МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 червня 2022 р. № 400/6693/21 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Птичкіної В.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом:Фермерського господарства "Спіян О.П.", вул. Репіна, 39, м.Нова Одеса, Новоодеський район, Миколаївська область, 56602, до відповідача:Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, вул. Космонавтів, 61, м. Миколаїв, 54056, про:визнання протиправними та скасування постанов від 27.05.2021 № 281578, від 03.06.2021 № 281602,ВСТАНОВИВ:
Фермерське господарство „Спіян О.П. (далі - позивач) звернулося до адміністративного суду з позовною заявою до Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (далі відповідач), в якій просить визнати протиправними та скасувати постанови від 27.05.2021 № 281578 та від 03.06.2021 № 281602.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що транспортні засоби позивача не затримувалися посадовими особами відповідача та продовжили свій рух визначеним маршрутом. Невжиття посадовими особами відповідача заходів щодо затримки транспортного засобу позивача, на його думку, є свідченням відсутності порушень нормативно-вагових параметрів під час перевезення вантажу. Позивач вказує, що під час перевірок було здійснено зважування транспортних засобів з сипучим вантажем (яким є вантаж пшениці), який змінює розподіл навантажень на осі транспортного засобу в русі, а тому результати вимірювання, здійснені посадовою особою відповідача, не можна вважати достовірними, оскільки такі вимірювання не дозволяють врахувати перерозподіл ваги на осі транспортного засобу та зсув центру ваги під час нахилу тягача при заїзді на платформу вимірювального засобу. Зазначене унеможливлює встановлення достовірного та точного показника навантаження на кожну з осей транспортного засобу, оскільки сипучий вантаж в силу своїх фізичних властивостей легко переміщується з осі на вісь під дією навіть незначного руху транспортного засобу чи при мінімальній зміні кута нахилу. Крім того, зважування було здійснено без застосування відповідної методики, яка б враховувала особливості сипучого вантажу.
Ухвалою від 07.09.2021 суд відкрив провадження в адміністративній справі, постановив розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження, установив строки подання доказів та заяв по суті справи, у тому числі відповідачу - відзиву на позовну заяву за кожним з доводів позовної заяви та доказів на його підтвердження з доказами його направлення позивачу та належно засвідчених копій всіх документів, що доводять правомірність притягнення позивача до відповідальності (окремо за кожною постановою), п`ятнадцять днів з моменту отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі.
Відзиву на позовну заяву та доказів на підтвердження правомірності оскаржуваних постанов від відповідача до суду не надходило.
На підставі частини дев`ятої статті 205, статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження.
Безпосередньо, повно, всебічно та об`єктивно дослідивши докази, що містяться у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, суд установив такі обставини справи та відповідні їм правовідносини.
20.04.2021 посадові особи відповідача склали акт № 275478 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (далі Акт № 275478).
В Акті № 275478 зафіксовано порушення абзацу 16 частини першої статті 60 Закону України від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон № 2344-III), а саме: перевищення встановлених законодавством вагових обмежень більше ніж 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
На підставі Акту № 275478 відповідач прийняв постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 27.05.2021 № 281578.
Постановою від 27.05.2021 № 281578 на позивача було накладено адміністративно-господарське стягнення у формі штрафу у розмірі 34 000 грн.
Копія товарно-транспортної накладної від 20.04.2021 № 963894 підтверджує, що перевозилася пшениця.
22.04.2021 посадові особи відповідача склали акт № 275495 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (далі Акт № 275495).
В Акті № 275495 зафіксовано порушення абзацу 14 частини першої статті 60 Закону № 2344-III, а саме: перевищення встановлених законодавством вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
На підставі Акта № 275495 відповідач прийняв постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 03.06.2021 № 281602.
Постановою від 03.06.2021 № 281602 було накладено на позивача адміністративно-господарське стягнення у вигляді штрафу у розмірі 8 500 грн.
Копією товарно-транспортної накладної від 22.04.2021 № 964080 підтверджується, що перевозилась пшениця.
Пшениця є сипучем (подільним) вантажем, що є загальновідомою обставиною.
Ухвалюючи рішення по суті спору між сторонами, суд виходить з такого.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон № 2344-III.
Відповідно до частини 12 статті 6 Закону № 2344-III, державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Відповідно до вимог статті 33 Закону України від 08.09.2005 № 2862-IV „Про автомобільні дороги (далі - Закон № 2862-IV), рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Частиною четвертою статті 48 Закону № 2344-III визначено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
За змістом абзаців 14 та 16 частини першої статті 60 Закону № 2344-III в редакції, чинній на дати виникнення спірних правовідносин 20.04.2021 та 22.04.2021 (проведення перевірок), за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно з пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Пунктом 16 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 (далі Порядок № 1567) передбачено можливість здійснення габаритно-вагового контролю під час проведення рейдової перевірки.
Здійснення габаритно-вагового контролю регламентовано Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок № 879).
Згідно з пунктами 3, 4 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції. Робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується Укртрансбезпекою, її територіальними органами, службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку.
Відповідно до пункту 12 Порядку № 879, вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
За приписами пункту 13 Порядку № 879, під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.
Пунктами 16, 18 Порядку № 879 визначено, що габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль. За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення, на запит водія - міжнародний сертифікат зважування вантажних транспортних засобів, якщо пункт габаритно-вагового контролю уповноважений видавати такі сертифікати.
Відповідно до пункту 23 Порядку № 879, власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.
Правила оформлення результатів перевірки та застосування адміністративно-господарських штрафів визначено Порядком № 1567.
Згідно з пунктами 20-21 Порядку № 1567, виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму. У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Відповідно до пункту 25 Порядку № 1567, справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Згідно з пунктом 26 Порядку № 1567, справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.
Пунктом 27 Порядку № 1567 встановлено, що у разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Відповідно до актів № 275478 та № 275495, встановлено перевищення нормативно допустимого навантаження.
Спірними постановами до позивача застосовані штрафи за перевезення вантажу транспортним засобом, що належить позивачу, із перевищенням вагових обмежень, встановлених Правилами дорожнього руху, без відповідного дозволу.
Водночас з аналізу пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, вбачається, що чинним законодавством взагалі забороняється перевезення подільних вантажів з перевищенням вагових параметрів автомобільними дорогами, тому дозвіл на рух такого вантажу не видається, а може лише бути застосована відповідальність у вигляді плати за проїзд, якщо при зважуванні вантажу встановлено порушення вагових параметрів.
Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 29.01.2020 у справі № 814/1460/16.
Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Як зазначено вище, пшениця (вантаж, який перевозився на транспортному засобі позивача) є подільним вантажем.
Суд дійшов висновку про помилкове застосування відповідачем до позивача штрафу, передбаченого абзацами 14 та 16 частини першої статті 60 Закону № 2344-III, за змістом якого (в редакції, чинній станом на дату проведення перевірок 20.04.2021, 22.04.2021) до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу саме без відповідного дозволу.
Зазначеного достатньо для визнання оскаржуваних постанов відповідача протиправними та їх скасування.
За таких обставин позов належить задовольнити.
Судові витрати у справі становить судовий збір у сумі 2 270 грн, сплачений позивачем за звернення до адміністративного суду з позовною заявою.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з пунктом 10 частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, відшкодування судових витрат фізичних та юридичних осіб, на користь яких ухвалене судове рішення, є одним із основних засад (принципів) адміністративного судочинства.
Отже, задля забезпечення реального виконання рішення суду в частині стягнення судових витрат відшкодувати сплачений позивачем судовий збір належить за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті, яка, на відміну від відповідача, має статус юридичної особи, шляхом його стягнення за рахунок бюджетних асигнувань цього суб`єкта владних повноважень.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 19, 139, 241- 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов Фермерського господарства "Спіян О.П." (вул. Репіна, 39, м. Нова Одеса, Новоодеський район, Миколаївська область, 56602, ідентифікаційний код: 42235867) до Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (вул. Космонавтів, 61, м.Миколаїв, 54056 ) задовольнити.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 27.05.2021 № 281578 про застосування до Фермерського господарства „Спіян О.П. адміністративно-господарського штрафу в сумі 34 000 грн.
3. Визнати протиправною та скасувати постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки від 03.06.2021 № 281602 про застосування до Фермерського господарства „Спіян О.П. адміністративно-господарського штрафу в сумі 8 500 грн.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (пр-т Перемоги, 14, м. Київ, 01135 ідентифікаційний код за ЄДРПОУ: 39816845) на користь Фермерського господарство "Спіян О.П." (вул. Репіна, 39, м. Нова Одеса, Новоодеський район, Миколаївська область, 56602, ідентифікаційний код: 42235867) судовий збір за подання позовної заяви в сумі 2 270 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи безспосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Суддя В.В. Птичкіна
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2022 |
Оприлюднено | 04.07.2022 |
Номер документу | 105021482 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Птичкіна В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні