Черкаський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2022 року справа № 580/8784/21
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гайдаш В.А.,
розглянувши у порядку письмового провадження у приміщенні суду за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Червонослобідської сільської ради, виконавчого комітету Червонослобідської сільської ради про скасування рішення, поновлення на посаді та стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , далі - позивач) до Червонослобідської сільської ради (вул. Соборна, 2/1, с. Червона Слобода, Черкаський р-н, далі відповідач 1), виконавчого комітету Червонослобідської сільської ради (вул. Соборна, 2/1, с. Червона Слобода, Черкаський р-н, далі відповідач 2), в якому позивач з урахуванням ухвали суду від 30.06.2022 про залишення позову без розгляду в частині позовної вимоги просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача 1 від 03.09.2021 №11-02/VIII «Про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 »;
- поновити позивача на посаді секретаря Червонослобідської сільської ради з 04.09.2021;
- стягнути з відповідача 2 на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу з 04.09.2021 по день поновлення на посаді та понесені судові витрати.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуване рішення Червонослобідської сільської ради є протиправним та підлягає до скасування, оскільки рішення щодо скликання на 03.09.2021 одинадцятої сесії Червонослобідської сільської ради не містить у своєму змісті питання про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 . Також позивачкою вказано, що рішення щодо скликання на 03.09.2021 одинадцятої сесії Червонослобідської сільської ради та проекти рішень не були оприлюднені на офіційному сайті сільської ради. Крім того, на думку позивача, рішення відповідача 1 від 03.09.2021 №11-02/VIII прийнято з порушенням порядку таємного голосування. На думку позивача оскаржуване рішення відповідача 1 не містять наявних достатніх підстав або мотивів для дострокового припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради, зокрема не було проведено службового розслідування відносно позивача згідно вимог чинного законодавства.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 08.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі у відповідності до положень п.1 ч. 1 ст. 263 КАС України. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 08.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі у відповідності до положень п.1 ч. 1 ст. 263 КАС України. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 24.11.2021 призначено психологічну експертизу та зупинено провадження у справі №580/8784/21 до одержання результатів експертизи.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 18.05.2022 поновлено провадження у справі.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 30.06.2022 залишено без розгляду позовну заяву ОСОБА_1 до Червонослобідської сільської ради, виконавчого комітету Червонослобідської сільської ради про скасування рішення, поновлення на посаді та стягнення коштів в частині позовної вимоги про стягнення з виконавчого комітету Червонослобідської сільської ради на користь ОСОБА_1 моральної шкоди у розмірі 50000 грн.
Відповідачі позов не визнали, просили у задоволенні позову відмовити, надали до суду письмовий відзиви на позов, у якому зазначили, що під час прийняття рішення від 03.09.2021 №11-02/VIII «Про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 » Червонослобідською сільською радою було дотримано вимоги Регламенту, зокрема, підставою для винесення на голосування вищезазначеного питання слугувало звернення керівника депутатської групи «Сучасна Громада» у Червонослобідській сільській раді 8-го скликання ОСОБА_2 , який повідомив депутатам сільської ради про надходження численних скарг на дії секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 . Як наслідок, вказане питання про дострокове припинення повноважень секретаря сільської ради було включено до порядку денного після обговорення на сесії ради та затвердження сільською радою більшістю голосів присутніх депутатів. Також під час голосування за дострокове припинення повноважень позивача на посаді секретаря сільської ради проводилось таємне голосування, результати якого підтверджені протоколом першого засідання 11 сесії Червонослобідської сільської ради від 03.09.2021 №11 та протоколом засідання лічильної комісії таємного голосування з питання «Про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 » від 03.09.2021 №2. Також вказано, що висловлення недовіри та дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 відбулось за наявності на те правових підстав та шляхом підтримання цього питання більше ніж двома третинами депутатів від загального складу ради.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що рішенням Червонослобідської сільської ради від 10.12.2020 №1-03/VIII «Про обрання секретаря Червонослобідської сільської ради» ОСОБА_1 обрано на посаду секретаря Червонослобідської сільської ради на строк повноважень Червонослобідської сільської ради.
Рішенням сесії Червонослобідської сільської ради від 03.09.2021 №11-02/VIII «Про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 » достроково припинено повноваження секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 та виключено її зі складу виконавчого комітету Червонослобідської сільської ради.
Позивач не погоджуючись із рішенням Червонослобідської сільської ради від 03.09.2021 №11-02/VIII звернулась до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано, що систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно з частиною першою статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Пунктом 4 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання як обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.
Відповідно до першого й другого речень частини першої статті 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови.
Згідно з частиною п`ятою статті 50 вказаного Закону повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради.
Отже прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень секретаря міської ради належить до виключних повноважень відповідної ради.
У контексті спірних правовідносин, які виникли у зв`язку із прийняттям рішення про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 , суд зауважує, що вказана посада є виборною, натомість Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» не містить посилань на підстави для дострокового припинення повноважень секретаря сільської ради за рішенням відповідної ради або на необхідність створення обов`язкових передумов для прийняття цього рішення.
Відтак повноваження Червонослобідської сільської ради щодо дострокового припинення повноважень секретаря є дискреційними, а тому суд не має права втручатися у внутрішню компетенцію органу місцевого самоврядування і не може надавати оцінки мотивам ради, з яких вона виходила, приймаючи відповідне рішення.
Таким чином, посилання позивача на те, що оскаржуване рішення Червонослобідської сільської ради від 03.09.2021 №11-02/VIII «Про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 » не містить наявних достатніх підстав або мотивів для дострокового припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради - не приймається судом до уваги з огляду на вищевикладене.
Вказані висновки відповідають позиції Верховного Суду, наведеній у постанові від 12 вересня 2019 року у справі №657/268/15-а, Великої Палати Верховного Суду щодо дискреційних повноважень органів місцевого самоврядування, викладеною у постанові від 27 березня 2019 року у справі №688/3487/16-а та у постанові Верховного Суду від 22 листопада 2021 року у справі №1.380.2019.005671.
Тобто спірне рішення Червонослобідської сільської ради може бути перевірено судом лише на предмет дотримання визначеної законодавством процедури його прийняття.
Позивачем у позові вказано, що рішення щодо скликання на 03.09.2021 одинадцятої сесії Червонослобідської сільської ради не містить у своєму змісті питання про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 .
Так, із матеріалів справи судом встановлено, що розпорядженням голови Червонослобідської сільської ради від 30.08.2021 №201 скликано одинадцяту сесію 8-го скликання сільської ради на 03.09.2021 о 15.00 год. у приміщенні Червонослобідської сільської ради. Вказаним розпорядженням пропонувалось внести на розгляд сесії 60 питань, серед яких дійсно не було питання про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 ..
Однак, суд звертає увагу, що згідно частина 13 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян.
Враховуючи наведені норми Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» суд дійшов висновку, що депутат Червонослобідської сільської ради має право на внесення пропозицій для включення питання порядку денного на розгляд ради.
Так, із матеріалів справи судом встановлено, що підставою для винесення на голосування вищезазначеного питання слугувало звернення керівника депутатської групи «Сучасна Громада» у Червонослобідській сільській раді 8-го скликання депутата сільської ради ОСОБА_2 , який повідомив про надходження численних скарг на дії секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 , як наслідок, вказане питання про дострокове припинення повноважень секретаря сільської ради було включено до порядку денного після обговорення на сесії ради та його затверджено сільською радою більшістю голосів присутніх депутатів («За» - 19, «Проти» - 0, «Утримались» - 3).
Відповідно до ч. 3 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Рішенням Червонослобідської сільської ради від 10.12.2020 №1-11/VIII затверджено Регламент Червонослобідської сільської ради (далі Регламент Червонослобідської сільської ради).
Згідно ч.ч. 1-5 ст. 63 Регламенту Червонослобідської сільської ради таємне голосування обов`язково проводиться у випадках, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Таємне голосування відбувається із застосуванням бюлетенів для таємного голосування. Бюлетені таємного голосування виготовляє апарат Ради за дорученням сільського голови або іншої особи, яка скликала пленарне засідання Ради. Протоколювання процедури таємного голосування та підрахунок голосів під час таємного голосування здійснює Лічильна комісія. Протоколи Лічильної комісії про виготовлення бюлетенів для голосування та результати таємного голосування за допомогою бюлетенів зберігаються разом із протоколом пленарного засідання. Таємне голосування має здійснюватись депутатами Ради особисто, без стороннього втручання. Контроль з боку сторонніх осіб за волевиявленням депутата забороняється.
Згідно наявної у матеріалах справи (а.с. 103-117) копії протоколу першого пленарного засідання одинадцятої сесії Червонослобідської сільської ради від 03.09.2021 №11 судом встановлено, що сільським головою після заслуховування депутата сільської ради ОСОБА_2 щодо підстав для дострокового припинення повноважень секретаря сільської ради ОСОБА_1 звернуто увагу депутатів на те, що законом передбачене таємне голосування, тому запропонував обрати лічильну комісію. Для забезпечення підрахунку голосів під час таємного голосування була обрана лічильна комісія Червонослобідської сільської ради у складі 3-х депутатів міської ради: ОСОБА_3 голова лічильної комісії, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 та головуючим було оголошено перерву на час проведення лічильною комісією свого першого засідання.
Відповідно до наявної у матеріалах справи копії протоколу засідання лічильної комісії з питань таємного голосування «Про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 » від 03.09.2021 №1 судом встановлено, що на своєму першому засіданні лічильна комісія: 1) обрала голову та секретаря лічильної комісії; 2) затвердила бланк бюлетеня для таємного голосування «Про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 ». Бюлетені виготовлено у кількості 26 штук на папері білого кольору і захищені підписами членів лічильної комісії; 3) доручено голові лічильної комісії проінформувати сесію про бланк бюлетеня та порядок голосування.
У подальшому, згідно копії протоколу першого пленарного засідання одинадцятої сесії Червонослобідської сільської ради від 03.09.2021 №11 судом встановлено, що голова Червонослобідської сільської ради повідомив депутатам про те, що засідання лічильної комісії закінчилось та надав слово для виступу голові лічильної комісії, після чого відбулось таємне голосування. Голова лічильної комісії ОСОБА_3 після проведення таємного голосування прилюдно розпломбовав скриньку для голосування, члени лічильної комісії перерахували бюлетені у скриньці, голова лічильної комісії зачитав Протокол засідання лічильної комісії з питань таємного голосування «Про дострокове припинення повноважень секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 » від 03.09.2021 №2 та повідоми про результати голосування про дострокове припинення повноважень секретаря сільської ради: «За» - 20, «Проти» - 1, «Утримались» - 0.
На підстави вищевикладених обставин Червонослобідська сільська рада прийняла рішення від 03.09.2021 №11-02/VIII, яким достроково припинила повноваження секретаря Червонослобідської сільської ради ОСОБА_1 та виключила її зі складу виконавчого комітету Червонослобідської сільської ради.
Отже, Червонослобідською сільською радою при ухваленні оскаржуваного рішення від 03.09.2021 №11-02/VIII було дотримано всі вимоги Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту Червонослобідської сільської ради, тому суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для скасування цього рішення ради.
Оскільки інші позовні вимоги позивача про поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку є похідними від позовної вимоги позивача про скасування рішення Червонослобідської сільської ради від 03.09.2021 №11-02/VIII, тому їх задоволенні також необхідно відмовити.
Підсумовуючи наведене, оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, виходячи з системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що адміністративний позов не підлягає до задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного Кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 14, 139, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Віталіна ГАЙДАШ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2022 |
Оприлюднено | 04.07.2022 |
Номер документу | 105022605 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Лічевецький Ігор Олександрович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Віталіна ГАЙДАШ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні