Постанова
від 26.06.2022 по справі 912/2724/21
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.06.2022 року м.Дніпро Справа № 912/2724/21

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя: Березкіна О.В.(доповідача),

судді: Іванов О.Г., Дармін М.О.

розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення (виклику) сторін апеляційну скаргу Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства Сількомунгосп

на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.01.2022 (суддя Кабакова В.Г.) у справі № 912/2724/21

за позовом Першого заступника керівника Знам`янської окружної прокуратури, в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області)

до Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства "Сількомунгосп" Кропивницького району Кіровоградської області

про стягнення 190 568, 27 грн.

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Перший заступник керівника Знам`янської окружної прокуратури, в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) звернувся до Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства "Сількомунгосп" Кропивницького району Кіровоградської області із позовом про стягнення 190 568,27 грн. збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок скиду забруднюючих речовин зі зворотними водами в р.Аджамка

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 10.01.2022 року позов задоволено.

Суд стягнув з Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства "Сількомунгосп" на користь держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу збитків, заподіяних навколишньому природному середовищу внаслідок скиду забруднюючих речовин зі зворотними водами в р.Аджамка в сумі 190 568, 27 грн.

Суд стягнув з Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства "Сількомунгосп" на користь Кіровоградської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 2 858, 52 грн.

Не погодившись з рішенням суду, відповідач - Суботцівське сільськогосподарське комунальне підприємство "Сількомунгосп" звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.01.2022 року та ухвалити нове рішення про залишення позову без задоволення.

В обґрунтування своєї скарги апелянт посилається на те, що Господарським судом Кіровоградської області нез`ясовані і позивачем не доведені обставини, що мають значення для справи, а саме: протиправність (незаконність) дій Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства «Сількомунгосп» та його вина в заподіяні збитків навколишньому природному середовищу в сумі 190 568,27 грн. внаслідок скиду забруднюючих речовин зі зворотними водами в річку Аджамка.

Всі ці обставини, на думку апелянта, є підставами для скасування рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.01.2022 у справі № 912/2724/21 та залишення позову без задоволення.

Згідно з ч. 1 ст. 247 ГПК України у порядку спрощеного провадження розглядаються малозначні справи.

Частиною 13 ст. 8 ГПК України визначено, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Відповідно до п. 1 ч. 5 ст. 12 ГПК України для цілей цього Кодексу малозначними справами є справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Частиною 1 ст. 270 ГПК України встановлено, що в суді апеляційної інстанції справи переглядаються в порядку спрощеного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.

Частиною 10 ст. 270 ГПК України встановлено, що апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

При розгляді цієї справи колегія суддів враховує, що предметом позову у цій справі є вимоги про стягнення суми, меншої ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто вказана справа відноситься до малозначних справ в розумінні ГПК України, і розглядає справу без повідомлення учасників справи.

Ухвалами Центрального апеляційного господарського суду від 14.03.2022 року та 21.04.2022року відкрито апеляційне провадження у справі за апеляційною скаргою Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства Сількомунгосп на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.01.2022 року для розгляду у порядку письмового провадження, без повідомлення учасників справи.

05.05.2022 року від Знам`янської окружної прокуратури до суду надійшов відзив на апеляційну скаргу відповідача, в якому вона просила суд відмовити Суботцівському сільськогосподарському комунальному підприємству Сількомунгосп у задоволенні апеляційної скарги в повному обсязі, а рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.01.2022 року у справі № 912/2724/21 залишити без змін.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Центральний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно зі ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Оскільки рішення суду оскаржується лише відповідачем і лише в частині доведеності вини відповідача у заподіяні збитків внаслідок порушень природоохоронного законодавства, колегія суддів здійснює перегляд рішеня саме в цій частині, не надаючи оцінку наявності підстав для представництва інтересів держави.

Як вбачається з матеріалів справи, Державною екологічною інспекцією у Кіровоградській області (правонаступник - Державна екологічна інспекція Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №802 09.09.2020 року (далі - Держекоінспекція)) у період з 27.02.2019 по 28.02.2019 на підставі наказу №141 від 13.02.2019 та направлення №106/19 від 13.02.2019 у присутності директора суб`єкта господарювання проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України в діяльності Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства "Сількомунгосп" Кропивницького району Кіровоградської області (далі - Суботцівського СКП "Сількомунгосп").

Посадовими особами органу державного нагляду (контролю) складено акт за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №19-26 від 28.02.2019, який підписаний та отриманий директором Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Чернявським О.І. без будь-яких зауважень (а.с. 48-66).

За результатами перевірки встановлено, що суб`єктом господарювання порушено умови скидання зворотних вод у водні об`єкти, що призводить до забруднення та засмічення вод річки Аджамка.

Відповідно до ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Положення про Державну екологічну інспекцію у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №249 від 22.11.2018 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної 27-28 лютого 2019 року державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області Суботцівському СКП "Сількомунгосп" видано припис №19-22 від 28.02.2019 (а.с. 67-68), який прийняв до виконання директор Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Чернявський О.І., про що свідчить його підпис.

Крім того, Державною екологічною інспекцією у Кіровоградській області 27.02.2019 на директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Чернявського О.І. складено протокол про адміністративне правопорушення №190259, який був отриманий Чернявським О.І. особисто (а.с. 69).

27.02.2019 Держекоінспекцією у Кіровоградській області на підставі протоколу про адміністративне правопорушення №190259 від 27.02.2019 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за №190259, відповідно до якої притягнуто директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Чернявського О.І., до адміністративної відповідальності на підставі ч. 1 ст. 59 Кодексу України про адміністративне правопорушення у вигляді штрафу у розмірі 136,00 грн (а.с. 71-72). Докази сплати штрафу в матеріалах справи відсутні.

В подальшому Держекоінспекцією у період з 01.08.2019 по 01.08.2019 на підставі наказу №760 від 29.07.2019 та направлення №474/19 від 29.07.2019 у присутності директора суб`єкта господарювання проведено позапланову перевірку державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів в діяльності Суботцівського СКП "Сількомунгосп".

Держекоінспекторами з охорони навколишнього природного середовища складено акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів № 19-141 від 01.08.2019, який підписаний без будь-яких зауважень директором Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Радченко Д.М. (а.с. 73-90).

За результатами позапланової перевірки виконання раніше наданого припису від 28.02.2019 встановлено невиконання законних приписів посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища.

З огляду на викладене, Державною екологічною інспекцією у Кіровоградській області 01.08.2019 на директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Радченка Д.М. складено протокол про адміністративне правопорушення №191747, який був отриманий останнім особисто (а.с. 91-92).

01.08.2019 Держекоінспекцією у Кіровоградській області на підставі протоколу про адміністративне правопорушення №191747 від 01.08.2019 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за №191747, відповідно до якої директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Радченка Д.М. притягнуто до адміністративної відповідальності на підставі статті 188-5 Кодексу України про адміністративне правопорушення у вигляді штрафу у розмірі 340,00 грн (а.с. 93-94). Штраф сплачено - 14.08.2019 року (а.с. 95).

В подальшому Держекоінспекцією у період з 11.12.2019 по 11.12.2019 на підставі наказу №1337 від 09.12.2019 та направлення №1008/19 від 10.12.2019 у присутності посадових осіб суб`єкта господарювання проведено позапланову перевірку державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів в діяльності Суботцівського СКП "Сількомунгосп".

Посадовими особами органу державного нагляду (контролю) складено акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №19-351 від 11.12.2019, який підписаний та отриманий директором Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Радченко Д.М. без будь-яких зауважень (а.с. 96-104).

За результатами перевірки встановлено, що в ході позапланової перевірки виконання раніше наданого припису від 28.02.2019 та відповідно до акту відбору проб №36 від 01.08.2019 за результатами проведених вимірювань показників складу та властивостей вод встановлено перевищення нормативів ГДС забруднюючих речовин по фосфатах, завислих речовинах, ХСК, азоту амонійному, нітратах, сульфатах, сухому залишку, БСК.

Відповідно до ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Положення про Державну екологічну інспекцію у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №249 від 22.11.2018 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної 11.12.2019 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Кіровоградської області Суботцівському СКП "Сількомунгосп" видано припис №19-217 від 11.12.2019 (а.с. 105).

Крім того, Державною екологічною інспекцією у Кіровоградській області 11.12.2019 на директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Радченко Д.М. складено протокол про адміністративне правопорушення №192533, який був отриманий Радченко Д.М. особисто (а.с. 106-107).

11.12.2019 Держекоінспекцією у Кіровоградській області на підставі протоколу про адміністративне правопорушення №192533 від 11.12.2019 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за №192533, відповідно до якої притягнуто директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Радченка Д.М. до адміністративної відповідальності на підставі ч. 1 ст. 59 Кодексу України про адміністративне правопорушення у вигляді штрафу у розмірі 136,00 грн (а.с. 108-109). Відомості про сплату штрафу відсутні.

В подальшому Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) у період з 29.01.2021 по 29.01.2021 на підставі наказу №36 від 21.01.2021 та направлення №4-20-31-3 від 21.01.2021 у присутності директора суб`єкта господарювання проведено позапланову перевірку державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів в діяльності Суботцівського СКП "Сількомунгосп".

Посадовими особами органу державного нагляду (контролю) складено акт за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №3.4/21-6 від 29.01.2021, який підписаний та отриманий директором Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Павловським В.А. без будь-яких зауважень (а.с. 112-139).

За результатами перевірки встановлено здійснення викидів забруднюючих речовин понад встановлені норми, чим порушено вимоги законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Положення про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №377 від 19.10.2020 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної 29.01.2021 державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Суботцівському СКП "Сількомунгосп" видано припис №3.4/21-10 від 29.01.2021 (а.с. 140-141), який прийняв до виконання директор Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Павловський В.А., про що свідчить його підпис.

Крім того, Державною екологічною інспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) 29.01.2021 на директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Павловського В.А. складено протокол про адміністративне правопорушення №210629, який був отриманий Павловським В.А. особисто (а.с. 142-143).

29.01.2021 Держекоінспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) на підставі протоколу про адміністративне правопорушення №210629 від 29.01.2021 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за №210629, відповідно до якої притягнуто директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Павловського В.А. до адміністративної відповідальності на підставі ст. 60 Кодексу України про адміністративне правопорушення у вигляді штрафу у розмірі 136,00 грн (а.с.144-145, т.1 ) . Штраф сплачено - 01.02.2021 (а.с. 154, т.1).

Крім того, 29.01.2021 Держекоінспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) на підставі протоколу про адміністративне правопорушення №210630 від 29.01.2021 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за № 210630, відповідно до якої притягнуто директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Павловського В.А. до адміністративної відповідальності на підставі ч. 1 ст. 78 Кодексу України про адміністративне правопорушення у вигляді штрафу у розмірі 136,00 грн (а.с. 146-149, т.1). Штраф сплачено - 01.02.2021 (а.с. 154, т.1).

Також, 29.01.2021 Держекоінспекцією Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) на підставі протоколу про адміністративне правопорушення №210622 від 29.01.2021 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за №210622, відповідно до якої притягнуто директора Суботцівського СКП "Сількомунгосп" Павловського В.А. до адміністративної відповідальності на підставі ст. 82-6 Кодексу України про адміністративне правопорушення у вигляді штрафу у розмірі 85,00 грн (а.с. 150-153). Штраф сплачено - 01.02.2021 (а.с. 154).

Таким чином, матеріалами справи підтверджено, що 28.02.2019, 01.08.2019, 11.12.2019 та 29.01.2021 було проведено перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Суботцівського СКП "Сількомунгосп" та встановлено, що підприємством у період з 08.08.2019 по 02.02.2021 здійснювався скид недостатньо очищених зворотних вод у річку Аджамка з перевищенням нормативів ГДС по завислих речовинах, ХСК, фосфатах, азоту аммонійному, нітритах, сульфатах, БСК.

При цьому було скинуто:

- завислих речовин - 68,83 мг/дм.куб при нормі 36,25 мг/дм.куб;

- ХСК - 215 мг/дм.куб при нормі 50,0 мг/дм.куб;

- фосфати - 3,77 мг/дм.куб при нормі 2,14 мг/дм.куб;

- азот аммонійний - 16,68 мг/дм.куб при нормі 0,5 мг/дм.куб;

- нітрити - 0,4 мг/дм.куб при нормі 0,08 мг/дм.куб;

- сульфати - 136,2 мг/дм.куб при нормі 100,0 мг/дм.куб;

- БСК -75,33 мг/дм.куб при нормі 3,0 мг/дм.куб.

Згідно довідки Суботцівського СКП "Сількомунгосп" від 24.05.2021, наданої до Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) у період з 08.08.2019 по 02.02.2021 суб`єктом господарювання у річку Аджамка скинуто недостатньо очищених зворотних вод у кількості 3 270,4 куб.м.

Значення концентрацій забруднюючих речовин взято згідно протоколів вимірювань показників складу та властивостей проб зворотних вод Суботцівського СКП "Сількомунгосп" №36 від 08.08.2019, №78 від 17.12.2019, №4 від 02.02.2021 проведених відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (а.с. 205-213).

На підставі матеріалів перевірки та Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 №389, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Придніпровського округу здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних Суботцівським СКП "Сількомунгосп" внаслідок забруднення річки Аджамка скидом недостатньо очищених зворотних вод в період з 08.08.2019 по 02.02.2021 рік на суму 190 568,27 грн (розрахунок здійснено на підставі формули 12 Методики №389) (а.с. 155-157).

01.06.2021 Держекоінспекцією направлено до Суботцівського СКП "Сількомунгосп" претензію про відшкодування заподіяних збитків (а.с. 158-159).

Вказану претензію Суботцівський СКП "Сількомунгосп" отримано 03.06.2021, що підтверджується, рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 160).

Звертаючись до Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства "Сількомунгосп" Кропивницького району Кіровоградської області із позовом про стягнення 190 568,27 грн., позивач Перший заступник керівника Знам`янської окружної прокуратури, в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) посилався на те, що за результатами перевірки встановлено здійснення викидів забруднюючих речовин понад встановлені норми, чим порушено вимоги законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Задовольняючи позовні вимоги, господарський суд першої інстанції виходив з доведеності факту порушення відповідачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища в частині здійснення викидів забруднюючих речовин понад встановлені норми, та не відшкодування завданих таким порушенням, збитків.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Згідно абз. 6 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

Відповідно п. "ґ", п. "й" ч. 1 ст. 20-2 Закону "Про охорону навколишнього природного середовища", до компетенції Державної екологічної інспекції належить пред`являти претензії про відшкодування збитків і втрат, заподіяних державі в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища; вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів, виступати позивачем та відповідачем у судах.

В силу ст. 66 Конституції України кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Водним кодексом України встановлено, що всі води (водні об`єкти) на території України є національним надбанням народу України, однією з природних основ його економічного розвитку і соціального добробуту.

Відповідно до ст. 37 Водного кодексу України для оцінки екологічного благополуччя водних об`єктів та визначення комплексу водоохоронних заходів встановлюється екологічний норматив якості води, який містить науково обґрунтовані значення концентрацій забруднюючих речовин та показники якості води (загальнофізичні, біологічні, хімічні, радіаційні). При цьому ступінь забрудненості водних об`єктів визначається відповідними категоріями якості води.

Як передбачено ст. 38 Водного кодексу України, з метою поетапного досягнення екологічного нормативу якості води водних об`єктів встановлюються нормативи гранично допустимого скидання забруднюючих речовин. Порядок розробки та затвердження нормативів гранично допустимого скидання та перелік забруднюючих речовин, що нормуються, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 3 ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.

Ліміт забору води, ліміт використання води та ліміт скидання забруднюючих речовин встановлюється у дозволі на спеціальне водокористування (ст. 49 Водного кодексу України).

Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин згідно із ст. 70 Водного кодексу України.

Як встановлено судом першої інстанції, згідно протоколів вимірювань показників складу та властивостей проб зворотніх вод Суботцівського СКП «Сількомунгосп» від 08.08.2019 за №36, від 17.12.2019 №78, від 02.02.2021 року №4, проведених відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), встановлено, що підприємством у період з 08.08.2019 по 02.02.2021 здійснювався скид недостатньо очищених зворотніх вод у річку Аджамка з перевищенням нормативів ГДС по завислих речовинах, ХСК, фосфатах, азоту аммонійному, нітритах, сульфатах, БСК.

Згідно ст. 95 Водного кодексу України усі води (водні об`єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдати шкоди здоров`ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об`єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод.

Відповідно до ст. 110 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Водокористувачі звільняються від відповідальності за порушення водного законодавства, якщо вони виникли внаслідок дії непереборних сил природи чи воєнних дій. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні, зокрема, у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування.

Згідно норм ст. 111 Водного кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України. Притягнення винних у порушенні водного законодавства до відповідальності не звільняє їх від обов`язку відшкодування збитків, завданих ними внаслідок порушення водного законодавства.

За положеннями ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від плати за забруднення довкілля та погіршення якості природних ресурсів (ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 р. №389 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів.

Згідно п. 2.2 Методики, факт наднормативного скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами встановлюється державними інспекторами за результатами інструментально-лабораторних методів контролю, доументальної перевірки фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб та розрахунковим методом.

На підставі матеріалів перевірки та формули 12 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 №389, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Придніпровського округу здійснено розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних Суботцівським СКП "Сількомунгосп" внаслідок забруднення річки Аджамка скидом недостатньо очищених зворотних вод в період з 08.08.2019 по 02.02.2021 рік, які склали 190 568,27 грн (а.с. 155-157).

Відповідач встановлені перевіркою обставини та наведені розрахунки не заперечив та не спростував, а тому господарський суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про стягнення зазначеної суми з відповідача.

При цьому, доводи апелянта про недоведеність позивачем протиправності (незаконність) дій Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства «Сількомунгосп» та його вини у заподіяні збитків, є неспроможними з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Згідно зі ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Загальне положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної шкоди визначено у статті 1166 ЦК України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

З урахуванням вимог ст. 1166, 1172 Цивільного кодексу України, у спорі про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, слід виходити з презумпції вини порушника. Отже, позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, а навпаки, відповідач повинен довести, що у діях його працівників відсутня вина у заподіянні такої шкоди.

З наявного в матеріалах справи листа №0-6094-34 від 19.07.2021 Держекоінспекції вбачається, що Суботцівське СКП "Сількомунгосп" не оскаржувало в судовому порядку постанови про накладення адміністративного стягнення, винесені під час перевірок, штрафні санкції сплатило в повному обсязі.

Відповідь на претензію №3.4/208-ПР, яка надійшла на адресу позивача (лист №55 від 16.06.2021) не має обґрунтувань стосовно відсутності забруднення р. Аджамка скидом недостатньо очищених зворотних вод (а.с. 43).

Відповідачем без будь-яких зауважень та заперечень (а в деяких випадках із згодою з порушенням) на момент проведення вказаних перевірок, підписано протоколи про адміністративне правопорушення від 27.02.2019, 01.08.2019, 11.12.2019 та 29.01.2021.

Постанови про накладання адміністративного стягнення у вигляді штрафу на керівника відповідача за вчинення адміністративного правопорушення не оскаржувалися.

Таким чином, в даному випадку наявні всі елементи складу цивільного правопорушення: протиправна поведінка, яка виявилась у скиді забруднюючих речовин зі зворотними водами у річку Аджамка; причинний зв`язок між шкодою і протиправною поведінкою відповідача, адже шкода виступає об`єктивним наслідком поведінки відповідача через недотримання вимог природоохоронного законодавства; самої шкоди; вини, яка полягає в недотриманні вимог природоохоронного законодавства.

Інші доводи апелянта є безпідставними і висновків суду першої інстанції вони не спростовують.

Таким чином, господарський суд Кіровоградської області всебічно, повно, об`єктивно дослідив всі обставини справи, дав їм належну правову оцінку, правильно застосував норми матеріального права, з дотриманням норм процесуального права, що у відповідності до ст. 276 Господарського процесуального кодексу України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без зміни.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.

Керуючись ст.ст.275-282 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Суботцівського сільськогосподарського комунального підприємства Сількомунгосп - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.01.2022 у справі №912/2724/21 - залишити без змін.

Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Суботцівське сільськогосподарське комунальне підприємство Сількомунгосп.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, передбачених пунктом 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 28.06.2022року.

Головуючий суддя О.В.Березкіна

Суддя М.О.Дармін

Суддя О.Г.Іванов

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.06.2022
Оприлюднено30.06.2022
Номер документу104976475
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —912/2724/21

Постанова від 26.06.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 20.04.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 13.03.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 11.02.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Рішення від 10.01.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 14.12.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 29.11.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 15.11.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 15.11.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 02.11.2021

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні