Рішення
від 28.06.2022 по справі 320/355/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 червня 2022 року м. Київ справа №320/355/21

Суддя Київського окружного адміністративного суду Журавель В.О., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Сквирської районної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивача) з позовом до Управління соціального захисту населення Сквирської районної державної адміністрації (далі - відповідач), в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження відповідача № 734 від 8 травня 2020 року «Про відмову у призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива гр. ОСОБА_1 ";

- зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача, подану у 2020 році, про призначення житлової субсидії.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що вимог п. 90 та п. 91 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (далі - Положення № 848), позивач не порушив, оскільки з часу звернення за призначенням субсидії жодних змін у складі його сім`ї не відбулося, перебуває у шлюбі, проте з дружиною разом не проживає, і відповідач мав доступ до цих відомостей. Зауважив, якщо відповідач вважав, що підстави для призначення житлової субсидії відсутні, він не повинен був її призначати на період 2018-2020 років. Вважав, що є добросовісним набувачем коштів у вигляді житлової субсидії.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 3 лютого 2021 р. відкрито спрощене позовне провадження без проведення судового засідання. Крім того, у цій ухвалі відповідачу запропоновано протягом десяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву.

Відповідач, належним чином повідомлений про відкриття провадження у справі, відзив до суду не подав, з клопотанням та іншими заявами до суду не звертався.

Згідно з вимогами ст. 79 КАС України відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом із поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи. Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк. Учасник справи також повинен надати докази, які підтверджують, що він здійснив усі залежні від нього дії, спрямовані на отримання відповідного доказу. У випадку визнання поважними причин неподання учасником справи доказів у встановлений законом строк суд може встановити додатковий строк для подання вказаних доказів. Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляд судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежать від неї.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Із урахуванням наведеного суд зазначає, що за час розгляду справи відповідач правом надання до суду відзиву не скористався, необхідні документи до суду не подав, не зазначив про об`єктивну причину їх ненадання і не надав доказів, які підтверджують, що він здійснив усі залежні від нього дії, спрямовані на отримання відповідного доказу.

За таких обставин суд визнає, що відповідач без поважних причин не надав докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, а тому згідно з приписамист.77 КАС України суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

9 червня 2015 р. позивачем подано заяву № 893 про призначення житлової субсидії, а також декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами (зазначив, що в декларації не зазначав про дружину).

У зв`язку з поданими документами відповідачем з червня 2015 р. позивачу було призначено житлову субсидію.

12 березня 2020 р. позивач звернувся до відповідача із новою заявою № 143 про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі. Зокрема, позивач подав заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами.

Позивач зазначає, що на вимогу працівника відповідача в декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлових субсидій за 2020 р. в розділі ІІ дані про членів сім`ї зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього проживання (фактичного місця проживання) вказав дружину ОСОБА_2 , з якою не проживав.

Позивач з дружиною ОСОБА_2 не проживає спільно за адресою АДРЕСА_1 . Так, дружина позивача ОСОБА_2 проживає за іншою адресою ( АДРЕСА_2 , що підтверджується довідкою про склад сім`ї від 4 червня 2015 р. № 120 та від 25 березня 2020 р. № 78, відповідно до якої за адресою: АДРЕСА_3 проживає та є зареєстрованим лише позивач.

8 травня 2020 р. відповідач прийняв розпорядження № 734 про відмову в призначенні субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. Відповідно до цього розпорядження субсидію не призначено з таких підстав: відповідно до п. 90 та п. 91 Положення про порядок призначення житлових субсидій затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 (зі змінами) «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Крім того, у розпорядженні зазначено про зобов`язання ОСОБА_1 , який проживає за адресою АДРЕСА_3 повернути надміру виплачену житлову субсидію в розмірі 16 438 грн. 43 коп. за період з жовтня 2018 р. по січень 2020 р.

Позивач вважає ці дії та рішення відповідача протиправними, у зв`язку з чим звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд бере до уваги наступне.

Відповідно до вимог ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон № 2189).

Відповідно до вимог п. 7 ч. 1 ст. 4 Закону № 2189 встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі, належить до повноважень Кабінету Міністрів.

Отже, єдиним органом, який може визначати умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій, є Кабінет Міністрів України.

На час звернення позивача до Управління ПСЗН із заявою про призначення житлової субсидії, тобто станом на 2015 рік, умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком, користування житлом або його утримання, послуг з транспортування та розподілу природного газу та комунальних послуг визначало Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного палива, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 1997 року № 1050) (далі Положення № 848).

Відповідно до вимог абз. 1 п. 2 Положення № 848 в реакції від 03 жовтня 2017 року право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг (далі - субсидія) поширювалося на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), в частині оплати ними користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Абзацем 1 п. 3 Положення № 848 в редакції від 3 жовтня 2017 року було визначено, що призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад.

Згідно з вимогами абз. 1 п. 6 Положення № 848 в редакції від 3 жовтня 2017 року за загальним правилом субсидія призначалася одній із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб. Субсидія не могла призначатися одночасно за місцем реєстрації особи та місцем її фактичного проживання.

За правилами, наведеними у п. 7 Положення № 848 в редакції від 3 жовтня 2017 року, субсидія розраховувалася виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу.

Кількість зазначених осіб визначалася на початок місяця, з якого призначається субсидія.

Відповідно до вимог п. 8 Положення № 848 в редакції від 3 жовтня 2017 року для призначення субсидії сукупний дохід обчислювався виходячи з доходів, нарахованих особам, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи.

Згідно з вимогами п. 12 Положення № 848 в редакції від 3 жовтня 2017 року субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначалася виходячи із середньомісячного сукупного доходу осіб, зазначених у п. 7 цього Положення, за два квартали, що передують місяцю, що передує місяцю, з якого призначається субсидія.

Відповідно до вимог п. 13 Положення № 848 в редакції від 03 жовтня 2017 року для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, мав подати структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації (орендарі - за місцем проживання) заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами.

У певних випадках, визначених п. 13 Положення № 848, необхідно було подати довідки про доходи та договір найму (оренди) житла (за наявності).

Вимагати від громадян документи, що не передбачені цим Положенням, було заборонено.

Пункт 13 Положення № 848 в редакції від 3 жовтня 2017 року передбачав, що громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення субсидії та на визначення її розміру.

На час звернення позивача до Управління ПСЗН за призначенням субсидії форми бланків заяви про призначення житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням субсидії, були затверджені п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2015 року № 106 «Про удосконалення порядку надання житлових субсидій» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2015 року № 475).

Бланк заяви про призначення житлової субсидії, серед іншого, передбачав:

- необхідність наведення відомостей про житлово-комунальні послуги, якими користуються особи, зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні;

- згоду заявника та осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку, на обробку персональних даних про сім`ю, доходи, майно, що необхідні для призначення житлової субсидії, та оприлюднення відомостей щодо її призначення;

- зобов`язання заявника у разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміни складу осіб, які зареєстровані (фактично проживають), переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, придбання майна, товарів або оплати послуг на суму, що перевищує 50 тис. гривень), протягом місяця повідомити про це структурному підрозділу з питань соціального захисту населення.

У свою чергу бланк декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, серед іншого, передбачав:

- необхідність наведення відомостей про осіб, які зареєстровані (для орендарів осіб, які фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку; відомостей про всі види доходів фактично проживаючих у житловому приміщенні/будинку осіб, які зареєстровані (не зареєстровані для орендарів);

- власне письмове підтвердження заявника про те, що він усвідомлює, що в разі подання ним у неповному обсязі або недостовірних відомостей про осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні/будинку, їх доходи і витрати йому може бути відмовлено у призначенні житлової субсидії або припинено її надання. У такому разі особа зобов`язувалася повернути надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії.

Відповідно до вимог п. 13 Положення № 848 в редакції від 03 жовтня 2017 року рішення про призначення (непризначення) субсидії приймалося протягом десяти днів після подання заяви та отримання відомостей, визначених абз. абз. 9-13 цього пункту.

Згідно з вимогами п. 14 Положення № 848 в редакції від 03 жовтня 2017 року субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначалася з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців.

27 квітня 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 329 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022» (далі - Постанова Кабінету Міністрів України № 329).

На підставі п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України № 329 Положення № 848 викладено у новій редакції.

Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 329 установлено, що з 1 травня 2018 р. призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання нових заяви і декларації, якщо у складі домогосподарства є:

- особи, які відповідають вимогам, визначеним в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 6 Положення про порядок призначення житлових субсидій;

- внутрішньо переміщені особи;

- особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства;

- особи, які є орендарями житлових приміщень (будинків);

- особи, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають.

Постанова Кабінету Міністрів України № 329 набрала чинності 1 травня 2018 року.

Пунктом 1 Положення № 848 в редакції від 1 травня 2018 року було визначено, що житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.

Отримання житлових субсидій не пов`язане і не тягне за собою зміни форми власності житла.

Відповідно до вимог абз. 1 п. 2 Положення № 848 в редакції від 1 травня 2018 року право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (абз. 1 п. 3 Положення № 848 в редакції від 1 травня 2018 року).

Відповідно до вимог абз. 1 п. 4 Положення № 848 в редакції від 1 травня 2018 року, житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, визначеного в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з вимогами абз. 1 п. 8 Положення № 848 в редакції від 1 травня 2018 року, житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку).

Приписами п. 9 Положення № 848 в редакції від 1 травня 2018 року визначено, що житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

Для розрахунку житлової субсидії враховуються доходи членів домогосподарства, членів сім`ї особи із складу домогосподарства, зазначених у п. 9 цього Положення, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи (п. 10 Положення № 848 в редакції від 01 травня 2018 року).

Пунктом 13 Положення № 848 в редакції від 1 травня 2018 року визначено, що для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання): заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики; а у випадках, визначених Положенням № 848, ще й довідки про доходи та договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Відповідно до вимог п. 14 Положення № 848 в редакції від 1 травня 2018 року для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про:

- склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб - органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами;

- забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами - управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг.

У разі коли документи, передбачені п. 13 цього Положення, подано не в повному обсязі, житлова субсидія призначається за умови надходження документів, яких не подано одночасно із заявою, протягом 30 днів з дня подання заяви.

Структурним підрозділом з питань соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів приймається рішення про:

- призначення житлової субсидії;

- відмову в призначенні житлової субсидії;

- подання документів на розгляд комісії.

У разі прийняття рішення про призначення житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття.

Відповідно до вимог п. 15 Порядку № 848 в редакції від 1 травня 2018 року житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального (неопалювального) сезону.

Згідно з п. 16 Положення № 848 в редакції від 1 травня 2018 року після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).

Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому п. 14 цього Положення, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктом 14 цього Положення.

Розпорядження про відмову у призначенні субсидій № 734 прийняло 8 травня 2020 року. На час прийняття цього рішення Положення № 848 діяло в редакції від 05 травня 2020 року. Підстави відмови у призначено субсидії визначені п. 90 та п. 91 Положення № 848.

У свою чергу, п. 90 Положення № 848 в редакції від 5 травня 2020 року визначено, що громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов`язаний протягом 30 календарних днів поінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про виникнення обставин, зокрема щодо: зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) членів домогосподарств, зазначених в абз. абз. 3, 4 і 6 п. 78 цього Положення; зміни соціального статусу членів домогосподарства; зміни у складі сім`ї члена домогосподарства; зміни переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання; зміни переліку витрат на управління багатоквартирним будинком; зміни управителя, виконавця комунальних послуг, створення об`єднання; настання умов, зазначених у пп. пп. 2 і 4 п. 14 цього Положення.

Пунктом 91 Положення № 848 в редакції від 5 травня 2020 року установлено, що у разі зміни складу зареєстрованих (фактично проживаючих) у житловому приміщенні (будинку) осіб, складу сім`ї члена домогосподарства, переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання подаються нові заява та декларація.

Згідно з вимогами п. 125 Положення № 848 в редакції від 05 травня 2020 року у випадках, зазначених в абз. абз. 4-7 п. 119 цього Положення, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином, а сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії. У разі призначення житлової субсидії громадянину на наступний період структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може утримувати суму надміру виплаченої житлової субсидії під час виплати щомісячних сум субсидій шляхом їх зменшення не більш як 20 відсотків.

Частиною 2 ст. 3 Сімейного кодексу України визначає, що сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Подружжя вважається сім`єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв`язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.

Судом встановлено, що під час звернення за призначенням житлової субсидії, що мало місце з 2015 року, позивач виконав всі вимоги, передбачені Положенням № 848 у чинній на той час редакції.

Зокрема, позивач подав заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами.

Дійсно в заяві та декларації позивач не навів інформацію про свою дружину, з якою перебуває у зареєстрованому шлюбі.

Водночас на час звернення позивача за призначенням субсидії вона розраховувалася виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають); субсидія призначалася виходячи із середньомісячного сукупного доходу осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають) (п. п. 7, 12 Положення № 848 в редакції, чинній на час звернення позивача за призначенням субсидії).

Суд зазначає, що станом на 2015 рік при визначенні середньомісячного сукупного доходу осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), не передбачалося врахування доходів членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства.

Чинні на той час форми бланків заяви про призначення житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням субсидії, передбачали наведення заявником відомостей про осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні (будинку), про їх доходи і витрати.

Таким чином, оскільки дружина позивача не була зареєстрована та фактично не проживала за адресою: АДРЕСА_1 , позивач правомірно не включив відомості про неї до заяви та декларації, поданих у 2015 року.

Суд встановив, що спочатку Управління ПСЗН призначило позивачу субсидію на період з 2015 року.

Проте, з 1 травня 2018 року Кабінет Міністрів України змінив правове регулювання порядку та умов надання житлових субсидій.

Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 329 було встановлено, що з 1 травня 2018 р. призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання нових заяви і декларації, якщо у складі домогосподарства є: особи, які відповідають вимогам, визначеним в абз. абз. 2-4 пп. 3 п. 6 Положення про порядок призначення житлових субсидій; внутрішньо переміщені особи; особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства; особи, які є орендарями житлових приміщень (будинків); особи, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають.

Положення № 848 прямо не передбачає обов`язку структурного підрозділу з питань соціального захисту населення під час розрахунку житлової субсидії на наступний сезон збирати інформацію про членів сім`ї, які не зареєстровані за адресою домогосподарства.

Судом встановлено, що 12 березня 2020 р. позивач звернувся до відповідача із новою заявою № 143 про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі.Зокрема, позивач подав заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами.

При цьому у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлових субсидій за 2020 р. позивачем в розділі ІІ дані про членів сім`ї зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього проживання (фактичного місця проживання) вказав дружину: ОСОБА_2 .

Судом встановлено, що позивач з дружиною ОСОБА_2 не проживає спільно за адресою АДРЕСА_1 .Проте, позивач на вимогу працівника відповідача в цій декларації вказав дружину ОСОБА_2 .

8 травня 2020 р. відповідач прийняв розпорядження № 734про відмову в призначенні субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. Відповідно до цього розпорядження субсидію не призначено з таких підстав: відповідно до п. 90 та п. 91 Положення про порядок призначення житлових субсидій затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 (зі змінами) «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Надаючи оцінку спірним діям та рішенню, суд бере до уваги наступне. Європейський суд з прав людини неодноразово підкреслював особливу важливість принципу «належного урядування».

У разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року).

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року і «Тошкуце та інші проти Румунії» (ToscutaandOthers v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року).

Принцип «належного урядування», як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (рішення у справі «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), п. 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, interalia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки» (PincovaandPine v. theCzechRepublic), заява № 36548/97, п. 58).

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року).

Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справах «Ґаші проти Хорватії» (Gashi v. Croatia), заява № 32457/05, п. 40, від 13 грудня 2007 року та «Трґо проти Хорватії» (Trgo v. Croatia), заява № 35298/04, п. 67, від 11 червня 2009 року).

Оцінивши дії та рішення Управління ПСЗН в світлі принципу «належного урядування», суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах поведінка відповідача не відповідала критеріям розумності, добросовісності і розсудливості.

Так, правове регулювання порядку і умов призначення житлових субсидій змінилося з 1 травня 2018 року, однак це не завадило відповідачу призначати позивачу субсидію на наступні сезони з жовтня 2018 р. по січень 2020 р., проте, в травні 2020 р. позивачу відмовлено через те, що він на вимогу органу у декларації у розділі ІІ дані про членів сім`ї зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього проживання (фактичного місця проживання) вказав дружину ОСОБА_2 . При цьому вказана особа не проживає з позивачем за адресою АДРЕСА_3 .

Суд зауважує, що відповідач не довів належними і допустимими доказами наявність жодної з передбачених п. 90 та п. 91 Положення № 848 підстав для відмови у призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива..

Суд вважає помилковим висновок відповідача про те, що позивач «надав невірну інформацію про склад домогосподарства», оскільки позивач перебуває у шлюбі, з часу його звернення за призначенням субсидії, в тому числі станом червень 2015 р. та березень 2020 р., змін у складі його сім`ї не відбулось, а тому у нього не виникло обов`язку повідомити Управління ПСЗН про такі обставини.

З урахуванням викладеного суд визнає, що позовна вимога про визнання протиправним та скасувати розпорядження відповідача № 734 від 8 травня 2020 року «Про відмову у призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива гр. ОСОБА_1 » є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача, подану у 2020 році, про призначення житлової субсидії, суд зазначає, що вона є похідної від першої, а тому також підлягає задоволенню.

Суд також бере до уваги, що обставини справи, які є предметом дослідження, виникли до уведення в Україні в лютому 2022 р. надзвичайного та воєнного стану, а прийняті рішення, дії чи бездіяльність відповідача не пов`язані із уведенням воєнного стану.

Позивачем під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи не було спростовано відповідачем. Отже, позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до квитанції від 2 листопада 2020 р. № 22 позивачем сплачено судовий збір на суму 840 грн. 80 коп.

Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору на суму 840 грн. 80 коп. підлягають стягненню на його за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Управління соціального захисту населення Сквирської районної державної адміністрації № 734 від 8 травня 2020 року «Про відмову у призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива гр. ОСОБА_1 ".

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Сквирської районної державної адміністрації повторно розглянути заяву ОСОБА_1 подану у 2020 році, про призначення житлової субсидії.

Стягнути з Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Сквирської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ - 03193732) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП - НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Повне найменування сторін:

Позивач ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 .

Відповідач Управління соціального захисту населення Сквирської районної державної адміністрації, адреса: пер. Якушкіна, 3, м. Сквира, Київська область, 09001, код ЄДРПОУ - 03193732.

Суддя Журавель В.О.

Дата складення рішення суду 29 червня 2022 року

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.06.2022
Оприлюднено01.07.2022
Номер документу104993621
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —320/355/21

Рішення від 28.06.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 03.02.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 15.01.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні