Рішення
від 23.06.2022 по справі 909/152/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24.06.2022 м. Івано-ФранківськСправа № 909/152/22

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Горпинюка І.Є., секретар судового засідання Феденько Н.М., за участю представника позивача Раврика І.Д., представника відповідача Гречко Х.М., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу № 909/152/22 за позовом ОСОБА_1 до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях про визнання права, зобов`язання здійснити та завершити приватизацію.

Суть спору.

ОСОБА_1 звернувся до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, у якому просить визнати за ним право на створення з Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях акціонерного товариства з метою приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" відповідно до вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" та зобов`язати Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях здійснити та завершити приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" способом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях та ним відповідно до вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

Процесуальні дії у справі, вирішення заяв та клопотань.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями Господарського суду Івано-Франківської області від 28.02.2022, для розгляду справи № 909/152/22 визначено суддю Горпинюка І.Є.

04.03.2022, Господарський суд Івано-Франківської області постановив ухвалу про залишення позовної заяви (вх. № 3120/22) без руху. Після усунення недоліків позовної заяви, згідно ухвали від 29.03.2022 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі та ухвалив здійснювати розгляд справи у порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 27.04.2022, встановив сторонам строки на подання суду відзиву, відповіді на відзив, заперечення.

19.04.2022 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вих. № 10-05-00397 від 14.04.2022; вх. № 4433/22), який суд прийняв до розгляду та долучив до матеріалів справи (а.с. 84-86).

27.04.2022 ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання, суд відклав підготовче судове засідання на 19.05.2022.

06.05.2022 до суду від представника відповідача надійшло клопотання (вих. № 10-05-00446 від 02.05.2022; вх. № 5170/22) про долучення до матеріалів справи у якості доказів копій наступних документів: рішення Господарського суду Івано-Франківської від 20.05.2021 по справі № 909/1098/20, постанови Західного апеляційного суду від 01.11.2021 по справі № 909/1098/20, ухвали Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 28.01.2022 по справі № 909/1098/20, наказу № 100/68 від 16.03.2022 "Про передачу цілісного майнового комплексу колишнього державного підприємства "Рибне господарство "Галицький"; суд задоволив клопотання відповідача та долучив надані докази до матеріалів справи.

19.05.2022 до суду від представника позивача надійшло клопотання (б/н від 18.05.2022; вх. № 5816/22) про долучення до матеріалів справи копії постанови Західного апеляційного суду від 03.05.2022 по справі № 909/1203/21; суд долучив надану постанову ЗАГС до матеріалів справи.

19.05.2022, за участю представників сторін, суд оголосив перерву у підготовчому судовому засіданні до 31.05.2022.

31.05.2022 представником позивача в судовому засіданні подано клопотання про долучення до матеріалів справи наказів: № 9-к від 06.04.2017, № 2-ак від 28.02.2020; суд задоволив клопотання позивача.

31.05.2022 ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання, суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 24.06.2022.

У судовому засіданні 24.06.2022 суд, за результатами розгляду справи по суті, після виходу з нарадчої кімнати, оголосив вступну та резолютивну частини рішення відповідно до статті 233 ГПК України.

Стислий виклад позиції позивача.

Позовні вимоги обґрунтовані невизнанням та порушенням прав ОСОБА_1 , пов`язаних з його участю в приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький".

В обгрунтування позовних вимог, ОСОБА_1 покликається на те, що відповідно до норм Законів України "Про приватизацію державного майна", "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" та затвердженого плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", він, як працівник ТОВ "Рибгосп Бурштинський", має право на отримання частки у статутному капіталі акціонерного товариства, заснованого державним органом приватизації та орендарем. Зокрема, звертає увагу суду, що планом приватизації передбачено передачу працівникам та прирівняним до них особам підприємства 48% акцій створюваного в процесі приватизації акціонерного товариства.

В судовому засіданні 24.06.2022 представник позивача позовні вимоги підтримує з підстав викладених у позовній заяві та просить суд позов задовольнити.

Стислий виклад заперечень відповідача.

Позиція Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях викладена письмово у відзиві на позовну заяву (вих. № 10-05-00397 від 14.04.2022, вх. № 4433/22 від 19.04.2022; а.с. 84-86).

У відзиві на позовну заяву відповідач зазначає таке:

- працівники ТОВ "Рибгосп Бурштинський" мали право на отримання частки у статутному капіталі товариства та разом з підприємством мали право на отримання акцій створюваного акціонерного товариства у розмірі 49,6 відсотків від статутного капіталу АТ і могли б його реалізувати, якби було утворено акціонерне товариство на базі орендованого майна за участю орендаря ТОВ "Рибгосп Бурштинський" та Регіонального відділення відповідно до законодавства, яке діяло до набрання чинності Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна" від 18.01.2018;

- станом на сьогоднішній день, договір оренди № 09/14 цілісного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" від 25.02.2014 є розірваним відповідно до Рішення господарського суду Івано-Франківської області від 20.05.2021 року (справа № 909/1098/20), яке залишене в силі Постановою Західного апеляційного господарського суду від 01.11.2021 року;

- ОСОБА_1 (позивач) є фізичною особою - працівником ТОВ "Рибгосп Бурштинський", проте не є ні фізичною особою підприємцем, ні юридичною особою, а відтак не наділений процесуальною правоздатністю звертатись до господарського суду з позовною вимогою про визнання за ним права на створення з Регіональним відділенням акціонерного товариства з метою приватизації ЄМК та вимогою здійснити і завершити приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький";

- станом на сьогоднішній день, з огляду на втрату чинності Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", Закону України "Про приватизацію державного майна", Порядку утворення акціонерного товариства в процесі приватизації, випуску та розміщення акцій такого товариства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099, неможливо реалізувати план приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький" ;

- ТОВ "Рибгосп Бурштинський" та його працівники неодноразово зверталися до господарського суду Івано-Франківської області з тим самим предметом, з тих самих підстав та з тими ж самими позовними вимогами до того ж самого відповідача - Регіонального відділення. За змістом ч. 1 ст. 43 ГПК України учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається. За наведеного, в даному випадку згідно приписів п. 2,3 ч. 2 ст. 43 ГПК, суд може визнати дії позивача зловживанням процесуальними правами, як такі, що суперечать завданню господарського судочинства.

В судовому засіданні 24.06.2022 представниця відповідача просить суд залишити позов ОСОБА_1 без розгляду, з підстав викладених у відзиві на позов, покликаючись на положення статті 43 та п. 1 ч. 1 статті 226 ГПК України.

Фактичні обставини справи встановлені судом. Оцінка доказів. Норми права, які застосував суд та інші мотиви ухваленого рішення.

Предметом доказування у справі є обставини прийняття та реалізації відповідачем рішень щодо приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство Галицький, виникнення у позивача прав у процесі приватизації зазначеного майна, встановлення наявності порушення прав позивача органом приватизації та необхідності їх захисту в судовому порядку.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, заслухавши пояснення представників сторін, об`єктивно оцінивши відповідно до приписів статті 86 Господарського процесуального кодексу України в сукупності всі докази, які мають значення для вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Позивач ОСОБА_1 з 06.04.2017 по 28.02.2020 працював у Товаристві з обмеженою відповідальністю Рибгосп Бурштинський на посаді бухгалтера за сумісництвом на умовах неповного робочого дня з графіком роботи: понеділок-п`ятниця з 9:00 год. до 13:00 год. (накази № 9-к від 06.04.2017 та № 2-ак від 28.02.2020). Згідно із записом № 44 в трудовій книжці НОМЕР_1 (а.с. 15), ОСОБА_1 прийнято на посаду бухгалтера в ТОВ Рибгосп Бурштинський з 05.10.2020 на постійній основі.

25.02.2014 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області (орендодавець), правонаступником якого виступає відповідач (а.с. 100) та ТОВ "Рибгосп Бурштинський" (орендар) уклали та посвідчили нотаріально договір оренди №09/14 цілісного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький", за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування цілісний майновий комплекс Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" (ідентифікаційний код 25570201), що розташоване за адресою: Івано-Франківська область, Галицький район, м. Бурштин, вул. Л. Українки, 12, вартість якого становить 2 968 169,00 грн, у т.ч.: основні засоби та інші необоротні активи (без капітальних інвестицій) 2 953 040,00 грн; капітальні інвестиції (незавершене будівництво) - 15 129,00 грн (п. 1.1.) (а.с. 16-18).

Також умовами договору оренди сторони погодили, що:

- орендар виступає правонаступником усіх прав та обов`язків ДП Рибне господарство «Галицький», цілісний майновий комплекс якого передається в оренду (п.1.4);

- майно цілісного майнового комплексу, переданого в оренду, враховується окремо від іншого майна орендаря, на балансі з зазначенням того, що це майно є орендованим ( п. 1.5);

- майно передається в оренду з метою ведення рибного господарства ( п.1.6).

Майно цілісного майнового комплексу було передано орендареві в строкове платне користування по акту №1 приймання-передачі державного майна від 25.02.2014 ( а.с. 19).

Наказом Державного агентства рибного господарства України №77 від 27.02.2014 припинено діяльність державного підприємства Рибне господарство "Галицький" шляхом його реорганізації через приєднання до ТОВ "Рибгосп Бурштинський" як орендаря цілісного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький" (п. 1). ТОВ "Рибгосп Бурштинський" визнано правонаступником майнових прав та обов`язків ДП Рибне господарство "Галицький" (п. 5) (а.с.21).

Згідно відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 46-47), 22.07.2016 проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" та внесено запис про юридичну особу-правонаступника - Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" (ідентифікаційний код 38521540).

У відповідності до наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 30.11.2016 № 403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький", який видано на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2015 № 271 "Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015-2017 роках", наказу Фонду державного майна України від 05.10.2016 №1382 "Про затвердження Переліків об`єктів груп В, Г, які підлягають підготовці до продажу в 2016 році", та враховуючи договір оренди ЦМК колишнього державного підприємства Рибне господарство Галицький № 09/14 від 25.05.2014 зі змінами та доповненнями, укладений із ТОВ Рибгосп Бурштинський, наказано приватизувати єдиний майновий комплекс державного підприємства Рибне господарство "Галицький" способом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється регіональним відділенням та орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський". Єдиний майновий комплекс класифікований як об`єкт приватизації групи "В" (а.с. 25).

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 25.07.2017 №377 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", переданого в оренду", затверджено план приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство Галицький, підготовлений комісією з приватизації даного об`єкта, як такий, що відповідає вимогам Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (п. 1), та припинено діяльність комісії з приватизації цього об`єкта (п. 2) (а.с. 26).

З вказаного наказу слідує, що Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській області розглянуто два проекти плану приватизації: розроблений комісією з приватизації та альтернативний план приватизації, поданий трудовим колективом орендаря - ТОВ Рибгосп Бурштинський.

З рішень судів, ухвалених у справі № 909/965/18 (рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 04.03.2019, постанови Західного апеляційного господарського суду від 04.07.2019, постанови Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 01.10.2019) судом встановлено, що не погоджуючись із прийнятим Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській області рішенням щодо затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", у серпні 2017 року, Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" звернулося до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області про визнання незаконним та скасування п.1 наказу РВ ФДМУ по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 та зобов`язання РВ ФДМУ по Івано-Франківській області затвердити альтернативний план приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький".

Позовні вимоги обґрунтовувались тим, що наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 затверджено план приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", підготовлений комісією з приватизації цього об`єкта, згідно з яким у державній власності залишається контрольний пакет акцій (50% + 1 акція), тоді як збори трудового колективу ТОВ "Рибгосп Бурштинський" відхилили план приватизації, підготовлений комісією з приватизації, та погодили альтернативний план приватизації, який передбачає залишення 98% акцій у статутному капіталі за трудовим колективом, а 2% акцій - за орендарем майнового комплексу. Позивач вважав, що дія статті 25 цього Закону не поширюється на приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", оскільки такий не належить до рибокомбінатів, рибоводно-меліоративних станцій, нерестово-виросних рибницьких господарств, рибних підприємств з переробки океанічної (морської) сировини та не підпадає під перелік об`єктів, визначених цією статтею, приватизація яких здійснюється на підставі рішення Кабінету Міністрів України.

27.09.2017, рішенням Господарського суду Івано-Франківської області у справі № 909/742/17 зазначений позов задоволено частково, визнано незаконним та скасовано п. 1 наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області №377 від 25.07.2017 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький", переданого в оренду"; зобов`язано РВ ФДМ України по Івано-Франківській області розглянути альтернативний план приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький" у відповідності до вимог Закону України "Про приватизацію державного майна"; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено. 14.11.2017, постановою Львівського апеляційного господарського суду рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 27.09.2017 скасовано, прийнято нове рішення, яким в позові відмовлено повністю. 06.06.2018, постановою Верховного суду касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" залишено без задоволення, постанову Львівського апеляційного господарського суду від 14.11.2017 у справі № 909/742/17 залишено без змін.

Зазначеними судовими рішеннями підтверджено чинність та законність плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький", затвердженого наказом Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській області № 377 від 25.07.2017

Пунктом 1 розділу III плану приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький", затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 25.07.2017 №377 (а.с. 27-33) визначено такі показники оцінки об`єкта приватизації:

1. Вартість єдиного майнового комплексу об`єкта приватизації (майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу АТ, що створюється регіональним відділенням та орендарем ТОВ "Рибгосп Бурштинський", визначена у відповідності до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.12.2003 № 1891 (в редакції Постанови КМУ від 25.11.2015 №1033), відображена в акті оцінки вартості об`єкта приватизації та становить 4 382,019 тис. грн, у тому числі:

1.1 вартість частки орендаря, становить 69,912 тис. грн.;

1.2 частина вартості, що утворена під час застосування заходів фінансової реструктуризації, становить 0 тис. грн.

2. Вартість державної частки в статутному капіталі акціонерного товариства становить 4 312,107 тис. грн.

3. З вартості цілісного майнового комплексу вилучається вартість майна - 349,851 тис. грн (об`єкти, що не підлягають приватизації - рибогосподарські водні об`єкти).

4. Вартість єдиного майнового комплексу підприємства (розмір статутного капіталу акціонерного товариства), що підлягає приватизації - 4 382,019 тис. грн.

Розділом V зазначеного плану приватизації передбачено, що:

1. Статутний капітал створюваного акціонерного товариства 4382,019 тис. грн, в тому числі: частка держави 4312,107 тис. грн. (98,4% від статутного капіталу), частка орендаря - 69,912 тис. грн. (1,6% від статутного капіталу).

2. Номінальна вартість акції 0,25 грн.

3. Вид акцій: прості, іменні.

4. Кількість акцій 17528076 шт.

У розділі VІ План розміщення акцій передбачалось розміщення акцій наступними способами: 1) пакет акцій, що тимчасово залишається в державній власності (терміном розміщення на один рік, кількістю 8 764 039 штук, вартістю 2 191,00975 тис. грн, частка в статутному капіталі 50%+1 акція); 2) власність організації орендарів (частка недержавного засновника) (кількість 279 648 штук, вартістю 69,912 тис. грн, частка в статутному капіталі 2%); 3) безоплатна передача акцій працівникам та прирівняним до них особам (терміном розміщення один місяць з моменту підписання договору про безоплатну передачу, кількістю 8 484 389 штук, вартістю 2 121,09725 тис. грн, частка в статутному капіталі 48% ).

У плані приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" у розділі VII (пропозиції комісії щодо способу приватизації єдиного майнового комплексу) зазначено наступне:

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про приватизацію державного майна" приватизація зданих в оренду єдиних майнових комплексів державних підприємств здійснюється шляхом продажу належних державі акцій акціонерних товариств, заснованих державними органами приватизації та орендарями. До статутного капіталу такого товариства вноситься державне майно, яке передане в оренду, та майно, що є власністю орендаря. При створенні акціонерного товариства внеском регіонального відділення буде єдиний майновий комплекс колишнього державного підприємства Рибгосп "Галицький, яке на сьогоднішній день припинено. Внеском орендаря є визначені TOB "Рибгосп Бурштинський" активи, які є власністю орендаря.

Розділ IV Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" визначає порядок приватизації майна підприємств та організацій рибної галузі. Згідно статті 12 цього Закону приватизація майна рибних господарств (рибокомбінатів, рибоводно-меліоративних станцій, нерестово-виросних рибницьких господарств), які спеціалізуються на вирощуванні рибопосадкового матеріалу та товарної риби у ставках, басейнах, лиманах та інших внутрішніх водоймах, здійснюється шляхом перетворення їх у колективні господарства або у акціонерні товариства на умовах, передбачених статтями 5, 6 і 7 цього Закону.

Одночасно, відповідно до статті 25 Закону приватизація рибних господарств (рибокомбінатів, рибоводно-меліоративних станцій, нерестово-виросних рибницьких господарств) здійснюється на підставі рішення Кабінету Міністрів України шляхом перетворення їх в акціонерні товариства. При цьому, в статутному капіталі товариства першочергово визначається пакет акцій, що тимчасово залишається в державній власності, а решта акцій розміщується з наданням пільг, передбачених статтями 3, 6, 7 і 8 цього Закону.

Згідно статті 6 Закону України "Про особливості майна в агропромисловому комплексі" працівникам підприємства, що приватизується, та прирівняним до них відповідно до частини першої статті 3 цього Закону особам безоплатно надається частка державного майна (акції), розмір якої визначається як добуток вартості майна, що припадає на одного працівника недержавного сільськогосподарського підприємства області (Автономної Республіки Крим), на кількість працівників підприємства, що приватизується, та прирівняних до них осіб.

Відповідно до наказу Мінагрополітики України від 21.07.2016 № 242 вартість майна, що припадає на одного працівника недержавного підприємства Івано-Франківської області становить 525,26 тис. грн.

Кількість працівників підприємства - 14 чол.

Кількість осіб, прирівняних до працівників підприємства -7 чол.

Вартість майна, що підлягає приватизації - 4 312,107 тис. грн.

Відповідно до Закону України "Про державну програму приватизації" закріпленню у державній власності може підлягати контрольний пакет акцій (більше ніж 50 відсотків акцій акціонерного товариства). Розмір пакета акцій, що тимчасово залишається у державній власності - 8 764 039 акцій номінальною вартістю 2 191 009,75 грн, що складає 50 відсотків від статутного капіталу АТ плюс 1акція.

Працівникам підприємства та прирівняним до них особам безоплатно передається пакет акцій в розмірі 8 484 389 акцій номінальною вартістю 2 121 097,25 грн, що складає 48 відсотків від статутного капіталу АТ.

З огляду на вищевикладене, згідно затвердженого плану приватизації працівники ТОВ Рибгосп Бурштинський, яке є правонаступником ДП Рибне господарство "Галицький", мали право на отримання акцій створюваного в процесі приватизації акціонерного товариства у загальному розмірі 48,0 відсотків від статутного капіталу останнього.

Відповідно до списку працівників ТОВ Рибгосп Бурштинський та списку осіб, прирівняних до працівників підприємства, які мають право на пільгове придбання акцій (а.с. 49), у списку працівників ТОВ Рибгосп Бурштинський під номером 13 значиться ОСОБА_1 (а.с. 49).

Згідно з наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність" (а.с. 34), Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області (правопопередник відповідача) прийняло рішення про визнання такими, що втратили чинність наказу від 30.11.2016 №403 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство "Галицький" та наказу від 25.07.2017 №377 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький".

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 04.03.2019 по справі № 909/965/18, яке залишено без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 04.07.2019 та постановою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 01.10.2019, визнано незаконним та скасовано наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 р. № 106 "Про визнання наказів регіонального відділення такими, що втратили чинність". Цим же рішенням суду визнано незаконним та скасовано наказ Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 23.04.2018 р. № 107 "Про прийняття рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", згідно якого Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській області було прийнято рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" шляхом продажу на аукціоні з умовами (тобто без застосування особливостей, передбачених Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі").

Також, рішенням Господарського суду міста Києва від 18.03.2019 по справі № 910/12199/18, яке залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 25.06.2019 та постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 04.02.2020, задоволено позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" до Фонду державного майна України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області про зобов`язання вчинити певні дії. Цими судовими рішеннями зобов`язано Фонд державного майна України внести зміни до Переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі, що передані в оренду, затвердженого наказом Фондом державного майна України № 447 від 27.03.2018 р. (додаток 2), шляхом виключення з такого переліку єдиного майнового комплексу Державне підприємство "Рибне господарство "Галицький".

Ухвалюючи зазначені рішення, суди керувались тим, що оскільки станом на день набрання чинності Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна" (07.03.2018 р.) органом зі здійснення приватизації (РВ ФДМ України по Івано-Франківській області) уже був затверджений план приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький" (25.07.2017), що відноситься до об`єкту приватизації агропромислового комплексу, то новий порядок приватизації, визначений Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна" до даного об`єкту приватизації не повинен застосовуватися. Приватизація цього єдиного майнового комплексу рибного господарства має здійснюватись у порядку, визначеному Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" відповідно до п. 4 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна". Тобто, у даному випадку Фонд державного майна України, керуючись положеннями зазначеного Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", мав продовжити розпочатий у 2016 році процес приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство "Галицький" згідно затвердженого у 2017 році плану приватизації шляхом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється РВ ФДМ України по Івано-Франківській області та орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський". Спосіб приватизації, визначений у наказі РВ ФДМ України по Івано-Франківській області № 107 від 23.04.2018 р. - шляхом продажу майна на аукціоні з умовами, суперечить Прикінцевим та перехідним положенням Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Крім того, Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 20.05.2021 по справі № 909/1098/20, яке залишено без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 01.11.2021, суд, зокрема, вирішив розірвати договір оренди № 09/14 від 25.02.2014, укладений між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській області та Товариством з обмеженою відповідальністю Рибгосп Бурштинський; стягнути з ТОВ Рибгосп Бурштинський на рахунок УК у Галицькому районі/м. Бурштин орендну плату в сумі 663 284,70 грн, пеню в сумі 52 323,12 грн, штраф в сумі 66 328,47 грн, інфляційні втрати в сумі 37 532,50 грн. Вказаним рішенням суд встановив факт неналежного виконання ТОВ Рибгосп Бурштинський зобов`язань зі сплати орендної плати за період травень-листопад 2020 року в сумі 663 284,70 грн, тобто понад три місяці, у зв`язку з чим прийшов до висновку про розірвання в судовому порядку договору оренди цілісного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький № 09/14 від 25.02.2014

Виходячи з встановлених обставин, суд при вирішенні спору застосовує норми права, які регулюють правовідносини сторін.

В основі даного спору лежать організаційні та майнові відносини щодо приватизації об`єкта державної власності - цілісного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький. Позовні вимоги обґрунтовані невизнанням та порушенням прав Христюка В.В., пов`язаних з його участю в приватизації зазначеного майна.

Спірні правовідносини між сторонами регулюються Законом України "Про приватизацію державного майна" від 04.03.1992 № 2163-ХІІ, Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" від 10.07.1996 № 290/96-ВР (в редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин), Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна" від 18.01.2018 № 2269-VIII.

Згідно приписів ст. 1 Закону України "Про приватизацію державного майна" від 04.03.1992 № 2163-ХІІ (далі - Закон), приватизація державного майна (далі - приватизація) - платне відчуження майна, що перебуває у державній власності, у тому числі разом із земельною ділянкою державної власності, на якій розташований об`єкт, що підлягає приватизації, на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути покупцями відповідно до цього Закону, з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів для здійснення структурної перебудови національної економіки. Одним із принципів приватизації, визначених частиною 2 ст. 2 Закону є врахування особливостей приватизації об`єктів агропромислового комплексу.

У відповідності до ч. 1 ст. 13 Закону державний орган приватизації протягом місяця з дня прийняття рішення про приватизацію об`єкта затверджує склад комісії з приватизації об`єкта і встановлює строк подання проекту плану приватизації. Цей строк не повинен перевищувати двох місяців з дня затвердження складу комісії.

Згідно приписів статті 14 Закону, комісія з приватизації складає проект плану приватизації об`єкта. Проект плану приватизації повинен передбачати строки та способи приватизації, початкову ціну об`єкта приватизації (розмір статутного капіталу господарського товариства), рекомендовані форми платежу, розміри пакетів акцій за напрямами їх реалізації, а також забезпечення технологічної єдності виробництва, недопущення руйнування єдиних майнових комплексів, циклів, технологій, порядок використання майна, що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств. До проекту плану приватизації додається акт оцінки майна об`єкта приватизації, який складається відповідно до законодавства і затверджується державним органом приватизації, або звіт про оцінку об`єкта приватизації із затвердженим висновком про його вартість. Якщо трудовий колектив підприємства, майно якого приватизується, або інші покупці не погоджуються з проектом плану приватизації, розробленим комісією, вони можуть підготувати альтернативний варіант плану.

Враховуючи вищевикладену норму Закону трудовим колективом ТОВ "Рибгосп Бурштинський" було запропоновано комісії з приватизації альтернативний план приватизації.

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 25.07.2017 №377 "Про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", переданого в оренду", затверджено план приватизації, підготовлений комісією з приватизації даного об`єкта, як такий, що відповідає вимогам Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" (п. 1), та припинено діяльність комісії з приватизації цього об`єкта (п. 2).

Зазначений наказ про затвердження плану приватизації оскаржувався в судовому порядку у справі № 909/742/17. В пункті 5.2.6. Постанови Верховного Суду від 06.06.2018 по справі № 909/742/17 зазначено, що РВФДМ України по Івано-Франківській області правомірно відхилило альтернативний план приватизації, запропонований трудовим колективом, та правомірно затвердило наказом від 25.07.2017 № 377 план приватизації, розроблений комісією з приватизації, і правові підстави для визнання цього наказу незаконним чи для його скасування відсутні, як і відсутні підстави для зобов`язання відповідача розглянути альтернативний план, оскільки такий вже був ним розглянутий і відхилений.

Таким чином, законність складеного комісією з приватизації та затвердженого наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 25.07.2017 №377 плану приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький, підтверджена в судовому порядку.

У відповідності до частин першої-п`ятої статті 17 Закону України Про приватизацію державного майна від 04.03.1992 № 2163-ХІІ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) приватизація зданих в оренду єдиних майнових комплексів державних підприємств, організацій та їх структурних підрозділів, крім невеликих державних підприємств, здійснюється шляхом продажу належних державі акцій акціонерних товариств (далі - товариства), заснованих державними органами приватизації та орендарями. Засновники приймають у десятиденний строк після затвердження плану приватизації рішення про утворення товариства, укладають засновницький договір, затверджують статут товариства і подають в установленому порядку документи до відповідного органу, що уповноважений здійснювати державну реєстрацію, для державної реєстрації товариства. З моменту реєстрації товариства договір оренди вважається розірваним, діяльність підприємства, створеного на базі орендованого майна, або будь-якого суб`єкта підприємницької діяльності, який орендує майно, припиняється, товариство стає правонаступником прав і обов`язків орендаря. До статутного капіталу товариства вноситься державне майно, передане в оренду (крім майна, що не підлягає приватизації та має передаватися на утримання або у схов господарському товариству на договірних засадах), та майно, що є власністю орендаря. На вартість свого внеску орендар отримує акції створеного товариства. Продаж акцій, що належать державі, здійснюється державними органами приватизації згідно з законодавством про приватизацію.

Відповідно до частини восьмої статті 17 цього ж Закону, у разі відмови орендаря виступити засновником акціонерного товариства приватизація майна, зданого в оренду, здійснюється без його згоди в порядку, визначеному статтею 18 цього Закону. Договір оренди зберігає чинність для нового власника приватизованого майна.

За змістом статті 6 Закону України Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі від 10.07.1996 № 290/96-ВР (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) працівникам підприємства (організації), що приватизується, та прирівняним до них відповідно до частини першої статті 3 цього Закону особам безоплатно надається частка державного майна (акції), розмір якої визначається як добуток вартості майна, що припадає на одного працівника недержавного сільськогосподарського підприємства області (Автономної Республіки Крим), на кількість працівників підприємства, що приватизується, та прирівняних до них осіб. Вартість майна, що припадає на одного працівника недержавного сільськогосподарського підприємства області (Автономної Республіки Крим), визначається один раз на рік на початку року на підставі статистичної звітності за попередній рік.

Безоплатна передача частки державного майна (акцій) здійснюється в разі перетворення в процесі приватизації радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств у колективні сільськогосподарські підприємства або в акціонерні товариства на підставі договору безоплатної передачі, який укладається з урахуванням законодавства з питань оподаткування.

Розподіл безоплатно переданого майна (акцій) між працівниками здійснюється відповідно до трудової участі за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).

Відповідно до пункту 4 Розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про приватизацію державного і комунального майна від 18.01.2018 № 2269-VIII установлено, що приватизація об`єктів агропромислового комплексу, щодо яких на день набрання чинності цим Законом державними органами приватизації затверджені плани їх приватизації, здійснюється та завершується відповідно до вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

Враховуючи, що план приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький було затверджено 25.07.2017, то приватизація даного об`єкта агропромислового комплексу здійснюється та завершується відповідно до вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

У позовній заяві ОСОБА_1 покликається на те, що відповідно до норм зазначеного вище законодавства та затвердженого плану приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький", він, як працівник ТОВ Рибгосп Бурштинський, має право на отримання частки у статутному капіталі акціонерного товариства, заснованого державним органом приватизації та орендарем. Зокрема, планом приватизації передбачено передачу працівникам ТОВ Рибгосп Бурштинський та прирівняним до них особам підприємства 48% акцій.

Наданими позивачем доказами підтверджується, що ОСОБА_1 в період з 06.04.2017 по 29.02.2020 працював за сумісництвом на посаді бухгалтера ТОВ Рибгосп Бурштинський, та 05.10.2020 року знову прийнятий на цю посаду за основним місцем праці. Позивач також значиться в списку працівників ТОВ Рибгосп Бурштинський, які мають право на пільгове придбання акцій станом на 01.06.2017 (а.с. 49).

При цьому, ТОВ Рибгосп Бурштинський є правонаступником Державного підприємства Рибне господарство Галицький за наслідками реорганізації останнього через приєднання до юридичної особи - орендаря цілісного майнового комплексу, як це було передбачено частиною третьою статті 17 Закону України Про приватизацію державного майна (в редакції станом на 27.02.2014). Відповідно, працівники та прирівняні до них особи ТОВ Рибгосп Бурштинський набули права на безоплатне надання частки державного майна (акцій) згідно статті 6 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі.

Права працівників ТОВ Рибгосп Бурштинський на безоплатне отримання акцій акціонерного товариства, що засновується державним органом приватизації та орендарем були враховані та передбачені у плані приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький (розділи VI та VІІ затвердженого Плану приватизації).

Однак, у своїх позовних вимогах ОСОБА_1 просить суд визнати за ним право на створення з відповідачем акціонерного товариства з метою приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький та зобов`язати відповідача здійснити та завершити приватизацію даного майна способом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється відповідачем та ОСОБА_1 відповідно до вимог Закону України Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі.

Разом з тим, як за змістом частини першої статті 17 Закону України Про приватизацію державного майна від 04.03.1992 № 2163-ХІІ (в редакції, що діяла станом на час виникнення спірних правовідносин), так і згідно з Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області від 30.11.2016 № 403 та затвердженим планом приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький, приватизація єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький має здійснюватись способом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється регіональним відділенням та орендарем - ТОВ Рибгосп Бурштинський.

Ні нормами законодавства, ні наказами органу приватизації, ні планом приватизації не передбачалось участі працівників ТОВ Рибгосп Бурштинський у створенні акціонерного товариства, як не передбачалось і права працівників на створення такого акціонерного товариства разом з органом приватизації - відповідним регіональним відділенням Фонду державного майна України. Акціонерне товариство, згідно визначеного органом приватизації способу приватизації та затвердженого плану приватизації, має бути створене органом приватизації та орендарем державного майна.

Відповідно до статті 9 Закону України Про акціонерні товариства, яка має назву Створення акціонерного товариства, засновниками акціонерного товариства визнаються держава в особі органу, уповноваженого управляти державним майном, територіальна громада в особі органу, уповноваженого управляти комунальним майном, а також фізичні та/або юридичні особи, що прийняли рішення про його заснування.

Згідно з частиною третьою та четвертою статті 9 Закону України Про акціонерні товариства, засновниками може укладатися засновницький договір, у якому визначаються порядок провадження спільної діяльності щодо створення акціонерного товариства, кількість, тип і клас акцій, що підлягають придбанню кожним засновником, номінальна вартість і вартість придбання цих акцій, строк і форма оплати вартості акцій, строк дії договору. Для створення акціонерного товариства засновники повинні провести закрите (приватне) розміщення його акцій, установчі збори та здійснити державну реєстрацію акціонерного товариства. У разі заснування акціонерного товариства його акції підлягають розміщенню виключно серед його засновників шляхом приватного розміщення. Публічне розміщення акцій товариства може здійснюватися після отримання свідоцтва про реєстрацію першого випуску акцій.

Етапами створення акціонерного товариства згідно з частиною п`ятою статті 9 цього ж закону є: 1) прийняття зборами засновників рішення про створення акціонерного товариства та про закрите (приватне) розміщення акцій; 2) подання заяви та всіх необхідних документів на реєстрацію випуску акцій до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку; 3) реєстрація Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку випуску акцій та видача тимчасового свідоцтва про реєстрацію випуску акцій; 4) присвоєння акціям міжнародного ідентифікаційного номера цінних паперів; 5) укладення з Центральним депозитарієм цінних паперів договору про обслуговування емісії акцій; 6) закрите (приватне) розміщення акцій серед засновників товариства; 7) оплата засновниками повної вартості акцій; 8) затвердження установчими зборами товариства результатів закритого (приватного) розміщення акцій серед засновників товариства, затвердження статуту товариства, а також прийняття інших рішень, передбачених законом; 9) реєстрація товариства в органах державної реєстрації; 10) подання Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку звіту про результати закритого (приватного) розміщення акцій; 11) реєстрація Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку звіту про результати закритого (приватного) розміщення акцій; 12) отримання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій; 13) видача засновникам товариства документів, що підтверджують право власності на акції.

Пунктом 1 Порядку реєстрації випуску акцій акціонерних товариств, що створюються у процесі приватизації та корпоратизації, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку № 248 від 26.02.2013 передбачено, що відповідно до цього Порядку здійснюється реєстрація випуску акцій акціонерних товариств, у тому числі холдингових компаній, при їх створенні шляхом корпоратизації державних підприємств, перетворенні державних унітарних комерційних підприємств в акціонерні товариства або у процесі приватизації державних підприємств, підприємств, утворених на базі орендованого майна та заснованих на базі об`єднання майна різних форм власності.

Пункт 7 цього ж порядку визначає, що для реєстрації випуску акцій акціонерне товариство у десятиденний строк з дня його державної реєстрації подає до органу реєстрації такі документи: заяву про реєстрацію випуску акцій (додаток 3), підписану керівником та засвідчену печаткою товариства; засвідчені підписом керівника та печаткою товариства копію рішення засновника (засновників) про створення товариства і затвердження його статуту, а також копію рішення про випуск акцій, яке має містити: найменування, місцезнаходження, код за ЄДРПОУ товариства; відомості про засновника (засновників) товариства: повне найменування, місцезнаходження, код за ЄДРПОУ або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання; розмір статутного капіталу товариства; тип акцій; загальну номінальну вартість акцій; кількість акцій; номінальну вартість акції; кількість і загальну номінальну вартість акцій, які отримує кожен засновник.

У разі створення акціонерних товариств у процесі приватизації підприємств, утворених на базі орендованого майна та заснованих на базі об`єднання майна різних форм власності, рішення, зазначені в абзаці першому цього підпункту, оформлюються протоколом установчих зборів засновників товариства.

Передбачене статтею 6 Закону України Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі право працівників підприємства (організації), що приватизується, та прирівняних до них осіб, на безоплатне одержання частки державного майна (акцій) не реалізується шляхом участі такого працівника у створенні акціонерного товариства разом з органом приватизації (регіональним відділенням Фонду державного майна України).

За змістом частини другої статті 6 Закону України Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі, безоплатна передача працівникам та прирівняним до них особам частки державного майна (акцій) здійснюється на підставі договору безоплатної передачі акцій.

Саме такий спосіб набуття акцій працівниками та прирівняними до них особами - шляхом укладення договору про безоплатну передачу, передбачено і у пункті 3 розділу VI плану приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький - безоплатна передача акцій працівникам та прирівняним до них особам у термін один місяць з моменту підписання договору про безоплатну передачу.

При цьому, розділ V плану приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький передбачав, що статутний капітал створюваного акціонерного товариства буде становити 4 382,019 тис. грн, в тому числі: частка держави - 4 312,107 тис. грн (98,4 % від статутного капіталу), частка орендаря (ТОВ Рибгосп Бурштинський) - 69,912 тис. грн (1,6% від статутного капіталу). Отже, відповідно до плану приватизації, при створенні акціонерного товариства, його акції підлягали розподілу лише між державою та орендарем державного майна, які й мали виступати засновниками акціонерного товариства та брати участь у його створенні.

За змістом статті 17 Закону України Про приватизацію державного майна (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) приватизація зданих в оренду єдиних майнових комплексів державних підприємств, організацій та їх структурних підрозділів, крім невеликих державних підприємств, здійснюється шляхом продажу належних державі акцій акціонерних товариств (далі - товариства), заснованих державними органами приватизації та орендарями.

Отже, процес приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький, згідно з затвердженим планом приватизації даного майна, передбачає створення акціонерного товариства, засновниками якого мають виступати державний орган приватизації (відповідне регіональне відділення Фонду державного майна України) та орендар цього майнового комплексу - ТОВ Рибгосп Бурштинський. При цьому, частки засновників в статутному капіталі акціонерного товариства, згідно з розділом V плану приватизації розподіляються таким чином: 98,4% акцій - частка держави, 1,6% акцій - частка ТОВ Рибгосп Бурштинський

Після створення акціонерного товариства, 48% його акцій підлягають передачі працівникам ТОВ Рибгосп Бурштинський та прирівняним до них особам на підставі договорів про безоплатну передачу. Решта 50%+1 акція тимчасово залишались в державній власності на один рік.

Однак, участі працівників ТОВ Рибгосп Бурштинський та прирівняних до них осіб, у створенні (заснуванні) акціонерного товариства, ні Законом України Про приватизацію державного майна, ні Законом України Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі, ні планом приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький не передбачено.

Таким чином, у ОСОБА_1 відсутнє право на створення разом з відповідачем акціонерного товариства з метою приватизації єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький, а наявне право на отримання безоплатно частини державного майна (акцій створеного під час приватизації акціонерного товариства) на підставі договору про безоплатну передачу.

Задоволення позовних вимог ОСОБА_1 передбачатиме зміну в судовому порядку визначеного державним органом приватизації способу приватизації державного майна з продажу акцій акціонерного товариства, що створюється державним органом приватизації та орендарем на продаж акцій акціонерного товариства, що створюється державним органом приватизації та працівником, який наділений правом безоплатного отримання акцій акціонерного товариства, що створюється в процесі приватизації.

Однак, відповідно до пункту 2 частини першої статті 5 Закону України Про Фонд державного майна України прийняття рішення про приватизацію майна віднесено до повноважень Фонду державного майна України, який здійснює свої повноваження безпосередньо або через свої регіональні відділення. Зміст даного повноваження передбачає також і визначення, відповідно до закону, способу приватизації державного майна.

Суд не має права підміняти собою органи приватизації та змінювати спосіб приватизації державного майна, визначений регіональним відділенням Фонду державного майна України у відповідності до вимог законодавства.

Підставою для звернення до суду є наявність порушеного права, а таке звернення здійснюється особою, якій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які підтверджували б наявність порушення права особи, за захистом якого вона звернулася, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

Предметом позову є матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою - посилання на належне йому право, юридичні факти, що призвели до порушення цього права, та правове обґрунтування необхідності його захисту.

Враховуючи викладене, позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення у зв`язку з відсутністю в позивача права, за визнанням якого він звернувся до суду, та відсутністю у відповідача обов`язку здійснити та завершити приватизацію єдиного майнового комплексу Державного підприємства Рибне господарство Галицький способом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється відповідачем та ОСОБА_1 .

Разом з тим, суд відхиляє заперечення відповідача проти позову, викладені у відзиві, в яких він покликається на неможливість реалізації плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП Рибне господарство Галицький через втрату чинності Закону України Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі, Закону України Про приватизацію державного майна, Порядку утворення акціонерного товариства в процесі приватизації, випуску та розміщення акцій такого товариства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099. Суд зазначає, що пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень чинного Закону України Про приватизацію державного та комунального майна передбачено, що приватизація об`єктів агропромислового комплексу, щодо яких на день набрання чинності цим Законом державними органами приватизації затверджені плани їх приватизації, здійснюється та завершується відповідно до вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

Як зазначив Конституційний Суд України у п. 2 свого рішення від 09.02.1999 № 1-рп/99, справа № 1-7/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів), в регулюванні суспільних відносин застосовуються різні способи дії в часі нормативно-правових актів. Перехід від однієї форми регулювання суспільних відносин до іншої може здійснюватися, зокрема, негайно (безпосередня дія), шляхом перехідного періоду (ультраактивна форма) і шляхом зворотної дії (ретроактивна форма).

Тобто, у випадку, якщо у новоприйнятому нормативно-правовому акті визначено особливий порядок набрання ним чинності, у тому числі визначено перехідний період, під час якого залишаються чинними окремі норми скасованого ним нормативно-правового акта, застосовується ультраактивна форма, при якій окремі правові відносини продовжують регулюватись нормативно-правовим актом, який втратив чинність. Тому, виходячи з викладеного нормативно-правового регулювання, втрата чинності Закону України Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі, Закону України Про приватизацію державного майна, Порядку утворення акціонерного товариства в процесі приватизації, випуску та розміщення акцій такого товариства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1099, не може бути підставою для відмови в задоволенні позовних вимог в силу прямої вказівки пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про приватизацію державного та комунального майна від 18.01.2018 № 2269-VIII.

Необґрунтованою є також і позиція відповідача щодо необхідності залишення позову ОСОБА_1 без розгляду, з покликанням на положення статті 43, п. 1 ч. 1 статті 226 ГПК України. При розгляді спору, судом встановлено, що ОСОБА_1 звернувся із позовом з метою захисту своїх прав та інтересів, які, як він вважає, йому надані у процесі приватизації майна цілісного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство Галицький, позовні вимоги ОСОБА_1 не спрямовані на захист прав чи інтересів інших осіб, зокрема ТОВ Рибгосп Бурштинський, членів трудового колективу даного підприємства. Представник відповідача підтвердила в судовому засіданні, що раніше із такими позовними вимогами ОСОБА_1 не звертався. За таких обставин, виходячи з положень статті 4 ГПК, яка гарантує кожному право на звернення до господарського суду, відсутні будь-які факти для висновку про вчинення ОСОБА_1 дій, які могли б кваліфікуватись як зловживання процесуальними правами. Також, ОСОБА_1 є фізичною особою, наділеною процесуальною дієздатністю, тому відсутні підстави для залишення позову без розгляду, передбачені п. 1 частини першої статті 226 ГПК України.

Судові витрати.

Судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч. 1 ст. 123 ГПК України).

За даний позов позивач сплатив судовий збір у розмірі 4962,00 грн.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи, що в позові відмовлено, судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 4962,00 грн покладаються на позивача.

Керуючись ст. 13, 73, 74, 86, 123, 129, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях з вимогами про визнання за ним права на створення з Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях акціонерного товариства з метою приватизації єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" відповідно до вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" та зобов`язання Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях здійснити та завершити приватизацію єдиного майнового комплексу державного підприємства Рибне господарство "Галицький" способом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях та ним відповідно до вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" відмовити.

Судовий збір покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Західного апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 30.06.2022.

Суддя І.Є. Горпинюк

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення23.06.2022
Оприлюднено01.07.2022
Номер документу105009925
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про державну власність щодо визнання права власності

Судовий реєстр по справі —909/152/22

Рішення від 23.06.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Горпинюк І. Є.

Рішення від 23.06.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Горпинюк І. Є.

Ухвала від 27.04.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Горпинюк І. Є.

Ухвала від 28.03.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Горпинюк І. Є.

Ухвала від 03.03.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Горпинюк І. Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні