіс" не використовує у своїй діяльності ділянку 0,07 га на підставі Державного акту. ТОВ "Готіс" не є правонаступником Санаторію "Гірська Тиса", яке визначено землекористувачем за Державним актом. ТОВ "Готіс" було утворено шляхом заснування нової юридичної особи 12.10.2006 року, після події надання земельних ділянок за Державним актом, що підтверджується свідоцтвом про Державну реєстрацію товариства Серія А00 № 110373 та протоколом про створення товариства від 09.10.2006 року. Підставами видачі припису є суб`єктивні висновки інспектора про використання позивачем земельної ділянки площею 0,07 га. Відтак, постанова про накладення адміністративного стягнення за № 269/0019По/05/01/-20 від 02.03.2020 року винесена за незаконним приписом, який покладає незаконний обов`язок у державній реєстрації речових прав на земельну ділянку. Тому вищевказана постанова є протиправною і підлягає скасуванню, оскільки не містить посилання на належні вимоги законодавства, які визначають відповідальність позивача за нібито вчинене правопорушення, а зміст постанови не відповідає вимогам, встановленим Кодексом про адміністративні правопорушення України.

Ухвалою від 26.03.2020 року суд (під головуванням судді Цимбал І. К.) відкрив провадження у справі та призначив справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження за правилами статті 286 Кодексу адміністративного судочинства України з повідомленням (викликом) сторін в судове засідання на 05.05.2020 року.

05.05.2020 року справу відкладено у зв`язку з попередженням виникнення та запобігання поширення гострої респіраторної хвороби, спричиненої короновірусом COVID-19 на 23.06.2020 року.

Ухвалою суду від 23.06.2020 року провадження у справі було зупинене до розгляду Закарпатським окружним адміністративним судом адміністративної справи за позовом ТОВ «Готіс» до Головного управління Дергеокадастру у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування актів індивідуальної дії.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.11.2020 року справу передано до провадження судді Трусової Т.О.

Ухвалою від 08.02.2021 року провадження у справі поновлено та призначено її до розгляду на 16.06.2021 року.

У зв`язку з неявкою сторін в судове засідання 16.06.2021 року справу відкладено на 05.10.2021 року.

У зв`язку з неявкою сторін в судове засідання 05.10.2021 року справу відкладено на 01.11.2021 року.

Представник позивача подав заяву про розгляд справи за його відсутності, позовні вимоги підтримує та просить позов задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився без повідомлення причин неявки, представник відповідача відзив на позов не подав.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у позовній заяві, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що 21.12.2018 року, рішенням Квасівської сільської ради № 355 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)», відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 12, 93, 122-124 Земельного кодексу України, розглянувши заяву ТОВ «Готіс», вирішила надати ТОВ «Готіс» (ідентифікаційний код 34620497) юр. адреса: 04053, м. Київ, вул. Гоголівська,42 дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) орієнтовною площею: 0,0700 га, яка розташована в с. Кваси, в межах населеного пункту Рахівського району Закарпатської області, з подальшим надання їх в оренду, для оздоровчого призначення (а.с. 41).

23.12.2019 року, Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області наказом № 309 «Про здійснення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю), наказано головним спеціалістам відділу контролю за використанням та охороною земель у Рахівському, Тячівському районах управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Закарпатській області, здійснити з 15.01.2020 року по 28.01.2020 року плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання ТОВ «Готіс» в : Закарпатської філією ТОВ «Готіс» «Санаторій «Гірська Тиса», код ЄДРПОУ 34620497, розташованим за адресою: вул. Гоголівська, 42, Шевченківський район, м. Київ, (с. Кваси, 163, Рахівський район, Закарпатська область) додержання законодавства у сфері використання та охорони земель (а.с. 8).

28.01.2020 року, Головним управлінням Держгеокадастру у Закарпатській області складено акт № 309/0010АП/02/01/-20 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель ТОВ «Готіс» (а.с. 7-19).

Відповідно до даного акту, виявлено наступні порушення вимог законодавства, а саме: на підставі державного акта на право постійного користування землею 1 ЗК № 001296 від 22.06.1997 року Санаторію «Гірська Тиса» для обслуговування існуючих споруд і будівель на території Квасівської сільської ради, Рахівського району Закарпатської області використовує земельну ділянку 0,07 га для (водозабір). Договір оренди видавник: Квасівська сільська рада, ТОВ «Готіс» та Державна реєстрація речового права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права відсутні ( ст. 19 ЗУ «Про оренду»).

Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області видало припис про усунення порушень, виявлених під час проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері використання та охорони земель № 309/0008ПР/03/01/-20, який виданий директору ТОВ «Готіс» ОСОБА_1 , відповідно до акту від 28 січня 2020 року № 309/0010АП/02/01/-20, де під час перевірки виявлено порушення вимог законодавства у сфері використання та охорони земель, а саме: на підставі державного акта на право постійного користування землею 1 - ЗК № 001296 від 22 червня 1997 року Санаторію «Гірська Тиса» для обслуговування існуючих споруд і будівель на території Квасівської сільської ради, Рахівського району Закарпатської області використовує земельну ділянку 0,07 га для (водозабір). Договір оренди - видавник: Квасівська сільська рада, ТОВ «Готіс» та Державна реєстрація речового права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - відсутні (а.с. 20-21).

Позивач, як директор ТОВ "Готіс" не забезпечила виконання припису, оскільки вважає такий припис незаконним і його було оскаржено ТОВ "Готіс" до Закарпацького окружного адміністративного суду.

02.03.2020 року за результатами повторного заходу державного контролю, проведеного на предмет виконання ТОВ "Готіс" вимог винесеного припису, відповідачем складено Акт повторної перевірки № 269/0048АП/02/01/-20, протокол про адміністративне правопорушення № 269/ПР/04/01/-20 від 02.03.2020 року зазначено, що на підставі державного акта на право постійного користування землею І-ЗК № 001296 від 22.06.1997 року санаторію "Гірська Тиса" для обслуговування існуючих споруд і будівель на території Квасівської сільської ради, Рахівського району, Закарпатської області використовує земельну ділянку площею 0,07 га для (водозаборів), договір оренди -видавник: Квасівська сільська рада, ТОВ "Готіс" та Державна реєстрація речового права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права - відсутня, у мови припису від 28.01.2020 року № 309/0008ПР/03/01/-20 ТОВ "Готіс" Санаторій "Гірська Тиса" не виконало, чим порушило ст. 211 г) Земельного кодексу України та ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 269/0019По/05/01/-20 від 02.03.2020 року у відношенні позивача, як директора суб`єкта перевірки, відповідно до якої ОСОБА_1 не виконала умови припису від 28.01.2020 року № 309/0008 ПР/03/01/-20, чим порушила ст. 188-5 КУпАП та накладено на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу в сумі 340 грн.

Згідно оскаржуваної постанови та матеріалів перевірки, позивачем вчинено правопорушення у формі невиконання припису, винесеного відповідачем за результатом первинного заходу державного контролю.

Позивач вважає, що постанова про накладення на неї як директора ТОВ "Готіс" адміністративного стягнення винесено безпідставно, необґрунтовано та незаконно.

Позивач обґрунтовує протиправність даного припису тим, що вона не користується земельною ділянкою 0,07 га, яка була надана іншій юридичній особі за державним актом. При цьому, Акт перевірки не містить ідентифікованого правопорушення позивача відносно земельною ділянки. А також невиконаний припис є незаконним і його виконання не може бути забезпечено позивачем, як директором ТОВ "Готіс". Також ТОВ "Готіс" не використовує у своїй діяльності землю в 0,07 га на підставі державного акту і не є правонаступником Санаторію "Гірська Тиса", яке визначено землекористувачем за Державним актом.

На перевірку даних доводів, судом встановлено, що 22.08.1997 року, відповідно до державного акту на право постійного користування землею І-ЗК № 001296, виданого на право постійного користування землею «Санаторію «Гірська Тиса». Землю надано у постійне користування для обслуговування існуючих споруд і будівель. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 36. Відповідно до даного акту до права постійного користування відносяться, в тому числі земельна ділянка площею 0,07 га (водозабір).

Згідно вимог статті 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Оформлення речових прав на земельну ділянку визначено приписами статті 126 Земельного кодексу, де право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

За вимогами статті 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Отже, відповідно до встановленого та проаналізованих норм права, з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цим майном.

Крім того, на підставі державного акта на право постійного користування землею 1 ЗК № 001296 від 22.06.1997 року ПП ОСОБА_2 виготовлена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельної ділянки на умовах оренди ТОВ «Готіс» для обслуговування комплексу будівель санаторію «Гірська Тиса» на території Квасівської сільської ради, Рахівського району, Закарпатської області. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права ( індексний номер 35201523) від 20.03.2015 року, підставою якого договір оренди, серія та номер: б/н, виданий 17.12.2009 року, видавник: Квасівська сільська рада, ТзОВ «Готіс» укладено Додаткову угоду про зміну Договору оренди земельної ділянки серія та номер: б/н, виданий 16.12.2014 року, для обслуговування комплексу будівель, санаторію «Гірська Тиса», строк дії: 5 років. Земельна ділянка розташована: Закарпатська область, Рахівський район, с. Кваси, кадастровий номер земельної ділянки: 2123683001:01:002:0016, площа 3,8793 га. На підставі рішення від 17.12.2019 року № 441 Квасівської сільської ради укладено додаткову угоду від 17.12.2019 року.

В сукупності, досліджені судом докази, спростовують доводи ТОВ "Готіс" щодо невикористання даної земельної ділянки, на якій знаходиться майно позивача і використовується ним.

Відповідно до статті 211 частини 1 пункту «г» ЗК України, громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення: невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.

Стаття 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення, визначає, що невиконання законних розпоряджень чи приписів,інших законних вимог посадових осіб, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів або їх охорони, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов`язків - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від дев`яти до п`ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п`ятнадцяти до сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно з частиною другою статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При здійсненні державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель відповідач повинен був дотримуватися вимог Закону України від 05.04.2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Також, статтею 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначена сфера його дії, відповідно до якої дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного нагляду, податкового контролю, митного контролю, державного експортного контролю (крім здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами космічної діяльності України приватної форми власності законодавства про космічну діяльність в Україні), контролю за дотриманням бюджетного законодавства, державного нагляду на ринках фінансових послуг, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення, державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг, державного ринкового нагляду та контролю не харчової продукції, державного нагляду за дотриманням вимог безпеки використання ядерної енергії.

Тобто при здійсненні державного нагляду (контролю) у галузі земельних відносин органи державного нагляду (контролю) повинні керуватися Законом України №877-V.

Пунктом 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виключно законами встановлюються, зокрема, органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Державний нагляд (контроль) здійснюється шляхом планових та позапланових заходів.

Відповідно до положень статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 1 січня по 31 грудня планового року.

Плани здійснення заходів державного нагляду (контролю) на наступний плановий період повинні містити дати початку кожного планового заходу державного нагляду (контролю) та строки їх здійснення.

Відповідно до положень частини 4 цієї ж статті, органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю). Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.

В свою чергу, обов`язок суб`єкта владних повноважень на повідомлення особи кореспондується з правом суб`єкта господарювання на не допуск посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом паяти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з частиною 8 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно статей 187, 188 ЗК України, контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України. Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно підпункту 25-1 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель, що визначені Законом України «Про державний контроль за використання та охороною земель» від 19.06.2003 року № 963-IV є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.

Відповідно до статей 4, 9, 10 Закону України «Про державний контроль за використання та охороною земель», об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України. Державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок. Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.

Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 308 від 17.11.2016 року (у редакції наказу Держгеокадастру від 20.02.2020 року № 53), Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

До повноважень Головного Управління Держгеокадастру відноситься, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за: дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю (пункт 4 Положення).

Відповідно до пункту 6 Положення, посадові особи в межах своїх повноважень мають право, зокрема: 1. складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові вказівки до виконання (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодування завданих власнику земельної ділянки збитків; 2. безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельної ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних та фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель.

Таким чином, вище зазначеним законодавством регулюються повноваження органів Держгеокадастру щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Отже, державний контроль за охороною та використанням земель здійснюється посадовими особами Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, у тому числі, шляхом проведення перевірок та винесенням приписів, складання актів перевірки, протоколів про адміністративні правопорушення.

В сукупності, досліджені судом докази, спростовують доводи директора ТОВ "Готіс" щодо невикористання даної земельної ділянки, на якій знаходиться майно ТОВ "Готіс" і використовується ним.

Щодо вимог позивача, суд дійшов висновку про те, що вони є необґрунтованими з огляду на те, що позивач використовує відповідні земельні ділянки у свої господарській діяльності, однак всупереч законодавству не здійснив державної реєстрації речових прав на такі ділянки.

З огляду на зазначене, судом встановлено, що оскаржувана постанова державним інспектором прийнята у межах повноважень, наданих Конституцією та Законами України, та з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а відтак не підлягають скасуванню.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, враховуючи, що припис № 309/0008ПР/03/01/-20 від 28.01.2020 року на підставі якого винесено постанову про накладення адміністративного стягнення № 269/0019По/05/01/-20 від 02.03.2020 року не скасований рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 31.08.2020, а також постановою восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.02.2021 рішення у справі залишено без змін, тому, суд дійшов висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, у задоволені позову слід відмовити (а.с. 68-90).

Відповідно до частинами 1 та 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 243-246, 250, 251, 286 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 до Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Рахівському, Тячівському районах Закарпатської області Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області Водош Ганни Дмитрівни, про визнання протиправним та скасування акту індивідуальної дії.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення.

Суддя:

СудДарницький районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення31.10.2021
Оприлюднено29.06.2022
Номер документу104953354
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —753/4697/20

Рішення від 31.10.2021

Адміністративне

Дарницький районний суд міста Києва

Трусова Т. О.

Рішення від 01.11.2021

Адміністративне

Дарницький районний суд міста Києва

Трусова Т. О.

Ухвала від 08.02.2021

Адміністративне

Дарницький районний суд міста Києва

Трусова Т. О.

Ухвала від 26.03.2020

Адміністративне

Дарницький районний суд міста Києва

Цимбал І. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні