Рішення
від 27.06.2022 по справі 340/5697/21
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 червня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/5697/21

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: приватне підприємство "Парус 1983" (25000, м. Кропивницький, провулок Журбинського, 22, код ЄДРПОУ 35561726)

відповідач: Первозванівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області (27652, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Первозванівка, вул. Гагаріна, 1, код ЄДРПОУ 04365098)

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В :

Приватне підприємство "Парус 1983" (надалі - ПП "Парус 1983") звернулося до суду з адміністративним позовом до Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (надалі - Первозванівська сільська рада) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

Позов мотивовано тим, що розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №803-р від 29.12.2012 року затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано ПП "Парус 1983" в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 0,5028 га пасовищ для комерційного використання під розміщення об`єктів дорожнього сервісу, готелю, автомийки, кафе, автомобільної заправочної станції за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі на території Бережинської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області. Цим розпорядженням Кіровоградській районній державній адміністрації доручено встановити розмір орендної плати та укласти з ПП "Парус 1983" договір оренди землі. Вказана земельна ділянка 28.10.2019 року зареєстрована в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 3522580900:02:000:8025. У лютому 2021 року позивач звернувся із заявою до Первозванівської сільської ради, до якої на той час перейшли повноваження розпорядника цієї земельної ділянки, з метою вирішення питання укладення договору оренди землі. Однак, рішенням Первозванівської сільської ради №866 від 25.06.2021 року "Про відмову в укладанні договору оренди" позивачу відмовлено в укладенні такого договору у зв`язку з невиконанням розпорядження голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №803-р від 29.12.2012 року. Позивач вважає, що таке рішення відповідача порушує його право на отримання земельної ділянки в оренду, тому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Первозванівської сільської ради "Про відмову в укладанні договору оренди" №866 від 25.06.2021 року;

- зобов`язати Первозванівську сільську раду укласти з ним договір оренди земельної ділянки площею 0,5028 за кадастровим номером 3522580900:02:000:8025 для комерційного використання під розміщення об`єктів дорожнього сервісу, готелю, автомийки, кафе, автомобільної заправочної станції, строком на 10 років.

Ухвалою судді від 28.09.2021 року відкрито провадження в адміністративній справі за цим позовом та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (виклику) сторін.

Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що ПП "Парус 1983" не реалізувало своє право на укладення з Кіровоградською районною державною адміністрацією договору оренди землі, як це передбачено розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №803-р від 29.12.2012 року. Наразі право розпорядження земельною ділянкою за кадастровим номером 3522580900:02:000:8025 належить Первозванівській сільській раді. За загальною процедурою набуття в оренду земельної ділянки комунальної власності необхідною умовою укладення договору оренди такої земельної ділянки є наявність відповідного рішення органу місцевого самоврядування. Посилаючись на те, що укладення договору оренди землі є виключною компетенцією відповідача, його представник просив суд відмовити у задоволенні позову.

Позивач подав відповідь на відзив, в якій наполягав на задоволенні позовних вимог. Зокрема зазначив, що відповідач є правонаступником усіх прав та обов`язків попереднього розпорядника земельної ділянки, а відтак відповідач перейняв на себе усі обов`язки щодо вчинення дій, спрямованих на укладення договору оренди земельної ділянки з ПП "Парус 1983", що встановлені розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №803-р від 29.12.2012 року. Заперечуючи у спірних правовідносинах свободу договору, на яку посилається відповідач, позивач стверджує про обов`язок відповідача укласти з ним відповідний договір оренди землі.

Відповідач правом подачі заперечення не скористався.

Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Приватне підприємство "Парус 1983" з 19.11.2007 року зареєстроване як юридична особа, основним видом його економічної діяльності є організація будівництва будівель. (а.с. 18, 19 - 24)

Згідно з протоколом №5 від 26.12.2007 року земельна конкурсна комісія з набуття права оренди земельних ділянок державної власності на конкурентних засадах, створена у Кіровоградській районній державній адміністрації, визнала ПП "Парус 1983" переможцем конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки державної власності на території Бережинської сільської ради Кіровоградського району площею 0,5028 га для комерційного використання. (а.с. 30 - 32)

Розпорядженням голови Кіровоградської районної державної адміністрації №838-р від 29.12.2007 року "Про дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок переможцям конкурсу" (зі змінами, внесеними розпорядженням №131-р від 29.02.2008 року) ПП "Парус 1983" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 0,5028 га на умовах оренди терміном на 10 років для комерційного використання під розташування об`єктів дорожнього сервісу, готелю, автомийки, кафе, автомобільної заправочної станції із земель запасу, що перебувають у державній власності на території Бережинської сільської ради Кіровоградської області.

На підставі цього розпорядження за замовленням позивача ТОВ "Тектоареал" у червні 2008 року розробило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який був погоджений рішенням Бережинської сільської ради №632 від 19.08.2008 року та рішенням Кіровоградської районної ради №197 від 17.10.2008 року. (а.с. 34, 35)

Позивач у серпні 2010 року подав вказаний проект землеустрою на затвердження до Кіровоградської обласної державної адміністрації разом з клопотанням, у якому просив передати йому в оренду земельну ділянку, однак отримав відмову, оформлену листом №24-610/3 від 30.12.2010 року.

Не погодившись з такою відмовою, позивач у липні 2011 року звернувся до суду з позовом до Кіровоградської обласної державної адміністрації про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії.

Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.09.2011 року в адміністративній праві №1170/2а-2846/11 позов ПП "Парус 1983" задоволено та зобов`язано Кіровоградську обласну державну адміністрацію розглянути клопотання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП "Парус 1983" та надання йому в оренду терміном на 10 років земельної ділянки площею 0,5028 га пасовищ за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі на території Бережинської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, для комерційного використання під розміщення об`єктів дорожнього сервісу, готелю, автомийки, кафе, автомобільної заправочної станції та прийняти відповідне рішення. (а.с. 81 - 86)

На виконання цього судового рішення голова Кіровоградської обласної державної адміністрації видав розпорядження №803-р від 29.12.2012 року "Про надання земельної ділянки приватному підприємству "Парус 1983" для комерційного використання під розміщення об`єктів дорожнього сервісу, готелю, автомийки, кафе, автомобільної заправочної станції (Бережинська сільська рада)". (а.с. 25)

Цим розпорядження відповідно до статей 17, 93, 122, 123, 124, 207, пункту 12 Розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, статті 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації":

1. Затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП "Парус 1983";

2. Надано в оренду терміном на 10 років ПП "Парус 1983" земельну ділянку загальною площею 0,5028 га пасовищ за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі на території Бережинської сільської ради Кіровоградського району, для комерційного використання під розміщення об`єктів дорожнього сервісу, готелю, автомийки, кафе, автомобільної заправочної станції (код класифікатора видів цільового призначення земель - 12.04). Визначено категорію земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; склад угідь - землі, що використовуються в комерційних цілях;

3. ПП "Парус 1983" у двомісячний термін відшкодувати 21432 грн. втрат сільськогосподарського виробництва; пов`язаних з вилученням сільськогосподарських угідь, а у разі відсутності необхідності продовження терміну оренди після закінчення дії договору оренди земельну ділянку привести у стан, придатний для подальшого використання;

4. Доручено Кіровоградській районній державній адміністрації встановити розмір орендної плати та укласти договір оренди земельної ділянки з ПП "Парус 1983";

5. ПП "Парус 1983" до використання земельної ділянки приступити після встановлення її меж у натурі (на місцевості) та державної реєстрації договору оренди;

6. Контроль за виконанням даного розпорядження покласти на заступника голови обласної державної адміністрації відповідно до розподілу функціональних повноважень.

За проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробленим ТОВ "Тектоареал", на території Бережинської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області було сформовано земельну ділянку площею 0,5028 га, яку 28.10.2019 року зареєстровано в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 3522580900:02:000:8025 з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. (а.с. 26 - 28)

У зв`язку з добровільним об`єднанням територіальних громад та реформою місцевого самоврядування Бережинська сільська рада приєдналася до Первозванівської сільської ради.

У лютому 2021 року позивач звернувся до Первозванівської сільської ради із заявою від 19.02.2021 року, у якій просив вивчити наявні документи для підготовки у подальшому відповідних документів з метою укладення з ним договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3522580900:02:000:8025. (а.с. 39 - 41)

За результатами розгляду цієї заяви Первозванівська сільська рада прийняла рішення №866 від 25.06.2021 року "Про відмову в укладанні договору оренди", яким керуючись п. 34 ч. 1 ст. 26, ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 12, 122, ч. 2 ст. 124, ч. 1 ст. 134, ч. 2 ст. 135 Земельного кодексу України, ст. 50 Закону України "Про землеустрій", вирішила відмовити ПП "Парус 1983" в укладанні договору оренди земельної ділянки комунальної власності площею 0,5028 га для комерційного використання під розташування об`єктів дорожнього сервісу, готелю, автомийки, кафе, автомобільної заправочної станції за рахунок сформованої земельної ділянки за кадастровим номером 3522580900:02:000:8025 із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення в межах населеного пункту села Бережинка Первозванівської сільської ради у зв`язку з невиконанням розпорядження голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №803-р від 29.12.2012 року. (а.с. 12)

Не погодившись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Перевіряючи законність оскаржуваного рішення, суд дійшов до таких висновків.

Відповідно до статті 65 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України у редакції, чинній на момент винесення спірного рішення) землями промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності.

Порядок використання земель промисловості, транспорту, електронних комунікацій, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.

Згідно з частиною 1 статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Частинами 1, 2 статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування врегульований статтею 123 ЗК України.

Відповідно до частини 1 статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Згідно з частиною 2 статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 3 статті 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, і якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Згідно з частиною 6 статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Частиною 12 статті 123 ЗК України передбачено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:

- затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);

- надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Згідно з частиною 15 статті 123 ЗК України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.

Відповідно до частини 16 статті 123 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Порядок передачі в оренду земельних ділянок унормований статтею 124 ЗК України.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені статтею 122 ЗК України.

Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Статтею 12 ЗК України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно зі статтями 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" №1423-IX від 28.04.2021 року, який забрав чинності 27.05.2021 року, розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 24 такого змісту:

"24. З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради….".

Згідно зі статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Суд зазначає, що до повноважень відповідача як органу місцевого самоврядування належить розпорядження землями комунальної власності Первозванівської сільської територіальної громади, у тому числі продаж земельних ділянок комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах в порядку, встановленому главою 21 ЗК України, а також передача земельних ділянок комунальної власності у користування (у тому числі в оренду) у позаконкурентний спосіб особам, визначеним частинами 2, 3 статті 134 ЗК України, у порядку, передбаченому статтею 123 цього Кодексу.

Суд установив, що у грудні 2007 році позивач набув право на отримання в користування (оренду) земельну ділянку державної власності на території Бережинської сільської ради та 29.12.2007 року отримав у Кіровоградській районній державній адміністрації дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення на умовах оренди для комерційного використання.

Так, статтею 16 Закону України "Про оренду землі" (у чинній на той час редакції) було передбачено, що особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання).

Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України.

У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.

Передача земельної ділянки, межі якої визначено в натурі (на місцевості), в оренду без зміни її цільового призначення здійснюється без розроблення проекту її відведення.

У разі зміни цільового призначення земельної ділянки надання її в оренду здійснюється за проектом відведення в порядку, встановленому законом.

У разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, що перебуває в державній або комунальній власності, відповідні органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування проводять аукціон або конкурс щодо набуття права оренди земельної ділянки, якщо законом не встановлено інший порядок.

Статтею 124 Земельного кодексу України (у чинній на той час редакції) було передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Законами України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28.12.2007 року №107-VI, "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року №309-VI до статті 116 Закону України "Про оренду землі", статті 124 Земельного кодексу України внесено зміни, згідно з якими набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" №509-VI від 06.09.2008 року, який набрав чинності 14.10.2008 року, пункт 1 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено абзацом третім такого змісту: "У разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів)".

Відповідно до пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" №509-VI від 06.09.2008 року (у редакції Закону №2367-VI від 29.06.2010 року) ця норма діяла протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, тобто до 14.10.2010 року.

Згідно з пунктом 3 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" №509-VI від 06.09.2008 року (у редакції Закону №2367-VI від 29.06.2010 року) прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розглядаються в установленому законом порядку. Передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

У серпні 2010 року позивач подав розроблений та погоджений проект землеустрою на затвердження до Кіровоградської обласної державної адміністрації, до повноважень якої на той момент відповідно до частини 4 статті 122 ЗК України належали повноваження щодо передачі земельних ділянок на її території із земель державної власності у власність або у користування та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.

Кіровоградська обласна державна адміністрація, виконуючи у грудні 2012 року рішення суду в адміністративній справі №1170/2а-2846/11, прийняла розпорядження №803-р від 29.12.2012 року "Про надання земельної ділянки приватному підприємству "Парус 1983" для комерційного використання під розміщення об`єктів дорожнього сервісу, готелю, автомийки, кафе, автомобільної заправочної станції (Бережинська сільська рада)", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПП "Парус 1983" та надано йому в оренду терміном на 10 років земельну ділянку площею 0,5028 га пасовищ за рахунок земель сільськогосподарського призначення, змінено категорію земель на землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, склад угідь - землі, що використовуються в комерційних цілях.

Пунктом 12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України (у чинній на той час редакції) було передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзацах другому та четвертому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Згідно з частинами 3, 4 статті 122 Земельного кодексу України (у чинній на той час редакції) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства; в) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини шостої цієї статті.

Обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.

Розпорядженням Кіровоградської обласної державної адміністрації №803-р від 29.12.2012 року було доручено Кіровоградській районній державній адміністрації укласти з ПП "Парус 1983" договір оренди земельної ділянки, встановивши розмір орендної плати.

Однак відтоді це розпорядження реалізовано не було, а договір оренди з позивачем не укладено.

Відповідно до пункту 24 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України з 27.05.2021 року земельна ділянка, якій у грудні 2019 року присвоєно кадастровий номер 3522282600:02:000:5188, вважається комунальною власністю Первозванівської сільської територіальної громади, а розпорядження нею здійснює Первозванівська сільська рада. Речові права на цю земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстровані.

У лютому 2021 року позивач ініціював перед Первозванівською сільською радою питання щодо укладення з ним договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 3522580900:02:000:8025.

Розглянувши це питання, Первозванівська сільська рада прийняла спірне рішення №866 від 25.06.2021 року "Про відмову в укладанні договору оренди".

Відповідач, посилаючись у цьому рішенні на невиконання розпорядження голови Кіровоградської обласної державної адміністрації №803-р від 29.12.2012 року, не зазначив конкретних обставин, які свідчать про невиконання позивачем цього розпорядження. У спірному рішенні відсутні мотивовані пояснення причини відмови у наданні позивачу земельної ділянки у користування з посиланням на відповідні положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної документації та документації із землеустрою.

Суд прийшов до висновку, що спірне рішення як індивідуальний акт суб`єкта владних повноважень прийнято відповідачем необґрунтовано та немотивовано, а позов про визнання його протиправним та скасування слід задовольнити.

Вирішуючи похідну позовну вимогу про зобов`язання відповідача укласти з позивачем договір оренди земельної ділянки, суд виходив з того, що згідно з частиною 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

За правилами частини 4 статті 245 КАС України суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з частиною 2 статті 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

У статті 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови. (статті 15 Закону України "Про оренду землі").

Згідно з частиною 1 статті 638, частиною 1 статті 640 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.

Договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції.

Частиною 2 статті 16 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.

Суд зазначає, що відповідно до статей 123, 124 ЗК України однією зі стадій отримання у користування земельної ділянки державної або комунальної власності, сформованої за проектом землеустрою, є затвердження проекту землеустрою, яке здійснюється шляхом прийняття органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності, відповідного рішення, яким також земельна надається у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання. Водночас, передача в оренду таких земельних ділянок на підставі відповідного рішення здійснюється шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Отже необхідною передумовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки.

Верховний Суд у постановах від 16.02.2022 року у справі №909/485/21, від 08.06.2022 року у справі №909/468/21 вказав, що укладенню договору оренди земельної ділянки комунальної власності передує волевиявлення власника земельної ділянки (територіальної громади), яке реалізується шляхом прийняття відповідним органом місцевого самоврядування (як представником власника) рішення про передачу в оренду земельної ділянки, за умови дотримання особою, яка виявила бажання її одержати, певної процедури, яка визначена законодавством.

Як зазначила Велика Палата Верховного Суду у постанові від 04.12.2018 року у справі №32/563, відсутність рішення ради про передачу в оренду земельної ділянки, тобто волевиявлення орендодавця на виникнення орендних земельних правовідносин, виключає можливість передачі цієї земельної ділянки в користування (оренду) шляхом укладення відповідного договору оренди.

Суд установив, що позивач не звертався до відповідача з клопотанням про затвердження розробленого проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки та надання її в користування (оренду) в порядку, установленому статтею 123 ЗК України. Тож підстави для зобов`язання відповідача прийняти передбачене частинами 6, 12 статті 123 ЗК України рішення про надання земельної ділянки у користування позивачу відсутні.

Позивач наполягає, що таким рішенням є розпорядження Кіровоградської обласної державної адміністрації №803-р від 29.12.2012 року "Про надання земельної ділянки приватному підприємству "Парус 1983" для комерційного використання під розміщення об`єктів дорожнього сервісу, готелю, автомийки, кафе, автомобільної заправочної станції (Бережинська сільська рада)", яке є чинним та обов`язковим для відповідача, але попри це відповідач не оформив з позивачем відносини користування земельною ділянкою та не уклав договір оренди.

Відповідно до частини 3 статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною 1 статті 187 Господарського кодексу України визначено, що спори, які виникають при укладенні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

Згідно з частиною 1 статті 20 Господарського процесуального кодексу України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: 1) справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем.

Отже позивач, вважаючи, що відповідач ухиляється від укладення договору оренди землі, вправі звернутися за захистом своїх прав до господарського суду.

Суд прийшов до висновку, що у задоволенні похідної позовної вимоги про зобов`язання вчинити певні дії слід відмовити через неправильно обраний позивачем спосіб захисту.

Відповідно до частин 1, 3 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

За подання до суду цього позову позивач сплатив судовий збір у розмірі 2270 грн. Зважаючи на часткове задоволення позову, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід стягнути судовий збір пропорційно до задоволеної частини позовних вимог, що становить 1135 грн.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов приватного підприємства "Парус 1983" задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області №866 від 25.06.2021 року "Про відмову в укладанні договору оренди".

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь приватного підприємства "Парус 1983" судові витрати на сплату судового збору у розмірі 1135 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.06.2022
Оприлюднено30.06.2022
Номер документу104971977
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/5697/21

Ухвала від 27.06.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Рішення від 27.06.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 13.09.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні