Рішення
від 14.06.2022 по справі 903/101/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15 червня 2022 року Справа № 903/101/22

Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г.,

розглянувши справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробничий центр Форель"

до відповідача: Маневицької районної державної адміністрації

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Камінь-Каширська районна державна (військова) адміністрація Волинської області

про визнання укладеною додаткової угоди

за відсутності учасників справи

встановив: ТОВ "Науково-виробничий центр Форель" (позивач) звернувся до суду з позовом до Маневицької районної державної адміністрації (відповідача), в якому просить визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 29 листопада 2011 року про поновлення договору, укладеного між ТОВ Науково-виробничий центр Форель та Маневицькою районною державною адміністрацією договору оренди землі для потреб рибного господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Оконської сільської ради Маневицького району Волинської області, загальною площею 56,6038га, у тому числі для потреб рибного господарства - 56,6038га (кадастровий номер: 0723685300:02:002:0100), у наданій суду редакції.

Також просить стягнути з відповідача понесені судові витрати по справі.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у зв`язку із закінченням укладеного між сторонами договору оренди землі від 29.11.2011, позивач, прагнучи реалізувати своє переважне право на поновлення договору оренди землі, 28 жовтня 2021 року звернувся до орендодавця із відповідним листом-повідомленням, до якого долучив проект додаткової угоди про поновлення договору оренди землі. Вказаний лист був отриманий Маневицькою РДА 01.11.2021 року, проте був залишений без будь-якого реагування. Орендодавець упродовж місяця після закінчення строку договору оренди землі письмово не надав орендарю обгрунтованих заперечень у поновленні договору. Таким чином, позивач вважає, що існують правові підстави, визначені Законом України "Про оренду землі" для задоволення позовних вимог ТОВ НВЦ Форель та продовження договору оренди землі.

Ухвалою суду від 02.02.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

Ухвали суду, що надсилались відповідачу за адресою, зазначеною в позовній заяві та у ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернулися на адресу суду без вручення адресату, з відміткою пошти "адресат відсутній за вказаною адресою".

Ухвалою суду від 18.04.2022 залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Камінь-Каширську районну державну (військову) адміністрацію Волинської області.

29.04.2022р. на адресу суду від третьої особи - Камінь-Каширської районної військової адміністрації Волинської області надійшли пояснення по суті позовних вимог (вх.№01-57/2328/22), в яких Адміністрація повідомила, що розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1635-р від 16.12.2020 року Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій відповідно до пункту 6 частини першої статті 20, пункту 5 частини другої статті 23 Закону України Про Кабінет Міністрів України і статті 71 Закону України Про місцеві державні адміністрації здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ Про утворення та ліквідацію районів, шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1.

Відповідно до Додатка 1 до вищевказаного розпорядження, зокрема, Маневицьку районну державну адміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до Камінь-Каширської районної державної адміністрації.

Відповідно до пункту 1 розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 15 січня 2021 року № 6 утворено комісію з реорганізації Любешівської та Маневицької районних державних адміністрацій. Відповідно до підпункту 4) пункту 5, пункту 6 зазначеного розпорядження наказано комісії з реорганізації: забезпечити здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією районних державних адміністрацій, зазначених у пункті 1 цього розпорядження, відповідно до Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року № 1321; після завершення заходів із реорганізації, визначених Порядком, до 16 березня 2021 року підготувати та подати для затвердження голові обласної державної адміністрації передавальні акти.

За результатами роботи комісії з реорганізації, розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації від 02 квітня 2021 року №161 затверджені передавальні акти, надані комісією з реорганізації Любешівської та Маневицької районних державних адміністрацій - Маневицької районної державної адміністрації до правонаступника Камінь- Каширської районної державної адміністрації. Поряд з цим, у зв`язку із реорганізацією Маневицької районної державної адміністрації, у лютому- березні 2021 року були звільнені/переведені працівники Маневицької районної державної адміністрації. Повноваження першого заступника голови Маневицької районної державної адміністрації, яким на той час виконувались обов`язки голови Маневицької районної державної адміністрації, були припинені відповідно до розпорядження голови комісії з реорганізації Любешівської та Маневицької районних державних адміністрацій від 19.04.2021 року №29-ОС.

Отже, діяльність Маневицької районної державної адміністрації після проведення процедури звільнення працівників у зв`язку із реорганізацією Маневицької районної державної адміністрації шляхом приєднання до Камінь-Каширської районної державної адміністрації та затвердження передавального акта комісії з реорганізації, не здійснюється.

Однак, у зв`язку із припиненням діяльності Маневицької районної державної адміністрації, Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробничий центр Форель з метою укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 29 листопада 2011 року, укладеного із позивачем та Маневицькою районною державною адміністрацією, до Камінь-Каширської районної державної адміністрації не зверталось.

16.05.2022р. третя особа- Камінь-Каширська районна державна (військова) адміністрація Волинської області надіслала на адресу суду заяву (вх.№01-57/274/22), в якій просила суд проводити розгляд справи без участі представника.

17.05.2022р. представник позивача подав через відділ документального забезпечення суду пояснення по суті позовних вимог (вх.№01-57/2743/22), в яких просив суд задовольнити повністю позовні вимоги. Представник позивача зазначає, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань станом на 04.04.2022 Маневицька РДА знаходиться в стані припинення. Згідно з положеннями договору оренди землі від 29 листопада 2011 року між Маневицькою районною державною адміністрацією та ТзОВ «НВЦ «Форель», орендодавцем є саме Маневицька районна державна адміністрація, ніякого звернення про укладення додаткової угоди про заміну Орендодавця внаслідок реорганізації Маневицької районної державної адміністрації та її приєднання до Камінь-Каширської районної державної адміністрації позивач не отримував. При цьому, з моменту закінчення строку дії даного договору оренди землі спливло 5 місяців. ТОВ «Науково-виробничий центр Форель» як орендарю не надходило повідомлення про припинення договору у зв`язку із закінченням його дії. Лист-повідомлення з проектом додаткової угоди про поновлення договору оренди землі був надісланий за адресою, вказаною в договорі оренди земельної ділянки, адресою Маневицької РДА, в матеріалах справи присутній витяг з сайту Укрпошта, який підтверджує те, що відправлення було вручене за довіреністю, отже лист точно був отриманий.

20.05.2022р. третя особа - Камінь-Каширська районна державна (військова) адміністрація Волинської області надіслала на адресу суду пояснення (вх.№01-57/2855/22), в яких зазначила, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Таким чином, з початку роботи комісії з реорганізації Маневицької районної державної адміністрації, а саме з 18.01.2021 року розгляд та прийняття рішень на території новоутвореного Камінь-Каширського району в частині повноважень, віднесених до районних державних адміністрацій підлягало розгляду у Камінь-Каширській районній державній адміністрації. Тому, враховуючи положення законодавства, право на прийняття рішень в частині покладених на районні державні адміністрації повноважень відповідно до земельного законодавства в межах території Камінь-Каширського району набула Камінь-Каширська районна державна адміністрація.

Ухвалою суду від 30.05.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 02.06.2022.

02.06.2022р. представник позивача подав клопотання про долучення доказів до матеріали справи, а саме інформацію з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100, в якій містяться дані про суб`єкта права власності на вказану земельну ділянку Держава Україна в особі Маневицької районної державної адміністрації.

Ухвалою суду від 02.06.2022 відкладено розгляд справи по суті на 15.06.2022.

15.06.2022 представником позивача подано до суду заяву, в якій він зазначив, що заявлений позов підтримує повністю, просить його задоволити, розглядати справу за його відсутності, залишивши за позивачем понесені судові витрати.

Оскільки явка учасників справи у судове засідання обов"язковою не визнавалася, суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними у ній матеріалами, за відсутності учасників справи.

Дослідивши наявні у справі письмові докази, господарський суд встановив наступне.

29 листопада 2011 року між Маневицькою районною державною адміністрацією (Орендодавець) та ТзОВ «НВЦ «Форель» (Орендар) було укладено договір оренди землі.

Згідно з пунктами 1-6 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для потреб рибного господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Оконської сільської ради Маневицького району Волинської області загальною площею 56,6038 га, у т.ч. для потреб рибного господарства 56,6038 га.

У відповідності до пункту 8 договору, договір укладено на десять років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Згідно пунктів 15-16 договору, земельна ділянка передається в оренду для потреб рибного господарства. Цільове призначення земельної ділянки категорія земель: для потреб рибного господарства.

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (розпорядження Маневицької райдержадміністрації №543 від 14 жовтня 2011 року).

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у тижневий строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (п.п. 18, 20 договору).

Пунктом 44. договору визначено, що договір набуває чинності після підписання його сторонами та його державної реєстрації.

29.11.2011р. договір було підписано та зареєстровано в Управлінні Держкомзему у Маневицькому районі Волинської області про що в книзі реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за № 072360004000048 від 29.11.2011 року.

Таким чином, договір оренди землі набув чинності 29.11.2011 року та будучи укладеним на 10 років закінчувався 29.11.2021 року.

У зв`язку із закінченням строку дії договору, позивач звернувся до відповідача із листом-повідомленням від 28.10.2021р., в якому позивач повідомив, що має бажання скористатися своїм переважним правом на поновлення договору оренди землі на новий строк.

До листа позивачем було додано проект Додаткової угоди до договору оренди землі від 29.11.2011 року про поновлення оренди землі.

Про отримання Маневицькою районною державною адміністрацією листа-повідомлення з додатками свідчить витяг з сайту Укрпошта, який підтверджує те, що відправлення було вручене за довіреністю відповідачу.

Лист-повідомлення від 28.10.2021р. Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково- виробничий центр "Форель" був залишений відповідачем без будь-якої відповіді.

Отже, у визначений ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" місячний термін після закінчення строку дії договору оренди землі - 29.11.2021р., Маневицька районна державна адміністрація заперечень стосовно користування позивачем спірною земельною ділянкою та поновлення договору оренди землі позивачу не надала.

Позивач, вважаючи, що його права порушені відповідачем у зв`язку з бездіяльністю щодо укладення додаткової угоди, звернувся до суду з позовом.

Відносини, що виникають у зв`язку з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі» , законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з ст.1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

За змістом ч. 1 ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк , а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, строк дії договору оренди, що встановлено ст.15 Закону України "Про оренду землі".

Згідно ч.1 ст.19 Закону України «Про оренду землі» строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

Об`єктом оренди є земельна ділянка.

За змістом статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно з нормою статті 79 ЗК України земельна ділянка набуває ознак об`єкта цивільних прав з моменту її формування з присвоєнням кадастрового номера та внесення в Державний земельний кадастр.

Згідно ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Частиною четвертою статті 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Згідно із частиною першою статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 ЦК України).

За змістом частини другої статті 792 ЦК України майнові відносини, що виникають з договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими, ґрунтуються на засадах рівності, вільного волевиявлення та майнової самостійності сторін договору та, крім загальних норм цивільного законодавства, щодо договору, договору найму регулюються актами земельного законодавства - ЗК України, Законом України "Про оренду землі".

Законом України "Про оренду землі" визначаються умови укладення, зміни, припинення і поновлення договору оренди землі.

Відповідно до статті 15 зазначеного закону істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки ); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Статтею 31 цього закону визначено, що договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено.

Як передбачено ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі", укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Стаття 33 Закону України "Про оренду землі" фактично об`єднує два випадки пролонгації договору оренди.

У частинах першій - п`ятій статті 33 цього Закону передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі . За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Виходячи з приписів статей 319, 626 ЦК України слід дійти висновку про те, що реалізація переважного права на поновлення договору оренди, яка передбачена частиною першою статті 33 Закону України Про оренду землі , можлива лише за умови дотримання встановленої цією нормою процедури та наявності волевиявлення сторін.

Згідно із частинами першою - п`ятою статті 33 Закону України "Про оренду землі" у разі поновлення договору оренди землі умови договору можуть бути змінені за згодою сторін з укладенням додаткової угоди. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати чи інших істотних умов договору, передбачених статтею 15 цього Закону, переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Отже, для застосування частини першої статті 33 Закону України "Про оренду землі" та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належно виконує свої обов`язки за договором, орендар до закінчення строку дії договору повідомив орендодавця в установлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди , орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень та своє рішення.

Частиною шостою статті 33 Закону України "Про оренду землі" передбачена інша підстава поновлення договору оренди: у разі, якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі, такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах , які були передбачені договором.

У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).

Частини п`ята та шоста статті 33 Закону № 161-XIV встановлюють загальне та спеціальне правила продовження орендних правовідносин.

За загальним правилом , викладеним у частині п`ятій статті 33 Закону № 161-XIV, орендодавець у місячний строк із дня отримання листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі з проєктом відповідної додаткової угоди їх розглядає, за потреби узгоджує з орендарем істотні умови договору, може повідомити орендаря про наявність обґрунтованих заперечень проти поновлення договору оренди землі, а за відсутності таких заперечень - вирішує поновити договір оренди землі (таке рішення потрібне лише щодо земель державної та комунальної власності) й укладає з орендарем відповідну додаткову угоду.

Спеціальне правило , викладене у частині шостій Закону № 161-XIV, розраховане на випадки, коли орендодавець, який отримав від орендаря , наприклад, в останній день строку договору оренди землі лист-повідомлення про поновлення цього договору з проєктом відповідної додаткової угоди, протягом одного місяця після закінчення строку договору оренди землі не надіслав орендареві заперечень щодо такого поновлення, а орендар продовжив добросовісно користуватися земельною ділянкою. У такому разі орендодавець позбавлений можливості узгоджувати з орендарем нові істотні умови договору оренди землі, що вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були, без прийняття орендодавцем земель державної та комунальної власності окремого рішення про таке поновлення.

Порушення орендодавцем місячного терміну для направлення орендареві листа-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі (за наявності таких заперечень) у відповідь на вчасно відправлений орендарем лист-повідомлення про поновлення цього договору з проєктом відповідної додаткової угоди дає орендареві, який добросовісно продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, підстави розраховувати на поновлення такого договору в силу частини шостої статті 33 Закону № 161-XIV. Інакше кажучи, у такому разі відсутність листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі можна кваліфікувати як його мовчазну згоду на поновлення цього договору на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені у ньому раніше. Але таке поновлення обов`язково оформляється шляхом підписання сторонами додаткової угоди, а у разі якщо орендодавець цього не робить, - у судовому порядку за вимогою про визнання укладеною додаткової угоди та з фіксацією її повного тексту у резолютивній частині рішення суду.

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку (частина восьма статті 33 Закону № 161-XIV ). Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді (частина одинадцята статті 33 Закону № 161-XIV ).Правову позицію щодо загального та спеціального правила продовження орендних правовідносин, встановлених у ч. 5 та ч. 6 ст. 33 Закону України «Про оренду землі», було сформульовано Верховним Судом України, зокрема, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 31.08.2021 року у справі № 903/1030/19.

Таким чином, Велика Палата Верховного Суду зазначила, що для поновлення договору оренди землі з підстав, передбачених ч. 6 ст. 33 Закону України «Про оренду землі», необхідна наявність таких юридичних фактів:

1. Орендар належно виконує його обов`язки за договором;

2. Орендар повідомив орендодавця в установлені законом строки (у строк, встановлений договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі) про намір поновити договірні відносини на новий строк;

3. До листа-повідомлення орендар додав проєкт додаткової угоди про поновлення договору оренди землі;

4. Орендар продовжує користуватись виділеною земельною ділянкою;

5. Орендодавець упродовж місяця після закінчення строку договору оренди землі письмово не надав орендарю обґрунтованих заперечення у поновленні договору.

З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до відповідача з листом -повідомленням про поновлення договору оренди землі 28.10.2021р. До листа був доданий проект додаткової угоди до договору оренди землі. Тобто орендар належним чином виконав свій обов`язок щодо повідомлення орендодавця не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору про намір його поновити, як це передбачено умовами договору оренди землі та додаткових угод про поновлення договору оренди землі та не суперечить вимогам ст. 33 Закону України "Про оренду землі".

В свою чергу, відповідач після отримання листа позивача, протягом місяця не узгодив з орендарем істотних умов договору, не прийняв рішення та не уклав додаткової угоди про поновлення договору оренди, або не повідомив орендаря про відмову в продовженні договору в разі недосягнення згоди щодо істотних умов договору.

У встановлений ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" місячний термін після закінчення строку дії договору оренди землі, тобто до 29.12.2021р., Маневицька районна державна адміністрація заперечень стосовно користування позивачем спірною земельною ділянкою та поновлення договору оренди землі позивачу не надала, так як і не надала таких заперечень Камінь-Каширська районна державна адміністрація.

Позивач після закінчення строку дії договору оренди належним чином виконує свої обов`язки за спірним договором, продовжує використовувати спірну земельну ділянку, сплачуючи орендну плату.

Ні відповідачем, ні третьою особою не спростовано продовження користування позивачем земельною ділянкою та сплату орендної плати на рахунок позивача після закінчення строку дії договору. Також, доказів направлення відповідачем чи третьою особою на адресу позивача заперечення у поновленні договору протягом строку, встановленого частиною 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", суду не надано.

За таких обставин, судом встановлено факт порушення відповідачем місячного строку для повідомлення орендареві про прийняте рішення щодо поновлення/відмови у поновленні спірного договору оренди землі, що, у свою чергу, дало позивачу підстави розраховувати на можливість поновлення договору оренди землі в силу закону, а саме частини 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі".

Як на підставу правонаступництва третя особа посилається на затвердження передавального акта комісії з реорганізації, водночас, не надає суду такого акту.

У своїх поясненнях третя особа вказала, що межі території земельної ділянки, яка перебуває в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробничий центр Форель» на даний час можливо змінені. Саме тому, при прийнятті рішення щодо поновлення Договору оренди земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Науково-виробничий центр Форель» необхідно отримати відомості з Державного земельного кадастру, та з врахуванням статті 122 Земельного кодексу України визначити розпорядника земельної ділянки.

Представник позивача надав інформацію з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на орендовану ним земельну ділянку з кадастровим номером 0723685300:02:002:0100, в якій містяться дані про суб`єкта права власності на вказану земельну ділянку, а саме Державу Україну в особі Маневицької районної державної адміністрації.

З огляду на зазначене, враховуючи те, що позивачем - орендарем виконано вимоги законодавства щодо продовження договору оренди землі, позивач продовжує користуватися земельною ділянкою та сплачує орендну плату, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 29 листопада 2011 року про поновлення, укладеного між ТОВ Науково-виробничий центр Форель та Маневицькою районною державною адміністрацією, договору оренди землі для потреб рибного господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Оконської сільської ради Маневицького району Волинської області, загальною площею 56,6038га, у тому числі для потреб рибного господарства - 56,6038га (кадастровий номер: 0723685300:02:002:0100), у наданій суду редакції, є правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

Згідно із ч.ч. 2-4 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Керуючись ст.ст. 129, 202, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в :

1 . Позов задовольнити.

2. Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 29 листопада 2011 року про поновлення, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробничий центр «Форель» (код ЄДРПОУ 37788942) та Маневицькою районною державною адміністрацією (код ЄДРПОУ 04051454), договору оренди землі для потреб рибного господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів Оконської сільської ради Маневицького району Волинської області загальною площею 56,6038 га, у т.ч. для потреб рибного господарства - 56,6038 га (кадастровий номер: 0723685300:02:002:0100), наступного змісту:

Додаткова угода

до договору оренди землі від 29.11.2011 року

про поновлення договору оренди землі

Орендодавець: Маневицька районна державна адміністрація в особі


, з одного боку, та

Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробничий центр Форель, в особі директора Оліферчука Олександра Анатолійовича, який діє на підставі Статуту, з другого, разом «Сторони», а кожна окремо «Сторона», уклали цю угоду про наступне:

1. Сторони домовилися поновити та продовжити термін дії договору оренди земельної ділянки, загальною площею 56,6038 га (кадастровий номер: 0723685300:02:002:0100), яка розташована за межами населених пунктів Оконської сільської ради, Маневицького району Волинської області, строком на 10 років.

2. Всі інші умови договору оренди земельної ділянки залишити без змін.

3. Ця додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки.

4. Додаткова угода складена та підписана у трьох примірниках, які мають однакову юридичну силу.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ Маневицька районна державна адміністрація вул. Незалежності, 30, смт. Маневичі, Маневицький р-н., Волинська обл., 44600, код ЄДРПОУ: 04051454


ОРЕНДАР ТОВ НВЦ Форель вулиця Луцька, будинок 9, с. Оконськ, Маневицький р-н., Волинська область, Україна, поштовий індекс: 44603 , ідентифікаційний код юридичної особи: 37788942
Оліферчук О. А.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено та підписано 27.06.2022.

СуддяО. Г. Слободян

Дата ухвалення рішення14.06.2022
Оприлюднено30.06.2022
Номер документу104976578
СудочинствоГосподарське
Сутьвизнання укладеною додаткової угоди за відсутності учасників справи

Судовий реєстр по справі —903/101/22

Рішення від 14.06.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 01.06.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 29.05.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 16.05.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 20.04.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 17.04.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 28.03.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 28.02.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 02.02.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні